elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Jak pozbyć się problemu almulatora rozruchowego na zawsze
Świstak - 2023-04-30, 09:58 Temat postu: Jak pozbyć się problemu almulatora rozruchowego na zawszePo dłuższej nieobecności na forum zauważyłem że jednym z problemów powracających jak bumerang jest akumulator rozruchowy. Jest mi to problem obcy od kilku lat, bo nie mam już takiego akumulatora... Bo jest on zupełnie zbędny.
Zacznijmy od rzeczy oczywistych - mamy trzecią dekadę XXI wieku, a typowe akumulatory kwasowo-ołowiowe zostały opracowane w połowie XIX wieku przez Wilhelma Josefa Sinstedena i niewiele w ich konstrukcji się od tamtej pory zmieniło. Może inaczej - zmieniło się sporo ale nie podstawy, a nie wszystkie zmiany są korzystne dla końcowego użytkownika. Szczególnie ostatnie dziesięciolecia to oszczędności w materiale, ekologia i niestety również ekonomia która choćby nie wiem jak ładnie ubrana w zielone papierki - zawsze finalnie obciąża końcowego użytkownika. Najlepiej traktowane egzemplarze wytrzymują 10 lat, ale kamperowcy nie traktują ich dobrze i typowa żywotność bez porannych niespodzianek to 3-5 lat.
Akumulator rozruchowy to dość szczególna odmiana akumulatora kwasowo-ołowiowego - musi zapewnić nie tylko pojemność kilkunastu amperogodzin, ale przede wszystkim ogromny chwilowy zastrzyk energii potrzebny do rozruchu. Gdyby nie to - mógłby być znacznie lżejszy zapewniając tą samą pojemność i większą żywotność. Ale niestety potrzebny jest zarówno potężny kop dla rozrusznika, jak i pojemność do podtrzymania elektroniki w czasie czuwania. To duże wyzwanie dla prawie 200 letniej konstrukcji. Uznałem że zbyt duże i rozdzieliłem obowiązki na żonę i męża....
Kilkanaście lat temu opracowane zostały superkondensatory zdolne do chwilowego oddawania ogromnych prądów. Ich wartości są wręcz absurdalne jeśli wziąć pod uwagę gabaryty i wagę takich bloczków. Pamiętam że gdy pierwszy raz miałem takie cudo w rękach, trzy razy liczyłem zera i byłem święcie przekonany że to pomyłka w druku, ale jednak nie... To po prostu nowoczesna technologia, która nie wykorzystuje przemian chemicznych jak w przypadku akumulatorów kwasowych ale zjawiska fizyczne, a to już zupełnie inna bajka. To jak przeskok między lokomotywą parową ze spalaniem zewnętrznym, a typowym silnikiem spalinowym ze spalaniem wewnętrznym - niby i tu i tu następuje przemiana energii za pośrednictwem ciepła, ale jednak zupełnie inaczej.
Zaletami superkondensatorów są:
- mała waga i gabaryty
- liczba cykli pracy liczona w milionach lub miliardach
- odporność na niskie temperatury
- odporność na całkowite rozładowanie
- odporność na wstrząsy i wibracje
- powolne starzenie się.
Nie są pozbawione też wad:
- niskie napięcie pracy
- mała pojemność
- nieodporność na przeładowanie
- wysoki koszt zakupu.
Są to jednak wady którym łatwo zaradzić:
- aby zwiększyć napięcie pracy możemy połączyć kilka kondensatorów szeregowo tak aby sumaryczne napięcie pracy połączonych kondensatorów było wyższe niż maksymalne napięcie w instalacji - dla kondensatorów praca przy niższym napięciu od maksymalnego nie jest szkodliwa
- aby zapewnić odpowiednią pojemność zastosujemy dodatkowy tani akumulator podtrzymujący lub (co zalecam) energię do podtrzymania elektroniki będziemy czerpać z powiększonego akumulatora nadwoziowego
- równolegle z każdym kondensatorem zamontujemy kawałeczek elektroniki zabezpieczającej poszczególne elementy łańcucha szeregowego przed przeładowaniem czy właściwie przed przekroczeniem napięcia maksymalnego
- policzymy ile nas to będzie kosztować jednorazowo i po ilu wymianach zwykłego kwasiaka się nam to zwróci. Nawet nie weźmiemy pod uwagę popalonych kwasem portek, sarośniętych kwasem klem, zgnitej podstawy akumulatora, kosztu taksówkarzy którzy alarmowo przyjadą nas odpalić "na kable"Świstak - 2023-04-30, 10:06 "Czy to zadziała w moim nowoczesnym kamperze?"
Tak, zadziała. I to jak cholera. Dlaczego? Bo on wciąż ma silnik spalinowy z rozrusznikiem, a im nowocześniejsze auto - tym apetyt na energię podczas rozruchu większy.
"A w 3 litrowcu zadziała?"
Zadziała nawet w lokomotywie, trzeba tylko dobrać odpowiednie kondensatory. Tu zasada jest prosta - im większe, tym lepsze. Dla przykładu moje auto z silnikiem 4,2 litra. Zrobiłem sobie 2 małe bloczki po 6 kondensatorów aby łącznie uzyskać 24V czyli napięcie typowe dla ciężarówki, ale w typowym kamperze wystarczy jeden bloczek 6 sztuk kondensatorów. Maksymalne napięcie pracy superkondensatora to (zależnie od producenta) 2,4 - 2,7V, zatem połączenie 6 sztuk da nam 14,4 - 16,2V. Dla spokoju ducha zamiast sześciu można dać siedem.....
Świstak - 2023-04-30, 10:17 Gdzie to kupić?
Gdzie taniej... Ja swoje kupiłem z jakiejś rozmontowanej zgrzewarki, ale na różnych portalach są już oferowane nowe podzespołu, czasami razem z odpowiednią elektroniką zabezpieczającąŚwistak - 2023-04-30, 10:26 Ile to wytrzyma?
Wierzę że dłużej niż samochód.
Co muszę przerobić?
W sumie niewiele. Przy codziennej eksploatacji w starym aucie bez miliona alarmów i kosmicznego radia - w zasadzie nic. Wyrzucamy akumulator, montujemy kondensatory, łądujemy je przed pierwszym rozruchem i modlimy się żeby nie wyrwało rozrusznika z podstaw. Nie żartuję - oporność wewnętrzna superkondensatorów jest tak mała, że mimo niewielkich gabarytów i wagi są w stanie oddać potężne prądy w impulsie bez istotnego spadku napięcia na wyjściu. Typowy akumulator rozruchowy (zwłaszcza już troszkę zużyty) ma w stanie jałowym 12V, ale gdy kręcimy rozrusznikiem - napięcie na klemach spada do 9V dlatego mimo że światła i kontrolki świecą jasno po włączeniu stacyjki, to w chwili kręcenia rozrusznikiem wszystko przygasa. Tu tego efektu nie będzie, oczywiście pod warunkiem że mamy okablowanie samochodu w dobrym stanie. Ale to już temat na inną opowieść....
Oto test superkondensatorów po 11 dolarów sztuka. Klient troche narzeka że na e-bay można kupić po 8 dolarów, ale to stary film. Jeszcze sprzed wszystkich cudów gospodarczych... Zalecam też troszkę lepszą obudowę, bo stara skarpetka wygląda trochę nieprofesjonalnie. Nawet zimowa.
Świstak - 2023-04-30, 10:42 A jeśli okaże się że to trochę za mało?
Zawsze można połączyć dwie takie baterie równolegle. I tak zaoszczędzimy 90% wagi i jeszcze bardziej wydłużymy żywotność zestawu.
Dość zachwytów - czas na narzekanie....
Wielką zaletą superkondensatorów jest ich mała rezystancja wewnętrzna - dzięki temu są w stanie bardzo szybko się rozładowywać oddając cenną energię rozrusznikowi. Oznacza to też że w przeciwieństwie do akumulatorów można je też bardzo szybko naładować. Dosłownie w kilka sekund, ale trzeba mieć czym.
Gdy superkondensatory są całkowicie rozładowane, dla podłączonego prostownika wyglądają jak kawał grubego drutu. Te "inteligentne" nie będą ich chciały nawet zacząć ładować bo trupem zajmować się nie będą, a te prostsze dadzą wszystko co mogą, a nawet więcej niż mogą i .... coś się sfajczy - albo bezpiecznik, albo prostownik. Trzeba w jakiś sposób ograniczyć prąd ładowania. Ja używałem zasilacza laboratoryjnego w którym mogłem ustawić limit prądu, ale to trochę niewygodne..
Świstak - 2023-04-30, 10:49 W normalnych warunkach, kondensatory mam na stałe podłączone do akumulatora nadwoziowego odpowiednio dobranym okablowaniem, więc mi się już nie rozładowują, ale gdyby jednak z jakiegoś powodu mi siadły do zera - używam do wstępnego naładowania przetwornicy step-up za kilkadziesiąt złotych i starego powerbanka do ładowania telefonu komórkowego.... Ważne żeby przetwornica miała możliwość ustawienia zarówno limitu napięcia wyjściowego jak i prądu wyjściowego który ustawiamy na 1..1,5AŚwistak - 2023-04-30, 11:01 To w zasadzie wszystko.
No, może jeśli ktoś nie chce łączyć na stałe instalacji rozruchowej z nadwoziową można rozważyć równoległe podłączenie małego akumulatorka podtrzymującego z motocykla, UPSa kosiarki czy jakiegoś alarmu.... Może być ołowiowy, może być litowy, może być lifepo.... Nie będziemy go zbytnio obciążać przy rozruchu - wystarczy dać odpowiednio "cienkie" kable lub dodatkowo jakiś rezystor ograniczający prądy.
Świstak - 2023-04-30, 11:10 To wszystko. Dzielcie się zdjęciami z realizacji!joko - 2023-04-30, 11:15 Jak poszedłem po najmniejszej linii oporu i kupiłem IDEAL Ultra Starter 1600. Wywaliłem aku rozruchowy , połączyłem instalację samochodu i zabudowy w jedną , więc obwody samochodu mają stałe zasilanie ( (LiFePO4 400Ah + 800Wp PV), a rozruch jest ze startera .
Zrobiony jest w oparciu o superkondensatory i ma już wbudowaną elektronikę odpowiedzialną za ładowanie i rozładowanie
Działa ..... a jak mówi stare ludowe przysłowie " jak działa to nie ruszać "
Starterek jest lekki, a z kampera wyleciał spory klocek (przy okazji jeszcze kilka innych drobnych gratów) .
Superkondensatorki są super
Dziwi mnie, że producenci kamperów jeszcze na to nie wpadli. Gdzie jak gdzie , ale w kamperach te kilkadziesiąt kilogramów robi różnicę.Świstak - 2023-04-30, 11:24 W nowych osobówkach montuje się je już fabrycznie w okolicy rozrusznika, ale nie jako główne źródło energii, lecz jako wspomaganie rozruchu. Lepiej kręci i można zaoszczędzić na okablowaniu głównym co przy obecnych cenach miedzi nie jest bez znaczenia.
Joko, ty leniu... A zdjęcia z realizacji gdzie???Banan - 2023-04-30, 11:47 Arkadeusz, jak się cieszę, że jesteś i się produkujesz
Oglądałem świstakowe, dziwowałem i... działa
Czekam, aż moje aku dokona żywota i też chcę takie
Browarek na ochłodę Świstaku Świstak - 2023-05-02, 07:15 Dzięki śliczne mój zakrzywiony przyjacielu!Świstak - 2023-05-02, 07:34 Chciałbym pokazać jeszcze jedno rozwiązanie które może unaocznić wady typowych akumulatorów ołowiowych. Panowie na poniższym filmiku odpalają auta z wiązki akumulatorków LiFePO i jak widać nie mają przy tym większych problemów.
Swojego czasu testowałem kilkanaście ogniw dokłądnie takich samych jak te pokazane na filmiku i przyznaję że żadnego z nich nie udało mi się zepsuć pomimo bestalskiego traktowania, jednak gdybym miał to zamontować na stałe - i tak dołożył bym równolegle baterię superkondensatorów.
Mała uwaga do poniższego filmu - po odpaleniu auta nie powinno się odłączać akumulatorów! Praca alternatora bez obciążenia może doprowadzić do uszkodzenia lub niepoprawnej pracy elektroniki!
voice - 2023-05-02, 07:42 Ale widzę, że taki zestaw kondensatorów też nie jest tani ??Świstak - 2023-05-02, 07:48 Stała wymiana akumulatora na inny typ bez zastosowania superkondensatorów będzie nam jednak przysparzać znacznie więcej problemów.
Przy zastosowaniu innych akumulatorów należy również uwzględnić ich ładowanie w sposób bezpieczny dla samych akumulatorów. Po pierwsze muszą bezpiecznie przyjąć prąd generowany przez alternator. Jeśli mamy alternator 100A, to pakiet musi być dobrany w taki sposób aby ładowanie takim lub większym prądem nie było dla niego szkodliwe. Po drugie - musimy dokompletować BMS który będzie nadzorował równomierne ładowanie ogniw dbając aby na żadnej z cel nie przekroczyć maksymalnego napięcia oraz aby te napięcia równoważyć.
I tu spotykamy poważny problem - ogromne prądy rozruchu mogące przekraczać 500A. Ciężko znaleźć w rozsądnych pieniądzach BMS który to zapewni, dlatego ciężar ogromnych prądów rozruchu warto przerzucić na superkondensatory.orkaaa - 2023-05-02, 11:18 Ponawiam pytanie z innego wątku.
Czy super kondensatory będą współpracować z alternatorem inteligentnym, który dostosowuje prąd ładowania do stopnia naładowania akumulatora samochodowego. Jak go nie będzie to jaki prąd będzie podawał alternator ? Czy elektronika samochodu przyjmie takie rozwiązanie? Czy po testach komputer powie nie ma napięcia i koniec. Nie piszę o radiu na postoju, światłach awaryjnych itd, bo to może jakoś przy zabezpieczeniach /prąd z Lifepo4/ idzie ogarnąć.Świstak - 2023-05-03, 10:35 Na 99% nie będzie problemów - dla alternatora kondensator to magazyn energii tyle że o małej pojemności - naładuje go do pełna po rozruchu w kilka sekund i tyle. Może jeśli będzie jakaś super specjalna wersja oprogramowania - komputer może teoretycznie zgłosić małą pojemność akumulatora, ale nie spotkałem się jeszcze z czymś takim.Świstak - 2023-05-05, 12:28 Dostałem kilka zapytań jak to podłączyć...
Oryginalne klemy podłączamy bezpośrednio do superkondensatorów ponieważ to tu będą płynąć największe prądy - zarówno do rozruchu jak i do doładowania. Odzyskanie energii po rozruchu wymaga dosłownie kilku sekund.
Akumulator podtrzymujący o małej pojemności można zabezpieczyć prze wysokimi prądami stosując rezystor 0,5 ... 2,0 Ohm dużej mocy na przewodzie łączącym plus akumulatora podtrzymującego z plusem superkondensatora. Minusy łączymy ze sobą bezpośrednio.
W przypadku stałego podłączenia akumulatora instalacji nadwoziowej z instalacją rozruchową, stosowanie rezystora jest zbędne. Oczywiście jeśli na nadwoziu mamy akumulator o pojemności zbliżonej lub większej niż oryginalny akumulator rozruchowy, ale o takiej potrzebie już wszyscy się chyba przekonali.MILUŚ - 2023-05-05, 20:24 W odpowiedzi na powyższy temat ja od ośmiu lat w moim obecnym kamperze mam do zapalniczki na postoju podłączony taki maleńki solarek :
https://allegro.pl/oferta/ladowarka-solarna-12v-ladowarka-solarna-panel-slon-13124695053?navCategoryId=252642
Zamontowałem go wewnątrz na desce rozdzielczej
Małym prądem doładowuje mi na postoju non stop aku rozruchowe .
W poprzednich moich dwóch kamperkach też były podobne zainstalowane i nigdy nie narzekałem na stan naładowania BikerB - 2023-05-05, 20:45
Małym prądem doładowuje mi na postoju non stop aku rozruchowe .
/.../
no szczegolnie w ducato gdzie obwod zapalniczki jest po zaplonieMILUŚ - 2023-05-05, 22:33
BikerB napisał/a:
..........
no szczegolnie w ducato gdzie obwod zapalniczki jest po zaplonie
No patrz ta u mnie nie jest po zapłonie
Czary czy cuś BikerB - 2023-05-05, 23:02
MILUŚ napisał/a:
BikerB napisał/a:
..........
no szczegolnie w ducato gdzie obwod zapalniczki jest po zaplonie
No patrz ta u mnie nie jest po zapłonie
Czary czy cuś
nie czary tylko ktos przerobil instalacjeŚwistak - 2023-05-05, 23:33 Niekoniecznie. W niektórych autach tak jest.mischka - 2023-05-06, 06:17
BikerB napisał/a:
nie czary tylko ktos przerobil instalacje
to u mnie też ktoś przerobił instalacje DK-Tadeusz - 2023-05-06, 11:55 @ Świstak
Fajnie ze wznowiłeś temat, bo u mnie te capsy tylko zbierają kurz. Wiele razy zaczynałem ale jak zwykle bez rezultatów. Przedwczoraj postanowiłem jeszcze raz spróbować . Zdecydowałem zrobić projektowi carskie-ciecie aby ułatwić jakieś narodziny.
KISS
A urodziło sie toto, i o dziwo działa.
Oparte jest na niebieskiej led i swiatlo-oporniku oraz tip142 (darl. 10A).
Dioda zapala ok. 2,4V oświetla opornik, a ten zasila tip142. Musi być szczelne. Dioda po lewej ma tylko wizualnie pokazać ze cos sie dzieje.
Opto-opornik to ca. 5MR - 50R.
Pomiar tak na szybko dal ponad 100A przy spięciu, wiec cos sie dzieje.Artur.Dell - 2023-07-30, 11:09 Gotowy zestaw. Nic tylko wstawić zamiast posiadanego akumulatora rozruchowego.
Maxwell 3000F Niemniej cena trochę wysoka.Dedo Hena - 2023-09-30, 10:44 Świstak
Jak podłączyć aku pokładowy z super kondensatorami. Osobny kabel ciągnąć, jeśli tak to jakiej grubości? Czy mogę zmostkować w energobloku?Misio - 2023-10-01, 10:41 Super sprawa, tylko co będzie jak coś zawiedzie, a ja nie będę umiał sobie z tym problemem poradzić? Dzwonić, pytać, czytać czy pić nerwosol i czeka na cud. Banan - 2023-10-01, 14:10
Cytat:
Jak podłączyć aku pokładowy z super kondensatorami. Osobny kabel ciągnąć, jeśli tak to jakiej grubości? Czy mogę zmostkować w energobloku?
Żebyś nie czekał w nieskończoność, bo Świstak jest zapracowany...
W przedostatnim poście Arka masz chyba wszystkie odpowiedzi w kilku zdaniach.
W instalacji nic nie zmieniasz, kabel do pokładowego już jest pociągnięty, to po co dublować?
Jedynie zmostkowanie: co tak dokładnie chcesz mostkować w energobloku? Dedo Hena - 2023-10-01, 15:54 `Chodzi o to, że jak wyciągłem aku rozruchowy, to nie mam napięcia na klemach. A chciałbym żeby podtrzymanie napięcia było z aku pokładowego. Chcę całkiem wywalić aku rozruchowy, wsadzić super kondensatory w to miejsce. Bez aku podtrzymującego napięcie.Banan - 2023-10-01, 18:03
Dedo Hena napisał/a:
A chciałbym żeby podtrzymanie napięcia było z aku pokładowego.
Moim zdaniem wystarczy pominąć separator ładowania.
Należało by jednak zerknąć w schemat elektryczny każdego kampera, żeby coś się nie sfajczyło.
W moim wystarczyłoby połączyć "+" pokładowego z rozruchowym przy separatorze i powinno pokazać się napięcie na klemach rozruchowego.
Są jednak instalacje, gdzie jest fabryczne połączenie, po przekręceniu kluczyka po upływie ok. 10-15 sekund mostkowane są przez przekaźnik akumulator rozruchowy z pokładowym. Jest to robione w celu wsparcia słabego akumulatora rozruchowego. Nie jestem pewien, czy nie trzeba by wtedy tego układu zlikwidować. Ciąganie dodatkowych kabli moim zdaniem mija się z celem.
I jak pisał Świstak, w takim układzie nie ma potrzeby stosowania dodatkowego rezystora.
Dedo Hena - 2023-10-02, 16:32 Dzięki Banan za podpowiedź. Połączyłem kable przy separatorze i działa. Kondensatory kręcą jak szalone. Mądrego warto posłuchać. Banan - 2023-10-02, 17:05
Dedo Hena napisał/a:
Dzięki Banan za podpowiedź.
Bardzo proszę, po to tu jesteśmy by sobie pomagać (miedzy innymi)
Przy okazji będzie Ci ładowało aku hotelowy w czasie jazdy orkaaa - 2023-10-02, 17:54 To tak dla zachęty dla innych na jakich podzespołach budowałeś superkondensator. Jakiś gotowy zestaw czy sam składałeś ? Podaj linki będzie o czym myśleć .Dedo Hena - 2023-10-02, 18:49 Kupiłem gotowca, https://allegro.pl/oferta/zestaw-bateria-superkondensatorow-3000f-maxwell-12971912870. Nie brałem się za składanie, nie jestem w tym dobry.Track222 - 2023-10-02, 19:20
Super sprawa, tylko co będzie jak coś zawiedzie, a ja nie będę umiał sobie z tym problemem poradzić? Dzwonić, pytać, czytać czy pić nerwosol i czeka na cud.
Jak potrafisz podłączyć telefon do ładowarki, to z tym też dasz sobie radę
Heniu, dzwonić... Wiesz, że dla Ciebie mój telefon 24/24 7/7
Misio - 2023-10-04, 18:40 Dzięki wielkie Bananku.
Pozdrowienia dla rodzinki. Banan - 2023-10-04, 20:48 Dzięki Heniu, ściskamy Was mocno orkaaa - 2024-04-09, 15:12 Ponawiam temat bo po 5 latach tylko patrzeć jak padnie aku samochodowy. Mam pytanie do osób które składały superkondensator z malutkim aku podtrzymania np 10 czy 20 Ah. Prądy ładowania dla takiego malenstwa to okolo 2 A przy 10 Ah i 5-6 A przy 20 Ah . Świstak pisał o dołożeniu opornika 2 ohm ale nie podal jego mocy.
Moze byc takie coś przy założeniu ze aku 20 Ah.
https://allegro.pl/oferta/rezystor-mocy-drutowy-z-radiatorem-100w-2-2ohm-12879855716
I druga sprawa ma ktoś jakieś sprawdzone źródło dla superkondensatorów. Można kupić gotowca z bms na allegro . Może są gdzieś taniej.
https://allegro.pl/oferta/zestaw-bateria-superkondensatorow-3000f-maxwell-12971912870orkaaa - 2024-08-21, 20:01 Zbudowałem superkondensator . Testowałem i … odpala bez problemu. Teraz się zastanawiam jak go ładować w samochodzie . Niestety superkondensator sam się rozładowuje więc zastanawiam się jak go podłączyć do pokładowego aby mając stałe podtrzymanie nie rozładował mi lifepo4 - 200 A. ?marcincin - 2024-08-27, 11:21
orkaaa napisał/a:
Zbudowałem superkondensator . Testowałem i … odpala bez problemu. Teraz się zastanawiam jak go ładować w samochodzie . Niestety superkondensator sam się rozładowuje więc zastanawiam się jak go podłączyć do pokładowego aby mając stałe podtrzymanie nie rozładował mi lifepo4 - 200 A. ?
Mierzyłeś upływ prądu w kondensatorach - jakie to są wartości?Wojadżer - 2025-03-08, 14:35 Koledzy, padł mi akumulator rozruchowy w iveco 3.0. I tak się zastanawiam, czy nie ominąć tematu akumulatora. Elektronik ze mnie żaden więc sam żadnego układu kondensatorów nie zbuduję ale jak przeczytałem kilkanaście postów wyżej Joko kupił gotowe urządzenie rozruchowe oparte o superkondensatory IDEAL Ultra Starter 1600 i wszystko działa. Poszedłbym w tym kierunku, pytanie tylko czego konkretnie szukać, jaki prąd potrzebny (patrzeć na szczytowy?) na jakie inne parametry zwracać uwagę - bo oczywiście w opisach sprzedawców nigdzie nie ma wprost mowy, że to zastępuje akumulator, a jednocześnie jest wiele urządzeń rozruchowych i to znacznie tańszych.
Jako hotelowy też mam kwasiaka, 180Ah, pociągnięte już kable do komory silnika przez cirixa ale nie było to jeszcze spięte.Darson - 2025-03-10, 16:28
joko napisał/a:
Ja poszedłem po najmniejszej linii oporu i kupiłem IDEAL Ultra Starter 1600. Wywaliłem aku rozruchowy , połączyłem instalację samochodu i zabudowy w jedną , więc obwody samochodu mają stałe zasilanie ( (LiFePO4 400Ah + 800Wp PV), a rozruch jest ze startera .
Zrobiony jest w oparciu o superkondensatory i ma już wbudowaną elektronikę odpowiedzialną za ładowanie i rozładowanie
Jakoś nikt nie pociągał tematu po wpisie joko
Ty sam też nie.
Działa ? Bez problemów ?
Jak to zmotałeś ?
Czy mógłbyś napisać kilka słów?
Bo cena mocno konkurencyjna w stosunku do tych Maxwelli.orkaaa - 2025-03-10, 16:49 Też czekam na rozwinięcie tematu jak rozwiązać problem akumulatora samochodowego. Można zrobić LTO - koszt ponad 1000 zł . Można wykorzystać super kondensatory lub starter / połowa ceny - czyli cena akumulatora kwasowego / - tylko na razie nikt nie opisał jak pociągnąć bezproblemowo instalację, która będzie współpracowała z inteligentnym alternatorem i komputerem silnika.
Czy coś dokładamy do instalacji i co ?voice - 2025-06-17, 10:45 Panowie powracam do tematu Superkondensatorów bo mój aku rozruchowy PADŁ
I tutaj teraz mam dylemat kupować nowy czy i,sć w Superkondensatory ??
Cos widzę, że oferta na portalu nie ma ?? Ktoś coś pomożeŚwistak - 2025-06-22, 23:55 W najszybszej wersji - nic nie przerabiać i zamiast aku rozruchowego dac superkondensatory rownolegle z małym aku lifepo - powiedzmy 6Ah. Połączenie superkondenatorów z autem oryginalnymi przewodami, połączenie do małego lifepo przewodami 1,5mm2 przez rezystor 0,5 ohm.
Przyznaję że u siebie nie mam ani rezystora, ani małego aku już od kilku lat (zamiast tego zwiększyłem aku nadwozia i spiąłem obwody na stałe) i układ ten świetnie działa. Pisałem to już sto razy, wiec pewnie i ten wpis niczego nie zmieni....orkaaa - 2025-06-23, 10:36 Ja zbudowałem 40 Ah LTO- ale awaryjnie też mam możliwość spięcia na stałe z akumulatorem zabudowy. LTO - obecnie zastanawiam się czy było sens budować . Kasa z 1000 złotych. Technicznie nie było sensu ale ile było zabawy 😊 i nowe doświadczenie.
Dziś bym kupił superkondensatory i na stałe połączył z Lifepo4.AMIGO - 2025-06-23, 15:19
Świstak napisał/a:
Pisałem to już sto razy, wiec pewnie i ten wpis niczego nie zmieni....
Nawet jeśli nie zmieni, to jednak świetnie motywuje Artur.Dell - 2025-06-23, 16:43 Link dla zainteresowanych.
W najszybszej wersji - nic nie przerabiać i zamiast aku rozruchowego dac superkondensatory rownolegle z małym aku lifepo - powiedzmy 6Ah. Połączenie superkondenatorów z autem oryginalnymi przewodami, połączenie do małego lifepo przewodami 1,5mm2 przez rezystor 0,5 ohm.
.
Świstak czy mógłbyś podać jakiś link do kondensatorów które polecasz do zwykłego kampera które będą zawsze odpalać bez problemu.
Czy to bedzie dobre rozwiązanie ??Świstak - 2025-07-10, 23:46 Jeżeli dane z opisu maja oparcie w faktach to owszem, 6 kondziorkow po 3000F co przy laczeniu szeregowym da wypadkowa 500F. Tylko koszt wysylki z czapki wziety....voice - 2025-07-12, 09:37
Świstak napisał/a:
Tylko koszt wysylki z czapki wziety....
No właśnie koszt wysyłki, ale to i tak wychodzi 550 z wysyłką za zestaw już ładnie opakowany do podłączenia. Kwestia tylko czy będzie działać O.K. tutaj już zdaję się na Ciebie.Darson - 2025-07-12, 10:59 Ale i tak musisz mieć małą bateryjkę. Jak to się łączy ?Świstak - 2025-07-14, 14:16
Świstak napisał/a:
zamiast aku rozruchowego dac superkondensatory rownolegle z małym aku lifepo - powiedzmy 6Ah. Połączenie superkondenatorów z autem oryginalnymi przewodami, połączenie do małego lifepo przewodami 1,5mm2 przez rezystor 0,5 ohm.
voice - 2025-07-15, 17:00
Świstak napisał/a:
Świstak napisał/a:
zamiast aku rozruchowego dac superkondensatory rownolegle z małym aku lifepo - powiedzmy 6Ah. Połączenie superkondenatorów z autem oryginalnymi przewodami, połączenie do małego lifepo przewodami 1,5mm2 przez rezystor 0,5 ohm.
Mógłbyś rozrysować jakiś schemacik. Kondensatory Maxwell zamówione. Czekam na dostawęDarson - Wczoraj 15:08 Nie śmiałem już o to prosić Świstaka ...