|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FIAT - Hydrauliczne poziomowanie świateł
airgaston - 2010-11-04, 21:19 Temat postu: Hydrauliczne poziomowanie świateł Mam pytanko do posiadaczy ducato z roczników 90-94. Wpadł mi w rączki mechanizm poziomowania reflektorów z kabiny kierowcy. Wygląda to to tak że w kabinie jest pokrętło z tajemniczym czarnym pudełkiem odchodzą od tego dwa weżyki do siłowników przy każdym z reflektorów. Jak sprawdziłem organoleptycznie w środku wężyków powinien znajdować się jakiś płyn. Smakowo jest to coś na bazie glikolu, cierpkie, troche słodkie. Powietrze raczej nie wchodzi w grę bo się spręża i mechanizm nawet nie drgnie. Siłowniki ruszają się. Co może siedzieć w środku i jak to działa? Gdzie się wlewa coś co porusza potem tłokami siłowników? W moim modelu jest zwykły motylek z dwoma położeniami.
Trzeba wyjść z kabiny, otworzyć maskę i łapką przekręcić dwa motylki o 90st. Proste niezawodne i...... upierdliwe.
Czy ktoś może zaspokoic moja ciekawość?
OldPiernik - 2010-11-05, 08:08
Masz hydrauliczne sterowanie świateł. Takie sterowniki były stosowane np. w CC, czasem w Polonezach, fiatach Uno itp. W kabinie masz pompkę którą sterujesz ciśnieniem w wężykach. Na końcach węży są tłoczki zakończone przegubem kulowym, które wysuwają się lub chowają w zależności jak jest ustawione pokrętło w kabinie poruszając reflektorami.
Jeżeli doszło do rozszczelnienia układu to zestaw praktycznie do wyrzucenia. Można napełniać wężyki płynem hydraulicznym ale problemem jest ponowne zamknięcie , żeby uzyskać odpowiednią szczelność przy pracy pod ciśnieniem. Przerabiałem ten temat w fiacie Uno - chyba przy siłownikach jest metalowy trzpień, który zatyka miejsce po napełnieniu układu. Jest on wciskany na gorąco i ciężko go wyciągnąć żeby nie popękał siłownik.
Ja miałem pękniętą rurkę - udało mi się posklejać rurkę, napełnić układ i regulacja działała kilka dni. Potem oczko uciekło mi na dół i skończyło się sterowanie. Musiałem kupić cały komplet.
lepciak - 2010-11-05, 08:23
OldPiernik Cytat: | Jeżeli doszło do rozszczelnienia układu to zestaw praktycznie do wyrzucenia. |
Zgadza się, też to przerabiałem chociaż mechanicy uprzedzali, że temat jest nie do przeskoczenia.
AUTOJUR - 2010-11-05, 10:57
Założyć elektryczne siłowniki i po robocie
eMKa - 2010-11-05, 23:03
W warunkach warsztatowych uzupełnienie płynu niemozliwe,bez płynu - złom.Mechanizm był dostarczany fabrycznie zalany płynem.Nr 7732343 może jeszcze ktos ma,oficjalnie produkt wyczerpany.Ostatnia cena 400 zl
airgaston - 2010-11-05, 23:54
Dzięki za podpowiedzi.
W moim modelu jak pisałem regulacja jest na motylku. Mam to ustrojstwo z ciut nowszego modelu i zastanawiałem się czy coś z tym nie zrobić. Teraz już wiem co zrobić. Smietnik
Ahmed - 2010-11-06, 08:09
airgaston napisał/a: | Teraz już wiem co zrobić. Smietnik |
Jeśli ten płyn
eMKa napisał/a: | .Mechanizm był dostarczany fabrycznie zalany płynem.Nr 7732343 |
nie jest na liście ,, zakazanych " inaczej tylko zakład utylizacji
a tam zrobią to co chciałeś zrobić , czyli ............. śmietnik
MILUŚ - 2010-11-06, 17:52
Tak jak piszecie jeśli popękały wężyki lub z jakiegoś innego powodu wyciekł płyn to pozamiatane .Szkoda bawić się w naprawę .
Kiedyś na forum poruszaliśmy z roger-em ten problem .Za jego radą przymierzam się do instalacji elektrycznego poziomowania świateł rodem z Poloneza .
PZDR> MILUŚ
dominik - 2010-11-16, 22:54
pasuje też elektryczne od starego seata toledo
Kuba L. - 2010-11-27, 07:45
o, ja też mam taką regulację pokrętłem z kabiny i mi nie działa od początku, czyli z tym się już nic nie da zrobić. Trochę szkoda, ale trudno. Tak na prawdę to nie zauważyłem żeby mi ta regulacja świateł była aż tak potrzebna...
tolo61 - 2010-11-27, 14:52
Witam
Miałem to samo w Mercedesie Kaczce i też nie opłacalna naprawa..
Lepsze elektryczne...
hhmariusz - 2010-12-04, 15:27
Mam ten sam hydrauliczny układ-problem, zostały tylko resztki z pokruszonych wężyków.
Miluś (i nie tylko) - podpowiedz jak przerobić układ regulacji świateł na elektryczny z zastosowaniem części polonezowskich? Czy trzeba wymieniać reflektory?
Regulacja od środka jest niezbędna przy częstych zmianach obciążenia samochodu, na dwa dni lekki, na trzy tygodnie ciężki
lepciak - 2010-12-04, 19:10
hhmariusz Cytat: | układ regulacji świateł na elektryczny z zastosowaniem części polonezowskich? |
Polonezy miały hydrauliczną regulacje świateł - przynajmniej ja na takie trafiałem i takie miałem.
hhmariusz - 2010-12-04, 22:33
MILUŚ napisał/a: | Za jego radą przymierzam się do instalacji elektrycznego poziomowania świateł rodem z Poloneza .
PZDR> MILUŚ |
Powoływałem się na Milusia, miałem trzy maluchy, miesiąc temu kupiłem czwartego, dwa trabanty - nigdy poloneza
Camp77 - 2010-12-18, 21:25
Polonez miał regulację świateł tylko hydrauliczną. Pasowałoby to do campera z uwagi na podobną długość. Pytałem się w częściach zamiennych do Poloneza. Układ regulacji świateł hydrauliczny nie do zdobycia. Nie ma produkcji Poloneza, nie ma producenta.
lepciak - 2010-12-19, 17:30
Camp77 Cytat: | Nie ma produkcji Poloneza, nie ma producenta. |
A na szrocie?
airgaston - 2010-12-19, 19:44
Jakości szrot Nie warto
lepciak - 2010-12-19, 20:11
airgaston Cytat: | Jakości szrot Nie warto |
Jeżeli auto nie było bite po przednich lampach to ten element sam od siebie nie uszkadzał się więc jest duża szansa na regulator pełnosprawny. A sprawdzić na miejscu jest bardzo łatwo.
Camp77 - 2010-12-19, 20:28
Tylko ciężko znaleźć Poloneza na szrocie z regulacją świateł.
Jak mi powiedział Pan w sklepie z częściami do Poldka - to były drogie rzeczy ponad 200 zł
airgaston - 2010-12-19, 20:35
A i przy demontazu marne szanse na wyjęcie bez uszkodzeń. Taka konstrukcja Przerabiałem ten temat. Stąd moje wcześniejsze pytanie o możliwość naprawy.
Camp77 - 2010-12-19, 20:55
Nie naprawisz tego. Układ sterowania jest zamykany w fabryce pod ciśnieniem.
W warunkach domowych lub warsztatowych nie możliwe.
Rozwiązaniem jest przejście na sterowanie elektryczne.
AUTOJUR - 2010-12-19, 21:11
Jeśli ktos potrzebuje siłowniki elektryczne do świateł to mam tego troche Musze znać długość czpienia wielkość zakończenia i średnice mocowania.
kimtop - 2010-12-19, 22:33
AUTOJUR napisał/a: | Musze znać długość czpienia wielkość zakończenia i średnice mocowania. |
dominik - 2010-12-20, 22:15
temat był już drążony, do FIATA pasują elektryczne z SEATA TOLEDO
hhmariusz - 2011-01-02, 17:32
AUTOJUR
jestem zainteresowany, tylko nie bardzo wiem co to: "długość czpienia wielkość zakończenia i średnice mocowania"
Gdybyś mógł to przekazać w formie dla laika, np. rysunkowej, zdjęciowej, czy dokładnej opisowej, będę wdzięczny (piwo ), no i możliwy zakup, który pozbawi Cię grama złomu (chyba, że mówimy o nówkach?)
MILUŚ - 2011-01-02, 19:43
hhmariusz napisał/a: | Mam ten sam hydrauliczny układ-problem, zostały tylko resztki z pokruszonych wężyków.
Miluś (i nie tylko) odpowiedz jak przerobić układ regulacji świateł na elektryczny z zastosowaniem części polonezowskich? Czy trzeba wymieniać reflektory?
Regulacja od środka jest niezbędna przy częstych zmianach obciążenia samochodu, na dwa dni lekki, na trzy tygodnie ciężki |
zobacz tu : http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?p=364639
PZDR> MILUŚ
hhmariusz - 2012-03-05, 15:00
Temat przerobienia hydraulicznej regulacji świateł w Ducato 1992 na elektryczny nie został zakończony wcześniej, drążyłem go zimą tego roku (link od Milusia) i w ubiegłym tygodniu udało się zrealizować pomysł.
Chcę potwierdzić, że jest prostą operacją założenie elektrycznej regulacji z wykorzystaniem silniczków i sterownika (potencjometru) z Seata Toledo starszej wersji.
Elementy do kupienia tanio na allegro.
Gniazda silniczków pasują prawie doskonale. Trzeba trochę zmienić dystans (odległość od reflektorów) metalowych kształtek z gniazdem mocowania silniczków hydraulicznych Ducato (dłuższe śruby mocujące i tuleje dystansowe). Decyzja o miejscu zamontowania potencjometru na desce w kabinie to już sprawa indywidualna.
Układ dział trochę odwrotnie niż normalnie, bo części z Seata są dostosowane do włączenia w górną część reflektora, w Ducato włączamy w dolną część. Reflektory będą w układzie 0 (nie obciążony kamper) zamocowane na całkowicie wysuniętych ramionach silniczka sterującego (3 na potencjometrze) ale to już szczegół.
Pozdrawiam.
MILUŚ - 2012-03-05, 16:23
Hhmariusz ..........pliss..........jakieś fotki bo jestem bardzo tematem zainteresowany
hhmariusz - 2012-03-05, 19:29
Przyznam, że nie robiłem zdjęć
Podam parę linków, które coś podpowiedzą:
http://forum.fsoptk.pl/in...19254.msg364639 - ten zapewne znasz
http://www.youtube.com/watch?v=z4QzSaFizAc - tu trochę pomocny filmik
http://moto.allegro.pl/si...2181215636.html - tu namiar na silniczki w dobrej cenie od razu dwa
http://moto.allegro.pl/pr...2118271075.html - tu sterownik
To jest potrzebny komplet, do tego złączki do kabli, kable trzy kolory ja kupiłem o przekroju 1,5 mm2 ale chyba mogą być ciensze, izolacja, rurki termokurczliwe, ja wstawiłem w obwód dodatkowy bezpiecznik, lutownica itp.
Elektryk samochodowy pewnie nie byłby zachwycony tym co zrobiłem ale wydaje mi się, że najważniejsze jest zabezpieczenie przed zwarciem, no i żeby działało, a działa
Na filmiku w zasadzie jest tylko jeden pomocny moment, to schemat podłączenia kabli do sterownika.
W silniczkach jak pamiętam: żółty to plus, brązowy to masa (minus), trzeci kabel steruje silniczkiem (dwukolorowy, czerwono-niebieski?), trzy kable silniczek, trzy kable sterownik. Przy sterowniku jest jeszcze jeden wtyk na jego podświetlanie ale nie podłączałem.
http://robotechnik.abc24.pl/ - tu kupiłem wszystkie drobiazgi elektryczne (mieszkam na wsi) bardzo szybka dostawa.
Tyle mogę dodać na gorąco, jak nasuną Ci się bardziej szczegółowe pytania daj znać.
W razie "W" mogę zrobić parę fotek ale czy będą czytelne?
Powodzenia.
|
|