Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - DC/DC

Komplecik - 2023-09-30, 08:54
Temat postu: DC/DC
Może ktoś wie o co chodzi i pomoże ;)
Mam takie zjawisko, zamontowałem ładowarkę dc/dc MR20 20A
i jest tak, po odpaleniu Forda z zabudową CI jeśli nie włączę świateł ładowanie idzie w - tak jakby ubywało prądu z akumulatora według wskazań z aplikacji aku lifepo4, jeśli włączę światła ładowanie wzrasta do 25/27A wacha się, następnie jeśli włączę do tego światła awaryjne ładowanie wzrasta do +- 50A, w experymencie wypieliśmy bezpiecznik z układu energobloku aku rozruchowego zasilającego lodówkę podczas jazdy 12V po tym zabiegu ładowanie jest książkowe 20A zgodnie z danymi producenta MR20 te czynności oczywiście pod nadzorem serwisanta kamperowego, układ wpięty zgodnie z instrukcją producenta
MR20 powinien oszukiwać układ alternatora i pokazywać chęć ładowania aku może gdzieś wcześniej trzeba wpiąć mr20 by alternator nie odcinał ładowania, serwisant ma dzwonić do producenta i znaleźć drogę rozwiązania problemu, na razie muszę jeździć z włączonymi światłami a jeśli chce 50A :haha: z awaryjnymi
Może ktoś zaobserwował takie zjawisko i już uregulował problem
Przed wpięciem mr20 było podobnie tylko bez tych 20A z ładowarki, lifepo4 udaje że jest całkowicie naładowany i nie chce prądu z alternatora :haha:
Co o tym myślicie :spoko

Wiem wiem to jest zabudowa CI Italia tam wszystko w oryginale leży jak chce :haha: no ale może by to trochę uporządkować :haha:

joko - 2023-09-30, 10:52

Kompleciku , opis długi ale trochę chaotyczny , więc ciężko coś wykumać i dać jakąś pewną odpowiedź.
Przychodzi mi do głowy wiele rzeczy:

1. Po pierwsze pasowało by mieć schemat jak to masz podłączone bo może być tak, że LiFePO4 masz połączony z alternatorem przez dwa różne obwody (tzn. poprzez MR20 i jakąś inną drogą) i to po prostu głupieje.

2. Czy jesteś pewny , że MR20 nie jest uszkodzony i działa poprawnie ?

3. Czy ten fachowiec, który Ci pomagał robił wcześniej coś podobnego i w podobnej konfiguracji (znaczy, czy u kogoś innego tak samo podłączone działało prawidłowo) ?

4. Piszesz, że jak masz włączone światła to ładowanie masz 50A. Gdzie to jest mierzone , bo rozumiem, że na BMS od LiFePO4. Jeśli tak to przy założeniu, że MR20 ma dawać max 20A, oznacza, że albo MR20 nie trzyma parametrów , albo LiFePO4 dostaje "lewy prąd" jakimś innym obwodem (patrz pkt.1)

5. "Przed wpięciem mr20 było podobnie tylko bez tych 20A z ładowarki, lifepo4 udaje że jest całkowicie naładowany i nie chce prądu z alternatora" - a jak masz ustawione napięcie odcięcia na BMS ?

orkaaa - 2023-09-30, 11:18

Mam tak samo i te same objawy. Sam instalowałem i wiem dlaczego tak działa. Po pierwsze nadal masz podpiętą oryginalną linię zasilania. To ona daje chwilami te 50 A. Dzieje się tak wtedy gdy alternator ładuje na maxa aku samochodowy.
Ja zostawiłem to celowo aby w razie czego / awarii dc/dc/ mieć alternatywę. Dla lifepo4 nie ma znaczenia jakie jest źródło zasilania czy alternator czy solar czy słupek.
Jeżeli potrzebujesz świateł aby włączyć ładowarkę dc dc to …znaczy że dc dc nie oszukuje jednak alternatora albo parametry ładowarki są źle ustawione!!!
Mnie nie chciało się / nie wiedziałem jak sprawnie przejść przewodami z alternatora do dc/dc dlatego podpiąłem są bezpośrednio do przewodów akumulatora samochodowego. I tu sprawa prosta. Aby zmusić alternator do pracy / przy pełnym aku samochodowym / trzeba samochód obciążyć / światła/ .
Ja używam Oriona 30 A i zgodnie ze schematem minus powinien być bezpośrednio z alternatora do ładowarki a plus z alternatora przez akumulator samochodowy do ładowarki . I wówczas ładowarka powinna uruchomić się po włączeniu silnika przy parametrach napięcia jakie podamy. Tu piszę teoretycznie bo takiego połączenia bezpośredniego nie robiłem ale ma to sens. Alternator wykrywa pobór mocy / lodówka / i ładuje nawet gdy aku samochodowy jest full.
U mnie można w aplikacji zmieniać parametry prądu z alternatora / akumulatora samochodowego/ przy jakich chcemy aby ładowarka startowała. Stąd jeżeli wszystkie połączenia są ok to może trzeba w ładowarce ustawić właściwe parametry. A tak swoją drogą te 20 A to trochę mało . Skoro 10 A konsumuje lodówka to zostaje tylko 10 A na akumulator … będzie się ładował i ładował .
Jak ogarniesz temat to pisz gdzie był problem i jak rozwiązałeś to może i u siebie jeszcze raz przerobię zasilanie dc dc.

Komplecik - 2023-09-30, 13:40

joko napisał/a:
Kompleciku , opis długi ale trochę chaotyczny , więc ciężko coś wykumać i dać jakąś pewną odpowiedź.
Przychodzi mi do głowy wiele rzeczy:

1. Po pierwsze pasowało by mieć schemat jak to masz podłączone bo może być tak, że LiFePO4 masz połączony z alternatorem przez dwa różne obwody (tzn. poprzez MR20 i jakąś inną drogą) i to po prostu głupieje.

2. Czy jesteś pewny , że MR20 nie jest uszkodzony i działa poprawnie ?

3. Czy ten fachowiec, który Ci pomagał robił wcześniej coś podobnego i w podobnej konfiguracji (znaczy, czy u kogoś innego tak samo podłączone działało prawidłowo) ?

4. Piszesz, że jak masz włączone światła to ładowanie masz 50A. Gdzie to jest mierzone , bo rozumiem, że na BMS od LiFePO4. Jeśli tak to przy założeniu, że MR20 ma dawać max 20A, oznacza, że albo MR20 nie trzyma parametrów , albo LiFePO4 dostaje "lewy prąd" jakimś innym obwodem (patrz pkt.1)

5. "Przed wpięciem mr20 było podobnie tylko bez tych 20A z ładowarki, lifepo4 udaje że jest całkowicie naładowany i nie chce prądu z alternatora" - a jak masz ustawione napięcie odcięcia na BMS ?


1.mam podłączone jak na schemacie +dodatkowy na zasilaniu mr w razie możliwość wyłączania

2.wydaje się że działa poprawnie bo po wypieciu bezpiecznika aku samochodu ładował równo 20A i raczej tak ma w parametrach ładowania 100%pewność nigdy nie ma :szeroki_usmiech

3.fachowiec nie montował jecze mr20 ale montował 100takich układów w jednym z większych jak nie największym serwisie w kraju rozmawiał przed z twórcą MR20 jak i oglądał filmy instruktarzowe na YouTube

4.tak mierzę to na aplikacji aku zaraz pokaże jeśli wyłączę MR20 ładuje 30A jesli natomiast MR20 jest włączony na aplikacji ładowanie pokazuje plus minus 50A :shock:

5.tak przed montażem MR20 było podobnie tylko bez tych 20A
prąd ładowania lifepo4 max 100A rozładowania 150A tak mam w instrukcji aku z firmy skladajacej w Polsce pomiary ustawienia bms w czasie montażu przed wydaniem każdego aku firma budzi zaufanie służy pomocą w razie pytań i



:-/ stała się rzecz dziwna myłem kampera i testowałem zachowanie MR20, jest tak jak opisałem to wyżej w punktach lecz układ się uspokoił jakby zaaklimatyzował i nie reaguje podniesieniem ładowania włączając światła i światła awaryjne, chodziło to ponad 2h kable bezpieczniki oraz MR20 nie grzało się nadmierne piękne ładowało jeśli włączyłem to różnica między włączonym a wyłączonyn MR20 była właśnie 20A
CIEKAWE jak by to pomierzyć miernikiem jak jest faktycznie i sprawdzić czy uzwojenie aku się nie grzeje co się dzieje z oryginalnym regulatorem samochodu
Ah skomplikowane to dla mnie :-P

Komplecik - 2023-09-30, 14:18

orkaaa napisał/a:
Mam tak samo i te same objawy. Sam instalowałem i wiem dlaczego tak działa. Po pierwsze nadal masz podpiętą oryginalną linię zasilania. To ona daje chwilami te 50 A. Dzieje się tak wtedy gdy alternator ładuje na maxa aku samochodowy.
Ja zostawiłem to celowo aby w razie czego / awarii dc/dc/ mieć alternatywę. Dla lifepo4 nie ma znaczenia jakie jest źródło zasilania czy alternator czy solar czy słupek.
Jeżeli potrzebujesz świateł aby włączyć ładowarkę dc dc to …znaczy że dc dc nie oszukuje jednak alternatora albo parametry ładowarki są źle ustawione!!!
Mnie nie chciało się / nie wiedziałem jak sprawnie przejść przewodami z alternatora do dc/dc dlatego podpiąłem są bezpośrednio do przewodów akumulatora samochodowego. I tu sprawa prosta. Aby zmusić alternator do pracy / przy pełnym aku samochodowym / trzeba samochód obciążyć / światła/ .
Ja używam Oriona 30 A i zgodnie ze schematem minus powinien być bezpośrednio z alternatora do ładowarki a plus z alternatora przez akumulator samochodowy do ładowarki . I wówczas ładowarka powinna uruchomić się po włączeniu silnika przy parametrach napięcia jakie podamy. Tu piszę teoretycznie bo takiego połączenia bezpośredniego nie robiłem ale ma to sens. Alternator wykrywa pobór mocy / lodówka / i ładuje nawet gdy aku samochodowy jest full.
U mnie można w aplikacji zmieniać parametry prądu z alternatora / akumulatora samochodowego/ przy jakich chcemy aby ładowarka startowała. Stąd jeżeli wszystkie połączenia są ok to może trzeba w ładowarce ustawić właściwe parametry. A tak swoją drogą te 20 A to trochę mało . Skoro 10 A konsumuje lodówka to zostaje tylko 10 A na akumulator … będzie się ładował i ładował .
Jak ogarniesz temat to pisz gdzie był problem i jak rozwiązałeś to może i u siebie jeszcze raz przerobię zasilanie dc dc.


Nie wiem co się stało z MR20 mam teraz praktycznie 50A plus minus kilka A jeśli przełącznikiem wyłączę MR20 mam 30A jeśli tak by było to był bym szczęśliwy kable bezpieczniki dcdc nadmierne się nie grzały mr ma wentylator

joko - 2023-09-30, 14:28

To co napisał Orkaaa jest zgodne z tym co zawarłem w pkt.1 i 4 i jest to chyba najlepszy trop.
Pozostawienie oryginalnej linii zasilania powoduje, że do LiFePO4 trafia suma prądów z MR20 i tego co idzie bokiem. O ile z punktu widzenia ładowania samego aku nie było by to problemem, o tyle fakt, że w ten sposób na wyjściu MR20 masz to samo napięcie co na jego wejściu powoduje, że nie działa on prawidłowo i istnieje ryzyko jego uszkodzenia.

Cytat:
jeśli nie włączę świateł ładowanie idzie w - tak jakby ubywało prądu z akumulatora według wskazań z aplikacji aku lifepo4


To m.in potwierdza to co napisałem powyżej. Kiedy nie włączysz świateł , a aku masz na tyle naładowane, że nie stanowi on obciążenia dla alternatora, ten się nie załącza . Zwarcie wejścia MR20 z jego wyjściem poprzez oryginalną linię zasilania powoduje, że ciągnie on jakiś prąd z akumulatora zamiast go ładować (stąd info o ujemnym ładowaniu).

Komplecik - 2023-09-30, 14:36

joko napisał/a:
To co napisał Orkaaa jest zgodne z tym co zawarłem w pkt.1 i 4 i jest to chyba najlepszy trop.
Pozostawienie oryginalnej linii zasilania powoduje, że do LiFePO4 trafia suma prądów z MR20 i tego co idzie bokiem. O ile z punktu widzenia ładowania samego aku nie było by to problemem, o tyle fakt, że w ten sposób na wyjściu MR20 masz to samo napięcie co na jego wejściu powoduje, że nie działa on prawidłowo i istnieje ryzyko jego uszkodzenia.

Cytat:
jeśli nie włączę świateł ładowanie idzie w - tak jakby ubywało prądu z akumulatora według wskazań z aplikacji aku lifepo4


To m.in potwierdza to co napisałem powyżej. Kiedy nie włączysz świateł , a aku masz na tyle naładowane, że nie stanowi on obciążenia dla alternatora, ten się nie załącza . Zwarcie wejścia MR20 z jego wyjściem poprzez oryginalną linię zasilania powoduje, że ciągnie on jakiś prąd z akumulatora zamiast go ładować (stąd info o ujemnym ładowaniu).


Nie wiem co się stał, czy szlak trafił inteligencję alternatora czy co, nie ma reakcji na włączanie wyłączanie świateł, sam alternator ładuje około 30A a z MR20 około 50A ustał problem włączania świateł by wymusić ładowania ale czy można cały czas ładować takim prądem i czy to może mieć wpływ na układ ładowania i degradacje obu akumulatorów, zobaczę jutro czy jak będzie 100% naładowany aku lifepo4 prąd ładowania będzie sukcesywnie malał bo zdaję się tak powinno być :-/

orkaaa - 2023-09-30, 15:15

Co do lifepo4 im bliżej 100 proc naładowania będzie spadało natężenie ładowania. Jeśli BSM jest ok to nic mu nie będzie a tylko szybciej naładujesz.

Co do aku samochodowego i alternatora tu niewiadoma … bo nie wiemy jaki jest stan. Nie wiemy jaką po kilku latach, ma pojemność i jak będzie reagował na inteligentny alternator. Ponieważ mój ma już 6 lat /oryginalny Forda /to się zastanawiam jak długo pociągnie i jak na jego parametry będzie reagował alternator.

Co do dc dc nie pomogę . U mnie jest aplikacja i opomiarowanie parametrów wejścia i wyjścia dc dc i mogę je śledzić i zmieniać pod swoje potrzeby.

Jeżeli podczas jazdy była sytuacja że rozładowywany był lifepo4 to normalna sytuacja. Też tak miałem dlatego kupiłem dc dc. Odpowiedź prosta alternator nie ładuje a lodówka potrzebuje prądu więc bierze z aku pokładowego. Przy kwasie tego nie widziałem ale jak kwas mi padł po roku, to złożyłem lifepo4 opomiarowałem i wiem gdzie prąd ucieka.

Komplecik - 2023-09-30, 16:10

orkaaa napisał/a:
Co do lifepo4 im bliżej 100 proc naładowania będzie spadało natężenie ładowania. Jeśli BSM jest ok to nic mu nie będzie a tylko szybciej naładujesz.

Co do aku samochodowego i alternatora tu niewiadoma … bo nie wiemy jaki jest stan. Nie wiemy jaką po kilku latach, ma pojemność i jak będzie reagował na inteligentny alternator. Ponieważ mój ma już 6 lat /oryginalny Forda /to się zastanawiam jak długo pociągnie i jak na jego parametry będzie reagował alternator.

Co do dc dc nie pomogę . U mnie jest aplikacja i opomiarowanie parametrów wejścia i wyjścia dc dc i mogę je śledzić i zmieniać pod swoje potrzeby.

Jeżeli podczas jazdy była sytuacja że rozładowywany był lifepo4 to normalna sytuacja. Też tak miałem dlatego kupiłem dc dc. Odpowiedź prosta alternator nie ładuje a lodówka potrzebuje prądu więc bierze z aku pokładowego. Przy kwasie tego nie widziałem ale jak kwas mi padł po roku, to złożyłem lifepo4 opomiarowałem i wiem gdzie prąd ucieka.


jokotelefonicznie mi wytłumaczył że to połączenie dcdc może być nie do końca fajne ponieważ wejście do dc plusa z aku rozruchowego wchodzi na wyjście z aku zabudowy to się zapięta i nie jest dobrze znaczy te 30A zapetla się z tymi 20A z Dcdc sam tego jak znam życie nie ogarnę ale coś wiem mniej niż więcej będzie serwisant zobaczymy :)

Komplecik - 2023-10-02, 08:26

orkaaa napisał/a:
Mam tak samo i te same objawy. Sam instalowałem i wiem dlaczego tak działa. Po pierwsze nadal masz podpiętą oryginalną linię zasilania. To ona daje chwilami te 50 A. Dzieje się tak wtedy gdy alternator ładuje na maxa aku samochodowy.
Ja zostawiłem to celowo aby w razie czego / awarii dc/dc/ mieć alternatywę. Dla lifepo4 nie ma znaczenia jakie jest źródło zasilania czy alternator czy solar czy słupek.
.

Ja byłbym zadowolony gdybym miał te 30A z alternatora i dodatkowo dołączyć 20A z MR20, joko nie bardzo widzi ten układ ja też się boję że może się coś sfajczyć, czy Tobie ten układ działa jednocześnie sumując Victrona oraz alternator z oryginalnego układu kampera?
:spoko

orkaaa - 2023-10-02, 12:37

Trudno powiedzieć czy sumuje. Alternator może dać i 60 A. Warunek akumulator samochodowy musi być rozładowany . Taka sytuacja rzadko zachodzi, bo nie mam odbiorników które obciążałyby samochód na postoju. Efekt alternator ładuje minutę i wówczas jest np 40 A i po minucie koniec. Stąd konieczność dc dc.
Generalnie prąd mam z dc dc 30 A ale zdarza się że bywa więcej ale nie sprawdzałem czy to wynik sumowania czy w danym momencie alternator dał więcej.
Ale pytanie zadałeś ? A czy sumują się wyniki alternator lub dc dc i solar ????

Komplecik - 2023-10-02, 15:30

orkaaa napisał/a:

Ale pytanie zadałeś ? A czy sumują się wyniki alternator lub dc dc i solar ????

O to właśnie pytam :-/

joko - 2023-10-02, 16:41

Kompleciku tak szybko, krótko i za pomocą odręcznego schematu bo nie mam za bardzo czasu teraz, ani miejsce nie to, aby rysować profesjonalne schematy :-P

Przez tel. tłumaczyłem Ci to, ale jeden obraz wart tysiąca słów.

Nie możesz do LiFePO4 na zabudowie podłączać jednocześnie i wyjścia z DC/DC i bezpośrednio alternatora i aku rozruchowego, bo plus alternatora podajesz wtedy jednocześnie i na wejście i na wyjście DC/DC. To jest tak jakbyś połączył wejście z wyjściem i nie ma prawa do dobrze działać

DC/DC jest niczym innym jak stabilizatorem napięcia o odpowiednio dużej wydajności prądowej.
Ten który masz powinien dawać 14.4V na wyjściu jeżeli na wejściu ma napięcie w zakresie 12-15V. Maksymalny prąd jaki poda to 20A. Podając mu na wejście i wyjście to samo napięcie (czyli zwierając mu wejście z wyjściem) powodujesz że przestaje on spełniać swoją rolę jako stabilizator.

Jeżeli chcesz aby DC/DC działał Ci prawidłowo musisz przerwać ten dodatkowy obwód .
Sam mówiłeś że jak wywaliłeś bezpiecznik akumulatora zabudowy to zaczęło to działać prawidłowo bo w ten sposób przerwałeś właśnie ten obwód.

Wiem że tam dodatkowym problemem u Ciebie jest to że z aku rozruchowego i altka zasilasz lodówkę i po wyjęciu bezpiecznika odłączasz też tę lodówkę.
Wepnij ją po prostu przed ten bezpiecznik a nie za i po temacie (oczywiście w obwodzie lodówki załóż sobie inny dodatkowy bezpiecznik ).

Nie sugeruj się też chwilowymi wartościami prądu ładowania jaki daje alternator czy DC/DC bo ten jest zależny od wielu czyników , a głównie od tego ile w danym momencie pobierają podłączone odbiorniki . To że alternator może dać np.60A to nie oznacza że cały czas musi.
Alternator poda tyle prądu ile potrzebuje odbiornik i nie więcej niż wynika z jego wydajności.
To samo dotyczy DC/DC.

Komplecik - 2023-10-02, 17:22

Nie robię żadnych ruchów, przyjedzie serwis zgodnie z Twoją sugestią pomierzy jak te prądy mam podłączone, wtedy to zepniemy, bardzo dziękuję Chłopaki za zainteresowanie moim tematem :spoko
Komplecik - 2023-10-08, 11:17

Przejechałem 400km znów coś się zmieniło w myśleniu kampera, jest tak że ładuje jak w pierwotnej wersji 20A z MR20, chwilowo po uruchomieniu kampera jest więcej, jeśli wyłączę DC/DC i światła ubywa mi z aku prądu, więc jeżdżę z włączonym mr20 po naładowaniu do pełna aplikacja nie wskazuje żadnych ruchów jest 0,0 nic się nie grzeje nadmiernie, wersja z sumowanie alternatora i mr20 bardziej mi się podobała bo mogłem wybierać i dołączać większy Amperaż, no ale fordzik na umiał się wszystkiego wydaje się że samoistnie i jest jak jest, serwisanta jeszcze nie było zarobiony jest ;)
:spoko

joko - 2023-10-28, 23:18

No i jak się temat finalnie zakończył ?
Ogarnąłeś ?

Komplecik - 2023-10-29, 05:24

joko napisał/a:
No i jak się temat finalnie zakończył ?
Ogarnąłeś ?

Czekam na serwisanta aż będzie miał chwilę. :-/ masz rację działa to dziwnie :-/

peja76 - 2023-11-01, 19:42

Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:
No i jak się temat finalnie zakończył ?
Ogarnąłeś ?

Czekam na serwisanta aż będzie miał chwilę. :-/ masz rację działa to dziwnie :-/


Witaj w klubie :spoko też tak mam.
Tylko u mnie LifePo4 jest jako trzecim aku, taki do zabawy, ładowanie ma prosto z Alternatora ładowarką DCDC Orion 30A, taki drugi obwód zabudowy. Jak nie włączę świateł to ładowania brak, ale też tak było jak nie miałem tego lifePo4, jak jechałem bez świateł to prąd uciekał z aku zabudowy i praktycznie od początku jeżdzę na światłach i wtedy jest ok.
Najlepsze jest to że jak podłączę kampera pod 230v to LifePo4 który ma ładowanie z Alternatora przez Oriona to też się ładuje, normalnie czary, już dwóch magików rozłożyło ręce :(
Będę obserwował temat, Powodzenia.

joko - 2023-11-01, 20:34

peja76 napisał/a:

Najlepsze jest to że jak podłączę kampera pod 230v to LifePo4 który ma ładowanie z Alternatora przez Oriona to też się ładuje, normalnie czary, już dwóch magików rozłożyło ręce :(
Będę obserwował temat, Powodzenia.


To nie czary to "elektryczność " :szeroki_usmiech
Nie znam tej metody z "rozkładaniem rąk" , ale jak się znam na medycynie, to do robót z prądem lepszy od magika jest chyba elektryk (do 12V wystarczy zwykły nawet bez uprawnień) :spoko

peja76 - 2023-11-01, 22:05

joko napisał/a:
peja76 napisał/a:

Najlepsze jest to że jak podłączę kampera pod 230v to LifePo4 który ma ładowanie z Alternatora przez Oriona to też się ładuje, normalnie czary, już dwóch magików rozłożyło ręce :(
Będę obserwował temat, Powodzenia.


To nie czary to "elektryczność " :szeroki_usmiech
Nie znam tej metody z "rozkładaniem rąk" , ale jak się znam na medycynie, to do robót z prądem lepszy od magika jest chyba elektryk (do 12V wystarczy zwykły nawet bez uprawnień) :spoko


Nie znam się na medycynie :wyszczerzony: ale z tego co mnie życie nauczyło to w elektryce nieraz magik jest lepszy od elektryka i to nawet tego z uprawnieniami, wiele razy sie już o tym przekonałem tym bardziej w naszych sprzętach, większość tych co się znają na 12v to pojęcia nie ma o naszych sprzętach. Jak gdzieś jestem w servisie lub sklepie z sprzętem karawaningowym to sprzedający też nie wiedzą co sprzedają, a na mnie patrzą jak :diabelski_usmiech i co ja od nich chcę, przedtem nikt takich pytań nie zadawał :spoko Nie wspomnę o biedakach co kupili nowe sprzęty a u sprzedawcy nikt im nie wytłumaczył jak tą nową elektronikę używać/ustawiać.

joko - 2023-11-02, 00:56

peja76 napisał/a:
z tego co mnie życie nauczyło to w elektryce nieraz magik jest lepszy od elektryka i to nawet tego z uprawnieniami


No chyba raczej nie , skoro jak sam piszesz, dwóch magików uznało za czary fakt, że po podłączeniu do 230V (a tym samym uruchomieniu ładowarki AC/DC zabudowy) zaczyna ładować się aku LiFePO4 podłączony jak twierdzisz jedynie do obwodu alternatora (czyli obwodu aku rozruchowego) poprzez ładowarkę DC/DC.
Średnio ogarnięty elektryk wziął by do ręki miernik i szybko stwierdził, że prąd ładujący LiFePO4 pochodzi z ładowarki AC/DC zabudowy , a do LiFePO4 dostaje się najprawdopodobniej poprzez przełącznik akumulatorów (zabudowa/rozruch) w elektrobloku (lub inną drogą o której montujący tego Oriona i LiFePO4 nie miał nawet pojęcia).

Zarówno Ty jak i Komplecik problem macie z ładowarką DC/DC jak sądzę właśnie z powodu tego dodatkowego obwodu jaki powstaje na przełączniku akumulatorów zabudowa/rozruch w elektrobloku.
Jeśli wejście ładowarki DC/DC macie podłączone do alternatora/aku rozruchowego, a wyjście do LiFePO4, który podłączony jest do obwodu zabudowy, to w sytuacji kiedy elektroblok przełaczy się na ładowanie zabudowy , następuję połączenie wejścia z wyjściem ładowarki DC/DC i wszystko się krzaczy. Fakt że przy włączonych światłach w samochodzie to działa a bez nie może wynikać z tego, że światła wywołują na tyle duże obciążenie , że elektroblok odłacza aku zabudowy (bo ma ustawiony priorytet na ładowanie z alternatora aku rozruchowego w pierwszej kolejności) i przerywa ten bypass.

Oczywiście są to moje przypuszczenia oparte jedynie na bardzo lakonicznym opisie problemu i aby stwierdzić coś na pewno , trzeba by znać dokładny schemat połączeń elektryki w Waszych kamperach, oraz dokonać fizycznie kilku pomiarów . Nie ma w tym żadnej magii, ani czarów , ale pojęcie o pojęciu jakieś trzeba mieć.
Komplecik czeka na serwisanta (i słusznie), a Tobie radzę zastąpić dwóch magików , jednym fachowcem :spoko

Komplecik - 2023-11-02, 06:59

orkaaa napisał/a:
Mam tak samo i te same objawy. Sam instalowałem i wiem dlaczego tak działa. Po pierwsze nadal masz podpiętą oryginalną linię zasilania. To ona daje chwilami te 50 A. Dzieje się tak wtedy gdy alternator ładuje na maxa aku samochodowy.
Ja zostawiłem to celowo aby w razie czego / awarii dc/dc/ mieć alternatywę. Dla lifepo4 nie ma znaczenia jakie jest źródło zasilania czy alternator czy solar czy słupek.
Jeżeli potrzebujesz świateł aby włączyć ładowarkę dc dc to …znaczy że dc dc nie oszukuje jednak alternatora albo parametry ładowarki są źle ustawione!!!
Mnie nie chciało się / nie wiedziałem jak sprawnie przejść przewodami z alternatora do dc/dc dlatego podpiąłem są bezpośrednio do przewodów akumulatora samochodowego. I tu sprawa prosta. Aby zmusić alternator do pracy / przy pełnym aku samochodowym / trzeba samochód obciążyć / światła/ .
Ja używam Oriona 30 A i zgodnie ze schematem minus powinien być bezpośrednio z alternatora do ładowarki a plus z alternatora przez akumulator samochodowy do ładowarki . I wówczas ładowarka powinna uruchomić się po włączeniu silnika przy parametrach napięcia jakie podamy. Tu piszę teoretycznie bo takiego połączenia bezpośredniego nie robiłem ale ma to sens. Alternator wykrywa pobór mocy / lodówka / i ładuje nawet gdy aku samochodowy jest full.
U mnie można w aplikacji zmieniać parametry prądu z alternatora / akumulatora samochodowego/ przy jakich chcemy aby ładowarka startowała. Stąd jeżeli wszystkie połączenia są ok to może trzeba w ładowarce ustawić właściwe parametry. A tak swoją drogą te 20 A to trochę mało . Skoro 10 A konsumuje lodówka to zostaje tylko 10 A na akumulator … będzie się ładował i ładował .
Jak ogarniesz temat to pisz gdzie był problem i jak rozwiązałeś to może i u siebie jeszcze raz przerobię zasilanie dc dc.


joko , jest nas 3 a może i więcej

peja76 - 2023-11-02, 08:16

joko napisał/a:
peja76 napisał/a:
z tego co mnie życie nauczyło to w elektryce nieraz magik jest lepszy od elektryka i to nawet tego z uprawnieniami


No chyba raczej nie , skoro jak sam piszesz, dwóch magików uznało za czary fakt, że po podłączeniu do 230V (a tym samym uruchomieniu ładowarki AC/DC zabudowy) zaczyna ładować się aku LiFePO4 podłączony jak twierdzisz jedynie do obwodu alternatora (czyli obwodu aku rozruchowego) poprzez ładowarkę DC/DC.
Średnio ogarnięty elektryk wziął by do ręki miernik i szybko stwierdził, że prąd ładujący LiFePO4 pochodzi z ładowarki AC/DC zabudowy , a do LiFePO4 dostaje się najprawdopodobniej poprzez przełącznik akumulatorów (zabudowa/rozruch) w elektrobloku (lub inną drogą o której montujący tego Oriona i LiFePO4 nie miał nawet pojęcia).

Zarówno Ty jak i Komplecik problem macie z ładowarką DC/DC jak sądzę właśnie z powodu tego dodatkowego obwodu jaki powstaje na przełączniku akumulatorów zabudowa/rozruch w elektrobloku.
Jeśli wejście ładowarki DC/DC macie podłączone do alternatora/aku rozruchowego, a wyjście do LiFePO4, który podłączony jest do obwodu zabudowy, to w sytuacji kiedy elektroblok przełaczy się na ładowanie zabudowy , następuję połączenie wejścia z wyjściem ładowarki DC/DC i wszystko się krzaczy. Fakt że przy włączonych światłach w samochodzie to działa a bez nie może wynikać z tego, że światła wywołują na tyle duże obciążenie , że elektroblok odłacza aku zabudowy (bo ma ustawiony priorytet na ładowanie z alternatora aku rozruchowego w pierwszej kolejności) i przerywa ten bypass.

Oczywiście są to moje przypuszczenia oparte jedynie na bardzo lakonicznym opisie problemu i aby stwierdzić coś na pewno , trzeba by znać dokładny schemat połączeń elektryki w Waszych kamperach, oraz dokonać fizycznie kilku pomiarów . Nie ma w tym żadnej magii, ani czarów , ale pojęcie o pojęciu jakieś trzeba mieć.
Komplecik czeka na serwisanta (i słusznie), a Tobie radzę zastąpić dwóch magików , jednym fachowcem :spoko


Chyba znasz tych moich magików lub sam nim jesteś :-P bo to co piszesz to jak bym ich słyszał, Ja też to wiem co napisałeś. Jak bym miał schemat to było by po temacie, a tak jesteśmy jak to napisałeś w krzakach :wyszczerzony: :spoko

robba - 2023-11-02, 09:38

w tej chwili wiekszosc aut ma napięcie na alternatorze zalezne od włączonych odbiorników. Bardzo prawdopodobne że ten przetwornik DCDC ma pomiar napięcia wejściowego (nie chce mi się szukać w dokumentacji - sprawdzcie jak macie) aby rozpoczac ladowanie gdy alternator pracuje...
A włączenie świateł podwyższa napięcie ładowania. Moja odpowiedz jest bez zagłębiania się w elektrykę
Waszych aut i bez sprawdzenia dokumentacji DCD, ale jest prawdziwa dlaniektórych zestawów :)

PS. proponuje zmierzyć czy po włączeniu świateł rośnie napiecie na alternatorze....
PS2. jak pisał Joko, podłączenie z EB też utrudnia diagnostykę - może testowo odłączyć od silnika EB....

Komplecik - 2023-11-02, 14:19

peja76 napisał/a:


Chyba znasz tych moich magików lub sam nim jesteś :-P bo to co piszesz to jak bym ich słyszał, Ja też to wiem co napisałeś. Jak bym miał schemat to było by po temacie, a tak jesteśmy jak to napisałeś w krzakach :wyszczerzony: :spoko


Wiesz nie ma co skakać :szeroki_usmiech joko w dobrej wierze naprowadza i podpowiada nam byśmy się nie sfajczyli, wiem na pewno że tylko Hymer ma prawdziwie od początku do końca zaprojektowaną instalacje i pewnie tam w instrukcji obslugi odnajdziemy jej schemat reszta to jak się udo kable rzucone gdzie jest miejsce prowadzone po łatwiznie, szukać schematów do tych wydumek no powodzenia.
Serwisant który w dużym salonie kamperowym w Polsce ma na codzień do czynienia z wszelakiej maści przerobkami montazami kminił instalacje w moim kamperze, patrzę na Twój profil masz takiego samego wspaniałego kampera np.
Wszystko można zrobić trzeba się na tym znać lub się uczyć i poznać, ja bardziej traktuje kampera jak narzędzie chce mieć w nim przydatne rzeczy ale bez przesady doktoratu nie będę z tego pisał bo na różne tego typu zachcianki by ich się nauczyć życia braknie więc zapraszam chłopa z serwisu targuje bo w tym jestem specjalistą :haha: i już rozkminka mi jest potrzebna o tyle o ile nic więcej.
Samemu coś wymyślać trzeba się liczyć z tym że się udo alb nie :szeroki_usmiech
:spoko

peja76 - 2023-11-02, 18:08

Komplecik napisał/a:
peja76 napisał/a:


Chyba znasz tych moich magików lub sam nim jesteś :-P bo to co piszesz to jak bym ich słyszał, Ja też to wiem co napisałeś. Jak bym miał schemat to było by po temacie, a tak jesteśmy jak to napisałeś w krzakach :wyszczerzony: :spoko


Wiesz nie ma co skakać :szeroki_usmiech joko w dobrej wierze naprowadza i podpowiada nam byśmy się nie sfajczyli,

Ale to wszystko co piszę to z przymrużeniem oka, jeżeli kolegę joko uraziłem to przepraszam :bukiet: każdy ma inne poczucie humoru, Mi od pewnego czasu takie się trzyma i nawet dobrze się z tym czuję :wyszczerzony:




Wszystko można zrobić trzeba się na tym znać lub się uczyć i poznać, ja bardziej traktuje kampera jak narzędzie chce mieć w nim przydatne rzeczy ale bez przesady doktoratu nie będę z tego pisał bo na różne tego typu zachcianki by ich się nauczyć życia braknie więc zapraszam chłopa z serwisu targuje bo w tym jestem specjalistą :haha: i już rozkminka mi jest potrzebna o tyle o ile nic więcej.

Całkowicie się z tobą zgadzam :ok




Samemu coś wymyślać trzeba się liczyć z tym że się udo alb nie :szeroki_usmiech
:spoko


Jak my użytkownicy nic nie wymyślimy to raczej na innych nie można liczyć.

Jak zamontowałem aku/ładowarkę i porobiło się jak porobiło to na początku nie powiem ale trochę spanikowałem, po czasie i testach nic się nie dzieje i jestem spokojniejszy, ale jednak spał bym spokojniej jak bym Mi ktoś powiedział że może tak być, lub popraw to i to lub dokup i będzie ok. Tak to jednak człowiek myśli.

Ps. co do HYMERA to jest mój wymarzony sprzęt, nie piszę tu o wyglądzie ale o tym jak jest zrobiony, wykończenia, detale...... ach


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group