Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Rumunia - Rumunia-autostrada A1 oraz A0-budowa brakujących odcinków

LukF - 2020-03-30, 21:34
Temat postu: Rumunia-autostrada A1 oraz A0-budowa brakujących odcinków
(Mapka opisywanego odcinka na dole)


Infrastruktura i budownictwo drogowe to jedno z moich zainteresowań. Nie zajmuję się tym zawodowo lecz czytam i interesuję się.
Pierwszy mój wpis dotyczący budownictwa drogowego na tym forum dotyczył budowy Autostradowej Obwodnicy Belgradu w ciagu autostrady A1 w Serbi.
Możecie go przeczytać i skomentować tu:

https://www.camperteam.pl...p=814711#814711




Dziś będzie o Rumunii. Zapraszam do lektury :)

Autostrada A1 od granicy Węgierskiej do Bukaresztu interesuje kamperowców jadących zarówno do Rumuni jak i Bułgarii.
W całym ciągu autostrady A1, brakuje dwóch odcinków drogi oraz nowego autostradowego ringu wokół Bukaresztu.
Brakuje do szczęścia (kierowców) rzecz jasna.


W części pierwszej opiszę odcinek autostrady A1 Lugoj - Deva.
Brakuje tutaj trochę ponad 13km autostrady między wioskami Margina oraz Holdea ( całość to tzw. Lot 2).
Odcinek 13km brakujacej autostrady który musi zostać wybudowany, został podzielony na dwie części.

Oddzielny przetarg na 9 kilometrów od Marginy ( odcinek o nazwie roboczej D i E1) miała wybudować włoska (to ważne) firma Salini Impregilo. Nie jest do końca jasne czy firma ta ma już ten kontrakt i czy obecnie zajmuje się opracowywaniem projektu budowlanego (12m-cy od lipca 2019 kiedy to źródła mówią o przetargu). Potem nastąpi budowa, zapewne 2-3 lata. Czyli odcinek ten powstanie do lata 2022 lub 2023r.
Gorzej przedstawia się sprawa z pozostałymi ok.4km tej autostrady przylegajacymi do wsi Holdea (odcinek o nazwie roboczej E2). Tutaj z uwagi na ochronę populacji niedźwiedzi (brunatnych?) które zamieszkują ten rejon kraju zaplanowano budowę tunelu w ciągu autostrady A1 o długości 2130m. plus pozostałe ok.2km autostrady.

Dane techniczne planowanego tunelu (wiercony):
dwie nawy jednokierunkowe po dwa pasy ruchu o szer.11,25m każda, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, galerie ewakuacyjne, nisze serwisowe itd.
Przetarg został ogłoszony w czerwcu 2019r z terminem otwarcia ofert na sierpień 2019r. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 296 000 000 € bez VAT.
Firma budujaca poprzedni odcinek (D i E1) Salini Impregilo zakończyło już projekt techniczny tego tunelu. Źródła mówią, że nie wiadomo czy CNAIR ( rumuński odpowiednik GDDKiA) zdecyduje się na zakup i zastosowanie rozwiązania zaproponowanego przez Salini do budowy tuneli (Salini za swoj projekt zażądało bardzo wysokiej ceny). W związku z tym wykonawca byłby zobowiązany do jak najbardziej przyjaznego dla środowiska tworzenia tuneli, dzięki którym niedźwiedzie byłyby chronione nawet podczas prac. Chodzi o to, że dzięki wybudowaniu ponad 2km tunelu w ciągu autostrady, niedźwiedzie będą miały możliwość stałej migracji.

Czas potrzebny na wybudowanie takiego wielkiego tunelu oceniam na minimum 3 lata i to pod warunkiem posiadania projektu budowlanego (12m-cy) oraz pozwolenia na budowę (kolejne ok.12m-cy).



Kilka moich luźnych uwag dot. tunelu. Na naszej Polskiej zakopiance S7, trwa budowa niemal identycznego tunelu. Buduje go włoska (!) firma Astaldi ( będzie zapewne opóźnienie z otwarciem).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała z inną włoską (!) firmą Salini Polska kontrakty na budowę obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 oraz odcinka trasy S3 w okolicach Polkowic.
Powodem była bezczynność i markowanie prac pomimo wielokrotnych wezwań z strony GDDKiA.
Wyrzucenie Włochów z placów budowy tych kluczowych odcinków dróg mogło zwiastować rychłe zerwanie z Salini kontraktu na budowę fragmentu Zakopianki. Jednak GDDKiA nie planuje zerwania kontraktu z inną włoską firmą, z którąGDDKiA ma poważne problemy - Astaldi ktora buduje tunel na Zakopiance.

- Podjęliśmy decyzję w stosunku do włoskiej firmy na S3 i S1. Tutaj mamy pewność, że prace na odcinku tzw. Zakopianki, na drodze krajowej nr 7 (S7) będą wykonywane i myślę, że nic nie zakłóci realizacji tych konkretnych odcinków, które realizuje Salini, jak i Astaldi - powiedział minister Adamczyk.

Salini jest generalnym wykonawcą odcinka nowej Zakopianki między Skomielną Białą i Chabówką ( droga jest nadal w budowie a opóźnienie wzgl. terminu kontraktowego jest już spore) . Z kolei Astaldi buduje odcinek Naprawa - Skomielna Biała, którego zasadniczą częścią jest tunel ( jeszcze nie ma opóźnienia, ale specjaliści wątpią czy wykonawca zdąży w terminie kontraktowym ).
To pokazuje jak budują firmy Włoskie...


Wracając do Rumunii. Przekonamy się, kiedy zostaną wybudowane brakujące 13 kilometrów A1, aby kierowcy mogli kontynuować nieprzerwaną jazdę autostradą z Sibiu do granicy z Węgrami w Nadlac.

W kolejnej części opiszę sytuację autostrady A1 na brakującym odcinku między Sibiu a Pitesti.

Część trzecia będzie dotyczyła Autostradowej Obwodnicy Bukaresztu o nazwie A0.

Rysiu78 - 2020-04-01, 15:58

Fajnie piszesz, dajesz dalej!
LukF - 2020-04-02, 09:04

Rysiu78 napisał/a:
Fajnie piszesz, dajesz dalej!


Rysiu78,

Dziękuję za piwo. Miło mi. Czasami a nawet zazwyczaj mam wrażenie, że nikt tego nie czyta :-/

Pozdrawiam :bukiet:

grzegorz_wol - 2020-04-02, 09:35

Czyta czyta.
LukF - 2020-04-02, 10:14

Grzegorz_wol,

Tobie również pięknie dziękuję. Czas poświęcony na szukanie, tłumaczenie i zrozumiałe opisanie zawiłości tematu w zamian za :pifko
Miło mi :kwiatki:

CORONAVIRUS - 2020-04-02, 10:40

czyta czyta oczywiście , niedługo skorzystam :spoko
Comsio - 2020-04-02, 12:12

:kawka:
Obwodnica A0 była z płyt monoskich.
Było dużo stłuczek, gdy auta omijały dziury.

Jak jest obecnie :?:

LukF - 2020-04-02, 12:57

Coronawirus,

Dziękuję uprzejmie za :pifko

Comsio,

To co teraz jest ringiem wokoło Bukaresztu nie nazywa się A0.
Obecnie CENTURIA to droga DNCB lub 503. :mrgreen:

jarekvolvo - 2020-04-02, 19:40

LukF, witam Cię uprzejmie :ok
Czy nie masz wrażenia, że przy tym brakującym odcinku między Marginą a Koszewicą naszym Towarzyszom Rumuńskim po prostu zabrakło "rozpędu" - inwencji, może kasy? Do ronda między Koszewicą i Ohabą jakoś się przebili - jednak chyba od roku nic dalej tak naprawdę się nie dzieje. I tak byłem zdziwiony, że otworzyli ruch na nowym odcinku, mimo że ograniczony do 3,5 tony.. .
Od dawna przyglądam się tej drodze - i zachodzę w głowę, którędy i 'jak" poprowadzą nitkę między Sibiu a Ramniką - jestem bardzo ciekawy, co wiadomo Ci na ten temat. Bo o ile odcinek Ramnika - Piteszt jest "prawie" normalny, to w jaki sposób chcą sobie poradzić z budową w "kanionie" - wszak tam praktycznie na inną drogę nie ma miejsca, a sama szosa idzie w niektórych miejscach na estakadach nad Alutą. Czy może pomysłem będzie budowa estakad na wysokości, jak ten śmieszny kawałek "autostrady" w Bułgarii, między Botewgradem a Sofią ??? gdzie cała "stara" jedynka została "na dole" :?:
Jestem strasznie ciekaw dalszego ciągu Twej opowieści - wielkie :pifko :pifko :pifko z Twoją robotę :kwiatki:

LukF - 2020-04-02, 20:36

Jarekvolvo,

Pracuję nad dalszym ciągiem historii która u naszych braci Rumunów wydaje się niekończącą się historią...

Dzięki za piwa, jeśli możesz to naciśnij odpowiedni przycisk z napisem "piwo"

Pozdrawiam :spoko

LukF - 2020-04-03, 16:35

Obiecany ciąg dalszy.

Dziś o projektowanej autostradzie A1 Sibiu - Pitesti.

Ten ważny odcinek autostrady w kierunku Bukaresztu jest wyczekiwany nie tylko przez tranzyt, turystów, nas kamperowców ale również przez firmę Dacia-Renault jako jednego z największych eksporterów w Rumunii.

Trasa Sibiu - Pitesti będzie miała 123 kilometry. Przebiegać będzie w nowym korytarzu przez trudny górski teren. Rumunia przez wiele lat broniła się przed budową tej wymagającej i bardzo drogiej autostrady. Jednak Komisja Europejska udzielająca 85% bezzwrotnego dofinansowania postawiła na swoim. Rumunia na ukończyć chociaż jeden korytarz transportowy.
Na trasie która przecina góry, doliny oraz rzeki powstanie 7 tuneli o łącznej długości 7,4km. O estakadach, wiaduktach i mostach nawet nie wspominam. Niedźwiedzie i inne zwierzęta będą miały zapewnione przejścia dla swobodnej migracji. Jednym słowem będzie drogo i trudno.


Ten fragment autostrady A1 będzie podzielony na pięć części: 

Sekcja 1 Sibiu - Boita, 14,15km. 
Najbardziej zaawansowany odcinek ponieważ został wybrany budowniczy i podpisano umowę: Austriacki Porr; koszt: 613 milionów lei (bez VAT); termin: 12 miesięcy na projekt i 3 lata na wykonanie.  Umowa podpisana w kwietniu 2019 r, w lutym 2020r powinno
zostać wydane pozwolenie na budowę. W międzyczasie ( w październiku 2019r ) rozpoczęto budowę dróg technologicznych.


Sekcja 2 Boita - Cornetu, 34,33 km
Obecnie trwa wstępna ocena firm zainteresowanych budową. Potem przetarg właściwy i dalej projekt oraz budowa.

Sekcja 3 Cornetu - Tigveni, 35,30 km
Obecnie trwa wstępna ocena firm zainteresowanych budową. Potem przetarg właściwy i dalej projekt oraz budowa.
Szacowany koszt budowy tego odcinka to 4,75 miliarda lei (1miliard €). Projekt i budowa ok.6 i pół roku. Na tym odcinku będzie najdłuższy tunel o długości 1,7km.

Jeśli chodzi o sekcje 2 i 3, zeszłoroczny plan przewidywał, że CNAIR zleci najpierw wiercenia geotechniczne, a następnie uruchomi przetargi projektowe i wykonawcze. Zdaniem fachowców na wszystkich odcinkach powinno zostać wykonanych ok. 2200 odwiertów geotechnicznych niezbędnych do zaprojektowania tak trudnej autostrady. Natomiast CNAIR ma ich tylko 307. Zdaniem niektórych specjalistów grozi to niemożliwością zbudowania tej autostrady lecz CNAIR zrzuca ryzyko na wykonawców.

Sekcja 4 Tigveni - Curtea de Arges, 9,86 km. 
Przetarg wystartował w marcu 2019 r.
Czekamy na ocenę ofert i wybór wykonawcy. Wartość projektu i budowy to 422 miliony € bez VAT

Sekcja 5 Curtea de Arges - Pitesti, 30,35 km. 
Przetarg wystartował w lipcu 2017 r.
Szacunkowy koszt 30,35 km autostrady między Piteşti a Curtea de Argeş wynosi 1,83 miliarda lei ( 387 milionów € bez VAT).
Po długiej walce sądowej Włosi z Astaldi zostali zwycięzcami tego przetargu w sierpniu 2019 r.
( Wcześniej firmy China Railway - Viaponte wszczęły odwołanie sądowe, próbując uchylić decyzję o wyborze Astaldi ).
Obecnie czekamy na podpisanie umowy, aby do początku 2021r. projekt był gotowy (12 miesięcy) a następnie rozpocznie się realizacja robót, które mają potrwać 4 lata.


Oprócz pięciu odcinków autostrady projekt obejmuje również tzw. Sekcję 6, tj. drogę łączącą A1 z Râmnicu Vâlcea ( ten łącznik nie będzie autostradą ).


Kilka moich wniosków: ta część autostrady, szczególnie sekcje 2, 3 i 4 są trudne. Nie wiadomo ile potrzeba czasu na wybudowanie całego ciągu. Cieszy jednak to, że coś się dzieje. Sekcja 1 jest w realizacji a na drugim końcu, sekcja 5 wkrótce będzie miała wybranego wykonawcę ( jeśli nie będzie odwołań ). Czy całością pojedziemy w 2028 do 2030r ?

Na ilustracjach przebieg projektowanej autostrady.



W części 3 będzie o Autostradowej Obwodnicy Bukaresztu o nazwie A0

LukF - 2020-04-03, 16:39

Ilustracje
LukF - 2020-04-03, 16:42

Miłego czytania :spoko
grzegorz_wol - 2020-04-03, 17:47

No no ... aż chce się przytoczyć słowa Siary z Kilera:

"Mają rozmach s.......y",

Nie kończę ponieważ onegdaj, zapewne przy wyjątkowo niskim stanie wody w Serecie mój Dziadek jakoś zdybał Babcię z polskiego brzegu rzeki, więc statystycznie jestem w 1/4 Rumunem. :haha:

jarekvolvo - 2020-04-03, 17:50

Paaanie, jesteś Wielki :) :)
Dzięki ogromne :ok . Tak myślałem, że poprowadzenie autostrady w 100% po śladzie starej drogi będzie raczej niemożliwe. I z racji trudnego terenu będzie się strasznie ciągnąć... . .
Jeszcze ad. drogi DN7C - czy może dotarłeś do źródeł mówiących o prawdziwej przyczynie powstania tego "cudu świata"? Czy Transfogarka miała rzeczywiście jakiś ukryty cel, oprócz łechtania próżniaczego ego Conducator`a Nicolae ? Wszak ani to trasa o znaczeniu militarnym - no, chyba że wojsko na piechotę - ani gospodarczym - skoro z pierwszym śniegiem zamykają bramy tunelu :confused :?:

:pifko :pifko

Edyta. Czy dobrze widzę, że część trasy pójdzie śladem 703H i 678A ? Dawno temu tamtędy jechałem objazdem, kiedy w Tuculeszcie koło zapory był wypadek i wszystko stało w obie strony - wyrwałem się na pałę, nawigacja chyba nawet nie widziała niektórych odcinków... jeśli tamtędy ma pójść autostrada z prawdziwego zdarzenia - to współczuję robotnikom

LukF - 2020-04-03, 20:48

Jarekvolvo, SlawekEwa,

Bardzo dziękuję za piwa. Upewnia mnie to, że są osoby które interesują się drogami którymi możemy podróżować realizując nasze pasje kamperowe :bigok

Co do omawianej części autostrady czyli sekcji 2, 3 i 4 to faktycznie jest to odludny teren ze znikomą ilością dróg co już powoduje trudności z wykonaniem odwiertów geotechnicznych. A są one potrzebne do rzetelnego zrobienia projektów budowlanych. Na zrobienie odwiertów ciśnie EU jako dawca kasy a miga się CNAIR od 12 lat !!! :gwm

Jeśli chodzi o Transfogarską to powody powstania myślę, że ładnie opisuje wikipedia:

Droga została wybudowana w latach 1970–1974 na polecenie Nicolae Ceaușescu, w miejscu istniejących duktów leśnych oraz szlaków górskich. Początkowo miała znaczenie militarne, bowiem rumuński dyktator - nauczony doświadczeniem Operacji „Dunaj” w 1968i świadomy napiętych stosunków ze Związkiem Radzieckim - chciał zapewnić sobie szybki transfer przez góry w przypadku sowieckiej inwazji. W 1970 Rumunia posiadała już co prawda kilka strategicznych tras przez południowokarpackie przełęcze - powstałych zarówno przed epoką socjalizmu (m.in. Transalpinę oraz DN1), jak i zbudowanych w początkowych latach reżimukomunistycznego (np. DN66) - jednak wszystkie one wytyczono przez doliny rzek, które Sowietom byłoby łatwo blokować i atakować.

Budowę oficjalnie rozpoczęto 10 marca 1970, choć już w 1969 wyremontowano szlak na południowej stronie zapory Vidraru. Podczas robót wykorzystano około 6 milionów kilogramów dynamitu, a według oficjalnych statystyk 40 budujących ją żołnierzy straciło życie (w rzeczywistości było ich kilkuset). Trasa została oficjalnie otwarta 20 września 1974, chociaż część prac - w szczególności wykonywanie nawierzchni - trwała aż do 1980.

Comsio - 2020-04-03, 21:11

W latach 90 tych -2004
Na tamtej trasie były fajne Camper-parki, U Harego ,Hansa, Celiny.
Parę tureckich i 2- greckich, też było. :ok

jarekvolvo - 2020-04-03, 21:58

LukF napisał/a:
Jarekvolvo, SlawekEwa,

ładnie opisuje wikipedia:
.

Tak, tę wersje oficjalną znam. Jednak wszyscy zdajemy sobie sprawę, że militarna wartość tej drogi jest co najmniej dyskusyjna, ani ciężki sprzęt tam nie przejedzie - T72 ugotuje się po pierwszych 5 km, ani większe ciężarówki, najwyżej solówka do 7,5 tony ( ja jechałem Masterem chłodnią i miałem "co robić" a mijani miejscowi pukali się w czoła) a jedna dobrze przystrzelona salwa rakiet z Miga definitywnie zamknie drogę na zawsze.
Próbowałem wyciągnąć jakieś wiadomości od tubylców, zwłaszcza w Kertiszoarze i w samej Kurtei, a także od robotników na zaporze - ogólnie gadatliwi, weseli, "do pogadania". Jednak zapytani o historię drogi i cel jej budowy natychmiast nabierali wode w usta, zmieniali temat i wyraź nie chcieli kontynuować tematu... . Czyżby dawna polityka tak ich trzymała ?

MILUŚ - 2020-04-03, 22:03

LukF napisał/a:
.......... chociaż część prac - w szczególności wykonywanie nawierzchni - trwała aż do 1980.


Trasa miejscami dalej wygląda jakby tego nie skończono :chytry

LukF - 2020-04-03, 22:25

Kasa misiu, kasa ...
bert - 2020-04-04, 00:18

LukF napisał/a:
Jarekvolvo, SlawekEwa,

Bardzo dziękuję za piwa. Upewnia mnie to, że są osoby które interesują się drogami którymi możemy podróżować realizując nasze pasje kamperowe :bigok

Co do omawianej części autostrady czyli sekcji 2, 3 i 4 to faktycznie jest to odludny teren ze znikomą ilością dróg co już powoduje trudności z wykonaniem odwiertów geotechnicznych. A są one potrzebne do rzetelnego zrobienia projektów budowlanych. Na zrobienie odwiertów ciśnie EU jako dawca kasy a miga się CNAIR od 12 lat !!! :gwm

Jeśli chodzi o Transfogarską to powody powstania myślę, że ładnie opisuje wikipedia:

Droga została wybudowana w latach 1970–1974 na polecenie Nicolae Ceaușescu, w miejscu istniejących duktów leśnych oraz szlaków górskich. Początkowo miała znaczenie militarne, bowiem rumuński dyktator - nauczony doświadczeniem Operacji „Dunaj” w 1968i świadomy napiętych stosunków ze Związkiem Radzieckim - chciał zapewnić sobie szybki transfer przez góry w przypadku sowieckiej inwazji. W 1970 Rumunia posiadała już co prawda kilka strategicznych tras przez południowokarpackie przełęcze - powstałych zarówno przed epoką socjalizmu (m.in. Transalpinę oraz DN1), jak i zbudowanych w początkowych latach reżimukomunistycznego (np. DN66) - jednak wszystkie one wytyczono przez doliny rzek, które Sowietom byłoby łatwo blokować i atakować.

Budowę oficjalnie rozpoczęto 10 marca 1970, choć już w 1969 wyremontowano szlak na południowej stronie zapory Vidraru. Podczas robót wykorzystano około 6 milionów kilogramów dynamitu, a według oficjalnych statystyk 40 budujących ją żołnierzy straciło życie (w rzeczywistości było ich kilkuset). Trasa została oficjalnie otwarta 20 września 1974, chociaż część prac - w szczególności wykonywanie nawierzchni - trwała aż do 1980.


Ktoś w tej wikipedi przywołał Transalpinę?
Transalpina? Żart jakiś. Transaplina jeszcze kilka lat temu przejezdna była dla terenówek a w sprzyjających warunkach pogodowych od biedy dla osobowych wysoko zawieszonych jeździdełek. Cała jej "militarność" to to, że Niemy w czasie IIWŚ przetarli szlak w górach.

A co Transfogaraskiej;
Jakby ktoś miał czas i ochotę a i coś bardziej moblinego od ośki to w górach flankijących Transfogaraską znajdzie ślady po całkiem dobrze przemyślanym system obrony P.Lot.
Migiem to se tam można było pomigać co najwyżej. Dolot wąwozem z łukiem albo stromo w dól ale to już lepiej SU. Generalnie teren bronił tej drogi dobrze od strony P.Lot. Naziemne działania były łatwe do zablokowania. Sama Transfogaraska to mało, to był szerszy plan.
Dojazdy do niej łatwe do blokowania małymi siłami, do tego "zawaliska" rozlokowane na drogach w miejscach których terenem nie dało się objechać. "Zawaliska" to takie coś, co wzbudza zdziwienie. Spotykamy to nad drogami, ni to mosty ni to "bramy" z betonu. Czasem jeden segment, czasem dwa. Najprościej wskazać je na podjazdach do samej fogaraskiej, tam pełnią podwójna rolę, chronią przed osuwiskami i są właśnie "zawaliskami". Te betonowe konstrukcje było bardzo łatwo zwalić na drogę totalnie ją blokując dla ruchu kołowego/gąsienicowego a i dla piechoty stanowiły solidna przeszkodę bowiem były dobrze wkompilowane w inne przeszkody terenowe. Niewielkimi siłami można było tak zablokowana drogę bardzo długo bronić, a przeciwnik pod ogniem nie miał jej jak oczyścić (coś ale walka na grobli znana z klęski op Market Garden. Po odparciu przeciwnika dla własnych potrzeb byle buldożer mógł to w mig oczyścić.
Droga miała znaczenie strategiczne, że czołgi nie mogły... a kto czołgami walczy w wysokich górach?
Droga ta dawała duże pole manewru (przrzutu) dla piechoty zmotoryzowanej i lekkiej artylerii. Oczywiście gdyby była jedynym szlakiem, była by łatwa do zablokowania, niemniej lepiej mieć kilka możliwości więcej, niż mniej.

Liczba zmarłych budowniczych idąca w setki?
Niechże się ktoś kto te bzdety pisze palnie w głowę i sam polegnie ku chwale głupoty i taniej sensacji.

Droga robi wrażenie, niemniej zapominamy o tym, że kawał powierzchni Rumunii zajmują góry i to co dla nas wydaje się wyzwaniem drogowym dla nich to codzienność w tej dziedzinie z którą sobie radzą doskonale od czasów Rzymskich ;)

Nb znam miejsce w rumuńskich górach, gdzie odcinek drogi (po której prowadzi obecny szlak drogowy) to nic innego jak stara rzymska droga pięknie kładziona kamieniem, rowy ocembrowane dębem, ma tylko jedno ograniczenie w eksploatacji... ograniczenie do 3.5 t.

jarekvolvo - 2020-04-04, 19:27

Bardzo ciekawa interpretacja, tego właśnie szukam :)
Tylko skąd u tambylców niechęć do rozmów na ten temat ?
Czy pozostały w tamtej okolicy jakieś umocnienia, stanowiska opl ?

grzegorz_wol - 2020-04-04, 21:36

jarekvolvo napisał/a:
Bardzo ciekawa interpretacja, tego właśnie szukam :)
Tylko skąd u tambylców niechęć do rozmów na ten temat ?
Czy pozostały w tamtej okolicy jakieś umocnienia, stanowiska opl ?


Jarekvolvo czyżbym spotkał na forum miłośnika fortyfikacji tak tylko pytam niesmiało? :roll:

bert - 2020-04-04, 21:40

jarekvolvo napisał/a:
Bardzo ciekawa interpretacja, tego właśnie szukam :)
Tylko skąd u tambylców niechęć do rozmów na ten temat ?
Czy pozostały w tamtej okolicy jakieś umocnienia, stanowiska opl ?


wiesz ile tam ludzi przewala się przez sezon, niech co 5 zapyta o... to samo. Też byłbyś niechętny do odpowiedzi. Ponadto, sam podawałeś daty budowy, jak myślisz ile z tych osób wówczas mogło być czynnych zawodowo i jeszcze mieć do czynienia z ta budową?

Tak są, kilka znalazłem w zeszłym roku. Stoki okalających szczytów. Drogi stokówki do placów, przy niektórych placach resztki schronów wydrążonych w stokach, zabezpieczonych (metodami górniczymi) stalowe pierścienie i szalunki z desek.
Ale to wszystko dostępne na kołach z 4x4

bert - 2020-04-04, 22:06

Nie fociłem tam jakoś specjalnie ale coś wydłubałem


pozostałości po stanowisku
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3393.html

widok na jezioro, wąwozem w dole idzie trasa
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3467.html

po lewej w głęboko w dole Transfogaraska, stokówka dojazdowa zakończona kilka km dalej placem (miska z wałami kamiennymi) . Góruje i kontroluje b. duży odcinek trasy. W głębi jezioro i na samiutkim końcu zapora ledwo widoczna
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3526.html


widok z jednego z stanowisk na Transgoaraską
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3563.html

stokówka na dojeździe
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3595.html

stokówka z bliska, czasami szerokość pojazdu. "Najfajniej" jak trzeba cofać, a na dwóch stanowiskach obecnie nie da się zawrócić, trzeba było cofać bardzo bardzo długo.
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3582.html

pozostałości schronu
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3783.html

stanowisko opl (miska)
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3785.html

szlaki nad Fogaraską ca 2000mnpm
http://njz.pl/2019/rom/fo...9/img_3863.html

LukF - 2020-04-04, 22:29

Bert ,

Piękne zdjęcia. Te w albumie też :pifko

grzegorz_wol - 2020-04-05, 08:58

LukF mnie zaciekawiłeś aspektem geologicznym wierconych w Karpatach tuneli. Dokładnie to brakiem właściwej ilości odwiertów technicznych.

Ciekawi mnie sytuacja jak taki tunel przechodzi przez sferę uskoku to w jaki sposób zmienia się konstrukcja tunelu by uwzględnić (zapewnić) jakąś pracę górotworu. Poczytałem sobie o pomiarach konwergencji tunelu w Lalikach ale tam mierzono tylko normalną pracę górotworu po odprężeniu miejsca odwiertu. W Rumunii wg GSHAP ryzyko potężnego trzęsienia ziemi jest bardzo wysokie. Tak na logikę to trochę komplikuje sprawę jeśli konstrukcja leży w strefie aktywnej tektonicznie a obliczenia mają to uwzględniać
Jeśli wiesz coś na temat konstrukcji tuneli w strefach uskoków i jesteś w stanie podać linka to będę dźwięczny. Ewentualnie jeśli na to natrafisz kiedyś tam.

:spoko

bert - 2020-04-05, 09:26

LukF napisał/a:
Bert ,

Piękne zdjęcia. Te w albumie też :pifko


dziękuję, ale to nie zdjęcia są piękne, piękne są te miejsca które nieudolnie zapamiętuje fotografią.

LukF - 2020-04-05, 12:55

grzegorz_wol napisał/a:
LukF mnie zaciekawiłeś aspektem geologicznym wierconych w Karpatach tuneli. Dokładnie to brakiem właściwej ilości odwiertów technicznych.

Ciekawi mnie sytuacja jak taki tunel przechodzi przez sferę uskoku to w jaki sposób zmienia się konstrukcja tunelu by uwzględnić (zapewnić) jakąś pracę górotworu. Poczytałem sobie o pomiarach konwergencji tunelu w Lalikach ale tam mierzono tylko normalną pracę górotworu po odprężeniu miejsca odwiertu. W Rumunii wg GSHAP ryzyko potężnego trzęsienia ziemi jest bardzo wysokie. Tak na logikę to trochę komplikuje sprawę jeśli konstrukcja leży w strefie aktywnej tektonicznie a obliczenia mają to uwzględniać
Jeśli wiesz coś na temat konstrukcji tuneli w strefach uskoków i jesteś w stanie podać linka to będę dźwięczny. Ewentualnie jeśli na to natrafisz kiedyś tam.

:spoko


Temat bardzo ciekawy. A dla inżynierów jeszcze ciekawszy. Ja niestety jestem amatorem a nie inżynierem. Lecz jak na coś natrafię w temacie o którym piszesz to dam znać na priv. Bo rozumiem, że takie głębokie szczegóły mogą część osób zwyczajnie nudzić :spoko

grzegorz_wol - 2020-04-05, 17:56

Tak jak piszesz ciekawy pewnie nie dla wszystkich. Dlatego poprosiłem o linki by nie zaśmiecać ci wątku.

Znalazłem już fachową stronę ale bardziej od strony sejsmiki i modeli obliczeniowych. Już sobie powoli kopię. Wychodzi z pierwszego oglądu, że buduje się model cyfrowy tunelu wykorzystując metodę elementów skończonych przepuszcza przezeń fale sejsmiczne odnotowanych trzęsień ziemi zakładając określone maksymalne przyśpieszenia drgań gruntu czy tam skały. Ponieważ w Polsce problem wpływu drgań sejsmicznych na konstrukcje w ziemi dotyczy bardziej szkód górniczych to literatura jest głównie po angielsku. Przy dobrych wiatrach na nurtujące mnie pytania odpowiem sobie za jakiś czas. Spróbuję zdąrzyć przed wybudowaniem tuneli przez Rumunów. :mrgreen: Kolejny powód do śledzenia ich postępów na Twoim wątku. :spoko

LukF - 2020-04-06, 09:54

grzegorz_wol napisał/a:
Spróbuję zdąrzyć przed wybudowaniem tuneli przez Rumunów. :mrgreen: :spoko


O, to mamy tak z 8 do 10 lat czasu. Bo ten fragment autostrady tyle potrzebuje na ukończenie ... :lol:

jarekvolvo - 2020-04-06, 12:07

bert napisał/a:
Nie fociłem tam jakoś specjalnie ale coś wydłubałem

Piękne miejsca i świetne fotki :bigok
Ale fakt, Masterem chłodnią raczej tam nie dojadę. Za to wspomniałeś o rzymskich drogach w kamieniu i dębie - może masz jakiś namiar ?

LukF - 2020-04-14, 22:17

Bukareszt będzie miał nową drogę. Autostrada o oznaczeniu A0 o długości około 100 kilometrów.  Chodzi o pierścień wokoło stolicy pozwalający zapomnieć o tzw. Centurii będącej koszmarem drogowym.
Przetarg i budowa obwodnicy została podzielona na dwie części: połowa południowa i północna.


Jak wygląda zaawansowanie.
Na około 52 kilometrach, A0 po stronie południowej, podpisano umowy na projekt i budowę w 2019 r. A w 2020 roku można rozpocząć pierwsze prace w terenie.

Projekt: - A0 - południowy pół-pierścień 
Długość: 52 km 
Koszt: 519 milionów euro 
Zadanie zostało podzielone na 3 części realizacyjne.


Część 1 

Projekt: A2-CF 902 (w pobliżu Jilavy) 
Długość: 17 km 
Koszt: 177 milionów euro 
Budowniczy: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS (Turcja)
Etap: umowa podpisana 26 sierpnia 2019 r 
Rozpoczęty w: przetarg rozpoczął się w lipcu 2017 r 
Termin: 12 miesięcy na projekt i 30 miesięcy na roboty.


Część 2 

Projekt: CF 902 - DN6 
Długość: 16,3 km 
Koszt: 162 miliony euro 
Budowniczy : Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS (Turcja)
Etap : umowa podpisana 9 marca 2019 r 
Rozpoczęty w: przetarg rozpoczął się w lipcu 2017 r 
Termin: 12 miesięcy na projekt i 30 miesięcy na roboty.


Część 3 

Projekt: DN6-A1 
Długość: 18 km 
Koszt: 180 milionów euro 
Budowniczy: Stowarzyszenie Aktor - Euroconstruct Trading (Grecja)
Etap: umowa podpisana 14 kwietnia 2019 r 
Rozpoczęty w : przetarg rozpoczął się w lipcu 2017 r 
Termin: 12 miesięcy na projekt i 30 miesięcy na roboty.

W kolejnej części północna połówka.

LukF - 2020-04-14, 22:19

Przebieg części południowej
bert - 2020-04-14, 23:04

jarekvolvo napisał/a:
bert napisał/a:
Nie fociłem tam jakoś specjalnie ale coś wydłubałem

Piękne miejsca i świetne fotki :bigok
Ale fakt, Masterem chłodnią raczej tam nie dojadę. Za to wspomniałeś o rzymskich drogach w kamieniu i dębie - może masz jakiś namiar ?


sama droga przejezdna jak najbardziej ale dojazd do niej...
To w górach Metalifierii, chyba najbardziej gliniastym paśmie górskim w R. Niestety "chłodnią" nidyrydy. Swoim dyliżansem (4x4 + dwie blokady i dwie windy) pcham się tam raczej tylko jak jest sucho, ale wtedy są dla odmiany twarde jak beton głębokie koleiny i wądoły. Na mokro jest tam królestwo "ofrołdów".

Fragmenty dróg rzymskich znajdziesz też w okolicach POROLISUM, tam masz dobry dojazd do samego Porolisum i troche juz gorzej ale przejezdnie z pewną ostrożnością po okolicy. Mapki z przebiegiem dróg (rzymskich) w okolicy dostaniesz na miejscu.
https://www.google.com/ma...63!4d23.1451393

jarekvolvo - 2020-04-15, 21:29

LukF, - już mówiłem, żeś Wielki ?? Pewnie :ok
Dzięki, jak nie wiem co :wyszczerzony: :!:
Ta obecna centuria to jakiś dramat, zwłaszcza po południu. Jak nie muszę, to sie na nią nie pcham. Wolę przelecieć bulwarem Juliu Maniu a potem Theodora Pallady na drugą stronę miasta. W ogóle to kocham Bukareszt, to chyba jedyne takie miasto w Europie :roll: I ten pałac.. ;)

bert, dzięki śliczne za namiary. To dla mnie "prawie" po drodze kiedy idę opłotkami na Mołdawię. Wchodzę na RO przez Valea lui Michai, potem na Deż, Bystrzycę, Jasz i Albicę... .

A tak w ogóle, to jutro śmigam do Aten :bigok

Kłaniam się niziutko :!: :!:
:pifko :pifko :pifko

LukF - 2020-04-16, 08:06

Jarekvolvo,

Czy już mówiłem Tobie, że bardzo mi miło oraz, że bardzo dziękuję za piwo i uznanie ?
Pewnie tak lecz jeszcze raz dziękuję.
Jedziesz do Aten więc szerokości i powodzenia :spoko


Bert,
Dzięki za fajne urozmaicenia dotyczące ciekawych dróg i bezdroży w Rumunii. :bukiet:

LukF - 2020-05-01, 17:34

Ciąg dalszy obwodnicy Bukaresztu. Cześć północna.

Po stronie północnej obwodnica A0 została podzielona na 4 odcinki realizacyjne. Na wszystkie ogłoszono już przetargi.
Harmonogram wygląda tak:

Zeszłego lata, czyli w 2019r, CNAIR ogłosiła przetargi na trzy z czterech odcinków A0 na północ od stolicy. Nowa autostrada będzie miała dwa pasy dla każdego kierunku. 


 

Część 1 - km 2 + 500 km 20 + 000 

Projekt: Dj601-DN1 (Corbeanca) 
Długość: 17,5 km 
Koszt: 176 milionów euro (842 miliony lei)

Czas trwania umowy wynosi 34 miesiące, z czego 12 miesięcy to okres projektowania, a 22 miesiące - czas realizacji. 
Okres gwarancji robót będzie wynosił minimum 5 lat, ale może zostać przedłużony do 10 lat. 
We wrześniu 2019 roku poznano oferty w przetargu na część 1 którą chce budować 11 firm.


Część 2 - km 20 + 000-km 39 + 000 

Projekt: DN1 (Corbeanca) -DN2 (Wędzony) 
Długość: 19 km 
Koszt: 184 miliony euro  (879 milionow lei)

Czas trwania umowy wynosi 34 miesiące, z czego 12 miesięcy to okres projektowania, a 22 miesiące - czas realizacji. 
Trasa części 2 przebiega w promieniu hrabstwa Ilfov między DN1 (w pobliżu Corbeanca) i DN2 (w pobliżu Afumați). Wzdłuż trasy zostaną rozmieszczone dwa węzły drogowe oraz zbudowane zostanie 10 mostów i przejść.
Przetarg w toku.


Część 3 - km 39 + 000-km 47 + 600 

Projekt: DN2 (Dym) - DN3 (Cernica) 
Długość: 8,6 km 
Koszt: 97 milionów euro (466 milionów lei)

W przetargu ogłoszonym w 2019 roku ostateczny termin składania ofert został niedawno przesunięty na 18 lutego 2020r.
Wpłynęło 12 ofert.
Trasa biegnie w promieniu powiatu Ilfov między DN2, w pobliżu miejscowości Afumați i DN3 w rejonie Cernicy.
Czas trwania umowy wynosi 30 miesięcy, z czego 12 miesięcy to okres projektowania, a 18 miesięcy - okres realizacji. 


Część 4 - km 47 + 600-km 52 + 100 

Projekt: DN3 (Cernica) -A2
Długość: 4,47 km
Koszt: - 65 milionów euro (315 milionów lei)

Dla tego odcinka należało zmienić umowę środowiskową.  Dlatego dopiero 4 marca 2020r CNAIR ogłosiła przetarg na część 4 północnej obwodnicy Bukaresztu. To był ostatni odcinek skierowany do przetargu na przyszłej A0.
Czas trwania umowy wynosi 30 miesięcy i obejmuje 12 miesięcy okresu projektowania i 18 miesięcy okresu realizacji robót. Do tego 60 miesięcy okresu gwarancji robót. Termin składania ofert w tym przetargu upływa 6 maja 2020r.

jarekvolvo - 2020-05-01, 19:00

Heh, plany zacne, bo oni sie tam niedługo udławią.. . Na plus - to teren płaski i raczej suchy.
18 miesięcy - raczej wątpliwe, chyba, że "zagranica" się włączy.. ale daj Boże ;)
Dzięki za informacje ! :pifko Miłego wieczoru !

( A po Atenach siedzę na kwarantannie :mrgreen: :mrgreen: )

LukF - 2020-05-02, 09:07

Jarekvolvo,

Dziękuję za miłe słowa i piwo oraz pozdrawiam :spoko

LukF - 2020-05-12, 20:40

Aktualizacja


Autostrada A1 Sibiu- Pitesti

Sekcja 5 czyli PiSi5 - Podpisanie umowy z Astaldi:

11.05.2020r Krajowa Spółka Zarządzania Infrastrukturą Drogową (CNAIR) podpisała umowę na zaprojektowanie i wykonanie odcinka 5 autostrady Sibiu - Pitești z włoskim konstruktorem Astaldi.

Obecnie, w sumie zakontraktowane jest na tej drodze 43 z 123 km


Dla przypomnienia to co pisałem na stronie 1:

Sekcja 5 Curtea de Arges - Pitesti, 30,35 km.  
Przetarg wystartował w lipcu 2017 r. 
Szacunkowy koszt 30,35 km autostrady między Piteşti a Curtea de Argeş wynosi 1,83 miliarda lei ( 387 milionów € bez VAT). 
Po długiej walce sądowej Włosi z Astaldi zostali zwycięzcami tego przetargu w sierpniu 2019 r. 
( Wcześniej firmy China Railway - Viaponte wszczęły odwołanie sądowe, próbując uchylić decyzję o wyborze Astaldi ). 
Po podpisaniu umowy wykonawca ma czas do początku 2021r. na wykonanie projektu (12 miesięcy) a następnie rozpocznie się realizacja robót, które mają potrwać 4 lata.

jarekvolvo - 2020-05-30, 20:18

Czy masz może jakąś bezpośrednią informację o rozbudowie drogi nr 1/E79 Wratsa - Nowaczenije, Botevgrad w Bułgarii ?? Od pewnego czasu obserwuje tam ruchy przypominajace wstęp do rozbudowa drogi o drugą nitkę, Na wylocie z Wratsy stoją od kilku tygodnie maszyny budowlane, w rządku, jak na wystawie, czyste i eleganckie, dalej obok Lutiego Dołu wykonano jakby drogę techniczną na zboczu - ale nic więcej się nie dzieje.. . Taka trochę maskarada.. .
Poza tym, obserwuję "remont autostrady" Botevgrad - Sofia. Walczą tam od kilku lat, a postępy raczej marne. Chyba w zeszłym roku mieli problem z tunelem Witinija, podobno sie zawalił, grzebiąc jakies samochody - w eterze cisza. Oglądałem postępy remontu estakady - byłem "na dole" / na starej jedynce" - pod wiaduktami/ i z przerażeniem patrzyłem, jak oblewają jakąś szybkoschnącą mazią rozkruszone elementy słupów i całkowicie skorodowane zbrojenie - od tamtej pory mam dreszcze, kiedy wjeżdżam na ten odcinek drogi - czy to jakas magiczna technologia, pozwalajca na remont bez przygotowania ???? :confused

LukF - 2020-05-31, 07:12

Jarekvolvo,

Spróbuję się coś dowiedzieć :spoko

jarekvolvo - 2020-07-18, 13:45

Na wylocie z Sibiu w kierunku Ramniki powoli zaczynają się jakieś prace :) . Pewnie na razie dociągną do ronda braszowskiego w Talmaciu, bo dalej zaczyna sie kanion... . .To będzie gigantyczne przedsięwzięcie - pewnie nie dożyję finału ;) ..
LukF - 2020-07-19, 06:15

Jarekvolvo,

Masz rację, to budowa pierwszego odcinka dalszej części A1. Zaawansowanie prac około 10%.
Cała autostrada przez te góry to spore wyzwanie - głównie finansowe. Podobno przetargi na odcinki 2 i 3 do końca tego roku mają być ogłoszone.
Odcinek 4 -czekamy na otwarcie ofert w przetargu ( może koniec lipca).
Odcinek 5 - tak jak wcześniej pisałem, umowa z wykonawcą podpisana, teraz trwa etap projektowania.

jarekvolvo - 2020-07-19, 13:18

Dzięki !! :)
Jutro znów lecę do Bukaresztu. W rejonie Tutulesztu rzeka zabrała kawałek brzegu i podmyła jezdnię, wahadło i korki po 10 km, masakra ;)
Miłego dnia !!

LukF - 2020-07-19, 14:18

Jarekvolvo,

Dzięki za piwo oraz życzenia. Tobie też miłego oraz szerokości jak pojedziesz :spoko

LukF - 2020-09-27, 15:10

Rumuński urząd drogowy w tym tygodniu ogłosił przetarg na trzeci odcinek nowej autostrady A1 między Sibiu a Pitesti. Odcinek długi, są tunele, estakady i cuda. Koszt: ciut ponad 1 miliard € !!!

Czekamy już tylko na przetarg na odcinek drugi.
Dla przypomnienia: odcinek pierwszy i piąty jest już w realizacji, odcinek czwarty czeka na wybór wykonawcy (Rumuni chcą pozbyć się Chińczyków którzy byli najtańsi lecz się odwołali do sądu od tej decyzji).

LukF - 2020-09-27, 15:21

Ta sama autostrada A1 lecz wcześniejszy brakujący odcinek.
Przypomnę co pisałem na pierwszej stronie tego wątku bo coś się posunęło do przodu o czym napiszę pod koniec:


"odcinek autostrady A1 Lugoj - Deva.
Brakuje tutaj trochę ponad 13km autostrady między wioskami Margina oraz Holdea ( całość to tzw. Lot 2).
Odcinek 13km brakujacej autostrady który musi zostać wybudowany, został podzielony na dwie części.

Oddzielny przetarg na 9 kilometrów od Marginy ( odcinek o nazwie roboczej D i E1) miała wybudować włoska (to ważne) firma Salini Impregilo. Nie jest do końca jasne czy firma ta ma już ten kontrakt i czy obecnie zajmuje się opracowywaniem projektu budowlanego (12m-cy od lipca 2019 kiedy to źródła mówią o przetargu). Potem nastąpi budowa, zapewne 2-3 lata. Czyli odcinek ten powstanie do lata 2022 lub 2023r.
Gorzej przedstawia się sprawa z pozostałymi ok.4km tej autostrady przylegajacymi do wsi Holdea (odcinek o nazwie roboczej E2). Tutaj z uwagi na ochronę populacji niedźwiedzi (brunatnych?) które zamieszkują ten rejon kraju zaplanowano budowę tunelu w ciągu autostrady A1 o długości 2130m. plus pozostałe ok.2km autostrady.

Dane techniczne planowanego tunelu (wiercony):
dwie nawy jednokierunkowe po dwa pasy ruchu o szer.11,25m każda, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, galerie ewakuacyjne, nisze serwisowe itd.
Przetarg został ogłoszony w czerwcu 2019r z terminem otwarcia ofert na sierpień 2019r. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 296 000 000 € bez VAT.
Firma budujaca poprzedni odcinek (D i E1) Salini Impregilo zakończyło już projekt techniczny tego tunelu. Źródła mówią, że nie wiadomo czy CNAIR ( rumuński odpowiednik GDDKiA) zdecyduje się na zakup i zastosowanie rozwiązania zaproponowanego przez Salini do budowy tuneli (Salini za swoj projekt zażądało bardzo wysokiej ceny). W związku z tym wykonawca byłby zobowiązany do jak najbardziej przyjaznego dla środowiska tworzenia tuneli, dzięki którym niedźwiedzie byłyby chronione nawet podczas prac. Chodzi o to, że dzięki wybudowaniu ponad 2km tunelu w ciągu autostrady, niedźwiedzie będą miały możliwość stałej migracji".



Tyle tytułem przypomnienia. W terenie nie zmieniło się nic. Natomiast w sądzie owszem. Zawarto ugodę między CNAIR a Salini. To otwiera drogę do wznowienia zawieszonego przetargu na ten pechowy ogryzek autostrady z tunelem. Kiedy poznamy nowe szczegóły?
Nie wiem ale Wam napiszę jak się coś nowego urodzi ( Oczywiście podane wyżej daty realizacji są już nieaktualne, czas leci... ).

Napijmy się :pifko

jarekvolvo - 2020-09-27, 22:16

Ojjj, to Towarzyszy Rumuńskich czeka nie lada wyzwanie :szeroki_usmiech . Jeśli pójdą wzorem Bułgarów - tunele i estakady, jak piszesz - to szybko to nie nastąpi, to kawał roboty. Ale innego wyjscia nie mają, ta droga dławi się już od dawna.. .
Te 13 km w rejonie Marginy są jeszcze do przebolenia, ale stan nawierzchni jest dramatyczny. Próbują coś łatać, ale to reanimacja nieboszczyka ;)
Dzięki za nowe wiadomości !!
Miłego wieczoru! :spoko

LukF - 2020-09-28, 08:32

Jarekvolvo,

Bardzo Tobie dziękuję za piwo i miłe słowa. Fajnie, że w tamte rejony EU masz możliwość tak często jeździć. Chociaż pamiętam, że jak kiedyś sporo jeździłem zawodowo to mi się takie jeżdżenie dłużyło.
A obecnie droga jest dla mnie atrakcją :mikolaj
Pozdrawiam :spoko

jarekvolvo - 2020-09-28, 11:32

:ok Po kilkunastu latach na rejsach, Europa strasznie się kurczy :wyszczerzony: Teraz przeliczam to tak - Warszawa/Bukareszt, to tak, jak Warszawa/Radom; Warszawa/Ateny, to tak, jak Warszawa/Ostrawa; Warszawa/Lizbona - nooo, to co najmniej tak, jak Warszawa/Norymberga :mrgreen:
Taką dróżkę np, do Bukaresztu robię na dwa razy - przerwa na spanko w rejonie Berettujfalu
:pifko :pifko

ZbigStan - 2020-10-03, 15:10

jarekvolvo, Też mam takie odczucia, że nieznana droga jest długa, a jak się nią wraca to mija szybciej. Tak samo jest z poznanymi krajami, nie są już tak odległe. Dzięki podróżom kamperem, to cała Europa się "skurczyła". Pozdrawiam Ciebie i LukF.
LukF - 2020-10-03, 21:19

Zbyszek,

Dziękuję, mam podobne odczucia do Twoich,
Również pozdrawiam Ciebie i Jarka :spoko

LukF - 2020-12-13, 14:58

Informacje z zeszłego tygodnia o Rumuńskiej autostradzie A1:
Cytuję komunikat CNAIR



Uruchomiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wykonanie kolejnych 31,33 km autostrady Sibiu -Pitești❗️
Z radością informuję, że podejmujemy ważne kroki w celu budowy jednej z najbardziej oczekiwanych autostrad w Rumunii: Sibiu - Pitesti. Dlatego w tym dniu Ministerstwo Transportu, Infrastruktury i Komunikacji, za pośrednictwem Krajowego Przedsiębiorstwa Zarządzania Infrastrukturą Drogową, ogłosiło przetarg ograniczony, z kwalifikacją wstępną, „Projekt i wykonanie autostrady Sibiu - Pitești, odcinek 2: Boița - Cornetu” - jedna z najbardziej złożonych działek na tej autostradzie.

➡️ Odcinek będzie miał długość 31,33 km, będzie zawierał 49 mostów i wiaduktów, 7 tuneli (o długości od 250 do 1590 metrów), a także ekodukt na terenie Lazaretu.

➡️ Szacunkowa wartość kontraktu to 4,6 mld lei (bez VAT), dofinansowanie z grantów europejskich, a termin realizacji to 18 miesięcy na projekt i 50 miesięcy na wykonanie, zgodnie z oceną podaną w Dokumentacji przetargowej. Termin składania ofert upływa 29 stycznia 2021 r.

❗️ Jeśli chodzi o postęp na pierwszej działce na autostradzie Sibiu - Pitești, czyli Sibiu - Boița, to mogę powiedzieć, że jest bardzo dobry. Tutaj, poprzez wzorową mobilizację, wykonawca zdołał wykonać około 30% robót.

↗️ Na odcinku 4 Tigveni - Curtea de Argeș oceniamy oferty i mamy nadzieję podpisać umowę na wykonanie 10 kilometrów do końca roku.

⚠️ Autostrada Sibiu - Piteşti będzie miała długość 122,11 km i będzie podzielona na pięć części:
Sibiu - Boiţa, Boiţa - Cornetu, Cornetu - Tigveni, Tigveni - Curtea de Argeş i Curtea de Argeş - Piteşti,
Autostrada tutaj będzie miała osiem węzłów drogowuch i dziewięć tuneli.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group