|   | 
								Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
  | 
								  | 
							 
						 
						 
						
						Motoryzacja  - Jeden z trojaczków sugeruje wymianę oleju 
						
												 Socale - 2022-04-22, 16:10 Temat postu: Jeden z trojaczków sugeruje wymianę oleju Vitaycie. 
 
Wątpliwość dotyczy mojej cytrynki. Pierwszy przegląd fabryka przewiduje na 30tys km.
 
Na moje żądanie pierwszą wymianę oleju zleciłem po 10tys km w ASO Citro Ziel Góra. Ok.
 
Drugą wymianę również na moje żądanie zleciłem dziś przy 21tys km przebiegu, ale...
 
 
Kilkanaście dni temu przy każdym odpaleniu silnika zaczął pojawiać się komunikat o konieczności wymiany oleju w silniku.
 
Dziś byłem właśnie w ASO na wymianę oleju i pytam, dlaczego zaświecił mi się ten kominikat, skoro olej był wymieniany 22 miesiące i 11tys km temu?
 
- Olej się starzeje, gradacja itd.
 
- No dobra, czy komunikat jest zaprogramowany na datę/przebieg czy w wyniku jakości oleju ocenianego przez czujniki?
 
- Tak, to czujniki włączają ten komunikat.
 
- Hm... A jaki lejecie olej?
 
- Total Quartz, 0-30 dedykowany i żaden inny.
 
.
 
I tu nasuwa się wątpliwość.
 
Jeśli stan oleju oceniają czujniki które nakazują go wymienić już po 11tys km, gdzie pierwszy przegląd w ASO od zera przewidziany jest na 30tys km to ten olej jest chyba marnej jakości     
 
Jak to jest u Was w Peugeotach i Ducato?
												 Komplecik - 2022-04-22, 19:47
  https://youtu.be/m2FHSyR2vdM
												 Andrzej 73 - 2022-04-22, 19:49
  Wojtek masz jeszcze kampera na gwarancji? Jeśli tak to musisz jechać do serwisu.
 
Tak jest w nowych sprzętach , że ich komputerki mają analizatory zużycia oleju i one określają kiedy wymiana. To nie nowość mam tak w osobówkach. Jedną którą prawie nie jeżdżę to wymiana oleju pojawiła się po przejechaniu 1500 km. Częste odpalanie silnika ( przestawiam samochód aby wyjechać łódką czy kamperem) też powoduje notoryczne zapalanie wymiany oleju.
 
   
												 Socale - 2022-04-22, 22:17
 
  	  | Andrzej 73 napisał/a: | 	 		  ...
 
ich komputerki mają analizatory zużycia oleju i one określają kiedy wymiana
 
... | 	  
 
No to jeśli od ostatniej wymiany oleju, już po 22 miesiącach i 11tys km sygnalizują kolejną (drugą w życiu tego silnika) wymianę oleju, którego pierwsza wymiana przewidziana jest przy 30tys km to dziwnie wygląda.
 
Coś tu jest przekombinowane.
												 Kazik II - 2022-04-22, 22:50
  Ten "czujnik jakości oleju" to bajer mający udowodnić nabywcy jakim to krzykiem techniki jest jego nowa zabawka. Marketingowcy firm samochodowych pospołu z informatykami nie wiedzą doprawdy jak zwiększyć poziom własnego samozachwytu i ogłupić klienta nowymi "wodotryskami". Zadne urządzenie na pokładzie samochodu nie zmierzy właściwości fizycznych oleju bo można to jedynie wykonać w laboratorium. A to oprogramowanie po prostu wróży sobie ze swoich fusów- czyli przebiegu, stylu jazdy, częstotliwości rozruchów itp. 
 
A tak przy okazji poruszę inny temat. Jestem raczej laikiem, ale dziwi mnie ostatnio powszechna moda na używanie olejów 0 lub 5w30     W sezonie zimowym i owszem, ale w lecie zamiast 5w40?   
												 SlawekEwa - 2022-04-23, 07:29
 
  	  | Kazik II napisał/a: | 	 		  | Jestem raczej laikiem, ale dziwi mnie ostatnio powszechna moda na używanie olejów 0 lub 5w30  W sezonie zimowym i owszem, ale w lecie zamiast 5w40?  | 	  
 
Tak to tłumaczy jeden z "wiodących " producentów olejów :
 
 
"Jeśli używasz samochód do jazdy miejskiej, często stoisz w korkach, jeździsz z wysokimi prędkościami, a Twój samochód jest stary, kup olej o lepkości 5w40. Jednakże jeśli wolisz spokojną jazdę, a istotne jest dla Ciebie niskie spalanie paliwa oraz przyjazność dla środowiska – wybierz olej silnikowy o oznaczeniu 5w30."
												 Kazik II - 2022-04-23, 10:38
 
  	  | SlawekEwa napisał/a: | 	 		  
 
Tak to tłumaczy jeden z "wiodących " producentów olejów :
 
 
"Jeśli używasz samochód do jazdy miejskiej, często stoisz w korkach, jeździsz z wysokimi prędkościami, a Twój samochód jest stary, kup olej o lepkości 5w40. Jednakże jeśli wolisz spokojną jazdę, a istotne jest dla Ciebie niskie spalanie paliwa oraz przyjazność dla środowiska – wybierz olej silnikowy o oznaczeniu 5w30." | 	  
 
Ale sobie napaplał trzy po trzy ten "wiodący producent". Olej 5w40 dla "starego auta stojącego w  korkach po mieście i w dodatku jeżdżącego z wysokimi prędkościami"    . A dla reszty 5w30. Czy ktoś może te złote myśli przetłumaczyć z polskiego na nasze?
												 Socale - 2022-04-23, 19:14
  Wy się tu nabijacie z ałtorytetuf a ja zagadkę mam nadal, dlaczego olej Total Quartz dedykowany fabrycznie po 11tys km i 22miesiącach kazał się zmienić? Gówniany ten olej czy jak?
												 Komplecik - 2022-04-23, 20:57
 
  	  | Socale napisał/a: | 	 		  | Wy się tu nabijacie z ałtorytetuf a ja zagadkę mam nadal, dlaczego olej Total Quartz dedykowany fabrycznie po 11tys km i 22miesiącach kazał się zmienić? Gówniany ten olej czy jak? | 	  
 
Nie kupuj olejów long life, po nocach     myślisz nie potrzebnie denerwujesz się, kombinujesz na siłę    
 
Raz w roku oliwkę wymienić bo zimą nie nabiera wartości, bym powiedział ze silnie traci właściwości    
 
 
Widziałem ranking olejów te najpopularniejsze marki nie wybijały się w rankingu, może znajdę to wkleję
												 Monter - 2022-04-24, 09:32
  Komputery liczą liczbę odpaleń silnika oraz analizują styl jazdy. Mam to samo w Renault. W skrócie - przy ciężkiej nodze lub obciążeniach system zawoła o wymianę szybciej.
 
 
Co do jakości olejów - jest teraz na rynku trochę podróbek, i szukając jak najtańszego np. na Allegroszu można dostać jakiś syf.
												 Simbus - 2022-04-24, 10:17
  Socale a to nie jest tak że tam po prostu jest ustawione że przy przebiegu 30 tyś zapala się kontrolka z komunikatem wymiany oleju ?  Czyli wymieniłeś olej pierwszy raz, potem drugi jednak mechanik nie ''skasował'' ustawień więc komputer myśli że to już czas. W moim poprzednim ducato 3 tak było, tylko tam miałem ustawione na 48 tyś. Do tego przebiegu wymieniłem olej 4 razy ( sam, więc nic w kompie nie kasowałem ) a i tak przy 48 wywaliło komunikat - który zresztą można kilkoma kliknięciami na liczniku skasować.
												 SlawekEwa - 2022-04-24, 17:49
 
  	  | Cytat: | 	 		   wywaliło komunikat - który zresztą można kilkoma kliknięciami na liczniku skasować.
 
 | 	  
 
a jak skasować rysuneczek "widlastego klucza płaskiego dwustronnego"?
												 Simbus - 2022-04-24, 18:29
 
  	  | SlawekEwa napisał/a: | 	 		  
 
a jak skasować rysuneczek "widlastego klucza płaskiego dwustronnego"? | 	  
 
 
Wydaje mi się że to podchwytliwe pytanie    
												 Kazik II - 2022-04-24, 20:09
 
  	  | SlawekEwa napisał/a: | 	 		  | a jak skasować rysuneczek "widlastego klucza płaskiego dwustronnego"? | 	  
 
Są dwa wyjścia: Skasować całą brykę razem z tym rysuneczkiem. Albo walnąć w kokpit z góry kluczem płaskim dwustronnym - niekoniecznie widlastym. Tak się kiedyś naprawiało telewizory, więc niewykluczone, że pomoże.   
												 SlawekEwa - 2022-04-25, 09:16
 
  	  | Kazik II napisał/a: | 	 		  | Są dwa wyjścia: | 	  
 
Temat ogarnięty i stawiam piwo za bezcenne podpowiedzi.
												 prusiak - 2022-04-25, 10:38
  Nie miałem styczności z nowymi silnikami, ale to co sugeruje Andrzej 73 może mieć coś na rzeczy. A mianowicie silniki z DPF podczas procedury wypalania sadzy w DPF wzbogacają mieszanke paliwową aby podnosić temperature spalin. Efektem ubocznym jest przedostawanie sie oleju napedowego do oleju silnikowego, co prowadziło w skrajnych przypadkach do zacierania silników. Drzewiej sprawdzało sie okresowo poziom oleju - jeżeli wzrastał to znaczy że pora wymienić go przed czasem. 
 
Być może u ciebie jest podobnie... procedura wypalania DPF była tak często z jakiś powodów uruchamiana że wzrasta prawdopodobieństwo rozrzedzenia oleju silnikowego... i dlatego kompyter zaleca wcześniejszą jego wymiane...
												 Kazik II - 2022-04-25, 11:17
 
  	  | SlawekEwa napisał/a: | 	 		   	  | Kazik II napisał/a: | 	 		  | Są dwa wyjścia: | 	  
 
Temat ogarnięty i stawiam piwo za bezcenne podpowiedzi. | 	  
 
Dziękuję i polecam się na przyszłość   
												 Kazik II - 2022-04-25, 11:34
 
  	  | prusiak napisał/a: | 	 		  Nie miałem styczności z nowymi silnikami, ale to co sugeruje Andrzej 73 może mieć coś na rzeczy. A mianowicie silniki z DPF podczas procedury wypalania sadzy w DPF wzbogacają mieszanke paliwową aby podnosić temperature spalin. Efektem ubocznym jest przedostawanie sie oleju napedowego do oleju silnikowego, co prowadziło w skrajnych przypadkach do zacierania silników.
 
Być może u ciebie jest podobnie... procedura wypalania DPF była tak często z jakiś powodów uruchamiana że wzrasta prawdopodobieństwo rozrzedzenia oleju silnikowego... i dlatego kompyter zaleca wcześniejszą jego wymiane... | 	  
 
Rzeczywiście takie zjawisko może mieć miejsce. Trochę do dziwi, że konstruktorzy dodając filtry DPF nie przewidzieli tego zjawiska - np. dodając oprogramowanie umożliwiające uruchamianie procedury wypalania filtra dopiero podczas szybszej jazdy na dobrze rozgrzanym silniku. Notabene ja dotychczas byłem przekonany, że tak jest i jestem zaskoczony tymi wiadomościami. Tak czy owak, raczej nie jest tajemnicą, że jeśli korzystamy z diesla głównie w mieście, to wskazane jest co jakiś czas go "przegonić" jak to się popularnie nazywa, aby umożliwić wypalenie filtra w prawidłowych warunkach. Chociaż wzbogacania dawki ON podczas miejskiej jazdy powinno być zauważone po prostu dymieniem z rury jak przy lejących wtryskach.
 
Natomiast nie wydaje mi się, aby jakikolwiek komputer był w stanie ocenić stan fizyczny oleju - jak już wcześniej pisałem.
												 Socale - 2022-04-25, 19:25
 
  	  | Simbus napisał/a: | 	 		  | Socale a to nie jest tak że tam po prostu jest ustawione że przy przebiegu 30 tyś zapala się kontrolka z komunikatem wymiany oleju ?  Czyli wymieniłeś olej pierwszy raz, potem drugi jednak mechanik nie ''skasował'' ustawień więc komputer myśli że to już czas. W moim poprzednim ducato 3 tak było, tylko tam miałem ustawione na 48 tyś. Do tego przebiegu wymieniłem olej 4 razy ( sam, więc nic w kompie nie kasowałem ) a i tak przy 48 wywaliło komunikat - który zresztą można kilkoma kliknięciami na liczniku skasować. | 	  
 
Wiesz co... logicznie to napisałeś. Obydwie wymiany robione w ASO ale przed pierwszym przeglądem ustalonym na 30tys km i zapewne dlatego komputera nie „powiadomiono” o nowym oleju wiec ten myślał ze jak już prawie 3 lata pyknęły, 21tys km przejechane to czas sygnalizować.
 
Kurde pasuje cała układanka. Dla pewności będę dzwonił do ASO i zapytam.
 
Masz u mnie piwo już teraz, a typowy obrazek jaki przy tym fakcie wstawiam, dodam jak wrócę do domu.
												 
					 | 
				 
			 
		 |