|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Klimatyzator FRAL FSC 03
Andrzej_Gdynia - 2019-06-25, 20:44 Temat postu: Klimatyzator FRAL FSC 03 Pozwoliłem sobie wpisać nowy temat - wielu szuka klimatyzatorów, sam pisałem na PRV do ludzi z CT którzy w ubiegłych latach pisali że chcą kupic lub kupili. Niestety bez odpowiedzi... No i kupiłem.
Klimatyzator o mocy znamionowej 800W - zgrabny, mały, sympatyczny. Wyposażenie standard ubogie - tylko rura 1 mb, końcówka - przejściówka z okrągłej rury na płaską i końcówka płaska do opcji nawiewu z zewnatrz do środka + 2 zapasowe filtry. Koniec.
Reszta wyposażenia ... właściwie nie do kupienia u importera można dokupić jedynie rurę 1,5mb (producent nie przewiduje dłuższej do FSC03), oraz adapter do szyby okna (szoferka, lub boczna rozsuwana. Do wyższych modeli wybór jest większy, końcówki okrągłe ale też bez szału..
Jakość wykonania oceniam na bd. rura jest droga ale to nie jest zwykła rura flexi jką można dostać za 20 zł w obi...
W trybie pracy w pomieszczeniu z rurą ciepłego na zewnątrz jest dość głośny (moja ocena). Oczywiście można zmniejszyć prędkość wentylatora ale to mocno zmniejsza skuteczność działania. Ja decydowałem się na ten model z powodu możliwośći pracy na zewnątrz z wejściem rurą zimnego do środka. To powoduje że praca jest faktycznie cicha i znośna.
Jak dotąd dokonałem w dniu dzisiejszym pierwszego testu - w pomieszczeniu - zgodnie z instrukcją 9m2. Temp. początkowa 26 stopni - po 2 godz. zszedłem do 23 stopni. Klima wciąż pracuje będę się dzielił informacjami na bieżąco uzupełniając ten wpis.
Pare słów na gorąco. Kto wybiera ten model i sądzi że będzie sie chłodził z aku - robi błąd. Pamiętajmy - tu potrzeba 800W - solary takie ma może 1-2% kamperowców (jak sądzę). Tak więc dla większosci z nas pozostaje podłącznie się pod 230v na kampingu. No i tu jest pytanie - dlaczego więc kupować klimę 800w a nie 2x większą która sprawniej i skuteczniej będzie działać tak w kamperze jak i w mieszkaniu? A no właśnie... Osobiście uważam że popełniłem błąd - powinienem kupić sprzęt mocniejszy i wydajniejszy bo i tak jestem skazany na 230v - i zwykle nie płacę za 1kWh, tylko ryczałt na kampingu - więc nawet nie będę miał oszczedności z tytułu małego poboru mocy...
Służę informacjami - będę uzupełniał wątek.
W ten weekend będę się chłodził w kamperze w łebie - jak sądze będzie ciepło - dam znać jak to wyszło w kamperze...
Gregorio - 2019-06-25, 22:23 Temat postu: Re: Klimatyzator FRAL FSC 03
Andrzej_Gdynia napisał/a: | Kto wybiera ten model i sądzi że będzie sie chłodził z aku - robi błąd. Pamiętajmy - tu potrzeba 800W - solary takie ma może 1-2% kamperowców (jak sądzę). Tak więc dla większosci z nas pozostaje podłącznie się pod 230v na kampingu. |
Trochę rozmijasz się z prawdą.
Wg specyfikacji
Pobór mocy chłodzenie 0,36 [kW]
Roberto - 2019-06-25, 22:30 Temat postu: Re: Klimatyzator FRAL FSC 03
Andrzej_Gdynia napisał/a: |
Pare słów na gorąco. Kto wybiera ten model i sądzi że będzie sie chłodził z aku - robi błąd. Pamiętajmy - tu potrzeba 800W - solary takie ma może 1-2% kamperowców (jak sądzę). Tak więc dla większosci z nas pozostaje podłącznie się pod 230v na kampingu. No i tu jest pytanie - dlaczego więc kupować klimę 800w a nie 2x większą która sprawniej i skuteczniej będzie działać tak w kamperze jak i w mieszkaniu? A no właśnie... Osobiście uważam że popełniłem błąd - powinienem kupić sprzęt mocniejszy i wydajniejszy bo i tak jestem skazany na 230v - i zwykle nie płacę za 1kWh, tylko ryczałt na kampingu - więc nawet nie będę miał oszczedności z tytułu małego poboru mocy...
|
Mam odmienne zadanie na temat tej klimy.
Po pierwsze:
Mylisz pojęcia. Moc chłodzenia tego Frala to 900W, ale moc pobierana w trakcie chłodzenia to tylko 360W
Po drugie:
Czy Ty chcesz mieć lodówkę w kamperze Żadna klima Ci tego nie zapewni Zejście o kilka stopni poniżej temperatury na zewnątrz to dużo. Dodatkowo zmiana wilgotności...
Ja również mam taki klimatyzator. Bez problemu zasilam go przez przetwornicę z paneli fotowoltaicznych. Używam go na co dzień w domu, a na wyjazdy w kamperze.
Na fotce moja instalacja w aucie. Kółka zastąpiłem gumowymi nóżkami oraz dorobiłem gumową opaskę przytrzymującą podczas jazdy.
Do górnego okienka dorobiłem z pleksi wstawkę, w którą wkleiłem oryginalną przejściówkę do rury, załączoną w komplecie.
kuczman - 2019-06-25, 23:19 Temat postu: Klimatyzator FRAL FSC03
Cytat: | Mylisz pojęcia. Moc chłodzenia tego Frala to 900W, ale moc pobierana w trakcie chłodzenia to tylko 360W |
Rozmawiałam dzisiaj z działem technicznym Fral.pl i niestety ale trochę się zmieniły parametry.Pobór prądu /grzanie 0,307 kW /0,307 kW
wydajność chłodzenia /grzania 0,8 kW/ 0,8 kW Zmiany nastąpiły od tego roku.Zestaw dodatkowo powinien zawierać pilot, ale czy tak jest?
Roberto - 2019-06-26, 00:46
kuczman napisał/a: | Zestaw dodatkowo powinien zawierać pilot, ale czy tak jest? |
Pilot też jest
JanKowal - 2019-06-26, 06:16
Wydaje mi sie ze ta rura do wyrzucania ciepłego powietrza powinna być zaizolowana, używam w domu taki klimatyzator i podchodząc do niego z boku strumienia chłodnego powietrza, podchodzi sie jak do niego jak rozgrzanego pieca . Skrócenie tej rury, bo do tej pory miałem rozciągnięta na max. dało już pozytywne skutki. Rozglądam sie teraz za jakas izolacja do tego, najlepiej by było gdyby była w kształcie gotowej rury, ale nie wiem czy są takie rozmiary. Druga sprawa to efektywność tego typu klimatyzatorów,z jednej strony chłodzi a z drugiej wciąga rozgrzane powietrze...w kamperze chyba najlepszym miejscem poboru "zimnego" powietrza powinien być z spód pojazdu, tam zazwyczaj jest najchłodniej.
SlawekEwa - 2019-06-26, 07:28
JanKowal napisał/a: | Rozglądam sie teraz za jakas izolacja do tego, najlepiej by było gdyby była w kształcie gotowej rury, ale nie wiem czy są takie rozmiary. |
Są rury "spiro" z izolacją
JanKowal napisał/a: | Druga sprawa to efektywność tego typu klimatyzatorów,z jednej strony chłodzi a z drugiej wciąga rozgrzane powietrze...w kamperze chyba najlepszym miejscem poboru "zimnego" powietrza powinien być z spód pojazdu, tam zazwyczaj jest najchłodniej. |
wszystko opisane na CT na ten temat
LukF - 2019-06-26, 11:10
Spokojnie, bez nerwów, to tylko wysoka temperatura
Wszystko było, ale pisać dalej warto. Coś na tym urlopie musimy robić
reaven22 - 2019-06-27, 09:52
kuczman napisał/a: | Rozmawiałam dzisiaj z działem technicznym Fral.pl i niestety ale trochę się zmieniły parametry.Pobór prądu /grzanie 0,307 kW /0,307 kW
wydajność chłodzenia /grzania 0,8 kW/ 0,8 kW Zmiany nastąpiły od tego roku.Zestaw dodatkowo powinien zawierać pilot, ale czy tak jest |
Ale co się zmieniło?? jest wyraźnie w parametrach moc elektryczna pobierana przy grzaniu/chłodzeniu - 307W.
0,8kW to moc chłodnicza/wydajność urządzenia a nie pobór prądu.
Mam taką klimę w zabudowie, działa z akumulatora 10h i pobiera koło 30A.
Większa kratka to zasys do skraplacza. Zrobiłem obudowę która kieruje powietrze do skraplacza spod auta.
Roberto - 2019-06-27, 11:54
reaven22 napisał/a: | Ale co się zmieniło?? |
To się zmieniło, że w dotychczasowym modelu (ja takowy posiadam) pobierana moc była na poziomie 360W, a moc chłodzenia 900W
Aczkolwiek kupiłem go bezpośrednio z Fral Polska jesienią 2018 roku...
romekkar - 2019-06-27, 11:56
Nie masz problemu z wodą dostającą się w czasie jazdy w deszczu spod auta do środka?
kuczman - 2019-06-27, 21:24 Temat postu: Klimatyzator FRAL FSC 03
Cytat: | Ale co się zmieniło?? jest wyraźnie w parametrach moc elektryczna pobierana przy grzaniu/chłodzeniu - 307W. |
Tak,zgadza się. Jest wyraźnie 307W ,a było 360W
reaven22 - 2019-06-27, 23:57
romekkar napisał/a: | Nie masz problemu z wodą dostającą się w czasie jazdy w deszczu spod auta do środka? |
Od spodu jest osłona, woda nie ma jak się dostać.
joko - 2019-06-28, 08:20
Przypuszczam, że ta sama klimatyzacja w konfiguracji jaką wykonał Reaven22 jest wyraźnie sprawniejsza niż w konfiguracji Roberto i dla uzyskania tego samego efektu termicznego będzie potrzebowała wyraźnie mniej prądu.Dla skutecznego schładzania pomieszczenia najważniejsze jest aby obwody skraplacza i parownika były od siebie rozdzielone. Tak jak w klimatyzacji typu Split jest zewnętrzna część skraplacza i wewnętrzna parownika i powietrze pomiedzy nimi się nie miesza. W rozwiązaniu Roberto do schładzania skraplacza zasysane jest już częściowo schłodzone powietrze z wnętrza kampera (tym bardziej że wlot jest nisko gdzie chłodniejszego powietrza jest więcej niż pod sufitem) i po ogrzaniu w skraplaczu wyrzucane jest na zewnątrz, a na jego miejsce przez wszystkie dziury podciśnienie zasysa nowe ciepłe z zewnątrz .
Dodatkowo sam klimatyzator i długa nie izolowana rura wylotowa działa jak piecyk.
W rozwiązaniu Reaven22 powietrze do skraplacza zasysane jest spod samochodu (najchłodniejsze jakie dostępne jest na zewnątrz) i po przejściu przez skraplacz wraca tam skąd przyszło i nie miesza się z chłodnym.
Wyrzut zimnego powietrza po parowniku jest bezpośrednio do schładzanego pomieszczenia a sam klimatyzator nie jest w tym pomieszczeniu tylko w części technicznej z tyłu.
Mam tylko pytanie co z zasysaniem powietrza do parownika, bo po zdjęciach widać że jest z tej części technicznej w której stoi klima. O ile obie przestrzenie (pomieszczenie schładzane i część techniczna) są połączone to jest ok i inaczej się nie da, natomiast jeśli są oddzielone (powietrze nie przepływa miedzy nimi swobodnie) to do pełni szczęścia trzeba by jeszcze zrobić zasysanie powietrza do parownika z części schładzanej.
Klima fajna i chętnie bym się nią pobawił i potestował bo przy takich parametrach i odpowiednim montażu wierzę że bez problemu będzie działała autonomicznie w układzie z odpowiednią ilością paneli fotowoltaicznych i pojemnym aku LiFePO4 .......... niestety w obecnej chwili nie do kupienia przez panujące upały
Roberto - 2019-06-28, 08:33
Nigdy nie twierdziłem, że moje rozwiązanie jest idealne
Zaletą jest szybkość montażu i demontażu.
Ja nie oczekuję też jakiś spektakularnych spadków temperatury
Urządzenie ma schłodzić kamperka o kilka stopni w momencie kiedy my idziemy na zwiedzanie...
Na dachu mam 750W w panelach, więc nie mam problemu z prądem.
Poza tym zależy mi na schłodzeniu wieczorem samej sypialni (jest oddzielona drzwiami suwanymi), tak aby spokojnie zasnąć
Będąc na kempingu spokojnie mogę tego Fral-a postawić na zewnątrz
joko - 2019-06-28, 11:27
Roberto napisał/a: | Nigdy nie twierdziłem, że moje rozwiązanie jest idealne
Zaletą jest szybkość montażu i demontażu.
Ja nie oczekuję też jakiś spektakularnych spadków temperatury
Urządzenie ma schłodzić kamperka o kilka stopni w momencie kiedy my idziemy na zwiedzanie...
Na dachu mam 750W w panelach, więc nie mam problemu z prądem.
Poza tym zależy mi na schłodzeniu wieczorem samej sypialni (jest oddzielona drzwiami suwanymi), tak aby spokojnie zasnąć
Będąc na kempingu spokojnie mogę tego Fral-a postawić na zewnątrz |
Ale ja nie krytykuję tylko wskazuję na to , że sam sposób i miejsce montażu ma ogromny wpływ na sprawność i wydajność. To tak dla innych, którzy zapewne zainteresują się samym klimatyzatorem i będą chcieli coś takiego mieć u siebie
Skoro działa i jesteś zadowolony to sukces sam w sobie
Każdy ma inne potrzeby i preferencje i najważniejsze aby je zaspokoić.
Dla mnie szybkość montażu nie ma np znaczenia, bo ja bym to jednak widział zamontowane na stałe i w każdej chwili gotowe do działania, a nie że dzisiaj tu jutro tam, a jak jest możliwość na kempingu to na zewnatrz itp. Generalnie za leniwy jestem aby takimi rzeczami sobie głowę zawracać, ma działać po naciśnięciu przycisku i tyle
Co do oczekiwań jakie miałbym do urządzenia to powiem tak, że najlepsze jakie może dać. Skoro już się płaci za urządzenie i montuje to pasuje aby działało możliwie najlepiej.
Wiadomo, że chodzi nam o obniżenie temp o kilka stopni a nie robienie lodówki, ale jeśli da się to obniżenie uzyskać szybciej i przy mniejszym poborze energii to chyba lepiej .
Duża moc solarów jest ok i w dzień kiedy słonko smaży a energia jest za free zużycie ma mniejsze znaczenie (chociaż pasuje aby poza zasilaniem klimy jeszcze te solary ładowały aku na wieczór i obsłużyły inne sprzęty które w dzień też pracują), ale skoro piszesz że klima najbardziej potrzebna wieczorem do sypialni, co jest prawdą , to wtedy bardziej aku niż same solary, a tutaj już zużycie energii i sprawność systemu to sprawa podstawowa.
Tak więc skoro Ty jesteś zadowolony z tego rozwiązania jakie masz to wszystko jest ok. Każdy kto będzie chciał kupić i zamontować dopiero podobne urządzenie będzie miał wybór i podane alternatywne rozwiązanie ..... i o to chodzi w takich tematach na forum
reaven22 - 2019-06-29, 00:14
joko napisał/a: | Mam tylko pytanie co z zasysaniem powietrza do parownika, bo po zdjęciach widać że jest z tej części technicznej w której stoi klima. O ile obie przestrzenie (pomieszczenie schładzane i część techniczna) są połączone to jest ok i inaczej się nie da, natomiast jeśli są oddzielone (powietrze nie przepływa miedzy nimi swobodnie) to do pełni szczęścia trzeba by jeszcze zrobić zasysanie powietrza do parownika z części schładzanej. |
Są kratki pomiędzy miałem do czynienia z klimami i chłodnictwem wiec raczej świadomie wybierałem niestandardowy montaż.
Jak ktoś ma możliwość to polecam takie rozwiązanie. Czyli oddzielny obieg powietrza dla skraplacza i oddzielny dla parownika.
W wątku o budowie swojego campa opisałem jak przerobić fsc03 tak aby działał z małą/tanią stosunkowo 1000w przetwornicą AZO sinus eco.
Jeśli ktoś chce to przekleje tutaj żeby łatwiej znaleźć.
reaven22 - 2019-06-29, 00:20
Kopiuje dla potomnych
FRAL FSC-03
Dorabiamy zewnętrzne zasilanie elektroniki aby klima mogła działać z małymi przetwornicami.
Testowałem z przetwornicą AZO DIGITAL IPS-700S oraz IPS-1000S.
Odkręcamy 4 śruby mocujące tylną pokrywę klimy.
Musimy podważyć pokrywę i zsunąć ją w dół wówczas da się ją zdjąć.
Znajdujemy czarną pokrywę przykręconą 2 śrubkami, pod nią jest elektronika sterująca.
Wyciągamy bezpiecznik z płytki, tym samym odcinamy oryginalny zasilacz elektroniki, od tej pory do prawidłowego działania klimy musimy podać 12V z zewnątrz.
Po wyjęciu bezpiecznika przetwornica IPS nie wykrywa już żadnego obciążenia i nie załącza 230V do momentu uruchomienia klimy przez podanie 12V na elektronikę.
Lutujemy przewody w punkty widoczne na zdjęciach. Niebieski - masa , Brązowy +12V
Ja dałem jeszcze na przewodzie diodę prostowniczą 3A aby zabezpieczyć elektronikę przed ewentualnym odwrotnym podłączeniem zasilania.
Składamy w odwrotnej kolejności,
Na tym koniec, nie musimy dawać przetwornicy 2000-3000W wystarczy IPS-700.
Przerobienie klimatyzacji spowoduje zapewne unieważnienie gwarancji, jeśli więc przerabiasz klimatyzację według opisu powyżej, robisz to na własną odpowiedzialność.
Klima pamięta ostatnie ustawienie i z nim startuje po podaniu napięcia dzieki temu sterowanie u mnie ogranicza sie do klawisza on/off odcianjącego zasilanie elektroniki. Temperatura ustawiona na stałe 23’C wystarcza.
krimar - 2019-07-01, 21:36
Zmiany parametrów w modelu tegorocznym wynikają z przepisów unijnych, wymuszających zastąpienie dotychczasowego czynnika chłodniczego nowym o symbolu R290, który nie jest niczym innym jak palnym gazem propan. W związku z tym nie wolno używać, składować, ani transportować klimatyzatora w pomieszczeniu o powierzchni mniejszej niż 13 m2 oraz w pomieszczeniach w których może występować źródło otwartego ognia. Występuje wysokie niebezpieczeństwo pożaru. Eliminuje to praktycznie tegoroczny model z użycia w kamperze.
(tak na marginesie klima domowa typu split też ma teraz palny gaz R32 i nie powinna być montowana w salonie z aneksem kuchennym jeśli jest kuchenka gazowa lub kominek)
Woj-tek - 2019-08-07, 21:35
Dziś przeprowadziłem teścik przedmiotowej klimatyzacji.
Rura prowizorycznie na zewnątrz, auto nie w pełni zaizolowane.
Brak podłączenia do sieci zewnętrznej.
Akumulatory AGM łącznie 360 Ah, panel 360W
Start o godz 16:00 stop o 19:00
Tempera w pojeździe start 35°C - stop 27°C
Andrzej_Gdynia - 2019-08-08, 10:15
rozumiem szło przez przetwornicę - jaką?
Bronek - 2019-08-08, 10:21
Problem z takim zasilaniem jest gdy po upalnym popołudniu przyjdzie upalny ranek. Raczej energia w akumulatorach nie zostanie uzupełniona i jedynie solary moga na bieżąco uzupełniać energie , o ile nie będzie gorąco i pochmurnie
:!:Do tego aby taki zestaw działał , musimy kampera wystawić na tą gwiazdę . I mamy piekarnik z kostką lodu .
To raczej awaryjna wersja korzystania z klimy . Testowałem na innym słabszym klimatyzatorze, da sie ale nie ma to nic wspólnego z komfortem . .
Woj-tek - 2019-08-08, 12:31
Andrzej_Gdynia, Azo 4kW.
Bronek, Nikt a przynajmniej ja nie spodziewam się komfortu zbliżonego do klimatyzowanego pokoju.
W ekstremalnych warunkach można odpalić auto wspomagając się klimatyzacją i prądem.
A rano to się ucieka z kampera na zwiedzanie lub plażowanie.
Bronek - 2019-08-08, 15:29
Toż to jasne. U mnie dzięki takim kombinacjom pies przeżył właśnie zwiedzanie... Niestety co do klimy w jakiejkolwiek wersji na razie bez słupka jest ciężko coś wymyślić..
Czekam takiego rozwiązania.. I póki co agregat, ale ten pierdzi czasem śmierdzi..
Jedyna zaletą, to jak się uda, to jest to w miarę tanie rozwiązanie. Ale to zależy od indywidualnych rozwiązań. Przeżyłem takie trzy wynalazki i nie wrócę do tego
reaven22 - 2019-08-08, 15:42
Woj-tek napisał/a: | Nikt a przynajmniej ja nie spodziewam się komfortu zbliżonego do klimatyzowanego pokoju. |
Jeśli skierujemy wylot klimy w okolice sypialni to mamy zapewniony komfort klimatyzowanego pomieszczenia na czas snu.
Klima tej mocy całej budy nie schłodzi, bez złudzeń ale z sypialnią świetnie sobie radzi. A ja rzadko kiedy w ciągu dnia jestem w kamperze więc taka opcja mi wystarcza.
Wcześniej wklejałem fotki jak u mnie jest rozwiązany nadmuch,
Woj-tek - 2019-08-08, 20:43
reaven22, oglądałem Twoje rozwiązanie jest bardzo profesjonalnie ale ja mam inny układ.
Klima wyląduje między łazienką a sypialnią.
Socale - 2019-08-08, 21:34
Tak wtrącę 3 grosze jak to wygląda w moim obecnym - jeszcze moim.
Mono wstawiłem do garażu, wydech ciepłego przez rurę i okienko garażowe na tylnej ścianie, nawiew zimnego spod tylnego łóżka.
Zimno.
W garażu paradoksalnie też chłodno bo, ogromna ilość wywiewanego powietrza musi być skądś zasysana, jeśli drzwi garażu mam pozamykane, to wysysa schłodzone powietrze poprzez kanały z wnętrza budy. Praca rewelacyjnie cicha, pod moim łóżkiem, słyszałem tylko mruczenie które mnie usypiało.
Nie mam fotki z garażu ale mam chociaż taką:
Woj-tek - 2019-08-09, 00:25
Jak skończę to się pochwalę, narazie jeszcze nie mam czym
petros - 2019-08-15, 14:26
Wszystkie opisy jakie znalazłem dotyczyły zastosowania fral-a, jako klimy stacjonarnej. W moim przypadku potrzebuję zamiennika klimy silnikowej. Czy da się podłączyć ten klimatyzator pod dodatkowy alternator?
Działała by wtedy w czasie jazdy, a na postoju z sieci.
reaven22 - 2019-08-16, 11:15
petros napisał/a: | Czy da się podłączyć ten klimatyzator pod dodatkowy alternator? |
Da sie nawet bez dodatkowego alternatora bo ta klima pobiera ok 300W, ale ma zbyt małą moc żeby zapewnić komfort podczas jazdy.
Potrzebujesz klimy o mocy chłodniczej 3-4kW co przeniesie się na moc elektryczną c/a 1000W, a to już będzie wymagało dodatkowego alternatora i solidnej przetwornicy.
petros - 2019-08-16, 23:37
Tego się właśnie obawiałem. Większa moc to większy klimatyzator. A tylko Fral wejdzie mi dokładnie między fotele w kabinie. Pozostanie mi kupić większy wiatraczek. Chociaż tak naprawdę, po zasłonięciu przejścia do kampera pozostało by schłodzenie tylko kabiny. Czyli ok 3 kubików. To znacznie mniej niż przewiduje instrukcja.
reaven22 - 2019-08-17, 08:54
petros napisał/a: | Chociaż tak naprawdę, po zasłonięciu przejścia do kampera pozostało by schłodzenie tylko kabiny. |
Plus stały nadmuch powietrza nawet jak wyłączysz wentylacje, plus jakieś 4m2 przeszklonej powierzchni, i plus słońce które ładuje 1 kW w każdy metr kwadratowy powierzchni.
Nie bez powodu klima w aucie daje tak duże obciążenie na silnik, rzędu kilowatów.
petros - 2019-08-17, 09:37
Żadnej litości. Zabiłeś moją ostatnią nadzieje, ale matematyka nie kłamie. Dzięki, wyprostowałeś mnie skutecznie.
reaven22 - 2019-08-17, 22:40
Transity z twojego rocznika miewały klimy. Może warto poszukać.. lub uniwersalną ale pędzoną silnikiem ..
petros - 2019-08-17, 23:24
Owszem miały, ale z końca rocznika. Te z nową deską rozdzielczą. Myślałem najpierw o silnikowej, Uniwersalna nowa za droga, używana niedostępna.jakikolwiek przeszczep z montażem minimum 3tys.
Jak długo będę jeździł tym kamperem? Tu już mamy do czynienia z ekonomią. Małego Fral-a i przetwornice zawsze mogę zdemontować.
joko - 2019-10-07, 00:53
Kupiłem tego FRAL'a i jestem naprawdę bardzo pozytywnie zaskoczony jego realną wydajnością , zwłaszcza w porównaniu z jego zapotrzebowaniem na energię.
Przetwornica zasilająca , zależnie od trybu pracy klimatyzatora pobiera z akumulatora pomiędzy 11-25A, co przy moim akumulatorze 240Ah LiFePO4 i 1000W solarów na dachu umożliwia korzystanie z klimy praktycznie 24h na dobę . Oczywiście nie mam i raczej nigdy nie będę miał potrzeby aby z niej korzystać w trybie ciągłym , tym bardziej , że przeznaczona jest do sypialni , ale taki margines możliwości powoduje, że można ją używać bez ograniczeń i bez kompromisów.
Próby i testy porobiłem w czasie mojego wakacyjnego wyjazdu, a więc w warunkach sporych upałów i na nie zamontowanej klimie , więc w warunkach nie zapewniających maksymalnej wydajności. Docelowy montaż pewnie zrobię przez zimę. Chciałbym wykorzystać pełne mozliwości urządzenia, a więc nie tylko tryb klimatyzacji, ale również, osuszacz, nawilżacz i nawiew powietrza z filtrem.
Ta ostatnia funkcja będzie używana nawet częściej niż sama klima Już od dawna myślałem o zrobieniu dobrej wentylacji sypialni, która pozwoli na komfortowy sen , w sytuacjach kiedy miejsce postoju, warunki zewnętrzne, lub pogoda , uniemożliwiają otwarcie okien.
Takie sytuacje zdarzają mi się na tyle często , że system dostarczania do sypialni podczas snu, powietrza o odpowiedniej temperaturze, wilgotności i czystości , z pewnością mocno podniesie walory użytkowe mojego kamperka
Jacek999 - 2020-05-31, 17:47
Joko jak postępują prace nad klimatyzacją, jestem ciekaw jak rozwiązałeś technicznie odseparowanie obiegu powietrza skraplacza od parownika
SlawekEwa - 2020-05-31, 18:18
Tematy się dublują https://www.camperteam.pl...t=fral&start=30
Qcyk - 2020-06-01, 17:43
Jacek999 napisał/a: | Joko jak postępują prace nad klimatyzacją, jestem ciekaw jak rozwiązałeś technicznie odseparowanie obiegu powietrza skraplacza od parownika |
Jest to możliwe potrzeba dodatkowego wentylatora i rozmontowania całego klimatyzatora na dwie części.
Jacek999 - 2020-06-01, 17:51
Sądzisz,że skórka warta wyprawki
Qcyk - 2020-06-01, 17:54
Jacek999 napisał/a: | Sądzisz,że skórka warta wyprawki |
Tak
Woj-tek - 2020-06-06, 10:28
U mnie tak wyszło
joko - 2020-06-07, 14:20
Qcyk napisał/a: | Jacek999 napisał/a: | Joko jak postępują prace nad klimatyzacją, jestem ciekaw jak rozwiązałeś technicznie odseparowanie obiegu powietrza skraplacza od parownika |
Jest to możliwe potrzeba dodatkowego wentylatora i rozmontowania całego klimatyzatora na dwie części. |
Nie potrzeba dodatkowego wentylatora, ani rozczłonkowania klimy,natomiast bez otwarcia obudowy się nie obejdzie.
Klimatyzator ma teoretycznie dwa osobne obiegi dla parownika i skraplacza, bo ma osobny wylot zimnego jak i ciepłego powietrza i odpowiednie dla nich dwa osobne wloty, ale problem polega na tym , że wewnątrz obudowy nie są one specjalnie odseparowane.
Jak zrobicie taki prosty eksperyment i przyłożycie w czasie działania klimatyzatora kartkę papieru do jednego z wlotów to zauważycie , że strumień powietrza z wylotów specjalnie się nie zmniejszy, co oznacza że całe powietrze dla obu obiegów bez problemu jest pobierane z drugiego nie zasłoniętego wlotu.
Aby w miarę możliwości w pełni wykorzystać parametry klimatyzatora przy możliwie najmniejszym zużyciu energii najważniejsze jest , aby oba obiegi były odseparowane. W obiegu "zimnym" (parownika) powietrze musi być pobierane z chłodzonego wnętrza i do niego oddawane , natomiast w obiegu "ciepłym" (skraplacza) zewnętrzne powietrze musi na zewnątrz wracać.
To jest układ typowy dla klimatyzacji typu Split, który ma największą sprawność.
Robiłem próby w kamperze w różnych konfiguracjach i ten aspekt jest najważniejszy ze wszystkich i on decyduje o tym, czy zastosowanie tego klimatyzatora w ogóle ma sens.
Jeśli przyjąć że przy rozdzielonych obiegach mamy 100% sprawności , to porównawczo przy swobodnie stojącym wewnątrz(klimatyzator bez modyfikacji) bez wyprowadzenia ciepłego powietrza na zewnątrz klima nie działa wcale (a właściwie działa nawet jako grzałka), przy stojącym wewnątrz z wyprowadzoną nie izolowaną rurą na zewnątrz mamy 10-20% możliwej skuteczności , a w układzie odwrotnym, kiedy klima jest na zewnątrz (lub w garażu) a zimne powietrze jest wdmuchiwane do środka oceniam skuteczność na 50-70%.
W opcji kiedy klima jest w środku a ciepłe powietrze jest wyrzucane na zewnątrz mamy sytuację gdzie część powietrza z wnętrza jest chłodzona, a część jest wyrzucana na zewnątrz , wytwarzając podciśnienie pod wpływem którego przez wszystkie szpary wchodzi do kampera ciepłe powietrze z zewnątrz. Tłumacząc prosto , zużywamy energię do tego aby schłodzić powietrze, które za chwilę wyrzucamy na zewnątrz przez obieg skraplacza a na jego miejsce wciągamy do środka bezpośrednio ciepłe powietrze z zewnątrz. Ponieważ w tym klimatyzatorze wentylator skraplacza jest dwukrotnie większy od wentylatora parownika, a oba napędzane są z tego samego silnika (więc z jednakową prędkością w danym momencie), to mamy sytuację w której wyrzucamy dwa razy więcej powietrza (i jednocześnie wciągamy podciśnieniowo ciepłe) niż chłodzimy.
W opcji odwrotnej (czyli klima na zewnątrz chłodzonego pomieszczenia) jest już znacznie lepiej , ale pozostają dwie kwestie, które sprawność obniżają. Po pierwsze powietrze do chłodzenia jest cały czas nowe (ciepłe z zewnątrz) , a po drugie wypycha ono na zewnątrz to już wstępnie schłodzone.
Generalnie łączenie chłodzenia z wentylacją to słaby pomysł i aby mieć z klimatyzatora FRAL maksimum korzyści przy minimum zużycia energii oddzielenie obiegów to konieczność .
Jak to zrobić ? ..... stosunkowo prosto ..... wystarczy zdjąć tylną obudowę (od strony wylotu ciepłego powietrza ) i za pomocą np. samoprzylepnej grubej pianki zrobić uszczelnienie wokół parownika. To uszczelnienie jest wystarczająco dobrze zrobione, jeśli po przykryciu kartką papieru wlotu parownika , strumień powietrza na wylocie zimnego powietrza spada o połowę w stosunku do tego jaki jest przy odsłoniętych wlotach. Zupełne uszczelnienie nie ma za bardzo sensu, zresztą nie jest chyba nawet możliwe. Ważne aby opór dla powietrza był wystarczająco duży, aby płynęło ono tam gdzie chcemy i nie mieszało się między obwodami.
Zależnie od tego gdzie montujemy klimatyzator (wewnątrz czy na zewnątrz) musimy do niego dorobić odpowiednio szczelne kanały dolotowe i wylotowe , które zapewnią odpowiedni obieg powietrza .
Jest jeszcze temat odpowiedniego umiejscowienia samych kratek wlotowych i wylotowych, bo to też ma pewien wpływ na sprawność całości, ale nie aż taką jak to co napisałem powyżej.
Jak będę miał kiedyś więcej czasu i chęci to zrobię jakieś fotki,jak to u mnie finalnie jest, ale na razie "mam lenia" i mi się nie chce
Napiszę tylko tyle, że u mnie klima jest w środku w sypialni, zamontowana tak, że wylot ciepłego powietrza jest bezpośrednio przez kratkę w ścianie zewnetrznej (klima przy samej ścianie , bez rury tylko uszczelka), a dolot powietrza z zewnątrz przez dorobiony kanał .
Wyrzut zimnego powietrza i zasysanie dla tego obwodu przez oryginalne kratki klimatyzatora.
Wylot zimnego powietrza jest dość wysoko (prawie pod sufitem) nad łózkiem po stronie nóg dzięki czemu trafia ono w pierwszej kolejności tam gdzie z założenia jest najbardziej potrzebne .
Luksiak - 2020-06-24, 12:27
czy leń już minął bo jestem po pierwszych próbach ( zanim trafiłem na ten wątek ) i byłem załamany ale teraz nadzieja wraca . Możesz podesłać fotki jak to wszystko masz ogarnięte :-)
krzlac - 2020-06-26, 09:27
Woj-tek napisał/a: | U mnie tak wyszło |
Zainteresowało mnie to zabezpieczenie drzwi lodówki.
Woj-tek - 2020-06-26, 09:59
krzlac napisał/a: | Woj-tek napisał/a: | U mnie tak wyszło |
Zainteresowało mnie to zabezpieczenie drzwi lodówki. |
Brak lepszego pomysłu, niestety.
krzlac - 2020-06-26, 10:05
Proste jest najlepsze. Już znalazłem na Allegro.
Woj-tek - 2020-06-26, 12:12
krzlac napisał/a: | Proste jest najlepsze. Już znalazłem na Allegro. |
Jeszcze musisz kupić taśmę dwustronną (samochodową z taką zieloną osłoną ) bo oryginalna na pierwszym zakręcie odpadnie.
toscaner - 2020-06-30, 09:52
Też się skusiłem na tą klimatyzację, jako, że mam lifepo4 i paneli mam sporo, bo w zimie trzeba więcej, a latem się nudzą.
Wiele osób odradzało tłumacząc, że jest za słaba.
Kupiłem pół roku temu, ale dopiero teraz w Hiszpanii zaczęło mieć sens ją włączać i testować.
Robiłem testy w Z2 - Freedom Van z klimą wewnątrz i na zewnątrz. Domyślnie kupiłem do Sprintera Z4.
Ale mieszkamy w tej chwili w Z2, więc testy w tym kamperze.
Klima na zewnątrz - nadmuch zimnego do środka, to spadek temperatury o niemal 2C (1,8C) w godzinę.
Klima w środku - wydmuch gorącego przez okno - spadek ok 2,5C przez 2 godziny pracy.
Z ilością paneli i Ah w aku, latem klima mogłaby u mnie pracować nawet i 15-18h na dobę. Tak więc 2h pracy to nic.
Sprinter ma ciut większą kubaturę, ale i lepszą izolację. Po prostu dałem więcej.
Klimatyzator będzie zabudowany w osobnym izolowanym od wnętrza miejscu z dużymi kratkami w bocznej ściance. Z jego punktu widzenia będzie jakby na zewnątrz, ale w środku.
Rozprowadzanie zimnego będzie na sypialnię i salon.
Na razie testy w Z2:
Andrzej_Gdynia - 2020-06-30, 16:49
dokup sobie adaptor do okna odsuwanego... są takie - zajefajne - np. https://wentsystem.com/product-pol-21438-Adaptor-okienny-50-150x10cm-Fral-ACS07-124T.html - choć jak widze chyba nie mają teraz do FSC03 - ale można zamówić...
reaven22 - 2020-07-01, 17:35
Cytat: | rozprowadzanie zimnego będzie na sypialnię i salon.
|
Nie bardzo jest co dzielić, ta klima jest ok jeśli chcesz sypialnie schłodzić w nocy. Całą krype w ciągu dnia nie ma szans. Ma tylko 1kW mocy chłodniczej a tyle w słoneczny dzień słońce ładuje na każdy metr kwadratowy powierzchni.
Obecnie skłaniam się ku chińskim zestawom klimatyzacji do maszyn. Są już wersje zasilane z 12V, z racji silnika bldc mają niemal 2 razy lepszą sprawność w stosunku do frala pędzonego przetwornicą.
https://www.aliexpress.com/item/4000290979481.html
Taki pakiet bez problemu schłodzi krype nawet na słońcu.
Id_ea - 2020-07-01, 18:46
Poszedłem w kierunku "gotowca" AC2401 i uważam, że zrobiłem dobrze. W weekend o 12 przy przy 37' na dworze, buda w pełnym słońcu, agregat również, zrobiłem test działania. W środku było 31 st na starcie. Klima pobrała max 386W, po 5 godzinach sprawdziłem, w środku było 24 i pobór spadł do 266W i tak sobie dalej pracowała bo nie ustawiałem timera. Całość pracowałaby na bank wydajniej gdybym zamontował w zacienionym oknie ale efekt i tak mi pasuje. Zestaw ma 2559BTU.
Neno - 2020-07-02, 09:32
reaven22 napisał/a: |
Obecnie skłaniam się ku chińskim zestawom klimatyzacji do maszyn. Są już wersje zasilane z 12V, z racji silnika bldc mają niemal 2 razy lepszą sprawność w stosunku do frala pędzonego przetwornicą.
https://www.aliexpress.com/item/4000290979481.html
Taki pakiet bez problemu schłodzi krype nawet na słońcu. |
Jednostka zewnętrzna jest montowana gdzieś z tyłu na drzwiach ? Bo ze zdjęć tak by wynikało, że do montażu na dachu raczej się nie nadaje.
EDIT: już widze, że wisi na oknie
Neno - 2020-10-17, 04:44
Mam i ja tego Frala, jak na razie wielkie rozczarowanie. Chciałem zobaczyć jak działa funkcja ogrzewania, odpaliłem przy +14*C - kicha na maxa. Takim powietrzem to można chłodzić auto gdy temp. wewnątrz będzie oscylować w granicach 30+.
U Was też tak to wygląda, czy mój jest niesprawny ?
Opcja chłodzenia raczej sprawna, zimno leci.
Andrzej_Gdynia - 2020-10-17, 07:41
Ogrzewania nie próbowałem, ale chłodzić chłodzi.Trzeba jednak pamietać że te klima ma 900W więc przy temperaturze 36 - 38 stopni to już ma problemy.
reaven22 - 2020-10-17, 11:14
Neno fizyki nie oszukasz, Frall ma 900W grzania/chłodzenia, i na tyle działa
Meyer - 2020-10-17, 13:30
Cytat: | Obecnie skłaniam się ku chińskim zestawom klimatyzacji do maszyn. Są już wersje zasilane z 12V, z racji silnika bldc mają niemal 2 razy lepszą sprawność w stosunku do frala pędzonego przetwornicą.
https://www.aliexpress.com/item/4000290979481.html |
Ciekawe jak wygląda sprawa głośności zestawu.
Całkiem mi sie ten pomysł podoba.
reaven22 - 2020-10-17, 14:50
https://pl.aliexpress.com/item/32994577509.html
to wygląda również obiecująco. Jeśli znajdziemy tylko miejsce na jednostkę zewnętrzną
Neno - 2020-10-17, 22:45
reaven22 napisał/a: | Neno fizyki nie oszukasz, Frall ma 900W grzania/chłodzenia, i na tyle działa |
Wsadzę mu termometr w wylot, bo na czuja to ta max 19-20*C leciało. No ale nie do tego w sumie go kupiłem
makaronek - 2020-10-18, 00:43
reaven22 napisał/a: | https://pl.aliexpress.com/item/32994577509.html
to wygląda również obiecująco. Jeśli znajdziemy tylko miejsce na jednostkę zewnętrzną |
aliexpress to jest masakra ostatnio... kupiłem odkurzacz od typa ze średnią 4.9 - po jednym dniu żądał ode mnie okupu 20 dolarów, bo nie ma co dać dzieciom do jedzenia.... Tak patrząc to ok 40-50% rzeczy przychodzi o czasie i zgodnie z opisem - jak lubicie przepychanki z majfrendami, to rozważajcie te chińskie zabawki, jak nie macie za dużo czasu na pierdoły, kupujcie raczej z unijnych (przynajmniej) dystrybucji )
dziwaczek - 2020-10-18, 09:28
makaronek napisał/a: | reaven22 napisał/a: | https://pl.aliexpress.com/item/32994577509.html
to wygląda również obiecująco. Jeśli znajdziemy tylko miejsce na jednostkę zewnętrzną |
aliexpress to jest masakra ostatnio... kupiłem odkurzacz od typa ze średnią 4.9 - po jednym dniu żądał ode mnie okupu 20 dolarów, bo nie ma co dać dzieciom do jedzenia.... Tak patrząc to ok 40-50% rzeczy przychodzi o czasie i zgodnie z opisem - jak lubicie przepychanki z majfrendami, to rozważajcie te chińskie zabawki, jak nie macie za dużo czasu na pierdoły, kupujcie raczej z unijnych (przynajmniej) dystrybucji ) |
Dziwne dziwne, ja na ali kupuje od lat i nigdy problemów nie było, (ponowna wysyłka towaru bez problemu - bo gdzieś go wciekło, reklamacje też pozytywnie) nie było problemu w przeciwieństwie do allegro. Zawsze bez problemu reklamacje zwrot kasy bez problemu.
Pewnych rzeczy nie ma w PL i trzeba zamawiać z Chin - ja polecam.
Jacek999 - 2021-06-05, 09:17
Neno napisał/a: | reaven22 napisał/a: | Neno fizyki nie oszukasz, Frall ma 900W grzania/chłodzenia, i na tyle działa |
Wsadzę mu termometr w wylot, bo na czuja to ta max 19-20*C leciało. No ale nie do tego w sumie go kupiłem |
Jak na razie jestem rozczarowany, zamontowałem Fralla, temperatura na wylocie zimnego powietrza oscyluje około 18-19 stopni, nie jest w stanie schłodzić małego vana.
Podzielcie się informacją jaka jest u Was , czy mój klimatyzator jest uszkodzony, czy on tak ma ?
Andrzej_Gdynia - 2021-06-05, 09:56
Rozmwiając z mądrymi, dowiedziałem się że aby klima była skuteczna w kamperze potrzeba około 2,5 KW... i to właściwie wszystko co chciałem powiedzieć...
Neno - 2021-06-08, 08:59
Jacek999 napisał/a: | Neno napisał/a: | reaven22 napisał/a: | Neno fizyki nie oszukasz, Frall ma 900W grzania/chłodzenia, i na tyle działa |
Wsadzę mu termometr w wylot, bo na czuja to ta max 19-20*C leciało. No ale nie do tego w sumie go kupiłem |
Jak na razie jestem rozczarowany, zamontowałem Fralla, temperatura na wylocie zimnego powietrza oscyluje około 18-19 stopni, nie jest w stanie schłodzić małego vana.
Podzielcie się informacją jaka jest u Was , czy mój klimatyzator jest uszkodzony, czy on tak ma ? |
A w sumie zrobię test u siebie bo już zamontowany jest (na razie byle jak, byle by był ). Próbowałem przy temp. otoczenia +20/21*C to leciało coś w granicach 7*C tyle, że czujnik był włożony prosto w rurę. Sprawdzę dziś, bo auto nagrzewa się do około 26-28*C i dam Ci znać. Nie wiem czy ma to jakieś wielkie znaczenie, ale test robiony na 230V z sieci, szkodami jeszcze męczyć aku skoro stoję jeszcze pod domem.
Ten sezon pewnie jeszcze przejeżdżę w opcji bez wyrzutu ciepłego powietrza na zewnątrz, będzie tylko "wylot pod łóżko", niestety też z tamtej przestrzeni będzie brane powietrze do schłodzenia.
Andrzej_Gdynia napisał/a: | Rozmwiając z mądrymi, dowiedziałem się że aby klima była skuteczna w kamperze potrzeba około 2,5 KW... i to właściwie wszystko co chciałem powiedzieć... |
Mam podobne zdanie, dlatego u mnie FRAL03 ma służyć tylko do schłodzenia samej sypialni 135x200cmx95cm(h). Wiadomo - nie ma co liczyć na komfortowe 25, ale liczę, że zamiast 30*C w nocy, kiedy to nie da się spać - będzie coś w okolicach 25-25, no max 26*C.
Jacek999 - 2021-06-08, 13:49
Neno napisał/a: | A w sumie zrobię test u siebie bo już zamontowany jest (na razie byle jak, byle by był ). Próbowałem przy temp. otoczenia +20/21*C to leciało coś w granicach 7*C tyle, że czujnik był włożony prosto w rurę. Sprawdzę dziś, bo auto nagrzewa się do około 26-28*C i dam Ci znać. Nie wiem czy ma to jakieś wielkie znaczenie, ale test robiony na 230V z sieci, szkodami jeszcze męczyć aku skoro stoję jeszcze pod domem. |
Dzięki za konkretną odpowiedź, ja też się nie spodziewałem jakichś rewelacji, nie wiedziałem natomiast, że temperatura chłodzenia na wyjściu jest zależna od temperatury otoczenia, mój pomiar był robiony przy 25*C na zewnątrz, i mocno nagrzanym samochodzie
Neno - 2021-06-08, 16:24
Temperatura otoczenia (na zewnątrz): 29*C
Auto w cieniu, pod wiatą.
Temperatura z przodu auta: 31*C (nagrzało się przez przednie szyby, bo do godz. 11:30 sięga tam słonko)
Temperatura z tyłu auta: 25*C
Temperatura powietrza wylotowego po 10minutach pracy klimatyzatora (ustawiony na 21*C): 25.1*C
Po 45minutach spadła do 21*C i przez kolejne 15 minut nic się nie zmieniło...
Temperatura z przodu auta bez zmian, z tyłu za to zrobiło się dużo cieplej, niestety nie wiem ile, ale to było do przewidzenia, bo klimatyzator od tyłu buchał żarem, żarem, który powinien był trafić na zewnątrz.
Po 1h wyłączyłem, bo pracować przy aucie trzeba jeszcze do piątku, a kupa roboty została - a w takich warunkach się po prostu nie da ;(
Także otwarte drzwi, chłodny przewiem i klimatyzacja nie wiem czy nie wyleci z auta na amen.
Zobaczę, może dam jej jeszcze jedną szanse, ale by to miało jakiś skutek trzeba by wiercić otwór i wywalić gorące powietrze na zewnątrz, tylko ja powątpiewam czy będę zadowolony, a jeśli nie to zostanę z otworem fi130 w podłodze ;(
Kupiłem pogodynkę z kilkoma czujnikami, więc pewnie jeszcze raz zrobię jakiś test.
RadekNet - 2021-06-08, 16:53
Loguje się do tematu, bo właśnie wyleciał z mojego kamperka klimatyzator z Castoramy - działał rewelacyjnie, ale przybył nam jeden pies i potrzebuję miejsce mu zrobić. Szukam teraz czegoś jak ten Fral - z możliwością umieszczenia na zewnątrz i podlączenia rury z zimnym powietrzem. Są jeszcze takie inne urządzenia?
Neno, jakby Ci się chciało zrobić próbe z klimatyzatorem na zewnątrz, a tylko z rurą wsadzoną do auta...
Neno - 2021-06-08, 17:18
RadekNet napisał/a: | Loguje się do tematu, bo właśnie wyleciał z mojego kamperka klimatyzator z Castoramy - działał rewelacyjnie, ale przybył nam jeden pies i potrzebuję miejsce mu zrobić. Szukam teraz czegoś jak ten Fral - z możliwością umieszczenia na zewnątrz i podlączenia rury z zimnym powietrzem. Są jeszcze takie inne urządzenia?
Neno, jakby Ci się chciało zrobić próbe z klimatyzatorem na zewnątrz, a tylko z rurą wsadzoną do auta... |
Nie śmiej się, ale zrobię taki test :P
Tyle, że pewnie dopiero w niedzielę. Obym tylko tego kołnierza nie zapomniał zabrać. Będę stał pod 230V, więc mogę wtedy zrobić nawet 24h test Oby pogoda tylko dopisała.
Neno - 2021-06-08, 20:23
Tak, żeby trochę honor dla Fral-a zwrócić, po południu, tak ok. 18:00 odpaliłem go jeszcze raz. Tym razem drzwi szeroko pootwierane (wiem, że bez sensu) i temp. wylotowego powietrza już +12*C (i to po ok 15-20min) przy temp otoczenia w okolicach +27*C.
Jeszcze jedna zmienna - tym razem użyłem sondy temp. od multimetru, mogłem ją włożyć dość głęboko w rurę, pewnie stąd tak wielka różnica 21 vs 12*C. Choć kto wie, może to ten przewiew mu tak pomógł. Postaram się w niedzielę o sprawdzenie konfiguracji z klimą na zewnątrz.
joko - 2021-06-09, 01:00
Ostatnie wpisy na temat "eksperymentów" z FRAL'em , są najlepszym dowodem na to , że poświęcanie czasu na podawanie na forum rzetelnych informacji technicznych , jest daremne i mija się z celem, bo mało kto to w ogóle czyta, a jeszcze mniej cokolwiek z tego rozumie.
Jakiś czas temu poświęciłem tutaj trochę swojego czasu (zrobili to również inni Koledzy) , który mogłem spożytkować inaczej , by wyjaśnić do jakich zastosowań klimatyzator FRAL się nadaje, a do jakich nie, oraz opisać co trzeba z nim zrobić , jak go zmodyfikować i jak zainstalować, aby w tym zastosowaniu sprawdził się w 100%.
Nie czepiał bym się , gdyby to było w innym wątku , a nie w "Rzetelnych informacjach" i gdyby moje i innych Kolegów wyjaśnienia i opisy były trudne do znalezienia ..... ale tutaj mamy raptem 5 stron , gdzie po 3-ciej stronie wszystko wiadomo, a na temat FRAL'a były chyba jeszcze dwa inne, gdzie również te kwestie były poruszane i wyjaśniane.
Dla przypomnienia :
FRAL nie nadaje się do chłodzenia całego kampera w każdych warunkach, a jedynie samej sypialni w przypadku postojów na dziko bez dostępu do 230V (potrzeba do tego również odpowiednią moc paneli fotowoltaicznych oraz akumulatorów LiFePO4).
Aby działał z pełną sprawnością należy odseparować obieg ciepłego i zimnego powietrza (również wewnątrz obudowy), wobec czego żadna z podawanych przez producenta konfiguracji pracy nie jest prawidłowa i nie daje zadowalających efektów .
Konfiguracja w której FRAL znajduje się wewnątrz kampera , a na zewnątrz wyrzucane jest tylko ciepłe powietrze powoduje, że tą droga ucieka również około 50% tego już wstępnie schłodzonego w które włożyliśmy już sporo energii.
Konfiguracja odwrotna , czyli FRAL na zewnątrz a do środka wtłaczane tylko schłodzone powietrze, jest jeszcze gorsza.
Aby z FRAL'a wyciągnąć maksimum wydajności , musi działać jak klima typu Split (pomimo , że sam jest monoblokiem) . W klimie typu split chłodzone powietrze wielokrotnie przechodzi przez klimatyzator (nijako w obiegu zamknietym) , za każdym razem zmniejszając swoją temperaturę o 1-2 stopnie . Z kolei ciepłe powietrze chodzi w osobnym obiegu (pobierane jest z zewnatrz i na zewnątrz jest wyrzucane) i nie miesza się z zimnym.
Prawidłowo zmodyfikowany i prawidłowo zainstalowany FRAL jest bardzo skuteczny i wręcz doskonały w chłodzeniu kubatury sypialni w kamperze (pomimo skromnych 330W pobieranej mocy) . Próba chłodzenia nim całego kampera jest daremna.
Ja jak mam dojście do 230V to używam standardowej klimy kamperowej . FRAL'a używam kiedy stoję na dziko i potrzebuję wieczorem uzdatnić sypialnię do spania po upalnym dniu . Do tych zastosowań FRAL jest idealny.
SlawekEwa - 2021-06-09, 08:16
joko napisał/a: | Prawidłowo zmodyfikowany i prawidłowo zainstalowany FRAL jest bardzo skuteczny i wręcz doskonały w chłodzeniu kubatury sypialni w kamperze (pomimo skromnych 330W pobieranej mocy) . Próba chłodzenia nim całego kampera jest daremna. |
Potwierdzam w 100% FRAL w kamperze nadaje się tylko dla małych przestrzeni, a wywarzanie "otwartych drzwi" w próbach z tym klimatyzatorem to strata czasu, ale jak kto lubi eksperymentować dla zabicia czasu to droga wolna - może uda się przemienić ołów w złoto
reaven22 - 2021-06-09, 11:00
joko napisał/a: | Dla przypomnienia :
FRAL nie nadaje się do chłodzenia całego kampera w każdych warunkach, a jedynie samej sypialni w przypadku postojów na dziko bez dostępu do 230V (potrzeba do tego również odpowiednią moc paneli fotowoltaicznych oraz akumulatorów LiFePO4).
Aby działał z pełną sprawnością należy odseparować obieg ciepłego i zimnego powietrza (również wewnątrz obudowy), wobec czego żadna z podawanych przez producenta konfiguracji pracy nie jest prawidłowa i nie daje zadowalających efektów .
Konfiguracja w której FRAL znajduje się wewnątrz kampera , a na zewnątrz wyrzucane jest tylko ciepłe powietrze powoduje, że tą droga ucieka również około 50% tego już wstępnie schłodzonego w które włożyliśmy już sporo energii.
Konfiguracja odwrotna , czyli FRAL na zewnątrz a do środka wtłaczane tylko schłodzone powietrze, jest jeszcze gorsza.
Aby z FRAL'a wyciągnąć maksimum wydajności , musi działać jak klima typu Split (pomimo , że sam jest monoblokiem) . W klimie typu split chłodzone powietrze wielokrotnie przechodzi przez klimatyzator (nijako w obiegu zamknietym) , za każdym razem zmniejszając swoją temperaturę o 1-2 stopnie . Z kolei ciepłe powietrze chodzi w osobnym obiegu (pobierane jest z zewnatrz i na zewnątrz jest wyrzucane) i nie miesza się z zimnym.
Prawidłowo zmodyfikowany i prawidłowo zainstalowany FRAL jest bardzo skuteczny i wręcz doskonały w chłodzeniu kubatury sypialni w kamperze (pomimo skromnych 330W pobieranej mocy) . Próba chłodzenia nim całego kampera jest daremna. |
Również potwierdzam w czym kolega Joko sie uzewnętrznia. Frall jest świetny do utrzymania komfortowych warunków w sypialni. Ustawisz 20'C masz 20'C. Całej krypy nie schłodzi bo ma zbyt małą wydajność. Warunek zadowolenia to prawidłowy montaż tak jak kolega Joko opisał.
Neno napisał/a: | Ten sezon pewnie jeszcze przejeżdżę w opcji bez wyrzutu ciepłego powietrza na zewnątrz, będzie tylko "wylot pod łóżko", niestety też z tamtej przestrzeni będzie brane powietrze do schłodzenia. |
To dokładnie tak jakbyś chciał schłodzić kuchnie otwierając lodówkę i zamrażarkę to tak nie działa
Neno napisał/a: | Mam podobne zdanie, dlatego u mnie FRAL03 ma służyć tylko do schłodzenia samej sypialni 135x200cmx95cm(h). Wiadomo - nie ma co liczyć na komfortowe 25, ale liczę, że zamiast 30*C w nocy, kiedy to nie da się spać - będzie coś w okolicach 25-25, no max 26*C. |
Jeśli zamontujesz prawidłowo to ustawiając 20'C będziesz miał w sypialni 20'C,
Świstak - 2021-07-11, 14:27
Mój Fral odczekał 2 lata w garażu aż znalazłem godzinkę na jego zamontowanie. Nie mam porównania z innymi urządzeniami tego typu w kamperze , ale póki co jestem z niego bardzo zadowolony.
Przed zamontowaniem roebralem go i przy pomocy gąbki doszczelnilem kanały wewnątrz urządzenie aby zminimalizować mieszanie się powietrza. Od zewnątrz obudowy kanał wlotowy i wylotowy okleiłem gąbka, a następnie całość przymocowałem w rogu sypialni gdzie wcześniej w odpowiednich miejscach wyciąłem otwory na zewnątrz. Mocowanie wykonałem przy pomocy pasa transportowego. I już... Dziala perfekcyjnie. Nie jest nadmiernie hałaśliwy, moc czynna na poziomie 250- 270W a ruchome skrzydełka na wylocie błyskawicznie mieszają powietrze w całej sypialni. Zakup uważam za bardzo udany i doskonale spełniający swoje zadanie pod warunkiem odpowiedniego montażu i zrozumienia wykorzystywanych zjawisk fizycznych
.
Tomek84 - 2021-07-24, 21:03
Jak u was działają piloty do frala?
Nie macie problemu z zasięgiem?
U mnie pilot dziala tylko w bliskiej odleglosci, nawet jak wloze go przez otwor pomiędzy kabiną a garazem, to nie działa.
Pozostaje albo reczne sterowanie, ale pilotem po podniesieniu materaca.
Troche to klopotliwe
SlawekEwa - 2021-07-24, 22:07
Tomek84 napisał/a: | U mnie pilot dziala tylko w bliskiej odleglosci, |
Tak samo
joko - 2021-07-25, 14:18
Pilot faktycznie działa słabo. Jak FRAL jest zabudowany gdzieś w garażu , czy innym trudniej dostępnym miejscu trzeba zastosować przedłużacz pilota .
Woj-tek - 2021-07-25, 17:49
Jestem obecnie w Grecji. Frala mam zamontowanego zgodnie z zaleceniami (osobno powietrze robocze a osobno nawiew środka), zwał jak zwał
Załączyłem go stojąc na asfaltowym parkingu w pełnym słońcu w godzinach południowych przy temperaturze zew. około 34 °C w cieniu.
Po około 3 godzinach pracy utrzymał temperaturę wew. w granicach 30 °C dodam, że wszystkie okna były zasłonięte w standardowy sposób.
Myślę, że szału nie ma ale coś daje.
joko - 2021-07-26, 08:15
Woj-tek napisał/a: | Jestem obecnie w Grecji. Frala mam zamontowanego zgodnie z zaleceniami (osobno powietrze robocze a osobno nawiew środka), zwał jak zwał
Załączyłem go stojąc na asfaltowym parkingu w pełnym słońcu w godzinach południowych przy temperaturze zew. około 34 °C w cieniu.
Po około 3 godzinach pracy utrzymał temperaturę wew. w granicach 30 °C dodam, że wszystkie okna były zasłonięte w standardowy sposób.
Myślę, że szału nie ma ale coś daje. |
A zmodyfikowałeś wnętrze, izolując obieg skraplacza od obiegu parownika ?
Druga sprawa czy te wyniki temperatury odnoszą się do sypialni , czy całego kampera ?
Jeśli do całego to przy mocy jaką pobiera , uzyskanie 30stopni , stojąc w pełnym słońcu przy 34stopniach w cieniu to nie "coś tam daje" tylko rewelacja .
Woj-tek - 2021-07-26, 20:07
Cytat: | A zmodyfikowałeś wnętrze, izolując obieg skraplacza od obiegu parownika ?
Druga sprawa czy te wyniki temperatury odnoszą się do sypialni , czy całego kampera ?
Jeśli do całego to przy mocy jaką pobiera , uzyskanie 30stopni , stojąc w pełnym słońcu przy 34stopniach w cieniu to nie "coś tam daje" tylko rewelacja . |
Nie modyfikowałem wnętrza, wynik jest całego kampervana.
Dodam, że mam dosyć solidną izolację dachu a dodatkowo panel mam na kątownikach co powoduje dodatkową korzyść.
joko - 2021-07-27, 00:52
Woj-tek napisał/a: | Cytat: | A zmodyfikowałeś wnętrze, izolując obieg skraplacza od obiegu parownika ?
Druga sprawa czy te wyniki temperatury odnoszą się do sypialni , czy całego kampera ?
Jeśli do całego to przy mocy jaką pobiera , uzyskanie 30stopni , stojąc w pełnym słońcu przy 34stopniach w cieniu to nie "coś tam daje" tylko rewelacja . |
Nie modyfikowałem wnętrza, wynik jest całego kampervana.
Dodam, że mam dosyć solidną izolację dachu a dodatkowo panel mam na kątownikach co powoduje dodatkową korzyść. |
O tej izolacji i rozdzieleniu wewnątrz klimatyzatora, obiegów zimnego i ciepłego powietrza pisałem ze dwa , albo trzy razy (nie wiem czy w tym czy innych wątkach , bo o FRAL jest ich kilka) , a ostatnio dokładnie opisał to Świstak . Jest to tak samo ważna sprawa jak rozdzielenie obiegów zewnętrznych, ponieważ jedno bez drugiego traci sens ..... albo inaczej, brak jednego niweczy korzyści z zastosowania drugiego.
Fabryczna konstrukcja FRAL'a jest taka, że powietrze może swobodnie przechodzić ze strony zimnej na ciepła i odwrotnie , wewnątrz obudowy, a przez to nawet przy prawidłowo podłączonych wlotach i wylotach , prawidłowy obieg powietrza jest zakłócony. Zależnie od tego , który z obwodów stawia większy opór , a który mniejszy , dochodzi albo do zaciągania ciepłego powietrza z zewnątrz , albo wyrzucania na zewnątrz tego już schłodzonego . Ogranicza to sprawność całego układu, tym bardziej im większa jest różnica oporów pomiędzy oboma obwodami.
Niezależnie od powyższego, próba schłodzenia całej kubatury kampera za pomocą klimatyzatora , który pobierając 330W , oddaje 900W mocy chłodniczej , jest z góry skazana na niepowodzenie, tym bardziej więc uważam, że uzyskany przez Ciebie wynik jest naprawdę dobry.
Od samego początku pisząc o FRAL'u i jego zastosowaniu w kamperze, miałem na myśli schłodzenie samej sypialni , głównie po to aby stojąc na dziko , bez dostępu do zasilania , można było uzyskać odpowiedni komfort terminy na czas snu.
Do takich zastosowań FRAL (przerobiony i prawidłowo zainstalowany) jest idealny, natomiast jako klimatyzator całości jest zwyczajnie za słaby.
Woj-tek - 2021-07-27, 06:40
joko, po sezonie wrócę do tematu i zobaczę co uda mi się zdziałać.
VincentVan - 2021-09-26, 18:13
joko, reaven22
Mam tego Frala i na bazie Waszych postów nakręciłem filmik o tym klimatyzatorze.
https://www.youtube.com/watch?v=994AFcg_0zU
zefirwypasu - 2021-09-30, 21:15
Cześć, może komuś się przyda patent. Też mam tego frala. Na ciepłą porę roku wymontowuję piecyk trumy i montuję klimę, waży tyle samo i miejsca nie zajmuje, a fabryczny otwór w podłodze do zasysania pow. do trumy, idealnie nadaje się do wyrzucania ciepłego powietrza z klimy. U mnie to śmiga, nawet jako klima podczas jazdy - nie mam silnikowej. (Wiadomo że podczas słońca nie ogarnie całego przodu ale idealnie nadaje się do stworzenia mikroklimatu wokół łba
|
|