|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FIAT - Polecam tym co mają DUCATO I na 14 calach
Suburban - 2015-05-08, 04:49 Temat postu: Polecam tym co mają DUCATO I na 14 calach Mimo że jak na razie więcej moich postów to pytania to pojawiła się możliwość bym podzielił się moim doświadczeniem związanym z użytkowaniem kampera.
Posiadam kampera na starym ducato z silnikiem 2,5 bez turbo. Kamper oryginalnie był wypuszczony na 14 calowych kołach.
Oryginalny rozmiar opon to 185r14C bez oznaczenia profilu co oznacza tzw. Profil pełny czyli 80. Innymi słowy producent Fiat Ducato zaleca opony 185/80/14.
Ja ewidentnie czułem że skrzynia jest za krótka a kółka za małe...
Szukałem 16 calówek ale te od nowszego Ducato nie pasują rozstawem śrub.
Problem rozwiązałem zmieniając opony na większe a konkretnie na 215/14C czyli 215/80/14C
Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma 64cm
Opona mierzona cm na wysokość 215/80/14C ma prawie 70cm (edytowany błąd było 185/80/14C)
Oczywiście zmienia się obwód koła więc i inaczej zaczyna działać skrzynia, licznik, inne są obroty silnika na innych prędkościach.
Moim zdaniem zmiana BARDZO korzystna.
Auto prowadzi się znacznie lepiej, jest stabilniejsze.
Prędkość komfortowa przejazdu zwiększyła się z 70 - 75 do ponad 80 km/h.
Spadło spalanie do 10-11 L/100km (wcześniej przy 80km/h 11-13)
Dane przy przejeździe pełen bak, pełna woda, 1 osoba trochę ubrań, trochę jedzenia.
Jedyny minus jest błachy, prędkość maksymalna dawniej z górki 123km/h teraz 116km/h ale i tak 100 nie przekraczam.
Licznik przekłamuje 7% względem gps.
Bardzo łatwo zapamiętać by dodawać ok. 5-7km/h a dystans przejechany mnożyć przez 1,07.
Wszystkie wyniki mierzyłem bardzo dokładnie. Po zmianie opon na większe przejechałem ok. 2500km. Na mniejszych ok. 9000km a szkoda że aż tyle
Wnęki nadkola mają zapas pod opony z traktora chyba...
gino - 2015-05-08, 08:43
Suburban napisał/a: | 215/14C czyli 215/80/14C |
Suburban napisał/a: | Auto prowadzi się znacznie lepiej, jest stabilniejsze. |
niewątpliwie prędkość ulega zmianie....przy tych samych obrotach silnika..to na spory plus..
ale...
jeździłeś na nich po koleinach ? jak dla mnie na tym rozmiarze to koszmar,zwłaszcza po deszczu ..
właśnie w deszczu taki zestaw przetestowałem na mazurskich drogach , po powrocie, styrany walką z samochodem, natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości
no i czy masz wspomaganie ? bez niego podczas postoju kręcić kierownicą to tragedia...
Piotr Alaska - 2015-05-08, 08:59
Witam,
miałem taki sam problem i zmieniłem koła na 15'' 185/80, i bardzo poprawiło to jazdę całego pojazdu. Licznik pokazuje dokładnie tyle ile jadę. Prędkość przelotowa 90 - 100 bez problemu i hałasu.
Koszt felg 400 zł, opony i tak były do wymiany.
Przejechałem ostatnio 9000 km po autostradach i bezdrożach i mogę powiedzieć że to był bardzo dobry pomysł.
Pozdrowienia
ZEUS - 2015-05-08, 09:45
Suburban napisał/a: | Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma 64cm
Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma prawie 70cm |
tu chyba coś pomyliłeś...
gino napisał/a: | natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości |
ale szerokość (185) chyba nie uległa zmianie...
Socale - 2015-05-08, 12:17
Mam 16", rozumiem z dyskusji że to lepiej?
Zawsze sądziłem że mniejsza felga i wyższe opony = lepszy komfort ale gorsza trakcja.
W kamperze chyba bardziej o komfort chodzi.
Oczywiście przy zachowaniu nominalnej szerokości.
Suburban - 2015-05-08, 15:26
Socale napisał/a: | Mam 16", rozumiem z dyskusji że to lepiej?
Zawsze sądziłem że mniejsza felga i wyższe opony = lepszy komfort ale gorsza trakcja.
W kamperze chyba bardziej o komfort chodzi.
Oczywiście przy zachowaniu nominalnej szerokości. |
Tak 16 lepiej.
Wszystko się zgadza co napisałeś, wyższy profil opony większy komfort, niższy lepsza trakcja ale przy zachowaniu tej samej wielkości koła. ( koło czyli felga + opona ).
Natomiast przy zmianie wielkości opony na feldze na większą zmieniamy rozmiar całego koła i tu pojawia się następna zależność większe koło to lepsza trakcja.
Dlatego w moim przypadku poprawił się i komfort i trakcja.
Na 16 calowych felgach zwiekszanie koła o 10% mogła by wpłynac negatywnie ale to by trzeba było wytestować.
ZEUS napisał/a: | Suburban napisał/a: | Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma 64cm
Opona mierzona cm na wysokość 185/80/14C ma prawie 70cm |
tu chyba coś pomyliłeś...
gino napisał/a: | natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości |
ale szerokość (185) chyba nie uległa zmianie... |
Oczywiście już poprawiłem chodziło o 215/14 a nie 185/14
gino napisał/a: | Auto prowadzi się znacznie lepiej, jest stabilniejsze.
niewątpliwie prędkość ulega zmianie....przy tych samych obrotach silnika..to na spory plus..
ale...
jeździłeś na nich po koleinach ? jak dla mnie na tym rozmiarze to koszmar,zwłaszcza po deszczu ..
właśnie w deszczu taki zestaw przetestowałem na mazurskich drogach , po powrocie, styrany walką z samochodem, natychmiast wróciłem do fabrycznej szerokości
no i czy masz wspomaganie ? bez niego podczas postoju kręcić kierownicą to tragedia...
|
Nie mam wspomagania, nie ma aż takiej wielkiej różnicy. Ogólnie czy 185 czy 215 bez wspomagania lepiej się leciutko turlać bo w miejscu kręcić to wysiłek. Koleiny troszke nie dużo gorzej ale za to tiry mnie nie wyprzedzają
Polecam to narzędzie by pobawić się i dobrac pod siebie rozmiar opon:
https://www.tacomaworld.c...80r14-215-80r14
(producent nie zawsze wie najlepiej - ducato na 14 to jak dla mnie auto dostawcze do miasta dlatego na trasie potrzebne mu są większe koła )
moskit - 2015-05-08, 18:09
A jak zachowuje się na postoju czy bardzo buja samochodem jak ktoś chodzi a ty leżysz bo chyba to też jest komfort kamperowania
Suburban - 2015-05-08, 20:59
moskit napisał/a: | A jak zachowuje się na postoju czy bardzo buja samochodem jak ktoś chodzi a ty leżysz bo chyba to też jest komfort kamperowania |
Nie, nie buja od chodzenia na postoju :D jak buja np od wiatru to pracują resory raczej tylne a nie opony
Po za tym mam nóźki postojowe jak w przyczepie na ( chyba wypadek przebudowy w poduszkowca ) ale nie używam
dudusie34 - 2015-05-27, 22:37 Temat postu: opony. witam. co sądzicie o oponach 185/80/14c vredsztein wielosezonowe.proszę o pomoc.
Bajaga - 2015-05-27, 22:47 Temat postu: Re: Polecam tym co mają DUCATO I na 14 calach
Suburban napisał/a: |
Spadło spalanie do 10-11 L/100km (wcześniej przy 80km/h 11-13) |
Taki lekki off topic: jednak postęp techniczny jest faktem. Obecne ducato 3.0 180km przy 80 km/h pali poniżej 9l.... (a chyba i poniżej 8, nie wiem dokładnie bo tak nie umiem jeździć)
TURTL - 2015-07-14, 20:27
Witam. Czytam temat ponieważ jestem świeżo po objeździe północnych i części zachodnich wybrzeży Francji. Trafiałem tam na różne drogi ale ciągle mi brakowało tego 90km/h przy względnej ciszy silnika. Mam stare ducato 1,9 TD, radzi sobie ale mam pytanie, co z mocą, bo kojarzy mi się że jak zwiększę średnicę kół to motor będzie musiał się więcej napracować, fakt że jak osiągnie prędkość marszową będzie ona taka samy przy niższych obrotach. A jak zachowa się przy serpentynach i męczących podjazdach. O dziwo w Normandii i Bretanii na pomorzu spotykałem takie górki że często 3, bywało kilka razy 2 a raz nawet 1 na 500m podjeździe, który zaskoczył mnie za ostrym zakrętem. Czy dając większe koła nie będę musiał częściej redukować biegów ?
bart.ek - 2015-07-14, 23:33
Będziesz musiał.
artur7 - 2015-09-02, 07:59
Ja w swoim dukato z 1984 r założyłem koła 16 cali i jest okej licznik pokazuje u mnie około 10% za mało przy prędkościach powyżej 120 km/h nawet 14% .Spalanie mam na poziomie 9 l.
Ale marzy mi się silnik 2.8 JTD i pomału przymierzam się do tematu .
Artur
McGali - 2015-09-02, 08:17
artur7 napisał/a: | Ja w swoim dukato z 1984 r założyłem koła 16 cali i jest okej licznik pokazuje u mnie około 10% za mało przy prędkościach powyżej 120 km/h nawet 14% |
Zmień sobie przekładnie kątową przy liczniku od wersji 16"
Bango - 2015-11-14, 18:14
Witam,
Czy ktoś z forumowiczów posiadających Ducato I ma felgi 16-tki z oponami 205/75 ?
Takowe 4 zimówki 1,5 roczne firmy Matador (bieżnik 10 mm) zakupiłem w dobrej cenie 660 zł z transportem i ciekawi mnie czy wejdą w nadkola, zwłaszcza przednie.
GriszaiAlicja - 2016-02-24, 22:15
Witam. Śledzę ten wątek od dłuższego czasu. Mam Ducato I na 14- tkach i też zamierzam zmienić na 15 lub 16. Na moich felgach nie ma wybitego oznaczenia odsadzenia ET. Jest to parametr podstawowy szczególnie dla przedniej osi, gdyż odległość zwrotnicy do felgi jest bardzo mała. Może ktoś z Was ma wymiar ET na feldze. Nie chciałbym kupić felg, które nie będą pasowały i trzeba będzie zastosować pierścienie dystansujące. To zwiększa ogromnie koszty . Druga sprawa to rozstaw śrub. Z moich pomiarów suwmiarką w osiach otworów wynika, ze jest 5 x 113. Natomiast nie ma takich oznaczeń w Ducato z 1987 r. Jest 5x 118 lub 5x 130. Trochę zgłupiałem i proszę o pomoc. Pozdr. Grisza
bart.ek - 2016-02-25, 13:01
Coś źle mierzysz - rozstaw śrub to 5x118. ET zdaje się 68 (i 6 cali szerokości).
ZEUS - 2016-02-25, 17:14
żeby nie zakładać nowego tematu zapytam tutaj może ktoś wie: czy jest możliwa zamiana kół z 15" na 16 " w Peugeocie Boxerze (rocznik 2011) a jeżeli tak to jakie to przyniesie efekty (dodatnie i ujemne)?
zbychu - 2016-02-25, 17:29
Ja właśnie zamieniam koła z 15" na 16" . cztery koła stalowe opony letnie camper mam do opchnięcia
ZEUS - 2016-02-25, 17:47
zbychu napisał/a: | cztery koła stalowe opony letnie camper mam do opchnięcia |
ale pytałem o coś innego ZEUS napisał/a: | akie to przyniesie efekty (dodatnie i ujemne)? |
zbychu - 2016-02-25, 17:51
Dla mnie podwyższenie prześwitu podwozia i normalne odczyty licznika kilometrów , bo do tej pory bardzo zawyżały prędkość i odległość przejechaną , nadmienię ,że skrzynie biegów mam 16
eler1 - 2016-02-25, 18:54
ZEUS napisał/a: | żeby nie zakładać nowego tematu zapytam tutaj może ktoś wie: czy jest możliwa zamiana kół z 15" na 16 " w Peugeocie Boxerze (rocznik 2011) a jeżeli tak to jakie to przyniesie efekty (dodatnie i ujemne)? | trochę jest tu http://www.camperteam.pl/...ghlight=#496874
A po jednym sezonie powiem tak tylko ja poszedłem po całości i 16 założyłem w maksymalnym rozmiarze 225/75/R16C i tak
1) rozstaw szpilek jest inny w 16 więc felgi trzeba dobrać
2) wskazanie licznika zmieniło się w gpsu -8 km do +3km
3) odczuwalna moc spadła
4) większy komfort jazdy na dużych kołach
5) prześwit się zwiększył czyli wyżej trzeba wchodzić do kamperka ale za to bez problemu wchodzi mi zbiornik na szarą wodę
6) komputer zwariował pokazuje większe zużycie paliwa ale za to licznik kilometrów chyba -6 km/50km
Ja jestem zadowolony tylko jeździć nie ma kiedy ,a w połączeniu z fotelem pneumatycznym jest super
ZEUS - 2016-02-25, 19:53
eler1 napisał/a: | 4) większy komfort jazdy na dużych kołach |
to oraz większy prześwit mnie kusi...
ale, nie wiem czy wiąże się to z jakimiś (jakimi?) konsekwencjami, tymi ujemnymi
MisioKRAK - 2016-02-25, 19:57
Powiem tak
koło większe o 2% uznaje się jako normalny zamiennik
koło do 4% dopuszczalny zamiennik
powyżej 6% uznaje się że koło może być niebezpieczne "dla auta"
większe koła to:
- słabsze hamulce - gdyż siła hamowania działa na większym ramieniu
- znacznie większe siły działające na zawieszenie
Oczywiście kamper to nie osobówka co lata z kolosalnymi prędkościami czy też ciężarówka która lata dziennie po 1000km, ale... jednak to ale...
Większe koło to dużo dobrego dla trakcji i jazdy w trasie...(lepsze pokonywanie dziur, niższe obroty silnika)
Gorzej przy ruszaniu/manewrowaniu na kempingach szczególne dla auta które ma dość mały moment obrotowy (trzeba dodać więcej gazu a tu albo będzie za szybko albo koła zamielą...a jak za mało gazu to zgaśnie).
No to tle z teorii :D
Sam zmieniłem koła - miałem 14calówki
Mam teraz felgi 15calow, z przodu 195/70 a tył 215/70 (tutaj minimalnie przekraczam 4% ale tylna oś jednak mniej jest narażona na problemy...)
Na razie mam przejechane niespełna 1000km więc nie wiem na dużą skalę jak to będzie wyglądało, ale wydaje mi się że to bardzo fajny kompromis w starszym Ducato.
Dodam (bo ktoś się pytał) iż na przednią oś zakupiłem Vredestein Comtrac Allseason i wygląda że całkiem fajnie to pracuje zarówno na asfalcie jak i trawie, piasku przy +20 jak i przy lokalnym przymrozku (ale jak pisałem - na razie mam niewiele przejechane km na tym komplecie).
GriszaiAlicja - 2016-02-25, 21:11
bart.ek napisał/a: | Coś źle mierzysz - rozstaw śrub to 5x118. ET zdaje się 68 (i 6 cali szerokości). |
Teraz przynajmniej wiem, że nie 5x 130. Co do moich pomiarów to pewnie błąd wynika z tego, że koła są na aucie. Gorzej tylko z tym ET. Dość istotna sprawa, gdyż pomyłka w zakupie spowoduje zasilenie okolicznego złomowiska w surowiec . Tak czy owak dzięki. Pozdr Grisza.
MisioKRAK - 2019-02-17, 08:48
A czy w Ducato I były piasty pod 5x130, czy to dopiero wymysł kolejnych modeli?
Czy da się przełożyć piastę przednią od nowszego Ducato z rozstawem 5x130 do Ducato 1?
MirekKliny - 2019-02-22, 16:45
Co rozstawu śrub:
ducato, jumper, boxer do chyba 14lub 16r - koła 15" rozstaw 5*118
koła 16" - 5*130 do kwadraciaka mogą iść 15" od nowego modelu pasują.
po 14 czy 16 roku koła 15 i 16 mają jeden rozstaw 5*118
wiec wystarczy poszukać odpowiednich felg i nie kombinować.
Dla ciekawskich przed zmiana w 14/16 aby przejść w bliźniaczkach po 2006r na 15 lub 16 na tylnej osi wystarczy zmienić piastę, osie są takie same.
Z przodu zmieniałem cale zwrotnice z piastami .
Kubbek - 2019-03-12, 21:15
czytam i czytam już któryś raz ten wątek i mam co raz większy mętlik w głowie :-)
mam 185 14cali w ducato 1 z 1986 roku. chciałbym coś większego na polne drogi.
znalazłęm w jednej książce informacje że wersja ducato dangel 4x4 miała kółka 16cali 195/75
może w taki wymiar pójść, a może jeszcze większy profil?
jak ze spalaniem i większymi oponami na trasie?
LukF - 2019-03-12, 21:27
MirekKliny napisał/a: | Co rozstawu śrub:
po 14 czy 16 roku koła 15 i 16 mają jeden rozstaw 5*118. |
Nie mają. Mam Ducato 2016 z śrubami 5x130. I takie felgi alu musiałem szukać by kupić. Ducato Maxi
LukF - 2019-03-12, 21:35
MirekKliny napisał/a: |
Dla ciekawskich przed zmiana w 14/16 aby przejść w bliźniaczkach po 2006r na 15 lub 16 na tylnej osi wystarczy zmienić piastę, osie są takie same . |
Jeśli zmieniamy z jakiegoś powodu 5x118 na 5x130 lub odwrotnie to na tylnej osi wystarczy zmienić piastę z łożyskami oraz tarczę hamulcową natomiast zacisk, klocki i wszystko dot.hamulców oraz oś tylna są takie same.
Co do przodu to jest tak jak piszesz, wymienić trzeba to co napisałeś.
Moje uwagi dot. Ducato 2016r
MisioKRAK - 2019-03-13, 00:04
Kubbek, Zmiana na 195/75r16 to zmiana średnicy koła...
Już to chyba gdzieś pisałem...
Koło fabryczne ma średnicę 452mm
195/75r16 a 499mm czyli to jest 47mm większa średnica...
Przy hamulcach pod 14 będzie to bardzo słabo działało jak i obrywało mocno zawieszenie...a i silnik może się okazać słabawy...szkoda że tak daleko mieszkasz bo pożyczył bym Ci koła i byś sobie sam potestował...
Kubbek - 2019-03-13, 11:07
Wiem że zwiększy to średnicę koła - zależy mi na tym. Mam dosyć krótką skrzynię - nawet z 2 rwie kapcia. Hamulce obecnie ostre jak brzytwa.
Sam już nie wiem... Czy faktycznie to taki negatywny wpływ na zawieszenie może mieć?
MisioKRAK - 2019-03-14, 07:49
Siły panujące na zawieszenie i hamulce to moment obrotowy od kół - siła razy ramie...dlatego oficjalnie uznaje się koło "zamiennikowe" może być większe do 2% a dopuszczalne 4%...
Ewentualnie może kup jakieś "większe" koła na olx za nie duże pieniądze i wstaw je na przednią oś jako taki eksperyment...i przejedź się gdzieś na nich...koła można kupić nawet za 50-100zł od sztuki
np...
https://www.olx.pl/oferta...D5-IDvgIah.html
To nie moje ogłoszenie - rzucam przykład...sprawdzić czy rozstaw śrub jest 5x118 (może gdzieś jest tam napisany lub podjechać do wulkanizatora - ewentualnie samemu zmierzyć - odległość między dalszymi otworami powinna być około 11cm) o ile tu jest opona większa...
Lub opony np 205/80r14c i założyć na swoje felgi...
Kubbek - 2019-03-15, 07:23
dobry pomysł MisioKrak - chociaż tak próbuję to na logikę wziąć i wydaje mi się że większe koła to oczywiście większe ramie, przełożenie siły na cały układ hamulcowy. Jednak wydaje mi się że większe koło generuje mniejsze siły jeśli chodzi o zawieszenie, przynajmniej jeśli chodzi o małe dziury i inne nierówności - jest mniejszy kąt natarcia.
co do spalania to na trasie teoretycznie - już rozbujana większa opona powinna być przyczyną mniejszego spalania.
MisioKRAK - 2019-03-15, 07:34
Tak - mniejszy kont natarcia itd, ale "uderzenie" koła w przeszkodzę, dziurę powoduje znacznie większe siły na zawieszeniu...
Co do spalania...tu jest tak dużo różnych czynników że nie wiem na ile która lepiej - na pewno szersza to większe spalanie...ale szersza opona to duże plusy w terenie, szczególnie przy naszym więskszym ciężarze...
Kubbek - 2019-03-15, 07:49
dzięki wielkie za porady i pomoc - teraz pozostaje mi chyba tylko bić się z myślami - czy nie kombinować i pozostać przy standardzie, czy nadwyrężać układ jezdny i uzyskać te 2,5 cm na prześwicie
MisioKRAK - 2019-03-15, 08:45
To może coś pomiędzy...
Pamiętaj też że bez wspomagania ciężko ściągnąć kierownicę przy oponach szerszych od 195...
Kubbek - 2019-03-15, 10:07
tak, brak wspomagania... na siłowaniu w barze na łapę wszystkich kładę, jednak kiedy dochodzi do pojedynku na parkingu z moim Dukaciakiem to miny ludzi widzących jak oczy wychodzą mi z orbit a żyłka na czole mało nie peknie - są bezcenne :-D
ludzik - 2019-03-15, 10:19
To ktoś w dzisiejszych czasach jeździ jeszcze bez wspomagania?
Oczywiście żart, bo wciaż dużo aut jeździ bez wspomagania.
To jest domena tych wszystkich starszych samochodów. Pół biedy jeżeli auto jest lekkie, ale co w sytuacji gdy trzeba jechać cieżkim samochodem, takim z 4x4...
Takim który posiada opony terenowe https://www.sklepopon.com/opony/4x4
MisioKRAK - 2019-03-15, 11:15
Nie każdy ma kampera za 50-100-200 czy więcej tyś zł...(apropo wspomagania - a starsze auta często go nie miały)...
Idąc tym tropem - kto teraz jeździ autem bez klimatyzacji...
Dlatego też to wspomniałem - dodam iż pewnie i tak masz mniejszy nacisk przedniej osi niż ja...więc u mnie ciężej się kręci...a mam 195 na przedniej osi...
Kubbek - 2019-03-16, 16:59
Miałem wcześniej transita bez wspomagania i tam całkiem dobrze się manewrowało. Kiedyś mechanik wspominał że mam coś nie tak z maglownicą - więc może to być przyczyną ciężkiego skręcanie kołami :-)
Ale na szczęście kamperem jeździ się tylko na wprost
MisioKRAK - 2019-03-16, 17:02
Jak coś to mam maglownicę w bardzo dobrym stanie - do odsprzedania :D
Kubbek - 2019-03-17, 20:06
Ooo, jak to fajnie z takiej byle gadki szmatki wynikają fajne rzeczy. Pogadam z mechaniki em czy wymaga to wymiany, czy tylko regeneracji
MisioKRAK - 2019-03-17, 21:15
Jeżeli powiększenie kół było by nadal mocnym atutem może by wartało też pomyśleć o zawieszeniu i układzie hamującym z auta "tzw" 16calowego...ale to już zaczynają się robić kwoty i wyzwania....
Kubbek - 2019-03-26, 22:23
Powiedzcie mi jakie ET w dukato 1982-1994? W necie znalazłem info że ET55 ale z drugiej strony kilka osób na tym forum coś przebąkiwało o 68.
Jakie Wy macie ET w dukato pierwszej generacji?
A poniżej foteczka z fejsbuka która ostatnio znalazłem na grupie od starych kanciaków. Coś pięknego!
Stoję tuż przed kupnem felg i opon, ale wciąż zastanawiam się ile mocy może mi ująć taka konwersja...
Mam silniczek 1,9D
Kubbek - 2019-04-22, 23:27
https://www.olx.pl/oferta...D5-IDow66v.html
Czy takie felgi się nadadzą do Ducato 1?
MisioKRAK - 2019-04-23, 08:32
ET powinno być większe, ale powinno być dobrze
Felga będzie wystawała na zewnątrz około 2,5cm bardziej niż fabryczna
Kubbek - 2019-04-23, 09:42
jak to 2,5 cm przecież et dla ducato 1 to 55
MisioKRAK - 2019-04-23, 10:07
Z tego co ja mam w danych to dla Ducato et 68 przy 5,5calowej feldze...czyżbym miął złe dane...?
Kubbek - 2019-04-23, 12:28
chyba złe - https://www.wheel-size.com/size/fiat/ducato/1989/
68 jest dla nowszych dukaciaków chyba
MisioKRAK - 2019-04-23, 13:25
Ale 14 z lat przed 90 o szerokosci6cali...
Ja "na stanue" mam 5calowki 14 i 5,5cala 16...
Kubbek - 2019-04-23, 14:43
w tej instrukcji podają takie dane. czyli felgi 6cali szerokości.
czyli takie felgi będą pasiły?
6jx16 5x118x71,1 ET50
nie do końca kumam te oznaczenia JX przy szerokości felgi
facet z olx'a napisał mi że nei będą pasowały do ducato, ale wydaje mi się że zwyczajnie nie wiedział i wolał tak napisać, żeby nie było ryzyka zwrotu
Kubbek - 2019-04-26, 07:59
po wielkich trudach moralno technicznych kupiłem felgi 16" i czekam na opony 195/75
felgi pomalowane, tzn w trakcie malowania - 3x podkład + 1x lakier
dzisiaj kolejna warstwa farby, może nawet dwie
MisioKRAK - 2019-04-26, 08:11
I fajnie
Jakie kupiłeś? Ducato czy Trafic?
Napisz jakie wrażenia z jazdy na kat mocno zwiększonych kołach, przyda się dla kolejnych (chociaż już coraz mniej jest tych z 14)
Kubbek - 2019-04-27, 15:21
Oponki zamówiłem na oponeo. Przyszły puki co tylko 3. Czwarta chyba idzie z innego magazynu. Miejmy nadzieję że uporam się że wszystkim do 30 kwietnia.
Kubbek - 2019-05-06, 22:54
Okej, trochę mi to zajęło, ale koła już siedzą na osiach. Dla przypomnienia ducato 1,9d koła 195/75/16
Nie odczułem spadku mocy
Biegi wydłużyły się - wcześniej to z 2 rwał kapcia
Nie byłem jeszcze w trasie to nie powiem o spalaniu. Na starym palił 7,91 OR
Na deczko niższym profilu jakby ostrzej przyjmował nierówności.
s0ny - 2019-05-06, 23:09
Reasumując jakie rozwiązaniem jest najbardziej optymalne ?
1. Założenie na felgi 14 opon 215/80
2. Zmiana felg na 15 z oponami 185/80
3. Zmiana felg na 16 z oponami 195/75
4. Nic nie robić i zostawić na 14 z oponami 185/80
MisioKRAK - 2019-05-07, 05:14
Ja po zmianie opon z 185/80r14 na 195/70r15 byłem bardzo zadowolony...
Teraz kombinuję z 16 ale...jednak ja zmieniłem w między czasie silnik itd więc to trochę więcej zmian...wydaje mi się że jednak 195/75r16 na zaciski "14" to trochę zbyt duże koło...
A ja chyba będę jeździł na 205/75r16 z przodu...
Licząc spalanie sprawdź czy nie będziesz jego liczył na 107km...a nie na 100
Kubbek - 2019-05-07, 13:26
a czy bez modyfikacji luku na koło pod maska będzie wystarczająco dużo miejsca aby wcisnąć tak szeroką zapasówkę? moje 195 ledwo co weszło.
Kubbek - 2019-05-07, 13:32
a tak prezentuje się złomek w nowych kapciach
Lutek - 2019-05-07, 17:48
Witam , ja dzisiaj wymieniłem felgi i opony w moim ducato z 14 na 16 . Felga od Trafika opony 195/75/16
po krótkim teście prędkość zgodna z GPS wcześniej licznik zawyżał o jakieś 8 km , poza tym mam wrażenie że przy 90 obroty silnika są niższe i jest ciszej w kabinie
MisioKRAK - 2019-05-07, 18:31
Kubbek napisał/a: | a czy bez modyfikacji luku na koło pod maska będzie wystarczająco dużo miejsca aby wcisnąć tak szeroką zapasówkę? moje 195 ledwo co weszło. |
Tylne koła i tak będę miął szersze...
A jak wejdzie 205 będę zadowolony jak nie to wstawię na rezerwę 195 i tyle...
Duże koła stanowczo lepszy komfort nawet jazdy po dziurkach w jezdni...ale jednak gorszy moment obrotowy podczas wjeżdżania na kliny (takie moje spostrzeżenie)...
Fajnie się Zebra prezentuje na tych 16 :D
Kubbek - 2019-05-25, 21:50
Mogę dodać kilka spostrzeżeń po dłuższym użytkowaniu.
Przełamanie licznika 5%
Spalanie bez zmian, może kilka procent wyższe. Ostatni pomiar miałem 7,93 a teraz 8,20 na 100 więc pewnie w granicach błędu cięższe nogi
Hamowanie takie samo
Przyspieszenie podobne
V max niższe
Kultura jazdy wyższa, ciszej
gardamm - 2019-05-26, 17:13
Kubbek napisał/a: | Mogę dodać kilka spostrzeżeń po dłuższym użytkowaniu.
Przełamanie licznika 5%
Spalanie bez zmian, może kilka procent wyższe. Ostatni pomiar miałem 7,93 a teraz 8,20 na 100 więc pewnie w granicach błędu cięższe nogi
Hamowanie takie samo
Przyspieszenie podobne
V max niższe
Kultura jazdy wyższa, ciszej |
a jak pod większą góre ?? próbowłeś
Kubbek - 2019-05-26, 19:02
Od tego jest skrzynia biegów :-)
gardamm - 2019-05-27, 08:03
Kubbek napisał/a: | Od tego jest skrzynia biegów :-) |
pytam czy nie masz wrażenia że samochód jest " słabszy"pod góre ( przecież zmienił się moment obr.)
Przerabiałem temat na własnym organizmie i te górki co wcześniej pokonywałem na 3 biegu teraz muszę redukować na 2 i jechać wolniej
Wiem że "Od tego jest skrzynia biegów "
Kubbek - 2019-05-31, 08:01
ale moc pozostała taka sama - trzeba zwyczajnie inaczej wachlować biegami.
amples - 2019-05-31, 08:23
Kubbek napisał/a: | ale moc pozostała taka sama | Na silniku ,
ale koła na poszczególnych biegach moc - moment się obniżył ,
czego efektem jest:
Kubbek napisał/a: | V max niższe | .Silnik nie ma na tyle mocy , by przy tym przełożeniu wkręcić na wyższe obroty,
Kubbek - 2019-06-03, 07:51
nie chce mi się tłumaczyć bo widzę, że wiesz lepiej :-)
różnica nie do przeskoczenia jest tylko dla pierwszego i ostatniego biegu. dla całej reszty to kwestia odpowiedniego momentu kiedy zmienisz bieg.
w rzeczywistości nie ma różnicy - muł będzie mułem i nie oczekuję niczego więcej - w trasie ma się kulać 80-90km/h a w lesie tak aby niczego nie urwać i nie haczyć podwoziem.
Jeszcze - 2019-07-27, 22:06
Kubbek napisał/a: | nie chce mi się tłumaczyć bo widzę, że wiesz lepiej :-)
różnica nie do przeskoczenia jest tylko dla pierwszego i ostatniego biegu. dla całej reszty to kwestia odpowiedniego momentu kiedy zmienisz bieg.
w rzeczywistości nie ma różnicy - muł będzie mułem i nie oczekuję niczego więcej - w trasie ma się kulać 80-90km/h a w lesie tak aby niczego nie urwać i nie haczyć podwoziem. |
Gratuluję zmiany. Ja wciąż nie wierzę że da się 1.9d jeździć nie tracąc z i tak niklego momentu tego silnika. Daj znać gdybyś był teraz gdzieś na wschodnim wybrzeżu. Chętnie podjadę i porozmawiam. Ja zalozylem że należy się najpierw przekladka silnika ze skrzynia choćby na te 2.5 D żeby myśleć o większej średnicy koła.
Gdybyś tez kiedyś jechał w okolice Puław Janowca czy Kazimierza daj znać. Przenocuje Ci kampra nad Wisłą. Pogadamy przy ognisku.
Kubbek - 2020-02-19, 08:44
małe ducato na blaszaku sprzedane :-( , ale mam teraz dukaciaka z alkową na hymerze. tym razem silniczek 2,5d. znowy stoję przed zmianą kół na większe. rozmiar raczej taki jak miałem w poprzednim.
zrobiłem małe zestawienie danych dotyczących oryginalnych 14tek, oraz 16tek w wiekszym rozmiarze.
może się przyda komuś :-)
MisioKRAK - 2020-02-19, 20:23
Gratulacje
Gdzieś wrzucałeś fotki co tam masz teraz?
Feel3 - 2021-04-29, 21:17
Witam, jako nowy tutaj przeczytałem z grubsza cały wątek i wynika z niego, że praktycznie warto zmienić koła na większe. Czeka mnie właśnie zmiana opon. Póki co w Ducato 2.5TD rocznik 1993 mam przepisowe 185/80/14. Przy okazji chcę zmienić lub odświeżyć felgi. Właśnie wszedłem w fazę lekkiej udręki technologiczno-mentalnej "warto czy nie warto?" i proszę o wsparcie. Przyszło mi, żeby nowe kółka były lekko szersze, bo lepiej się będą drogi trzymały i lepsza amortyzacja w terenie na wądołach. Czyli np. 195. A jeśli tak, to i felgi szersze, czyli 15", czy tak?
Czy taka zmiana rozmiaru opon i felg pociąga za sobą konieczność innych zmian? Piast, łożysk, śrub mocujących? Pozdrawiam
darek 61 - 2021-05-03, 13:35
Feel3 napisał/a: | Czyli np. 195. A jeśli tak, to i felgi szersze, czyli 15", czy tak? |
Nie,15" to wielkość, odpowiednia szerokość to 6"
Feel3 - 2021-05-03, 19:24
Witaj darku 61,
dziękuję za info, to powtórzę jeszcze inne pytanie, a nuż widelec znasz odpowiedź : "czy taka zmiana rozmiaru opon i felg pociąga za sobą konieczność innych zmian? Piast, łożysk, śrub mocujących."
darek 61 - 2021-05-03, 20:19
Feel3, 6" szerokość, 15" rozmiar, rozstaw śrub 5x118 ,centralny otwór 71,1
zresztą tu masz tabelę wystarczy wybrać rocznik.
https://rozmiarfelgi.pl/tabela-rozmiarow/fiat/ducato/
smithpl - 2021-10-04, 08:43
Hej,
Czyli jezeli dobrze zrozumialem watek to optymalnie w Fiat Ducato 1.9 TD jest zmienic 185R14C na 195R15C co pozwoli zachowac dobre wskazanie predkosciomierza oraz da nam wiekszy komfort jazdy niz na 14’kach ?
Mysle o zmianie na 15 i oponach calosezonowych z uwagi na wypady lato/zima
Pytanie tylo o optymalna wysokosc opony. 70 czy 65?
MisioKRAK - 2021-10-04, 22:10
Oryginalna opona 185R14C średnica 651.6 mm
Miałem opony 195/70R15C średnica 654 mm czyli o 2.4 mm większa niż oryginał
Auto bardzo dobrze/znacznie lepiej się zachowywało...
AndyS - 2021-10-05, 00:14
darek 61 napisał/a: | Feel3, 6" szerokość, 15" rozmiar, rozstaw śrub 5x118 ,centralny otwór 71,1 | Chcę Was przestrzec że nie zawsze wszystko jest idealne. Detleffs z 1993 roku przy zmianie felg z 14" na 15" się zbuntował. Typowe felgi 15" z Ducato 2 nie weszły na tylną oś bo ocierały o resory. Trzeba uważać na ET.
Może to tak tylko u mnie....
Po rozwiązaniu tego problemu nie mam zastrzeżeń - same zalety.
MisioKRAK - 2021-10-05, 07:40
Z tego co wiem przy stalowych felgach nie ma tego problemu....
Przy szerszej Alu na pewno występuje ten problem...
smithpl - 2021-10-05, 07:54
Dzieki, to zmieniam
Darson - 2021-10-20, 19:07
Przeleciałem szybko wątek i chciałbym się podzielić moimi uwagami.
Trochę zagłębiałem się kiedyś w temat z racji tego że 15 lat jeżdziłem Nissanem Patrolem na 35'' kołach Oryginalne opony to 215/80 R16
Żeby je tam wcisnąć trzeba było podciąć nadkola i podnieść budę o kilka cali, wymienić sprzężyny i amortyzatory.
Taki numer można zrobić gdy auto ma naprawdę wytrzymałe mosty i cały układ przeniesienia napędu. Na szczęście Patrole z tego słyną.
Ale do rzeczy.
Zapewne większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że producent nie założył 14-tek albo 15-tek bo chciał zaoszczędzić na kosztach bądź się nie znał.
Te wszystkie parametry dobierane są optymalnie do każdego modelu auta metodą długich testów i prób.
Przy takiej zamianie (z mniejszych na większe) głównie zmieniają się parametry w układzie przeniesienia napędu. Zmienają się tzn wzrastają siły działąjące na tenże układ.
Oczywiście producenci przewidują jakiś bezpieczny zapas, ale każdy materiał ma swoją wytrzymałość.
Stąd też dopuszczalne 2% na oponach a max 4%. (nie piszę już tutaj o kwestiach większych przechyłów, promienia skrętu , hamowania itp )
Gdyby tak nie było to w zasadzie każdy mógłby sobie podciąć nadkola, założyć dystanse albo przedłużyć osie i założyć balonówki żeby mógł dopłynąć na wyspę i tam biwakować kamperkiem.
Wystarczy pooglądać Monster trucki
Dlatego zakładając większe felgi czy opony trzeba mieć świadomość, że pewnego dnia możemy stanąć w szczerym polu żeby pozbierać za autem to, co nam się wysypało z mostów albo skrzyni ...
Dla podparcia moich wypocin pisanych ze szczerej chęci pomocy, polecam artykuł:
https://polskioffroad.com.pl/wielkie-kola/
Dotyczy on co prawda aut terenowych, ale są w nim wytłumaczone wszystkie kwestie techniczne.
brys - 2021-10-20, 19:31
Z praktyki - Peugeot Boxer 1998, czyli pewnie z grubsza to samo co Ducato 2 i Jumper.
Seryjna opona 195/70/15. Co zmieniłem:
- opony Goodyear Wrangler AT w rozmiarze 225/75/15 - na seryjne felgi
- lift przodu o 4cm - podkładki dystansowe między kolumnę/sprężynę, a kielich
- lift tyłu o 6cm - dłuższe tylne mocowanie resora
- dystanse na obu osiach o 15mm na stronę
- płyta ochronna pod silnik
- nadkola plastikowe
Czyli reasumując samochód wyższy o dobre 10cm, koła szerzej o jakieś 6cm.
Nawinięte w tym sezonie z 10 000km, z czego 5000km po Europie, przejechana nawet przełęcz Stelvio. Polecam, chyba byłem pionierem
Darson - 2021-10-20, 19:56
brys napisał/a: | Peugeot Boxer 1998 |
Masz tam 4x4 ?
LukF - 2021-10-20, 20:53
Darson napisał/a: | brys napisał/a: | Peugeot Boxer 1998 |
Masz tam 4x4 ? |
Będzie miał
Darson - 2021-10-20, 21:33
LukF napisał/a: | Będzie miał |
brys - 2021-10-20, 22:07
Nie mam 4x4 i mieć nie będę, każdy kto zna podstawy mechaniki chyba wie z czym się to wiąże.
Samochodem teraz mogę śmiało wjechać w leśną drogę bez strachu, że zawisnę na zbiorniku szarej wody albo leżąca gałąź wkręci mi się w pasek osprzętu silnika. Do tego wzrosła prędkość przelotowa/spadły obroty w trasie. Na mój użytek po prostu jest lepiej
Darson - 2021-10-20, 22:20
brys napisał/a: | bez strachu, że zawisnę na zbiorniku szarej wody albo leżąca gałąź wkręci mi się w pasek osprzętu silnika. |
i tego się trzymaj ! Szerokości i pomyślności !
Sam bezskutecznie szukałem przez rok blaszaka z napędami, ale ceny mnie odstraszały. Trafiła się okazja, więc kupiłem małe mieszkanie na kółkach żeby sprawdzić czy mi to podejdzie. Jeśli tak to albo pójdę w lepsze albo wrócę kiedyś do idei budowy.
Może do tego czasu oszołomy przestaną podnosić ceny na wszystkie blaszaki z napędami i pisać w ogłoszeniu "baza pod kampera"
Banan - 2021-10-21, 16:09
brys napisał/a: | Samochodem teraz mogę śmiało wjechać w leśną drogę bez strachu |
Z tym to bym raczej był ostrożny
Lasy Państwowe napisał/a: | Czy mogę wjechać samochodem do lasu?
Zasady udostępniania lasów są precyzyjnie opisane w rozdziale 5. Ustawy o lasach. Wynika z niej, że ruch motorowerem, pojazdem silnikowym (samochodem, motocyklem czy quadem), a także zaprzęgiem konnym dopuszczalny jest tylko drogami publicznymi. Każdym pojazdem można wjechać do lasu drogą leśną tylko wtedy, gdy jest wyraźnie ona oznaczona drogowskazami dopuszczającymi ruch ( np. wskazany jest kierunek i odległość dojazdu do miejscowości, ośrodka wypoczynkowego czy parkingu leśnego). Nie dotyczy to inwalidów, którzy poruszają się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb.
Uwaga! Na drogach leśnych nie muszą być ustawione szlabany i znaki zakazujące poruszania się po nich, gdyż zakaz ten wynika wprost z zapisów ustawy o lasach. Obowiązuje on cały rok, nie tylko w okresie zagrożenia pożarowego.
| A tu cały tekst
MisioKRAK - 2021-10-21, 17:20
Darson napisał/a: |
...
Ale do rzeczy.
Zapewne większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że producent nie założył 14-tek albo 15-tek bo chciał zaoszczędzić na kosztach bądź się nie znał.
Te wszystkie parametry dobierane są optymalnie do każdego modelu auta metodą długich testów i prób.
.. |
Dodam...tu nie mowa o jakiś tuningach itd...
Auta które miały 14calowe felgi były produkowane 25-30 lat temu - teraz wiele rzeczy się zmieniło (ceny, drogi, prędkości, jakość opon, ruch uliczny)...nawet jak będziemy rozważali ducato 2 (czyli powiedzmy auto 20-25letnie) to przejście z 15 na 16 to też nie taki duża ingerencja (oczywiście zalecam nie zmieniać średnicy koła - czyli musi być opona z niższym profilem).
Taka zmiana niesie za sobą wiele dobrego: lepszą trakcję, większą dostępność opon itd...
Darson - 2021-10-21, 18:21
MisioKRAK napisał/a: | to przejście z 15 na 16 to też nie taki duża ingerencja (oczywiście zalecam nie zmieniać średnicy koła - czyli musi być opona z niższym profilem).
Taka zmiana niesie za sobą wiele dobrego: lepszą trakcję, większą dostępność opon itd... |
Ale sprawa się tyczy liftu czyli podniesienia auta, zmiany średnicy kół na większe.
Co do reszty zgoda.
Darson - 2021-10-21, 18:27
Banan napisał/a: | brys napisał/a: | Samochodem teraz mogę śmiało wjechać w leśną drogę bez strachu |
Z tym to bym raczej był ostrożny |
Koledze chodziło o to że zwiększyły się możliwości auta a nie legalność tegoż wjazdu do lasu.
Z tym co piszesz jest tak jak z paleniem ogniska w terenie - wczoraj gdzieś czytałem stary post .
Banan - 2021-10-21, 19:05
Darson napisał/a: | Koledze chodziło o to że zwiększyły się możliwości auta a nie legalność tegoż wjazdu do lasu. |
A to doskonale wiem, stąd ten...
MisioKRAK - 2021-10-21, 22:17
Darson napisał/a: | MisioKRAK napisał/a: | to przejście z 15 na 16 to też nie taki duża ingerencja (oczywiście zalecam nie zmieniać średnicy koła - czyli musi być opona z niższym profilem).
Taka zmiana niesie za sobą wiele dobrego: lepszą trakcję, większą dostępność opon itd... |
Ale sprawa się tyczy liftu czyli podniesienia auta, zmiany średnicy kół na większe.
Co do reszty zgoda. |
Ja np przeszedłem z 14 na 15 i później na 16...Ale średnicę samego koła mniej więcej, zachowałem...
A topik był pierwotnie o Ducato 1...
Darson - 2021-10-21, 22:29
MisioKRAK napisał/a: | .Ale średnicę samego koła mniej więcej, zachowałem... |
czyli mój post Ciebie nie dotyczy. Kilka postów opisuje podmiankę opon na większe, podniesienie auta, zmianę wskazań prędkościomierza itp . To miałem na myśli.
smithpl - 2021-10-23, 19:20
MisioKRAK napisał/a: | Darson napisał/a: | MisioKRAK napisał/a: | to przejście z 15 na 16 to też nie taki duża ingerencja (oczywiście zalecam nie zmieniać średnicy koła - czyli musi być opona z niższym profilem).
Taka zmiana niesie za sobą wiele dobrego: lepszą trakcję, większą dostępność opon itd... |
Ale sprawa się tyczy liftu czyli podniesienia auta, zmiany średnicy kół na większe.
Co do reszty zgoda. |
Ja np przeszedłem z 14 na 15 i później na 16...Ale średnicę samego koła mniej więcej, zachowałem...
A topik był pierwotnie o Ducato 1... |
A jaki uzysk osiagasz?
No jak zwiekszysz cale felg ale zachowasz wymiar kola to co w sumie sie zmienia w parametrach? Bo matematycznie chyba nic
MisioKRAK - 2021-10-23, 21:06
Można było zamontować większe hamulce
Łatwiej kupić opony i to dobre opony...
Szersza felga też sprawiła lepszą trakcję...
polaris20 - 2021-11-28, 23:57
Panowie mam możliwość zakupić nowiutkie felgi 15 Magnetto Wheels 6.0" x 15" 5x118 ET 68
Czy takie felgi będą pasowały do Ducato I? Proszę o pomoc bo muszę się szybko zdecydować.
AndyS - 2021-11-29, 01:51
W Ducato I Dethleffs 1993 mojego Ojca felgi 15' ET68 nie weszły na tylną oś - haczyły o resor. Były "za głębokie". Radzę przymierzyć.
polaris20 - 2021-11-29, 02:25
Problem w tym że nie mam jak chłop kawał drogi ode mnie. Jeśli za głęboko to chyba luz bo można dać dystans. Poprawcie mnie jeśli się mylę
AndyS - 2021-11-29, 12:26
polaris20 napisał/a: | ... bo można dać dystans. Poprawcie mnie jeśli się mylę | Tak - rozwiązaliśmy problem właśnie przy pomocy dystansów. Jest to trochę kłopotliwe przy jakichkolwiek pracach koło-hamulce ale faktycznie można sobie poradzić. No ale spróbuj kupić dystanse do tego...
Druga metoda to zmiana ET na mniejszą wartość.
polaris20 - 2021-11-29, 13:15
Kurczę to już mam mętlik w głowie. Szkoda bo naprawdę mam olscke kupić 4 nowe felgi z oponami zimowymi za 600zl
Banan - 2021-11-29, 14:49
polaris20, zwróć tylko uwagę z jakiego roku produkcji są opony
Zbigniew K - 2021-11-29, 16:58
No felgi z oponami za 600 do Ducato. Raczej chyba za same felgi. Bo opony to od razu do "koszalina". Na alledrogo opona zimowa 185/75R14C 10-letnia bez felgi 150 zł.
Darson - 2021-12-04, 16:15
AndyS napisał/a: | W Ducato I Dethleffs 1993 mojego Ojca felgi 15' ET68 nie weszły na tylną oś - haczyły o resor. Były "za głębokie". Radzę przymierzyć. |
ET zdaje się odpowiada za głębokość, nie możesz zapytać albo fotę oznaczeń niech wyśle?
polaris20 - 2021-12-06, 19:40
Napisałem ze Et 68 co do opon to maja 3 lata wiec na ten sezon poradA sobie o ile gdzieś pojadę
Darson - 2021-12-06, 20:08
ty jakie masz Ducato ? Wystarczy porównać i albo decydujesz sie na dystanse albo nie.
MisioKRAK - 2021-12-08, 17:28
Na 90% będzie trzeba dołożyć dystanse na tylną oś...
Przy szerokości 6" nie wierzę by weszły...
|
|