elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Jakie akumulatory i solary potrzebne do klimatyzacji?
andrzej627 - 2022-11-15, 17:42 Temat postu: Jakie akumulatory i solary potrzebne do klimatyzacji?Znajomy kamperowiec lubi jeździć w lecie do ciepłych krajów. Aby korzystać z klimatyzacji w kamperze musi stawać na campingach, ale wolałby na dziko.
Da radę schłodzić się na noc bez używania agregatu prądotwórczego?Voku - 2022-11-16, 19:07 LifePo4 minimum pewnie 200Ah i Przetwornica która uciągnie start takiej klimatyzacji, AZO robiło dla Kapitana taką, ale to są przetwornice 4000W, Solarów im więcej tym lepiej.
Ogólnie znam się na tym tyle co nic, ale klima sporo pobiera jak zajdzie słońce to może starczy prądu na może 2h chłodzenia więc niewiele.
Może lepszym rozwiązanie będzie klima na 12V chyba że one są g.. warte?Socale - 2022-11-16, 20:34 Temat postu: Re: Jakie akumulatory i solary potrzebne do klimatyzacji?
andrzej627 napisał/a:
...
Dometic FreshJet 2200 z przetwornicą
...
Da radę schłodzić się na noc bez używania agregatu prądotwórczego?
Nie.
Temat szeroko był tu kombinowany z każdej strony i lipa jest nadal. Tzn, coś tam komuś działa, ale to małej mocy urządzenie o niskiej skuteczności.
Typowy dachowy klimatyzator jeśli ruszy z miejsca to tylko raz, sprężarka ponownie już się nie włączy.
Aku LiFePo4 odcinają dostarczanie energii w wyniku milisekundowego wielkorotnie przekroczonego progu prądowego ustalonego w akumulatorze by nie zniszczyć ogniw.
To tak w skrócie co pamiętam i nie warto męczyć tematu takiego rozwiązania.
.
Agregat natomiast, jest bardziej odporny na prądowe strzały w milisekundzie rozruchu sprężarki i jest to inna bajka, jak najbardziej do uzyskania.SlawekEwa - 2022-11-16, 20:41
Socale napisał/a:
Agregat natomiast, jest bardziej odporny na prądowe strzały w milisekundzie rozruchu sprężarki i jest to inna bajka, jak najbardziej do uzyskania.
Agregat 900W - 300W Frala 03 nie startuje Socale - 2022-11-16, 21:16 O to to to... Fral miałem na myśli, słaby jest i żreć prądu choć mniej to też chce.
0,9kW to trochę mało.
2-3kW załatwi sprawę na pewno.andrzej627 - 2022-11-16, 21:20
Socale napisał/a:
Aku LiFePo4 odcinają dostarczanie energii w wyniku milisekundowego wielkorotnie przekroczonego progu prądowego ustalonego w akumulatorze by nie zniszczyć ogniw.
Według specyfikacji akumulatora LFP- Smart 12,8/300 maksymalnie można z niego ciągnąć (Maximum continuous discharge current) 600A, a zalecany pobór (Recommended continuous discharge current) powinien być ≤300A. Nie starczy?BikerB - 2022-11-16, 21:57 oj tam oj tam
po pierwsze freshjet 2200 ma softstart
po drugie jak bym podlaczyl tego aircona za pomoca dedykowanego zestawu przeznaczonego do zasilania go z alternatora w czasie jazdy (nie pamietam nazwy bo jakas taka skrotowa ale jest taki zestaw dometica)
po trzecie ta przetwornica to slabowata jest -standardowy test invertera polega na sprawdzaeniu wagi , benchmark victron
po czwarte nie lubie dometica/waeco bo oni jakby specjalnie ukrywali realne dane techniczne
po piate -piszemy o schladzaniu rozgrzanego - licz 100A (gdzies cos pamietam ze fresh2200 bierze 950W przy maks mocy ) licz minimum 100A/handrzej627 - 2022-11-16, 22:19
BikerB napisał/a:
licz 100A
Tzn. przydałyby się co najmniej 2 akumulatory po 300 Ah.andrzej627 - 2022-11-16, 22:36
Co to konkretnie znaczy? Ile amperów potrzebuje?
Dometic pisze mało konkretnie:LukF - 2022-11-17, 15:07
andrzej627 napisał/a:
BikerB napisał/a:
licz 100A
Tzn. przydałyby się co najmniej 2 akumulatory po 300 Ah.
Ooooo, grubo idziemy....
Inwestycja w aku plus klima plus przetwornica to będzie więcej monet niż wartość niejednego kampera z forum
Ale jak to mówi mój kolega: kto bogatemu zabroni?andrzej627 - 2022-11-17, 15:23 Oczywicie, że taniej byłoby polecieć samolotem z biurem podrózy i nocować w hotelu z klimatyzacją niż jechać kamperem tysiące kolometrów i nocować na dziko. LukF - 2022-11-17, 15:36 andrzej627,
Andrzej, nie o takie wnioski mi chodziło andrzej627 - 2022-11-17, 15:42 Moje rozumowanie jest takie: najpierw szukamy możliwego rozwiązania z punktu widzenia technicznego, a dopiero potem patrzymy, czy nas na nie stać, czy się opłaca, czy mozna taniej, czy wypada itp....yamah - 2022-11-17, 16:49
andrzej627 napisał/a:
Moje rozumowanie jest takie: najpierw szukamy możliwego rozwiązania z punktu widzenia technicznego,.
Dokładnie..masz rację więc u mnie jest jakiś tam Dometic Frez + przetwornica 2500/5000 a zainstalowałem takie "chłodziwo" na 12V które robi dosyć dobry wir powietrza + okienny wyciąg MaxxFan.
99% stajemy poza kempingami.
https://allegro.pl/oferta/wentylator-sufitowy-12v-przyczepa-kamper-7450911595Socale - 2022-11-17, 21:34
andrzej627 napisał/a:
Moje rozumowanie jest takie: najpierw szukamy możliwego rozwiązania z punktu widzenia technicznego...
No... szukamy. Nadal.
Frazesy. Prąd trzeba widzieć o go rozumieć.
Te z miękkim startem po prostu nie wywalają bezpieczników w skrzynkach na kempingach i nie ma odcięcia gdy prąd nie przekracza wartości wyrażonej w A, mimo spadku napięcia w tym momencie nawet do 150V - tu mowa o spadku napięcia podczas rozruchu a taki spadek zauważony przez elektronikę na wyjściu z przetwornicy jest przez nią samą nie do zaakceptowania, więc ona musi odciąć.
Chodzi o energię włąsną a nie ze słabych słupków z prądem... i co? Systemy zabezpieczeń chronią źródła dostarczania oczekiwanej energii dla ich dobra (ochrona aku LiFePo4), w tym przypadku prąd rozruchowy jest albo za wysoki albo zbyt gwałtowny, te parametry są ściśle kontrolowane przez elektronikę.
Jeśli jest zbyt gwałtowny, LiFePo4 wewnątrz odetnie, jeśli jest zbyt wysoki, odetnie się przetwornica.
Jeśli prąd rozruchu jest płynnie narastający i niezbyt wysoki, to wystartuje tylko coś co udaje klimatyzację.
A marketing robi swoje.andrzej627 - 2022-11-17, 22:11 Socale, a więc bez względu na to jak wielka byłaby pojemność akumulatorów i jak mocna byłaby przetwornica, nie da rady wystartować klimatyzacji (nawet z miękkim startem) bez dostępu do 230V ze słupka.BikerB - 2022-11-17, 22:20
andrzej627 napisał/a:
/ cut/
Dometic pisze mało konkretnie:
no wlasnie dlatego ich produktow nie lubie
ale
przeczytaj dokumentacje od freshjeta tam jest o tym zestawie do zasilania z akumulatora w czasie jazdy
ergo
tam musi byc przetwornica i ja bym szedl w tym kierunku , bedzie to fabryczny zestaw
IMO ma to dzialacrakro1 - 2022-11-17, 22:44 Za słaby jestem aby cokolwiek teoretycznie omawiać i w dodatku nie chce mi się zbierać danych odnośnie mojej klimy i przetwornicy. W dodatku nie spodziewając się takiej potrzeby nie testowałem mojego, działającego układu. Ale - mam dwa akumulatory LiFePO po 172 Ah. Do tego przetwornicę dużej mocy. Tak aby obsłużyła klimę stacjonarną w aucie. Na luzie używam tego układu ale w poczuciu konieczności oszczędzania energii, po pewnym czasie, po ostudzeniu auta tą klimę wyłączałem po osiągnięciu celu jakim było schłodzenie auta. Na dachu mam 300wat solarów i w ciepłym kraju to wystarcza.
W poprzednim kamperze miałem klimatyzację podłogową Dometic 2000wat i do jej zasilania, poprzez stosowną przetwornicę miałem dwa akumulatory żelowe po 220 Ah każdy. Działało. A, gdy prądu brakowało piszcząca przetwornica zmuszała do wyłączenia klimy. Ale efekt też był niezły.
Czyli da się. Oczywiście zależy wszystko od wymagań użytkownika.
Gdybym montował taki układ to chyba chciałbym taką klimę jaką tu kolega pokazał - zasilaną 12v. I jak najwięcej paneli solarnych, nawet na bocznych ścianach i akumulatorów ile się zmieści.
Na ile godzin pracy uda się taki układ zastosować okaże się w praktyce. Jest tu trochę niewiadomych jak choćby stan nagrzania auta ale po co liczyć teoretycznie?
Modernizacja auta to przyjemność. I jakiś efekt przecież da się osiągnąć.
P.S. W dodatku mam zamontowany https://pl.aliexpress.com/item/32703947698.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.295d1c24aAgBRH&gatewayAdapt=glo2pol
ale zamontowałem nieprawidłowo i pokazywał rozładowywanie podanej pojemności akumulatorów ale nie "widział" ładowania więc od dawna pokazuje zero. Nie mam więc wskazań oceniających zużycie prądu. Może wiosną to poprawię to się czegoś dowiem.Socale - 2022-11-17, 23:00
andrzej627 napisał/a:
Socale, a więc bez względu na to jak wielka byłaby pojemność akumulatorów i jak mocna byłaby przetwornica, nie da rady wystartować klimatyzacji (nawet z miękkim startem) bez dostępu do 230V ze słupka.
Jak opanujesz zapotrzebowanie na ilość amperów przy 230V w chwili odpalania sprężarki, jak opanujesz zapotrzebowanie na nagłość pobierania amperów w piku (gwałtowne zapotrzebowanie rozumiane jest przez elektronikę jako zwarcie więc = odcięcie), to jakaś szansa jest.
Jest to szansa na start sprężarki i jej nominalną pracę w cyklu do jej pierwszego wyłączenia się a po jej wyłączeniu się, potrzebne będzie ponowne dostarczenie nie zakłóconej w parametrach energii startowej przy już dość wydojonych akumulatorach.
.
Ja wiem, google translate tego tekstu z PL na PL nie przetłumaczy a ja nie potrafię pisać jaśniej andrzej627 - 2022-11-17, 23:32
rakro1 napisał/a:
Nie mam więc wskazań oceniających zużycie prądu.
Akumulatory nie mają Bluetooth?rakro1 - 2022-11-18, 09:26 Moje nie mają.andrzej627 - 2022-11-18, 11:04
rakro1 napisał/a:
Moje nie mają.
Przykra sprawa.
Ja obserwuję co najmniej 2 razy dziennie stan naładowania (SOC - state of charge) - wieczorem i rano. andrzej627 - 2022-11-18, 11:15
Socale napisał/a:
Jak opanujesz zapotrzebowanie na ilość amperów przy 230V w chwili odpalania sprężarki, jak opanujesz zapotrzebowanie na nagłość pobierania amperów w piku (gwałtowne zapotrzebowanie rozumiane jest przez elektronikę jako zwarcie więc = odcięcie), to jakaś szansa jest.
Widać, że da się to opanować.
rakro1 napisał/a:
mam dwa akumulatory LiFePO po 172 Ah. Do tego przetwornicę dużej mocy. Tak aby obsłużyła klimę stacjonarną w aucie. Na luzie używam tego układu ale w poczuciu konieczności oszczędzania energii, po pewnym czasie, po ostudzeniu auta tą klimę wyłączałem po osiągnięciu celu jakim było schłodzenie auta.
zbyszekwoj - 2022-11-18, 13:32
andrzej627 napisał/a:
Ja obserwuję co najmniej 2 razy dziennie stan naładowania (SOC - state of charge)
Ja wolę obserwować laski w toplesach na plaży. yamah - 2022-11-18, 13:46
zbyszekwoj napisał/a:
andrzej627 napisał/a:
Ja obserwuję co najmniej 2 razy dziennie stan naładowania (SOC - state of charge)
Ja wolę obserwować laski w toplesach na plaży.
Zbyszek.. andrzej627 - 2022-11-18, 13:59
yamah napisał/a:
u mnie jest jakiś tam Dometic Frez + przetwornica 2500/5000
(...)
99% stajemy poza kempingami.
W razie potrzeby włączasz wtedy klimatyzację?andrzej627 - 2022-11-18, 14:00
zbyszekwoj napisał/a:
Ja wolę obserwować laski w toplesach na plaży.
Jedno drugiemu nie przeszkadza. yamah - 2022-11-18, 15:30
andrzej627 napisał/a:
W razie potrzeby włączasz wtedy klimatyzację?
Nie ryzykuję a w razie potrzeby to mam zawsze parę kroków do morza i tam szukam ukojenia a nocą wentylatory.rakro1 - 2022-11-18, 19:02 Napisałem tylko, że się da i u mnie wystarcza. Gdyby brakowało prądu z rozkoszą dołożyłbym i paneli i akumulatorów. Dodatkowym atutem jest dużo mniejsza kubatura Twojego auta, łatwiejsza do schłodzenia.
.... i też wolę to co zbyszekwoj i yamach Socale - 2022-11-18, 22:49 A moja woda jest spieniona i ma 38stC tylko tych w topless w wannie nie widać
Panowie, sprawa klimatyzacji w czasach gdy jest co raz cieplej jest poważna i nawet takie dyskusje z pominięciam żartów, zawsze coś wnoszą. Zawsze może wpaść do głowy jakaś koncepcja do sprawdzenia i pójdzie w sukces
.
Pamiętam siebie samego ćwierć wieku temu, gdy jeszcze po cichu naprawiałem telewizory. Zdarzało się, że rozwiązania problemów w tej materii przychodziły do głowy w środku nocy i co robiłem??? Wstawałem z łóżka i schodziłem na dół zanotować myśl... 99% z nich się sprawdzały i kończyły sukcesem.
Serio piszę, lubię żartować ale nie lubię kłamać, a to żartem nie jest.rakro1 - 2022-11-26, 19:14 Stać w cieniu jakiegoś rachitycznego drzewa, czy też w słońcu, ładować akumulatory z pięciu dachowych paneli słonecznych, każdy o mocy 100 V i korzystać z klimatyzacji w czasie postoju, bo taką możliwość też mamy. Jednak same panele nic nam nie dadzą.
Nasze aku pokładowe
Muszą być do tego akumulatory pokładowe. My niezmiennie, już od prawie 10 lat, korzystamy z akumulatorów marki EXIDE Technologies z Poznania. Nasz zestaw to niezmiennie dwie sztuki Exide Equipment Gel ES 1300 o pojemności 120 Ah każdy, które są umieszczone obok siebie, spięte pasami, pod siedzeniem, w części mieszkalnej kampera. Trzeci akumulator to EXIDE 85 Ah zamontowany pod siedzeniem kierowcy, gdzie wykorzystaliśmy całe dostępne tam miejsce. Przez cały okres użytkowania nie zaszkodziły im ani wibracje, ani przechyły, w czasie przejechanych ponad 100 tysięcy kilometrów. Po drogach i bezdrożach Europy, Azji i Afryki. Czyli w sumie mamy do dyspozycji 325 Ah. Potężna ilość, ale i nasze wymagania są ponadprzeciętne. Lodówka kompresorowa, system TV SAT z telewizorem, dwa laptopy, a ponadto w czasie jazdy, jak i na postoju, gdy nie mieliśmy dostępu do prądu z sieci, korzystaliśmy w czasie ostatniego wyjazdu z klimatyzacji zasilanej z akumulatorów pokładowych. No nie, nie tak bezpośrednio, ale za pośrednictwem zestawu DC Kit Dometic, bez problemu zasilaliśmy nasz klimatyzator Dometica (uwaga: model 2200, to już górna granica możliwości korzystania z klimy zasilanej z 12V przez DC Kit) działające w funkcji chłodzenia, gdzie ciągłe zapotrzebowanie energetyczne wynosi około 900 W. Z funkcji grzania nie możemy niestety korzystać. Tam zapotrzebowanie na prąd jest o wiele wyższe.
To jest fragment opisu podróży do Iraku naszego zmarłego niedawno, forumowego kolegi.
Czytam jego bloga i trzeba przyznać, że pisał pięknie. Żal tej śmierci a bloga polecam https://kamperemprzezswiat.blogspot.com/
I Jemu też działała klima stacjonarna z akumulatorów.zbyszekwoj - 2022-11-27, 14:00
rakro1 napisał/a:
Exide Equipment Gel ES 1300 o pojemności 120 Ah każdy, które są umieszczone obok siebie, spięte pasami, pod siedzeniem, w części mieszkalnej kampera. Trzeci akumulator to EXIDE 85 Ah zamontowany
Ładnie brzmi, ale to reklamówka dla sponsora. rakro1 - 2022-11-27, 14:24 Fakt. Chwilę później doczytałem i uświadomiłem sobie, że to o sponsora chodzi właśnie Socale - 2022-11-27, 14:34 Reklama czy sponsoring, nie istotne.
Z dużego magazynu energii klimatyzacja może i wystartuje, może chwilę pochodzi... Chwilę.
Klimatyzacja by była skuteczna musi chodzić cały słoneczny dzień w kamperze albo wcale i taką opcję niektórzy wybierają.
Schładzanie "na chwilę" nie ma sensu.
To z autopsji.andrzej627 - 2023-07-11, 15:12
Socale napisał/a:
Klimatyzacja by była skuteczna musi chodzić cały słoneczny dzień w kamperze albo wcale i taką opcję niektórzy wybierają.
Schładzanie "na chwilę" nie ma sensu.
Zależy dla kogo. Kolega, który jest w tej chwili w Turcji, wziął do testowania magazyn energii Festtool. Starcza mu na cztery wieczory po pól godziny chłodzenia. W ten sposób przed snem obniżył temperaturę w kamperze o kilka stopni. Może po powrocie napisze coś więcej.
Widać, że 1500 Wh to trochę mało. Biorąc ten miałby więcej prądu - 7 dni po 1 godzinie chłodzenia (bez ładowania): OUKITEL ABEARL P5000 Solar Generator 2200W/5120Wh. Można go ładować z solara do 1000 W. przemo.d - 2023-07-11, 21:42 Zgadzam się z kol. Socale
Mam stacjonarna klimę Dometic zasilaną agregatem wygłuszonym zamontowanym pomiędzy podłogami. Jak jest po 40 stopni i więcej to musi chodzić non stop aby było w środku komfortowo. Tak naprawdę sprawdza się tylko na kempingach i w ekstremalnych temp. Wtedy używam ją w czasie jazdy razem z silnikową aby zrobić 20 stopni w kamperku
Wystarczy na 30 min. Agregat wyłączyć i bida jest natychmiast zaduch i gorąco czyli nic to nie daje.
Żeby taką klimę zasilić z baterii i miało by być komfortowo w środku gdy na zewnątrz 40 stopni to niestety potrzebna była by przyczepa baterii inaczej to tylko proteza na chwilę która nic nie da...
Cztery wieczory po pół godziny ... sorki ale szkoda miejsca, czasu i kasy na taki badziew...po wyłączeniu klimy pracyjacej 30 min. za 10 min jest jak wcześniej. Takie moje zdanie .robba - 2023-07-15, 11:10
Socale napisał/a:
....nawet takie dyskusje z pominięciam żartów, zawsze coś wnoszą. Zawsze może wpaść do głowy jakaś koncepcja do sprawdzenia i pójdzie w sukces
.......Zdarzało się, że rozwiązania problemów w tej materii przychodziły do głowy w środku nocy i co robiłem??? Wstawałem z łóżka i schodziłem na dół zanotować myśl... ....
naprawdę chciało się Tobie???
Ja poszedłem o krok dalej: długopis i kartkę miałem obok łózka...
[Andrzej]
Dałoby się. najlepiej byłoby zrobić instalację tego na 24V (nawet na 48V, ale przetwornice na takie napięcie musiałbyś zrobić sam albo kosztowałaby fortunę. Ew jakiegoś mocniejszego UPSa, ale one też ważą.
Na jednym aaku LiFePO 200Ah popracowałoby godzinę. żeby to miało sens to chociaż 4 takie aku. około 4 godz by popracowało.
Ale te aku trzeba gdzieś i czymś naładować. Jakbyś miał 1kW solarów to musiałbyś mieć
ponad 10 godzin mocnego słońca żeby zostały naładowane....
albo ładowarkę do ładowania ze słupka, ale ten to musiałby już całą dobę ładować
żeby bezpiecznika nie wywalało (ograniczenie biwaku najczęściej)
andrzej627 napisał/a:
....Starcza mu na cztery wieczory po pól godziny chłodzenia. W ten sposób przed snem obniżył temperaturę w kamperze o kilka stopni. Może po powrocie napisze coś więcej.
......
a jeśli chodzi o wychładzanie to najlepiej byłoby z godzinę przed snem kampera
ostro wywietrzyć wentylatorem, zamknąć łącznie z wszelkimi okienkami i pozasłaniać jeśli jeszcze słońce świeci i to najlepiej od zewnątrz okna i dopiero wtedy zapuścic mu na maksa klimę bez wentylacji przez godzinkę to może jakby wnętrze porządnie wychłodzić a jednocześnie noc nie byłaby gorąca to wierzę że jakiś efekt na noc by był.
Ale jak noc byłaby gorąca to i tak nie możesz nie wietrzyć jak tam śpisz
(chociażby zostawiając uchylone okienka / wentylacje) to przy gorącej nocy efekt byłby raczej bardzo krótkotrwały....andrzej627 - 2023-11-20, 20:42 Kolega w dalszym ciągu chce się chłodzić w kamperze. Znalazł teraz coś takiego: Klimatyzator EcoFlow Wave 2 (NOWOŚĆ).
Co myślicie o takiej nowości?papamila - 2023-11-20, 22:26
andrzej627 napisał/a:
Co myślicie o takiej nowości?
fizyki nie oszukasz,
jak ma być skuteczne to ma byc mocne,
znaczy bierze prad
Opis mocno enigmatyczny,
pobór +/- 550W tj. 45-50A
znaczy 200 Lifepo4 wydoi w 4 godziny,
a tak poza matematyką,
co się dzieje z goracym powietrzem?Kazik II - 2023-11-20, 22:54
andrzej627 napisał/a:
Co myślicie o takiej nowości?
Szkoda kasy i zawracanie gitary.
Przede wszystkim wieczorem po upalnym dniu problemem nie jest nagrzane powietrze w środku ale cała nagrzana buda. I tego nie da się schłodzić w pół godziny i lulu. Zadna klima zasilana z aku nas nie uratuje.
Mówcie co chcecie, ale dla mnie klimatyzacja zasilana z akumulatorów to jest zawracanie głowy i marzenie ściętej głowy. To musi chodzić NA OKRAGŁO cały upalny dzień aby zapobiec nagrzaniu się całego kampera. Albo całą noc po upalnym dniu aby przyjemny wiaterek pozwalał zasnąć.
Jedynym rozwiązaniem (skromnym ale zawsze coś/ jest taki ersatz w postaci klimatora z wentylatorem i mokrą kurtyną. Zadowoli się toto jakimiś 50-100 watami, trochę mocno nasyca powietrze wilgocią - ale jednak coś tam chłodzi. Mam coś takiego w domu oprócz klimy. Jak usiądę w samych gaciach przed telewizorem to nawet przyjemnie chłodzi tam gdzie trzeba LukF - 2023-11-21, 13:25
Kazik II napisał/a:
Jak usiądę w samych gaciach przed telewizorem to nawet przyjemnie chłodzi tam gdzie trzeba
Kaziczku, czyli gdzie?
Ps. Z całą resztą komentarza się bardzo zgadzam Banan - 2023-11-21, 14:26 andrzej627, popieram to co napisał Jarek papamila, to sama fizyka
LukF napisał/a:
Kaziczku, czyli gdzie?
No przecież napisał, przed telewizorem... kimtop - 2023-11-21, 14:29 Jak to gdzie?andrzej627 - 2023-11-21, 15:23
Link niepotrzebny. Przecież kimtop objaśnił to na foto alekug - 2023-11-27, 22:41 Mam pytanie ?
Czy ktoś posiada zamontowaną klimatyzację Maxi 12 V zakupioną u Marcina w firmie ABeM Prudnik .
Podobno jest ona tak dobrze skonstruowana że pobiera bardzo mało prądu i jest w stanie schłodzić 7.5 do metrowego kampera . Może pracować cały dzień z mniejszą wydajnością i nie dopuści do nagrzania się kampera lecz trzeba posiadać na dachu solary min. łącznie 900 Wat i stać w ciepłych krajach gdzie temperatury w lecie osiągają od 32-38 stopni .
Czy ktoś używał w/w klimatyzacji w takich warunkach i może się wypowiedzieć na ten temat .maro88pl - 2023-11-28, 11:09 Z ciekawości podłączę się do pytania kolegi alekugyamah - 2023-11-28, 18:58
maro88pl napisał/a:
Z ciekawości podłączę się do pytania kolegi alekug
Też z ciekawości zerknąłem na ich stronę (nie działa)..przekierowało dalej na fsiobuka i ..sam nie wiem,realne to powiedzcie.
Sam mam 200W na dachu a ciągle prądu mało od kiedy mam dodatkową zamrażarkę kompresorową (3 dni i kaput 200Ah)
andrzej627 - 2023-11-28, 19:54
alekug napisał/a:
Podobno jest ona tak dobrze skonstruowana że pobiera bardzo mało prądu
Wiadomo, ile konkretnie?Robert-4 - 2023-11-28, 23:10
andrzej627 napisał/a:
alekug napisał/a:
Podobno jest ona tak dobrze skonstruowana że pobiera bardzo mało prądu
Wiadomo, ile konkretnie?
Mierzyłem, ale nie pamiętam faktem jest, że miałem 130 ah, pijemy trochę ponad przeciętnie kawy z ekspresu, zamrażarka (bo nastawiłem na minus kilkanaście) była pełna, mam też dużą lodówkę w części mieszkalnej i nigdy prądu nie zabrakło. Oryginalna na prąd nie ma porównania z produktem Marcina. Jeśli ta klima działa jak lodówka, to biorę w ciemno.
Będę za dwa tygodnie w miejscu gdzie zimuję kampera to może sprawdzęrakro1 - 2023-11-29, 00:00 Robert - ale co Ty sprawdzisz?? Tu jest mowa o " perpetum mobile" w temacie sprężarki do klimatyzacji zasilanej 12v., z dużą ilością watów na dachu i podczas pobytu w krajach " południowych".orkaaa - 2023-11-29, 10:08 Można sprawdzić tylko moc urządzenia czyli ile pobiera prądu … nie ma znaczenia czy 12 v czy 230 v - skutek dla akumulatora ten sam …. Ile godzin ciągłej pracy i będzie wiadomo jaka musi być pojemność akumulatora aby działało np 12 godzin non stop.
Sprawność urządzenia to inna sprawa i tu przy temp jakie teraz mamy …. Nic nie sprawdzimy.SlawekEwa - 2023-11-29, 16:15
Robert-4 napisał/a:
Mierzyłem, ale nie pamiętam faktem jest, że miałem 130 ah
Masz taka jklimę od Marcina?
Możesz podać cenę na PW? joko - 2023-11-29, 17:54
alekug napisał/a:
Może pracować cały dzień z mniejszą wydajnością i nie dopuści do nagrzania się kampera lecz trzeba posiadać na dachu solary min. łącznie 900 Wat i stać w ciepłych krajach gdzie temperatury w lecie osiągają od 32-38 stopni .
Jak potrzebne PV o mocy w granicach 900Wp i to przy dobrych warunkach nasłonecznienia to oceniam że ta klima ciągnie jakieś 700-800W. To z kolei daje moc chłodniczą na poziomie 2,5kW, czyli podobnie jak te wszystkie Dometic'ki dachowe czy temu podobne, które przy tej mocy faktycznie dają radę z kamperem.
Jedyne co może być w tej "innowacyjne" w porównaniu do tych typowo kamperowych dachowych to to że jest na 12V i że jest inwerterowa (wszystkie klimy dzisiaj już takie muszą być) a przez to płynnie moduluje moc zmniejszając ją w miarę jak temp w kamperze spada (dzięki temu średni pobór mocy jest nieco niższy jak w klimach typu on-off).
Mając 900Wp na dachu to takiego Dometic'a z przetwornicy też bez problemu można odpalić.alekug - 2024-09-08, 12:21 Witaj grupo !
Może w skrócie zobrazuję moją sytuację w moim kamperze a mianowicie;
Posiadam 4#100 Ah akumulatory
y AGM .Mam kampera z 2016 r oryginalną ładowarkę 16 A i dołożyłem 30 A z Victrona nie demontując oryginalnej .Ponadto dołożyłem jeszcze Oriona XS 50 A żeby mieć szybkie ładowanie z alternatora.Mam założoną klimatyzację 12 V energooszczędną od Marcina z ABeM oraz solary 920 A dlatego mam zapotrzebowanie na tak duży prąd.Chcialem całkowicie zrezygnować z AGM-ów i przejść bezpiecznie na Life PO4 .Moje pytanie o jakiej pojemności i ile zamontować LIFE PO4 i czy to będzie b ezpieczne dla mojego energobloku i czy zostawić oryginalną ładowarkę żeby mieć sterowanie lodówki i awaryjne wyłączenie anteny telewizyjnejorkaaa - 2024-09-08, 13:02 Nie ma prostych rozwiązań bo przy lifepo4 obok pojemności jeszcze ważniejsze są prądy ładowania i rozładowania. Ich charakterystyki zależą od ogniw/ im większa pojemność tym wyższe wskaźniki i zastosowanego bms.
Jeżeli chcesz zastąpić 400 Ah - lifepo4 to do wyboru są dwie opcje albo budujesz albo kupujesz gotowca. Budowa daje Ci przewagę bo możesz sam wybrać podzespoły.
Po pierwsze musisz określić jaki będzie Twój maksymalny pobór mocy a A. To najważniejsze bo pod ten prąd dobieramy prąd bsm. Od tego zacznij !!!! Wówczas okaże się że potrzebujesz 200 a może 300 A prądu wychodzącego. I szukasz takiego bms który ma 200-300 A. Co do pojemności 280 -305 Ah budowane na ogniwach Eve powinny Ci zastąpić 400 w AGM ale …. Najpierw prądy rozładowania a potem pojemność.
Zatem napisz ile max natężenia potrzebujesz. Czy jesteś w stanie sam złożyć akumulator ? Jakie jest Twoje dzienne zużycie Ah. Czy te 400 Ah wystarczało ?krzlac - 2024-09-08, 14:04
alekug napisał/a:
...Mam założoną klimatyzację 12 V energooszczędną od Marcina z ABeM oraz solary 920 A
Musisz podać ile A (amper) pobiera ta klima i poprawić jednostkę przy liczbie 920. Myślę, że chodzi o 920 W (Wat).alekug - 2024-09-08, 14:36 Klima pobiera na 1-3 zakresie okolo od 350-500 W a od 4-6 zakresu pobiera około od 500-800 W zależy od zadanej temp.chlodzenia.Mam nowe solary 920 W .Gdy klima chłodzi na 2 zakresie połowę dnia żeby nie dopuścić do mocnego zagrzania się kampera to prądu starczy na około 2 godziny na noc .Gdy w dzień schlodze przed przygotowaniem obiadu popołudniu w sumie na godzinę to wystarcza w nocy na 2-3 zakresie od 22 do 4 rano , akumulatory wtedy mają 11.5 V i klima się wyłączy przez Victron Batery Project . Ponieważ musi zostać prąd na inne urządzenia.Ja to działanie klimy chcę udoskonalić zeby działała trochę w dzień i całą noc od 20 do 5-6 rano.Co roku jesteśmy w Turcji czerwiec ,lipiec.Mam pyBim - 2024-09-08, 15:10 Same solary to tylko namiastka sukcesu,
Nie podładują w tak krótkim czasie ubytku jaki pociągnie klima.
U mnie średnie zużycie jakie pokazuje mi apka to ok 4 A.
Podczas jazdy wyłączyło mi się doładowanie z solara 380 wpk i Aku 280 ah rozładował mi się do 60%.
Solar potrzebował 3 dni , żeby doładować na full Aku podczas normalnego użytkowania, w tym czasie musiałem zrezygnować z użytkowania indukcji bo solar nigdy by doładował akukrzlac - 2024-09-08, 15:35 Czyli potrzebujesz na noc 300-400Ah na samą klimatyzację. Z Twojego solara w pełnym słońcu popłynie ok. 50A. Żeby to się zbilansowało musiało by świecić tak 8 godzin. Życzę powodzenia.alekug - 2024-09-08, 15:44 Krzlac myślę o akumulatorze 280 Ah Life PO4 oryginalny lub samoróbka.Dochodza solary w Turcji nie ma problemu z wydajnością ladowania+ doładowanie z alternatora.Co Ty na to ?krzlac - 2024-09-08, 16:03 Zrobiłbym 2 x 280 Ah. Jeśli nie masz dużych odbiorników 230V to na obsługę klimy wystarczą BMS'y 100A. To obniży koszty baterii. 8 dobrych ogniw 280AH to koszt poniżej 3000 zł + 2 BMS za 600 zł. Z materiałami pomocniczymi masz potężną baterię 560 Ah za mniej jak 4000 zł. Na nocne chłodzenie wystarczy. W dzień solary i alternator.Banan - 2024-09-08, 17:03 Przecież już wielokrotnie było to omawiane, obliczane i udowadniane, że żadna klima nie pociągnie z aku i solara... alekug - 2024-09-08, 17:21 A właśnie chłodzi i to bardzo dobrze . Jestem po próbach w Turcji - Czerwiec, Lipiec / 2024 , jeszcze drobną modyfikacja akumulatorów i sposobu ich ładowaniaBanan - 2024-09-08, 17:24
alekug napisał/a:
i sposobu ich ładowania
O!!! O to właśnie chodzi
orkaaa - 2024-09-08, 17:54 Jeżeli umiesz zbudować to kup 2 razy ogniwa evo 280 Ah i pytanie. Jaki masz max pobór mocy. Ile bierze przy starcie klima i inne urządzenia. Wówczas będziesz wiedział czy potrzebujesz bms 100-200- czy 300 A.
Inna sprawa czy to wszystko naładujesz słońcem. Nawet gdyby założyć że solar da w dzień 400 Ah to i tak to będzie mało jeśli klima ma pracować bez przerwy.krzlac - 2024-09-08, 18:08
orkaaa napisał/a:
...Ile bierze przy starcie klima i inne urządzenia...
I to też jest bardzo ważna kwestia. LiFePO4, a raczej jego BMS ma swoje ograniczenia. Ja z tym walczyłem długo.robba - 2024-09-13, 18:25
krzlac napisał/a:
orkaaa napisał/a:
...Ile bierze przy starcie klima i inne urządzenia...
I to też jest bardzo ważna kwestia. LiFePO4, a raczej jego BMS ma swoje ograniczenia. Ja z tym walczyłem długo.
do zasilania pradozernych, a szczególnie takich co maja uderzenie pradu na start,
którego BMS mógłby nie wytrzymać, mozna pominac bms i podłączyć do ogniw bezposrednio odbiornik.
Jedynie trzeba to tak połączyć że jak BMS odłaczy zasilanie bo wyladowany aku to urzadzenie też musi się odłączyć (np przez przekażnik - wbudowany lub dodany).....orkaaa - 2024-09-13, 20:28 Teoretycznie można ale po co ryzykować . Kupujesz 300 A bms to daje 3600 wat i z głowy . Sam wielokrotnie przebudowywałem akumulatora . Zaczynałem od 1oo A potem 150 A a teraz 200 A i wszystko ogarnia .