Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Oś AL-KO - ile smaru?

skuter - 2013-09-24, 06:45
Temat postu: Oś AL-KO - ile smaru?
Koledzy i koleżanki. Po przeczytaniu postów o smarowaniu osi Al-KO pobiegłem wczoraj ze smarownicą pod camperka :) Po zaaplikowaniu co najmniej 15 razy na stronę nie widzę efektu smarowania w postaci wydostającego się smaru ze styków jakikolwiek połączeń elemnetów. Czy ktoś ma wiedzę ile/jaką ilość należy wpompować ???, bo nie chciałbym napełnić całej belki :) ( o ile się da - tak jak w niektórych autach bezsensownie da się napełnić cały wał napędowy )
Oś Alko z 2007 - jedna smarowniczka na stronę.

CORONAVIRUS - 2013-09-24, 07:30

skuter... smarowniczka jest zamontowana w miejscu między dwoma tulejami , które "pracują" wewnątrz .... ta przestrzeń może spokojnie zmieścić i kilogram smaru , dopiero po wypełnieniu tej przestrzeni mógłbyś się spodziewać widoku smaru przy samym wahaczu ale niekoniecznie .... Jeśli większy luz /wypracowanie/ ma tuleja wewnętrzna/bliżej środka / to pompowany smar znajdzie ujście w kierunku środka belki ... to kolejne kilogramy smaru :haha: Warto też ośkę smarować w pozycji odciążonej .

Znam takich co całe wnętrze topią w rzadkim smarze . Jak regeneruje belki to nawiercam dodatkowe otwory ze smarowniczkami do każdej tulei z osobna , belki wtedy mają 6 smarowniczek :spoko

skuter - 2013-09-24, 08:37

Rozumiem :) , to ile smaru radzisz zapobiegawczo zapuścić na jedną stronę ? Myślę , iż zawiecha nie jest wypracowana - auto ma 40 000 km i tyłem stoi dość wysoko ( albo mi się tak wydaje :) )

Dodatkowe kalamitki można wstawić w dowolnym czasie czy tylko przy regeneracji aby uniknąć ew. zaśmiecenia wnętrza pozostałościami wiercenia ?

CORONAVIRUS - 2013-09-24, 09:22

Wnętrza nie zaśmiecisz bo tam ciasno , że włos się nie mieści ....przewiercasz tylko belkę i tuleję , ośki wahacza już nie , problemem jest w takiej sytuacji nagwintowanie płydkiego otworu który nie jest przelotowym ale jak ktoś się uprze i pomyśli to się da ...
co do tego ile... nie znam zaleceń producenta co do Twojej belki ale im więcej tym lepiej , ważne by smar nie był gęsty , by się wlał w szpary ... by zwyczajnie był :spoko

skuter - 2013-09-24, 09:58

No tak masz rację zapomniałem o gwintowaniu ;) , to na razie będę tylko smarował (... i aby jak najdłużej :) ) Jaki smar z dostępnych na naszym rynku dokładnie polecasz ( o ile możesz podaj konkretny produkt :) ), widzę masz doświadczenie w tym zakresie :pifko ???
CORONAVIRUS - 2013-09-24, 14:07

o smarach w alko już na CT było ... do oryginalnych tulei najlepiej te :

CONDA - Cardex 3746 SP
Klüber - Costrac GL 1501
Al-KO zaleca też smar litowy /do łożysk tocznych /Shell Retinax LX2


Ja dostaję przeważnie takie ośki , które powinny zostać utylizowane :lol: wsadzam inne tuleje i inne smary bo wśrodku wszystko jest już inne :szeroki_usmiech ale jak masz oryginał to te powyżej na bank będą OK . :spoko

skuter - 2013-09-24, 14:32

Wielkie dzięki. Tak sobie szukam i wiedzę, iż z dwoma pierwszymi pozycjami to ciężko w naszym kraju. Tylko Shell dostępny. Zaaplikuje camperkowi po 1 tubie Shella ( 0,4 kg ) na stronę :) myślę że będzie zadowolony.

Dzięki serdeczne za pomoc :pifko

jacek stec - 2013-09-24, 15:17

ja stosuję tak jak pisze no name litowy polski od 8 lat ale co roku na wiosnę i nie widzę problemu ,ale do pojawienia się w okolicy wachacza starego corocznie wchodzi ok 0,5 kg na stronę,jak pisze no name litowy,ale ja uzywam polski i działa
skuter - 2013-09-27, 08:37

Informacja dla zainteresowanych zalecanym smarem do osi AL-KO : nowa nazwa ( wprowadzona przez Shella ) Shell Retinax LX2 to Shell GADUS S3 V220C 2 ( kolor czerwony ) W Białymstoku cena za tubę do smarownicy 0,4 kg wynosi 11,22 brutto. W firmie GRES ul. Andersa ( przedstawiciela Shella ) dostępny od ręki.
Camper Diem - 2013-09-27, 20:38

do osi można wciskać tyle smaru ile wlezie, byle sobie szczęk hamulcowych nie zabrudzić :bigok
CORONAVIRUS - 2013-09-27, 20:49

Camper Diem napisał/a:
do osi można wciskać tyle smaru ile wlezie, byle sobie szczęk hamulcowych nie zabrudzić :bigok


Krzysiu...o czym Ty piszesz :haha: :?: :?: :?:

Camper Diem - 2013-09-27, 20:56

No name napisał/a:
Krzysiu...o czym Ty piszesz

Ty się śmiej, ambitnie pompujesz przez kalamitki, a smar wychodzi przy kole ;)

CORONAVIRUS - 2013-09-27, 21:12

Krzysiu ...gdzie oś a gdzie koło ...widzałeś kiedyś ALKO :?: :?: :?: :-P
Camper Diem - 2013-09-27, 21:22

No name napisał/a:
widzałeś kiedyś ALKO

widziałem i smarowałem :spoko

CORONAVIRUS - 2013-09-27, 21:25

i kapało na szczęki ? Masz jakąś wersję bardzo limitowaną ...gratulacje :-P
Camper Diem - 2013-09-27, 21:33

Adam, możesz się śmiać, ale smarownica, nawet ręczna, nieźle pompuje.
zanim się zorientowałem wszystko było obrzygane. pozostałe trzy koła już lajtowo ;)

CORONAVIRUS - 2013-09-27, 22:00

Camper Diem napisał/a:
Adam, możesz się śmiać, ale smarownica, nawet ręczna, nieźle pompuje.
zanim się zorientowałem wszystko było obrzygane. pozostałe trzy koła już lajtowo ;)

\
To cos Ty smarował .... ośka się kończy wahaczem , 90 stopni i na końcu ramienia wahacza dopiero piasta się zaczyna a na niej szczęki .... jakim cudem smarując ośkę pomazałeś szczęki :shock: :shock: :shock: które też są osłonięte. Ja to się będę jeszcze długo dziwił :spoko :spoko :spoko

Camper Diem - 2013-09-27, 22:22

No name napisał/a:
Ja to się będę jeszcze długo dziwił

myślisz, że ja się nie dziwiłem? ;)

skuter - 2013-09-28, 13:52

:) Może o różnych kalamitkach mówicie :) , ja wczoraj wpompowałem po 1,5 tuby na koło ( kalamitki od wewnętrznej strony ramy umieszczone centralnie u dołu - od jezdni ) i wyszło mi na łączeniu przed wahaczem - i tam też spodziewałem się ujrzeć smar, jednak u mnie są tarcze hamulcowe a nie bębny.
Reasumując potwierdzam słowa "no name"
Znajdę i wstawię jakąś fotkę dla równowagi :spoko

Camper Diem - 2013-09-29, 08:50

mnie za pierwszym razem weszło co najmniej po 3kg na oś
poprzednik nie smarował :shock:

skuter - 2013-09-29, 09:03

... nie źle :)
Camper Diem - 2013-09-29, 09:16

skuter, a wiesz ile trwało nabijanie? :gwm
skuter - 2013-09-29, 09:51

:) domyślam się :) , u mnie po 1,5 tuby pod camperem, na glebie, podczas mżawki we dwóch z synem - rączki bolały od dymania wajchą :)
Poglądowa fotka. Taka oś jest zamontowana u mnie .

Johny_Walker - 2015-08-06, 12:34

To ile tego smaru wstrzykiwać? Po kilogramie na stronę czy aż wyleci wszystkimi szparami?
skuter - 2015-08-06, 14:20

Ja ciskam, aż wyjdzie bokami :) . Jedna tuba na jedno smarowanie , przy regularnym smarowaniu. Ten smar jest drobny i rzadki. Trzeba częściej smarować ( ja smaruję dwa razy do roku ) Próbowałem użyć go w motorze to po kilku jazdach mam sucho ... po prostu wycieka.
Johny_Walker - 2015-08-06, 14:43

Czyli lepiej często po trochu, niż raz a dobrze. Dzięki.

Smarownica kupiona za 49 zł. 4 kg smaru Shell za 168 zł z wysyłką. Nie będę jeździł z taką pierdółką do serwisu.

Johny_Walker - 2015-08-09, 23:39

Pompowałem aż zaczął wychodzić stary smar spod uszczelki gumowej. W sumie weszło 3,5 kartusza 400g.

Kalamitki do smaru są dwie u dołu tuż przy podłużnicach.
Zauwazyłem też dwie wkręcane śruby z łbem na oko 13 u dołu w 1/3 szerokości osi. Czy ktoś wie do czego one są?

Johny_Walker - 2018-02-21, 16:45

Nasmarowałem dziś ponownie i na obie strony weszło trochę więcej niż pół kartusza. Co to może być, że oś taka najedzona?
Endi - 2018-02-22, 12:41

Unieś tył kampera za ramę , zawieszenie swobodnie w zwisie i powtórz smarowanie. Może smaru wejdzie więcej ?
silny - 2018-02-23, 07:49

Smar cały czas ten sam czy coś nowego bo mnie też to czeka
Johny_Walker - 2018-02-23, 12:21

Endi napisał/a:
Unieś tył kampera za ramę , zawieszenie swobodnie w zwisie i powtórz smarowanie. Może smaru wejdzie więcej ?

Cały tył? Podnoszę z jednej strony, żeby zwisało koło którego zawieszenie smaruję. Przecież one nie są połączone.
Poprzednio też tak robiłem.
Jeżeli najpierw wyciekał stary smar, brudny, szaro czarny a potem już nowy ciemnoczerwony to chyba wystarczy?

Endi - 2018-02-23, 12:42

Cytat:
Jeżeli najpierw wyciekał stary smar, brudny, szaro czarny a potem już nowy ciemnoczerwony to chyba wystarczy?..


Zwis zawieszenia może być i pojedynczy lub obustronny. Najważniejsze , że pokazał się smar, ten nowy i to wystarczy .

Johny_Walker - 2018-02-23, 13:55

Tak myślę że nie będę już smarował co kilkanaście tysięcy. Planuję kolejne smarowania robić nie co ileś kilometrów ale przy każdej wymianie opon na zimowe. Wtedy to dodatkowe 5 minut.
zbyszekwoj - 2018-02-24, 20:06

Johny_Walker napisał/a:
przy każdej wymianie opon na zimowe. Wtedy to dodatkowe 5 minut.


To nie szkoda ci kasy na wymiane opon 2 razy w roku?Nic nie jesteśoszczędny. My jexdzimy cały rok na zimówkach.

Johny_Walker - 2018-02-25, 17:20

zbyszekwoj napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
przy każdej wymianie opon na zimowe. Wtedy to dodatkowe 5 minut.


To nie szkoda ci kasy na wymiane opon 2 razy w roku?Nic nie jesteśoszczędny. My jexdzimy cały rok na zimówkach.

Moje zimówki biorą chyba 11 litrów/100 zamiast 7,6. Z oszczędności od roku jeżdżę tylko na letnich.

Koła sam sobie wymieniam. Z biedy. Dlatego kupiłem klucz udarowy i bałwanek. Żeby oszczędzić.

silny - 2018-02-25, 19:42

Ale że smarem nic nowego , czy można wiedzieć , czy to wiedza tajemna
Endi - 2018-02-25, 20:30

silny napisał/a:
Ale że smarem nic nowego , czy można wiedzieć , czy to wiedza tajemna


Kiedyś podawał Kaimar ...smar do zawieszenia AL-KO , który można dostać w Polsce - Shell Retinax LX2

Johny_Walker - 2018-02-25, 20:32

Ja mam Gadus, zamiennik. Kupiłem karton. Starczy do emerytury.
J.Leboski - 2018-03-04, 12:33

Byłem przekonany że mam oś AL-KO i że muszę smarować by jechać... ale nie widzę nigdzie kalamitek :-/ Czy to, to jest oś AL-KO? czy tylko sobie ubzdurałem? Smar nawet kupiłem...byłbym wdzięczny za jakąś podpowiedz :lol:
silny - 2018-03-04, 12:53

Masz zwykłą łośke na piórach i poduszkach :haha:


Smar możesz mi podesłać :haha:

CORONAVIRUS - 2018-03-04, 13:12

J.Leboski napisał/a:
Byłem przekonany że mam oś AL-KO


komu się dałeś przekonać ?

J.Leboski - 2018-03-04, 13:13

No to żem se przesmarował... ;) nawet smarownice elektryczna pożyczyłem...niewiem skąd moje przekonanie o maniu Al-KO dziękuje za podpowiedz.

BIORCA napisał/a:
J.Leboski napisał/a:
Byłem przekonany że mam oś AL-KO


komu się dałeś przekonać ?


Prawdopodobnie pozostałość (w głowie) po przeglądaniu ogłoszeń przed zakupem obecnego kampera, zresztą nie dał bym sobie reku uciąć ze nie było wzmianki o tym u mojego sprzedawcy, mam to ogłoszenie wydrukowane, ale cześć jest nieczytelna...no ale teraz to już po ptokach...

Koziołki - 2018-03-23, 10:55

Chciałem przesmarować oś w swoim Carthago, ale nie ma na niej kalamitek(smarowniczek), są tylko dwie śruby na klucz 15 na środkowej części osi. Jest to rama AL-KO Hevy tzw. ciężka do 4500kg, czy tu jest inaczej niż przy lekkiej ramie?
koko - 2018-03-23, 11:35

Dobrze poszukaj --który rok?
Koziołki - 2018-03-23, 11:46

rocznik 2011
andream - 2018-03-23, 13:13

Prawdopodobnie pozostałość (w głowie) po przeglądaniu ogłoszeń przed zakupem obecnego kampera, zresztą nie dał bym sobie reku uciąć ze nie było wzmianki o tym u mojego sprzedawcy, mam to ogłoszenie wydrukowane, ale cześć jest nieczytelna...no ale teraz to już po ptokach...[/quote] Cale szczęście!! AL-KO to dodatkowy problem.
silny - 2018-03-23, 18:04

a o co tobie kolego chodzi :shock:
Koziołki - 2018-03-24, 14:58

koko napisał/a:
Dobrze poszukaj --który rok?

Obejrzałem dobrze i nie ma żadnych kalamitek ani żadnego miejsca gdzie można byłoby wprowadzić smar. Oś jest oryginalna bez kalamitek

koko - 2018-03-24, 21:05

jak staniesz pod osią( kanał lub podnośnik) to ok 10-15 cm od końca osi z lewej i prawej strony od dołu pionowo do góry są wkręcone kalamitki
Koziołki - 2018-03-26, 20:48

U mnie nie ma tych kalamitek.
Dowiedziałem się od dealera Carthago, że w kamperach Carthago występują osie z kalamitkami do smarowania i bez kalamitek gdzie osie są bezobsługowe. Ja taką mam. Powiedział mi, że tu się nic nie robi.

koko - 2018-03-26, 21:43

Zapytam w AL-KO w Poznaniu
J.Leboski - 2018-03-31, 09:10

Już wiem skąd moje przekonanie o maniu osi AL-KO :) ... poduszki AL-KO
yamah - 2020-03-02, 22:20

Johny_Walker napisał/a:

Zauwazyłem też dwie wkręcane śruby z łbem na oko 13 u dołu w 1/3 szerokości osi. Czy ktoś wie do czego one są?

Odświeżę zapytanie :-/ odnośnie tych śrub..
a więc tak..Po odczuciu że trzęsie jak wóz drabiniasty :( pomyślałem w pierwszej chwili o zamontowaniu poduszek..jednak po pierwszym przeglądzie(podwozia)od zakupu :oops: ..ALKO :shock: ..i brak możliwości montażu poduch :gwm
Wertuję więc forum w nadziei rozwiązania zwieszenia wozu drabiniastego :wyszczerzony: a ma tylko 45tyś.przejechane.
Dziś było I smarowanie..jutro na opuszczonym II..a czy wymiana amortyzatorów pomoże :?: Doradźcie :idea

CORONAVIRUS - 2020-03-02, 23:10

wahacze się ruszają ? równo ?
tolo61 - 2020-03-03, 00:54

Hej
Masz wahacze pół resor czy resor ?
Te osie z reguły są sztywne jeżeli ma wahacz wleczony / bo skoro brak możliwości założenia poduch to chyba ten typ jest u Ciebie.Taka ich uroda . Belka jeżeli jest kwadratowa to wewnątrz w każdym narożniku ma tuleję silikonową i w jej środek wstawiany jest po przekątnej też profil kwadratowy na ścisk . Właśnie te tuleje gumowe powodują sztywność wahacza nic więcej .
Jako że ma 45 tysi to nówka cewka niewyrobiona . Na pewno prowadzi się zarąbiście . Może tylko przy sztywnym zawieszeniu gubić tył na lodzie ale na suchym asfalcie nawet przy słabych oponach powinien iść jak po sznurku
Kiedyś kombinowałem z podkładkami na wahacz i poduszki założyłem / trochę była rzeźba ale się udało ...na krótko bo bez poduszek jechało się bardziej komfortowo , były za to dobre do wypoziomowania kampera /.
Jak się zachowuje pod dużym obciążeniem ? Buja czy stabilny
Jeżeli jest sztywny i stabilny to wymiana amortyzatorów tylko na słabsze pomoże bo te w tym wypadku są dobre i dobrze tłumią . Ale jak będą słabsze to będzie bujało :-/
:spoko

yamah - 2020-03-03, 07:12

CORONAVIRUS napisał/a:
wahacze się ruszają ? równo ?

w moim odczuciu..równo..tzn.podczas jazdy np.130 wyprzedzałem tiry :oops: jest bujnięcie ale przy szybkim powrocie na pas już trzymał się sztywno.Jedynie to odczucie wozu drabiniastego :( ..każde najechanie na nierówność przy małej szybkości rozwala szafki,łyżki (dobrze że kubki plastikowe)..stare Ducato płynęło na nierównościach :bajer a to cholerstwo spokoju mi nie daje :gwm i zrzucam wine na połowice że źle zabezpiecza sztućce :haha: a co mam powiedzieć ;) ..improwizuje :szeroki_usmiech

tolo..nie ma żadnego półresoru..ma mało przejechane ale to 12latek i sprowadzony bezpośrednio z Francji..pewnie oszczędzali na smarze :lol:
Nie wiem jaki mechanizm(gumy) jest w tej rurze :-/ i jak to rozbebeszyć :(

fan - 2020-03-03, 07:27

to już mój drugi z al-ko,smaruje raz w roku na opuszczonej osi (nadwozie podniesione)około 0,5 kg na stronę
CORONAVIRUS - 2020-03-03, 08:54

yamah napisał/a:
CORONAVIRUS napisał/a:
wahacze się ruszają ? równo ?

w moim odczuciu..równo..tzn.podczas jazdy np.130(


podczas jazdy to możesz sobie gdybać . Podnosisz auto z tyłu , najlepiej systemem po środku na raz i obserwujesz wahacze czy równo sie podnoszą czyli czy tuleje nie są zatarte ... jesli któryś nie ma całego ruchu to masz przyczynę wozu drabiniastego i sie ciesz bo może to rozruszasz ... jesli dwa równo pracują to os masz do rozebrania , na przeważnie 6 elementów skrętnych 2,3 są pekniete , oś siedzi w pozycji full obciażonej czyli na odbojach . Wtedy pytaj dalej :) ale smarowanie nic nie pomoże , poduszki też a uwierz są takie które się zmieszczą :)

yamah - 2020-03-06, 12:59

Odboju u mnie nie znalazłem :-/ ..wymieniliśmy amortyzatory(podniósł się z 5cm)..próba będzie dopiero na Topieniu Marzanny :spoko
Jeszcze pytanie odnośnie tych dwóch śrub od spodu belki..co one mają za zadanie ? :-/

fan - 2021-11-11, 07:07

napisz proszę jaki kolor amortyzatorów kupiłeś i gdzie ?,
a może masz numer
my wróciliśmy właśnie z Sycylii-amory do wymiany

yamah - 2021-11-12, 17:31

fan napisał/a:
napisz proszę jaki kolor amortyzatorów kupiłeś i gdzie ?,
a może masz numer
my wróciliśmy właśnie z Sycylii-amory do wymiany

Kolor czarny..a gdzie kupione :roll: to tu musisz wybaczyć :oops: pamięć zawodzi :( Jutro postaram się sprawdzić jakiekolwiek numery na amorku.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group