Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Cyrix separator / przełącznik akumulatorów

Świstak - 2020-12-30, 10:45
Temat postu: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów
W odpowiedzi na wielokrotnie pojawiające się pytania o separatory postanowiłem zebrać informacje w jednym, łatwo dostępnym miejscu. Zacznę od popularnych CYRIX i z czasem postara się uzupełnić o inne dostępne rozwiązania.
Świstak - 2020-12-30, 11:34

1. Cyrix CT 12/24 - 120/230 - czyli do akumulatorów kwasowych

Jeden z najbardziej popularnych układów stosowanych w amatorskich konstrukcjach kamperów, ładzi i innych urządzeń z zasilaniem nadwoziowym i rozruchowym. Występuje w dwóch wersjach prądowych: 120A i 230A, obydwie z automatyczną detekcją napięć roboczych 12V lub 24V.
Jego działanie polega na ciągłym badaniu wartości napięcia na obydwu wejściach prądowych (głównych) i połączeniu obu tych wejść jeżeli wartość któregokolwiek z nich przekroczy określone wartości. Nie robi tego jednak natychmiast ale po określonym czasie który wynosi kilka - kilkadziesiąt sekund zależnie od tego jak duża jest różnica między napięciem spoczynkowym a napięciem aktualnie stwierdzonym na dowolnym wejściu. Zaznaczam że są to wartości typowe dla akumulatorów kwasowych.:
poniżej 13,0V nie łączy
13,0V..13,2V łączy po 10 minutach
13,2V..13,4V łączy po 5 minutach
13,4V..13,6V łączy po 1 minucie
powyżej 13,6V łączy po 4 sekundach

Tak więc jeśli odpalimy silnik i alternator podbije napięcie instalacji rozruchowej powyżej 13V, urządzenie połączy obie instalacje i umożliwi przepływ energii z alternatora do akumulatora nadwoziowego. Również w sytuacji odwrotnej - gdy uruchomimy łądowarkę w kamperze lub instalacja solarna nałąduje nam akumulator nadwoziowy urządzenie zewrze swoje styki umożliwiając przepływ nadwyżki energii z solara do akumulatora rozruchowego.


Teraz sytuacja gdy źródło zewnętrznej energii już jej nie dostarcza i należy instalacje rozłączyć. Mimo że pudełko wygląda dość niepozornie, zawiera w sobie mikroprocesor monitorujący zmiany napięc na wejściach. Obserwacje te obejmują ostatnich kilka minut i na ich podstawie urządzenie może określić trendy, a co za tym idzie uniknąć przypadkowego rozłączania na skutek krótkotrwałego spadku napięcia np. na skutek włączenia się przetwornicy czy lodówki kompresorowej. W uproszczeniu można przyjąć że rozłączanie będzie przebiegać w następujących oknach czasowych:

powyżej 12,8V pozostaje połączony
12,8V..12,4V rozłącza po 3 minutach
12,4V..12,2V rozłącza po 30 sekundach
12,2V..12,0V rozłącza po 10 sekundach
12,0V..11,0V rozłącza po sekundzie
poniżej 11V rozłącza natychmiast

Bardzo ważny jest tu próg napięcia 12,8V - jest on odpowiedni właściwie dla wszystkich akumulatorów kwasowych również w wersjach szczelnych i żelowych (VRLA AGM), natomiast może okazać się zbyt niskie w przypadku ogniw litowych...

Świstak - 2020-12-30, 11:43

2. Cyrix serii Li przeznaczony do współpracy z akumulatorami litowymi i LiFePO4 oznaczanymi czasmi jako LFP

Mamy tu trzy rodziny urządzeń :
a) Cyrix-Li-Load służący do dołączania ładowarki
b) Cyrix-Li-Charge służący do dołączania obciążenia
c) Cyrix-Li-CT realizujący funkcje podobne jak opisany powyżej i nim się będziemy zajmować

Łączenie:
poniżej 13,4V nie łączy
13,4V...13,7V łączy po 120 sekundach
13,7V...18,9V łączy po 30 sekundach
powyżej 13,9V łączy po 4 sekundach

Rozłączanie:
powyżej 13,3V pozostaje połączony
13,3V...13,2V rozłącza po 10 sekundach
poniżej 13,2V rozłącza natychmiast.

Układ połączeń elektrycznych jest tu troszkę inny niż w przypadku urządzenia opisanego powyżej ponieważ pin 85 działa teraz w sposób odmienny, wręcz odwrotny. Na szczęście można go podłączyć tak aby działął w sposób dla nas łatwy do wykonania. O ile w przypadku Cyrixa CT podanie napięcia na pin 85 powodowało uruchomienie funkcji START ASSIST czyli powodowało natychmiastowe zwarcie styków celem wspomożenia wyładowanego akumulatora rozruchowego energią z nadwozia na czas odpalenia auta, o tyle w urządzeniu Li CT napięcie musi być podane cały czas aby urządzenie mogło normalnie pracować, a aby tutaj uruchomić funkcję START ASSIST powinniśmy podać na to wejście krótki impuls dodatni... Trochę przekombinowane.... Aby mieć i jedno i drugie warto zaopatrzyć się w rezystor ok. 200...500 R którym połączymy piny 30 i 85 oraz miniaturowy łącznik monostabilny (po polsku: przycisk dzwonkowy który zwiera styki tylko wtedy gdy go wciskamy a rozwiera natychmiast po puszczeniu) który połączymy między piny 85 i 86. Aby uruchomić funkcję START ASSIST naciskamy klawisz dwukrotnie i mamy 30 sekund na próbę odpalenia auta. Jeżeli kogoś przeraża konieczność wycieczki do sklepu elektronicznego można zrezygnować z funkcji START ASSIST i połączyć piny 30 i 85 na stałe.


Przypomnę jeszcze że zarówno dla Cyrix CT jak i Cyrix Li CT obowiązkowo łączymy pin 86 z masą, pin 30 do akumulatora nadwoziowego, a pin 87 do akumulatora rozruchowego. Jeżeli chcemy móc używać zakupionego wcześniej Cyrix CT do akumulatora LFP możemy zwiększyć progi napięć przez wpięcie diody prostowniczej w odpowiednim kierunku między masę a pin 86.

Butchesky - 2020-12-30, 20:33

Genialny opis.
Powinien być na każdej stronie sprzedawcy, żeby w ogóle zrozumieć ideę działania - po co to stosować i w jaki sposób.

Uzupełnię o drobiazg - jest teraz nowa wersja cyrixa, 12/24V-400A. Działa analogicznie, ale max prądu sterującego to 400A. Jest też wersja 24/48V. Czyli sterowanie dużymi mocami (jeśli ktoś ma kilka baterii i solarów, sterowanie dużym amperażem jest możliwe).

Jest też na urządzeniu hebelek, którym możemy wybrać 'profil działania' urządzenia.
Różnią się między sobą poziomami napięcia przełączania (włączania/ wyłączania).

Więcej: tu

Uprzedzę pytania: nie jestem związany z producentem cyrixów.
Jestem użytkownikiem, który chce zaprząc ten sprzęt do pracy. Ciężkiej :)

Socale - 2020-12-30, 21:25
Temat postu: Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów
Świstak napisał/a:
W odpowiedzi na wielokrotnie pojawiające się pytania o separatory postanowiłem zebrać informacje w jednym, łatwo dostępnym miejscu.
...

Arek, prosiłbym jeszcze o uzupełnienie znaków V i A przy cyferkach dla klarowności.
Mój ukłon szczery:

Świstak - 2021-01-03, 10:49

Rodzimi producenci również odpowiedzieli na potrzeby rynku. Nie testowałem osobiście tych urządzeń, więc ograniczę się do zamieszczenia informacji o produkcie.

Urządzenie sprzedawane przez firmę TECHTRON w dwóch wersjach prądowych: 40A i 100A (SA40 i SA100) realizują część funkcji opisanych dla Cyrixa - mierzą napięcie tylko na akumulatorze rozruchowym, więc nie będą automatycznie realizowały doładowywania tego akumulatora przez solary czy prostownik podąłczony do akumulatora nadwoziowego (trzeba tą funkcję uruchamiać ręcznie). Istnieje możliwość ręcznego ustawienia progu rozłączenia, ale w chwili pisania tego posta były to napięcia 12,8V...12,0V czyli niewłściwe dla akumulatora LFP. Urządzenie bezstykowe (nie zawiera części ruchomych/przekaźników)




Wspomnę również o wysoko prądowych separatorach firmy Unipower wykorzystujących styczniki, sądzę jednak że klientem docelowym jest raczej rolnictwo. Napięcia rozłączania również typowe dla akumulatorów ołowiowych. Link do strony

Kolejne urządzenie którego również nie testowałem osobiście i nie mam na jego temat bliższych danych, sprzedawane przez firmę KAJA: Link do oferty

Świstak - 2021-01-03, 11:12

Urządzeniami wykorzystującymi zupełnie odmienną logikę są tzw separatory diodowe umożliwiające ładowanie dwóch, trzech lub więcej akumulatorów równocześnie z jednego alternatora beż możliwości przepływu energii pomiędzy poszczególnym akumulatorami. Ponieważ wewnątrz znajdują się wysokoprądowe diody Schottky'ego, spadek napięcia na urządzeniu wynosi około 0,3..0,4V - nie jest to dużo jednak jest to i tak niepożądane, dlatego są dodatkowo wyposażone w wyjście pobudzające alternator do wytwarzania wyższego napięcia kompensującego straty na diodach. Cechą charakterystyczną jest to że najpierw ładowany jest akumulator najbardziej rozładowany - o najniższym napięciu (bez znaczenia rozruchowy czy nadwoziowy), ale jeśli w nadwoziu będą stosowane akumulatory LFP (które mają przy podobnym % naładowania napięcie spoczynkowe znacznie wyższe od ołowiowych) najpierw naładowany zostanie akumulator rozruchowy ze względu na niższe napięcie spoczynkowe. Urządzenie do zastosowania właściwie tylko w starszych autach z alternatorem sterowanym linią B+ a nie przez magistralę cyfrową. Link do oferty
Andrzej_Gdynia - 2021-01-03, 13:47

wielkie dzięki -super
bert - 2021-01-03, 15:31

Świstak napisał/a:
Rodzimi producenci również odpowiedzieli na potrzeby rynku. Nie testowałem osobiście tych urządzeń, więc ograniczę się do zamieszczenia informacji o produkcie.

Urządzenie sprzedawane przez firmę TECHTRON w dwóch wersjach prądowych: 40A i 100A (SA40 i SA100) realizują część funkcji opisanych dla Cyrixa - mierzą napięcie tylko na akumulatorze rozruchowym, więc nie będą automatycznie realizowały doładowywania tego akumulatora przez solary czy prostownik podąłczony do akumulatora nadwoziowego (trzeba tą funkcję uruchamiać ręcznie). Istnieje możliwość ręcznego ustawienia progu rozłączenia, ale w chwili pisania tego posta były to napięcia 12,8V...12,0V czyli niewłściwe dla akumulatora LFP. Urządzenie bezstykowe (nie zawiera części ruchomych/przekaźników)



używam i 100tki i 40 tki. Zamontuj i... zapomnij.
Tak to działa, u mnie od kilku lat 40-tka a od trzech w drugim aucie 100-tka
Małe, ciche, niezbyt grzejne. Trzeba tylko od razu dokupić płytkę kablową.

https://techtron.pl/p2765,zlacze-przylaczeniowe-do-modulu-sa100-i-za100.html

Szkoda, że nie ma ich w komplecie z urządzeniem nawet kosztem wyższej ceny. To takie trochę dziadowanie sprzedawanie urządzenia które wymaga dokupienia elementu. Niemniej technicznie działa.

cebek - 2021-01-03, 19:08

Świetna robota z tymi opisami. :P
Długi czas miałem ten sprzedawany przez sklep kaja. Łączył przy bodajże 13,8V odcinał przy 12,8V. Nic się nie ustawia, tylko podpina i już.Prosty niepsujący się sprzęt. Wymieniłem na cyrixa a tego SLA40 użyłem do sterowania zasilaniem lodówki termoelektrycznej którą mam między siedzeniami w aucie. Teraz jak jest słońce to mam ciągle zimne napoje pod ręką :P

Artur.Dell - 2021-01-09, 11:36

Mój Cyrix CT 12/24 - 120/230 właśnie przestał działać.

Wczoraj wieczorem akumulator LiFePO4 osiągną graniczne napięcie 11,2V i BMS odłączył go od instalacji zabudowy. Działanie jak najbardziej poprawne i oczekiwane.

Natomiast po uruchomieniu silnika o rozpoczęciu ładowania napięcie na akumulatorze zabudowy w bólach osiągnęło 11,5V,gdzie ładowanie trwało kilkadziesiąt minut.

Po dokonaniu pomiarów okazało się, że cyrix nie podaje prądu na akumulator zabudowy, pomimo, że na pinie 87 miał 14,25V

Po podłączeniu zasilania z alternatora do akumulatora zabudowy z pominięciem cyrixa ładowanie momentalnie się rozpoczęło i napięcie wzrosło do 12,2. BMS włączył zasilanie i ku uciesze rodziny nastała jasność.

Czy takie zachowanie cyrixa oznacza, że dokonał żywota zaledwie po tygodniu pracy?

Świstak - 2021-01-10, 07:44

Niekoniecznie. Spotkałem się już z takim przypadkiem - przy braku zasilania z jednej ze stron układ się wyłącza, natomiast po krótkotrwałym (kilkunastosekundowym) podaniu napięcia na obie strony wraca do normalnego funkcjonowania. Co ciekawe nie wszystkie egzemplarze zachowywały się w ten sposób i nie umiem jednoznacznie odpowiedzieć czy wynika to to z różnych wersji zainstalowanego oprogramowania czy z różnic w instalacji samochodu (szczątkowe napięcia z regulatora solarów, pojemności w układzie). Nie mam żadnych informacji aby wersje Li CT zachowywały się podobnie.
Artur.Dell - 2021-01-10, 08:00

Świstak napisał/a:
Niekoniecznie. Spotkałem się już z takim przypadkiem - przy braku zasilania z jednej ze stron układ się wyłącza, natomiast po krótkotrwałym (kilkunastosekundowym) podaniu napięcia na obie strony wraca do normalnego funkcjonowania. Co ciekawe nie wszystkie egzemplarze zachowywały się w ten sposób i nie umiem jednoznacznie odpowiedzieć czy wynika to to z różnych wersji zainstalowanego oprogramowania czy z różnic w instalacji samochodu (szczątkowe napięcia z regulatora solarów, pojemności w układzie). Nie mam żadnych informacji aby wersje Li CT zachowywały się podobnie.


Wczoraj późnym wieczorem wróciłem z wyjazdu i nie sprawdzałem czy cyrix wznowił pracę. Zobaczę dzisiaj. Niezależnie od tego sytuacja jest dość irytująca i wolałbym w przyszłości podobnej nie doświadczać. Może zatem reklamować ten separator?

A przy okazji szukałem wczoraj cyrixa LI CT i nie znalazłem. Gdzie można go kupić?

Świstak - 2021-01-10, 08:27

Najczęściej w sklepach żeglarskich lub u dystrybutorów paneli choć tu często ceny są roden z generatora liczb losowych. Czasem pojawiają się na Allegro, czasem na Amazon...

Co do reklamacji Twojego urządzenia - może zostać nieuznana. Cyrix CT przeznaczony jest do pracy z akumulatorami ołowiowymi które standardowo nie mają BMS odłączających je od układu (chyba że sam sobie taki układ ktoś dokompletuje) i sytuacja odłączenia zasilania z jednej strony mogła zwyczajnie nie zostać przewidziana przez twórców oprogramowania jako sytuacja normalna, lecz jako awaryjna oznaczająca całkowite uszkodzenie akumulatora lub zwarcie jednego z obwodów. W takiej sytuacji podłączenie drugiego obwodu byłoby niewskazane, a nawet niebezpieczne.....
Trudno tu zgadywać jakie założenia projektowe przyświecały twórcom konkretnej wersji oprogramowania, a co za tym idzie taki a nie inny sposób reakcji urządzenia na niestandardową dla niego sytuację reklamować jako usterkę... Gdyby w ten sposób zachowywał się układ przystosowany do pracy z akumulatorami litowymi i BMS - można by to uznać za wadę czy usterkę, ale mówimy tu o urządzeniu serii CT.

Świstak - 2021-01-10, 09:03

Kolejna alternatywa to zbudowanie urządzenia z pojedynczych komponentów.

Układ będzie się składał z dwóch, a dla bardziej ambitnych - z czterech elementów. Głównym elementem wykonawczym będzie mocny przekaźnik przekaźnik lub stycznik spinający akumulatory nadwoziowy i rozruchowy (oczywiście poprzez odpowiednio wyliczoną i zabezpieczoną z dwóch stron instalację ułożoną w niepalnych peszlach w miejscach nienarażonych na przetarcie, przecięcie, zgniecenie, nadtopienie, wyrwanie, zalanie, zasolenie, załamanie, przebicie gwoździem lub zainteresowanie dzieci, psów czy kuny - serio, to prawdziwe usterki z jakimi się spotkałem tylko w ostatnim kwartale ubiegłego roku). Jaki przekaźnik tu wybierzecie zależy od Waszych potrzeb oraz możliwości zarobienia odpowiednich końcówek. Obciążalność jego styków powinna być większa niż wyliczony przez Was maksymalny prąd w tym obwodzie. Nie przejmujemy się tu zbytnio energią jaką to urządzenie będzie zużywać na własne potrzeby, ponieważ będzie włączone tylko wtedy gdy będziemy mieli jej nadwyżkę.



Elementem sterującym będzie układ detekcji napięcia z regulowaną histerezą czyli różnicą między napięciem załączenia i rozłączenia. Może to być zrealizowane przez osobny potencjometr do ustalania napięcia załączenia, a osobny do ustalania napięcia rozłączenia albo jeden potencjometr do ustalania napięcia średniego a drugi do histerezy. Oba rozwiązania są dla nas jak najbardziej prawidłowe. Bardziej istotne jest tu zapotrzebowanie na energię czyli prąd jałowy lub spoczynkowy ponieważ urządzenie to będzie zasilane przez cały czas. Musimy wybrać urządzenie jak najoszczędniejsze więc już w przedbiegach odpadają rozwiązania z kolorowymi wyświetlaczami...



Aby zrealizować ładowanie akumulatora nadwoziowego z alternatora - podłączamy styki wejściowe (zasilania) naszego układu sterującego do akumulatora rozruchowego, a wyjściowe wykorzystujemy do wysterowania naszego przekaźnika/stycznika wykonawczego który będzie spinał instalacje. I już, gotowe. Pozostało tylko ustawić napięcia - załączenia na ok. 14,2V i rozłączenia na 13,8V.
Aby zapewnić łądowanie w drugą stronę będziemy się musieli wykosztować... Albo kupimy drugi układ sterujący który zasilimy tym razem z akumulatora nadwoziowego (napięcia możemy ustawić takie same lub ciut wyższe) Albo zainwestujemy w dwie diody prostownicze o prądzie roboczym min. 1A w cenie ok. 10gr sztuka. Obydwie katody podłączymy do wejścia zasilającego nasz układ sterujący, jedną anodę do + akumulatora rozruchowego a drugą anodę do + akumulatora nadwoziowego. Potrzebna tu będzie ponowna regulacja naszego detektora napięcia, ponieważ teraz na jego wejściu napięcie jest pomniejszone o spadek napiecia na diodzie.

Artur.Dell - 2021-01-12, 13:37

Świstak napisał/a:
2. Cyrix serii Li przeznaczony do współpracy z akumulatorami litowymi i LiFePO4 oznaczanymi czasmi jako LFP

...Aby mieć i jedno i drugie warto zaopatrzyć się w rezystor ok. 200...500 R którym połączymy piny 30 i 85 ...


Jakiej mocy powinien być ten rezystor?[/size]

reaven22 napisał/a:

Tracer rzeczywiście może się uszkodzić przy odcięciu ładowania przez BMS.
Aby wyeliminować problem powinno się podłączyć kondensator elektrolityczny c/a 22000 uF/25V do wyjścia z tracera na akumulator.
np coś takieg https://allegro.pl/oferta/kondensator-22000uf-25v-30x42-llife-105-sinecon-10079405318
Kondensator przejmie impuls napięcia i tracer zdąży ograniczyć prąd zanim dojdzie do awarii.


I jeszcze jedna kwestia, czy w przypadku Cyrixa Li CT warto dołożyć kondensator proponowany przez kolegę Reaven22 ?[/size]

Świstak napisał/a:
Niekoniecznie. Spotkałem się już z takim przypadkiem - przy braku zasilania z jednej ze stron układ się wyłącza, natomiast po krótkotrwałym (kilkunastosekundowym) podaniu napięcia na obie strony wraca do normalnego funkcjonowania. Co ciekawe nie wszystkie egzemplarze zachowywały się w ten sposób i nie umiem jednoznacznie odpowiedzieć czy wynika to to z różnych wersji zainstalowanego oprogramowania czy z różnic w instalacji samochodu (szczątkowe napięcia z regulatora solarów, pojemności w układzie). Nie mam żadnych informacji aby wersje Li CT zachowywały się podobnie.

Trochę się pochorowałem, więc dopiero dziś sprawdziłem tego mojego cyrixa.
Świstak, miałeś rację, jednak nie doszło do uszkodzenia, cyrix ruszył i pracuje poprawnie. Nie mniej przypadłość jest dość irytująca.

Łamię się zatem, czy inwestować kolejne 400 zł. w cyrixa Li CT, czy już pozostać przy tym CT i podrasować go diodą prostowniczą.
No i starać się w przyszłości nie dopuszczać do granicznego napięcia, przy którym BMS odcina akumulator od odbiorników.[/size]

EDIT by Świstak - zmieniłem rozmiar czcionek na mniej krzykliwe.

Świstak - 2021-01-13, 17:31

Artur.Dell napisał/a:


1. Jakiej mocy powinien być ten rezystor?[/size]



2. I jeszcze jedna kwestia, czy w przypadku Cyrixa Li CT warto dołożyć kondensator proponowany przez kolegę Reaven22 ?[/size]


3. Łamię się zatem, czy inwestować kolejne 400 zł. w cyrixa Li CT, czy już pozostać przy tym CT i podrasować go diodą prostowniczą.
No i starać się w przyszłości nie dopuszczać do granicznego napięcia, przy którym BMS odcina akumulator od odbiorników.[/size]


1. Zgodnie ze wzorem na moc P=U²/R czyli gdy dasz 12x12/200 = ok. 1W nic się nie stanie nawet w przypadku zwarcia w cyrixie. Jako że jest to wejście kontrolne - prąd płynący będzie bliski zeru, więc i moc rezystora w tym przypadku będzie przewymiarowana tysiące razy, ale dla bezpieczeństwa....

2. Z pewnością nie zaszkodzi.

3. Najpierw spróbuj z diodą - jeśli z jakiegoś powodu nie będzie satysfakcjonujące - można wymienić na Li

Artur.Dell - 2021-02-07, 15:26

Świstak napisał/a:
Artur.Dell napisał/a:



3. Łamię się zatem, czy inwestować kolejne 400 zł. w cyrixa Li CT, czy już pozostać przy tym CT i podrasować go diodą prostowniczą.


3. Najpierw spróbuj z diodą - jeśli z jakiegoś powodu nie będzie satysfakcjonujące - można wymienić na Li


Dodałem diodę i tu niespodzianka zamiast spodziewanego podbicia napięcia ono jeszcze spadło o 0,3V.
Na wejściu do Cyrixa było 14,35V a na wyjściu 13,47V. Po usunięciu diody z obwodu napięcie na wyjściu wzrosło do 13,77V
_______

Świstak - 2021-02-11, 21:00

Gdzie wpiąłeś tą diodę??????
Artur.Dell - 2021-02-11, 21:05

Na przewodzie masowym cyrixa.
Tomek84 - 2021-03-04, 18:52

Czy stosowanie Cyrixa CT z bateriami LiFePo4 niesie ze sobą jakieś zagrożenia dla samych baterii, czy to chodzi tylko o ryzyko drenowania baterii hotelowych przez aku rozruchowe.

Świstak napisał/a:
Bardziej istotne jest tu zapotrzebowanie na energię czyli prąd jałowy lub spoczynkowy ponieważ urządzenie to będzie zasilane przez cały czas. Musimy wybrać urządzenie jak najoszczędniejsze więc już w przedbiegach odpadają rozwiązania z kolorowymi wyświetlaczami...


a jakby zasilać to urządzenie (ten komparator) po zapłonie, to będzie działać tylko jak auto na chodzie?!

MaxL - 2021-03-04, 20:58

Czy ktoś używał takiego separatora - CARGO

https://allegro.pl/oferta/izolator-akumulatorow-maszyny-rolnicze-12v-9697026555?

Chyba ktoś przetłumaczył maszynowo opis:

Obciążenie maksymalne: 140 amp
Przekaźnik sterowany mikroprocesorem. Otwiera się do ładowania akumulatora dodatkowego, gdy napięcie ładowarki osiąga 13,3 V i zamyka się przy 12,8 V.

Chyba powinno być na odwrót - zgodnie z logiką i z tym co na zdjęciu - Cut-IN zwarcie Cut-Out - rozwarcie.

Pytanie jak zareaguje ten separator jak akumulator rozruchowy dostanie mały prąd ładowania z regulatora solarnego bo akurat mój ma dodatkowe wyjście 1A na aku rozruchowy...

Monter - 2021-05-09, 12:26

Informacje na stronie producenta są równie skąpe co opis oferty w różnych sklepach. PDF ze szczegółowym opisem nie znalazłem nawet na stronie producenta... Nie wiadomo czy to działa w jedną stronę, czy w dwie, czy są jakieś zwłoki czasowe, itp.
Chcąc zastosować jakikolwiek separator ładowanie z solara musi być raczej podpięte tylko po stronie akumulatora hotelowego, wtedy ma to sens - gdy napięcie wzrośnie przekaźnik załączy się i solar będzie ładował oba. Swój dodatkowy kabelek musiałbyś po prostu odłączyć.

MaxL - 2021-05-09, 16:29

Zostałem przy oryginalnym rozwiązaniu - przekaźnik łączy oba akumulatory tylko jak pracuje alternator i w zasadzie to wystarcza.
Zbynek - 2021-08-08, 09:31
Temat postu: Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów
Informacja/pytanie głównie do posiadaczy akumulatorów LiFePO4.
Zauważyłem u siebie (instalacja aku silnikowy->Cyrix->rozdzielnia 12V->aku zabudowy LiFePO4), że podczas odłączenia akumulatora zabudowy (jeśli BMS rozłączy lub odłączymy bo jest mróz i nie można go ładować), Cyrix się rozłącza i nie podaje napięcia na stronę "hotelową". Ma to ten minus że wtedy nie mamy w ogóle zasilania części mieszkalnej z alternatora podczas jazdy. W takim przypadku zwykły "hebel" zamiast Cyrixa nie stwarzałby tego problemu. Jak macie to rozwiązane u siebie?

LukF - 2021-08-08, 14:43
Temat postu: Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów
Zbynek napisał/a:
Informacja/pytanie głównie do posiadaczy akumulatorów LiFePO4.
Zauważyłem u siebie (instalacja aku silnikowy->Cyrix->rozdzielnia 12V->aku zabudowy LiFePO4), że podczas odłączenia akumulatora zabudowy (jeśli BMS rozłączy lub odłączymy bo jest mróz i nie można go ładować), Cyrix się rozłącza i nie podaje napięcia na stronę "hotelową". Ma to ten minus że wtedy nie mamy w ogóle zasilania części mieszkalnej z alternatora podczas jazdy. W takim przypadku zwykły "hebel" zamiast Cyrixa nie stwarzałby tego problemu. Jak macie to rozwiązane u siebie?


Mam zwykły "hebel" którym odłączam LiFePO4 od elektrobloku kiedy parkuję na dłużej pod wiatą koło domu. Ale ładowanie z solara idzie na LiFePO4 cały czas i tego "hebel" nie rozłącza. Więc nie wiem do czego miałbym używać Cyrixa. Inaczej mówiąc moja instalacja jest możliwie prosta :bigok Opisałem ją w moim wątku o Malibu a kolega Joko i inni doradzali.

Zbynek - 2021-08-08, 15:09
Temat postu: Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów
LukF napisał/a:
Zbynek napisał/a:
Informacja/pytanie głównie do posiadaczy akumulatorów LiFePO4.
Zauważyłem u siebie (instalacja aku silnikowy->Cyrix->rozdzielnia 12V->aku zabudowy LiFePO4), że podczas odłączenia akumulatora zabudowy (jeśli BMS rozłączy lub odłączymy bo jest mróz i nie można go ładować), Cyrix się rozłącza i nie podaje napięcia na stronę "hotelową". Ma to ten minus że wtedy nie mamy w ogóle zasilania części mieszkalnej z alternatora podczas jazdy. W takim przypadku zwykły "hebel" zamiast Cyrixa nie stwarzałby tego problemu. Jak macie to rozwiązane u siebie?


Mam zwykły "hebel" którym odłączam LiFePO4 od elektrobloku kiedy parkuję na dłużej pod wiatą koło domu. Ale ładowanie z solara idzie na LiFePO4 cały czas i tego "hebel" nie rozłącza. Więc nie wiem do czego miałbym używać Cyrixa. Inaczej mówiąc moja instalacja jest możliwie prosta :bigok Opisałem ją w moim wątku o Malibu a kolega Joko i inni doradzali.


A jak odłączasz elektroblok od aku silnikowego?

LukF - 2021-08-08, 21:05

Wcale nie odłączam od silnikowego. Aku silnikowy nic nie zasila w elektrobloku. Więc to połączenie nie jest rozłączne.
Zbynek - 2021-08-31, 22:44
Temat postu: Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów
Świstak napisał/a:
W odpowiedzi na wielokrotnie pojawiające się pytania o separatory postanowiłem zebrać informacje w jednym, łatwo dostępnym miejscu. Zacznę od popularnych CYRIX i z czasem postara się uzupełnić o inne dostępne rozwiązania.


W jaki sposób mogę sprawdzić stan Cyrix`a CT 120? Chodzi o to, czy jest rozłączony czy nie.

Pieredyszka - 2021-09-01, 06:25

Wpis dla kontroli tematu.

Szukałem tematu Cyrix w szukajce forumowej, ale nic nie wyskoczyło :roll:

Monter - 2021-09-01, 10:57

Bo prędzej w guglach coś znajdziesz niż w tej szukajce, mimo, że to tu gdzieś pewnie jest. Taka sytuacja.

Jak sprawdzić CT nie wiem, ja robiłem separator sam z przekaźnika zależnego od napięcia. Też mi brakowało sygnalizacji czy połączył, czy nie, więc dołożyłem sobie diodę LED zasilaną równolegle do cewki przekaźnika w swoim "separatorze". Ale przy samoróbce miałem tam pełen dostęp, Ty pewnie albo masz moduł zalany albo zapieczętowany (gwarancja?).
Bez ingerencji do modułu sprawdzanie można uzyskać montując mini wskaźniki napięcia przed i po separatorze - przy załączonym powinny wskazać to samo napięcie. To taki pomysł na szybko :)

smok_wawelski - 2021-09-01, 12:53
Temat postu: Cyrix
Zbynek napisał/a:
....W jaki sposób mogę sprawdzić stan Cyrix`a CT 120? Chodzi o to, czy jest rozłączony czy nie.
Przypuszczam że chodzi Ci o sprawdzenie czy daje w stronę aku pokładowych - jeśli tak to wydaje mi się że po prostu podczas pracy alternatora zmierzyć prąd i napięcie na wyjściu na aku pokładowe - może być dość znaczny prąd zatem odpowiednim byłby raczej miernik cegowy lub amperomierz z bocznikiem.
Niestety tak jak pisze Monter - CT 120 poskąpiono kontrolki stanu - ma ja dopiero jego większy brat

Pieredyszka napisał/a:
....Szukałem tematu Cyrix w szukajce forumowej, ale nic nie wyskoczyło :roll:
Wpisz "separator Cyrix", zaznacz opcję [Szukaj któregokolwiek słowa lub wyrażenia]
wyszukiwanie tematów zwróci 118 pozycji, wyszukiwanie postów 222
Szczerze mówiąc nie wiem jak tu skonfigurowano wyszukiwarkę musiałbym pytać kol Koder ale wyszukiwarka w phpBB nigdy nie była jego mocna stroną

Zbynek - 2021-09-02, 08:24
Temat postu: Re: Cyrix
smok_wawelski napisał/a:
Zbynek napisał/a:
....W jaki sposób mogę sprawdzić stan Cyrix`a CT 120? Chodzi o to, czy jest rozłączony czy nie.
Przypuszczam że chodzi Ci o sprawdzenie czy daje w stronę aku pokładowych


Bardziej chodzi o to, czy po zgaszeniu silnika się rozłączył (aku zabudowy to LiFePO4).

smok_wawelski - 2021-09-02, 12:25

W takim przypadku wydaje mi sie że tylko pomiar lub wskaźniki bazujące na pomiarze kierunku przepływu prądu - jeśli obwód jest otwarty i nie ma odbiorników prąd nie będzie płynął z wyjątkiem b. małego prądu który zużywa sam Cyrix w stanie czuwania - specyfikacja podaje: Pobór prądu w stanie otwarcia <4 mA- pełne dane tutaj: https://www.victronenergy...20A-230A-PL.pdf pytanie tylko z którego aku jest brany :)
Zasilanie jest niejako dwustronne na 87 i 30, masa wspólna wiec pomiar napięcia raczej niewiele nam da jeśli akumulatory sa naładowane i o podobnym napięciu
O ile napięcia aku rozruchowego i pokładowego byłyby różne można by spróbować mierzyć napięcie po zwarciu start assist wtedy powinien chwilowo łączyć pokładowe z rozruchowym
Niestety slaby ze mnie elektryk a elektronik żaden - mam nadzieje że odpisze Ci ktoś mądrzejszy w tych sprawach ode mnie :)

Monter - 2021-09-02, 22:24

Nie używałem dotąd oryginalnego separatora, ale patrząc na schemat tego cyrixa i opis działania, bazuje na napięciu. Nie ma też wejścia np. +12V po stacyjce by wiedzieć że właśnie włączyłeś lub wyłączyłeś zapłon. Dodatkowo po zaniku ładowania napięcie akumulatora nie spada aż tak drastycznie i natychmiastowo, stąd wniosek, że raczej akumulatory po wyłączeniu silnika mogą nie być natychmiastowo rozłączane. Bo i po cóż miało by tak być?
reaven22 - 2021-09-03, 14:29

Cyrix mierzy poziom napięć, trendy. Na tej podstawie załącza ładowanie w jedną lub drugą stronę.

Monter napisał/a:
Dodatkowo po zaniku ładowania napięcie akumulatora nie spada aż tak drastycznie i natychmiastowo,


Spada dość szybko z napięcia ładowania 14,2V do napięcia c/a 12,7V dla naładowanego akumulatora kwasowego.

W instrukcji cyrixa można wyczytać przy jakich napięciach się załącza i rozłącza.

sławek w. - 2021-09-20, 19:16

W nawiązaniu do tematu separatorów Cyrixa i innych mam pytanie, ale najpierw opiszę sytuację.
Miałem regulator MPPT Votronica, który ma dwa wyjścia na akumulatory - podstawowe na zabudowę - drugie na silnikowy z ładowaniem 1A. Ponieważ zamieniłem jeden z solarów 100Wp na 200Wp co razem dało 400Wp (2x100Wp + 1x200Wp), łącząc je 2x100Wp równolegle i potem z 200Wp szeregowo. Niestety Votronic przyjmuje max. 50V a było więcej, więc zmieniłem regulator na Victrona 100V/20A. Tu moje pytanie, co zastosować do ładowanie akumulatora silnikowego gdy instalacja solarna ładuje akumulator pokładowy a do podtrzymania napięcia silnikowego wystarczyłoby wręcz symboliczne natężenie. Znalazłem taki moduł https://www.votronic.allc...y-12v-p-97.html jednakże na stronie Votronic.de znalazłem opis (na stronie Allcampu nie ma o tym wzmianki), że nie można łączyć akumulatorów LiFePo4 (taki posiadam pokładowy) z Pb i znalazłem się punkcie wyjścia. Na Amazonie poczytałem opinie o Cyrixach, że są wadliwe, zawieszają się lub psują. Czy jest jakieś sensowne w miarę budżetowe rozwiązanie?

andi at - 2021-09-20, 19:30

zamiast rozruchowego kondensator .Są gotowce do kupienia
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=35949

sławek w. - 2021-09-20, 20:57

andi at napisał/a:
zamiast rozruchowego kondensator .Są gotowce do kupienia
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=35949


Owszem, można i tak ale nie znam się na elektryce ani tym bardziej elektronice aby samemu takie coś wykonać, chociaż jest to bardzo pociągające - jakby nie było 22 kg mniej z DMC. Jednakże jak już wcześniej pisałem pod co podłączyć "życiowe" funkcje samochodu. Musiałbym chyba jechać do Świstaka bo On to ogarnia.
Tak więc pytanie pozostaje otwarte.

andi at - masz takie rozwiązanie w postaci super kondensatorów w swoim kamperze ?

franu - 2021-11-13, 10:39

Świstak napisał/a:
2. Cyrix serii Li przeznaczony do współpracy z akumulatorami litowymi i LiFePO4 oznaczanymi czasmi jako LFP

...

Przypomnę jeszcze że zarówno dla Cyrix CT jak i Cyrix Li CT obowiązkowo łączymy pin 86 z masą, pin 30 do akumulatora nadwoziowego, a pin 87 do akumulatora rozruchowego. Jeżeli chcemy móc używać zakupionego wcześniej Cyrix CT do akumulatora LFP możemy zwiększyć progi napięć przez wpięcie diody prostowniczej w odpowiednim kierunku między masę a pin 86.



Czy bedziesz uprzejmy napisać jaką konkretnie diode wpiąć, ?

Pozdrwiam

franu

Hehu - 2021-11-30, 22:20
Temat postu: Wybór przewodu zasilającego do akumulatorów.
Mam pytanie co do wyboru przewodu zasilającego akumulatory z separatorem znalazłem na allegro dwa rodzaje przewodów 35mm tańszy https://allegro.pl/oferta/kabel-przewod-zasilajacy-35mm2-12mm-ofc-czerwony-9556504840 i droższy https://allegro.pl/oferta/kabel-przewod-lgy-35mm2-czerwony-na-metry-11273168440 czy różnica polega tylko w cenie?
MaxL - 2021-12-01, 19:59

pierwszy to aluminium miedziowane a drugi to miedź więc pomimo niższej ceny to wychodzi drożej 8-)
reaven22 - 2021-12-01, 23:17

Do czego chcesz stosować 35mm2 ??
Hehu - 2021-12-01, 23:30

reaven22 napisał/a:
Do czego chcesz stosować 35mm2 ??
Do połączenia akumulatora rozruchowego z hotelowym.
Hehu - 2022-02-03, 15:07

A jak z tym przewodem masowym z Cyrixa można go podpiąć do aku hotelowego i jaką grubość przewodu zastosować? I jeszcze jedna sprawa mnie ciekawi jeśli aku rozruchowy jest rozładowany to Cyrix nie puści prądu z aku hotelowego?
Stefunk - 2022-07-26, 12:34

Orientujecie się czy pod Cyrix Li Ct mogę podłączyć na jakiś czas kwasiaka? Docelowo będe chciał wsadzić lifepo4, ale na ten moment mam zbędną kwasówkę, którą chciałem podpiąć.
reaven22 - 2022-07-27, 08:10

Powinno działać prawidłowo.
Rudiger - 2023-09-12, 17:54

Przepraszam, że odświeżam stary wątek ale mam pewien problem.
Założyłem w vancamperze separator CAR GO (taka kostka jakich teraz sporo na allegro). Założyłem go do energobloku rok temu ale dopiero teraz wykańczam busa i podłączyłem wiązkę do alternatora. Nie wnikałem wcześniej jak on działa z solarami.
Instalację mam z solarami (ster.MMPT). Na wiązce pomiędzy alternatorem a separatorem mam w szeregu amperomierz (interesował mnie prąd ładowania który będzie dostarczany z alternatora) i hebel rozłączający.

Efekt jest taki, że po zgaszeniu silnika solary trzymają, powiedzmy, napięcie 14V przez co separator jest dalej zwarty i występuje prąd wsteczny (amperomierz wychyla się w drugą stronę) - ładuję solarami akumulator pokładowy i rozruchowy.
Dopiero odłączenie solarów (heblem) lub zachód słońca powoduje spadek napięcia i rozłączenie separatora. Separator jest podłączony poprawnie (kwestia wejście z alternatora i wyjście na aku pokładowy).

Czy to normalne? Nie chcę z solarów ładować aku rozruchowego. Czy Cyrix posiada układ zapobiegający prądowi wstecznemu? Może te "kostki" tego nie posiadają?
Może zastosować diodę? Jaką? Jakiej mocy?

Doradźcie proszę bo zbliża mi się dziewiczy rejs zbudowanym kamperem...

Zbynek - 2023-10-01, 11:54

Rudiger napisał/a:
Przepraszam, że odświeżam stary wątek ale mam pewien problem.
Założyłem w vancamperze separator CAR GO (taka kostka jakich teraz sporo na allegro). Założyłem go do energobloku rok temu ale dopiero teraz wykańczam busa i podłączyłem wiązkę do alternatora. Nie wnikałem wcześniej jak on działa z solarami.
Instalację mam z solarami (ster.MMPT). Na wiązce pomiędzy alternatorem a separatorem mam w szeregu amperomierz (interesował mnie prąd ładowania który będzie dostarczany z alternatora) i hebel rozłączający.

Efekt jest taki, że po zgaszeniu silnika solary trzymają, powiedzmy, napięcie 14V przez co separator jest dalej zwarty i występuje prąd wsteczny (amperomierz wychyla się w drugą stronę) - ładuję solarami akumulator pokładowy i rozruchowy.
Dopiero odłączenie solarów (heblem) lub zachód słońca powoduje spadek napięcia i rozłączenie separatora. Separator jest podłączony poprawnie (kwestia wejście z alternatora i wyjście na aku pokładowy).

Czy to normalne? Nie chcę z solarów ładować aku rozruchowego. Czy Cyrix posiada układ zapobiegający prądowi wstecznemu? Może te "kostki" tego nie posiadają?
Może zastosować diodę? Jaką? Jakiej mocy?

Doradźcie proszę bo zbliża mi się dziewiczy rejs zbudowanym kamperem...


Moim zdaniem wszystko jest ok. Jak masz źródło prądu to ładuje 2 akumulatory razem niezależnie od tego, co tym źródłem jest (alternator czy solary). A jak nie ma ładowania to rozłącza akumulatory żeby zabudowa nie rozładowała aku silnikowego, bo byś miał problem z uruchomieniem silnika.

chris_66 - 2023-10-02, 16:44

Zbynek napisał/a:
Rudiger napisał/a:
Przepraszam, że odświeżam stary wątek ale mam pewien problem.
Założyłem w vancamperze separator CAR GO (taka kostka jakich teraz sporo na allegro). Założyłem go do energobloku rok temu ale dopiero teraz wykańczam busa i podłączyłem wiązkę do alternatora. Nie wnikałem wcześniej jak on działa z solarami.
Instalację mam z solarami (ster.MMPT). Na wiązce pomiędzy alternatorem a separatorem mam w szeregu amperomierz (interesował mnie prąd ładowania który będzie dostarczany z alternatora) i hebel rozłączający.

Efekt jest taki, że po zgaszeniu silnika solary trzymają, powiedzmy, napięcie 14V przez co separator jest dalej zwarty i występuje prąd wsteczny (amperomierz wychyla się w drugą stronę) - ładuję solarami akumulator pokładowy i rozruchowy.
Dopiero odłączenie solarów (heblem) lub zachód słońca powoduje spadek napięcia i rozłączenie separatora. Separator jest podłączony poprawnie (kwestia wejście z alternatora i wyjście na aku pokładowy).

Czy to normalne? Nie chcę z solarów ładować aku rozruchowego. Czy Cyrix posiada układ zapobiegający prądowi wstecznemu? Może te "kostki" tego nie posiadają?
Może zastosować diodę? Jaką? Jakiej mocy?

Doradźcie proszę bo zbliża mi się dziewiczy rejs zbudowanym kamperem...


Moim zdaniem wszystko jest ok. Jak masz źródło prądu to ładuje 2 akumulatory razem niezależnie od tego, co tym źródłem jest (alternator czy solary). A jak nie ma ładowania to rozłącza akumulatory żeby zabudowa nie rozładowała aku silnikowego, bo byś miał problem z uruchomieniem silnika.


tak powinno być, jak stoisz gdzieś w krzakach masz zawsze aku dobite do pełna
mam tak od lat i nigdy mi to nie przeszkadzało


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group