Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Pomoc w dobraniu aku+solar

marcelde - 2017-07-04, 10:33
Temat postu: Pomoc w dobraniu aku+solar
Cześć, potrzebuję więcej prądu. Obecnie posiadam znikomy aku 50Ah. Do tego panel, nawet nie wiem o jakiej mocy, chyba 120W. Elektryk ze mnie żaden, dlatego zwracam się tutaj o pomoc.

Tutaj są foty tego co posiadam. Mam jeszcze przetwornicę Volt 1000/1500W której nie ma na zdjęciach.

Zależy mi na wyborze najtańszego rozwiązania. Na razie w skali roku, dlatego nie myślę nawet o LiFePo4.

Zapotrzebowanie - jak najdłuższe zasilenie urządzeń na 230V pobierających ciągiem około 200W (PC+monitor, laptop i inne pierdołki). Napisałem jak najdłuższe... oczywiście zdaję sobie sprawę, z tego, że budżet mocno ograniczy ten czas.

Robiłem testy i w pełnym słońcu, mogłem używać ww. urządzeń przez 2,5h zanim przetwornica zaczęła wyć. Cztery razy lepszy wynik by mnie zadowolił.

Wiem, że sprawa ma się zupełnie inaczej gdy nie ma słońca, ale tego nie przeskoczę, będę musiał sobie jakoś radzić (PCta będę używał tylko wtedy gdy słońce lub słupek mi naładują aku).

Na chłopski rozum, 4x50Ah=200Ah, w taką pojemność bym celował. Nie wiem jaki typ aku, ale z tego co trochę poczytałem, chyba nie ma sensu kupować tych drogich, odjechanych? Szczególnie, że nie jest to inwestycja na lata, tylko jak wcześniej pisałem około rok.

Do tego panele - doradźcie proszę jaki typ. Jeśli ciężar nie jest problemem, to chyba lepiej szklane, bo bardziej wydajne? Najlepiej jeśli dałoby się połączyć szeregowo z tym, który posiadam. Czy dodając nowe panele, będę potrzebował nowy regulator?

I znowu na chłopski rozum - ten panel, który mam, starcza na ładowanie tych 50Ah, czy starczy mi powierzchni na dachu, żeby zasilić 200Ah?

Wiem, że to nie supermarket czy fastfood żeby wymagać natychmiastowych odpowiedzi, ale jeśli na podstawie podanych informacji da się określić orientacyjny koszt zestawu jaki potrzebuję, ile by to było? Podzespoły nie muszą być nowe, chyba, że powinny.

------

Razem z żoną będziemy przez rok podróżować po Polsce, robiąc film o jej krajobrazach. Zainteresowanych odsyłam www.polandscapes.com można się tu lepiej przyjrzeć naszemu kamperowi.

serwan - 2017-07-04, 14:32

fotek nie ma. a panel 120 watt to potęga, sam mam 100w i nie narzekam

edit: nie doczytalem ze chcesz asilac urzadzenia 230v; ja takich wymagan nie mam :)

..ale mój mały rozumek mi mówi:
- jeżeli chcesz pobierać 200w/230v, to przetwornica będzie na to zżerała 17a z 12v akumulatora
- jezeli zamiast 2,5h chcesz móc korzystać z takiej mocy przez 10h, to potrzebowałbyś 170ah - czyli najsensowniej 2x100ah akumulatory; nie mieszałbym ich z uzywanym 50ah, nie wiadomo w jakim stanie
- jeżeli chciałbyś to doładować w międzyczasie panelami, to na forum ktoś oferował 3 x elastyczne 100w z regulatorem; nie wiem czy można mieszać panele różnych firm/parametrów, zakładam że nie, więc kup od niego 3, jeden sprzedasz (jak za dobra cenę to może kupię), i zostaw sobie na dachu 2x100w; wystarczy wtedy jeden regulator 30a
- ostatnio kupilem aku topla 100ah za jakąs dobrą cenę; ponoć solidne akumulatory

tyle teorii; rzeczy którymi bym się martwił to:
- akumulatory inne niż trakcyjne nie lubią być nadmiernie rozładowywane; powyższe wyliczenia nie mają zapasu który zabezpieczyłby je przed rozładowaniem poniżej 10,8v,w efekcie żywotność akumulatorów nie byłaby długa (ale w roku się pewnie zmieścisz); zeby sie przed tym zabezpieczyć warto podłączyć przetwornice nie do akumulatorów, a do gniazda 12v w regulatorze (pytanie czy regulator uciągnie 17a na wyjściu) - zabezpieczy to akumulatory przed nadmiernym rozładowaniem (i utnie zasilanie jak do tego dojdzie) :)
- doładowywanie słońcem wpłynie korzystanie na powyższy proces - ale to ciężkie do wyliczenia (zależy od nieprzewidywalnego)

podliczając całość - za dwie tople 100ah pewnie kolo 1000, uzywane panele od kolegi z forum z regulatorem za 1500, jeden panel z tych 3 możesz próbować sprzedać (300 dam) :) , możesz też sprzedać ten co masz obecnie na dachu (nie wiem co to, zakładając że sztywna używka 100w policzmy 200), więc masz inwestycję na poziomie 2000pln

(jeżeli gdzieś się dziabnąłem w obliczeniach proszę prostować)

pozdrawiam
serwan

edit: regulator wygląda na bardzo stary 12v/120w, ale do 10a (taki bezpiecznik); nie nada sie do instalacji z dwoma panelami

marcelde - 2017-07-04, 15:17

Foty są w linku skrytym pod słowem "tutaj".
Wklejam jeszcze raz link linkowy do zdjęć

marcelde - 2017-07-05, 10:19

Dziękuję serwan, rozmawiam jeszcze z koderem, zobaczymy co on mi doradzi, i wtedy zdecyduję / zadam więcej pytań :) . Aczkolwiek Twoja propozycja brzmi nieźle, bo budżet jaki zakładałem to 4k zł.
koder - 2017-07-05, 10:40

Wrzucę referencyjnie fotkę dachu, którą podesłałeś mi na PW:


I teraz tak.

Za panelami szklanymi przemawia przede wszystkim stosunek cena/moc, bo są 2 do 4 razy tańsze od elastycznych - jednak ważą swoje, tak ok. 10kg na 100W. O ile zamocowanie sobie 20kg na dachu to nie powinien być problem, to przy 60kg już bym się zastanawiał.

Rozbudowując system solarny na pewno będziesz potrzebował nowego regulatora, bo Twój aktualny może obsłużyć 120W (7.5A) w/g zdjęcia. Może być również problem z wykorzystaniem tego panelu, który masz na dachu, bo najlepiej będą pracować panele takie same. Spróbuję jednak coś doradzić. Ceny referencyjne biorę z modernhome.pl, ale z doświadczenia - można kupić podobny sprzęt (szczególnie panele) za 20 do 50% taniej, jak dobrze poszukać. Podaję tylko dla porównania między sobą poszczególnych przedstawionych opcji.

Sprawdźmy w takim razie opcje:

1. Dokupić drugi taki sam panel (zakładam, że to 120W, musiałbyś poszukać tabliczki znamionowej), wymienić regulator i dodać akumulatorów. Panel powinien kosztować poniżej 500zł, regulator MPPT 20A (np. Tracer 2210A) to jakieś 400zł, za resztę kupić 200-300 AH nowych akumulatorów. Nominalnie panele będą miały 240W, ale raczej w typowych warunkach tego nie uzyskasz (kąt padania, cień, zabrudzenie) - przy pracy urządzeń kamper będzie miał zawsze ujemny bilans energetyczny. No ale na te 8-10h powinno wystarczyć. Koszty w sumie to jakieś 2000-2500zł (przy tańszych akumulatorach kwasowych).

2. Wymiana paneli na większe szklane - na dachu powinny Ci wejść np. 2x SGM-200W/12V (w sumie 400W, 1984x1240mm - powinno wejść przed oknem nad alkową, ~1700zł). Do tego regulator już 30A jak nie 40A (np. Tracer 3210A ~465zł, Tracer 4210A ~630zł). Akumulatorów mniej niż 300Ah bym do tego nie brał, bo zbyt duży prąd ładowania będzie skracał żywotność - nawet przy 300Ah to już C/10. W sumie wyjdzie jakieś ~3800zł i powinieneś mieć w słońcu dodatni bilans energetyczny - tj. nawet przy włączonym sprzęcie będą się akumulatory ładowały. Główna wada tego rozwiązania to masa: 30kg na dachu i jakieś 50kg w akumulatorach niżej.

3. Panele elastyczne możesz zamówić na wymiar, i te same 400W będzie ważyło ~4kg - ale cena samych paneli to prawie 4000zł, więc cała instalacja wyjdzie ponad 6000zł.

Tyle mogę doradzić na szybko. Rozwinąć któryś z pomysłów?

marcelde - 2017-07-05, 13:38

Wielkie dzięki za zaangażowanie.

Możliwość dodatniego bilansu bardzo mi przypadła do gustu.
Czy posiadanie na dachu 30kg zamiast 4kg jest mocno odczuwalne? Jeśli tak, to spróbuję nagiąć budżet, i iść w stronę elastycznych.

Czy możesz w takim razie rozwinąć opcję nr 3? Jak szukać tych podzespołów, są konkretne marki i modele, które mógłbym wygooglować? Przykładowe regulatory już podałeś, dzięki.

No i w jakich trunkach gustujesz? :wyszczerzony:

Flag - 2017-07-05, 13:48

Jest jeszcze kwestia trwałości paneli elastycznych oraz dlugosci gwarancji.
koder - 2017-07-05, 14:20

marcelde napisał/a:
Czy posiadanie na dachu 30kg zamiast 4kg jest mocno odczuwalne?

Ja wożę 25kg na dachu Smoczycy i nie odczuwam, ale moja Smoczyca to jakby taka większa osobówka, a nie kamper. Nie woziłeś niczego w bagażniku dachowym?

Flag napisał/a:
est jeszcze kwestia trwałości paneli elastycznych oraz dlugosci gwarancji.

Bardzo słusznie, z kolegów forumowych niektórzy panele takie mają i chwalą, inni mają i im się rozwarstwiły i popsuły. Ja mam szklany, ale jak pisałem - ja miałem całkowicie inne kryteria, panel jest częścią konstrukcyjną bagażnika dachowego i odpowiadał mi sztywny i ciężki. Za to do budowy kampera będę pewnie szukał elastycznych, bo chcę ich na tyle dużo, że będzie już znacząca różnica w masie.

Więcej nie doradzę, może się użytkownicy paneli elastycznych wypowiedzą.

marcelde napisał/a:
No i w jakich trunkach gustujesz?

Możemy obrócić browarka jak gdzieś się spotkamy na szlaku :)

Flag - 2017-07-05, 15:55

kolejna sprawa to wzgledy praktyczne i wygoda.

Blaszak z mocnym ale ryflowanym dachem - lepszy montaż twardych szklanych paneli w ramie.
Plastikowy gładki dach (słaba wytrzymałośc punktowa) - lepszy montaż elastycznych

Brodacz77 - 2017-07-06, 00:38

To może odezwę się słówko - na co postawiłem u siebie, zobaczymy, jak się sprawdzi.

Panele używki mono - 165W i 170W - chyba z jednej farmy, bo nawet numery seryjne różnią się o niecałe 100 - koszt 2 x 220 plus paliwo
Regulator MPPT Tracer 3210A - 460 plus 20 przesyłka
Aku - Topla 100Ah x 2 - jak pamiętam 370 za sztukę. (na trzeci brak miejsca).

Koder wspomniał o ważnej informacji - C/10 - tego przyznam nie wziąłem pod uwagę, bo wychodzi, że przy rozładowanych aku i pełnym słońcu będzie więcej :(

marcelde - 2017-07-06, 09:22

Brodacz77 i Flag, dziękuję za Wasze opinie.
------------

Jednak cena zdecydowała. Jak nie zamontuję tych 30kg na dachu, to się nie dowiem jak to jest :) Chyba kupię zaproponowane przez kodera 2x SGM-200W, do tego Tracer 4210A 40A . Szukałem używek, lub innych marek, ale wszystkie miały nieodpowiednie wymiary, nie weszły by dwa, bo okno utrudnia sprawę. Te SGM są jak zrobione pod mój dach. Możliwe, że uda mi się odliczyć VAT, więc cenowo nie wyjdzie to tak źle.

W kwestii okablowania - pytać tych z modernhome? Czy jest coś ważnego, na co powinienem zwrócić uwagę?

koder - 2017-07-06, 09:31

Poszukaj sobie jeszcze po portalach aukcyjnych, bo solary czasem można dorwać w naprawdę dobrych cenach, sam kupowałem swojego 210W za ~350 zł, jeśli dobrze pamiętam.
marcelde - 2017-07-06, 09:44

koder napisał/a:
Poszukaj sobie jeszcze po portalach aukcyjnych, bo solary czasem można dorwać w naprawdę dobrych cenach, sam kupowałem swojego 210W za ~350 zł, jeśli dobrze pamiętam.


Od wczoraj to robię :) Niestety tak jak pisałem - większość ma nie te wymiary około 150x80cm, nie wejdą dwa.

Jeśli plany wyjazdowe pozwolą, to poszukam jeszcze trochę, jeśli nie to pewnie wezmę te nówki.

Czy akumulatory mogą być w szczelnie zamkniętym schowku pod kanapą? Muszę stworzyć tam jakąś cyrkulację powietrza?

koder - 2017-07-06, 09:55

marcelde napisał/a:
Czy akumulatory mogą być w szczelnie zamkniętym schowku pod kanapą? Muszę stworzyć tam jakąś cyrkulację powietrza?

Dla kwasowych zwykle się dodaje rurkę odprowadzającą ew. nadmiar gazu gdzieś na zewnątrz. To zabezpiecznie na wypadek awarii systemu ładowania i przeładowania akumulatora.

marcelde napisał/a:
Niestety tak jak pisałem - większość ma nie te wymiary około 150x80cm, nie wejdą dwa.

Tak na oko ten wygląda na odpowiedni.

Brodacz77 - 2017-07-06, 13:16

Dryndnij do sprzedającego "energy-24" na alledrogo. Byłem osobiście odebrać - gość ma od groma paneli na podwórku, może popatrzy Ci za wymiarami. Tylko to na śląsku.
wlodo - 2017-07-06, 14:24

Nie wiem ile masz od tylnej krawędzi dachu do okienka dachowego, może by Ci wszedł taki 196/99 cm 320W. Koło mnie gościu go wystawił, pisze, że nówka.
https://www.olx.pl/oferta...html#4c97b28df6
I jeszcze pomyśl czy nie zlikwidować tego okienka na dachu, wtedy dwa a nawet trzy w poprzek by weszły. Ja mam trzy łącznie 435 W i z krzaków, przy jakimś tam słoneczku, mogę nie wychodzić, a na pokładzie normalna kompresorowa lodówka, TV (230), laptop, ładowarki, oświetlenie, i wystarcza :szeroki_usmiech

marcelde - 2017-07-06, 17:07

wlodo napisał/a:
Nie wiem ile masz od tylnej krawędzi dachu do okienka dachowego, może by Ci wszedł taki 196/99 cm 320W. Koło mnie gościu go wystawił, pisze, że nówka.
https://www.olx.pl/oferta...html#4c97b28df6
I jeszcze pomyśl czy nie zlikwidować tego okienka na dachu, wtedy dwa a nawet trzy w poprzek by weszły. Ja mam trzy łącznie 435 W i z krzaków, przy jakimś tam słoneczku, mogę nie wychodzić, a na pokładzie normalna kompresorowa lodówka, TV (230), laptop, ładowarki, oświetlenie, i wystarcza :szeroki_usmiech


Szczerze powiedziawszy przyszło mi to na myśl... Muszę to przemyśleć. Najpierw spróbuję jednak znaleźć mniejsze rozmiary.

marcelde - 2017-07-06, 18:10

koder napisał/a:

Tak na oko ten wygląda na odpowiedni.


Niestety on ma 160x100cm.

Chyba zdecyduję się na zaklejenie okna i sprawa się rozwiąże. Szkoda, ale wolę prąd od odrobiny światła.

Dobra, to teraz konkrety. Chcę wziąć 2x250W:

1. Opcja nr 1 450zł
2. Opcja nr 2 399zł, jest tam coś o drugim gatunku, przejmować się tym?
3. Opcja nr 3 430zł, to te zaproponowane przez kodera, tylko nie wiem czy gość wysyła, jeśli nie, to odpadają.

Chciałbym te solary połączyć równolegle, czy muszę zastosować diody Schottkiego, jakie? (Chodzi o sytuację gdy jeden z paneli np w jakiś sposób będzie zacieniony link)

Moc paneli to 500W, czy 3x100Ah będzie ok, czy powinienem brać 4x100Ah?

marcelde - 2017-07-10, 17:59

Kupiłem dwa panele 250W. Do tego Tracer 4210A 40A i 3x akumulator Tuborg 100Ah

Akumulatory połączę równolegle. Kupię, albo sobie sam zrobię mostki akumulatorowe z kabla 35mm2.

kynios1 - 2017-07-10, 19:50

Panele połącz szeregowo , przy tym regulatorze , najmniejsze światło na panelach będzie generować prąd , ja mam podłączone tak 2x200W i nawet w jak jest pochmurno to daje parę amperów , aku ma 3 x 115Ah i prądu nie zabrakło nawet jak włączałem klimę . Ten regulator bez problemów obsłuży 2-3 solary połączone szeregowo .
koder - 2017-07-10, 19:54

kynios1 napisał/a:
Panele połącz szeregowo , przy tym regulatorze , najmniejsze światło na panelach będzie generować prąd , ja mam podłączone tak 2x200W i nawet w jak jest pochmurno to daje parę amperów , aku ma 3 x 115Ah i prądu nie zabrakło nawet jak włączałem klimę . Ten regulator bez problemów obsłuży 2-3 solary połączone szeregowo .

Też dokładnie to miałem napisać, ale doczytałem, że Marcelde pisze o łączeniu równoległym akumulatorów. :)

kynios1 - 2017-07-10, 20:03

Ja też mam połączone 3 akumulatory równolegle i jak solar ładuje to jeszcze CYRIX 12/24 120A dopina i ładuje aku rozruchowe następne 100ah , zawsze aku są naładowane w 100% jak jest słoneczko . Dzisiaj słoneczko było przychmurzone i na solarze było 80V 0,9A a na akumulatory szedł prąd około 6A .
marcelde - 2017-07-10, 22:02

kynios1 napisał/a:
Panele połącz szeregowo , przy tym regulatorze , najmniejsze światło na panelach będzie generować prąd , ja mam podłączone tak 2x200W i nawet w jak jest pochmurno to daje parę amperów , aku ma 3 x 115Ah i prądu nie zabrakło nawet jak włączałem klimę . Ten regulator bez problemów obsłuży 2-3 solary połączone szeregowo .


No i super, że to napisałeś, bo chciałem solary połączyć równolegle :) nie wiem czemu, ale wydawało mi się, że tak "będzie lepiej".

marcelde - 2017-07-12, 19:29

Nie podobało mi się to okno, od dzisiaj będziemy jeździć z workiem na śmieci na dachu :wyszczerzony:

Okazało się, że miałem panel 125W składany w Japonii :)

marcelde - 2017-07-12, 21:03

Dzisiaj demontowałem mocowanie starego solara, nikomu tego nie życzę :shock: najpierw próbowałem brzeszczotem do metalu, i szło jak po grudzie. Na szczęście po jakimś czasie pomyślałem, że może zwykłą piłą będzie ok, bo ma rączkę. I to był strzał w dyszkę, bo większe zęby radziły sobie daleko lepiej.

Paneli jeszcze nie zamontowałem bo w momencie ich przymierzenia zaczęło padać... Ale w środku już wszystko hula :)

Przetwornicę 1000/1500 podłączyłem prosto do akumulatorów (za bezpiecznikiem 125A), co myślicie, czy mogę oryginalną instalację zabudowy (światło, pompka wody, lodówka) podłączyć do regulatora, tam gdzie jest wyjście na odbiorniki? Czy kabel 4mm2 będzie wystarczający do tego? Wcześniej to oczywiście było wpięte bezpośrednio do aku.

marcelde - 2017-07-24, 19:27

No i mamy elektrownię. Od 15 lipca jesteśmy w podróży i wszystko pięknie działa. Możemy handlować prądem.

Parę zdjęć jeszcze z montażu. Tu tego nie widać, ale z przodu zrobiłem spoiler z kątownika aluminiowego 5x3cm (tak wyszło najtaniej, bo te kamperowe to jakieś niebotyczne ceny mają), także na całej szerokości od frontu jest ta listwa, bałem się, że mi podczas jazdy wyrwie panele bez niej.

wirefree - 2017-07-24, 20:15

No bedziesz handlowal pradem zwlaszcza jak cie taka pogoda dopadnie jak teraz . I zobaczysz po 3 dniach na wyswietlaczu wskazujacym napiecie 11.2V i trzeba bedzie wlaczyc silnik.[/list]
krzlac - 2017-07-24, 20:15

Ale te kable to przymocowałeś ochydnie. Będzie nimi miotał wiatr, no i ten klejster.
Zalecam przyklejane uchwyty co np. 10-15 cm.

marcelde - 2017-07-24, 20:40

Nie ma to jak dobre słowo na zachętę, hehe. Nie raz już pisałem, że nie jestem żadnym technikiem i z pomocą życzliwych ludzi z forum wszystko robię samemu, na tyle na ile umiem. Widziałem na jakimś filmie w YT kolesia pokazującego jak ma zamontowane panele, że takimi klajstrami miał przyklejone kable, to stwierdziłem "chyba tak może być". W końcu dach to nie wizytówka samochodu. Raczej nimi wiatr nie miota jakoś, przynajmniej niesłyszalnie, bo na trasie nic nie zauważyłem, po drugie są dość sztywne. Może jeszcze zmienię zdanie, zobaczymy.

A swoją drogą, mam pytanie - do jakiej wartości mogę rozładować te akumulatory? Pytam poważnie, bo się nie znam. Mogę zejść poniżej 11V, czy raczej się tego wystrzegać?

krzlac - 2017-07-24, 21:06

marcelde napisał/a:
Widziałem na jakimś filmie w YT kolesia


A tak to zrobił koleś z Poznania - też nie elektryk.

serwan - 2017-07-24, 23:13

marcelde napisał/a:

A swoją drogą, mam pytanie - do jakiej wartości mogę rozładować te akumulatory? Pytam poważnie, bo się nie znam. Mogę zejść poniżej 11V, czy raczej się tego wystrzegać?


o ile wiem to 10,8v się przyjmuje jako granicę głębokiego rozładowania; kłopot w tym że teorii jest mnóstwo, są opinie które mówią że od czasu do czasu dobrze zrobi akumulatorowi rozładowanie na maksa - ale..! jak kupiłeś akumulatory to na pewno masz też do nich gwarancję z informacją o użytkowaniu; na pewno jest tam też zdanie o 'unikaniu głębokiego rozładowania (poniżej xxx volt), gdyż grozi to utratą gwarancji i uszkodzeniem akumultora' - i tego się trzymaj.

a jeżeli chcesz się tego trzymać :) to nie podłączaj instalacji zabudowy bezpośrednio do akumulatora, ale do regulatora; chyba każdy regulator ma możliwość ustalenia napięcia odcięcia zasilania, ustaw tam 11v (czy 10,8v) i regulator odłączy instalacje zanim akumulator się 'głęboko' rozładuje

pozdrawiam
serwan

marcelde - 2017-07-24, 23:58

krzlac napisał/a:
marcelde napisał/a:
Widziałem na jakimś filmie w YT kolesia


A tak to zrobił koleś z Poznania - też nie elektryk.


Nic, tylko mu pogratulować!

Dzięki serwan za informacje :)

koder - 2017-07-25, 06:38

serwan napisał/a:
a jeżeli chcesz się tego trzymać to nie podłączaj instalacji zabudowy bezpośrednio do akumulatora, ale do regulatora; chyba każdy regulator ma możliwość ustalenia napięcia odcięcia zasilania, ustaw tam 11v (czy 10,8v) i regulator odłączy instalacje zanim akumulator się 'głęboko' rozładuje

...oprócz przetwornicy, bo ta powinna mieć własne zabezpieczenie, a raczej ciągnie zbyt wysokie prądy do podłączenia przez regulator. Dla pewności możesz podać model, sprawdzimy :)

Bronek - 2017-07-25, 07:08

Raczej o ile pamiętam to regulator nie wyrobi.
Co najwyżej można jakiś jeden obwód oświetlenia np led podłączyć itp.

Dla przykładu : Mam gniazdko 12v via bezpiecznik podłączone, i trzeba uważać bo, u mnie pompkę do pontonu ledwo obsługuje ze strachem.!
Opis wyjścia regulatora przykładowy :
Cytat:
Connect load positive (+) and negative (-) to the Tracer load output as shown in
figure 3-3. The load terminals may exist voltage, connect carefully to avoid short
circuit.
An in-line fuse holder should be wired in series in the load positive (+) or
negative (-) wire as shown. Do not insert a fuse at this time. Confirm the connection
correct and then turn on the power.
If wiring the load connection to a load distribution panel, each load circuit should
be fused separately. The total load draw should not exceed the 20A load rating.


Powyższy cytat dotyczy wyjścia z REGULATORA Tracer 20A, co oznacza że : Całkowity pobór nie powinien przekraczać 20A

Dlatego nie łączył bym całej zabudowy do tego regulatora.

Tak na szybko....

koder - 2017-07-25, 07:14

Bronek napisał/a:
Raczej o ile pamiętam to regulator nie wyrobi.

Tracer 4210A obsługuje obciążenia do 40A; co byś chciał tam mocniejszego podłączać? Oprócz oczywiście przetwornicy, o której pisałem wyżej. A jeśli przekroczysz pobór, to nic takiego się nie dzieje - po pewnym czasie regulator zacznie piszczeć i się po prostu wyłączy:
4210A napisał/a:
When load current reaches1.02-1.05 times 1.05-1.25 times, 1.25-1.35 times and 1.35-1.5
times more than nominal value, controller will automatically turn off loads in 50s, 30s,10s and 2s
respectively

marcelde - 2017-07-25, 09:36

Dzięki za porady. Na razie mam przetwornicę bezpośrednio do aku, za bezpiecznikiem 125A, to jest Volt 1000/1500 pełen sinus, zaczyna piszczeć i się wyłącza gdy napięcie za niskie. Zabudowa też bezpośrednio z aku ciągnie bo właśnie nie byłem pewien czy mogę ją przez regulator puścić, po prostu monitoruję stan napięcia na regulatorze. Ale teraz widzę, że pewnie mogę podłączyć do Tracera i będzie ok.
koder - 2017-07-25, 09:55

marcelde napisał/a:
Na razie mam przetwornicę bezpośrednio do aku, za bezpiecznikiem 125A, to jest Volt 1000/1500 pełen sinus, zaczyna piszczeć i się wyłącza gdy napięcie za niskie.

To jeszcze poradzę, żeby ją wyłączać gdy nie jest potrzebna - ona ma dość wysoki prąd jałowy, potrafi brać ~1-2A nic mądrego nie robiąc (~24-48Ah na dobę).

zbyszekwoj - 2017-07-25, 13:16

krzlac napisał/a:
marcelde napisał/a:
Widziałem na jakimś filmie w YT kolesia


A tak to zrobił koleś z Poznania - też nie elektryk.


Ładnie technichnicznie , ale elektryk tak by to zorganizował aby połączenia były tak wykonane aby nie były narażone na kontakt z warunkami atmoserycznymi. :diabelski_usmiech

Bronek - 2017-07-25, 13:29

zbyszekwoj napisał/a:
krzlac napisał/a:
marcelde napisał/a:
Widziałem na jakimś filmie w YT kolesia


A tak to zrobił koleś z Poznania - też nie elektryk.


Ładnie technichnicznie , ale elektryk tak by to zorganizował aby połączenia były tak wykonane aby nie były narażone na kontakt z warunkami atmoserycznymi. :diabelski_usmiech



To jest odporne na w/w warunki. Ale pewnie, że można bardzie itd..... To są szczelne złącza.

Jedynie co może taka "golizna" powodować do doznania akustyczne.?
Może, ale nie musi

Zahaczyć łatwiej itd.
:bigok

Co by tu jeszcze? Wiem kolor! Brzydki :bigok

Z drona nieładnie się komponuje.

marcelde - 2017-07-25, 14:06

koder napisał/a:
marcelde napisał/a:
Na razie mam przetwornicę bezpośrednio do aku, za bezpiecznikiem 125A, to jest Volt 1000/1500 pełen sinus, zaczyna piszczeć i się wyłącza gdy napięcie za niskie.

To jeszcze poradzę, żeby ją wyłączać gdy nie jest potrzebna - ona ma dość wysoki prąd jałowy, potrafi brać ~1-2A nic mądrego nie robiąc (~24-48Ah na dobę).


Ok!

Bronek - 2017-07-25, 14:53

Możesz rozkręcić i wyłącznik wyprowadzić tam gdzie Ci wygodnie. (Inny)
Mam volta 1500/3000. 30 minut roboty

marcelde - 2017-07-25, 15:21

Bronek napisał/a:
Możesz rozkręcić i wyłącznik wyprowadzić tam gdzie Ci wygodnie. (Inny)
Mam volta 1500/3000. 30 minut roboty


Dzięki, czytałem wątek "drugi aku" chyba tam koder pisał o tym samym :) ale u mnie przetwornica jest we w miarę dostępnym miejscu.

Johny_Walker - 2017-07-26, 07:19

Bronek napisał/a:

To jest odporne na w/w warunki. Ale pewnie, że można bardzie itd..... To są szczelne złącza.
.

Sam takie konektory stosuję w mojej elektrowni solarnej. Nie jestem pewien czy są to oryginalne MC4 bo jak nie, to nie wytrzymają długo. Za to wymiana jest banalnie prosta.

Te złącza są przeznaczone do instalacji pozostających w bezruchu. Czy producent testował je w zastosowaniach mobilnych? Inne ciśnienia, drgania itp.

koder - 2017-07-26, 07:33

Johny_Walker napisał/a:
Czy producent testował je w zastosowaniach mobilnych?

Producent pewnie nie, ale u mnie jeżdżą 2 rok leżąc całkiem luzem w bagażniku i mają się dobrze.

Bronek - 2017-07-26, 09:00

U mnie są w dodatkowym kanale , ale tam pewnie woda stoi jak w rynnie i OK .
krzlac - 2017-07-26, 14:05

Johny_Walker napisał/a:
Te złącza są przeznaczone do instalacji pozostających w bezruchu.


A wiatr na farmach fotowoltanicznych?

Johny_Walker - 2017-07-28, 17:09

Wiatr to trochę inne ciśnienia i drgania. Montowane są pod spodem, w sposób zabezpieczony przez bezpośrednim deszczem. Z pewnością niedopuszczalne jest by leżały w wodzie.
Projektowane są na 25 lat pracy.
Warunkiem poprawnej pracy jest zaciśnięcie przy użyciu oryginalnej zaciskarki.
I teraz kluczowe pytanie - czy kupiłeś zaciskarkę do złączy MC4 A-2546B dostępną już od 200 zł?
Nieprawidłowe lub obluzowane zaciśnięcie grozi łukiem = pożarem. Rzeźbienie lutownicą to przegrzanie i kruchość izolacji.

Bronek - 2017-07-28, 17:53

Nie strasz nie strasz, bo....

Po raz kolejny powtarzam...

Nie chciałbym być, :!: Twoją żoną, :gwm kochanką a nie już daj Boże Twoim dzieckiem, :chytry bo tu geny wchodzą w rachubę. :!:

:bigok .

izola - 2017-07-28, 18:59

Cytat:
Warunkiem poprawnej pracy jest zaciśnięcie przy użyciu oryginalnej zaciskarki.
I teraz kluczowe pytanie - czy kupiłeś zaciskarkę do złączy MC4 A-2546B dostępną już od 200 zł?

ja do tego celu użyłam zwykłego badziewia... taką namiastkę zaciskarki (od skośnych) ze sklepu za 1 €...i co? łuki się nie robią , pomiary są w normie już 3 lata w eksploatacji, a drgania i wiatry i wodę mam przy moim pomyśle montowania ;)

Johny_Walker - 2017-08-06, 07:53

koder napisał/a:

Flag napisał/a:
est jeszcze kwestia trwałości paneli elastycznych oraz dlugosci gwarancji.

Bardzo słusznie, z kolegów forumowych niektórzy panele takie mają i chwalą, inni mają i im się rozwarstwiły i popsuły. Ja mam szklany, ale jak pisałem - ja miałem całkowicie inne kryteria, panel jest częścią konstrukcyjną bagażnika dachowego i odpowiadał mi sztywny i ciężki. Za to do budowy kampera będę pewnie szukał elastycznych, bo chcę ich na tyle dużo, że będzie już znacząca różnica w

Ze swoich paneli elastycznych xdisc jestem zadowolony. Jeden się rozwarstwił tuż po zamontowaniu, ale uszkodzenie się nie powiększa i panel działa prawidłowo. Firma załatwiła reklamację w 100%.
Montaż sztywnego panela na dachu to podwyższenie środka ciężkości, osiadanie dachu, kłopoty z DMC.

silny - 2017-08-06, 15:33

Osiadanie dachu :shock:

Ja cie ale jesteś pokr3cony

Johny_Walker - 2017-08-09, 08:14

silny napisał/a:
Osiadanie dachu :shock:

Ja cie ale jesteś pokr3cony

Sobie obejrzyj od góry starsze przyczepki i kamperki. Najlepiej podczas deszczu.
I daruj sobie wieśniackie uwagi ad personam, bo świadczą tylko o Twoim poziomie.

Bronek - 2017-08-09, 09:10

Merytorycznie na dachu , np z 20-30kg paneli solarnych , plus z20- 30kg klimatyzacji , plus z 15 kg anteny sat .
Trochę tego sie może nazbierać .

A dach najczęściej to 3 cm kratownicy z kantówki z laminatem i styropianem .

Może się z lekko poddać .

Kwestia oczywiście rozmieszczenia . I pewnie konstrukcji/producenta .
Jak znam życie , to jedne się ugną a inne nie .

Tylko co z tego ? . I tak większość kamperów ma kałużę na dachu z racji kretyńskiej konstrukcji , gdzie krawędź ścian jest powyżej dachu .
Gdy uszczelnienie wytrzyma to jedynie zbiornik syfu będzie .

Niemniej jednak w dzisiejszej dobie walki z DMC ,plus ciężar na dachu , uważam ,że tylko kasa warunkuje montaż sztywnych solarów . Innych argumentów istotnych nie widzę .

No może że cień dają i bardziej się wentylują, to i sprawność większa . Ale to takie gadanie jak z wężem w kiblu na 8mym pietrze. Ktoś widział ....


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group