Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - Budowa campera na bazie Mercedesa Sprintera 313 CDI

stan1april - 2015-01-05, 19:34
Temat postu: Budowa campera na bazie Mercedesa Sprintera 313 CDI
:roza: Chciałbym się podzielić z Wami budową swojego camperka .
Od wielu lat pasja podróżowania wciągnęła nas na dobre . Zwiedziliśmy z Żoną ponad 30 krajów głównie samolotami i samochodami .
Ale chcieliśmy spróbować zwiedzania camperem.
W 2013 roku zbudowałem małego campera na bazie Mercedesa V class . Kilka zdjęć tego samochodu niżej .
Pojechaliśmy w pierwszą podróż naszym samochodem . ( 7000 KM zachodnia i południowa Francja .Andora , Monaco , Kawałek Włoch , Słowenia , Chorwacja ,Czechy , Słowacja , Polska , Niemcy Luxemburg , Francja i powrót do Irlandii. Podczas krótkiego pobytu w Polsce odwiedziliśmy kolegów z Camperteamu Basię i Zbyszka Muzyk .
Okazało się ,że mimo wielu zalet jakie miał nasz camperek miał również jedną wadę brak łazienki .
W 2014 roku postanowiłem zbudować pełnowymiarowy turystyczny samochód dla dwóch osób wyposażony w to co jest niezbędne do podróżowania i mieszkania w nim w czasie naszych wypadów .
Ponieważ miałem swojego Mercedesa Sprintera którym od trzech lat bardzo mało jeździłem , zapadła decyzja , że przerabiam właśnie ten samochód.
Jestem już blisko końca budowy tego samochodu ale chciałbym podzielić się z Wami moim projektem i jego realizacją.
Dla ułatwienia mojej przebudowy blaszaka na pojazd turystyczny kupiłem przyczepę kempingową jako dawcę .
Codziennie będę wklejał zdjęcia i opis mojej pracy

grzegorzalex - 2015-01-05, 19:41

Witam i czekam na pierwsze fotki z budowy. :spoko
stan1april - 2015-01-05, 20:12

:roza: Zacząłem od zdemontowania ściany grodziowej między kabiną a skrzynią ładunkową . Jak już była otwarta cała przestrzeń stałem tak i myślałem jak rozplanować wszystko żeby było wygodnie i funkcjonalnie . Po tych wszystkich przemyśleniach i wstępnym planie postanowiłem wziąć się do pracy. Plan - łazienka za siedzeniem kierowcy na przeciwko suwanych drzwi . Dalej za łazienką łóżko rozkładane .Pod łóżkiem zbiornik na czystą wodę i ogrzewacz gazowy ciepłej wody. Po drugiej stronie samochodu szafki stojące ,lodówka . Na blacie roboczym zamontowany zlewozmywak i kuchenka.
Nad oknami dookoła i nad głowami kierowcy i pasażera szafki wiszące . Ogrzewacz gazowy w szafce stojącej przy drzwiach przesuwnych .Butla gazowa pod samochodem w miejscu na koło zapasowe , a koło zapasowe na drzwiach tylnych schowane w osłonie plastikowej. Oświetlenie ledowe . instalacja elektryczna podłączona do energobloku .
To plany a teraz relacja z ich realizacji.
Na początek zamówiłem szyby ponieważ to był samochód blaszak. Szyby wraz z uszczelkami przywiózł kurier z Polski . W między czasie pojechałem na szrot i kupiłem siedzenia obrotowe z podłokietnikami i otwieranymi stolikami z tyłu na oparciach (40 euro za dwie sztuki) .

Wyciąłem wyrzynarką miejsca na szyby , brzegi wszystkich otworów zaszlifowałem pilnikiem , zabezpieczyłem płynem antykorozyjnym i pomalowałem hammeritem . Szyby duże więc poprosiłem kolegę i włożyliśmy szyby na swoje miejsca.
Teraz przyszedł czas na izolację podłogi oraz położenie sklejki – tutaj użyłem wodoodpornej 12 mm .Położyłem również węże do ciepłej i zimnej wody oraz przewody elektryczne .
Następnie wymontowałem podwójne siedzenie ze skrzynką metalową pod nim. Pojechałem ponownie na szrot i kupiłem skrzynkę pod pojedyncze siedzenie – mała przeróbka , dwa spawy i wszystko pasowało do otworów w podłodze.
Do skrzynki pod siedzeniem pasażera zamontowałem akumulator pokładowy , prostownik oraz przekaźnik i bezpieczniki

yuras - 2015-01-05, 21:10

Duże piwo za prawdziwą polskość wypowiedzi!
Jan Olejnik - 2015-01-05, 21:26

Witam i stawiam piwko za precyzyjny plan działania, aby osiągnąć główny cel, wygodne podróżowanie po świecie.
Pozdrawiam.

Mavv - 2015-01-05, 21:55

O, cześć Staszku!

Na pewno będę z wielką chęcią zaglądał do Twojego wątku :) Pomimo, że znam temat, to i tak będzie fajnie poczytać, jak powstaje Twój kamper :)

Powodzenia w dalszej budowie! :pifko

stan1april - 2015-01-05, 22:19

:roza: Dziękuję za piwko i zainteresowanie tematem.
I dzisiaj jeszcze mała część mojej pracy to wycięcie otworów pod okna dachowe w części mieszkalnej i łazience. Otwory wzmocniłem listwami drewnianymi . Położenie izolacji na suficie i ścianach.
Przymocowanie sklejki na suficie Użyłem tutaj sklejki 3 mm część wykorzystałem z rozebranej przyczepy :roza: Jutro dalsza część bo jest tego dużo.

Giant - 2015-01-05, 23:16

Witaj stan1april,

Podpinam sie do tematu! Tez smigam V-class z popsuta kiera ;) i w planach mam blaszaka na sprinterze ale czekam az kumpel bedzie mi chcial sprinta na baze sprzedac :lol: .
Dodawaj jak najwiecej fotek.
Pozdrawiam,
Sebastian

stan1april - 2015-01-06, 21:45

:roza: Teraz zaczęły się przymiarki wymontowanej z przyczepy łazienki . Ustawianie kibelka . brodzika i ściany plastikowej . Mierzenie , rysowanie,iwycinanie otworu do wyjmowania kasety z WC. Oraz odpływu z prysznica i umywalki,ściany bocznej i frontowej Mam już to za sobą .
Ponieważ sklejka na suficie jest wygięta na półokrągło musiałem zrobić łagodne przejście z sufitu na ścianę tylną . Zastosowałem tutaj szpachlę z włóknem szklanym jako pierwszą warstwę a na nią nałożyłem szpachlę elastyczną . Wyszlifowałem i całość przygotowałem do klejenia tapety wodoodpornej .

stan1april - 2015-01-06, 22:04

:roza: Po drugiej stronie zamocowałem na ścianie sklejkę i listwę na której mam zamiar oprzeć blat roboczy Pomierzyłem i rozplanowałem w głowie jak mają wyglądać szafki stojące i gdzie umieścić piecyk do ogrzewania wnętrza. Okazało się ,że tylko jedno miejsce pasuje tak żeby było funkcjonalnie i bezpiecznie . Wyciąłem otwór w podłodze na zewnętrzne elementy piecyka ( palnik i wydech). Jeszcze pomiar i dopasowanie ścianki bocznej i kolejna rzecz wstępnie zrobiona .
Zamocowałem również listwy wokół okien do tego użyłem kleju sikaflex 522 to bardzo mocny konstrukcyjny klej.

toscaner - 2015-01-06, 22:37

Jaką masz kolego ładną tapetę w łazience. Cóż za gust. :ok

:spoko

stan1april - 2015-01-06, 23:16

:roza: To już jest nas dwóch :haha:
uaz555 - 2015-01-06, 23:24

Komin od ogrzewania można dać w dół?
toscaner - 2015-01-06, 23:37

To są angielskie piece. One mają taką budowę. Spaliny pod auto. :)
stan1april - 2015-01-07, 08:14

:roza: Szukałem przyczepy z takim właśnie piecem żeby nie wyprowadzać kominka rurą na dach.
Do budowy ścian użyłem sklejki 12 mm grubej ale ta nie nadaje się na ściany w których trzeba wycinać otwory, ponieważ sklejka się krzywi i nawet wzmocnienia nie dają nic .Zostawiłem tylko ścianę tylną i lewą patrząc przodem od strony drzwi przesuwnych reszta poszła do innych celów.
Kupiłem specjalną sklejkę stosowaną do budowy przyczep kempingowych , łodzi i camperów . To sklejka topolowa bardzo lekka jeden arkusz 18 mm o wymiarach 2500 X 1220 mm waży 17 kg. Kupiłem 18 tkę i 15 tkę po 3 arkusze . Cena tutaj to średnio 30 euro za sztukę . Według mnie to najlepszy materiał do takich celów . Zrobiłem z niej ściany i meble.

stan1april - 2015-01-07, 08:29

:roza: Następnie przymiarki do zamontowania zbiornika na białą wodę , otworów do wlewów. Musiałem wykonać dwa wlewy jeden do zbiornika wody a drugi do napełniania kibelka . Podczas budowy tylnej ściany łazienki musiałem odsunąć się 10 cm żeby uzyskać pion. To spowodowało ,że ten uchylny nalewak w kibelku nie wystaje poza drzwiczki i nie można nalewać na zewnątrz samochodu , stąd drugi wlew wody. Przy okazji powycinałem pozostałe otwory z prawej strony karoserii samochodu , do gniazda na 230V oraz gazowy ogrzewacz wody, a z lewej na kratki wentylacyjne do lodówki i kominek.
cirrustravel - 2015-01-07, 08:57

Ponieważ blaszak to moja "pierwsza miłość" i nie wiem, czy nie będzie ostatnia, to za ciekawą relację z budowy (i dla zachęty) ode mnie też :pifko
vIrek - 2015-01-07, 10:14

Mam podobny piecyk Carvera w Ducato (też dopiero montuję, ale już ogrzewam).
Miałem problemy z ciągłością pracy piecyka gdyż podłoga od spodu posiada kratownicę, gdzie zarówno wylot spalin jak i pobieranie powietrza do spalania umieszczone są w tym samym polu (zagłębieniu) kratownicy. Po rozruchu piecyka spaliny gromadziły się we wnęce z której pobierane jest też powietrze do spalania i gdy cała wnęka wypełniła się spalinami to piecyk gasł. Pomogło obniżenie piecyka tak, że wlot powietrza wychodzi poniżej kratownicy.
U Ciebie widzę, że piecyk jest na równo z podłogą, a jak wygląda od spodu? Nie masz problemów z ciągłością pracy piecyka?

uaz555 - 2015-01-07, 13:28

A jak myślicie, czy w zwykłej trumie też można zamontować tak komin? Czy w tych angielskich jest jakiś wentylator wyciągający spaliny? Fizycznie rzecz biorąc da sie wyciać wylot spalin bez problemu bo miejsce jest.
vIrek - 2015-01-07, 13:48

Wentylatora nie ma. Pobieranie powietrza jest niżej niż wylot spalin, więc są warunki na powstanie ciągu.
Piecyki Trumy i Carvera wyglądają identycznie, więc powinno to się dać zrobić. Najlepiej skopiować konstrukcję dolotu i wylotu z piecyka Carvera.

stan1april - 2015-01-07, 15:14

:roza: vIrek pytasz Nie masz problemów z ciągłością pracy piecyka?
W czasie prób jakie robiłem korzystając z gazu normalnej butli wszystko było OK a jeżeli w czasie eksploatacji wyjdą jakieś problemy to poprawię korzystając z Twojej podpowiedzi. :pifko
Zamontowałem ogrzewacz śrubami do karoserii a od wewnątrz zrobiłem ramkę ze sklejki dla wzmocnienia ,do uszczelniania wszystkich elementów metalowych i plastikowych z karoserią używałem sikaflex 221 a do mocnych połączeń 522.
A teraz ramy łóżka od ściany łazienki prawie do końca samochodu jedynie przestrzeń między tylnymi drzwiami na jakieś krzesła składane lub stół . Po drugiej stronie konstrukcja szafek stojących z miejscem na lodówkę . Szafki wiszące dookoła samochodu żeby przestrzeń wykorzystać maksymalnie.

maszakow - 2015-01-07, 15:43

Stan możesz zamieścić zdjęcie całego autka ? Chyba bliźniak mojego więc wszelkie pomysły bardzo mnie interesują :szeroki_usmiech
tom-cio - 2015-01-07, 16:46

Stan,ode mnie kilka rad na swoim własnym przykladzie,bedziesz chciał to skorzystasz.Do piecyka dokup trumawent i pociągnij nawiewy,przy takich temperaturach jak teraz (-10)ja mam problem z dogrzaniem tyłu auta.Nawiew by sporo pomógł,ja na wiosne przerabiam,Rurki wodne wyciągnij z przestrzeni blachy ,bo będą zamarzac,nie kładz też bezpośrednio na podłodze,bo pomimo ze w srodku bedziesz miał +20 to rurki w załamaniach na ziemii i tak potrafi mróz złapać,pozdrawiam :spoko
eler1 - 2015-01-07, 18:22

stan1april napisał/a:
zamontowany wlew i gniazdo 230V
trochę mało bezpiecznie wlew wody nad gniazdem 230V - zawsze trochę wody przy nalewaniu się potrafi wylać i prosto na przedłużacz z kablem i gniazdem 230V :zimno
stan1april - 2015-01-07, 19:02

:roza: maszakow zdjęcie swojego auta wkleję w najbliższym czasie a teraz masz link i zobacz na bazie jakiego samochodu buduję swojego campera http://www.ivecospares.co...I/prod_203.html
tom-cio chętnie przyjmuję wszystkie rady bo tylko głupiec ich nie przyjmuje . Jest tylko jeden mały problem ja mam prawie skończony samochód , a relację z jego budowy chcę pokazać na forum bo wiem ze swojego doświadczenia , że dobrze jest czasem zobaczyć co i jak jest zrobione a tutaj jest odpowiednie miejsce . Rady dotyczące zabezpieczenia rurek i rozprowadzenia nadmuchu po samochodzie są jak najbardziej przydatne w Polsce, a u nas dzisiaj jest +9C zielona trawa i pada deszcz nie ma mowy żeby coś przymarzło. Ale dziękuję za zwrócenie uwagi na te problemy .W późniejszym etapie będzie widać na zdjęciach że izolacja jest założona wszędzie a rurki do wody nie stykają się z blachą .

stan1april - 2015-01-08, 21:10

:roza: Czas na dalszą pracę ,przymiarki blatu roboczego oraz docięcie jego ostatecznego kształtu. Blat laminowany o grubości 28 mm w kolorze dębu
Następnie rozplanowanie gdzie będzie kuchenka i zlewozmywak i do tego dopasować ścianki między szafkami oraz otwory na drzwiczki ,szufladę oraz drzwiczki uchylne do grilla Z tyłu za piecem CO jest osłona aluminiowa więc zostawiłem kawałek frontow.ej ściany żeby ją zakrywał i żeby nie dotykać przy otwieraniu drzwiczek. Pod kuchenką gazową jest również osłona aluminiowa ,która nie pasowała do mojego projektu . Dorobiłem nową . Ogrom przymierzania i wyjmowania z samochodu elementów po całym dniu miałem często dosyć. :stop: Ale następnego dnia chęci do pracy znowu wracały. Wyciąłem otwory oraz zamocowałem kuchenkę i zlewozmywak to odzysk z kupionej przyczepy.

piotr1 - 2015-01-08, 21:33

Życzę szybkiego końca prac :spoko
stan1april - 2015-01-08, 21:54

:roza: Wszędzie gdzie są urządzenia zasilane gazem zrobiłem w podłodze otwory wentylacyjne , i włożyłem w nie tulejki z kratkami . – odzysk z przyczepy.
Rada dla wszystkich którzy będą cieli blaty robocze w garażowych warunkach bez sprzętu profesjonalnego. Blat należy odwrócić na lewą stronę i ciąć wyrzynarką lub ręczną piłą tarczową wtedy prawa strona nie będzie powyrywana.
Teraz budowa łóżka . Chciałem żeby „kopulodrom „był możliwie duży i wygodny do spania. Ważne dla mnie również jest żeby swobodnie się rozkładało ponieważ po drugiej stronie są szafki stojące i np. przy rozsuwanym łóżku ciężko wyciągnąć rękę po rozsunięciu . Dlatego zrobiłem trzy segmentowe rozkładane łóżko .

ahaed - 2015-01-08, 23:30

stan1april napisał/a:

Rada dla wszystkich którzy będą cieli blaty robocze w garażowych warunkach bez sprzętu profesjonalnego. Blat należy odwrócić na lewą stronę i ciąć wyrzynarką lub ręczną piłą tarczową wtedy prawa strona nie będzie powyrywana
.


Co do piły tarczowej to zależy od sytuacji oraz jak ostrą mamy tarczę. Co do cięcia wyrzynarką...hmmm... Ja kładę blat normalnie i tnę od góry. Zlewy, kuchenki itp mają 0.5-1cm rantu i spokojnie to zakryją. Natomiast jak chcesz mieć idealnie ucięty (widoczne łuki itp) element wyrzynarką. To kładziesz płytę "prawą" stroną do góry a wyrzynarkę prowadzisz od dołu ;) . Kilka prób proponuję na początek. Potem idzie już idealnie ;) .
Mam już parę lat doświadczenia w stolarstwie meblowym i to się sprawdza w wielu sytuacjach.
A co do kampera...no Panie. Szacunek i brawa. Postawiłeś sobie jasne cele co chcesz tam mieć i do tego dążysz.


stan1april napisał/a:
Jest tylko jeden mały problem ja mam prawie skończony samochód


Stan już kilka razy podkreślał, że auto jest już prawie gotowe a tylko wkleja zdjęcia z poszczególnych prac jakie przy nim robił. Szkoda, że wielu nie czytało tematu od początku ;)

toscaner - 2015-01-08, 23:38

ahaed napisał/a:

stan1april napisał/a:
Jest tylko jeden mały problem ja mam prawie skończony samochód


Stan już kilka razy podkreślał, że auto jest już prawie gotowe a tylko wkleja zdjęcia z poszczególnych prac jakie przy nim robił. Szkoda, że wielu nie czytało tematu od początku ;)


Bo niektórzy tylko obrazki oglądają? :haha:

qdlaty_78 - 2015-01-09, 00:36

"Co do piły tarczowej to zależy od sytuacji oraz jak ostrą mamy tarczę. Co do cięcia wyrzynarką...hmmm... Ja kładę blat normalnie i tnę od góry. Zlewy, kuchenki itp mają 0.5-1cm rantu i spokojnie to zakryją. Natomiast jak chcesz mieć idealnie ucięty (widoczne łuki itp) element wyrzynarką. To kładziesz płytę "prawą" stroną do góry a wyrzynarkę prowadzisz od dołu ;) . Kilka prób proponuję na początek. Potem idzie już idealnie ;) .
Mam już parę lat doświadczenia w stolarstwie meblowym i to się sprawdza w wielu sytuacjach."



A nie zależy to czasem od rodzaju nożyka wyrzynarki ?

stan1april - 2015-01-09, 11:39

:roza: Koledzy niech każdy robi tak jak jest mu wygodnie i jak umie, ja tylko daję rady z których można skorzystać lub nie . Nie są to rady dla doświadczonych stolarzy meblowych . Sam również wszystkiego nie wiem i chętnie korzystam z rad tych którzy robili to przede mną .
Kolejne dwa zdjęcia pokazują jak zrobiłem tunel maskujący wszystkie przewody elektryczne i rurę doprowadzającą wodę do zbiornika, oraz wstawiłem narożniki do ram przy oknach . W pierwszej wersji zrobiłem je z blachy miedzianej ale pomysł okazał się zupełnie nie trafiony i zrobiłem ze sklejki.

Mavv - 2015-01-09, 12:54

stan1april napisał/a:
Koledzy niech każdy robi tak jak jest mu wygodnie i jak umie, ja tylko daję rady z których można skorzystać lub nie


Skorzystałem z Twojego pomysłu robiąc łóżko u siebie :) :pifko

stan1april - 2015-01-09, 19:07

:roza: Proszę bardzo po to udostępniam opis i zdjęcia żeby łatwiej było innym forumowiczom budować swoje camperki.
Teraz przyszedł czas na oklejanie gotowych elementów które zrobiłem . I tu ponownie wszystko wyciągnąłem ze środka samochodu , no prawie wszystko. W związku z tym , że mam nadmiar tapety wodoodpornej do łazienki wykleiłem wnętrze szafek wiszących . Do tego używałem wodoodpornego kleju do drewna smarując obydwie strony.
Do oklejania wszystkich widocznych elementów mebli kupiłem folie meblową ,samoprzylepną w kolorze grusza czerwona. Zrobiłem kilka prób klejenia na różnych podłożach i wziąłem się za oklejanie . w miejscach szczególnie narażonych na ciepło lub wodę czy parowanie wody najpierw sklejkę smarowałem klejem bonaterm a po wyschnięciu przyklejałem okleinę . I tu kilka zdjęć z mojej pracy.

MAWI - 2015-01-09, 21:14

A żeś się się zaparł :spoko :spoko :spoko
toscaner - 2015-01-09, 21:50

Widzę, że tapeta Ci się mocno spodobała. :mrgreen:
Ja tylko łazienkę pojechałem tymi kafelkami.
:spoko

stan1april - 2015-01-10, 11:06

:roza: toscaner tej tapety nie widać jest tylko wewnątrz szafek , ponieważ jest jasna to fajnie wewnątrz rozjaśnia szafki wiszące. :roll:
Oklejanie to czasochłonna praca jeżeli chce się zrobić to dobrze, a moim zamierzeniem jest żeby camper był dobrze zrobiony . Teraz będzie widać tą ładniejszą stronę mojej pracy czyli etap wykończeniowy. Wiem już gdzie chcę zamocować sterowanie do ciepłej wody. W tym momencie wszystkie przewody elektryczne już przycinałem na odpowiednią długość i doprowadzałem do miejsca gdzie będzie zainstalowany energoblok. I od energobloku poprowadziłem te które jeszcze brakują . Wkleiłem również brakującą część ocieplenia , a tu gdzie nie ma możliwości użyłem piany montażowej .
Przyszedł czas również na przyklejenie podsufitki i tu chciałem wyciąć jeden długi kawałek z powycinanymi miejscami na okno dachowe ,szafki wiszące i łazienkę. Ale jednocześnie tak, że po zamontowaniu szafek oraz ścian łazienki brzegi podsufitki będą zakryte. Mam nadzieję , że wiecie o czym piszę.

tom-cio - 2015-01-10, 12:12

no,naprawde ładnie :spoko .Stan tylko weż te blachy co masz od srodka chocby alufoxem wyizoluj,to ze ocieplenie masz wewnatrz niewiele da,pies tam zimnem ,ale ciepło też przez te mostki termiczne bedzie włazic.Oczywiście zrobisz jak chcesz ,ale np wkręt trzymający do profilu blaszanego przekręcony przez alufox potrafi byc tak nagrzany ze potrafi parzyc.A u Ciebie cała sciana blaszana wewnątrz to mostek termiczny.I tak jak pisałem wcześniej,ja nie dałem w drzwiach i bede musiał to rozbierać,po co uczyć sie na właśnych błędach jak można na cudzych :mrgreen:
MAWI - 2015-01-10, 13:04

Podziwiam Twój zapał , ale nie mogę załapać gdzie wygospodarowałeś miejsce na jedzonko. i małe posiadówki.
wlodo - 2015-01-10, 14:41

stan1april, No ładnie ci wychodzi!Napisz,jak przygotowałeś sklejkę do oklejania folią.Bo do surowej to słabo trzyma,szczególnie po wywinięciu do środka szafki z listewek ramki się odkleja.
stan1april - 2015-01-10, 17:42

:roza:tom-cio pisze "Stan tylko weź te blachy co masz od środka choćby alufoxem wyizoluj'- już jest za późno na tego typu prace ponieważ auto jest prawie skończone, ale uświadomiłeś mi ,że będę musiał zbudować jeszcze jeden samochód żeby uniknąć popełnionych błędów. Podobno trzeci camper jest bez zarzutów ten jest dopiero drugi .Dziękuję za wytknięcie błędów jesteś super kumplem. :pifko
MAVI pisze "ale nie mogę załapać gdzie wygospodarowałeś miejsce na jedzonko"- jeszcze go nie zrobiłem i cały czas się zastanawiam gdzie będzie najlepiej . Mam dwa stoliki jeden rozkładany , a drugi na nodze wstawianej w podłogę i skłaniam się do tego rozwiązania ale to jak skończę zamykanie wszystkich otworów na zewnątrz . :spoko
wlodo pisze "Napisz,jak przygotowałeś sklejkę do oklejania folią"- pisałem o tym wyżej ale jeszcze raz bo jest to dosyć ważna kwestia . W miejscach szczególnie narażonych na ciepło lub wodę czy parowanie wody najpierw sklejkę smarowałem klejem bonaterm a po wyschnięciu przyklejałem okleinę . Klej rozcieńczałem rozpuszczalnikiem nitro żeby był rzadszy i nie zostawiał grudek. Resztę smarowałem wodoodpornym klejem do drewna typu wikol również rozcieńczając tym razem wodą i po wyschnięciu lekko przecierałem papierem ściernym 320. :gwm
Jak wyjąłem wszystkie graty z samochodu do oklejania postanowiłem zmniejszyć trochę ciężar łóżka i powycinałem podłużne otwory imitujące szczebelki . Zacząłem w tym momencie montować okna dachowe .Na zewnątrz stosowałem klej sikaflex 522. W srodku tylko śruby mocujące . Okleiłem też ścianę łazienki za fotelem kierowcy. Teraz już mogłem doprowadzać gaz najpierw zamontowałem rozdzielacz ,od niego rozprowadziłem rurki do poszczególnych odbiorników .

ZEUS - 2015-01-10, 18:28

super :wyszczerzony: ... jak już skończysz to może zaczniesz produkcję seryjną... oglądając jakość wykonania nabywców na pewno znajdziesz :spoko ...
toscaner - 2015-01-10, 18:59

Z tym łóżkiem niezły patent. Sam rozważałem sklejkę i powycinać paski lub otwory. Ostatecznie wybrałem szczebelki. Sprawują się super, no i zawsze mogę je zsunąć w jedną stronę i mam pełny dostęp do przestrzeni pod łóżkiem.
stan1april - 2015-01-10, 21:41

:roza: toscaner w poprzednim samochodzie miałem szczebelkowe rozsuwane łóżko z tej skrzyni wysuwały się jeszcze dwie sekcje zobacz na zdjęciu niżej. W tym samochodzie doszedłem do wniosku ,że będzie niewygodnie rozsuwać łóżko i dlatego zrobiłem rozkładane. :spoko
toscaner - 2015-01-10, 22:04

A to całkiem inaczej. Ja mam podkowę w kształcie U i dałem szczebelki z uwagi na to, że część pod podkową jest garażo-bagażnikiem. Znajdę fotki to wrzucę. Mam ich z 5 tys. z całej budowy i nie chce mi się teraz szukać. :-/
Szybciej by było pstryknąć nowe. :haha:

Mavv - 2015-01-10, 22:31

Staszku, widzę Twoje zdjęcia poraz kolejny i cały czas nie mogę się napatrzeć :)

ZEUS, dobrze piszesz - jakość wykonania rewelacyjna! Nie mogę się doczekać, aż na żywo go zobaczę :)

stan1april - 2015-01-11, 20:36

:roza: Dziękuję wszystkim za miłe słowa . :kwiatki:
Dalszy ciąg fotoreportażu z budowy mojego campera . Przyszedł czas na dalsze wykończenia i podłączenia wody , prądu i wszystkiego co na tym etapie potrzeba. Chciałem zamontować kran przy zlewie ale okazało się , że w przyczepie z której brałem części do budowy kran był złamany, a kranu do zlewu w łazience nie było . I tutaj przyszedł z pomocą kolega Mavv z Baliny - włożył kran w kopertę , przysłał do mnie i za to mu dziękuję.
Dociąłem sklejkę na plecy łóżka i wykleiłem ją tym samym materiałem co sufit i ścianę łazienki za fotelem kierowcy .
Następnie wykończenie między szafkami wiszącymi a blatem roboczym , a po drugiej stronie plecami łóżka. Tutaj łączenie sklejki jest zeszlifowana, a łby śrub zaszpachlowane żeby nie było widać po przyklejeniu okleiny.
Elektryka - podłączyłem przewód doprowadzający 230 V do bezpieczników, a przewody 12 V do energobloku .
Lodówka okazało się ,że rurka wydechowa jest za krótka - dorobiłem nową z blachy miedzianej.

stan1april - 2015-01-12, 10:57

:roza: Camper w środku zaczyna jakoś wyglądać . Ale tak jakby czegoś mu brakuje tzw." postawienia kropki nad i" czyli wykończenia wszystkich narożników żeby zamaskować łączenia a jednocześnie nadać estetyki .Zacząłem przymierzać różne kątowniki i ćwierćwałki z drewna , nawet okleiłem kawałek tą samą okleiną ale zaczęło się to wszystko zlewać - pomysł poszedł do kosza. Ale zrobiłem kątowniki z blachy aluminiowej i ten pomysł wydaje mi się strzałem w dziesiątkę - zobaczcie sami. :zastrzelic
Po tym etapie wreszcie będę mógł założyć drzwiczki do szafek zdjęcia w następnym wejściu . :spoko

Mavv - 2015-01-12, 14:03

Te kątowniczki naprawdę dodały sporo do wyglądu!

Staszku, ile szerokości ma Sprinter? I ile szerokości ma łóżko po rozłożeniu do spania?

maszakow - 2015-01-12, 23:26

w zależnosci jaka masz tapicerkę na blachach... Sprinter ma 174-175cm szerokości - do wysokości ok 50cm. potem zaczyna się zwężać i na wysokości 1,2m ma już tylko 154cm.

Ile trwała budowa ?

stan1april - 2015-01-13, 22:02

:roza: Mavv pyta : ile szerokości ma Sprinter? I ile szerokości ma łóżko po rozłożeniu do spania?
Po wykonaniu tapicerki szerokość samochodu ma 174 cm . łóżko po rozłożeniu 118 cm i zostawiłem 2 cm przerwy między szafkami . Materac 120 cm wejdzie swobodnie.. :roll:
Przyszedł czas na montaż drzwiczek . Teraz skorzystałem z pomocy zaprzyjaźnionego stolarza i pociąłem wszystkie drzwiczki na profesjonalnej pile tarczowej a ponieważ mam doświadczenie mogłem to zrobić sam . Ponownie oklejanie mierzenie żeby odległości między drzwiczkami były równe , przykręcanie zawiasów i teleskopów , efekt widać na zdjęciach niżej.
W drzwiach łazienkowych dorobiłem ceownik z blachy aluminiowej i założyłem dookoła drzwi dużo lepiej to wygląda niż bez.
Jutro postaram się pokazać efekt końcowy mebli z założonymi uchwytami i zamkami . :spoko

MAWI - 2015-01-13, 22:27

Jeszcze nie widziałem ,żeby ktoś tak szybko sobie kampera wystrugał .A sporo już widziałem.Szacun. :spoko :spoko :spoko
stan1april - 2015-01-13, 23:01

:roza: MAWI stawiam Tobie piwo za szacun dla mnie , ale gdybyś przeczytał mojego posta to napisałem w nim , że auto mam prawie skończone , a dopiero teraz chciałem podzielić się relacją z budowy . Budowa trwa już z osiem miesięcy jak mam czas to robię przy samochodzie . :haha:
Mavv - 2015-01-13, 23:11

stan1april napisał/a:
Po wykonaniu tapicerki szerokość samochodu ma 174 cm . łóżko po rozłożeniu 118 cm i zostawiłem 2 cm przerwy między szafkami . Materac 120 cm wejdzie swobodnie..


125cm mają chyba werslaki w standardzie. Na 120cm można się spokojnie wyspać, chyba że żona się wierci :)
Jeśli dobrze pamiętam, kolega w Westwalce ma właśnie 125. Przymierzaliśmy się na takim łóżku i jest ok.

stan1april - 2015-01-15, 10:09

:roza: Dzisiaj obiecane kilka zdjęć z założonymi uchwytami do szafek oraz montaż zamka do drzwi łazienkowych i sprężynowe zameczki przy drzwiczkach od szafek stojących. :spoko
Mavv - 2015-01-15, 10:17

No Staszku, pięknie Ci to wychodzi! Te wykończenia z aluminium - wiem, że już pisałem - są naprawdę strzałem w 10-kę :spoko
toscaner - 2015-01-15, 11:21

Stan, kurcze nie wiem czy pytać, bo nie chcę się czepiać, ale czy te sprężynowe zameczki się sprawdzają?
Ja kupiłem podobne, jeśli nie takie same kilka sztuk i zweryfikowałem z Tomciem, który użył też takich tego typu i po pierwszym wyjeździe pisał o latających garnkach. Ja zrezygnowałem i zastosowałem inne, takie które blokują front po zamknięciu. Żeby odblokować trzeba nacisnąć znowu.

Jak to u Ciebie się sprawdza?

stan1april - 2015-01-15, 16:22

:roza: Toskaner nie mam pojęcia czy się sprawdzają . Jeżeli znasz jakieś lepsze to pokaż jakie to są proszę .
Jeszcze nie jest za późno mogę wymienić na lepsze potrzebuję ich tylko cztery.
Wszystkie cenne uwagi przyjmuję i nie uważam ich za czepianie się , wręcz odwrotnie wszystkim dziękuję za wytykanie błędów i niedoróbek . Jeżeli jeszcze coś widzicie proszę piszcie. :bajer

Mavv - 2015-01-15, 17:43

A udało Ci się znaleźć takie, jak masz w łazience? Mam chyba takie same u siebie. Wiem, że szuakłeś, ale cena była taka sobie. Jakiś postęp w poszukiwaniach?

Jak narazie swoim zrobiłem raptem kilkadziesiąt km i nic nie lata :)

CAPOMAN - 2015-01-15, 17:55

Widzę po zdjęciach, że zwracasz uwagę na szczegóły, wykończenia itp.
Naprawdę imponująco to wygląda.

Powiadasz 8 miesięcy już się bawisz... hmmm to mnie pocieszyłeś :wyszczerzony:

i też sądzę, że listwy aluminiowe to strzał w 10 :ok

Mavv - 2015-01-15, 18:04

CAPOMAN, myślę, że ten Sprinter będzie jedną z ładniejszych przeróbek na forum :)
toscaner - 2015-01-15, 18:49

stan1april napisał/a:
:roza: Toskaner nie mam pojęcia czy się sprawdzają . Jeżeli znasz jakieś lepsze to pokaż jakie to są proszę .
Jeszcze nie jest za późno mogę wymienić na lepsze potrzebuję ich tylko cztery.
Wszystkie cenne uwagi przyjmuję i nie uważam ich za czepianie się , wręcz odwrotnie wszystkim dziękuję za wytykanie błędów i niedoróbek . Jeżeli jeszcze coś widzicie proszę piszcie. :bajer


Odpisałbym wcześniej, ale nie miałem czasu przekopać, na której to karcie było. Masz gotowca:
http://www.camperteam.pl/...p=471975#471975
Ale zawiasy tłoczkowe, to mam całkiem inne. Moje trzymają fronty w górze nawet jak podniosę i nie trzeba dodatkowych teleskopów czy czegoś. Tak same sobie. :mrgreen:

wlodo - 2015-01-15, 21:11

Tak... w temacie oklejania mebli.Znalazłem takie obrazki
Cytat:
http://www.ebay.de/itm/MB-Sprinter-312D-hoch-mittellang-Wohnmobil-Selbstausbau-122-PS-Diesel-1995-/191478513078?pt=DE_Auto_Motorrad_Fahrzeuge_Wohnmobile_wagen&hash=item2c95023db6

I się lekko przeraziłem.Ma ktoś oklejone meble już dłuższy czas i jak się sprawdza? :bajer

wlodo - 2015-01-15, 21:15

E.. chyba coś źle :evil: ,no jest na ebayu sprinter 312 zabudowany meblami oklejonymi.No i ta okleina sie pomarszczyła :gwm
stan1april - 2015-01-15, 23:36

:roza: toscaner myślę,że te zatrzaski Tip On otwierające po naciśnięciu będą bardzo dobre. Spróbuje kupić je w Polsce i jak przyjdą to wymienię . Ja potrzebuję tylko do drzwiczek szafek stojących i drzwiczek grilla kuchenki . Nie wiem tylko czy koniecznie muszę stosować zawiasy samo otwierające? . Chciałbym zostawić te które mam założone ponieważ wszędzie są zachowane takie same odległości między drzwiczkami ,a wiercenie otworów pod takie zawiasy nie wszędzie jest możliwe :roll: . Zamki przyciskowe nie pasują w tej chwili ponieważ mam powiercone otwory w drzwiczkach pod uchwyty. :haha:

wlodo ten link który przysłałeś pokazuje dosyć dawno zbudowanego campera . Przypuszczam ,że teraz zastosowane kleje w okleinach są lepsze i pozwala przetrwać wiele lat ale czas pokaże. :oops:

A teraz jak zrobiłem zbiornik na szarą wodę . Kupiłem taki pojemnik do zbierania deszczówki ale okazało się, że pod samochodem jest profil podłużnicy i zbiornik nie mieści się . Po przymiarkach opalarka w rękę , grzanie i modelowanie zbiornika tak żeby wszedł na swoje miejsce . Powierciłem otwory i wkręciłem złączki hydrauliczne w miejscach gdzie będą wchodziły rurki spustowe . Uszczelnienie to sikaflex 221 .Odpowietrzniki zrobiłem z wentyli samochodowych . Zawór spustowy 3/4 kulowy. Czapkę przyspawałem tym samym tworzywem, a na dodatek uszczelniłem jeszcze klejem do szyb samochodowych . Wszystko zamontowane i ... jak auto było na podnośniku wszystko wyglądało super ,a po zjechaniu na koła zawór spustowy jest za nisko . Trzeba to zmienić . Może ktoś podpowie jaki zastosować zawór spustowy ? :spoko

toscaner - 2015-01-16, 00:06

Nie, nie zawiasy te moje kupiłem całkiem osobno. A tam w linku znowu są też całkiem inne. Tak więc nie widzę sensu, jak już masz.

Jeśli chodzi o szarą, to u mnie mam 2 zawory, jeden ręczny i jeden elektrozawór. Jedyna fotka jaką mam i widzę, że stara dość, bo jeszcze pręt od ręcznego leży i rdzewieje pod autem. Tak to wygląda u mnie:

SlawekEwa - 2015-01-16, 07:16

stan1april napisał/a:
101.jpg
zamocowany zbiornik

Jak to takie plastyczne tworzywo zbiornika to może jakiś ekran termiczny od tłumika.

KrzySówka - 2015-01-16, 09:01

Myślę tak jak w poście ,,SlawekEwa" ,że konieczna jest jakaś termiczna osłona tego zbiornika bo należy pamiętać ,że tłumik oddaje dosyć dużo ciepla. :spoko :spoko
toscaner - 2015-01-16, 09:10

No chyba, że stan1april planuje mieć zbiornik szarej zawsze pełny. :mrgreen:
Inaczej ekran.

vIrek - 2015-01-16, 09:38

Stan1april zamontuj zawór na bocznej ściance to nie będzie przeszkadzał.
stan1april - 2015-01-16, 10:41

:roza: Tak trzeba ten zawór koniecznie zmienić . W miejsce zaworu wkręcę korek a zawór na bocznej ściance zamontuję. Oczywiście ekran termiczny będzie zamontowany . Już jest przygotowany trzeba go tylko wstawić . Dziękuję wszystkim za dobre rady - na pewno skorzystam . :bigok
A teraz przyszedł czas na montaż butli gazowej . Kupiłem w kraju zbiornik toroidalny 55 l . W komplecie był wielozawór oraz zawór do wlewu gazu w zderzak . Zacząłem od małej przeróbki wielozaworu czyli rurkę pobierającą gaz w stanie ciekłym usunąłem( na zdjęciu niebieska), a w miejsce jej wstawiłem dłuższą do poboru gazu w stanie lotnym (na zdjęciu czarna). Kupiłem również reduktor o ciśnieniu wyjściowym 37 mbar . Trzeba było również pospawać końcówki do rurek przychodzącej i wychodzącej z reduktora. Dalej to już montaż po kolei pokazuję na zdjęciach. Zadałem również pytanie w osobnym poście jaki zastosować wskaźnik zużycia gazu do tego wielozaworu ?. Nikt niestety nic nie doradził . Poczytałem trochę , poszukałem i zamówiłem już w Polsce .Przyjdzie w przyszłym tygodniu to zamontuję . :spoko

vIrek - 2015-01-16, 12:53

Czym taki ładny otworek w blasze wyciąłeś? Szukam czegoś do wycięcia otworu 45mm gdzie jest utrudniony dostęp i wyrzynarką nie podejdę, a wiertła choinkowe to do 39mm widziałem (przynajmniej te w normalnych pieniądzach).

Ten elektrozawór trochę prądu pobiera, więc nie wiem czy nie lepiej wyciągnąć tłoczek z tego zaworu i zdemontować elektromagnes, a założyć ręczny zawór odcinający wewnątrz auta. Gdzieś była na forum dyskusja o takim elektrozaworze.

toscaner - 2015-01-16, 14:37

Ładnie sobie z tym gazem radzisz. Jedyna jest rzecz, do której ja łap przy składaniu bym nie pchał, poza wymianą butli do kuchni. :mrgreen:

Natomiast jeśli chodzi o elektrozawór, to pisali we wspomnianym temacie, że był to pobór na poziomie 7-8W.
I jeśli faktycznie tak, to to daje pobór prądu na poziomie ok. 0,58A - 0,66A. Zakładając, że zawór będzie włączony 24/24h to na dobę zużyje około 14Ah - 16Ah. Jeśli natomiast jako, że jest to elektrozawór, byłby włączany tylko, gdy potrzebny, to na logikę mniej. Np. 3h/dobę to zużycie odpowiednio 1,75Ah - 2Ah.

Nie wiem jaki będziesz miał akumulator zabudowy, panele, ale mając aku np. 100Ah i jakiś panel, to zużycie będzie nadal zbyt małe, aby wywalać elektrozawór.

Nie wiem, który zawór jest bezpieczniejszy, ale jeśli elektrozawór, to ja bym się nie zastanawiał i go zostawił.

Jeśli chodzi o otwory, to ja polecam otwornice do metalu Yato. Są nawet większe średnice w zestawie. :wyszczerzony:

Pawko - 2015-01-16, 15:06

Toskaner ma rację , mam na pokładzie aku 70Ah + solar i spokojnie prądu wystarcza nawet przy dłuższych postojach. Zrobiłem sobie na desce czerwoną kontrolkę Led żeby widzieć kiedy zawór jest otwarty i przełącznik na którym wybieram czy chcę zasilać elektrozawór z akumulatora pokładowego czy rozruchowego.
Stan moje uznanie świetna robota.

tom-cio - 2015-01-16, 16:21

a ja już kiedyś z Toscanerem gadałem o tym zaworze.No i pomyślcie sobie,że np ja jeżdze swoim zbudowanym kamperem codziennie ,więc woda itp cały czas na pokładzie.Jak na minusie to cały czas grzany,to nie problem,bo gazu lpg tankowanego na stacji za 20zł starcza na 5 dni przy utrzymywaniu temp +10 w srodku.No ale wyobraźmy sobie ,że auto stoi od piątku popołudnia do poniedziałku rano.I jest grzane czyli sam elektrozawóz wydoi 40a z aku .No sporawo,więc ja nie mam .wystarczy na pustym zbiorniku zdjąć elektrozawór i wyciągnąć ze środka trzpienia sprężynkę i gumowy młoteczek.I już ,na butli jest zawór manualny,któy zakręcam na czas jazdy,no czyba że w czasie jazdy tez grzeje zabudowe ,to nie zakręcam :bigok
toscaner - 2015-01-16, 18:18

Tomcio, bo Tobie panela brakuje. Aku masz porządny 170Ah jak pamiętam. Ten panel zawsze odrobi straty, nawet z chmur. No ale z drugiej strony, jak u Ciebie gazu się nie zakręca, to zawór niepotrzebny. :mrgreen:
stan1april - 2015-01-17, 11:48

:roza: vIrek- wszystkie okrągłe otwory w karoserii wycinam otwornicami mam takie od Ø 20 mm do Ø120 mm :idea
:kwiatek2 toscaner- patrząc co wyprawiasz budując swojego campera założenie gazu dla Ciebie to pestka. Istnieje taka swoista psychoza ,że boimy się gazu . A przecież to też robią ludzie . Przy zachowaniu odpowiednich standardów bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku możemy to zrobić sami . W instrukcji dostarczonej przez producenta zbiornika i wielozaworu jest dokładnie opisane jak to zamontować i z jaką siłą przykręcać śruby. Oczywiście wszystkie połączenia sprawdzać roztworem wody z mydłem lub specjalnym płynem w aerozolu . Sprawdzanie robiłem i jeszcze raz będę robił po zamontowaniu wskaźników zużycia gazu na zewnątrz garażu.
:kawka: Akumulator pokładowy mam 110Ah. Elektrozawór mam podłączony do energobloku i załączam go tylko wtedy gdy potrzebuję korzystać z gazu , ale pomysł Tomcia też jest bardzo dobry zastanawiam się tylko gdzie wyprowadzić ewentualnie ręczne zamykanie i otwieranie zaworu , bo za każdym razem nurkować pod auto to nie dla mnie .
Nie mam ogniwa fotowoltaicznego na dachu samochodu. I tu prośba do szanownych forumowiczów . Może ktoś wie gdzie można kupić zestaw 150 lub 200W w dobrej cenie - może jakaś zimowa promocja ?.
Kilka zdjęć z postępu prac . Woda już leci ale przy montażu zlewu odskoczyło kawałek emalii. Częściowo oświetlenie założone. Zostały jeszcze do założenia taśmy ledowe pod szafkami wiszącymi.

stan1april - 2015-01-28, 20:30

:roza: Ponownie wracam do relacji z budowy naszego campera . Przyszły z Polski zamówione części do skończenia instalacji gazowej , a raczej do monitorowania ilości gazu znajdującego się w butli . Dzisiaj zamontowałem sensor na wielozaworze i prowizoryczne połączenie centralki BRC ze wszystkimi potrzebnymi kabelkami - wszystko działa . Jutro zdjęcia i opis :!:
wlodo - 2015-01-28, 21:13

stan1april, Pomysł z wykończeniem narożników,super.
Piwko leci! :pifko
Jak będziesz robił zdjęcia,zrób z bliska łączenie w narożniku,gdzie się schodzą 3 sztuki.
Jaki jest stan ich powierzchni po gięciu ?
Przeważnie na blasze tworzą się ryski od giętarki.
Jak to wygląda u ciebie ? :bajer

stan1april - 2015-01-28, 21:22

:roza: wlodo OK. Jak będę robił zdjęcia przedstawiające końcowe prace instalacji gazowej to zrobię fotkę łączenia tych narożników .Ogólnie jestem zadowolony z wykonania tego jak na warunki i możliwości . Oczywiście zawsze można zrobić lepiej. :roll:
stan1april - 2015-01-30, 22:03

:roza: Dzisiaj opiszę co i jak połączyć żeby w kabinie mieć informację o ilości znajdującego się gazu w butli umieszczonej pod samochodem. Kupiłem centralkę firmy BRC i wskaźnik lub sensor wskazówkowy do wielozaworu . Komplet kosztował 120 PLN.
Sensor wskazówkowy zamocowałem na wielozaworze i ustawiłem stan faktyczny gazu czyli 0.
W centralce mamy 6 wychodzących przewodów 2 szare, czarny,zielony ,biały i biało czarny .
Ja wykorzystałem tylko 4 podłączając:
jeden z szarych jako + po włączniku.
Do zielonego podłączyłem + od cewki wielozaworu .
Do biało czarnego podłączyłem + od sensora wskazówkowego na wielozaworze .
Do czarnego podłączyłem - (masa centralki , cewki wielozaworu i sensora wskazówkowego)
Wszystko to uporządkowałem i umocowałem w szafce obok energobloku .
Teraz po włączeniu słychać jak otwiera i zamyka się zawór sterowany cewką, a centralka pokazuje migającą diodą że trzeba zatankować gaz . :roll:

stan1april - 2015-02-02, 20:01

:roza: Dzisiaj dodałem kilka "pstryczków elektryczków" , zamontowałem i podłączyłem taśmy ledowe pod szafkami wiszącymi . Podzieliłem je na cztery sekcje ,którą potrzeba to włączamy . Podłączyłem również kibelek bo zapomniałem całkiem o nim . Kabelki leżały sobie luźno ale już wszystko działa. :roll:
stan1april - 2015-02-02, 20:26

:roza: Wlodo prosił o zdjęcia tyłu drzwiczek i narożnika po przyklejeniu okleiny myślę , że więcej kolegów chce zobaczyć jak to wygląda tam gdzie nie widać przy zamkniętych drzwiczkach .
I jeszcze raz pyta
"Ale dalej nie rozumiem,jak uzyskałeś tak ładny wygląd?
Jeżeli oklejałeś front,następnie zawijałeś folię na boki i dalej na tył drzwiczek,to gdzie przypada łączenie?A może tył przychodzi na wierzch tej zawiniętej?
Najtrudniejsze wydają się do zrobienia narożniki drzwiczek.Tam się przecież schodzą folie ze wszystkich płaszczyzn,no i się robi kocioł.Jak rozwiązałeś ten problem?"
:roza: Najpierw przyklejałem tył drzwiczek i dokładnie obcinałem nadmiar okleiny . Następnie oklejałem front tak , że okleina przyklejona była do powierzchni i dwóch krawędzi . Następnie przycinałem okleinę na krawędziach tak żeby można było zawinąć i przykleić pozostałe dwie krawędzie i ponownie obcinałem używając do tego japońskich ostrzy do noża OLFA
:spoko

stan1april - 2015-02-03, 11:56

:roza: Drodzy forumowicze poszukuję zestawu fotowoltanicznego (solarów) do mojego campera . Doszedłem do wniosku , że trzeba założyć minimum 100W panel. Może ktoś wie o jakiejś zimowej promocji proszę o podpowiedzi. :spoko
voice - 2015-02-03, 12:51

stan1april napisał/a:
:roza: Drodzy forumowicze poszukuję zestawu fotowoltanicznego (solarów) do mojego campera . Doszedłem do wniosku , że trzeba założyć minimum 100W panel. Może ktoś wie o jakiejś zimowej promocji proszę o podpowiedzi. :spoko

Zadzwoń do kolegi Bartka 609-220-575 nick na sąsiednim forum tarapukuara, ja osobiście kupowałem i zrobił super promocję, wyjaśnił co i jak.
Pracuje w sklepie LEDON

koder - 2015-02-03, 14:38

Ledon ma obecnie w najlepszej cenie monokrystaliczne elastyczne panele. Jeżeli masz na to budżet (700zł za 100W) to jest to chyba najlepsze rozwiązanie do kampera. @Bronek, o ile kojarzę dobrze foty, ma takie założone, może powiedzieć jak się spisuje na żywo. Główne zalety to malutka waga (~3kg) i prosty montaż (klejenie do dachu)

W cenie 700zł można też znaleźć panel sztywny (szklany) ~250W. Waży on jednak prawie 20kg, mocowanie jest trochę bardziej skomplikowane i wymaga regulatora ładowania MPPT, który jest wydatkiem co najmniej 300zł.

Mavv - 2015-02-03, 17:29

stan1april napisał/a:
podłączyłem taśmy ledowe pod szafkami wiszącymi .


Jak jasno świecą takie taśmy? Mam u siebie, ale jeszcze czakają na zamontowanie. Będę montował dopiero po wykonczeniu, żeby do gołej sklejki nie kleić. A właśnie - czy klej na tych tasmach trzyma dobrze czy używaleś może taśmu dwustronnej?

stan1april - 2015-02-03, 19:21

:roza: voice dziękuję za numer tel . Zadzwonię jutro do kolegi Bartka i porozmawiam z nim o cenie promocyjnej .
koder śledzę Twój wątek na temat bagażnika z zamykaną pokrywą którą ma być panel - podoba mi się , ciekawe rozwiązanie. Pisałem na priw z Bronkiem.
Dziękuję za podpowiedzi .
Mavv taśmy ledowe świecą bardzo dobrze( kolor biały ciepły) . Ja mam porobione oświetlenie w całym samochodzie z tych taśm, tylko niektóre są schowane w lampkach sufitowych lub bocznych. Moje taśmy są na podłożu 3 M bardzo dobrze się trzymają . przed przyklejeniem zagrzałem w samochodzie do 18 stopni a po podłączeniu zostawiłem włączone na dwie godziny i wszystko jest OK. :roll:

Mavv - 2015-02-03, 19:24

stan1april napisał/a:
Moje taśmy są na podłożu 3 M bardzo dobrze się trzymają . przed przyklejeniem zagrzałem w samochodzie do 18 stopni a po podłączeniu zostawiłem włączone na dwie godziny i wszystko jest OK.


O, dzięki stan1april, będę swoje raczej kleił w okolicach lata, więc powinno byc cieplej :) Moje też mają barwę białą ciepłą. Kupowane chyba w Leroy Merlin w ostatnie wakacje :)

pawel1979 - 2015-06-21, 23:44

Gratuluje udanej pracy

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group