Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Alternator, rozrusznik czy coś innego

jolka.g - 2022-06-05, 20:20
Temat postu: Alternator, rozrusznik czy coś innego
Witam, jesteśmy w drodze do Norwegii i mamy problem elektryczny. Najpierw rozładował się nam akumulator pokładowy. Po pobycie na kempingu (podpięci do prądu) wszystko jakby wróciło do normy. Dziś próbuję odpalić kampera i nic. Napięcie na obu akumulatorach 11.9V. Pomogły - ale też z oporem- kable rozruchowe. Zatrzymaliśmy się na kempingu aby podładować za pomocą 230V i widzę, że pokładowy się ładuje, samochodowy nie bardzo. Próbowałem uruchomić auto - słyszę ciche wrrr i nic. W czym może być problem i jak to sprawdzić? Pomocy!
BikerB - 2022-06-05, 20:44

Be more specific
Rocznik I jaki samochod bazowy

jolka.g - 2022-06-05, 21:06

Ducato 2,8 idtd, rok modelowy 1999
Socale - 2022-06-05, 21:15
Temat postu: Re: Alternator, rozrusznik czy coś innego
jolka.g napisał/a:
...
słyszę ciche wrrr
...

Czy masz możliwość nagrać film lub dźwięk tego wrrrr i zapodać do odsłuchu?
Dużo nam to powie. Podczas nagrania wycisz TV , żonę i wszystko ze zbędnych dźwięków.

jolka.g - 2022-06-05, 21:49

Nie przechodzi… komunikat nie określono typu postu…
jolka.g - 2022-06-05, 21:50

W tej chwili. I dalej nie mogę uruchomić auta…
Socale - 2022-06-05, 21:57

jolka.g napisał/a:
Nie przechodzi… komunikat nie określono typu postu…

Wrzuć na YT i zapodaj link.
.
Edit:
Domyślam się, że te 2 wskazania na foto to napięcia akumulatorów, jednego i drugiego.
Wkładasz kluczyk w stacyjkę, wciskasz sprzęgło, próbujesz uruchomić silnik i...
Tu właśnie jest klucz usterki, dlatego chciałbym to usłyszeć.

jolka.g - 2022-06-05, 22:07

https://youtu.be/NBbZhL95Ymg
BikerB - 2022-06-05, 22:09

masz za slabe ladownie z alternatora
jesli kontrolka ladowania normalnie gasnie (tzn.gasla) i samochod jest z 99
to zasadniczo 3 podstawowe mozliwosci
1.naciag paska klinowego (z reguly piszczy ale nie zawsze)
2.szczotkotrzymacz (Socale napisz jak sie to po polsku nazywa)
3.diody w prostowniku (brakuje jednej albo dwoch faz)
o ile pamietam top sczotkotrzymacz bedzie razem z diodami prostownika
A.sprawdz naciag paska
B.zalatw multimetr
C.naladuj pokladowy ze slupka zamien baterie i odpal samochod
D.mierzysz napiecie ladowania -przy wylaczonych wszystkich odbiornikach -powinno byc minimum 13 (raczej -moze byc minimum 13) jesli mniej to szcztkotrzymacz i prostownik
E.wlaczas swiatla i dmuchawe i mierzysz ponownie jesli jest 13 to problem jest gdzie indziej jesli napiecie jest ponizej to ewidentnie szczotkotrzymacz z prostownikiem
wyjasnienie przy 13 nie naladuje akumulatora zabudowy ale samochod bedzie jechal i da rade ladowac akumulator silnika np.po to zeby dojechac do sklepu, mechanika itp.
nie napisalas/napisales gdzie jestes a to w sumie wazne
hint #1 bez alternatora na naladowanej baterii bez swiatel itp zrobisz ok 80 -100km

Socale - 2022-06-05, 22:22

Obejrzałem.
Zachowanie wygląda jakby rozładowany akumulator rozruchowy. Napięcie wskazywane jest potencjalne/jałowe, podczas próby uruchomienia silnika pobór prądu z tego akumulatora powoduje spadek napięcia poniżej możliwości wykonania czynności przez rozrusznik.
Dopuszczam jeszcze możliwość słabego kontaktu klem na biegunach w akumulatorze rozruchowym, sprawdzić i ew. grube połączenia wyczyścić do połysku.
Jak jest czysto i dobry kontakt, to doraźnie:
Jeśli jesteś podpięty pod słupek 230V i normalnie ładujesz akumulator pokładowy, to znajdź kawałek kabla i jedną żyłą prowizorycznie, zewnętrznie połącz ze sobą plusy obydwu akumulatorów na noc, niech dzieki temu zabiegowi ładuje się też aku rozruchowy. Jeśli ten zabieg pomoże odpalić rano silnik to w kolejną noc śpijcie spokojnie. Będziemy działać.

Socale - 2022-06-05, 22:58

BikerB napisał/a:
masz za slabe ladownie z alternatora
jesli kontrolka ladowania normalnie gasnie (tzn.gasla) i samochod jest z 99
to zasadniczo 3 podstawowe mozliwosci
1.naciag paska klinowego (z reguly piszczy ale nie zawsze)
2.szczotkotrzymacz (Socale napisz jak sie to po polsku nazywa)
3.diody w prostowniku (brakuje jednej albo dwoch faz)
o ile pamietam top sczotkotrzymacz bedzie razem z diodami prostownika
A.sprawdz naciag paska
B.zalatw multimetr
C.naladuj pokladowy ze slupka zamien baterie i odpal samochod
D.mierzysz napiecie ladowania -przy wylaczonych wszystkich odbiornikach -powinno byc minimum 13 (raczej -moze byc minimum 13) jesli mniej to szcztkotrzymacz i prostownik
E.wlaczas swiatla i dmuchawe i mierzysz ponownie jesli jest 13 to problem jest gdzie indziej jesli napiecie jest ponizej to ewidentnie szczotkotrzymacz z prostownikiem
wyjasnienie przy 13 nie naladuje akumulatora zabudowy ale samochod bedzie jechal i da rade ladowac akumulator silnika np.po to zeby dojechac do sklepu, mechanika itp.
nie napisalas/napisales gdzie jestes a to w sumie wazne
hint #1 bez alternatora na naladowanej baterii bez swiatel itp zrobisz ok 80 -100km

Twoje rady są słuszne ale nie w tym tkwi problem. Jest rozładowany akumulator rozruchowy (na to wygląda) lub inna usterka generująca podobne objawy widoczne na filmie. Obecnie działamy w celu jego naładowania by uruchomić silnik. Jak akumulator zostanie naładowany i silnik odpali, to będziemy walczyć o przyczyny braku energii akumulatora rozruchowego ładowanego głównie z alternatora i tu Twoje punkty przydadzą się do zweryfikowania lecz każdy po kolei.

Yans - 2022-06-05, 23:30

Może na próbę zamienić aku.Do odpalenia. Może tylko padł startowy...Potem można naładować startowy jako pokładowy i znowu zamienić celem sprawdzenia czy trzyma. Lub nie. Jeżeli jest jakaś zwara lub brak ładowania na startowym , to może rozwalić też drugi. Dlatego trzeba to zrobić rozważnie i kontrolować . Może tylko padł startowy, to dacie radę, bo po zamianie będzie tylko gorzej w środku, ale można jechać...Kiedyś miałem podobnie. Zamieniłem i dalej jechałem , tylko spłuczka kibelka była oporna ... :mrgreen:
koko - 2022-06-06, 08:10

A MOŻE SŁABA LUB BRAK MASY CZYLI (-)
jolka.g - 2022-06-06, 08:45

Po nocy na kempingu (prąd) akumulator pokładowy powyżej 14V, rozruchowy 13V. Silnik wystartował bez problemu. Zamiana akumulatorów nie bardzo mnie podnieca bo mam
Itowo-jonowy i dojścia do obu są karkołomne. Mam zamiar wejść pod auto i sprawdzić naciąg paska oraz porównać prądy na baterii i alternatorze. Co jeszcze mogę zrobić ?

jolka.g - 2022-06-06, 08:48

koko napisał/a:
A MOŻE SŁABA LUB BRAK MASY CZYLI (-)

O co chodzi z tą masą? Jak pomierzyć?

Janusszr - 2022-06-06, 09:39

Ze słupka w pierwszej kolejności ładowany jest akumulator pokładowy, a rozruchowy dostaje prądu tyle co pistku na listku. Przynajmniej u mnie tak jest.
Banan - 2022-06-06, 09:41

jolka.g napisał/a:
Silnik wystartował bez problemu.

Zmierz napięcie na akumulatorze rozruchowym przy uruchomionym silniku, na wysokich i niskich obrotach.

Socale - 2022-06-06, 09:52

jolka.g napisał/a:

O co chodzi z tą masą? Jak pomierzyć?

Na aku rozruchowym klema ujemna połączona jest z karoserią, wszystkie te złącza są równie ważne jak dodatnie. Rozkręcić, wyczyścić do połysku.
Po otwarciu maski, od prawej częsci karoserii do skrzyni biegów jest też połączenie masowe, tzw plecionka, jest to najważniejsze połączenie masowe silnika (rozrusznika) z karoserią a poprzez nią z klemą ujemną.

jolka.g - 2022-06-06, 11:36

Na akumulatorze 12,56v, po włączeniu silnika 12,85v, po włączeniu dmuchawy 12,36 a na wysokich obrotach 12,81. Kontrolka normalnie gaśnie… Od spodu bez kanału nie wiele zrobię, zresztą jestem za cienki w tym temacie…
Banan - 2022-06-06, 14:51

jolka.g napisał/a:
po włączeniu silnika 12,85v,

Czyli masz brak ładowania, powinno być w okolicach 14,1V, max 14,4V :bajer

kimtop - 2022-06-06, 17:23

O ile pamiętam to tam są chyba ze trzy przewody masowe
BikerB - 2022-06-06, 19:57

To nie masa
jolka.g - 2022-06-08, 16:22

Finał:
Znalezienie w Szwecji mechanika, który w trybie awaryjnym zajrzałby pod maskę kampera, graniczy z cudem. Za tydzień, najlepiej dwa itp. Wreszcie jakiś starszy koleś z miernikiem i komputerem stwierdził (wskazania komputera, który podobno się nie myli), że akumulator jest do wymiany. Dziwne, bo choć nie markowy, miał niecałe dwa lata! Kupiłem Boscha za 235€ i jazda! Oczywiście dalej to samo…
W kolejnym mieście dalej poszukiwania i dalej to samo. Nie ma czasu, terminy itp. Tuż przed zamknięciem ostatniego autoserwisu, gdzieś na obrzeżach miasta ziomek łaskawie obiecuje, że nazajutrz przed rozpoczęciem pracy, ktoś zerknie do auta. Przespaliśmy w pobliżu i rano meldujemy się w warsztacie. Pomiary wskazują, że alternator pracuje ale wprawne ucho mechanika stwierdza jakiś niesłyszalny szmer, który wskazuje na pasek. Udało się uprosić gościa, auto na podnośnik - rzeczywiście pasek, cały ale prawie gładki… Na szczęście miałem odpowiedni w kamperze i po dwóch godzinach babraniny i 100€ w plecy ( na czarno) wyjechaliśmy szczęśliwi dalej…
Wszystkim dzięki za porady, jak najbardziej trafione, ale sam i na kamperowych podporach nie dałbym rady. Poza tym nie wiedziałem, że do wymiany paska trzeba zdjąć koło…
Pozdrawiam i trzymajcie kciuki, bo droga jeszcze daleka przed nami…

Socale - 2022-06-08, 20:29

jolka.g napisał/a:
...
Udało się uprosić gościa, auto na podnośnik - rzeczywiście pasek, cały ale prawie gładki…
...
wyjechaliśmy szczęśliwi dalej…

Pasek wieloklinowy/wielorowkowy gładki? Aż trudno w to uwierzyć w 3 letnim aucie.
Wróć bezpiecznie do domu po beztroskich przygodach :spoko

Kazik II - 2022-06-08, 23:02

jolka.g napisał/a:
starszy koleś z miernikiem i komputerem stwierdził (wskazania komputera, który podobno się nie myli), że akumulator jest do wymiany

Nie wiem, co ten komputer tam zobaczył i ile megabajtów powinno być w litrze H2SO4, ale za "moich czasów" jak miał odpowiednie napięcie na klemach i przy zwarciu mostkiem nie zdychał - to znaczyło że OK. W ogóle to współczuję tych przygód - same dziwne sprawy. Fachowców ci mieli lepsiejszych u nas w PGR-rze niż w tyj Szwecyi :shock:

BikerB - 2022-06-09, 01:43

Socale napisał/a:
jolka.g napisał/a:
...
Udało się uprosić gościa, auto na podnośnik - rzeczywiście pasek, cały ale prawie gładki…
...
wyjechaliśmy szczęśliwi dalej…

Pasek wieloklinowy/wielorowkowy gładki? Aż trudno w to uwierzyć w 3 letnim aucie.
Wróć bezpiecznie do domu po beztroskich przygodach :spoko

Chyba 23 letnim?
BTW
Do autora tematu juz kombinuj jaki alternator Tam mozna wstawic


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group