|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - Solar a dwa akumulatory
jestem47 - 2025-04-07, 16:24 Temat postu: Solar a dwa akumulatory Witam czytających. Mam panel na dachu a w zabudowie dwa aku różnej maści Chcę przez Tracera podłączyć poszczególne ale osobno , nie są obok siebie. Czy regulator napięcia nie będzie miał z nimi problemu Myślę raz ładować ze słonka jednego raz drugiego przerywając obwód jednego lub drugiego? Co Wy na to?
przemo.d - 2025-04-07, 17:10
Napisz coś więcej, pojemność obu, tech. w jakiej są wykonane ? Polaczone są równolegle na stałe czy na jakąś zmianę ich używasz?
W zasadzie przy połączeniu równoległym możesz drutować jak uważasz...
Jeśli są połączone na stałe równolegle to po co masz coś przełączać? Ciężko zgadnąć co autor ma na myśli.
Mazur - 2025-04-07, 17:23
Zrozumiałem, że dwa różne aku, które chcesz ładować rozdzielnie. Raz jeden , raz drugi w zależności od potrzeb.
Podpowiem, że oprócz przełącznika wyboru akumulatora, musisz mieć wyłącznik solarów przed regulatorem. A to z tego powodu, że regulator najpierw podłącza się do akumulatora, później solar. Twój układ zadziała, ale podczas przełączania musisz zachować taka kolejność. Najpierw akumulator który chcesz ładować podłączyć do tracera, a później solary do tracera.
rakro1 - 2025-04-07, 17:59
A może prąd z solarów rozdziel na dwa regulatory i dwa akumulatory.
Czyli dokup drugi regulator, to nie ogromne pieniądze.
Wtedy możesz jeszcze zamontować wyłączniki na każdym układzie. I tak przed każdym akumulatorem i to jak najbliżej niego musi być bezpiecznik adekwatny do natężenia prądu jaki da regulator.
Bezpiecznik kup automatyczny i będziesz miał od razu wyłącznik.
Albo - solary, które już masz połącz z regulatorem, który już masz a jeśli masz miejsce na dachu dokup panel solarny, do niego regulator i to do drugiego akumulatora.
Darson - 2025-04-08, 00:27
Mazur napisał/a: | z tego powodu, że regulator najpierw podłącza się do akumulatora, później solar. Twój układ zadziała, ale podczas przełączania musisz zachować taka kolejność. Najpierw akumulator który chcesz ładować podłączyć do tracera, a później solary do tracera. |
Pamiętam to z instrukcji MPPT, natomiast czy mógłbyś wyjaśnić, dlaczego jest to takie ważne ?
jestem47 - 2025-04-08, 10:27
-Myślę raz ładować ze słonka jednego raz drugiego przerywając obwód jednego lub drugiego-
Wydaje mi się że dobrze opisałem o co mi chodzi ale dla jasności , mój pomysł polega na tym że nie odłączając paneli od regulatora przedtem wyprowadzając kabelki do akumulatora,rozdzielić jedną wiązkę na 1 aku a drugą na 2 aku i na każdym z nich zamocować Włącznik ON-OFF 20A 12V lub bezpiecznik np b16 który to będzie rozłączał 1 aku i wtedy ładował 2 aku lub na odwrót |Reasumując raz słońce będzie ładowało jeden raz drugi , oczywiście nie odłączając panela od regulatora i czy tenże nie pogubi się w tym chwilowym zamieszaniu Jak już pisałem akumulatory mam różne jeden i drugi 100ah Uf.
Skwarek - 2025-04-08, 11:25
Dość często się gubią, musi najpierw rozpoznać typ akumulatora i jego nominalne napięcie a później podłącza się solar. Miałem tak kiedyś, że nie zachowując tej procedury mylił 12V akumulator jako 24V i tak próbował ładować. Na początku nie wiedziałem o co chodzi, dlaczego wyświetla głupoty ale sobie przypomniałem o tej procedurze i było OK.
orkaaa - 2025-04-08, 11:40
Nie wiemy jakie to akumulatory kwas czy lifepo4. Moje doświadczenia zimowe. W tym roku woziłem 3 akumulatory lifepo4. Jeden zabudowy 200 Ah i dwie 100 ah. Wszystkie spięte równolegle. I wszystko super działało. Ładowanie 230 , alternator i solar.
Według mnie to najlepsza metoda. Jeśli jeden aku masz naładowany to całą moc ładowania przejmuje kolejny. Przy rozładowaniu pojemność spada proporcjonalnie. Każdy bms pracuje dla konkretnego akumulatora.
Ja wyprowadziłem sobie z głównego akumulatora wyjścia szyny 16 mm2 do których w miarę potrzeby podpinam kable 16 mm2 zakończone z jednej strony grubymi krokodylkami a z drugiej oczkiem zaciskowym na bolce akumulatora. W razie potrzeby można szybko zmontować i rozmontować instalacje.
Terminal szyny zbiorczej 200A Blok dystrybucyjny Terminal szyny zbiorczej
https://a.aliexpress.com/_EGR66Ws
jestem47 - 2025-04-08, 21:36
czyli jednego się dowiedziałem że Tracer może się zgubić , reszta rad kolegów mojego problemu nie dotyczy. Ani livepo4 tylko kwasiaki , ani spięte równolegle ani szeregowo ,odległość miedzy nimi to 1.5metra i nie chodzi mi z całym szacunkiem o twoją metodę.
Kolega Mazur sugeruje żebym włącznikiem odłączał regulator i po podłączeniu 1aku programował regulator i powtórzył to samo z drugim Ten sposób jest trochę kłopotliwy.
powtórzę chce zamocować włącznik ON-OFF 20A 12V lub bezpiecznik np b16 który to będzie rozłączał raz jeden raz drugi aku
Darson - 2025-04-09, 03:21
jestem47 napisał/a: | chce zamocować włącznik ON-OFF 20A 12V lub bezpiecznik np b16 który to będzie rozłączał raz jeden raz drugi aku |
Ale jeśli akumulatory są kwasowe, to nie masz BMS i co je odłączy, gdy będą na full naładowane ?
Ty?
A skąd będziesz to wiedział ?
Np w czasie jazdy ?
Czy będziesz sprawdzał napięcie non stop ?
Mnie solar już zagotował kwasiaka, gdy nie wyłączyłem hebla pomiędzy akumulatorami.
joko - 2025-04-09, 09:48
Darson napisał/a: | Mazur napisał/a: | z tego powodu, że regulator najpierw podłącza się do akumulatora, później solar. Twój układ zadziała, ale podczas przełączania musisz zachować taka kolejność. Najpierw akumulator który chcesz ładować podłączyć do tracera, a później solary do tracera. |
Pamiętam to z instrukcji MPPT, natomiast czy mógłbyś wyjaśnić, dlaczego jest to takie ważne ? |
Ważne dlatego, że pomijając już nawet to o czym było już tu napisane , że do prawidłowej pracy regulator potrzebuje mieć obciążenie w postaci akumulatora , to podłączenie samych paneli bez niego (znaczy akumulatora) to raczej w krótszej lub dłuższej perspektywie pewne uszkodzenie regulatora.
Jestem47, tak jeszcze raz dla usystematyzowania :
Chcesz podłączyć panel/panele bezpośrednio do wejścia regulatora na stałe, natomiast z wyjścia regulatora (tego na akumulator) chcesz wyprowadzić dwa obwody na każdy z akumulatorów osobno i na każdym z obwodów zamontować wyłącznik/bezpiecznik ?
Same akumulatory jak zrozumiałem kwasowe (czyli bez BMS) .
Jeśli tak ..... to nie idź ta drogą
Błąd nr.1:
Brak łatwo dostepnego wyłacznika obwodu paneli , który jest potrzebny nawet w prostych układach z jednym akumulatorem . Chodzi m.in o to co napisałem powyżej odnośnie wymogu podłączenia akumulatora wtedy kiedy podłączone są panele (i działają z dużą mocą).
Czasem trzeba akumulator odłączyć, a czasem odłaczy się sam (np. wyłączy się BMS, przeciążenie, albo utrata styku)
Błąd nr.2:
Łączenie równoległe dwóch akumulatorów (fizycznie poprzez styki na wyjściu regulatora) które nie będą cały czas w takim samym stanie naładowania .
Zakładając na każdym obwodzie wyłącznik zrealizujesz wprawdzie to co chcesz czyli możliwość podłączenia do regulatora raz jednego, raz drugiego , ale zauważ że przełaczenie możesz zrobić na dwa sposoby
1. wyłaczyć pierwszy , załączyć drugi
2. załaczyć drugi , wyłaczyć pierwszy
W przypadku nr. 1 masz przez chwilę (dla elektroniki milisekundy to wieczność) odłączony akumulator , czyli przypadek opisywany powyżej. Jak zrobisz to w silnym słońcu to jest duże prawdopodobieństwo że uwalisz regulator (może nie za pierwszym , ale z 10tym juz raczej na pewno )
W przypadku nr.2 zewrzesz ze sobą oba akumulatory o różnym stanie naładowania . Jeśli są to kwasiaki bez BMS'a to nic nie zabezpieczy tego układu przed duzym prądem. Jeśli zamiast wyłączników założysz bezpieczniki to będzie je wybijało przy każdej próbie przełączenia sposobem nr.2. (bezpiecznik wtedy zabezpieczy, ale co to za układ w którym w czasie normalnej pracy wali bezpiecznikami )
Aby ten układ miał sens i działał w miarę prawidło i bezpiecznie, to między panele a regulator trzeba wrzucić rozłacznik, a proces przełączania musi wyglądać tak:
- odłaczyć panele od regulatora
- odłączyć pierwszy akumulator
- załączyć drugi akumulator
- podłączyć panele do regulatora
Jeśli jesteś w stanie zachować tę kolejność zawsze i w kazdym przypadku to będzie to działać, ale nie zmienia to faktu, że zawsze będzie to "rzeźba"
Lepszym rozwiązaniem będzie to zaproponowane przez Rakro, czyli dwa osobne regulatory i przełaczanie paneli , bo nie mieszasz wtedy z akumulatorami i nie ryzykujesz uszkodzeniem regulatora ..... lub pożarem
Ja zawsze w takim przypadku , kiedy Ktoś pyta o jakieś rzeczy odnośnie akumulatorów i wymyśla jakieś swoje kombinacje piszę jedno:
"Skoro pytasz, to znaczy że nie wiesz, a jak nie wiesz to znaczy że nie powinieneś w ogóle się za to brać ,a o realizacji jakiś dziwnych własnych i nie standardowych pomysłów juz nawet nie mówię"
jestem47 - 2025-04-09, 11:07
Wydawało mi się regulator ma ustawienia i nie puści więcej napięcia. Tak miałem dotychczas i działało wyświetlacz pokazywał że aku pełne Co najdziwniejsze już siódmy rok tak jeżdżę wakacyjnie od maja do września mało tego nie miałem żadnych bezpieczników na obwodzie . Fakt sama amatorszczyzna aku były dwa połączone równolegle YUASA ACTIVE marine 100ah
joko - 2025-04-09, 12:30
jestem47 napisał/a: | Wydawało mi się regulator ma ustawienia i nie puści więcej napięcia. |
Jak rozumieć ten Twój wpis ? Do czego to jest odpowiedź ?
I co w Twoim dialekcie oznacza "puszczać napięcie " ?
joko - 2025-04-09, 12:37
jestem47 napisał/a: | mało tego nie miałem żadnych bezpieczników na obwodzie . |
To mówi wszystko
jestem47 napisał/a: | Fakt sama amatorszczyzna aku były dwa połączone równolegle YUASA ACTIVE marine 100ah |
Jak były połączone na stałe to stanowiły w zasadzie jeden akumulator i ok ...... ale teraz chcesz nimi żonglować
jestem47 - 2025-04-09, 15:53
Aby ten układ miał sens i działał w miarę prawidło i bezpiecznie, to między panele a regulator trzeba wrzucić rozłacznik, a proces przełączania musi wyglądać tak:
- odłączyć panele od regulatora
- odłączyć pierwszy akumulator
- załączyć drugi akumulator
- podłączyć panele do regulatora
I to jest to !!! No "joko" wreszcie zrozumiałem , podpowiedz jeszcze jaki rozłącznik względnie tani do regulatora i akumulatorów oraz bezpieczniki Panel 200w . Z góry dziękuję
przemo.d - 2025-04-09, 19:14
Tak na szybko regulator ładowania na 2 akumulatory :
https://www.ceneo.pl/137742152
Zero rzeźby i hula..
Można i z Wa-wy do Radomia przez Kielce jechać tylko po co
PS. Do Darsona - postaraj się nie udzielać rad w tym dziale ...... wszystkim wyjdzie to na dobre
Darson - 2025-04-10, 06:13
Ja tam widzę tylko pytania, a nie "rady" 😛
A Ty, udzielaj się częściej, to też 😉
orkaaa - 2025-04-10, 06:33
Co do akumulatorów. Rozumiem że te kwasy to podstawa i nie chcesz z tego rezygnować . Ale zamiast bawić się w drutowanie może warto wydać 2 tys i zbudować 280 Ah w lifepo4. Nikt kto założył lifepo4 nie wróci do kwasu bo to inna jakość. Kwasy jeśli stare zaraz będziesz wymieniał i tak co 5 lat. 2 tys to więcej niż 200 zł za regulator ale inna jakość i możliwości wykorzystania prądu. Taka rada , bo mnie kiedyś też się wydawało że nic nie potrzebuje i kwas 100 Ah jest super.
mischka - 2025-04-10, 07:33
orkaaa napisał/a: | bo mnie kiedyś też się wydawało że nic nie potrzebuje i kwas 100 Ah jest super. |
W swoim "nowym" zrezygnowałem z solarów i za namowami forumowych kolegów złożyłem 280Ah LiFePo4. Z efektów eksperymentu jestem wstępnie zadowolony. Przy moim sposobie podróżowania wydaje się to idealne rozwiązanie. Kiedyś był kwas plus solar, później solar i agm a teraz LiFePo4 bez solara, a prądu więcej niż kiedykolwiek.
orkaaa, dobrze prawi, warto się nad tym zastanowić.
AMIGO - 2025-04-10, 17:55
mischka napisał/a: | warto się nad tym zastanowić |
Jeżeli są możliwości, to szkoda czasu i nerwów na rozważania lecz po prostu ruszyć w stronę LiFePo4.
Elektrowni na dachu i magazynu energii w aucie co prawda jeszcze nie mam, ale niedawno zanabyłem od naszego kolegi Mazura gotowego (i ślicznego))) ,,malucha'' 105 Ah, który choć jeszcze nie jest na swoim miejscu w aucie, to już widzę jak pod paroma względami bije na łeb ciężkiego kwacha o podobnej pojemności...
slavia - 2025-04-28, 22:54
Możesz jeszcze zastosować CBE BDS-180
https://cbe.it/en/Standard-products/bds-180_pdt_5012
https://www.ebay.pl/itm/224344303438
Ja mam to założone już w drugim kampie i jest ok. Co prawda mam jednakowe, ale można podłączyć dwa różne akumulatory (mam na myśli kwasówki).
Z akumulatorami lipo nie mam jeszcze doświadczenia, bo na razie moje są dobre i nie zgłębiałem tematu, dlatego nie wiem czy urządzenie będzie się nadawało. Ale można doczytać.
|
|