Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

klimatyzacja i ogrzewanie - Klimatyzacja zasilana z fotowoltaiki

emeryt_z_kutna - 2020-12-12, 09:33
Temat postu: Klimatyzacja zasilana z fotowoltaiki
emeryt_z_kutna napisał/a:
Witam wszystkich mam na imię Andrzej i chciałbym zaoferować swoją bezpłatną pomoc.

Od ponad 12 lat jestem pracownikiem jednej z firm zajmującej się fotowoltaiką (nazwy nie zdradzę ani tu ani na PW) i chciałbym służyć wam poradami w zakresie doboru fotowoltaicznych systemów do łodzi i kamperów. Posiadam certyfikację Victron Energy co pewnie część z was uzna, że lobbuje za sztucznie nadmuchaną marką z wygórowaną ceną ale to nie ma znaczenia. Chciałbym zwiększyć świadomość użytkowników o fotowoltaicznych systemach solarnych akumulatorowych zarówno na łodziach i kamperach.

Z przyjemnością odpowiem na każde pytanie techniczne dotyczące fotowoltaiki.

Zapraszam do dyskusji.

Andrzej :]





Socale napisał/a:
Tematy o fotoprądzie od słońca są tu dosyć często poruszane, jest ich tu wiele i wiele wiedzy zawierają. Niemniej, może zdarzyć się problem w którym skutecznie pomożesz.
Fajnie jeszcze jakbyś miał kampera żyjącego ze słońca.
Nasz odwieczny i do dziś nie rozwiązany problem: Klimatyzacja postojowa bez podpięcia do sieci 230V - rozwiązanie z wykorzystaniem wyłącznie promieniowania słonecznego nadal nie istnieje.




Klimatyzacja w kamperze to w miare prosty temat do rozwiązania wszystko oczywiście opiera się o pieniądze i miejsce na dachu. Klasyczna klimatyzacja pobiera ok 850-1000W mocy elektrycznej. Nie pracuje przez cały czas tzn, początkowo owszem ale potem włącza się okresowo. Do wyliczeń przyjmę więc moc 700W uśredniając.

Pierwsza sprawa to akumulator nie możemy go rozładowywać a przynajmniej nie powinniśmy prądem większym niż 20%-30% pojemności 0.2C lub 0.3C to jeżeli chodzi o akumulatory żelowe, można też zastosować akumulatory AGM 0.4C lub więcej ale one raczej nie powinny być stosowane w fotowoltaice. Najgorszym wyborem jest akumulator z elektrolitem ciekłym ten nie nadaje się do pracy cyklicznej. (tutaj temat rzeka)

A więc tak mamy klimatyzację która pobiera 700W chcemy aby pracowała powiedzmy 5 godzin po zmierzchu a więc 700W * 5 = 3500Wh. Uwzględniamy straty na przetwornicy + 10% i otrzymujemy 3850Wh. Dla uproszczenia możemy podzielić to przez 12 co daje nam zapotrzebowanie 320Ah w przybliżeniu to szacunek na potrzeby zobrazowania potrzebnej ilości energii.

Jeżeli zastosujemy 2 akumulatory 220Ah każdy po zakończonym 5 godzinnym cyklu pozostanie nam jeszcze ok 35% energii a więc wykonaliśmy 65% cykl. Jeżeli tak pracowalibyśmy codziennie oznaczałoby to, że akumulatory wytrzymują ok 700-800 cykli co przekłada się na kilkuletnią prace w kamperze w zależności od częstotliwości. Zaryzykuje i powiem, że ok 6 lat.

Co z ładowaniem no właśnie 440Ah nie jest tak łatwo naładować. Najlepiej jak dysponowaliśmy regulatorem MPPT i podobną mocą paneli ok 700W co jednak może okazać się trudne bo oznaczałoby to dwa duże panele ok 350W każdy na dachu i rozmiarach 160x100cm co po odjęciu spadku energii z uwagi na montaż płaski 15% a następnie 7% spadku temperaturowego dałoby nam finalnie 568W. Moc ta naładowałą by nasz akumulator 220Ah x 2 rozładowany w 65% w czasie ok 7 godzin. Tylko i wyłącznie przy zastosowaniu regulatora MPPT, PWM obetnie nam 40% mocy.

Opcją jest instalacja 3 paneli elastycznych po 100W ale wtedy czas ładowania wydłuża się do 16-17 godzin. Oczywiście w pełnym słońcu.

Jeżeli klimatyzacja pracowała by w dzień należy odjąć od mocy 700W (w tym wypadku 800W) bo klimatyzacja w dzień słoneczny włączała by się częściej moc paneli i obliczyć różnice w czasie pracy.

Jeżeli ktoś ma wystarczająco dużo miejsca na dachu to można to jak najbardziej zrealizować. Najtańszym rozwiązaniem byłyby panele sztywne, które moim zdaniem nie są najlepszym wyjściem dla kampera ale funkcjonowałoby również dobrze.

Budowa systemu powinna być oparta o przetwornice sinusoidalną moc takiej przetwornicy powinan wynosić 2000-2500W mocy ciągłej aby nie pracowała non stop na najwyższych obrotach i nie generowała zbyt dużo ciepła. Z temperaturą wydajność systemu spada. Warto też zainwestować w dobry produkt a nie taką chińską za 500 zł :)

Czy można zrobić to mniejszym kosztem, mniejszymi akumulatorami i panelami. Można wszystko :) trzeba odpowiedzieć sobie tylko na pytanie czy zależy nam na trwałości instalacji i komforcie użytkowania czy chcemy często wymieniać akumulatory bo będa obciążone nadmiernie.

Jeżeli coś pominąłem to chętnie odpowiem na pytania.

p.s.

Uwzględniłem instalacje 12V bo takie napięcie mamy w kamperze. Jeżeli jednak ktoś chciałby to zrobić na 24V i zasilać wszystko w kamperze przez 230V to też dobre rozwiązanie bo podnoszenie napięcia DC oferuje wyższą sprawność systemu.



----------------------------------------------------------------------------------------------
Watek został oddzielony z Powitalni - cytat kol. Socale - wkleiłem do postu Andrzeja celem zachowania ciągłości dyskusji - smok_wawelski

Banan - 2020-12-12, 09:58

emeryt_z_kutna napisał/a:
Pierwsza sprawa to akumulator

A jak to wygląda w przypadku zastosowania akumulatora LiFePo4 :?:

emeryt_z_kutna - 2020-12-12, 10:04

Banan napisał/a:
emeryt_z_kutna napisał/a:
Pierwsza sprawa to akumulator

A jak to wygląda w przypadku zastosowania akumulatora LiFePo4 :?:


Bardzo dobrze to wygląda. Akumulatory LiFePO4 ładują się dużo bardziej dynamicznie tzn. Nawet jak są naładowane w 99% to przyjmują całą moc z paneli słonecznych a nie tylko ich część.

Akumulator tego typu można rozładowywać dużo większym prądem niż akumulatory żelowe czy AGM i można je też szybciej ładować.

Takie akumulatory wykonują też niewspółmiernie więcej cykli. W zależności od producenta przy rozładowania 65% można osiągnąć kilka tysięcy cykli.

Oczywiście gorzej to wygląda przy zakupie akumulatora tego typu bo są one dość drogie. Można też zdecydować się na ogniwa chińskie z aliexpres ale moim prywatnym zdaniem to nie jest udana inwestycja chodzi głównie o trwałość.

Na koniec waga. Akumulator 200Ah LiFePO4 waży ok 22kg a zwykły żelowy ok 71 kg :)

edit:

Zapomniałem dodać, że okres w stanie głębokieo rozładowania nie szkodzi im tak bardzo jak akumulatorom żelowym lub AGM. Nawet jak stoją 2 tygodnie rozładowane.

Banan - 2020-12-12, 10:08

emeryt_z_kutna napisał/a:
Na koniec waga. Akumulator 200Ah LiFePO4 waży ok 22kg a zwykły żelowy ok 71 kg

W przypadku kampera nie jest to bez znaczenia :szeroki_usmiech

PS
Andrzej, Ty w końcu jesteś z Kutna, czy z Katowic?

emeryt_z_kutna - 2020-12-12, 10:12

Ani tu ani tu :) zresztą to nie istotne chce pozostać anonimowy.
Banan - 2020-12-12, 10:15

OK, trzeba to uszanować.
Póki co, browarek za garść informacji :pifko

Monter - 2020-12-12, 12:05

Uuuu... Ani Kutno, ani Katowice. No to pewnie też ani Andrzej, ani emeryt.
Pozostaje mieć nadzieję, że pomoc będzie kończyła się polecaniem zakupu produktów nie tylko marki Victron.

Co do klimy i przeliczeń - klimatyzator to wciąż za ciężki kloc do wieszania na dachu, wciąż zbyt prądożerny.
Najlepsze obliczenia nic też nie dadzą, jak przez kilka dni będzie mniej słońca - wiele ekip na YT narzeka na niedobory prądu, a nawet jeszcze klimatyzacji nie mają...

krzlac - 2020-12-12, 12:07

emeryt_z_kutna napisał/a:
Klimatyzacja w kamperze...


Dosyć długi wywód. Ale przepraszam Cię bardzo, nić nowego tu nie wniosłeś.

emeryt_z_kutna - 2020-12-12, 12:14

Monter napisał/a:
Pozostaje mieć nadzieję, że pomoc będzie kończyła się polecaniem zakupu produktów nie tylko marki Victron.


Niczego nie oferuje i niczego nie sprzedaję. Chcesz kupić Victrona kup, chcesz kupić Steca kup chcesz kupić na Aliexpres nie ma problemu :ok

Fajnie by było jak byś nie oceniał ludzi z góry zanim poznasz ich bliżej. :spoko

rakro1 - 2020-12-12, 14:14

W blaszaku miałem na dachu panele o nominalnej mocy 450 wat.W aucie dwa akumulatory pokładowe o pojemności 220 Ah. Klimatyzacja podłogowa Dometic, poprzez przetwornicę oczywiście. W ciepłych krajach wystarczało to na swobodne schładzanie auta przez 2-3 godziny maksymalnie a kolejnego dnia doładowywało się od słońca. Działało na tyle skutecznie, że przestałem wozić agregat Honda20i aby odciążyć auto i zyskać dodatkowe miejsce.
Nie bardzo rozumiem dlaczego traktujecie klimę stacjonarną jak Złotego/Świętego Graala.
I też się cieszę z nowego fachowca - witam serdecznie :spoko

emeryt_z_kutna - 2020-12-12, 14:19

Sytuacja z systemami fotowoltaicznymi nie zawsze wygląda tak samo. Mogą to być dwie takie same instalacje o takich samych mocach a jedna będzie pracowałąa 3 x wydajniej od drugiej. Powodem jest zastosowanie odpowiedniej jakości komponentów. Niestety oszczędzanie na instalacjach fotowoltaicznych zawsze wiąże się z niższą sprawnością.


Wiele razy w swojej pracy spotkałem się z opinia. Zestaw do kampera za kilka tysięcy przecież taki sam moge mieć na aliexpress za 800 zł. No można ale czy napewno taki sam, czy napewno tak samo wydajny, czy napewno będzie to regulator MPPT czy tylko naklejka MPPT. Niestety instalacja instalacji nie równa.

smok_wawelski - 2020-12-12, 15:07

Monter napisał/a:
Uuuu... Ani Kutno, ani Katowice. No to pewnie też ani Andrzej, ani emeryt.
Pozostaje mieć nadzieję, że pomoc będzie kończyła się polecaniem zakupu produktów nie tylko marki Victron.
Czarny scenariusz jest tu chyba nieco przedwczesny - jakie to ma znaczenie że Monter jest z Poznania, Banan z Bolesławca a smok_wawelski z przedmieść Krakowa i czy ktoś z nas jest emerytem ?
Jak na razie nikt nie reklamuje nachalnie tu Victrona - pozwólmy wiec może rozwinąć się sytuacji a Kol. emeryt_z_kutna dać się nam poznać i wtedy dopiero oceniajmy.

LukF - 2020-12-12, 15:12

emeryt_z_kutna,

Fajnie, że piszesz :bukiet:
Niektóre zdania z uwagi na brak znaków interpunkcyjnych są dla mnie nie zrozumiałe. A szkoda bo chętnie bym się doszkolił. Trudno.



Zawsze zastanawia mnie w temacie klimatyzacji w części mieszkalnej sprawa prądu. Żeby napędzić klimę musimy stać w słońcu by był prąd. Wtedy mamy gratis bardzo gorąco w środku co chcemy schłodzić klimą. A kiedy stoimy w cieniu to mamy w środku chłodniej lecz mniej prądu.
Czyli jak zrobić?????




Edytowałem bo doczytałam (W śmietniku) czym się zajmujesz

smok_wawelski - 2020-12-12, 15:53

LukF napisał/a:
Edytowałem bo doczytałam (W śmietniku) czym się zajmujesz
Posty Kol emeryt_z_kutna, nie były usuwane do śmietnika - ten wątek jako techniczny oddzieliłem z Powitalni wkleiłem cytaty dla zachowania sensu i ciągłości dyskusji oraz przeniosłem tutaj natomiast w Powitalni pozostały posty powitalne - info o podzieleniu i linki zamieściłem w obu watkach a kol. emeryt_z_kutna wysłałem na PW obszerniejsze wyjasnienie.
Socale - 2020-12-12, 20:47
Temat postu: Re: Klimatyzacja zasilana z fotowoltaiki
emeryt_z_kutna napisał/a:

Klimatyzacja w kamperze to w miare prosty temat do rozwiązania
...

Jeżeli coś pominąłem to chętnie odpowiem na pytania.
...

Andrzej, z klimatyzacją nie ma problemu, gorzej z jej zasilaniem.
Bardzo ładnie streściłeś całą naszą wiedzę w jednym poście, w praktyce jest bardziej czerwono niż różowo.
Ale dziękuję/dziękujemy.
.
LukF napisał/a:

Żeby napędzić klimę musimy stać w słońcu by był prąd. Wtedy mamy gratis bardzo gorąco w środku co chcemy schłodzić klimą. A kiedy stoimy w cieniu to mamy w środku chłodniej lecz mniej prądu.
Czyli jak zrobić?????

Można wozić 8 paneli w garażu i rozkładać je w miejscu nasłonecznionym na długość przedłużacza, z podpórkami itd.

Monter - 2020-12-13, 02:47

emeryt_z_kutna napisał/a:
Monter napisał/a:
Pozostaje mieć nadzieję, że pomoc będzie kończyła się polecaniem zakupu produktów nie tylko marki Victron.


Niczego nie oferuje i niczego nie sprzedaję. Chcesz kupić Victrona kup, chcesz kupić Steca kup chcesz kupić na Aliexpres nie ma problemu :ok


To Forum dyskusyjne, wyraziłem tylko swoje wątpliwości. Sam je wywołałeś ukrywając się i potwierdzając, że dane z profilu nie są zgodne z rzeczywistością. I jak zauważył Kolega krzlac, takie informacje już na tym Forum są.

emeryt_z_kutna napisał/a:
Fajnie by było jak byś nie oceniał ludzi z góry zanim poznasz ich bliżej. :spoko


Fajnie by było, abyś na starcie nie mówił innym co mają robić. Forum skupia ludzi o różnych poglądach a nie tylko tych o jednym jedynym słusznym.

Ale może wróćmy do tematu i odpowiedzi na konkretne pytania innych użytkowników?

robba - 2020-12-13, 11:48
Temat postu: Re: Klimatyzacja zasilana z fotowoltaiki
emeryt_z_kutna napisał/a:
......
Jeżeli coś pominąłem to chętnie odpowiem na pytania.

p.s.
Uwzględniłem instalacje 12V bo takie napięcie mamy w kamperze. Jeżeli jednak ktoś chciałby to zrobić na 24V i zasilać wszystko w kamperze przez 230V to też dobre rozwiązanie bo podnoszenie napięcia DC oferuje wyższą sprawność systemu.


1.to prośba, rozwiń myśl że
"podnoszenie napięcia DC oferuje wyższą sprawność systemu".
Przecież przetwornica też pobiera moc i nie ma 100% sprawności, musi być
przewymiarowana żeby zapewnić zwiększone zapotrzebowanie mocy na start
kompresora a także wymaga przewymiarowania pojemności akumulatorów lub zastosowania
Litowych aby zaspokoić wystarczające napięcie powyżej progu przy kosmicznych
prądach startu takiego systemu (jak donoszą koledzy którzy ogarniali/ogarnęli temat)
a do tego swoje waży co ma znaczenie w kamperze.
Czy chodzi Tobie o inny sposób podnoszenia DC na DC?
może masz jakąś fajną innowację w tym temacie?
wyjaśnij, proszę co miałeś na myśli w powyższym sformuowaniu.

EDYTA: chyba kumam. Miałeś na myśli że podwyższenie napięcia podstawowego
z którego później wytwarzamy 230V... czy tak? Najpierw zrozumiałem że
opisujesz klimę zasilaną 12V....


2.
emeryt_z_kutna napisał/a:
....Jeżeli zastosujemy 2 akumulatory 220Ah każdy po zakończonym 5 godzinnym cyklu pozostanie nam jeszcze ok 35% energii a więc wykonaliśmy 65% cykl....

Nie masz takich doświadczeń że nawet dobry aku żelowy czy AGM przy poborze
prądu powyżej 1/20 pojemności zmniejsza swoją wydajnosć??
Wg mnie przy poborze 0,2 - 0,4 wielkości pojemności ten aku będzie mógł oddać
właśnie te max 70-60% swojej pojemności i już będzie miał zero energii?
I to zakładam że nowy aku, a po roku to raczej dużo mniej...
Bo tak generalnie wykazuje praktyka. Masz inne doświadczenie z akumulatorami?
Przy takim poborze jak piszesz to raczej już tylko litowy spełniałby Twoje obliczenia...
Tu chyba Twoje obliczenia co do wymaganej pojemności aku są
raczej mocno optymistyczne...

3. dodatkowo, skoro już zajmujesz się tym zawodowo to jakie masz zdanie na
temat chłodzenia paneli PV niekoniecznie w kamperze? Ile można na tym zyskać
energii albo jak podwyższa to trwałość paneli? Jakie są wady tego (np. roszenie paneli)?
Czy znasz jakieś systemy tego typu od podszewki?

zbychu - 2020-12-13, 12:02

Powiedz mi -emeryt_z kutna -, dlaczego nie można zrobić klimy z agregatem na 12V skoro np lodówki takie istnieją :mikolaj
Socale - 2020-12-13, 12:18

zbychu napisał/a:
Powiedz mi -emeryt_z kutna -, dlaczego nie można zrobić klimy z agregatem na 12V skoro np lodówki takie istnieją :mikolaj

A mogę ja? Tak, wiem, siedzę u każdego w lodówce ilekroć by jej nie otwierać :diabelski_usmiech
Do rzeczy:
Silniki fazowy jest bez szczotkowy, do rozruchu wykorzystywane jest oddzielne uzwojenie, potem taki silnik może się kręcić baaaaaaardzo długo aż skończą się jego łożyska.
Silnik prądu stałego 12V zazwyczaj jest szczotkowym, przy długotrwałej pracy klimatyzatora i oddawanej mocy, szczotki i komutator skończyłyby się po miesiącu.

robba - 2020-12-13, 12:22

Socale napisał/a:
zbychu napisał/a:
Powiedz mi -emeryt_z kutna -, dlaczego nie można zrobić klimy z agregatem na 12V skoro np lodówki takie istnieją :mikolaj

A mogę ja? Tak, wiem, siedzę u każdego w lodówce ilekroć by jej nie otwierać :diabelski_usmiech
Do rzeczy:
Silniki fazowy jest bez szczotkowy, do rozruchu podobnie jak w lodówce wykorzystywane jest oddzielne uzwojenie, potem taki silnik może się kręcić baaaaaaardzo długo aż skończą się jego łożyska.
Silnik prądu stałego 12V zazwyczaj jest szczotkowym, przy długotrwałej pracy klimatyzatora i oddawanej mocy, szczotki i komutator skończyłyby się po miesiącu.

Nie no Wojtek, przesadzasz... słyszałeś o BLDC?
te wszystkie agregaty na 12V takie właśnie mają, stąd ta elektronika dopinana do nich...

PS. boję się otworzyć konserwę... ;)

Socale - 2020-12-13, 13:18

robba napisał/a:

Nie no Wojtek, przesadzasz... słyszałeś o BLDC?
te wszystkie agregaty na 12V takie właśnie mają
...

Ok że istnieją, mam w rowerze ale zastosowania do klimatyzatorów nie widzę za duże i zbyt długotrwałe obciążenie, lodówki czy wkrętarki owszem bo ilość wykonywanej pracy jest nieporównywalna a z drugiej strony technologia w miejscu nie stoi i zapewne doczekamy się.

krzlac - 2020-12-14, 10:05

Nie pamiętam czy było na tym forum ostateczne rozstrzygnięcie: panele łączyć szeregowo czy równolegle? Może nowy fachowiec coś wniesie?
dziwaczek - 2020-12-16, 16:56

krzlac napisał/a:
Nie pamiętam czy było na tym forum ostateczne rozstrzygnięcie: panele łączyć szeregowo czy równolegle? Może nowy fachowiec coś wniesie?


A to zależy?
- jakie panele - jakie napięcie,
- jaki regulator - pwm czy mppt
itd. itp..... 8-)

reaven22 - 2020-12-16, 19:18

zbychu napisał/a:
Powiedz mi -emeryt_z kutna -, dlaczego nie można zrobić klimy z agregatem na 12V skoro np lodówki takie istnieją


Socale napisał/a:
Ok że istnieją, mam w rowerze ale zastosowania do klimatyzatorów nie widzę za duże i zbyt długotrwałe obciążenie, lodówki czy wkrętarki owszem bo ilość wykonywanej pracy jest nieporównywalna a z drugiej strony technologia w miejscu nie stoi i zapewne doczekamy się.


Ale to żadna nowość, sprężarki klimatyzacji na 12/24v z silnikami BLDC są dostępne.
Tu pierwszy z brzegu zestaw:
https://pl.aliexpress.com/item/4000290979481.html

Tu niemal domowy split w wersji 12/24V, również z BLDC,
https://pl.aliexpress.com/item/32994577509.html

Socale - 2020-12-16, 21:12

Aha, no...
Qrde tylko ta "paliwożerność" amperów... Słońce nie wyrobi, aku bez ładowania zaraz zdechnie.
To co linkowałeś to fajne rozwiązanie dla pojazdów/maszyn budowlanych pracujących 8h w słońcu w których nie ma klimy silnikowej, ale jest wydajny alternator.

LukF - 2020-12-16, 21:15

Wy tu gadu gadu a autor wątku znikł bo go wezwał nikt :haha:

I tyle z tego

MAWI - 2020-12-16, 21:21

I to z Kutna znikł???? Ale jest w awatarza ,ale już w Katowicach :chytry :chytry :shock:
krzlac - 2020-12-17, 08:35

zbychu napisał/a:
Powiedz mi -emeryt_z kutna -...


Już nic nie powie. Wypłoszyliśmy go. A już niektórzy myśleli, że da receptę jak zrobić by solary
"pociągnęły" klimatyzacje 230V.

Andrzej 73 - 2020-12-17, 09:19

W życiu staram się używać prostych rozwiązań. Jak stoję na kempingu podłączam się do prądu i klima chodzi , a na dziko odpalam silnik i włączam klimę na pół godziny i robi się chłodniej.
Czy do tego potrzebuję tylu zabiegów i kombinacji? Mnie na 800 wat solarów , to miejsca na dachu braknie , a aku też należałoby drugie tyle dołożyć. Oczywiście kolejna kwestia to wydajność z klimy silnikowej jest dużo wyższa.
:spoko

robba - 2020-12-17, 17:48

LukF napisał/a:
Wy tu gadu gadu a autor wątku znikł bo go wezwał nikt :haha:

I tyle z tego

jak nikt?! 3 pytania koledze Emerytowi zadałem i nie ma obiecanej odpowiedzi! :(

LukF - 2020-12-17, 20:21

robba napisał/a:
3 pytania koledze Emerytowi zadałem i nie ma obiecanej odpowiedzi! :(


Nie ma odpowiedzi bo zadałeś za dużo pytań :haha:

Socale - 2020-12-17, 21:11

Andrzej 73 napisał/a:
W życiu staram się używać prostych rozwiązań. Jak stoję na kempingu podłączam się do prądu i klima chodzi , a na dziko odpalam silnik i włączam klimę na pół godziny i robi się chłodniej.
Czy do tego potrzebuję tylu zabiegów i kombinacji? Mnie na 800 wat solarów , to miejsca na dachu braknie , a aku też należałoby drugie tyle dołożyć. Oczywiście kolejna kwestia to wydajność z klimy silnikowej jest dużo wyższa.
:spoko

Bardzo popieram Twoją racjonalność, dlatego też nie kombinuję bo rozwiązania nadal nie ma.
Jak klima nie zadziała to zimne poratuje:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group