|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - Wykorzystanie miejsca pod autem
Gżegżółka - 2022-07-21, 23:32 Temat postu: Wykorzystanie miejsca pod autem W kamperze miejsca zawsze za mało. A pod autem często jest go sporo...i aż się prosi by je wykorzystać.
Zarówno producenci jak i indywidualni budujący nie raz coś tam wkładają.
Ale co?
Ten wątek jest po to by wymieniać przemyślenia i doświadczenia na ten temat.
Na start wymienię te rzeczy które widziałem wkładane pod auto - lub omawiane jako takie.
Ja sam pisząc tu skupiam się na oszczędności miejsca...choć czasem są ważniejsze powody by chcieć coś wrzucić pod auto. Zachęcam do komentarzy!
1. Zbiornik wody szarej
Duży, ciężki kloc. Są nawet dedykowane modele.
Żeby używać zimą można ogrzać i zaizolować:
https://camperpoint.de/forum/index.php?thread/23130-dethleffs-globebus-t11-abwassertank-isolieren-und-beheizen/&pageNo=1
https://toscaner.com/kamperem-przez-swiat/przygotowanie-zbiornika-wody-szarej-czyli-dla-wody-nieczystej/
Ile możemy zyskać wrzucając go pod auto?
Zbiornik o pojemności 100l sam zajmuje około 110l.
2. Zbiornik wody czystej
Prawie zawsze ląduje wewnątrz auta, nie wiem czemu. Rozumiem, że konsekwencje jego zamarznięcia są większe niż przy wodzie szarej....ale zysk z wrzucenia go pod auto równie duży.
Zgaduję, że można go ogrzać i zaizolować tak samo jak ten do wody szarej. Nie widziałem takiej instalacji.
Tutaj zysk jest podobny jak w przypadku zbiorników wody szarej, dla zbiornika o pojemności 100l zysk to około 110l.
3. Zbiornik gazu
Dużo ludzi o tym mówi, mało to robi.
Tu jest wątek dotyczący zakładania zbiornika pod auto:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=38900
Zysk? W prostopadłościennej szafce jedna butla 11 kg zajmuje około 50l.
4. Ogrzewanie
Webasto i analogi ogrzewania można mocować pod autem lub w komorze silnika. Zysk mały....ale zawsze coś.
Jak ktoś nie chce webasto, Whale produkuje grzejniki gazowe przeznaczone do mocowania pod autem.
Pod autem można prowadzić także rury ogrzewania....ale musiały by być izolowane by straty ciepła były małe. Nie wiem, czy takie są dostępne.
Zysk? Truma Combi 4 zajmuje blisko 70l ale zawiera także bojler. Webasto 2kW to około 4.5l.
5. Bojler
Whale ma także bojlery do mocowania pod autem.
Zysk? Truma Combi 4 zajmuje blisko 70l ale zawiera także ogrzewanie. Bojler Elgena 6l zajmuje 17.5l.
6. Akumulator
O akumulatorach innych niż litowo-jonowe nic nie wiem, więc się nie wypowiadam. Ale litowo-jonowy aż się prosi by go zamocować pod autem.
Widziałem dyskusje na ten temat, ale nie widziałem nikogo kto by to zrobił.
Problem z akumulatorami w najpopularniejszym wariancie, LiFePO4 polega na tym, że choć można je rozładowywać na mrozie, nie można ich wtedy ładować.
Są na to 2 rozwiązania:
Zastosować akumulatory LiFeYPO4 które można ładować nawet do -20. Są dużo droższe...ale powinny się dobrze sprawdzić.
Lub zaizolować i ogrzać. Są dostępne akumulatory z fabrycznie założoną grzałką marki enerblock, lecz bez izolacji. Pisałem do producenta - nie widzą problemu z takim montażem.
Zysk? Akumulator 200 Ah to około 20l.
7. Pamiętam, że widziałem na camperteam blaszaka w którym ktoś zrobił pod autem schowek na krzesełka turystyczne. Nie pamiętam gdzie.
8. Niedawno padł pomysł by radiator lodówki upchnąć pod autem....ale to tylko w kamperze letnim bo na dużym mrozie lodówka się wyłączy.
Coś dodać? Coś ująć?
Jakieś problemy z tym co napisałem?
Inne przemyślenia?
joko - 2022-07-22, 00:49
Fajny temat , bo z gatunku tych które szukają nowej , lepszej koncepcji konstrukcji kampera
Od dawna twierdzę, że pojazd specjalny kempingowy powinien zostać wymyślony i zaprojektowany od nowa , bo koncepcja oparta na dostawce na dostawczaka jest mocno wyeksploatowana i ma więcej wad niż zalet.
Do listy rzeczy, które proponujesz wsadzić pod podwozie dodał bym tyle schowków ile tylko się zmieści (zarówno tych w podłodze , jak i tych dostępnych z zewnątrz).
Z oczywistych powodów większe możliwości w tym zakresie ma zabudowa kamperowa oparta na ramie , od tej oparte o platformę .
Osobiście uważam, że pod podłogą powinna znaleźć się większość sprzętu i wyposażania jakie w kamperach wozimy, bo to poza uzyskaniem większej wolnej przestrzeni w części mieszkalnej , znacząco obniży środek ciężkości kampera.
Do przemyślenia tylko, czy zwykły montaż pod podwoziem , czy jednak wykonanie płaskiej izolowanej osłony na całość , tak aby wszystko co tam trafi pozostało nijako dalej we wnętrzu zabudowy ?
decumanus - 2022-07-22, 08:01
Najazdy, trapy (tylko przy relatywnie wysokim podwoziu, bo jak sie w piasku zakopiesz, moze okazac sie ze juz ich nie wyciagniesz😜)
Krzeselka planowalem ale w miedzyczasie kupilem te X ktore sa w malej torebce, ale jak stolika mniejszego nie znajde to obecny na bank tam skonczy.
Lewarek
W vanie druga kaseta nie wejdzie, a szkoda.
R
moskit - 2022-07-22, 10:56
Po co wymyślać coś co już jest w seryjnej produkcji od nastu lat mam na myśli Carthago tam te w/w szpeje są pod podłogą i ocieplone
Gżegżółka - 2022-07-22, 11:46
Szukając o tym carthago trafiłem na to:
https://www.sportsmobilef...-van-20878.html
W sumie prawie 240l
Cyryl - 2022-07-22, 12:07
no tak, w starszych kamperach to bardzo przydatne, bo mało schowków i przede wszystkim brak kłopotów z wagą, poprzedni kamper - długość 5,5m i DMC 3,5t, obecny - długość 7,5m i DMC też 3,5t.
w nowszych jak zapełnimy wszystkie standardowe schowki tylko w połowie, to kamper 3,5t zaczyna ważyć prawie 4t.
więc jak zrobię więcej miejsca, a żona się o tym dowie, to auto po załadowaniu może nie ruszyć z miejsca.
joko - 2022-07-22, 15:15
Cyryl napisał/a: | no tak, w starszych kamperach to bardzo przydatne, bo mało schowków i przede wszystkim brak kłopotów z wagą, poprzedni kamper - długość 5,5m i DMC 3,5t, obecny - długość 7,5m i DMC też 3,5t.
w nowszych jak zapełnimy wszystkie standardowe schowki tylko w połowie, to kamper 3,5t zaczyna ważyć prawie 4t.
więc jak zrobię więcej miejsca, a żona się o tym dowie, to auto po załadowaniu może nie ruszyć z miejsca. |
Ale w tym pomyśle nie chodzi o to, aby było więcej miejsca na nowe graty , tylko o to , aby te graty które już wozimy wylądowały pod podłogą po to , aby w środku zrobiło się więcej miejsca dla ludzi i przy okazji środek ciężkości całego pojazdu powędrował możliwie jak najniżej.
Cyryl - 2022-07-22, 15:25
dlatego też piszę: w starym kamperze za główny schowek służyła mi podczas podróży alkowa.
w obecnym tyle jest miejsca, że są zapełnione powiedzmy w 60%.
po co więcej miejsca dla ludzi w garażu czy pod łóżkami?
robba - 2022-07-22, 15:30
Cyryl napisał/a: | dlatego też piszę: w starym kamperze za główny schowek służyła mi podczas podróży alkowa.
w obecnym tyle jest miejsca, że są zapełnione powiedzmy w 60%.
po co więcej miejsca dla ludzi w garażu czy pod łóżkami? |
chociażby po to, żeby zamiast wszystko wciskać to mieć wszystko poukładane.
a narzędzia i sprzęty włożone na swoje miejsca w piankach, które zapobiegają lataniu
podczas jazdy. i żeby wszystko miało swoje miejsce i nie trzeba przekładać.
A poza tym nie wszyscy mają Twojego kampera... chyba że to oferta wypożyczania
z Twojej strony....
joko - 2022-07-22, 15:41
moskit napisał/a: | Po co wymyślać coś co już jest w seryjnej produkcji od nastu lat mam na myśli Carthago tam te w/w szpeje są pod podłogą i ocieplone |
To, że jest wymyślone to wiadomo, tylko nie do końca jestem przekonany że dobrze.
Carthago ma i owszem tych schowków trochę więcej od innych i dużą część osprzętu też ma pod podłogą, tylko że zabudowa jest tak samo spierniczona koncepcyjnie jak w każdym innym .
Efekt finalny taki, że całość nie trzyma wagi (Carthago są chyba najcięższe w swojej klasie) , a większa liczba schowków i zakamarków dodatkowo kusi aby je zapchać (i waga szybuje jeszcze wyżej).
Tak jak napisałem powyżej Cyrylowi, ta przestrzeń pod podłogą powinna być wykorzystana zamiast przestrzeni w zabudowie, a nie dodatkowo poza nią.
Pierwsze co powinno wylecieć z kampera to te koszmarne wiszące szafki , a to co się w nich zazwyczaj wozi powinno wylądować w tych schowkach podłogowych.
Szafki w zabudowie jeśli już to do wysokości blatów.
Przyjrzyjcie się swoim kamperom pod tym kątem i zobaczcie ile macie w nich miejsca , gdzie możecie swobodnie stanąć. Jest to tylko wąski korytarz na środku , bo wszędzie pełno wiszących szafek. O ile więcej przestrzeni i powietrza było by w tej zabudowie, gdyby je wywalić.
Efekt przestrzenny byłby jeszcze lepszy jak przy porównaniu półintegry do integry.
W integrach , które urządzone są w identyczny sposób i w tych samych wymiarach jak półintegry , z przodu jest wyraźnie więcej miejsca, a tam jest tylko więcej powietrza.
Ważna jest też kwestia środka ciężkości i choćby tylko z tego powodu warto bardziej wykorzystać przestrzeń pod podłogą.
Samochody elektryczne dlatego prowadzą się w tak perfekcyjny sposób , bo mają ciężki baterie bardzo nisko. Gdyby miały je zamontowane pod sufitem to nie dało by się nimi jeździć.
Tradycyjny kamper to taka koza na wysokim zawieszeniu , zazwyczaj z kołami osadzonymi za wąsko w stosunku do szerokości zabudowy , a na dodatek duża część ładunku jaki wozi umieszczona jest pod sufitem , albo wręcz na dachu (klimy, antemy, solary, etc.etc.)
Zwykły dostawczak ma podobną konstrukcję , ale ładunek leży w nim na podłodze a nie wisi pod sufitem.
Cyryl napisał/a: | dlatego też piszę: w starym kamperze za główny schowek służyła mi podczas podróży alkowa.
|
A to jest najlepszy przykład tego o czym piszę , myślę że komentarza już nie wymaga
zbyszekwoj - 2022-07-22, 15:53
Te schowki pod Carthago zaczepiają o krawężniki.
Zbiornik na wodę we wnętrzu nie zamarza.
joko - 2022-07-22, 16:33
Ja myślałem zrobić to trochę inaczej. Takie osobne skrzynki na każdy schowek czy jakieś urządzenie zamontowane pod podłogą to mało ekonomiczny sposób (i pod względem kosztów i pod względem wagi).
Ja bym zamontował pod ramą jedną dużą płaską płytę i zamknął ją po bokach do zabudowy, tak aby powstało coś w rodzaju takiej jednej dużej skrzynki, w środku której znajdzie się rama. Gdyby zrobić to z materiałów od razu izolowanych (sandwich, dubond, blacha aluminiowa oklejona od wewnątrz pianką termiczną, itp.), to cokolwiek w tą przestrzeń tam wsadzimy to będzie miało warunki takie jak w środku w zabudowie (np. zbiorniki , czy akumulatory nie będą potrzebowały dodatkowego ocieplenia czy podgrzewania, oraz dodatkowej obudowy).
Jeśli osłona będzie izolowana termicznie, to podłoga w kamperze już wtedy nie musi i może być cieńsza i lżejsza , a i tak efekt izolacji termicznej będzie lepszy niż przy tradycyjnej podłodze zimowej, bo pomiędzy podłogą a środowiskiem zewnętrznym będziemy mieć jeszcze grubą barierę powietrzną .
Jedynie schowki podłogowe będą wymagać obudowania aby graty w nich trzymane nie latały po całej przestrzeni , ale jeśli wykonane będą w formie wytłoczek plastikowych to będą lekkie i praktyczne. Tak mi teraz przyszło do głowy, że jakby ktoś to robił metodą domową, to może użyć do tego celu powszechnie dostępnych plastikowych pojemników . Inną dobrą metodą na wykonanie takich schowków byłoby uszycie ich z jakichś mocnych tkanin (w formie takich organizerów) , wtedy dodatkowo mamy z głowy problem hałasu, bo nic nam nie lata po metalowej czy plastikowej skrzynce.
Dodatkowymi korzyściami z takiego rozwiązania są np: idealnie płaski i równy spód podwozia (aerodynamika) , oraz ochrona samej ramy przed czynnikami atmosferycznymi (woda , sól)
LukF - 2022-07-22, 16:36
zbyszekwoj napisał/a: | Te schowki pod Carthago zaczepiają o krawężniki. |
Nie zaczepiają. Świetnie się sprawdzają.
zbyszekwoj napisał/a: | Zbiornik na wodę we wnętrzu nie zamarza. |
Między podłogami jest dużo niżej, jest większej pojemności i też nie zamarza.
Koncepcja Joko o pozbyciu się wiszących pod sufitem szafek jest interesująca. Jednak nie każdemu podoba się to wizualnie. Dlatego N&B podoba mi się z zewnątrz lecz jeśli chodzi o wnętrze to mam mieszane uczucia
joko - 2022-07-22, 17:01
LukF napisał/a: |
Koncepcja Joko o pozbyciu się wiszących pod sufitem szafek jest interesująca. Jednak nie każdemu podoba się to wizualnie. Dlatego N&B podoba mi się z zewnątrz lecz jeśli chodzi o wnętrze to mam mieszane uczucia |
To jest rzecz gustu oczywiście , a o tym to jak wiadomo ....szaaa
Niesmann też ma szafki wiszące , wprawdzie mniej i trochę inaczej zaaranżowane , ale są.
Mnie pasuje, ale żeby była jasność, też nie jest to ideał i szczyt marzeń. Jest po prostu najmniej "kamperowy" ze wszystkich kamperów jakie znam.
Ja już gdzieś o tym pisałem, że dla mnie kamper to jednak bardziej samochód niż dom i ideałem wystroju wnętrza jest luksusowa limuzyna , a nie stylowy salon z meblami kalwaryjskimi na wysoki połysk
Skóra, dobrej jakości tworzywa , aluminium, etc.etc. Ideałem było by , gdyby cała zabudowa była spójna w wystroju z kokpitem samochodu (oczywiście nie kokpitem dostawczaka ), na wzór wystroju luksusowych wersji vanów osobowych ........ ale temat nie o tym i niepotrzebnie robimy off.
wlodo - 2022-07-22, 17:27
Cytat: | Ja bym zamontował pod ramą jedną dużą płaską płytę |
Koncepcja fajna, ale zysk w postaci dodatkowych schowków mały. Mały, gdyż na dobrą sprawę mamy dostępną tylko środkową część podłogi, do reszty dostęp problematyczny, lub żaden.
U mnie po przesunięciu ręcznego powstały trzy puste komory ok. 410x 1100, zapełnione po kolei-zbiornik LPG, zb.szarej, webasto i między nimi a kołem zapasowym aku. zabudowy. Koniec możliwości, pozostały małe przestrzenie po bokach między ramą a blachami boków do których od góry nie ma dojścia, bo stoją szafki, łazienka itd. W trojaczkach i innych z ramą nie poszalejesz. A jeszcze jedno, od spodu podłogi do najniższego punktu (spód zbiornika) jest coś koło 204 cm, odjąć jeszcze wysokość ramy, więc dostęp z boku to tylko cienkie szuflady.
moskit - 2022-07-22, 19:38
Pisałem o fabrycznym kamperze Marki Carthago nie o złomie ze skupu
moskit - 2022-07-22, 19:58
[quote="joko"] moskit napisał/a: | Po co wymyślać coś co już jest w seryjnej produkcji od nastu lat mam na myśli Carthago tam te w/w szpeje są pod podłogą i ocieplone |
To, że jest wymyślone to wiadomo, tylko nie do końca jestem przekonany że dobrze.
Carthago ma i owszem tych schowków trochę więcej od innych i dużą część osprzętu też ma pod podłogą, tylko że zabudowa jest tak samo spierniczona koncepcyjnie jak w każdym innym .
Efekt finalny taki, że całość nie trzyma wagi (Carthago są chyba najcięższe w swojej klasie) , a większa liczba schowków i zakamarków dodatkowo kusi aby je zapchać (i waga szybuje jeszcze wyżej).
W 2015 po zwrocie do dealera kampera ze względu na sfałszowaną dokumentację o 300 kg jedyna firma produkująca kampery co gwarantowała wagę zgodną z dokumentacją był dealer Carthago, sprzedawca nawet zaproponował że jeżeli będzie rozbieżność wagi powyżej 30 kg płacą za samolot i pobyt w hotelu. Reszta marek z jakimi rozmawialiśmy omijała szerokim łukiem temat DMC i wagi rzeczywistej nikt ,nie potwierdził zgodności wagi pojazdu z dokumentacją .
Więc proszę jeżeli nie znasz polityki firmy Carthago to nie wprowadzaj do obiegu fałszywych i niezgodnych z prawdą informacji
Gżegżółka - 2022-07-22, 20:22
moskit napisał/a: |
Pisałem o fabrycznym kamperze Marki Carthago nie o złomie ze skupu |
O tak....ale to co ten człowiek zrobił jest jak najbardziej na temat.
BikerB - 2022-07-22, 23:09
nie cytuje bo mi sie balagan zrobi ale wiadomo co kto napisal
1. Zbiornik wody szarej
Duży, ciężki kloc. Są nawet dedykowane modele.
2. Zbiornik wody czystej
Prawie zawsze ląduje wewnątrz auta, nie wiem czemu. /.../ Nie widziałem takiej instalacji.
bardzo ale to naprawde bardzo duzo fabrycznych campervanow (i DIY tez) ma obydwa zbiorniki pod podwoziem , problemem jest tylko zakup za jakies chore pieniadze no i to ze wieksi producenci (relatywnie tacy co robia wiecej niz 100 sztuk rocznie) maja dedykowane zbiorniki normalnie niedostepne na rynku .przykladowo sevel L3 pod spod wchodza dwa zbiorniki po 90litrow uzytecznej pojemnosci (+ zbiornik LPG) i to bez zadnego przekladania linek hamulac itd . tylko nikt tych zbiornikow nie reklamuje a nie moge znalezc kto je produkuje
Master jescze latwiej bo na rynku sa zbiorniki ktore pasuja , sprinter gorzej bo wal ale sa zestawy 43 i 70l (43 wneka po przeciwje stronie do drzwi przesuwanych , 70 pomiedzy dyfrem a kolem zapasowym . Nawet pod sevela L2 mozna wcisnac dwa zbiorniki po 80 litrow +LPG no ale kolo trzeba wyrzucic na drzwi.
Sa grzalki do zbiornikow na 12 V (jakas chora cena) albo ( w campervanach tego nie widzialem ) puszcza sie krotka petle z hydrotronica przez zbiorniki
3. Zbiornik gazu
Dużo ludzi o tym mówi, mało to robi.
to mnie dziwi bo pol UK ma zalozeone zbiorniki STAKO ze slupska
i po kolei
sevel L2 ,L3 25 litrow za tlumikiem w zwyklym miejscu (niby wchodzi dluzszy 30l ale wtedy elektryczny step nie wejdzie, L4 30l przed kolem zapasowym
master 30l wneka po przeciwnej stronie do drzwi (ale trzeba wyciac dwa male wzmocnienia )
sprinter no jest wal wejdzie 40l w miejscu gdzie moze byc zbiornik wody (za mostem)
4. Ogrzewanie
Webasto i analogi ogrzewania można mocować pod autem lub w komorze silnika. Zysk mały....ale zawsze coś.
niby mozn aale jak ze wszytskim jakosc spada np. nie polecam montowania w ten sposob hydronica z serii S3
/../ Whale produkuje grzejniki gazowe przeznaczone do mocowania pod autem.
whale nawet w UK nikt nie chce kupowac
Pod autem można prowadzić także rury ogrzewania....ale musiały by być izolowane by straty ciepła były małe. Nie wiem, czy takie są dostępne. jesli chodzi o powietrzne to sa ale izolacja cienka moze z 10 mm welny a cena jak za kosmiczna technologie
6. Akumulator
O akumulatorach innych niż litowo-jonowe nic nie wiem, więc się nie wypowiadam. Ale litowo-jonowy aż się prosi by go zamocować pod autem.
no to je dobre , drogi latwo zbywalny kawalek pod samochodem ?
ale sie tak robi co prawda nie w w vanach
dowci plega na tym ze jeden czy dwa aku to nie robi w sumie roznicy roznica jest jak bank akumulatorow ma na przyklad 650-800Ah ale wtedy waga jest za duza na proste podwieszenie , sie tak robi w np.IVECO i nie kamperach tylko takich no specjalnych samochodach co faceci w nich siedza i sobie sluchaja co sie dzieje w domu naprzeciwko u niejakiego Don Corleone czy innego (tak naprawde to oni juz nie stoja pod tym domem tylko 2 mile dalej ale to inny topic) i tam musi byc klima zasilana z baterii.
BTW carthago e-chic ma tak cienka rame pod spodem
poza wezlem gdzie jest os i zwieszenie rama to profile z blachy 2 mm a profil zamykajacy rame od tylu jest zrobiony UWAGA z blachy 1mm (odejmijcie od tego farbe)
no ja bym tam garazu nie przeciazal
joko - 2022-07-22, 23:13
wlodo napisał/a: | Cytat: | Ja bym zamontował pod ramą jedną dużą płaską płytę |
Koncepcja fajna, ale zysk w postaci dodatkowych schowków mały. Mały, gdyż na dobrą sprawę mamy dostępną tylko środkową część podłogi, do reszty dostęp problematyczny, lub żaden.
U mnie po przesunięciu ręcznego powstały trzy puste komory ok. 410x 1100, zapełnione po kolei-zbiornik LPG, zb.szarej, webasto i między nimi a kołem zapasowym aku. zabudowy. Koniec możliwości, pozostały małe przestrzenie po bokach między ramą a blachami boków do których od góry nie ma dojścia, bo stoją szafki, łazienka itd. W trojaczkach i innych z ramą nie poszalejesz. A jeszcze jedno, od spodu podłogi do najniższego punktu (spód zbiornika) jest coś koło 204 cm, odjąć jeszcze wysokość ramy, więc dostęp z boku to tylko cienkie szuflady. |
Bez rysunków , zdjęć czy innych poglądowych materiałów trochę ciężka rozmowa . Jakbym miał rysunek ramy w jakimkolwiek formacie 3D, to bym Ci to narysował , jak to widzę.
Druga sprawa , czy rozmawiamy o fabryczne ramie od trojaczków czy o AL-KO, bo to dwie różne sprawy. Do mojej koncepcji fabryczna rama daje większe możliwości (AL-KO jest niższe).
Jeśli chodzi o schowki dostępne ze środka to wiadomo że w grę wchodzi tylko przestrzeń wewnętrzna (pomiędzy glównymi belkami), bo jak słusznie wspomniałeś bo bokach zabudowy zazwyczaj są jakieś graty (np.meble) i dostęp tam jest trudny. Te zewnętrzne przestrzenie bardziej pod schowki dostępne z zewnątrz . Tak czy inaczej miejsca jest tam sporo . Bardzo szacunkowo licząc jest tam 2-3 tys litrów , tylko w środku, nie licząc tego co na zewnątrz.
Tej płyty czy osłony na dole nie myślałem mocować bezpośrednio do ramy (na poziomie dołów głównych belek) , tylko sporo niżej . Najniższym punktem determinującym prześwit jest belka tylnego zawieszenia , która jest dużo poniżej ramy , więc zapasu jest tam sporo .
joko - 2022-07-23, 00:48
Ponieważ nie lubię niedomówień , to godzinka z hakiem i rysunki gotowe
Ponieważ jeden rysunek wart 1000 słów, a tutaj załączam ich kilka, to mam nadzieję że już nic pisać nie trzeba
Rysunki oczywiście mocno poglądowe , więc proszę mi się nie czepiać szczegółów
MILUŚ - 2022-07-23, 11:29
Fajna sprawa pod warunkiem ,że te bakisty nie będą wystawać poniżej zawieszenia .
A i tak uważam ,że w kamperowaniu na dziko będą narażone na ciągłe uderzenia .
SlawekEwa - 2022-07-23, 12:16
MILUŚ napisał/a: | A i tak uważam ,że w kamperowaniu na dziko będą narażone na ciągłe uderzenia |
Przejścia dla pieszych na progach zwalniających szer 2 metrów też mogą zaszkodzić
Andrzej 73 - 2022-07-23, 13:55
Użytkowanie przestrzeni pod podłogą wiąże się z ograniczaniem tej powierzchni w stosunku do innych akcesoriów nawierzchniowych np. stolika czy dywaników podłogowych.
Inaczej byłoby to widziane kiedy byśmy do takiego rozwiązania zastosowali ciekawy mechanizm otwierania szafki z pod podłogi np. elektryczny siłownik wysuwający szafkę.
joko - 2022-07-23, 19:53
MILUŚ napisał/a: | Fajna sprawa pod warunkiem ,że te bakisty nie będą wystawać poniżej zawieszenia .
A i tak uważam ,że w kamperowaniu na dziko będą narażone na ciągłe uderzenia . |
W trojaczkach najniższym punktem pod podwoziem jest środkowa część osłony pod silnikiem i znajduje się ona na wysokości 13cm . Niewiele wyżej bo na 14cm znajdują się zbiornik paliwa , tłumik oraz belka tylnego zawieszenia (w zawieszeniu fabrycznym, bo AL-KO jest niższe).
Zbiornik szarej umieszczony za kabiną, czyli mniej więcej w połowie między osiami ma 15cm prześwitu ...... natomiast spód podłogi umieszczonej na ramie jest na wysokości aż 54cm.
Nie wiem jakie macie doświadczenia z obijaniem spodu , ale mnie nigdy nie zdarzyło się o nic zahaczyć. Raz w starym kamperze przeszorowałem tyłem przy mocnym podjeździe , ale to ze względu na długi tylny zwis za osią, w tym przypadku jest to bez znaczenia .
Kamper to nie terenówka i takie przeszkody , które mogły by uszkodzić coś na wysokości 15cm , są nie do przejechania kamperem, więc nie widzę tutaj problemu .
Do wykorzystania jest więc około 40cm , a to już całkiem sporo .
Dodatkowo proponuję płaską osłonę od spodu , więc nie będzie ryzyka zahaczenia o cokolwiek (najwyżej osłona się przygnie).
joko - 2022-07-23, 20:08
Andrzej 73 napisał/a: | Użytkowanie przestrzeni pod podłogą wiąże się z ograniczaniem tej powierzchni w stosunku do innych akcesoriów nawierzchniowych np. stolika czy dywaników podłogowych.
Inaczej byłoby to widziane kiedy byśmy do takiego rozwiązania zastosowali ciekawy mechanizm otwierania szafki z pod podłogi np. elektryczny siłownik wysuwający szafkę. |
W tradycyjnie urządzonym kamperze faktycznie jest mało miejsca na takie schowki , a wynika to właśnie z tego o czy pisałem wcześniej, że kampery są źle zaprojektowane . Lata temu ktoś wsadził altanę na dostawczaka , zagracił go meblami ....... i tak do dzisiaj tłuką to samo bez zastanowienia , zmieniając tylko kolory i materiały .
W kamperze jest dwa razy za dużo gratów i są nie ergonomicznie rozmieszczone.
rakro1 - 2022-07-23, 21:24
Od zawsze wykorzystywałem każdy wolny centymetr po podłogą. Jedyne co było firmowe/gotowe, dedykowane do trojaczków to zbiornik na szarą wodę. Zresztą, w moim odczuciu za duży. Dokładałem butlę na gaz ( Stako ), dodatkowy zbiornik na czystą wodę i aluminiowe skrzynki na kanister paliwa dwudziestolitrowy ( w biedniejszych czasach i gdy byłem wystarczająco silny aby go wkładać i wyjmować ) i na węże, lejki, podkłady pod koła.
Opisywałem już gdzieś ile miejsc wolnych, ukrytych w zabudowie udało mi się znaleźć w aktualnej zabudowie. To porażka i beznadzieja jak bardzo producenci nie mają pojęcia o naszych potrzebach. Własnoręczna robota skazana jest na niedoskonałość. Nie każdy znajdzie opis jak wymienić linkę od hamulca ręcznego i poprowadzić ją bokiem aby móc zamontować dodatkowy zbiornik na paliwo lub wodę.
To powinno być rozwiązane na etapie projektowania i wychodzić gotowe z fabryki. Rozumiem marzenia pragmatycznego umysłu Joko. Sami możemy zbudować nawet fabrykę ale w czasach, gdy każdy, nie wyprodukowany jeszcze kamper jest już sprzedany nie ma szans na wymuszanie optymalnych projektów.
Pomijam przyjemność jaką dawało i daje mi możliwość adaptacji auta do moich oczekiwań bo to bezcenne. Mam jednak świadomość jak niedoskonałe były moje działania i jak wiele zawdzięczam opatrzności, że nie wywaliłem auta w powietrze.
joko - 2022-07-24, 00:40
rakro1 napisał/a: | Sami możemy zbudować nawet fabrykę ale w czasach, gdy każdy, nie wyprodukowany jeszcze kamper jest już sprzedany nie ma szans na wymuszanie optymalnych projektów.
|
To jest samo sedno problemu. Póki producenci kamperów nie znajdą się w sytuacji , kiedy będą musieli zabiegać o klienta , nic się nie zmieni.
Dokładnie to samo dotyczy producentów samochodów , będących bazą do produkcji kamperów.
Impuls do zmiany i lepszego dostosowania do konkretnych potrzeb musi wyjść od producentów kamperów, a ci póki co , biorą co jest.
Wydaje mi się, że naprawdę dobry, przemyślany , funkcjonalny i solidny , a jednocześnie dobrze spisujący się jako samochód kamper, ma szansę powstać jedynie wtedy , kiedy zostanie zaprojektowany i zbudowany jako całość (samochód + zabudowa).
Tak sobie od dawna myślę, jak było by super i jak wiele skorzystała by na tym cała branża karawaningowa , gdyby któryś z producentów dostawczaków wypuścił na rynek poszerzoną wersję blaszaka , którego nadwozie posiadało by jeszcze dodatkowo przygotowane miejsca , punkty mocowania i wszystko co jest potrzebne do wykonania na nim zabudowy kamperowej.
Widzę to jako konstrukcję zbliżoną do wersji MAX (odpowiednio długie i odpowiednio wysokie), ale o szerokości części towarowej takiej jaka jest w kamperach (2,3m).
Wizualnie taka półintegra, ale cała wykonana jako jedno kompletne, szczelne i spójne nadwozie , polakierowane jak normalny samochód .
Taki pojazd mógłby być bazą nie tylko dla kampera, ale wielu innych pojazdów specjalnych, a nawet dostawczaków o dużo lepszych właściwościach załadowczych od zwykłego , wąskiego blaszaka.
Kamper zbudowany na takim nadwoziu w porównaniu do tradycyjnie wykonanej półintegry , byłby na pewno solidniejszy, sztywniejszy, szczelniejszy , trwalszy i z całą pewnością lżejszy, a przy okazji ładniejszy i łatwiejszy do utrzmania w czystości i dobrej kondycji .
A prawda jest taka, że naprawdę dobry będzie taki kamper, w którym po zakupie nic nie trzeba będzie przerabiać, dorabiać czy poprawiać, bo chociaż czasami takie zabawy bywają fajne i dostarczają frajdy, to jednak , jak pokazuje życie, w gotowych konstrukcjach nie wszystko co się wymyśli da się zrobić .
Niezależnie od tego nadal uważam, że przesunięcie tego co się da pod podłogę jest krokiem w dobry kierunku.
zbyszekwoj - 2022-07-24, 20:31
Ja najczęściej zaczepiam końcówka rury wydechowej, ale opony 15stki
Gżegżółka - 2022-07-24, 20:35
joko napisał/a: | Ponieważ nie lubię niedomówień , to godzinka z hakiem i rysunki gotowe
Ponieważ jeden rysunek wart 1000 słów, a tutaj załączam ich kilka, to mam nadzieję że już nic pisać nie trzeba
Rysunki oczywiście mocno poglądowe , więc proszę mi się nie czepiać szczegółów |
Dzięki za te rysunki, rzeczywiście warte tysięcy słów.
Jeden problem: rama stanowi duży mostek cieplny. Da się jakoś to rozsądnie naprawić?
Gżegżółka - 2022-07-24, 20:41
BikerB, dzięki za sporo detali, także te których nie cytuję.
BikerB napisał/a: |
4. Ogrzewanie
Webasto i analogi ogrzewania można mocować pod autem lub w komorze silnika. Zysk mały....ale zawsze coś.
niby mozn aale jak ze wszytskim jakosc spada np. nie polecam montowania w ten sposob hydronica z serii S3
/../ Whale produkuje grzejniki gazowe przeznaczone do mocowania pod autem.
whale nawet w UK nikt nie chce kupowac |
Możesz coś więcej na ten temat powiedzieć? Nie widzę w sumie żadnych złych opinii o ich produktach....ale zauważam, że są mało popularne, więc i tak nie mogłem pozbyć się poczucia, że źle szukam....
BikerB - 2022-07-24, 21:29
Gżegżółka napisał/a: | BikerB, dzięki za sporo detali, także te których nie cytuję.
BikerB napisał/a: |
4. Ogrzewanie
Webasto i analogi ogrzewania można mocować pod autem lub w komorze silnika. Zysk mały....ale zawsze coś.
niby mozn aale jak ze wszytskim jakosc spada np. nie polecam montowania w ten sposob hydronica z serii S3
/../ Whale produkuje grzejniki gazowe przeznaczone do mocowania pod autem.
whale nawet w UK nikt nie chce kupowac |
Możesz coś więcej na ten temat powiedzieć? Nie widzę w sumie żadnych złych opinii o ich produktach....ale zauważam, że są mało popularne, więc i tak nie mogłem pozbyć się poczucia, że źle szukam.... |
a skad ma wiedzie c ale jesli brytyjscy montazysci w tym firemki skladajace 200 sztuk rocznie whale nie montuja to cos w tym musi byc , DIY tez tego nie stosuja Truma albo eber airtronic potem dlugo nic (nie licze dusigroszy ktorzy wkladaja najtansze chinskie kopie airtronica)
Gżegżółka - 2022-07-24, 21:56
BikerB napisał/a: | Gżegżółka napisał/a: | BikerB, dzięki za sporo detali, także te których nie cytuję.
BikerB napisał/a: |
4. Ogrzewanie
Webasto i analogi ogrzewania można mocować pod autem lub w komorze silnika. Zysk mały....ale zawsze coś.
niby mozn aale jak ze wszytskim jakosc spada np. nie polecam montowania w ten sposob hydronica z serii S3
/../ Whale produkuje grzejniki gazowe przeznaczone do mocowania pod autem.
whale nawet w UK nikt nie chce kupowac |
Możesz coś więcej na ten temat powiedzieć? Nie widzę w sumie żadnych złych opinii o ich produktach....ale zauważam, że są mało popularne, więc i tak nie mogłem pozbyć się poczucia, że źle szukam.... |
a skad ma wiedzie c ale jesli brytyjscy montazysci w tym firemki skladajace 200 sztuk rocznie whale nie montuja to cos w tym musi byc , DIY tez tego nie stosuja Truma albo eber airtronic potem dlugo nic (nie licze dusigroszy ktorzy wkladaja najtansze chinskie kopie airtronica) |
Rozumiem. Czyli po prostu mamy podobne obserwacje.
Ja tymczasem uzbrojony w wiedzę, że istnieją przewody izolowane zacząłem szukać....są rury spiro ~80 mm dostępne tanio i w miarę łatwo.
Są też 50 i 60 mm w cenach które nazwał bym kamperowymi.
https://kominy-online.pl/glowna/1315-rura-aluminiowa-spiro-50-mm-izolowana-czarna.html
decumanus - 2022-07-25, 11:15
Rury aluminiowe taniej mozna kupic na niemieckim Amazonie. Tyle ze za granice nie chca wysyłać. Kupowalem 60mm kilka lat temu.
R
Gżegżółka - 2022-07-25, 19:18
Przypomniała mi się jeszcze jedna rzecz która bywa pod autem...choć zwykle to nie. Izolacja.
https://www.youtube.com/embed/vdTMy6w_K9w
Zysk? Każdy cm izolacji na podłodze Ducato L3 to około 65l. I cenne miejsce nad głową.
Izolacja z filmu już była krytykowana na camperteam:
https://www.camperteam.pl...p=894657#894657
Niemniej zasługuje na wzmiankę.
Tym bardziej w kontekście pomysłu joko...ale zastosowanego nieco inaczej, na kamperze który nie jest od początku konstruowany by zyskać maksymalny rozmiar piwnicy lecz po prostu na zwykłym aucie (blaszak, integra lub półintegra) które ma osłonięty obszar pod podwoziem.
Jak uszczelnimy podwozie izolowaną płytą to zyskujemy te około 65l na centymetr grubości.
Jak uszczelniemy podwozie jakkolwiek to możemy zastosować konstrukcję tego pana z youtube i nagle problemy zgłaszane przez forumowiczów przestają się liczyć.
decumanus napisał/a: | Rury aluminiowe taniej mozna kupic na niemieckim Amazonie. Tyle ze za granice nie chca wysyłać. Kupowalem 60mm kilka lat temu.
R |
Znalazłem tylko takie:
https://www.cb-tec.net/pr...tubes-standard/
cena....50 euro za 80cm.
Może brakuje mi słów kluczowych bo niemieckiego nie znam....
Swoją drogą, inne rury spiro mają 10m wysyłane skompresowane do 1m. Więc może te 80cm rury wcale nie są takie drogie?...
orys - 2022-07-25, 23:43
joko napisał/a: | Tak sobie od dawna myślę, jak było by super i jak wiele skorzystała by na tym cała branża karawaningowa , gdyby któryś z producentów dostawczaków wypuścił na rynek poszerzoną wersję blaszaka , którego nadwozie posiadało by jeszcze dodatkowo przygotowane miejsca , punkty mocowania i wszystko co jest potrzebne do wykonania na nim zabudowy kamperowej.
Widzę to jako konstrukcję zbliżoną do wersji MAX (odpowiednio długie i odpowiednio wysokie), ale o szerokości części towarowej takiej jaka jest w kamperach (2,3m).
Wizualnie taka półintegra, ale cała wykonana jako jedno kompletne, szczelne i spójne nadwozie , polakierowane jak normalny samochód .
Taki pojazd mógłby być bazą nie tylko dla kampera, ale wielu innych pojazdów specjalnych, a nawet dostawczaków o dużo lepszych właściwościach załadowczych od zwykłego , wąskiego blaszaka. |
Tylko, że to się raczej nie stanie. Nie ma zapotrzebowania. Znaczy ja wiem, że kamperowcy by się na to rzucili, ale dla producenta dostawczaków rynek kamperowy to jest jedynie poboczna gałąź i niewielki procent, nie opłacałoby mu się konstruować praktycznie nowego pojazdu tylko na kampery. A na rynku transportowym zapotrzebowania nie ma. Były takie większe vany, jeszcze do nie dawna Mercedes tłukł te swoje Vario, coś podobnego miało też bodajże Iveco... Ale się nie opłacało mieć osobnej linii dostawczaków. Sprinter czy Daily załatwi wszystkie potrzeby 99% klientów - od kogoś potrzebującego busika na sześć osób z bagażem wielkości SUVA po kogoś potrzebującego auto o DMC 7 ton o dużej kubaturze albo mini ciągnik siodłowy.
Jak ktoś potrzebuje auta transportującego większą kubaturę, to sobie zabuduje na widelcu normalnego dostawczaka budę z dykty i paździerza i będzie miał jeszcze lepiej, bo objętościowo załaduje tyle co do takiego vario albo i więcej, a przy lekkości takiej zabudowy z toną ładunku zmieści się poniżej 3.5 tony, co w przypadku takiego vario raczej by było nieosiągalne.
Z kolei zabawa w wykorzystanie każdego zakamarka nadwozia też jest bez sensu, nikt w firmie transportowej nie będzie tam naparstków układał w szczeliny między jakimiś kątownikami, auto ma na szybko zagarnąć paletę albo dwie towaru i nie złamać się w pół nawet, jak wózkowy coś tam za bardzo energicznie przypieprzy.
Także w dobie, gdzie zaprojektowanie vana jest tak drogie, że nawet firmy konkurencyjne dla siebie wypuszczają ten sam model po prostu z innymi znaczkami zwyczajnie raczej bym się na to nie nastawiał.
decumanus - 2022-07-27, 08:40
Gżegżółka napisał/a: |
Znalazłem tylko takie:
https://www.cb-tec.net/pr...tubes-standard/
cena....50 euro za 80cm.
Może brakuje mi słów kluczowych bo niemieckiego nie znam....
Swoją drogą, inne rury spiro mają 10m wysyłane skompresowane do 1m. Więc może te 80cm rury wcale nie są takie drogie?... |
Fajne, warto zapamietac.
Kupowalem tu. Jakosc bardzo dobra, rura jest bardziej elastyczna niz te w castoramie - bardziej leci przez rece.
https://www.amazon.de/-/p...3C?ref_=ast_bln
Tu poszukaj.. ciensze tylko 5m, ale to ci chyba nie wadzi.
R
Gżegżółka - 2022-07-27, 16:20
decumanus napisał/a: | Gżegżółka napisał/a: |
Znalazłem tylko takie:
https://www.cb-tec.net/pr...tubes-standard/
cena....50 euro za 80cm.
Może brakuje mi słów kluczowych bo niemieckiego nie znam....
Swoją drogą, inne rury spiro mają 10m wysyłane skompresowane do 1m. Więc może te 80cm rury wcale nie są takie drogie?... |
Fajne, warto zapamietac.
Kupowalem tu. Jakosc bardzo dobra, rura jest bardziej elastyczna niz te w castoramie - bardziej leci przez rece.
https://www.amazon.de/-/p...3C?ref_=ast_bln
Tu poszukaj.. ciensze tylko 5m, ale to ci chyba nie wadzi.
R |
Izolowane tam widzę tylko 80 mm+....
Szukając dalej znalazłem jeszcze https://www.feuer-fuchs.d...mm-aussen-L-3-m
45 euro za 3m, darmowa wysyłka w niemczech.
Gżegżółka - 2022-07-27, 23:31
Trochę druciarstwo...ale najtańsza forma uzyskania 60 mm izolowanych przewodów elastycznych jaki widzę to zakup nieizolowanej rury 60 mm i rękawa izolowanego...o średnicy 80mm. Na końcachi może gdzieś w środku trzeba będzie ściąnąć taśmą. Ale zadziała. Rura 17 zł / 3m, rękaw 200 zł/10m. Lub użyć rury izolowanej 80 z przejściówką.
darek 61 - 2022-08-12, 12:08
Pod podłogą tylko urządzenia techniczne i wszystkie sprzęty wykorzystywane na polach kempingowych.Urządzenia techniczne zapewne można by tam zamontować na zasadzie obniżonej podłogi w odpowiednich miejscach,przez co np.truma mogła by być 15cm niżej,a w razie serwisu nikt pod samochód kłaść by się nie musiał.Z lukami które by pomieściły stoliki,krzesełka,grille itp było by gorzej ,bo wysokość niewielka.W starym pod samochodem miałem podwieszoną rurę kanalizacyjną fi 160.Był to schowek na parasol,zdawało to egzamin.
Górne szafki są najlepsze,nikomu nie przeszkadzają bo nikt po nimi nie chodzi i jest do nich łatwy dostęp.
|
|