Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - montaż przetwornicy

aktimel1 - 2023-07-18, 20:01
Temat postu: montaż przetwornicy
Witam
Czy ktoś z was montował przetwornicę obok złącza przyjścia prądu w kamperze ? u mnie złącze jest zamknięte w luku i mogę podłaczyć przetwornicę tak że będzie pracowała jak słupek prądowy i automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach bez styczników dwóch obwodów i innych cudów, ktoś widzi jakieś problemy z tym związane ?

rakro1 - 2023-07-18, 21:12

Teoretycznie przetwornica pobiera duży prąd czyli o dużym natężeniu. Przewody z akumulatora do przetwornicy muszą w związku z tym być jak najgrubsze i jak najkrótsze. Czyli musi być tuż przy akumulatorze zabudowy a przewód od niej do instalacji 220v może być długi bo z racji wysokiego napięcia natężenie nie będzie wysokie i niebezpieczne.
orkaaa - 2023-07-18, 21:25

Tak jak pisze Rakro1 po pierwsze blisko aku zabudowy i grube przewody. Przy 2000/4000 dawali 10 mm2. Ja wsadziłem 16 mm2. Im krótsze tym lepsze. Jeżeli masz aku oddalony od przetwornicy to dublujesz grubości czyli np 2x16 mm2 na jedną żyłę. Przewody i styki przy 12v to podstawa. Inaczej albo nie będzie działało albo z przewodów zrobisz grzałkę. Zakładam że to przetwornica dużej mocy czyli od 2000/4000 w górę.
Banan - 2023-07-18, 21:48

aktimel1 napisał/a:
bez styczników dwóch obwodów i innych cudów, ktoś widzi jakieś problemy z tym związane ?

Jak nie będziesz podpinał się do słupka, to nie ma problemu, jeżeli tak, to nie idź tą drogą... przełącznik źródeł zasilania musi być.
Zasilanie przetwornicy, jak koledzy powyżej opisali :spoko

Komplecik - 2023-07-19, 06:08
Temat postu: Re: montaż przetwornicy
aktimel1 napisał/a:
automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach ?

Jeśli chcesz mieć prąd we wszystkich gniazdkach trzeba założyć automat do agregatów prądotwórczych ręczny lub automatyczny w innym przypadku jesli nieopacznie podłączysz się do 230V lub już jesteś podłączony a chcesz korzystać z przetwornicy bo np. Brakło prądu a prąd wróci to skopcisz wszystko.
To podłączyć też nie jest tak prosto trzeba wypinać przepinać dorabiać kable do lodówki i ładowarki innaczej będzie się prąd zapętlał i zjadał aku, tak mi wytłumaczyli w serwisie, ja pojechałem do serwisu i tam założyłem przetwornice i mam prąd w gniazdkach prócz lodówki nie widzi prądu z przetwornicy, lodówka tylko ze słupka lub gaz.
Jeśli zmajstrujesz to podłączenie do wszystkich gniazdek sam tak by się potem nic nie sfajczyło bez wiedzy elektrycznej jesteś Mistrz stawiam piwo :szeroki_usmiech

Najprościej tak jak piszą Koledzy grubymi kablami bezpośrednio do akumulatora i korzystać z gniazdek w przetwornicy.
:spoko

aktimel1 - 2023-07-19, 08:34

załączam zdjęcie żebyście mieli lepszy pogląd sytuacji, akumulator jest bardzo blisko bo zaraz za tą czarną ścianką.
Stoje na dziko = podłączam przewód nr 1 do przetwornicy mam prąd w całym samochodzie
Stoje na kempingu = odłączam przewód nr 1 od przetwornicy i podłączam przedłużaczem do słupka

P.S załaczam zdjęcie w pdf bo jpg nie chciało mi się dodać wyskakiwał błąd tried to upload empty file nie wiem dlaczego

rakro1 - 2023-07-19, 11:35

Aby wkleić zdjęcie musisz zmniejszyć jego rozmiar.
Andrzej 73 - 2023-07-19, 12:29

Ja montuję przetwornice na osobnym obwodzie zasilania 230v ponieważ jak automat padnie to nic się złego nie dzieje.
Kable do przetwornicy czym grubsze tym lepsze i jak najkrótsze.

Komplecik - 2023-07-19, 13:35

Andrzej 73 napisał/a:
Ja montuję przetwornice na osobnym obwodzie zasilania 230v ponieważ jak automat padnie to nic się złego nie dzieje.
Kable do przetwornicy czym grubsze tym lepsze i jak najkrótsze.

To znaczy jak Andrzejku, proszę bardziej szczegółowo :mrgreen:

Andrzej 73 - 2023-07-19, 14:19

Tobie tłumaczyć nie będę , bo już masz zamontowana przetwornicę.
aktimel1 - 2023-07-19, 17:23

pytanie do mądrzejszych odemnie, w schemacie który wymyślilem, samochód myśli że jest podpięty do słupka i zaczyna ładować akumulator z ktorego prąd pobiera przetwornica, czyli zamknięte kółko.
czy rodzi to jakieś niebezpieczeństwa uszkodzenia ładowarki albo jakiegoś sprzętu (akumulatora?) jak duże są straty z tym związane i czy wogole mogę tak to podłączyć

W schemacie który zamieszczam nie ma żadnego ryzyka podłączenia i słupka i przetwornicy razem bo musze fizycznie wyjąć jedną wtyczkę żeby podłączyć drugą więc o to się nie boję

Komplecik napisał/a:
aktimel1 napisał/a:
automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach ?


Jeśli zmajstrujesz to podłączenie do wszystkich gniazdek sam tak by się potem nic nie sfajczyło bez wiedzy elektrycznej jesteś Mistrz stawiam piwo :szeroki_usmiech


Czekam kolego na piwo podłączyłem to i wszystko działa nic nie poszło z dymem pozostaje pytanie jak wyżej :)

przemo.d - 2023-07-19, 19:28

Działać będzie ale kulawo :
1 Przetwarzanie napięcia z niskiego DC(12/24V) na wysokie zmiennie AC 230V jak się domyślasz nie odbywa się bezstratnie dlatego prawdziwe falowniki robią to z wysokiego stałego na wysokie zmienne..:)
Jak masz dużo solarów i zdąża uzupełniać te straty to będzie działać. Jak nie to baterie się rozładują i koniec zabawy, oczywiście lodówkę musisz na gaz przełączyć podczas pracy przetwornicy itd.
Zakładamy także że podłączyłeś kable DC przetwornicy do zabudowy hotelowej a nie do baterii rozruchowej auta...:)
Pozostaje kwestia przetwornicy: jak to nie jest jakiś badziewny VOLT i jest ona wystarczającej mocy to może przy takim użytkowaniu chwile podziała :spoko ;) w samochodzie to ogólnie dla takich urządzeń są trudne warunki więc cudów co do trwałości nie ma co oczekiwać. Chyba, że zainwestowałeś w coś porządnego typu np. VictronEnergy lub coś z tej półki cenowej i przy odrobinie szczęścia pewnie podziała :)
Pozdrawiam.

Artur.Dell - 2023-07-19, 19:51

aktimel1 napisał/a:
pytanie do mądrzejszych odemnie, w schemacie który wymyślilem, samochód myśli że jest podpięty do słupka i zaczyna ładować akumulator z ktorego prąd pobiera przetwornica, czyli zamknięte kółko.


W mojej ocenie przysłowiowe kółko będzie zamknięte tak długo dopóki będzie ładowanie z solarów. Jak słońce zajdzie to nawet przy zerowym odbiorze prądu akumulator podający prąd na przetwornicę i jednocześnie z niej ładowany będzie się sukcesywnie rozładowywał o różnicę straty na samej przetwornicy.

aktimel1 - 2023-07-19, 20:39

to że będą straty na przetwornicy to jasne plus straty na ładowarce do akumulatora zabudowy, przetwornica green cell chińska jak wszystkie ale miałem w poprzednim kamperze jedną od nich i byłem zadowolony
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-gc-12v-230v-2000w-4000w-czysty-sinus-8665035296

pytanie jak dużo tych strat i czy sinus faktycznie jest tak czysty jak piszą ale to sprawdzę

marcincin - 2023-07-19, 21:41

aktimel1 napisał/a:
to że będą straty na przetwornicy to jasne plus straty na ładowarce do akumulatora zabudowy, przetwornica green cell chińska jak wszystkie ale miałem w poprzednim kamperze jedną od nich i byłem zadowolony
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-gc-12v-230v-2000w-4000w-czysty-sinus-8665035296

pytanie jak dużo tych strat i czy sinus faktycznie jest tak czysty jak piszą ale to sprawdzę


Straty można oszacować zakładając:
1. Sprawność przetwornicy 12/230 - 85%
2. Sprawność ładowarki 230/12 - 90%, ładowanie akumulatora prądem 20A (ładowarka 300W)
3. Korzystasz z akumulatora kwasowego 100Ah
4. Na potrzeby szacunku pomijamy straty na przewodach

Zakładamy, że ładowarka pracuje na pełnej mocy - akumulator będzie sukcesywnie rozładowywany w czasie.
Ładowarka 230/12 generuje moc 300W. Aby uzyskać taką moc ładowarka zużywa 300/0,9 = 333W (ze względu na jej sprawność).
Twoja przetwornica 12/230 musi wygenerować te 333W, jej sprawność wynosi 85% - czyli zużyje 333/0,85 = 392W

Suma strat to 392-300=92W

Zakładając, że masz akumulator kwasowy 100Ah - fizycznie możesz z niego wyciągnąć ok 60% pojemności - czyli 60Ah. Ze względu na to, że akumulator będzie cały czas rozładowywany jego napięcie będzie sukcesywnie spadać - na potrzeby obliczeń zakładam, że będzie to 12,3V. 92W/12,3V = 7,5A

Dostępna pojemność 60Ah zostanie zużyta w ciągu 60Ah/7,5A = 8h

Po ośmiu godzinach ładowarka i przetwornica zużyje całą pojemność akumulatora - a pewnie chciałbyś jeszcze używać oświetlenia, ładować telefony, odpalać pompkę wody, itp. Moje wyliczenia nie uwzględniają strat na przewodach, które dodatkowo mogą pogorszyć końcowy wynik, a jak jeszcze zapomnisz przełączyć lodówkę na gaz i automat przełączy ją na zasilanie 230V to prądu braknie Ci po dwóch,max trzech godzinach.

aktimel1 - 2023-07-19, 22:03

dzięki za wyliczenia, nie wygląda to źle bo zakładam że nawet stojąc na dziko przetwornicy bedę używać tylko wtedy jak będzie używany telewizor laptop lub ekspres a to nie jest cały czas.
Do tego mam akumulator agm a nie zwykły kwasowy.

https://www.varta-automot...agm/840-095-085

marcincin - 2023-07-19, 22:17

aktimel1 napisał/a:
dzięki za wyliczenia, nie wygląda to źle bo zakładam że nawet stojąc na dziko przetwornicy bedę używać tylko wtedy jak będzie używany telewizor laptop lub ekspres a to nie jest cały czas.
Do tego mam akumulator agm a nie zwykły kwasowy.

https://www.varta-automot...agm/840-095-085


Moje wyliczenia są optymistyczne, agm dużo nie zmieni, jak będziesz miał włączony telewizor to podejrzewam, że filmu 2 godzinnego na nim do końca nie obejrzysz. Ładowanie aku z przetwornicy moim zdaniem jest bez sensu - ekonomiczniej będzie odłączyć ładowarkę - moja ma np fabryczny włącznik.

aktimel1 - 2023-07-19, 22:26

docelowo chce zrobic wlaczanie przetwornicy z pilota i dołożyć tam układ z timerem który sam ją automatycznie wyłączy np po 3 h jak ja bym zapomniał to zrobić, jeśli moja ładowarka równiez ma wyłącznik to można by to spiąć razem że przy włączeniu przetwornicy wyłącza się ładowarka
Komplecik - 2023-07-19, 22:52

aktimel1 napisał/a:
pytanie do mądrzejszych odemnie, w schemacie który wymyślilem, samochód myśli że jest podpięty do słupka i zaczyna ładować akumulator z ktorego prąd pobiera przetwornica, czyli zamknięte kółko.
czy rodzi to jakieś niebezpieczeństwa uszkodzenia ładowarki albo jakiegoś sprzętu (akumulatora?) jak duże są straty z tym związane i czy wogole mogę tak to podłączyć

W schemacie który zamieszczam nie ma żadnego ryzyka podłączenia i słupka i przetwornicy razem bo musze fizycznie wyjąć jedną wtyczkę żeby podłączyć drugą więc o to się nie boję

Komplecik napisał/a:
aktimel1 napisał/a:
automatycznie będę miał prąd we wszystkich gniazdkach ?


Jeśli zmajstrujesz to podłączenie do wszystkich gniazdek sam tak by się potem nic nie sfajczyło bez wiedzy elektrycznej jesteś Mistrz stawiam piwo :szeroki_usmiech


Czekam kolego na piwo podłączyłem to i wszystko działa nic nie poszło z dymem pozostaje pytanie jak wyżej :)

No i fajnie jestem na Kaszubach stawiam
Jeśli możesz zobacz czy nie zjada przetwornica prądu mimo że nie ma odbiornika :spoko jeśli zjada to powiedz :szeroki_usmiech

przemo.d - 2023-07-19, 22:56

Tu kolega wyżej wysilił się i po przeliczał Ci co oczywiste ;) i to optymistycznie jak napisał a i tak nie wiemy co masz na dachu z elektrowni...bo jak g...o masz to dokładnie tak będzie działało :haha:
Aby to " normalnie" na bogato zrobić to potrzeba przełącznik źródeł zasilania minimum 2 torowy dla bezpieczeństwa ( sieć-0-agregat ) taki 3 pozycyjny przełącznik lub przekaźnik z cewką na 230 V i ze stykami przełącznymi.
Wypinasz wtedy te obwody 230 V w kamperku które byś chciał zasilać z przetwornicy ( nie ma ich przecież dużo..max kilka gniazdek..połączonych w 1 pewnie puszkę w szafie.. )i cewkę przekaźnika zasilasz z wyjścia przetwornicy.
I wtedy to by działało tak: podłączasz sie pod słupek, wszystko jest jak teraz. Odpalasz potwornice-> przekaźnik przełącza styki i zasila Ci wydzielone wcześniej obwody z niej a reszty zbędnego badziewia nie.
Tak naprawdę bo nie wiem jak to odbierzesz dla elektryka lub elektronika jest to robota na kilka h.
Duża przetwornica to niestety duże straty nawet w Sand-by więc jak nie będziesz jej używał musisz koniecznie ją wyłączać!
Ma jeszcze 2 minus jest duża i jak się pali to dużym ogniem :spoko . Ja osobiście jestem zwolennikiem mniejszej mocy urządzeń w kamperkach, kolejnym minusem to ta Twoja jedna bateria 100Ah to bida do takiej przetwornicy..
Zastanawiałeś się także czy daje sinus->nie ma to znaczenia dla urządzeń które wymieniłeś: /telewizor, laptop/ to wszystko ma zasilacze impulsowe i na prostokącie pracują dokładnie tak samo poprawnie, ja wiem, że oni podają w tych śmiesznych ulotkach, że daje sinus i super pracują na niej telewizory/ laptopy ale rozumiesz marketing...jak podłączysz do tego jakiś silnik to pogadamy jaki to jest ten sinus z niej ;)
I to wszystko na temat Twojego "perpetummobile" dopisałeś w międzyczasie post a więc pomyśl lepiej nie nad pilotem a jak zorganizować do tego Twojego pomysłu prąd .....bo to jest głównym problemem tego projektu :gwm
pozdrawiam.

Banan - 2023-07-20, 15:02
Temat postu: Re: montaż przetwornicy
aktimel1 napisał/a:
ktoś widzi jakieś problemy z tym związane ?

Widzą... ale chyba na siłę chcesz udowodnić swoją tezę... :bajer
:haha: :haha: :haha:

aktimel1 - 2023-07-20, 16:32

nie na siłe ale dla mnie takie rozwiązanie jest proste w realizacji i szybkie, mało pracochłonne, nie trzeba ciagnąć kabli przez całe auto, chce mieć prąd w bagażniku a do tego nie ingeruje w instalacje samochodu (gwarancja), da się też wyeliminować jedyny minus w postaci zapętlenia ładowania akumatora z przetwornicy poprzez zastosowanie stycznika na bezpieczniku odpowiadającemu ładowarce.
Przetwornica będzie uruchamiana z pilota ktory będzie automatycznie rozłączał stycznik

z tym nie ingeruje może deczko przesadziłem ale ingeruje tak że można to w 5 min zlikwidować

Banan - 2023-07-20, 20:57

aktimel1 napisał/a:
dla mnie takie rozwiązanie jest proste w realizacji i szybkie, mało pracochłonne,

A powinno być BEZPIECZNE i skuteczne 8-)
Od źle podłączonej przetwornicy nie jeden kamper już spłonął, w tym jeden który kiedyś należał do mnie, a nowy właściciel przekombinował.
Ale to Twój kamper i Twoje decyzje :bigok
:spoko

Komplecik - 2023-07-20, 22:30

aktimel1 napisał/a:
nie na siłe ale dla mnie takie rozwiązanie jest proste w realizacji i szybkie, mało pracochłonne, nie trzeba ciagnąć kabli przez całe auto, chce mieć prąd w bagażniku a do tego nie ingeruje w instalacje samochodu (gwarancja), da się też wyeliminować jedyny minus w postaci zapętlenia ładowania akumatora z przetwornicy poprzez zastosowanie stycznika na bezpieczniku odpowiadającemu ładowarce.
Przetwornica będzie uruchamiana z pilota ktory będzie automatycznie rozłączał stycznik
z tym nie ingeruje może deczko przesadziłem ale ingeruje tak że można to w 5 min zlikwidować

Skoro tak to po uj się pytasz jesteś naj. :diabelski_usmiech

aktimel1 - 2023-07-21, 07:41

właśnie dlatego pytam że nie jestem naj, dzieki za wasze wyliczenia i opinie są one pomocne jak uda się to zrealizować to wrzuce tu zdjęcia z opisem może komuś się przyda
Komplecik - 2023-07-21, 22:42

aktimel1 napisał/a:
właśnie dlatego pytam że nie jestem naj, dzieki za wasze wyliczenia i opinie są one pomocne jak uda się to zrealizować to wrzuce tu zdjęcia z opisem może komuś się przyda

Nie przyda się nikomu, no chyba że po ulepie przyznasz się jak to zrobiłeś dla przestrogi nieświadomych :mrgreen:

Gżegżółka - 2023-07-26, 22:59

orkaaa napisał/a:
Tak jak pisze Rakro1 po pierwsze blisko aku zabudowy i grube przewody. Przy 2000/4000 dawali 10 mm2. Ja wsadziłem 16 mm2. Im krótsze tym lepsze. Jeżeli masz aku oddalony od przetwornicy to dublujesz grubości czyli np 2x16 mm2 na jedną żyłę. Przewody i styki przy 12v to podstawa. Inaczej albo nie będzie działało albo z przewodów zrobisz grzałkę. Zakładam że to przetwornica dużej mocy czyli od 2000/4000 w górę.

10 mm² ??? Kto tyle dawał?
Do ciągłego poboru 2kW przy odcięciu na 10V potrzebujesz 100 mm².przy 90% sprawności przetwornicy.
OK, początkowo napięcie będzie wyższe i nie będziesz pobierać takiego prądu godzinami. Ale 10 mm² jest dobre na około 425W a 16 mm² na 550W ciągłego poboru.

Socale - 2023-07-27, 10:04

Aktimel, oczami wyobraźni dobrze to widzisz, lecz oczami prawa fizyki nie jest to poprawne.
Od wielu lat Twój sposób w tematach się powtarza, ale nie czytałem jeszcze o udanym perpetuum mobile.
Zajrzyj proszę do mojego tematu który skutecznie w pełni automatycznie oddaje moje oczekiwania od ponad roku.
Dodam jeszcze że na włączonej przetwornicy, mogę być podpięty do słupka bez najmniejszego zagrożenia.
Zerknij tutaj: https://www.camperteam.pl...pic.php?t=38715

Komplecik - 2023-07-27, 20:35

Socale napisał/a:

Dodam jeszcze że na włączonej przetwornicy, mogę być podpięty do słupka bez najmniejszego zagrożenia.

Wojtku a czy też przepinałeś lodówkę i ładowarkę 230V?
Ja mam podobnie zrobione automat przełącza żródło zasilania, prąd mam we wszystkich oryginalnych gniazdkach w kamperze
:?: ;)

Doczytałem już w Twoim wątku że odizolowałeś lodówkę i energoblok, pan z serwisu właśnie na te rzeczy zwracał uwagę.
:spoko

Socale - 2023-07-27, 21:17

Komplecik napisał/a:
...
Wojtku a czy też przepinałeś lodówkę i ładowarkę 230V?
...
Doczytałem już w Twoim wątku że odizolowałeś lodówkę i energoblok
...

To miłe jak ktoś tak pisze że jakieś szczegóły doczytał. To efekt mojej pracy, po to piszę, opisuję by inni to zrozumieli i tu mnie wprawiłeś w uśmiech i dobry humor.
Się napij jak i ja, dokładnie teraz dokładnie to:

joko - 2023-07-28, 00:40

Aktimel, masz idealny układ w kamperze , bo jak piszesz praktycznie w tym samym miejscu masz akumulator i gniazdo zasilania zewnętrznego ...... a wymyślasz taką rzeźbę , która ciężko nawet skomentować ;)
Rozumiem, że chodzi Ci o to aby było szybko i bez roboty, ale pasuje aby to miało "ręce i nogi".
Na podobny pomysł jak ten Twój wpadł przed chwilą mój kot. Przez dwie minuty kręcił się w kółko goniąc swój ogon ..... teraz już śpi :szeroki_usmiech

Żeby to zrobić dobrze nie potrzebujesz wcale ciągnąć jakichś kabli przez pół kampera.
Wystarczy stówka z hakiem na zakup przełącznika źródła zasilania i z metr przewodu 3x1,5mm2 z wtyczką.
Idę o zakład że zaraz za tym niebieskim gniazdem do słupka (po drugiej stronie ścianki lub w bliskiej okolicy) masz skrzynkę z bezpiecznikami z której wychodzą wszystkie obwody 230V do gniazdek , elektrobloku, ładowarki i osobny obwód do lodówki .
Z wyjścia przetwornicy doprowadzasz tylko ten kawałek przewodu (3 żyły) do skrzynki bezpiecznikowej , w niej instalujesz przełącznik źródła zasilania (na listwie S , obok bezpiecznika ) i przepinasz kilka kabelków tak , aby na wejście priorytetowe przełącznika było wpięte gniazdo słupka ,obwód lodówki i obwód ładowarki, na drugie wejście przetwornica, a do wyjścia przełącznika wszystkie pozostałe obwody 230V.
Będzie to działało prawidłowo, będzie bezpieczne i bezobsługowe :spoko

Drugim jeszcze prostszym rozwiązaniem jest zastosowanie przetwornicy typu UPS z wbudowaną ładowarką i przełącznikiem źródła zasilania. Od strony przyłączeniowej różni się ona od normalnej tym, że poza wyjściem 230V ma jeszcze wejście . Do tego wejścia podpinasz gniazdo słupka, wyjście 230V na bezpiecznik główny , a 12V do aku i po sprawie .
A , jeszcze trzeba odłączyć 230V od oryginalnej ładowarki (wypiąć wtyczkę z elektrobloku, lub lepiej wymontować całą ładowarkę i wystawić na Allegro :mrgreen: )

Oba rozwiązania będą działać praktycznie tak samo i tak samo dobrze :spoko
Ładowarka i lodówka z 230V będą działać tylko ze słupka , a akumulator nie będzie gonił własnego ogona :wyszczerzony:

Komplecik - 2023-07-28, 08:57

Socale napisał/a:
Komplecik napisał/a:
...
Wojtku a czy też przepinałeś lodówkę i ładowarkę 230V?
...
Doczytałem już w Twoim wątku że odizolowałeś lodówkę i energoblok
...

To miłe jak ktoś tak pisze że jakieś szczegóły doczytał. To efekt mojej pracy, po to piszę, opisuję by inni to zrozumieli i tu mnie wprawiłeś w uśmiech i dobry humor.
Się napij jak i ja, dokładnie teraz dokładnie to:

A bo kuźwa za prędki jestem :haha: wiesz czytać i pisać to ja umiem wyśmienicie :haha:
Też se rypnij na te ciepła :pifko
:spoko

Banan - 2023-07-28, 13:53

joko napisał/a:
Oba rozwiązania będą działać praktycznie tak samo i tak samo dobrze

Dobrze mówi, polać mu :mrgreen:
:pifko

aktimel1 - 2023-07-28, 16:13

Dzięki za wasze propozycje i sugestie, narazie zrobiłem to na szybko i roboczo żeby można było szybko zdemontować i nie było śladu (gwarancja)
Przetwornica jest podpięta pod gniazdo słupka daje prąd na cały samochód, wyizolowany jest bezpiecznik od ładowarki czyli już nie jest to perpetum mobile, przetwornicę włączam przekaźnikiem z pilotem dodatkowo dołożyliśmy układ z czasówka która sama wyłącza przetwornicę po 4 godzinach, można ustawić ile się chce.
całość na stand by pobiera 1 amper więc nie ma tragedi.
to rozwiązanie ma 2 minusy jakie mi przychodzą do głowy
1. nie jest odizolowana lodówka i jak by ktoś się zapomniał i celowo ją uruchomił z prądu to będzie zjadać akumulator (dla mnie to nie problem bo używam tylko na gaz)
2.jak zapomnę wyłączyć przetwornicę przed ruszeniem z miejsca to podczas jazdy alternator nie będzie ładował akumulatora

Nie wykluczam że przerobię to tak jak doradzają joko albo socale tylko te rozwiązania mają ten minus że nie da się ich łatwo zlikwidować i przywrócić instalacji do oryginalnego formatu.

Komplecik - 2023-07-28, 16:31

Banan napisał/a:
joko napisał/a:
Oba rozwiązania będą działać praktycznie tak samo i tak samo dobrze

Dobrze mówi, polać mu :mrgreen:
:pifko

Banan Ku nasz najukochańszy bardzo Ciebie prosimy zrób tak

:szeroki_usmiech :-P :mikolaj :haha: :ok :kwiatki: :roza: :kwiatek2

Chociaż powinien to zrobić Świstak ale go rzadko nima :haha: :wyszczerzony:

Ważne schematy i tematy z budowy, wyposażenia i inne dające się opisać w jednym nie edytowalnym poście, przykładem jest ta przetwornica, jeden opis który będzie wyskakiwał w wyszukiwarce jak królik z kapelusza z podpisem że jeśli ktoś chce czegoś więcej zakłada nowy temat i bajdurzy do woli
1.przetwornica
2.gazbank
3.solary
4.lodówka
itd.
Co myślisz o tym jakże znakomitym pomyśle :haha:
Jest tyle fajnych opisów 1postowych że hej!
joko dał piękny przykład w jednym z ostatnich postów
Zaokrąglić poprzecinać z komentarzy i miód malina :szeroki_usmiech
Wogóle joko idealnie wpisuje się w służbie CT jest gładki nie zbyt nachalny ma wiedzę :szeroki_usmiech nie zbyt kompletna ale wystarczająca :mikolaj
:spoko wypisz wymaluj :mrgreen: lubi to a to jest najważniejsze, :ok pasja

Socale - 2023-07-29, 20:59

Aktimel, wszystko wyjdzie w praniu, raz o czymś zapomnisz i zmodyfikujesz, to typowe, to klasyka tworzenia i cała w tym radość.
Sugeruję jednak, by nie zostawiać włączonej przetwornicy na 4h lecz tylko na przewidywany czas potrzeby jej użycia. Serio, nie ma żartów a znamy przypadki samozapłonu przetwornic, właśnie takich o dużej mocy.
Odłącznik koniecznie i mimo że przetwornica ma swoje bezpieczniki, założyłbym bezpiecznik zaraz za klemą dodatnią.
Dlaczego?
Otóż w przetwornicach i im podobnym urządzeniach (w segmencie HI-FI również) stosowane w konstrukcji półprzewodniki jeśli ulegają przeciążeniu to się przepalają, ale w taki sposób, że przechodzą w stan pełnego przewodzenia czyli zwarcia. Tak, tak, przepalony tranzystor może nawet wystrzelić ale to nie przerywa obwodu prądowego lecz zwiera.

Banan - 2023-07-29, 21:00

Komplecik napisał/a:
Co myślisz o tym jakże znakomitym pomyśle

Kompleciq, pomysł zacny, ale proponuję umieścić to w ABC campera, (środkowy kafelek na samej górze) który zapoczątkował nasz nieodżałowany kolega Andrzej 48a-ELANKO.
Dobrze by było przy okazji uporządkować na nowo wiedzę tam zawartą, wszelkie propozycje i sugestie mile widziane w dyskusji o ABC campera.
Co Ty na to?
:ok

PS
Świstak ostro zarobiony jest na wyjazdach, stąd jego sporadyczne występy na forum.
Ja co prawda ostatnio też mam sporo pracy na wyjazdach, ale zobowiązuję się ogarnąć temat, tak ze względu na pamięć o Przyjacielu Andrzeju...

Socale - 2023-07-29, 21:09

Komplecik napisał/a:
...
joko idealnie wpisuje się w służbie CT jest gładki nie zbyt nachalny ma wiedzę :szeroki_usmiech nie zbyt kompletna ale wystarczająca
...

E tam, to żart pewno... :mrgreen:
Ja Joko znam z tej strony,vże jak coś u siebie wykombinuje, to zrobi to z pełną wiedzą ale często jest tak, żeby tą wiedzę nabyć to trzeba eksperymentować.
Nie wyobrażam sobie ekperymentować np. w materii zasilania gazowego - tu trzeba mieć 100% wiedzy i przewidywalności.
.
A jak już całkiem powyginało kierunek o czym piszę w tym temacie, rdzennie zupełnie innym, to dodam że w moim roboczym Ducato, włączam klimę i po 15 minutach nie mam nawiewu zimna, jak wyłączę klimę to po chwili zaczyna wiać zimnem. Ha! Dlaczego?
Po prostu oszrania się cały wymiennik, zatyka się lodem, tamuje przepływ powietrza. Nie ruszam tego bo nie mam wiedzy jak to ogarnąć.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group