|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Problem z akumulatorami - rozruchowy zamiast pokładowych?
bartek_16 - 2024-02-09, 13:18 Temat postu: Problem z akumulatorami - rozruchowy zamiast pokładowych? Cześć
Pacjent to Jumper 2019, campervan, RoadCar. Od jakiegoś czasu pojawił się problem - podczas biwakowania na dziko, wydaje sie że auto wyładowuje (używa) akumulator rozruchowy a nie używa pokładowych (dwa agm). W efekcie czego nie odpala, trzeba podłączyć zewnętrzny prąd (dobrze że mam Jackery) - pomimo że akumulatory agm wg wskaźnika są całkiem ok - 12,5-12,6v wg wskazań. Gdy auto stoi pod domem, 3-4tyg zawsze odpala bez problemu - bez zewnętrznego ładowania.
Aku rozruchowy jest całkiem nowy (dwa lata), alternator łąduje ok (wymieniany w maju 2023). Sprawdziłem bezpieczniki w bloku energetycznym, wszystkie są ok.
Co może być nie tak?
Help!
Mazur - 2024-02-09, 16:43
Bartku, jak napiszesz co z czym i w jaki sposób jest podłączone, to na pewno znajdzie się ktoś kto pomoże. Inaczej to wróżenie z fusów. Masz solary, czy ładowanie wszystkiego z alternatora ? itp. informacje.
bartek_16 napisał/a: | Co może być nie tak? | , odpowiedź na tę chwilę może być równie ogólna jak opisany problem - nieprawidłowe podłączenie , ale to chyba sam wiesz
Opisz wszystko po kolei, może nawet zdjęcia i ktoś pomoże
bartek_16 - 2024-02-09, 17:32
Tak jak napisałem - to nie jest samoróbka to dosyć klasyczna przeróbka w de. są solary, ebl 119, przez prawie dwa lata wszystko było ok.
Sprawdzałem dziś reakcje na odłączenie bezpieczników tych przy agm i wszystko się wyłącza. Wiec w sumie ok. Teoretycznie.
Myślałem że ktoś może spotkał się z takim problemem?
W ostatni zimowy wypad,.napięcie spadło tak nisko że Truma się wyłączyła z błędem braki zasilania. A na agm ciągle.mialem 12,6v.
LukF - 2024-02-11, 10:38
bartek_16,
Aku rozruchowy który ma dwa lata może być całkiem OK. Ale nie musi. W moim dostawczaku firmowym musiałem wymienić aku rozruchowy i nowy nie wytrzymał nawet dwóch lat- nadawał się przed tym okresem na śmietnik. Sprawdź w dobrym serwisie samochodowym- elektrycznym Twój aku rozruchowy na testerze pod obciążeniem. Profesjonalny tester prawdę Ci powie
A potem będziesz szukał dalej co jest nie tak z pozostałą elektryką.
orkaaa - 2024-02-11, 12:03
Jak bym także stawiał na akumulator. Zimą spada mu pojemność. Jak jest w kiepskim stanie to niskie temp robią swoje. Czas akumulatorów które wytrzymywały 8-1o lat bezpowrotnie minął. Dziś aku średniej półki wytrzymuje 4 lata. Prosty z marketu 2 lata. Dlatego warto rozważyć super kondensatory ….. tylko gdyby nie ich cena.
Kazik II - 2024-02-11, 14:27
bartek_16 napisał/a: | Gdy auto stoi pod domem, 3-4tyg zawsze odpala bez problemu - bez zewnętrznego ładowania. |
No to jednak chyba nie wina sku rozruchowego, skoro pod domkiem odpala żwawo po paru tygodniach.
bartek_16 napisał/a: | W ostatni zimowy wypad,.napięcie spadło tak nisko że Truma się wyłączyła z błędem braki zasilania. A na agm ciągle.mialem 12,6v.
|
Wynika jednak z tego, że do zasilania wnętrza ciągnie z rozruchowego zamiast pokładowego. A do tego służy separator aby tak się nie działo.
orkaaa - 2024-02-11, 14:44
Może separator tylko …. Dlaczego pod domem działa a na wyjeździe nie. Druga sprawa. Jeżeli akumulatory są w jakiś sposób połączone / skoro bierze prąd z rozruchowego / to powinny dążyć do wyrównania potencjału czyli powinny paść wszystkie w tym samym czasie.
bartek_16 - 2024-02-11, 15:43
No właśnie. Pod domem w zimę i 3tyg stoi i nie ma problemu. Jak jak sprawdzić ten separator?
Są że sobą podłączone bo po odpaleniu auta wzrasta napięcie. Teraz dla testu podpiąłem auto pod prąd w domu i nie wzrasta napięcie na aku pokładowych. A powinien chyba je ładować z prądu zewnętrznego
?
Kazik II - 2024-02-11, 19:57
Jeżeli nie jesteś dobrze zorientowany w sprawach elektryki samochodowej to raczej myślę że sobie sam nie poradzisz. A na odległość to "wróżenie z fusów". Ta dziedzina dla laików to trochę "czarna magia". Sądzę, że bez pomocy fachowca będzie raczej trudno. Zwłaszcza że objawy są dziwne.
bartek_16 - 2024-02-13, 12:21
Zadzwoniłem w kilka miejsc, terminy bardzo odległe, muszę poczekać.
Wyglada że nie laduje akumulatorów hotelowych z zewnętrznego prądu - nie rosnie napięcie po podłączeniu. Gdzieś na niemieckim forum znalazłem że to albo padnięty agm albo ładowarka w bloku. W eb119 się to podobno zdarza. Jak rozwikłam problem dam znać.
Kazik II - 2024-02-13, 13:36
AGM łatwo sprawdzić. Po prostu wyjąć i podłączyć do zewnętrznej ładowarki. Chociaż ja obstawiałbym raczej ładowarkę w energobloku. Ale to nie kończy tematu, bo problemem jest rozładowywanie rozruchowego podczas korzystania z instalacji wewnętrznej. Raczej nie słyszałem, aby energoblok przełączał na zasilanie z rozruchowego w przypadku braku napięcia na pokładowym. Bo to kończyłoby się zawsze....przymusowym postoje.
bartek_16 - 2024-02-13, 13:51
w sensie podłączyć do prostownika? W sumie mogę to zrobić.
orkaaa - 2024-02-13, 17:16
Tak spróbuj naładować z prostownika albo innej ładowarki do akumulatora. Może być z Lidla. To tak samo z aku samochowego. Jak po poru godzinach nie naładuje, albo nie trzyma prądu to wiemy że akumulator nadaje się do wyrzucenia.
Jeśli aku dobry to trzeba szukać w ładowarce. Może padł jej bezpiecznik . Jeśli to nie bezpiecznik to / jeśli sprawa pilna / wstawić jakaś ładowarkę pomijając blok a docelowo wymienić ładowarkę w energobloku.
bartek_16 - 2024-02-13, 19:36
Spróbuję, mam w domu prostownik.
Dziwne że ładuje z solarów i z alternatora a z kabla nie - ale może.taka.jedt konstrukcja tego energobloku. Wszystkie bezpieczniki są ok.
Słabo jeśli agmy padły po trzech latach
Suliki - 2024-02-22, 14:34
Jak ładuje z Solara to dlaczego ma być padnięty AGM ? Jak masz 12,6V bez ładowania to wygląda bardzo dobrze , szkoda się szarpać z ładowarką . Trudno coś powiedzieć bez schematu, ale generalnie układ nie powinien korzystać z akumulatora rozruchowego w żadnym wypadku. Albo separator - jak jest, albo coś z energoblokiem albo ktoś coś namieszał - miałeś jakies przeróbki , instalację solara itp ?
Suliki - 2024-02-22, 14:36
z ciekawostek mój akumulator zabudowy Varta AGM 105Ah do łodzi jest z 2016roku i ma 85% pojemności, da się ?
SlawekEwa - 2024-02-22, 21:30
Suliki napisał/a: | ale generalnie układ nie powinien korzystać z akumulatora rozruchowego w żadnym wypadku. |
Mój Cyrix Li-Ct zachowuje się w ten sposób, że po dłuższym etapie podróży aku rozruchowy i pokładowy mają np. po 14.2 V. Po odpaleniu odbiorników elektrycznych zabudowy prąd jest pobierany z obu aku i po osiągnięciu np. 12,8V na aku rozruchowym już tylko aku pokładowe zasila odbiorniki zabudowy.
Tak może to pracować, czy coś nie halo?
orkaaa - 2024-02-22, 21:52
Sprytne. Ja taki manewr ustawiłem na ładowarce dc dc która łączy oba akumulatory. Przy czym poziom odcięcia ustawiłem na 12.6 v ale chyba go podniosę bo zimą przy starcie trochę słabo kręci.
joko - 2024-02-22, 23:33
Suliki napisał/a: | z ciekawostek mój akumulator zabudowy Varta AGM 105Ah do łodzi jest z 2016roku i ma 85% pojemności, da się ? |
Czyli ma niecałe 90Ah całkowitej pojemności (gdybyś rozładował go do zera) , a efektywnej (do napięcia poniżej którego 12 voltowe odbiorniki odmówią działania) z połowę tego
A ile waży to 45-cio Ah cudo ?
Suliki - 2024-02-23, 07:29
Nie mam expresu do kawy, LEDy i inne odbiorniki pracują bez problemu, lodówka na gaz
Kazik II - 2024-02-23, 11:37
SlawekEwa napisał/a: | Suliki napisał/a: | ale generalnie układ nie powinien korzystać z akumulatora rozruchowego w żadnym wypadku. |
Mój Cyrix Li-Ct zachowuje się w ten sposób, że po dłuższym etapie podróży aku rozruchowy i pokładowy mają np. po 14.2 V. Po odpaleniu odbiorników elektrycznych zabudowy prąd jest pobierany z obu aku i po osiągnięciu np. 12,8V na aku rozruchowym już tylko aku pokładowe zasila odbiorniki zabudowy.
Tak może to pracować, czy coś nie halo? |
Może to i ciekawe rozwiązanie, ale w praktyce to chyba pożytek z tego niewielki. Akumulator naładowany do napięcia 14,2 V po obciążeniu go odbiornikiem dość szybko spadnie poniżej 13 V do swojego nominalnego napięcia.
SlawekEwa - 2024-02-23, 16:24
Kazik II napisał/a: | Akumulator naładowany do napięcia 14,2 V po obciążeniu go odbiornikiem dość szybko spadnie poniżej 13 V do swojego nominalnego napięcia. |
O jakiej pojemności aku mówisz i jakie obciążenie odbiornika sugerujesz ?
|
|