|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FIAT - ciśnienia opon 225/75r16c
mgF3 - 2019-05-03, 11:59 Temat postu: ciśnienia opon 225/75r16c Witam, czy ktoś ma może przetestowane ciśnienia w oponach michelin agilis camping w
ducato 2014 7,5m + ewentualnie rampa ze skuterem?
Skorpion - 2019-05-03, 12:09
Spośród podanych rozmiarów opon zimowych i letnich do samochodu FIAT Ducato (PTAC 3500 Maxi) 180 Multijet wybierz jeden, aby przejść do listy dostępnych produktów i porównać ich ceny. Poniżej znajdziesz także informacje dotyczące indeksów nośności i prędkości opon dozwolonych w przypadku Twojego samochodu FIAT Ducato (PTAC 3500 Maxi) 180 Multijet.
Ciśnienie opon PRZÓD Ciśnienie opon TYŁ
Samochód PUSTY Samochód OBCIĄŻONY Samochód PUSTY Samochód OBCIĄŻONY
PRZÓD : 215/75 R16 116R - TYŁ : 215/75 R16 116R 4.5 bar 4.5 bar 5.0 bar 5.0 bar
PRZÓD : 225/75 R16 118R - TYŁ : 225/75 R16 118R 4.5 bar 4.5 bar 5.0 bar 5.0 bar
Homologowane rozmiary opon letnich
Homologowane przez FIAT rozmiary opon do Ducato (PTAC 3500 Maxi) zostały opracowane w oparciu o specyficzne parametry pojazdu w celu zapewnienia jak najlepszych osiągów, przyczepności do nawierzchni, najkrótszej drogi hamowania, optymalnej wytrzymałości i jak najmniejszego zużycia paliwa. Na ogół istnieje kilka rozmiarów homologowanych do danego pojazdu odpowiadających różnym zapotrzebowaniom. Z punktu widzenia przepisów oraz z powodów technicznych nie należy stosować rozmiarów opon innych niż homologowane.
Homologowane rozmiary opon zimowych
Homologowane przez FIAT rozmiary opon do Ducato (PTAC 3500 Maxi) zostały opracowane w oparciu o specyficzne parametry pojazdu w celu zapewnienia jak najlepszych osiągów, przyczepności do nawierzchni, najkrótszej drogi hamowania, optymalnej wytrzymałości i jak najmniejszego zużycia paliwa. Na ogół istnieje kilka rozmiarów homologowanych do danego pojazdu odpowiadających różnym zapotrzebowaniom. Z punktu widzenia przepisów oraz z powodów technicznych nie należy stosować rozmiarów opon innych niż homologowane.
Homologowane rozmiary opon letnich i zimowych
Dane dotyczące ciśnienia opon są podane w celach orientacyjnych. Dokładne informacje znajdziesz w instrukcji obsługi Twojego pojazdu FIAT Ducato (PTAC 3500 Maxi) lub na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy.
https://opony.rezulteo.pl/opony-osobowe-4x4-dostawcze/fiat/ducato/ducato-ptac-3500-maxi/180-multijet
Bajaga - 2019-05-03, 12:28
5 bar?? To kamień. ...
zibikruk - 2019-05-03, 12:33
W moim camperze instrukcja przewiduje dla tych opon 5 atm. (bar)
Ducato 7,15m , 2005r.
Wojciechu - 2019-05-03, 14:19
Po otwarciu przednich prawych drzwi, na nadkolu, mam przyklejoną tabliczkę z wartościami napompowanych kół. U mnie na Ducato 5,0 - długość 6,40
Yans - 2019-05-03, 17:25
Dla większości to przedział 4.5 -5.0 .Ale zawsze można na oponie odczytać graniczne wartości .
Suliki - 2019-05-03, 21:15
4,5 przód, 5 tył na takich kołach i oponach jeżdżę . Jest OK
janus - 2019-05-04, 11:08
No dobrze, pytanie w temacie ale o innych rozmiarach opon.
Oryginalnie miałem opony 195/70/15 i ciśnienie z tabliczki bodaj 4,2 do 4,3. Teraz przeszedłem na rozmiar 215/70/15 i właśnie pytanie czy ciśnienie podobno być inne? Wg instrukcji przy rozmiarze 215 i oponach typu kamper ciśnienie powinno być aż 5, ale na oponach mam max 4,5, co i tak wydaje się zbyt dużo.
Zatem...?
?
Suliki - 2019-05-04, 11:49
ciśnienie w oponach jest wyliczane do rozmiaru opon i typu samochodu ( rozkład mas ) , jak masz zalecane xxx to tak zostało wyliczone i masz źle dobrane opony. Generalnie typ opony kamperowej ma często podawane wyliczone wyższe ciśnienie niż opony standardowej, bo zakłada się, że cały czas jazdy jest przy maksymalnym obciążeniu i dużo stoi ( odkształcenia ) . Dużo za niskie ciśnienie będzie skutkowało szybszym zużyciem krawędzi wewnętrznej i zewnętrznej opony... aczkolwiek różnica 0,5 bara nie powinna dużo zmienić
janus - 2019-05-04, 14:20
Wybacz, ale ja nie pytam czy mam dobrze dobrane opony, a jakie stosować ciśnienie przy oponach inaczej dobranych dobranych (zgodnie zresztą z instrukcją do samochodu).
Suliki - 2019-05-04, 14:36
wybaczam, rozmiar jest tylko jednym z parametrów przy doborze opon, jest jeszcze nośność, prędkość i max ciśnienie. Jakbyś kupił dobry rozmiar ale max ciśnienie 2 bary do auta z zalecanym 5 bar to co ...
Ciśnienie - takie jak zaleca producent do konkretnego rozmiaru opony ( i typu ) , to jest jedyny wyznacznik poprawności doboru.
Suliki - 2019-05-04, 18:30
z bezpiecznego punktu widzenia to nie pompuj więcej niż przewiduje producent opony i koniecznie sprawdź index nośności opony , powinien być pewnie większy niż jakieś 105 ( zakładając 3500 DMC i 4 koła ).
janus - 2019-05-04, 22:51
Przecież napisałem, że w oryginale mam opony 195/70/15,a założyłem 215/70/15. oczywiście z parametrem C. To, także oznacza, że wzrósł index nośności, czyli ponawiam pytanie: czy w wypadku założenia opony o nieco większej szerokości powinno stosować się ciśnienie niższe czy wyższe niż w dedykowanych?
Suliki - 2019-05-05, 08:33
to co podajesz to są tylko wymiary: szerokośc, wysokość i rozmiar felgi. Nośność nie ma z tym nic wspólnego. Jest to liczba podawana za rozmiarem ( od 60 do 170 ) , często w niższym rzędzie, czasami razem z max ciśnieniem . Rozmiar z nośnością nie ma nic wspólnego ( no prawie )
Roberto - 2019-05-05, 08:58
janus napisał/a: | Przecież napisałem, że w oryginale mam opony 195/70/15,a założyłem 215/70/15. oczywiście z parametrem C. To, także oznacza, że wzrósł index nośności, czyli ponawiam pytanie: czy w wypadku założenia opony o nieco większej szerokości powinno stosować się ciśnienie niższe czy wyższe niż w dedykowanych? |
Kiedyś też miałem małego blaszaka i pamiętam, że na wklejce miałem zalecane opony 215/70/15C i ciśnienia 4,5 bar przód i 5 bar tył.
Teraz mam auto dużo większe i cięższe i przy takim samym rozmiarze opon mam zalecane 5 bar przód i 5,5 bar tył.
Suliki - 2019-05-05, 08:59
tak na marginesie to w tytule postu masz 16 calowe a potem piszesz o 15 calowych. Zmieniłeś na 16 czy zostałeś przy 15tkach ? Opona 15" którą założyłeś jest nieznacznie wyższa sprawdź wskazanie licznika z prędkością na nawigacji bo może oszukiwać na prędkości i km
Suliki - 2019-05-05, 09:05
rozmiar - sory doczytałem, reszta komentarza jest OK.
janus - 2019-05-05, 09:19
Suliki napisał/a: | to co podajesz to są tylko wymiary: szerokośc, wysokość i rozmiar felgi. Nośność nie ma z tym nic wspólnego. Jest to liczba podawana za rozmiarem ( od 60 do 170 ) , często w niższym rzędzie, czasami razem z max ciśnieniem . Rozmiar z nośnością nie ma nic wspólnego ( no prawie ) |
To znajdź mi opony ciężarowe ( oznaczone symbolem C), w których indeks nośności nie idzie w parze z rozmiarem, a głównie szerokością opony.
Może ja jestem mało zdolny, ale mnie się nie udało
Roberto dzięki. Wartości podane przez Ciebie pasują do tych, które mam w instrukcji i o to mi chodziło
Piwko poleciało
A tak na marginesie - tą platformę pod skuter do pierwszego kamperka, mocowaną na belkę haka sam robiłeś? Bo konstrukcja jej była bardzo fajna, a model haka mam taki sam
Suliki - 2019-05-05, 10:24
Janusz...
Nośność opony jest cechą konstrukcyjną. Dla jednego typu opony i producenta - tak nośność będzie rosła wraz z rozmiarem ale to absolutnie nie oznacza że inny producent albo inny typ w ramach tego samego producenta dla takiego samego rozmiaru ma taką samą lub większą bo to jest cecha konstrukcyjna, a nie rozmiarowa.
C - generalnie dla samochodów dostawczych o podwyższonej nośności.
Dla przykładu, dwie opony o takim samym rozmiarze, jedna nośność 97 druga 101:
Nexen 225/55 R17 97 V
Dębica 225/55 R17 101 Y
mgF3 - 2019-05-05, 11:53
czy ktoś robił pomiary ciśnień na oponach na zimo oraz na ciepło jaki jest przyrost ciśnienia np z 5bar na 5.8bar???
Suliki - 2019-05-05, 12:05
gdzieś czytałem że to +/- 0,2bara na 20C ale pompuj azotem i nie będzie problemu podawane przez producentów zalecane wartości są dla temperatury otoczenia 20C
janus - 2019-05-05, 14:04
Suliki napisał/a: | Janusz...
Nośność opony jest cechą konstrukcyjną. Dla jednego typu opony i producenta - tak nośność będzie rosła wraz z rozmiarem ale to absolutnie nie oznacza że inny producent albo inny typ w ramach tego samego producenta dla takiego samego rozmiaru ma taką samą lub większą bo to jest cecha konstrukcyjna, a nie rozmiarowa.
C - generalnie dla samochodów dostawczych o podwyższonej nośności.
Dla przykładu, dwie opony o takim samym rozmiarze, jedna nośność 97 druga 101:
Nexen 225/55 R17 97 V
Dębica 225/55 R17 101 Y |
I po co dajesz do porównania opony bez indeksu "C", kiedy to się ma nijak do tematu postu
Suliki - 2019-05-05, 14:29
Janusz wypadam, zrobiłem kiedyś dyplom z opon samochodowych ale to widać za mało
Index C nic do tego nie ma, to tylko oznaczenie podwyższonej nośności ( nie definiuje o ile , bo trzeba to wyczytać z oznaczenia danej opony )
Załoga G - 2019-05-05, 14:55
Też mam problemy z ciśnieniem i ostatnio nie tylko w kołach :-)
Mam Michelle Agilis Camping 225/70 na tych oponach jest napis ze max 5,5
Pompuje azotem i nigdy nie idzie dogodzić.
Przód mam 4,5 a tył 4,7 oczywiście na zimno, ale w gorące lato, to i azot może zwiększyć przy takich oponach o 0,5 i wtedy jest już twardo.
Ale mam inny problem, bardzo szybko zużywają się przednie opony. Wiadomo, że przednie zawsze szybciej, ale w kamperku to jakoś mega szybko i nie wiem czy przód jest taki ciężki i czy przez te niższe cisńienie z przodu.
Czy ktoś pompował więcej do przodu niż do tyłu?
Suliki - 2019-05-05, 15:48
to niestety robi przedni napęd ... jedyne wyjście to przekładka przód/tył co 15-20k km. Zmiana ciśnienia powoduje tylko inny sposób zużywania się opony ( przepompowane - środek bieżnika, niedo pompowane boki )
chemik - 2019-05-05, 17:21
Suliki napisał/a: | gdzieś czytałem że to +/- 0,2bara na 20C ale pompuj azotem i nie będzie problemu podawane przez producentów zalecane wartości są dla temperatury otoczenia 20C |
przyrost ciśnienia przy wzroście o 10 stopni - około 4%, czyli przy wzroście z 20 C do 30 C - około 0,2 bara
( przemiana izohoryczna - zaniedbujemy wzrost wielkości opony )
rodzaj gazu nie ma znaczenia , )
mgF3 - 2019-05-05, 18:20
a w jaki sposób zużywają się te oponki na przedniej osi?
Suliki - 2019-05-06, 08:09
Chemik - pytanie dot azotu, wszędzie piszą, że poza brakiem problemów z korozją na feldze azot lepiej utrzymuje zadane ciśnienie co ma znaczący wpływ na zużywanie się opony. Z czego wynika ?
Suliki - 2019-05-06, 08:11
Pytam z ciekawości co jest tego powodem:
'Przede wszystkim dzięki azotowi opona kilkukrotnie dłużej utrzymuje właściwe ciśnienie, co jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa na drodze oraz żywotności opony. Poprawa bezpieczeństwa w czasie jazdy związana jest z lepszym trzymaniem się auta drogi na zakrętach i większą skutecznością przyspieszania oraz hamowania dzięki równomiernemu przyleganiu opony na całej szerokości kontaktu z podłożem. Żywotność opony wzrasta nawet o połowę. - Auto dzięki właściwemu ciśnieniu i wynikającym z tego mniejszym oporom toczenia zużywa mniej paliwa nawet o 2 procent. W oponach wypełnionych azotem minimalnie zmienia się ciśnienie, nawet przy dużych wahaniach temperatury na zewnątrz.'
chemik - 2019-05-06, 12:06
W kwestii azotu w oponach-
pompowanie kół - wprowadzony gaz nie jest czystym azotem, chyba,że dostarczany jest z butli. Z wytwornic często znajdujących się w zakładach wprowadzany gaz zawiera około 95% objętościowych azotu.
Uzywanie azotu ma na celu zmniejszenia korozji felg stalowych ( nie dotyczy tu aluminiowych) w czasie pompowania kół w dużej wilgotności powietrza ( korozję wywołuje woda + tlen) oraz zmniejszenia starzenia się gumy ( korozji gumy, utlenianiu tej gumy od środka). Zmiany te można jednak zaobserwować po długim, czasami bardzo długim okresie użytkowania opon. Najgorsza jest korozja na brzegach felg, jednak dobry zakład zawsze zabezpiecza ten rant smarując go odpowiednim smarem ( żeby opona lepiej przylegała). Poza tym, by czysty azot spełniał swoją rolę, z opony przed napompowaniem musi być wyssane całe powietrze oraz osuszone wnętrze. W zwykłym warsztacie takich rzeczy się nie robi, więc "dopompowanie" azotem po nałożeniu nowej opony nie ma sensu.
Długie spotykanie się gumy z mokrym powietrzem w środku oponu powoduje ( jak pisałem) korozję gumy - starzenie się i możliwość "uciekania " powietrza ze środka. Proces ten jest bardzo powolny a w dodatku azot i tak szybciej dyfunduje na zewnątrz niż tlen i wtedy dopompowanie od czasu do czasu w drodze ( a zawsze trzeba sprawdzać ciśnienie w czasie drogi dłuższej ) po prostu niweczy efekt. Jeżeli używamy samochód ( w domyśle kamper) od czasu do czasu z przejazdem np. 15 000 km/rocznie, to ten azot potrzebny jest jak kadzidło umarłemu. Lepiej kłania się wymiana opon po kilku latach spowodowana po prostu normalnym starzeniem się gumy na zewnątrz pod działaniem ultrafioletu , powietrza, tego co na drodze , drogi i czasu.
A odnośnie rozszerzalności cieplnej azotu i tlenu - są takie same, tym bardziej, że w powietrzu jest 78% azotu,a minimalna zawartość wody nie ma takiego znaczenia, jak nagrzanie opon od tarcia czy od słońca.
Suliki - 2019-05-06, 13:16
Dzięki, nie planuję wymiany na azot, byłem ciekawy
ZEUS - 2021-02-02, 13:42
Bajaga napisał/a: | 5 bar?? To kamień. ... |
u mnie zalecane (?) 5,5 bara (zarówno przód tak i tył) i jest to rzeczywiście kamień
samochód odebrany od dealera z takim ciśnieniem (baza Peugeot Boxer, DMC 3500 kg)
na przeglądzie technicznym poprosiłem diagnostę o sprawdzenie ciśnienia a ten się zdziwił dlaczego mam tak wysokie, "poszperał" gdzieś w swoich katalogach, porównał parametry umieszczone na oponach i stwierdził, że jest to ciśnienie duuużo za wysokie, następnie zmniejszył je do 4,5 bara i jazda stała się diametralnie bardziej komfortowa (mam dodatkowo zamontowane poduchy) niestety po niedługim czasie zaczął protestować wskaźnik ciśnienia TPMS sygnalizując po kolei niski poziom ciśnienia we wszystkich kołach, uzupełniłem ciśnienie do 5,5 bara ale jazda znów stała się mało komfortowa...
pytałem w serwisie Peugeota o możliwość przekalibrowania/przeskalowania w komputerze samochodu parametru ciśnienia w oponach tak, by je zmniejszyć i żeby system nie sygnalizować niskiego ciśnienia - odpowiedź była NIE ma takiej możliwości...
mam zatem pytanie dla obeznanych w temacie:
- czy serwis Peugeota ma rację?
- czy w posiadanych przeze mnie oponach rzeczywiście ciśnienie 5,5 bara jest konieczne?
parametry opon, to: Michelin Agilis Camping 225/75 R 16 CP 116Q AT 475 kPa
LukF - 2021-02-02, 14:03
Zeus,
Ciśnienie prawidłowe, tak jest na naklejce w mojej zabudowie.
Spotkałem się jeszcze (jak miałem Burstnera) z ciśnieniem:
Przód 5,0
Tył 5,5
rigg - 2021-02-02, 14:05
Wycinek z instrukcji mojego Burstnera.
ZEUS - 2021-02-02, 14:21
LukF napisał/a: | Zeus,
Ciśnienie prawidłowe, tak jest na naklejce w mojej zabudowie. |
u mnie też tak jest ale jazda przypomina jazdę wozem na żelaznych kołach po bruku a chciałoby się odrobinę komfortu...
darek 61 - 2021-02-02, 14:49
LukF napisał/a: | Ciśnienie prawidłowe, tak jest na naklejce w mojej zabudowie.
Spotkałem się jeszcze (jak miałem Burstnera) z ciśnieniem:
Przód 5,0
Tył 5,5 |
Z jednym ale,nie może być większe niż maksymalne ciśnienie zastosowanej opony.Opony typu camping często mają wyższe maksymalne ciśnienie od zwykłej.
LukF - 2021-02-02, 15:02
Załącznik rigga wszystko wyjaśnia.
Zeus, wszyscy wiemy, że dostawczak nie będzie osobówką nawet ze słabo napompowanymi oponami
ZEUS - 2021-02-02, 15:07
LukF napisał/a: | Zeus, wszyscy wiemy, że dostawczak nie będzie osobówką nawet ze słabo napompowanymi oponami |
to wiem... ale w poprzednich trzech kamperach miałem trochę lepiej 🤗 dlatego pytam i próbuję znaleźć optymalne rozwiązanie🤔
LukF - 2021-02-02, 16:15
Poszedłem dla Ciebie zrobić zdjęcie (pamiątkowe)
ZEUS - 2021-02-02, 16:23
OK, będę miał do albumu... jutro się zrewanżuję...🤗
orkaaa - 2021-02-02, 17:01
Też się zastanawiam ile powinno być. Jak odbierałem samochód Ford to w zimowych oponach było po 5 bar. Potem jak robiłem przekładkę to w zakładzie na letnie napompowali po 4.5 bar. Na tabliczkach w drzwiach jest 3.5 przód i 4.5 tył. Opony 235/65 R16C - w książce Forda Transita w tabelce kempingowe 3.4 - 3.5 przód i 4.5-4.9 tył. Czyli ile powinno być ??? Nie wiem czy rodzaj opony ma znaczenie bo nigdzie nie sugerowano że zależy to od rodzaju opony,
jarsta0001 - 2021-02-02, 20:28
W czwartek montuję Pirelli carrier 225/75/16 wg zdjęcia LukF powinno się nadmuchać po 5,5 na obie osie a wg rigga 4,5/5.0 . U mnie też w instrukcji jak u LukF ale nie mam czujnika ciśnienia więc może dla odrobiny luksusu dać 4,5 na przód i 5 na tył ?? Wydaje mi sie że na warunki zimowe też to rozwiązanie 4,4/5 będzie bezpieczniejsze. Całoroczne dawałem 5,5 na obie osie jak w instrukcji.
darek 61 - 2021-02-02, 20:39
orkaaa napisał/a: | Nie wiem czy rodzaj opony ma znaczenie bo nigdzie nie sugerowano że zależy to od rodzaju opony, |
Na oponie masz podane maksymalne ciśnienie jakie dana opona wytrzymuje.Jeśli chcesz napompować więcej twoja sprawa. Wulkanizator nie powinien ładować wyższego ciśnienia niż dopuszczone przez producenta opony.
ZEUS - 2021-02-02, 20:44
darek 61 napisał/a: | Na oponie masz podane maksymalne ciśnienie jakie dana opona wytrzymuje |
który parametr o tym mówi i jak go interpretować?
darek 61 - 2021-02-02, 20:50
ZEUS napisał/a: | darek 61 napisał/a: | Na oponie masz podane maksymalne ciśnienie jakie dana opona wytrzymuje |
który parametr o tym mówi i jak go interpretować? |
https://www.google.com/ur...M4RkqKzCjB6le3i
Nie powinno się przekraczać maksymalnego ciśnienia.
ZEUS - 2021-02-02, 20:55
jutro dokładnie obejrzę swoje opony w poszukiwaniu tych oznaczeń, sądziłem, że w tym:
"Michelin Agilis Camping 225/75 R 16 CP 116Q AT 475 kPa"
zawarte są już wszystkie parametry
darek 61 - 2021-02-02, 20:58
ZEUS napisał/a: | AT 475 kPa" |
4,75 Bara i nie więcej,lepiej mniej.Szczególnie latem i daleka trasa.Wtedy dobrze by było nabić azotem by ciśnienie nie wzrastało wraz z temperaturą.Ale czy ktoś zrobi to uczciwie? Być może wychodzą też takie opony o podwyższonym ciśnieniu do 5 Barów.
1 Bar=1Atm
ZEUS - 2021-02-02, 21:06
darek 61 napisał/a: | 4,75 Bara |
również (jako laik) tak myślałem... i chyba diagnosta o który pisałem wcześniej również w oparciu o ten parametr uznał, że ciśnienie 5.5 bara jest za wysokie i obniżył mi do 4,5 bara... nie ukrywam, że jechało mi się zdecydowanie lepiej... problem w tym, że system TPMS mi protestuje i podobno nie ma możliwości go przesterować... a może jest taka możliwość? bo np. gdyby wymienić opony na inne (zimowe innej marki niż Michelin) dla których to opon byłoby dedykowane inne ciśnienie, to co wówczas?
darek 61 - 2021-02-02, 21:16
ZEUS, Jeżeli na tabliczce masz napisane że powinieneś mieć ciśnienie 5,5 At,to na pewno są takie opony.Może specjalnie opracowane dla kamperów,czyli dorsze.A te co masz to masz złe.Zadzwoń do konsultanta Oponeo lub innej firmy handlowej to coś znajdzie.Można zastosować oponę troszkę szerszą wtedy przy niższym ciśnieniu będzie miała większą nośność,ale system też zadowolony nie będzie.
ZEUS - 2021-02-02, 21:20
sprawdzałem w katalogu Weinsberga i takie opony są przez nich montowane... wynika z tego, że występuje sprzeczność parametrów opon i sugerowanego ciśnienia - jutro jeszcze raz sprawdzę co jest na tabliczce w kamperze...
szerokość 225 mm jest chyba dosyć powszechna dla kamperów do 3,5 t DMC...
marcincin - 2021-02-02, 21:57
orkaaa napisał/a: | Też się zastanawiam ile powinno być. Jak odbierałem samochód Ford to w zimowych oponach było po 5 bar. Potem jak robiłem przekładkę to w zakładzie na letnie napompowali po 4.5 bar. Na tabliczkach w drzwiach jest 3.5 przód i 4.5 tył. Opony 235/65 R16C - w książce Forda Transita w tabelce kempingowe 3.4 - 3.5 przód i 4.5-4.9 tył. Czyli ile powinno być ??? Nie wiem czy rodzaj opony ma znaczenie bo nigdzie nie sugerowano że zależy to od rodzaju opony, |
Potwierdzam, mam takie same wartości 3.5 przód, 4.5 tył przy oponach 235/65 R16 - nie nie czuć, że jedzie się wozem drabiniastym - w czasie jazdy po małych nierównościach opony też coś wybierają.
ZEUS - 2021-02-02, 22:03
marcincin napisał/a: | przy oponach 235/65 R16 - nie nie czuć, że jedzie się wozem drabiniastym |
w poprzednim kamperze (CI Elliot na Fordzie) również miałem takie opony i rzeczywiście komfort jazdy był wyższy dlatego w obecnym odczuwam dyskomfort
Roberto - 2021-02-03, 06:51
Ja ma w tej chwili wielosezonowe: Michelin Agilis Camping M+S 225/75 R 16 CP 116Q 80PSI
Co oznacza, że wytrzymują 5,51 Bar.
Na słupku mam naklejkę, 5,5Bar na przód i tył, i tyle pompuję
Jeździ się spoko
chemik - 2021-02-03, 09:55
darek 61 napisał/a: | ZEUS napisał/a: | AT 475 kPa" |
4,75 Bara i nie więcej,lepiej mniej.Szczególnie latem i daleka trasa.Wtedy dobrze by było nabić azotem by ciśnienie nie wzrastało wraz z temperaturą.Ale czy ktoś zrobi to uczciwie? Być może wychodzą też takie opony o podwyższonym ciśnieniu do 5 Barów.
1 Bar=1Atm |
Rodzaj gazu w oponie nie ma wpływu na zmianę ciśnienia w niej. Każdy gaz zwiększa swoją objętość wraz ze wzrostem temperatury. Poprawki na gaz rzeczywisty( mieszanina - powietrze czy czysty azot) są nieistotne dla objętości opony. Powietrze to przecież prawie 70% azotu objętościowo ! Pompowanie azotem ma na celu częściową eliminacje utleniania (starzenia się) gumy wewnątrz opony, chociaż bardziej im szkodzi niedopompowanie i długie stanie w bezruchu.
Każda opona ( wg producentów) zachowuje swoje parametry przez około 6 lat i wielu z nich zaleca wymianę po tym czasie - mogą pojawić się pęknięcia - objawy normalnego starzenia się gumy . [/b]
przelicznik jednostek
1 Bar = 0,98692 atmosfery fizycznej ( ciśnienie 760 mm Hg przy temperaturze 273,15 K)
1Bar = 1,0197 atmosfery technicznej ( ciśnienie 1 kilograma -siły na powierzchnie 1 cm2)
Przy ciśnieniach pompowania te niewielkie odchylenia od 1 Bar = 1 atmosfera nie maja praktycznego znaczenia
darek 61 - 2021-02-03, 11:28
chemik napisał/a: | Pompowanie azotem ma na celu częściową eliminacje utleniania (starzenia się) gumy wewnątrz opony |
I dlatego według Ciebie w wyścigówkach pompują azotem gdzie żywotność opony to kilka okrążeń?
Z tymi przelicznikami do jednej setnej mógłbyś sobie darować.Ale teoretycy tak mają.
ZEUS - 2021-02-03, 14:30
LukF napisał/a: | Poszedłem dla Ciebie zrobić zdjęcie (pamiątkowe) |
obiecałam rewanż🤪 i oto on... niestety 5,5 bara&☹️
LukF - 2021-02-03, 15:29
Zeus,
Pięknie dziękuję.
Wnioski: temat mógł mieć 3 zdjęcia i KONIEC.
A tymczasem: azot, przeliczniki do jednej setnej, teoretycy itp.= 4 strony...
ZEUS - 2021-02-03, 15:47
Fakt... ale pytałem jeszcze o możliwości przeskalowania komputera (np. gdyby założyć inne opony) i ten wątek pozostał bez echa... ciekawe czy się nie da czy nikt nie wie czy to jest możliwe🤔
darek 61 - 2021-02-03, 17:39
ZEUS, na tablice masz 5.5,a co masz na oponach?
ZEUS - 2021-02-03, 17:48
Cytat: | co masz na oponach?
|
Cytat: | Michelin Agilis Camping 225/75 R 16 CP 116Q AT 475 kPa |
475 kPa czyli circa 4,75 bar☹️
ZEUS - 2021-02-03, 17:53
Cytat: | co masz na oponach?
|
Cytat: | Michelin Agilis Camping 225/75 R 16 CP 116Q AT 475 kPa |
darek 61 - 2021-02-03, 17:54
ZEUS napisał/a: | Cytat: | co masz na oponach?
|
Cytat: | Michelin Agilis Camping 225/75 R 16 CP 116Q AT 475 kPa |
|
I chcesz ładować 5.5 ,ale Ci wolno.
Kiedyś był taki dowcip jak ktoś głaskał płot bo był na nim napis dupa.Wiesz jak to się skończyło.
ZEUS - 2021-02-03, 18:02
w tym rzecz, że ja nie chcę ale tyle jest na tabliczce i jak zmniejszę ciśnienie to komputer protestuje, w takie opony kamper został wyposażony przez producenta (sprawdzałem w katalogu) dlatego szukam optymalnego rozwiązania poprawiającego komfort jazdy
darek 61 - 2021-02-03, 18:21
ZEUS napisał/a: | w tym rzecz, że ja nie chcę ale tyle jest na tabliczce i jak zmniejszę ciśnienie to komputer protestuje, w takie opony kamper został wyposażony przez producenta (sprawdzałem w katalogu) dlatego szukam optymalnego rozwiązania poprawiającego komfort jazdy |
Jeżeli kupiłeś od dilera to tam bym oczekiwał rozwiązania problemu.Powinni wymienić opony na właściwe.
decumanus - 2021-02-21, 08:39
Wyslalem wczoraj zapytanie do michelin pl o maksymalne ciśnienie dla różnych rozmiarów agilis.
Ale nie my jedni mamy ten problem i w tym watku michelin customer care odpowiedzial ze maksymalne ciśnienie ze wzgledu na wzmocnioną konstrukcję jest 80psi, ale z przodu dla wiekszego komfortu mozna zmniejszyć do 65psi.
Znalazlem rowniez stronkę gdzie mozna podac nacisk na os, rozmiar opony - odroznia opony cp - a stronka podaje zalecane ciśnienie. Stronka zle wylicza tylna os.Wynika z tego jednoznaczie ze im szersza opona tym mniejsze ciśnienie. To w sumie logiczne bo szersza opona - wieksza powierzchnia "slupa powietrza".
Rowniez ten dokument potwierdza ze wezsze opony musza byc bardziej naplumpane.
R
decumanus - 2021-02-23, 12:32
dzięki ze nie wyśmialiście mnie publicznie
9.35
pomysł ze odpowiedzą na maila, lub obiorą telefon na infolinii był szczytem naiwności. Wysłałem im już 2 maile i wiadomosc na fejsie, próbowałem dzwonnic, po wybraniu któregokolwiek z 2 numerów wewnętrznych odzywa się jakiś automat dziękujący za cierpliwość ... tyle zrozumiałem bo jest po CZESKU!!!
Teraz rozumiem dlaczego za granica Continentale cieszą się lepsza opinia, bo przynajmniej bez problemów znajdziesz na necie karty techniczne produktu... Znaczy firma poważniejsza.
Dla mnie to jest niezrozumiałe...
wszedłem więc na michelin .com i... taka sama .Nawet nie można wysłać wiadomości.
Z obserwacji na necie zauważyłem ze opony do mniej więcej 2019 maja AT80PSI a potem już 475 kPa... co ciekawsze od pewnego czasu są produkowane w Polsce.
update. 12.31
zadzwoniłem do fabryki w Olsztynie i dostałem numer do pana, który ma wieczorkiem odpisać na mojego maila, w międzyczasie odpisali na fejsie ze "sprawdza ja mi mogą pomoc i wrócą do z informacjami najszybciej jak tylko to możliwe" ... mam nadzieje ze z indeksem prędkości Y
Inny pan w rozmowie, na pytanie czy sa produkowane w Polsce odpowiedział ze on nie wie skąd przyjada... znaczy ze co... sa produkowane w pl i fr?
czekam na rozwój wydarzen...
R
ZEUS - 2021-02-23, 14:45
decumanus napisał/a: | a potem już 475 kPa... co ciekawsze od pewnego czasu są produkowane w Polsce. |
tak właśnie jest u mnie czyli 475 kPa oraz Made in Poland... decumanus napisał/a: | Ale nie my jedni mamy ten problem i w tym watku michelin customer care odpowiedzial ze maksymalne ciśnienie ze wzgledu na wzmocnioną konstrukcję jest 80psi, ale z przodu dla wiekszego komfortu mozna zmniejszyć do 65psi. |
użytkownicy Weinsberga CaraCompact w Niemczech również na swoim forum narzekają na zbyt wysokie, skutkujące dyskomfortem ciśnienie w oponach... niektórzy obniżają ciśnienie i bardzo sobie chwalą lepszy komfort. vide jedna z opinii (tłumaczenie Google):
"Jak na razie jestem bardzo zadowolony z pojazdu, ale najbardziej przeszkadzał mi brak komfortu jazdy, spowodowany niepotrzebnie wysokimi specyfikacjami ciśnienia w oponach producenta.
Przy 5,5 bar opona przypomina oponę z pełnej gumy. Jest to niepotrzebne i prawdopodobnie dzięki nowym normom Euro, aby zaoszczędzić ostatni mililitr oleju napędowego w cyklach testowych.
Producenci opon podają w swoich tabelach znacznie niższe wartości obciążenia osi. Problem: po prostu obniżenie ciśnienia powietrza jest oczywiście możliwe, ale wtedy oczywiście system monitorowania ciśnienia w oponach włącza alarm. Wtedy zawsze masz włączone światło w kokpicie i nie jesteś już ostrzeżony, jeśli opona jest uszkodzona.
Ergo, wartości progowe w elektronice płytki muszą zostać obniżone. Może to oczywiście zrobić również partner, ale wielu doświadczyło, że dealerzy odmówili, nie wiedzieli, jak to zrobić, lub naliczyli do 100 euro za ustawienia.
W poniższym filmie przedstawiam oprogramowanie, za pomocą którego każdy może to zrobić samodzielnie.
Z teraz 4 barami na HA i 3,75 bar na VA (z rezerwami bezpieczeństwa tłuszczu), jest to wygodniejsze na świecie."
ja pytałem w "moim" serwisie Peugeota o możliwość przeprogramowania komputera ale ZONK ... nie chcą albo nie potrafią tego zrobić
decumanus - 2021-02-23, 16:56
na fejsie dostalem taka odpowiedz
Dzień dobry,
dla rozmiaru 215/70 R15 109/107Q:
- przód dla maksymalnego obciążenia osi 2060kg – 4,5 bar
- tył dla maksymalnego obciążenia:
- oś pojedyncza 2060 kg – 5,5 bar
- oś bliźniacza 3900 kg – 4,8 bar
Dla rozmiaru i 225/75 R16 116/114Q:
- przód dla maksymalnego obciążenia osi 2500 kg – 4,8 bar
- tył dla maksymalnego obciążenia:
- oś pojedyncza 2500 kg – 5,5 bar
- oś bliźniacza 4720 kg – 4,8 bar
Ostateczne wartości ciśnień należy zweryfikować z zleceniami producenta pojazdu.
Pozdrawiamy, MICHELIN Polska
zapytałem jak to się ma do tych 475kPa, wiec czekam dalej
poczekam czy ten chlop cos innego odpowie..
R
decumanus - 2021-02-23, 20:41
Kolejna odpowiedz od
Account Development Manager ECN
opony osobowe & dostawcze & 4x4
Michelin Polska Sp. z o.o.
"Witam,
Przy maksymalnym obciążeniu, maksymalne ciśnienia są następujące:
215/70 R15 CP 109Q – 5,5 bar (80psi, 550 kPa)
225/70 R15 CP 112Q – 5,5 bar (80psi, 550 kPa)
225/75 R16 CP 116Q - 5,5 bar (80psi, 550 kPa)
Pozdrawiam"
Oczywuscie w odpowiedzi zapytakem o te 475kpa...
Czekam dalej...
R
LukF - 2021-02-23, 21:02
Czyli mniej więcej pokrywa się z zaleceniami producentów kamperów:
5.z przodu
5,5 z tyłu
I ja tak pompując nic specjalnie twardego nie czuję, wozu drabiniastego też nie
pawel-m - 2021-02-23, 22:00
jeżdże busem blaszakiem iveco maxi ,koła 16 cali pojedyncze ,po całej europie cały czas masa oscyluje w okolicy 3.5t i nieco wiecej od lat jeżdze na ciśnieniu 4.3 -4.5 tył 3.3-3.5 przód i to mi sie sprawdza komfort w miare dobry ,wóz nie pływa po drodze a opony żyją bardzo długo
decumanus - 2021-02-24, 11:19
pawel-m napisał/a: | jeżdże busem blaszakiem iveco maxi ,koła 16 cali pojedyncze ,po całej europie cały czas masa oscyluje w okolicy 3.5t i nieco wiecej od lat jeżdze na ciśnieniu 4.3 -4.5 tył 3.3-3.5 przód i to mi sie sprawdza komfort w miare dobry ,wóz nie pływa po drodze a opony żyją bardzo długo |
a jakie szerokie? bo wychodzi ze to dużo zmienia...
R
decumanus - 2021-02-24, 18:43
Odpowiedź od Michelin.
Wydrukowac oprawic w ramki.
"Opis na oponie 116Q AT 475kPa przedstawia nominalne wartości ciśnienia 475 kPa i obciążenia 116 (1250 kg) dla osi w ukł. pojedynczym, jednak opony z dodatkowym oznaczeniem CP są konstrukcyjne zaprojektowane do ciągłej pracy z wyższym ciśnieniem bez zwiększania obciążenia. Zgodnie ze standardem ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) dla opon z oznaczeniem CP należy zwiększyć nominalne ciśnienie o 75 kPa dla opon osi tylnej w ukł. pojedynczym.
Jest to związane z konstrukcją pojazdu typu motor-caravans, gdzie występujące siły dynamiczne, statyczne, wysoko umieszczony środek ciężkości czy tzw. duży zwis tylny są różne od występujących w pojazdach typu van, dlatego ETRTO wprowadziło oznaczenie odróżniające opony przeznaczone dla pojazdów van – oznaczone C od opon dla pojazdów motor-caravans – oznaczone CP.
Pozdrawiamy, MICHELIN Polska"
Musze sie wczytac w ETRTO
Pozdrawiam.
pawel-m - 2021-02-24, 20:18
225/65r16 ja jeżdze na oponach sredniej klasy .po ok 3latach wymieniam bez wzgledu na to ze bieznik jest całkiem dobry ,moi oponiarze jeszcze je sprzedają a ja wole mieć nowe opony gdyby były z górnej półki to troche byłoby żal je wymieniać ze względu na kase a jk oponki średniej klasy to sobie częsciej wymieniam,kampery stoja długo w jednym miejscu ,zimują stoją ,załadowane na słoncu i robią sie kwadratowe a te przeznaczone typowo do kamperów do chyba naciąganie klienta na kase oponki z indeksem c wystarczą
mischka - 2021-02-24, 22:52
pawel-m napisał/a: | a te przeznaczone typowo do kamperów do chyba naciąganie klienta na kase oponki z indeksem c wystarczą | jestem tego samego zdania.
decumanus - 2021-04-15, 12:24
Dzis odebralem Agilisy, postanowilem pozostac przy oryginalnym rozmiarze 215/70 15, gliwnie ze wzgledu na potencjalne problemy z wlasciwym urzedem. Przeczytalem tez fajny artykul, bedacy tlumaczeniem z niemieckiego, gdzie porównywali opony o roznym rozmiarze na tym samym samochodzie. Nie byl to co prawda zaden kamper ani nawet dostawczak, a jedynie śmierdzące bmw, ale wnioski odnosnie wlasciwosci trakcyjnych zakladam ze beda podobne. Za szerszymi oponami przemawia krotsza droga hamowania, a za wezszymi głównie spalanie. Nie pamietam czy to rozwazali dostępną moc, bo smierdzqce bmw bylo z wyzszej polki.
Wymiana na 16 wiaze sie z zakupem znacznie drozszych felg. Podejrzewam ze spadlby tez moment od silnika, a nie mam zbytku w tym zakresie.
Wracajac do tematu.
Za 4 opony z montazem na nowe felgi zaplacilem 2550, plus felgi. Za opone wyszlo 625 czy jakos tak. Opony sa NÓWKI. Chlop opowiadał jak wysmiewaja oponeo gdzie za ta sama kase mozna kupic 2 letniego lezaka. Oczywiście właściwości jezdne 2 letniej opony nie zmieniają sie, jednakze za starą datą produkcji nie idzie 20% rabat, wiec za 8 lat, tamte opony teoretycznie na szrot a moje jeszcze pojeżdżą. A raczej pojeździłyby, bo za 5 lat zamierzam je pchnac za pol ceny i kupic nowe. I będzie roznica czy opycham 5 czy 7 letnie.
Opony maja DOT2109, AT 80 PSI i sa produkcji francuskiej. Takie info odnosnie roznych oznaczen na agilis camping.
Zamawiając zastrzeglem ze mają byc z tego roku albo nie biore.
I sa
Pozdrawiam
ps w zwiazku z czym, jakby ktos mial ochote na contivany 215/70 15 z 2017 z przebiegiem moze ze 10-15tys (bo na zmiane jezdzily z zimowkami, a zima w N pol roku.) za przyslowiowego klocka + przesylka to zapraszam
szkl - 2021-04-15, 14:54
a u mnie Carthago dla mojego DMC=4,5 zaleca 5,2 wszędzie wg instrukcji
LukF - 2021-04-15, 20:22
M+S to masz zimówki.
Letnie 5,5 czyli tak jak u mnie
|
|