Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Motoryzacja - Wielkość spalania disel+lpg

4x4camper - 2022-10-23, 20:44
Temat postu: Wielkość spalania disel+lpg
Znalazłem takie zestawienie :

BMW 530 d 8,5 l ON 3,8 l ON + 5,3 l LPG
Seat Altea 2,0 TDI 8,5 l ON 6,1 l ON + 3,6 l LPG
Renault Laguna 1,9 DCi 6,5 l ON 3,5 l ON + 3,5 l LPG
Renault Trafic 2,0 DCi 115 11 l ON 6,3 l ON + 6 l LPG
Mercedes Sprinter 2,2 14 l ON 8 l ON + 7 l LPG
VW Crafter 2,0 TDI 109 KM 11,8 l ON 8,4 l ON + 3,9 l LPG
Opel Combo 1,3 CDTi 4,8 l ON 2,8 l ON + 2 l LPG
Mercedes Kamper 2,9 14 l ON 7 l ON + 7 l LPG
Iveco Daily 2,8 17 l ON 10,4 l ON + 6,7 l LPG
Iveco Daily 3,0 15 l ON 10 l ON + 5 l LPG
Renault Trafic 1,9 100 7,7 l ON 4,1 l ON + 3,9 l LPG
VW LT 35 2,8 10 l ON 6,3 l ON + 3,3 l LPG
Fiat Ducato 3,0 12 l ON 9 l ON + 4 l LPG
Toyota Hilux 2,5 10 l ON 6,6 l ON + 3,8 l LPG
Mitsubischi Pajero 3,2 12 l ON 4,5 l ON + 8 l LPG
Traktor Zetor 75 KM 6,2 l ON 4,2 l ON + 1,8 l LPG
Traktor John Deere 130 KM 14 l ON 7 l ON + 7l LPG
Scania G420 35l ON 24,5 l ON + 11,5 LPG
IVECO TRAKKER 410 6X6 43 l ON 29 l ON + 18 l LPG
Scania R420 35,5 l ON 25,5 l ON + 11,5 l LPG
MAN TGL 12.240 20 l ON 10 l ON + 14 l LPG
MAN TGL 12.240 25 l ON 15 l ON + 15 l LPG
Renault Premium 450 DXi 36 l ON 27 l ON + 12 l LPG
Volvo FH 12 380 43 l ON 33 l ON + 12 l LPG


I mam pytanie. Czy wartości spalania samego on jest zgodna w tym zestawieniu z autami które posiadacie??

Mój sprinter przy 3tonach na oponach 265/75r16 pali 8,5l Jazda przepisowa

Dzięki za wszystkie info

Cyryl - 2022-10-23, 22:11

pytanie: czy ktoś na forum ma dołożoną instalację LPG do Diesel-a?
Majek - 2022-10-23, 22:25

Mam BMW 530D. U mnie spalanie 7,5-8,2
SlawekEwa - 2022-10-23, 23:10

4x4camper napisał/a:
Fiat Ducato 3,0 12

Musiałbym deptać 130 km/h na autostradzie :shock: - średnie zużycie 9- 9,5 l

aviator - 2022-10-24, 00:50

Sprinter 2,2 ale to integra, pomiędzy 9-14 a średnio 10-12 w zależności od wiatru
kimtop - 2022-10-24, 04:30

Średnie spalania
Ducato 2,3 kontener - 10,5
Citroen Jumper 3,0 bus -8,5
Renault Master 3,0 kamper półintegra -9,5

Cyryl - 2022-10-24, 08:11

mi mój kamper po 3,5 tyś km po Chorwacji, Czarnogórze oraz Bośni i Hecegowinie na komputerze pokazał 8,4l/100km.
pewnie faktycznie wyszło więcej około 9l/100km, ale Czarnogórę nazwałem krajem czwartego biegu, bo nawet nie było gdzie wrzucić piąty.

wydaje mi się, że to zestawienie jest porównaniem zużycia paliwa pojazdów z silnikiem wysokoprężnym i po wstawieniu instalacji LPG.
takie rozwiązanie jest bardzo rzadkie nawet wśród przewoźników, gdzie są największe przebiegi i oszczędności byłyby największe.

kiedyś chyba, jak mnie pamięć nie myli, umieszczałem już na forum podobne dane.

4x4camper - 2022-10-26, 16:21

Dziękuję za informację o spalaniu.
Ja jestem zadowolony ze spalania mojej padliny ,ale jestem niezadowolony z ceny ON i postanowiłem zagazować go lpg, Test w niedziele 700km

poz
Tolo

Cyryl - 2022-10-26, 21:28

jaką instalację wstawiłeś:

- monofuel – polega na przerobieniu silników wysokoprężnych na niskoprężne

- dualfuel – olej napędowy podawany jest w ilości umożliwiającej inicjację samozapłonu w cylindrze (5-30%), a resztę energii podaje się w paliwie gazowym. takie rozwiązanie oprócz montażu instalacji zasilania LPG wymaga systemu ograniczającego dawkę oleju napędowego

- diesel gaz – wzbogacenie zasysanego powietrza.

Piasek1 - 2022-10-27, 08:13

Z 10 lat temu była fala gazowania diesli (cieżarówek) na LPG ale jakoś to szybko wyginęło przez niską cenę ON. Dzisiaj przewoźnicy płaczą na jej absurdalne ceny ale nie są skorzy do gazowania flot przez ogromną niepewność rynku, działalności, legislacyjnej głupoty rządzących...
Pojawiają się co jakiś czas jakieś nieśmiałe próby z LNG ale to dalej sztuka dla sztuki. Koszty infrastruktury niezbędnej mają się tak do ekonomii całego przedsięwzięcia jak te durne elektryki z dopłatami - do ekologii

Matheus - 2022-10-27, 08:15

Ja bym chętnie dorzucił gaz do mojego diesla ale ciężko znaleźć info jak zrobić to sensownie z dieslu z mechaniczną pompą wtryskową na linkę. Główna zaleta dla mnie to zwiększenie zasięgu i zwiększenie mocy :wyszczerzony:
4x4camper - 2022-10-27, 08:59

Kolego Matheus jesteś w dobrej sytuacji bo układ do pompy jest banalnie prosty
Czysto analgowy
Trzeba znaleść gażnik gazowy BLOSS zmienić gwizdek przyspieszyć wtrysk o 1stopień

Ja na vito 638 2,3d bez turbo zeszłem na 3l ON i 4lpg

Niestety teraz mam komputery slery i muszę kombinować

poz
tolo

Matheus - 2022-10-27, 09:28

4x4camper napisał/a:
Trzeba znaleść gażnik gazowy BLOSS zmienić gwizdek przyspieszyć wtrysk o 1stopień

co to znaczy zmienić gwizdek? w sensie na co? jak dobrać?

I zasadnicze pytanie, jak blos zachowa się przy turbo.

4x4camper - 2022-10-27, 09:36

Zmienić gwizdek- zmienić kształt szczeliny dozującej
Jak masz turbo to linka od pompy wysterowuje zawór proporcjonalny np zrobiony a blossa
BLOSS robi tylko w silnikach wolnossących
Wejście do układu przed turbiną


poz
tolo

Piasek1 - 2022-10-27, 17:28

Matheus, przy Twioim gabarycie inwestycja zwróci się po pierwszym dalszym wypadzie poza tym przy DMC jakim dysponujesz masz pole do popisu. Większość camperów w zasadzie już balansuje na granicy DMC a gdzie tu jeszcze ciężką stalową butlę na LPG tu dokładać.
4x4camper - 2022-10-28, 09:13

Cześć ,widzę że trochę ludzi tu zagląda więc podzielę się z Wami moimi przemyśleniami na temat.
Idealne do zagazowania są silniki starej generacji na pompach. Czysty analog bez elektroniki, łatwy do regulacji tani Głupoto odporny

Do silników COMMON RAIL system analogowy też się sprawdzi ale oszczędności będą mniejsze, ponieważ dodatkową ilość gazu musi skonsumować sterownik silnika a działa to tak



Dodatek
Warto teraz porównać spalanie campera kolegi Matheusa uwzględniając pojemność silnika , masę auta do współczesnych naszych konstrukcji i jest przepaść. To tak jak z filtrem PDF .zbieramy przez pewien czas gówno do pieluchy a potem w zaprogramowałny sposób pieluchę wypier.... na szosę w imię zielonego ładu

Matheus - 2022-10-28, 10:56

4x4camper napisał/a:
Dodatek
Warto teraz porównać spalanie campera kolegi Matheusa uwzględniając pojemność silnika , masę auta do współczesnych konstrukcji i jest przepaść.


masa: 7t
silnik: R6 5,5l turbo
średnie spalanie: 16l

ciekawe jak by wyszło z dołożonym gazem :bajer

4x4camper - 2022-10-28, 11:09

A jak wyglądają dane silnika moc moment obroty przy 90km /godz



Kto nie ryzykuje-szampana nie pije

amerykanie piją szampana

https://gazeo.pl/informacje/instalacje/gazodiesel/Nadchodzi-wiek-LNG,artykul,7348.html

Piasek1 - 2022-10-30, 06:56

Taką lokomotywę zawsze łatwiej i prościej przerobić niż to co mamy pod maskami samochodów. Swoją drogą - amerykanie właśnie odkrywają to co myśmy 25 lat temu - że silnik nie musi mieć benzyny czy diesla żeby pracował :)
Kiedyś czytałem że tam mieli fazy na gazowanie taxi czy nawet radiowozów policji ale - wszystko ograniczało się do konieczności postawienia własnej stacji tankowania bo u nich gaz tylko w butlach. Coś jak u nas fala komunikacji miejskiej napędzanej CNG gdzie w wielu miastach jedyna stacja tankująca ten rodzaj gazu to ta należąca do MPK.

Matheus - 2022-10-30, 17:17

4x4camper napisał/a:
A jak wyglądają dane silnika moc moment obroty przy 90km /godz



Kto nie ryzykuje-szampana nie pije

amerykanie piją szampana

https://gazeo.pl/informacje/instalacje/gazodiesel/Nadchodzi-wiek-LNG,artykul,7348.html


Przy 90 mam 1450 obrotów i 0.3bar doładowania.
Zielone pole na obrotomierzu jest 1400-2100

sławek w. - 2022-10-30, 21:55

Piasek1 napisał/a:
Matheus, przy Twioim gabarycie inwestycja zwróci się po pierwszym dalszym wypadzie poza tym przy DMC jakim dysponujesz masz pole do popisu. Większość camperów w zasadzie już balansuje na granicy DMC a gdzie tu jeszcze ciężką stalową butlę na LPG tu dokładać.


Dlatego wprowadzono przepis o zwiększeniu DMC do 4250 kg dla posiadaczy samochodów z napędem alternatywnym (również z LPG) mających PJ kat. B :ok

Piasek1 - 2022-11-01, 06:36

Co znaczy tyle że "do wczoraj" za 50kg przeładunku można było dostać srogiego kwita ale "od dzisiaj" spokojnie wpiszemy panu tu jeszcze dodatkową tonę bo se pan LPG zamontował.
Nie neguję - stwierdzam fakt w jakiej hipokryzji urzędniczej się poruszamy obecnie. Nie trzeba być jasnowidzem żeby wiedzieć iż do 100kg jakie ważyć będzie jakaś podstawowa instalka LPG zatankowana do pełna użytkownicy takich pojazdów zaraz dokoptują kolejne 600kg "kafelków" w łazience.
Gdzieś leżą granice DMC tych podwozi projektowanych na 2900/3200DMC oraz opon które za chwilę będą miały ponad tonę nacisku każda. Całe układy zawieszenia, jezdne, przeniesienia napędu, itp, do tego dojdzie elementarna fizyka o której wielu (wypożyczających) nadal nie ma bladego pojęcia (jakaś masa x prędkość i inne "bzdety"). Ważne że urzędnik klepnął pieczątkę że od dzisiaj "kowalski" możecie 4250kg ważyć co szybko sprawi że tyle ważył będzie nie uwzględniając 4ki czy 6tki podróżujących weń osób.
A bazowo to dalej poczciwe Ducato z dychawicznym 2.0 (a za chwilę pewnie już tylko 1.6) z turbosprężarkami wymienianymi częściej niż olej w silniku.

4x4camper - 2022-11-01, 08:16

Piasek 100/100
Lobbyści swoje zrobili
Helmut jest zadowolony sprzedaż camperów z masą własną 3200 wzrośnie >zaraz wypożyczalnie ustawią się w kolejce po kartonowy "luksus"


A w temacie po teście wyszło 50/50

5litrów ON 5 LPG
Dwa odcinki pomiarowe po 200km

Matheus na olx jest gościu co sprzedaje zawór do silników na pompę

Piasek1 - 2022-11-01, 17:59

Wrzuć parę fotek co tam żeś namajstrował w tym silniku.
4x4camper - 2022-11-01, 19:19

Zasade działania opisałem wyżej ,w teście chodziło o odpowiedż .Czy sterownik silnika zaadaptuje nowe paliwo. Zaadoptował co potwierdza że cała ta elektronika w zestawach do disla to zwykła ściema markietyngowa. Trzeba patrzeć po schematach i myśleć
Test robiony był bez parownika na butli 11kg
Jest dużo informacji .Widzę jeszcze szanse na poprawienie wyniku Dlatego trzeba zrobić prawdziwą instalacje na co najmniej 70litrów gazu

Matheus - 2022-11-01, 19:58

Cytat:
Matheus na olx jest gościu co sprzedaje zawór do silników na pompę

Link? Bo nie mogę znaleźć.

4x4camper - 2022-11-01, 20:10

Przepraszam mała pomyłka

https://sprzedajemy.pl/inst-gazowa-do-diesla-30-wzrost-mocy-lpg-lng-uniejow-2-6bea9f-nr47942872

poz
tolo

macieku - 2022-11-01, 20:15

4x4camper napisał/a:
Piasek 100/100

A w temacie po teście wyszło 50/50

5litrów ON 5 LPG
Dwa odcinki pomiarowe po 200km

Matheus na olx jest gościu co sprzedaje zawór do silników na pompę


Pociągnę temat .... chcę złożyć lpg do silnika 2,9CRDI niestety sterownik pompa i wtryski delphi. Poleci ktoś jakiegoś specjalistę z zachodniopomorskiego a najlepiej okolic Szczecina. (w sumie dalej też może być) Jest o co walczyć bo z przyczepą przy stówce na autostradzie (mówimy o autostradzie w rzeszy i mam "tempo100") bierze średnio 15l na polskiej jadąc przepisowo czyli 80 spada do średniej 13. Oczywiście auto idzie najpierw na diagnostykę układu wtrysków (ze względu na przebieg 250k ... delphi z takim przebiegiem już łapie się na regenerację części lub całości układu wtryskowego)

4x4camper - 2022-11-17, 21:01

Ciekawe spojrzenie na elektryki disle wodór



Nareszcie! Koniec Samochodów Elektrycznych! Wdrażają Porządne Rozwiązanie - Analiza Ator Motoryzacja


https://www.youtube.com/watch?v=4kboZm575nk

Cyryl - 2022-11-17, 21:42

a'propos tego YT

żadna nowość o francuskich autach na wodór, bo już przy przyznaniu Igrzysk Olimpijskich Paryżowi (2017) organizatorzy zadeklarowali obsługę autami wodorowymi.
to wiąże się z uzyskaniem Certyfikatu Zrównoważonego Rozwoju, co oznacza, że Igrzyska Olimpijskie (i Paraolimpijskie) Paryż 2024 mają być najbardziej ekologicznym wydarzeniem tej rangi w historii.

jak ponoć nauczyliśmy Francuzów jeść widelcem, to też w dziedzinie napędu wodorowego nie jesteśmy gorsi: przypomnę, że na mecz otwarcia MŚ w siatkówce 2022 polska reprezentacja przyjechała polskim autobusem wodorowym Noesobus https://www.nesobus.pl/

jednak przestrzegałbym przed hurraoptymizmem.

przypomnę historię ciężarówki zza oceanu - Nicola One, która miała być na wodór rewolucją w transporcie. producent zebrał kilka mld $ przedpłat z USA, Kanady i Europy, a wyszła z tego kicha - sprawa toczy się w sądzie.
dzisiaj ogryzki tej firmy produkują podobnież szczątkowe ilości ciągników siodłowych bateryjnych na bazie IVECO. https://nikolamotor.com/press_releases/iaa-2022-nikola-and-iveco-begin-taking-orders-on-the-european-nikola-tre-bev-heavy-duty-truck-with-best-in-class-range-198

trzeba jeszcze zwrócić uwagę na jedną podstawową wadę napędu wodorowego:
otóż o ile w pojazdach użytkowych nie ma z tym kłopotu, bo auta jeżdżą na okrągło, to już w pojazdach dla zwykłych użytkowników pojawia się problem.
gdy raz zatankujemy pojazd osobowy cały zbiornik wystarcza nam na dwa, trzy tygodnie jazdy po mieście.
w tym czasie wodór w zbiorniku ogrzewa się i idzie w atmosferę, więc efekt ekonomiczny staje się mizerny.
zbiorniki, który są skrzyżowaniem pojemnika ciśnieniowego z termosem w dniu dzisiejszym są tak doskonałe jak baterie pojazdów elektrycznych, nie utrzymają wodoru w fazie ciekłej dłużej niż tydzień.
jeżeli pojazd jest eksploatowany jako taksówka, ciężarówka itp. straty są minimalne, ale w przypadku kampera, gdy postawimy go na ponad tydzień, będziemy musieli go doholować do stacji zasilania, jak pojazd nie będzie posiadał baterii wystarczającej na krótkie przejazdy.

joko - 2022-11-17, 23:33

4x4camper napisał/a:
Ciekawe spojrzenie na elektryki disle wodór



Nareszcie! Koniec Samochodów Elektrycznych! Wdrażają Porządne Rozwiązanie - Analiza Ator Motoryzacja


https://www.youtube.com/watch?v=4kboZm575nk


Kolejny dobitny przykład na to , że na tematy techniczne nie powinni wypowiadać się ludzie , którzy nie mają o tym pojęcia.
Ator wypowiadający się na tematy ekonomiczne czy geopolityczne jest do posłuchania, natomiast takimi audycjami strzela sobie chłopina w kolanko.
Opowiedział o wszystkim , nawet o badaniu wody , ale nic zgodnego z wykrzyczanym tematem audycji .
"Nareszcie! Koniec Samochodów Elektrycznych! Wdrażają Porządne Rozwiązanie "

Jaki koniec elektryków i z powodu jakiego "porządnego" rozwiązania ? Że niby technologia wodorowa, w/g tego pana ma być gwoździem do trumny elektryków ? :shock: ....... toż przecież samochód z napędem wodorowym to pełnokrwisty ELEKTRYK ! :haha:
Jedyne co go odróżnia od tego co mniej świadoma część ludzi uznaje za "elektryka" to to, że poza baterią (tak, tak, samochód wodorowy też ma baterię :spoko ), posiada range extendera w formie wodorowego ogniwa paliwowego i zbiornik wodoru do jego zasilania .

Rozwój technologii wodorowej to bardzo dobry kierunek i sam, jako zwolennik napędów elektrycznych mu kibicuję .
Technologia wodorowa wpisuje się w to o czym tu na forum kilka razy pisałem w różnych wątkach w których temat samochodów elektrycznych był poruszany mianowicie w to , że przyszłość motoryzacji jest ELEKTRYCZNA i tego już nikt i nic nie zmieni (i dobrze bo jest to technologia najbardziej wydajna i ekonomiczna)
Rozwojowi i postępowi będą podlegać nadal napędy elektryczne (silniki), ale szczególnie źródła prądu do ich zasilania .
Samochód przyszłości to samochód elektryczny , a czy prąd do jego zasilania będzie pochodził z wodoru, OZE, czy reaktora zimnej fuzji to już tylko kwestia postępu technologicznego .

Samochód wodorowy jest do tego stopnia pokrewny z bateryjnym elektrykiem, że producenci samochodów już od dawna projektują i budują elektryki tak, aby były gotowe "na wodór" , kiedy tylko ta technologia będzie już gotowa do masowego użycia.

Ator widać nie jest tego świadomy , bo miesza napęd wodorowy na ogniwach paliwowych z użyciem wodoru do zasilania silników spalinowych , a jak wiedzą już dzisiaj nawet średnio wyedukowane dzieci (po chemii i fizyce) to drugie rozwiązanie pozbawione jest ekonomicznego sensu.

Na koniec jeszcze taka dygresja, że nie było by dzisiaj mowy o użyciu wodoru do "napędu" samochodów, gdyby wcześniej bateryjne elektryki nie weszły do seryjnej produkcji i masowego użytku , bo cała ta technologia napędu elektrycznego (silniki, sterowanie, rekuperacja, etc.etc.etc.) nie miały by możliwości się rozwinąć.

Każdy kto dzisiaj ma choćby trochę wiedzy i rozeznania w temacie dobrze wie, że wszelkie próby modyfikacji czy wymyślania na nowo napędu spalinowego , to tylko próba reanimacji trupa :ok

Jedynym problemem, który dzisiaj powstrzymuje jeszcze od masowego użycia wodorowych ogniw paliwowych do zasilania elektryków , to ich koszt .
Nie ma jeszcze pewnej i taniej technologii wytwarzania tzw. "stosów" ogniw paliwowych i robi się to nadal trochę "ręcznie" i na małą skalę (stąd wysoka cena jednostkowa)
Jest kilka firm, które pracują nad technologią masowej produkcji stosów i prędzej czy później na pewno się im to uda.

Są już również plany wytwarzania modułów wodorowych w formie zamienników dla baterii w obecnych elektrykach . Będą one wykonane tak jak tradycyjna bateria (taka sama obudowa i przyłącza), ale w środku zamiast samych ogniw bateryjnych będzie mniejsza bateria o mniejszej pojemności, oraz ogniwo wodorowe wraz z układem sterującym .
Kiedy przyjdzie czas na regenerację czy wymianę baterii w posiadanym elektryku, taki pakiet będzie sensowną opcją . Stara bateria pójdzie do recyklingu, a autko dostanie nowe życie i w prosty sposób z bateryjnego elektryka zmieni się w samochód z napędem wodorowym :ok

wlodo - 2022-11-18, 10:20

Cytat:
Kiedy przyjdzie czas na regenerację czy wymianę baterii......

To może już będą dostępne bloki baterii diamentowych. I to by było to, jedna bateria na pokolenia, a zmienia się tylko nadwozie :szeroki_usmiech
https://www.chip.pl/2021/...diamond-battery

Cyryl - 2022-11-18, 12:54

joko napisał/a:
...toż przecież samochód z napędem wodorowym to pełnokrwisty ELEKTRYK ! ...


dodałbym, że lokomotywa spalinowa SM 42 (1963–1993) jest również pełnokrwistym elektrykiem, bo silnik spalinowy napędzał prądnicę, a ta cztery silniki trakcyjne na wózkach - jeden silnik na jedną oś.

robba - 2022-11-18, 13:37

4x4camper napisał/a:
Ciekawe spojrzenie na elektryki disle wodór



Nareszcie! Koniec Samochodów Elektrycznych! Wdrażają Porządne Rozwiązanie - Analiza Ator Motoryzacja


https://www.youtube.com/watch?v=4kboZm575nk


jakby to powiedzieć...
to właśnie silnik spalinowy od ponad 100 lat jest "ersatzem" jeśli chodzi o napęd
pojazdów, bo jako taki się kompletnie do tego nie nadaje...
Jedynie dlatego istnieje, że baterie się zbyt wolno rozwijały i tu
ludzie mają pole do popisu...
Jakby super akumulatory, chociażby Litowe, istniały ponad 100 lat temu to gwarantuje
tobie, że o pojazdach spalinowych dowiedziałbyś się w muzeum motoryzacji i dziwiłbyś się
"co za debil wymyślił coś takiego!"

4x4camper - 2022-11-18, 16:28

Jakby super akumulatory,"

dobre


Jakby nie dopłacano do elektryków z moich podatków to temat by umarł.
Zeby komuś dopłacać to komuś trzeba zaje....ć

Komuchy w koloratkach swoich pieniędzy nie mają.

Jakby nie upier..lono patentu na gażnik gazowy. gdzie auto amerykańskie V8 paliło 1,2l/100km

link

https://fuel-efficient-vehicles.org/energy-news/?page_id=986








jakby - pierd........

Piasek1 - 2022-11-18, 18:19

Nie zmienia to jednak faktu że taka ciężarówka napędzana dieslem i emitujaca sporo bo to przecież pali pod 30/100 może być w każdej chwili przerobiona na zasilanie LPG czy wodorowe nie ujmując jej niczego z użytkowości. Czyli już, teraz, od ręki, jesteśmy w stanie znacząco obniżyć jej emisje i zredukować zużycie ON. Mazda skutecznie udowadnia że silnik spalinowy jeszcze wiele może i w żadnym wypadku nie jest to wskrzeszanie trupa.
Elektryfikacja tego to niestety konieczność zbudowania całego pojazdu właściwie od podstaw bo i napęd musimy zapewnić odpowiednio mocny i znacznie większą nośność ramy aby była w stanie pomieścić z 500kWh baterii. Nie wspominając nawet skąd oni tyle ich wezmą skoro do tej garstki elektryków dzisiaj już ich nie mają.
To ogromny ciężar rodzący cały szereg nowych problemów jak naciski na oś/koło a co za tym idzie masa zestawu a na pewno ograniczenie tonażu użytkowego.
Burza mózgów na parę lat gwarantowana ... a na końcu twój/mój/nasz sąsiad i tak wrzuci kolejną oponę do pieca

A propos...
dzisiaj właśnie walnąłem 800km firmówką. Firma-Radom-Lublin-Warszawa-firma. 10h20min, wlane po powrocie 48L co daje równe 6/100 z ładunkiem 400kg na pace. Elektryk dzisiaj... niestety nie doleciałby do pierwszego z przystanków (Radomia 331km) bez dłuższego postoju na doładowanie gdzieś po drodze po czym na miejscu w Radomiu mógłbym zamówić taxę żeby mnie zawiozła dalej a zawartość "paki" auta nadać na kuriera żeby mi to na firmę zawiózł. W takim trybie użytkowania niestety ale elektryki to dalej sztuka dla sztuki.

4x4camper - 2022-11-18, 19:46

Należy zadać retoryczne pytanie .Dlaczego nie ma dopłat do zagazowania dizla ?
Odpowiedź helmut by nie zarobił.

tyle

joko - 2022-11-18, 20:07

Piasek1 napisał/a:
Nie zmienia to jednak faktu że taka ciężarówka napędzana dieslem i emitujaca sporo bo to przecież pali pod 30/100 może być w każdej chwili przerobiona na zasilanie LPG czy wodorowe nie ujmując jej niczego z użytkowości. Czyli już, teraz, od ręki, jesteśmy w stanie znacząco obniżyć jej emisje i zredukować zużycie ON.


Nie zmienia to jednak faktu , że są do działania doraźne , na chwilę i wyłącznie po to , aby sprzęt będący już w użytkowaniu i ten jeszcze produkowany stał się bardziej ekonomiczny i mniej uciążliwy dla środowiska. Wszystkie te pomysły z gazem czy wodorem spalanym w diesel'u , jakieś udoskonalenia dotychczasowych rozwiązań jak np. silnik 5-cio suwowy, itp. to takie łatki , mające za zadanie trochę poprawić technologię , która staje się reliktem ....... więc jeśli nie jest to wskrzeszanie nieboszczyka, to już na pewno przeciąganie agonii :spoko
Nie neguję tych rozwiązań i uważam je generalnie za pozytywne, ale zostawiam je tym, dla których przyszłość jeszcze nie nadeszła ;)

Pomysł spalania wodoru w silniku spalinowym w sytuacji, kiedy jego zamiana na prąd i zasilanie nim silnika elektrycznego daje 6-cio krotnie lepszy efekt energetyczny , to na pewno nie jest pomysł na przyszłość, a jedynie rozwiązanie tymczasowe wynikające z tego, że po świecie jeżdżą miliony pojazdów z takimi silnikami i nie jest realne , aby je nagle zezłomować i wymienić na te lepsze.

Z tym wodorem w spalinówkach to jest tak, jakby w epoce pary, u progu wejścia w erę silnika spalinowego, ktoś usilnie broniąc się przed nowym zaproponował , aby zamiast pchać się w te spalinówki ......... moczyć przed użyciem węgiel w ropie :haha: :haha:
Pojazdy spalinowe musiały być budowane od podstaw , do nich potrzeba było stworzyć całą siec stancji benzynowych , pobudować rafinerie i wiele innych bzdur...... a tak, mając gotowe , porządne parowozy, wystarczyło skropić hałdę ropą i hajcowało by się aż miło :ok

joko - 2022-11-18, 20:20

4x4camper napisał/a:
Dlaczego nie ma dopłat do zagazowania dizla ?


Bo z założenia wspiera i dotuje się postęp i rozwój , a nie tuptanie w miejscu.
Ja nie życzę sobie aby z moich podatków , ktoś komuś finansował zabawki, które za kilka lat tak czy tak wylądują na śmietniku.

Zamiast finansować sąsiadowi możliwość klepania mi pod oknem swoim GTI przez kolejne kilka lat, osobiście wolę sam "łyknąć" co nieco z jego podatków :bigok

Już Ci Tolku kiedyś napisałem, że pomimo iż oboje myślimy w pewnych kwestiach podobnie, to Ty tylko na wszystko "nadajesz" i marudzisz , chociaż na nic nie masz wpływu , a i tak wszystko co Ci się nie podoba prędzej czy później Cię dotknie.
Mnie się również wiele rzeczy nie podoba, o wielu dobrze wiem skąd się biorą i po co są, ale zmieniam tylko to na co mam wpływ i możliwości............ pozostałe zamiast się na nie obrażać, wykorzystuję :bajer

Cyryl - 2022-11-18, 20:41

Piasek1 napisał/a:
...bo to przecież pali pod 30/100...


to trochę nieaktualne, bo takie zużycie paliwa miały ciągniki siodłowe z początku XXI wieku, czyli przed 20 laty.
współczesne ciągniki siodłowe z naczepą załadowane max, czyli DMC - 40t w jeździe poza miastem, ale nie autostradzie zużywają 26 l/100 km max.

rekord 23,29 l/100 km Scania Euro 6.

https://www.truck.pl/pl/a...-generacje,1651

jeżeli przyjmiemy, że trzon transportu stanowią pojazdy w wieku 10-5 lat i nie jeżdżą cały czas z maksymalnym obciążeniem, to za średnie zużycie paliwa można przyjąć 25 l/ 100km.


odpowiadam na pytanie niezadane: dlaczego LPG do silników wysokoprężnych nie przyjęło się szeroko w transporcie?

1. zakładając taką instalację traci się gwarancje producenta.
jeszcze żaden producent nie stosuje fabrycznej instalacji LPG, przynajmniej w Polsce.

2. na koszty transportu mają duży wpływ opłaty drogowe, a te zależne są od stopnia emisji spalin silnika pojazdu, czyli jakie spełnia normy EURO.
najniższa stawka opłat w tej chwili jest za EURO 5 i więcej (EURO 6).
w przypadku montażu instalacji LPG np. do silnika EURO 5 norma euro staje się niewiadomą, więc trzeba uzyskać certyfikat dla auta lub płacić za EURO 5 bez tego, bo producent daje homologację na EURO 5 tylko z silnikiem spalinowym, w razie wykrycia trzeba liczyć się z grzywną.
lub spadamy do normy EURO 0 i płacimy dużo więcej, ale zgodnie z prawem.

3. sprawa serwisu. w transporcie z prawdziwego zdarzenia dominuje wielka siódemka: MB, DAF, MAN, Scania, Volvo, Renault i Iveco. w każdym kraju, w każdym regionie Europy jest serwis, który może nam naprawić auto (ceny bywają różne, ale naprawy są wykonalne). w przypadku pojazdu z instalacją LPG sieć tych serwisów praktycznie nie istnieje.
gdy zlecenia transportowe są zagrożone karami za nieterminowe dostawy, a trzeba pamiętać, że spora część fabryk przeszła na system bez magazynowy i towar z samochodu idzie od razu na taśmę produkcyjną, mało jest przewoźników chcących ryzykować.

4. warunki zleceń transportowych. część zleceniodawców w zleceniu zaznacza sobie, że transport musi być wykonywany pojazdami będącymi na gwarancji i tutaj mając pojazd z instalacją LPG wypadamy z gry.
powiedzmy wysyłamy samochód w eksport nie mając importu i w czasie jazdy tego pojazdu spedytor szuka dla niego ładunku na powrót, pojazd z instalację LPG drastycznie ogranicza jego możliwości.

5. waga. trzeba pamiętać, że część ładunków wozimy na granicy prawa i nie chodzi tu tylko o wagę całościową, ale naciski na oś. jeżeli wozimy takie ładunki jak płyty gipsowo-kartonowe lub płyty wiórowe lub meblowe ładuje się je prawie pod sufit, co oznacza, że ładujący i kierowca nie mają możliwości przesunięcia ładunku ani do przodu, ani do tyłu. to nie silos, czy wywrotka, gdzie przed wjazdem na wagę można podnieść nieco kiper i odciążając oś napędową i dociążając osie naczepy. pojazd co prawda mieści się spokojnie w 40t (dopuszczalna waga zespołu pojazdów na drogach), ale najbardziej obciążona oś napędowa jest na granicy. dopuszczalny nacisk na oś napędową na drogach krajowych to 10t, a na autostradach i ekspresówkach 11,5t, a tu dostajemy dodatkowe obciążenie na tą oś. przy obecnych grzywnach za przeładowanie lub za duży nacisk na oś, dodatkowe dociążanie osi napędowej jest bardzo ryzykowne.

podsumowując:
wstawienie instalacji LPG do ciężarówki z silnikiem diesel-a daje oszczędności, które jednak nie rekompensują strat czy uciążliwości wynikających z tej instalacji.

SlawekEwa - 2022-11-18, 20:52

Cała nadzieja amatorów pojazdów spalinowych w prezesie :bajer
https://forsal.pl/swiat/unia-europejska/artykuly/8586369,zakaz-rejestracji-samochodow-spalinowych-w-ue.html

Cyryl - 2022-11-18, 20:53

4x4camper napisał/a:
...Jakby nie dopłacano do elektryków z moich podatków to temat by umarł....


Renault Clio cena 68-108 tyś zł,

Renault Zoe cena 124 tyś zł.

gdzie jest ta dopłata?

przypomnę, że pojazd elektryczny to brak układu wydechowego, zasilania, chłodzenia, a silnik to tylko stojan i wirnik, dochodzą co prawda baterie, ale moim zdaniem samochód elektryczny powinien być znacząco tańszy od podobnego z silnikiem spalinowym.

wydaje mi się, że producenci korzystając z mody i potrzeb ekologii windując ceny takich samochodów ponad miarę.

joko - 2022-11-18, 21:26

Cyryl napisał/a:
joko napisał/a:
...toż przecież samochód z napędem wodorowym to pełnokrwisty ELEKTRYK ! ...


dodałbym, że lokomotywa spalinowa SM 42 (1963–1993) jest również pełnokrwistym elektrykiem, bo silnik spalinowy napędzał prądnicę, a ta cztery silniki trakcyjne na wózkach - jeden silnik na jedną oś.


Lokomotywa spalinowa jest raczej hybrydą szeregową :spoko .......... ale jest to idealny i wręcz modelowy przykład wyższości napędu elektrycznego nad spalinowym .
Jej konstrukcja jest taka a nie inna właśnie dlatego, że jej konstruktorzy od dawna wiedzieli, że jest to rozwiązanie prostsze, sprawniejsze i wiele ekonomiczniejsze.
Nie ma takiego diesel'a, ani takiego sprzęgła , które by przeniosło z niego napęd, aby ruszyć taką lokomotywę z podpiętymi do niej 50-cioma wagonami z węglem ...... a nawet jakby był to spalanie takiego składu było by kilka razy większe .

Podobną konfigurację , czyli hybrydę szeregową rozważamy właśnie w wątku pt. "Kamper elektryczny". Jest to oczywiście również rozwiązanie tymczasowe , ale w przeciwieństwie do wynalazków z gazowaniem diesel'a czy zasilaniem go wodorem , to stawia sprawy z powrotem z głowy na nogi. Silnik (silniki) elektryczne na koła , a źródło prądu do ich zasilania zależnie od aktualnych możliwości , konkretnych potrzeb i postępu technologicznego.
Jest to rozwiązanie idealne również do ciężarówek . Wiadomo, że w chwili obecnej bateryjna ciężarówka elektryczna to temat ciężki i zamiast się na to silić, należało by pójść w kierunku tej lokomotywy. Na pewno takie rozwiązanie było by i ekonomiczniejsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne . W przyszłości przejście na ogniwa wodorowe , reaktory zimnej fuzji czy co tam ludzie wymyślą, było by proste i nie skomplikowane . Samochód z napędem zostaje bez zmian a wymieniamy tylko źródło prądu.

4x4camper - 2022-11-18, 21:29

joko napisał/a:
4x4camper napisał/a:
Dlaczego nie ma dopłat do zagazowania dizla ?

Ja nie życzę sobie aby z moich podatków , ktoś komuś finansował zabawki, które za kilka lat tak czy tak wylądują na śmietniku.


święte słowa kolego swięte słowa
Ja też sobie nie życzę

joko - 2022-11-18, 21:37

SlawekEwa napisał/a:
Cała nadzieja amatorów pojazdów spalinowych w prezesie :bajer
https://forsal.pl/swiat/unia-europejska/artykuly/8586369,zakaz-rejestracji-samochodow-spalinowych-w-ue.html


Jak prezes się za to zabrał i będzie o to osobiście zabiegał w unii, to należy się spodziewać , że termin wprowadzenia zakazu zostanie przesunięty na pewno o kilka lat ......... wstecz :szeroki_usmiech

joko - 2022-11-18, 21:39

4x4camper napisał/a:
joko napisał/a:
4x4camper napisał/a:
Dlaczego nie ma dopłat do zagazowania dizla ?

Ja nie życzę sobie aby z moich podatków , ktoś komuś finansował zabawki, które za kilka lat tak czy tak wylądują na śmietniku.


święte słowa kolego swięte słowa
Ja też sobie nie życzę


Pytanie tylko czyje życzenia się spełnią :wyszczerzony:

SlawekEwa - 2022-11-18, 22:56

joko napisał/a:

4x4camper napisał/a:
joko napisał/a:
4x4camper napisał/a:
Dlaczego nie ma dopłat do zagazowania dizla ?

Ja nie życzę sobie aby z moich podatków , ktoś komuś finansował zabawki, które za kilka lat tak czy tak wylądują na śmietniku.


święte słowa kolego swięte słowa
Ja też sobie nie życzę


Pytanie tylko czyje życzenia się spełnią



Panowie, ale tu nie jest "koncert życzeń" :haha:

joko - 2022-11-18, 23:06

SlawekEwa napisał/a:


Panowie, ale tu nie jest "koncert życzeń" :haha:


A czemu nie ? Przecież to forum CT , tu wszystko jest możliwe :ok

Cyryl - 2022-11-19, 17:24

4x4camper napisał/a:
...A w temacie po teście wyszło 50/50

5litrów ON 5 LPG
Dwa odcinki pomiarowe po 200km...


jakie auto?

4x4camper - 2022-11-19, 17:34

Sprinter 906 313cdi waga 2800kg

opony 265/75R16 AT

Cyryl - 2022-11-19, 18:55

Mi wyszło nieco poniżej 9l/100km z Bałkanów około 3500km i nie zawsze mieszczę się w wadze przepisowej.
Czyli ciut więcej niż ON+LPG, ale musiałbym wagowo zostawić jeden rower lub fotele, a na amortyzację mógłbym niedoczekać się w tym wcieleniu.

robba - 2022-11-19, 22:12

4x4camper napisał/a:
[b]....
Jakby nie upier..lono patentu na gażnik gazowy. gdzie auto amerykańskie V8 paliło 1,2l/100km
.......


naprawde w to wierzysz.... a liczyć umiesz?
pomimo ze samochod ma niską sprawność przetwarzania energii
to nawet jakby miał 100% to i tak musiałby palić taki jaki wymieniłeś
musiałby i tak 6 litrow spalac......

4x4camper - 2022-11-20, 08:45

robba napisał/a:
4x4camper napisał/a:
[b]....
Jakby nie upier..lono patentu na gażnik gazowy. gdzie auto amerykańskie V8 paliło 1,2l/100km
.......


naprawde w to wierzysz.... a liczyć umiesz?
pomimo ze samochod ma niską sprawność przetwarzania energii
to nawet jakby miał 100% to i tak musiałby palić taki jaki wymieniłeś
musiałby i tak 6 litrow spalac......



Trudno dyskutować z kosumentem

Przykładów na upierd... patentów w motoryzacji jest wiele. Trzeba poszukać -ot choćby historia silnika Orbital z australii

robba - 2022-11-20, 10:45

4x4camper napisał/a:
....
Przykładów na upierd... patentów w motoryzacji jest wiele. Trzeba poszukać -ot choćby historia silnika Orbital z australii

no to też dodam z drugiej mańki.... pod koniec lat 70 GM wypuściło bodajże Pontiaca
elektrycznego i udostepniło wraz z infrastrukturą na czas testów wybranym ludziom.
Zasieg może nie był wielki bo 150km, ale w przypadku ich dojazdów do pracy po 50km w jedną stronę to rewelacja.
Pod koniec testów wszyscy testujący chcieli odkupić, jednak GM nie odsprzedało
i słuch zaginął. dlaczego?

joko napisał/a:
.....
Pytanie tylko czyje życzenia się spełnią :wyszczerzony:

gdzieś tydzień temu zamówiłem w trasie jedzonko i Pani mi podaje i mówi "smacznego".
zjadłem i podszedłem do Pani i proszę żeby mi życzyła dużej wygranej.
Pani zdziwiona mi życzyła. więc jej mówię, że jej życzenia "smacznego" się
spełniły, więc mam nadzieję że i te się spełnią! :)

.... tylko jeszcze trzeba by pójść wypełnić jakiś kupon, lub gdzieś zagrać.... :)

4x4camper - 2022-11-20, 11:38

[quote="robba"]
4x4camper napisał/a:
....
Przykładów na upierd... patentów w motoryzacji jest wiele. Trzeba poszukać -ot choćby historia silnika Orbital z australii

no to też dodam z drugiej mańki.... pod koniec lat 70 GM wypuściło bodajże Pontiaca
elektrycznego i udostepniło wraz z infrastrukturą na czas testów wybranym ludziom.
Zasieg może nie był wielki bo 150km, ale w przypadku ich dojazdów do pracy po 50km w jedną stronę to rewelacja.
Pod koniec testów wszyscy testujący chcieli odkupić, jednak GM nie odsprzedało
i słuch zaginął. dlaczego?


I ten eco zamordyzm się skończy tak samo . Nafciarze nie odpuszczą
Tłuste misię się najedzą i sramdemia aut elektrycznych sama zaniknie jak srandemia c19

robba - 2022-11-20, 11:43

4x4camper napisał/a:
....
I ten eco zamordyzm się skończy tak samo . Nafciarze nie odpuszczą
Tłuste misię się najedzą i sramdemia aut elektrycznych sama zaniknie jak srandemia c19

za póżno już. nafciarze inwestują w elektryki. Co chwila ich widać w Lucidzie. Pewnie w inne marki też ....
a nafciarze nie stracą dużo. ta ropa pójdzie na np. produkcję prądu dla elektryków... :diabelski_usmiech

a ja sprawdzałem czy to Tobie o elektryki chodzi, ale widzę że ogólnie zioniesz jadem...
Mówię Ci - szkoda życia.

4x4camper - 2022-11-20, 12:12

robba napisał/a:
4x4camper napisał/a:
....
I ten eco zamordyzm się skończy tak samo . Nafciarze nie odpuszczą
Tłuste misię się najedzą i sramdemia aut elektrycznych sama zaniknie jak srandemia c19



a ja sprawdzałem czy to Tobie o elektryki chodzi, ale widzę że ogólnie zioniesz jadem...
Mówię Ci - szkoda życia.


W każdym myślącym człowieku krew się gotuje a jak się nie gotuje, to znaczy że jesteś ugotowaną żabą

robba - 2022-11-20, 12:15

4x4camper napisał/a:
...
W każdym myślącym człowieku ....


każdy ma jakiś Level dostępny
czasem nawet odwrócony...

Cyryl - 2022-11-20, 13:25

4x4camper napisał/a:
...I ten eco zamordyzm się skończy tak samo...


nie wiem ile masz lat i co wiesz o samochodach nieskażonych tym jak to nazywasz eco zamordyzmem.

dla prównania radziłbym pobyć chwilę w zamkniętym garażu z odpaloną Syrenką (pojemność 0,8l) i np. autobusem Volvo EURO 6 o pojemności 13l, a potem mając porónanie pisać o tym eco zamordyźmie.

miałem Syrenkę, jeździłem Żukiem, Nysą, Starem i Jelczem. gdy przychodziłem do domu cuchnąłem spalinami.
przy odpalaniu zimą, a nawet latem Diesel-a wolnego od eco zamordyzmu dym był tak widoczny jak znaki Apaczów.

w zimie po odpaleniu oddalałeś się na znaczny dystans, aby nim nabierze temperatury nie udusić się.

dodam, że dzięki temu eco zamordyzmowi mamy okładziny hamulcowe, później klocki i tarcze sprzęgła bezazbestowe.
oprócz tego normy EURO wprowadziły ograniczenia hałasu nie tylko silnika, ale np. wymusiło stosowanie tłumików spuszczanego powietrza z zaworu głównego w ciężarówkach i autobusach, co starsi koledzy powinni pamiętać.

tutaj trzeba jeszcze wspomnieć o ogranicznikach prędkości dla ciężarówek i autobusów oraz wymogu pełnych błotników dla osobno jadącego ciągnika siodłowego, aby kamykami nie uszkodzić innych pojazdów.

nie można zapomnieć o wymogach odkłócenia instalacji elektrycznej pojazdów, aby nie było jak kiedyś, że gdy przejeżdżała Syrenka w TV śnieżyło, a w radio miałeś trzaski, to wszystko dzięki normom EURO, choć większość widzi w nich tylko i wyłącznie ograniczenie emisji spalin.

4x4camper - 2022-11-20, 14:28

Cyryl -długo by pisać 65lat wykształcenie kierunkowe samochodowe
Kilka rzeczy się zrobiło w tej materii
Nigdy nie negowałem e-samochodu tylko sposób w jaki to się wciska ludkom.
Zielony ład to inny sposób okradania słabszych krajów przez duże misie.
Europa chce popełnić zbiorowe samobójstwo To niech zdycha Tyle

wracamy do tematu

W mojej ocenie zakładanie tzw. dedykowanego systemu jest drogie i nieopłacalne przy naszych przebiegach. Ale nową alternatywną instalacje można skompletować za około 2tyś pln. i tu się robi ciekawie.

jeszcze o paliwie alternatywnym

Polscy naukowcy opracowali technologię produkcji paliwa z CO2

link

https://www.bankier.pl/wi...O2-1985304.html

Cyryl - 2022-11-20, 20:21

4x4camper napisał/a:
...Nigdy nie negowałem e-samochodu tylko sposób w jaki to się wciska ludkom...



nie bardzo rozumie o co chodzi.

nikt nie zmusza ludzi do kupowania pojazdów elektrycznych (jak na razie), a to że są reklamowane i co z tego.

wydaje mi się, że gdy do Polski dotrze zakaz pierwszej rejestracji pojazdów z silnikami spalinowymi, to nas już nie będzie, więc nie ma sobie czym głowy zawracać.

wiele innych rzeczy jest reklamowanych i ja np. zlikwidowałem radio w kuchni, w której jadamy, bo jak podczas jedzenia słyszysz o hemoroidach, infekcjach intymnych, rozwolnieniu, zatwardzeniu, żylakach itp. to Ci się jeść odechciewa.

joko - 2022-11-20, 21:09

Cyryl napisał/a:
4x4camper napisał/a:
...Nigdy nie negowałem e-samochodu tylko sposób w jaki to się wciska ludkom...



nie bardzo rozumie o co chodzi.

nikt nie zmusza ludzi do kupowania pojazdów elektrycznych


Dokładnie. Nikt nie zmusza i nigdy zmuszał nie będzie. Przepis który ma obowiązywać od 2035r (o ile w ogóle dojdzie do skutku) dotyczy zakazu rejestracji samochodów spalinowych , a nie nakazu kupna elektrycznych. Nie dotyczy on również zakazu korzystania z tych które zostaną wyprodukowane i zarejestrowane do 2035r, więc jeśli ktoś będzie miał tylko taką chęć i potrzebę używania nadal tego wynalazku minionej epoki, to do końca 2034r będzie mógł go
zanabyć , zarejestrować i używać kolejne 20 lat.
Ja Wam Koledzy Wszystkim dobrze życzę, ale ciekawy jestem który z Was to czytających będzie w 2055r zdolny prowadzić samochód i będzie miał wtedy zagwozdkę pt. "gdzie ja teraz kupię porządną "spalinę" :haha:
Dla Waszych dzieci i wnuków, będzie to z kolei taki "problem" , jak dzisiaj dla nas jest to , że ciężko kupić konia z furmanką i jeździć tym po mieście :szeroki_usmiech

Do 2035r, jeśli ten zakaz w ogóle dojdzie do skutku, to i tak będzie przepisem martwym, bo wtedy nikt już spalinowych produkował nie będzie , więc nie będzie co rejestrować .
Ci z dzisiejszych malkontentów , którzy tego roku dożyją , będą już dawno posiadaczami pojazdów z silnikami elektrycznymi i będą sobie chwalić ich autonomiczność , bez której w swoim wieku i stanie zdrowia samochód spalinowy musieli by już odstawić na kołki.

Mówienie o tym, że jest to odbieranie ludziom wolnego wyboru czym chcą jeździć to bzdura.
Ten temat i tak rozwiąże rynek i to długo wcześniej niż jakikolwiek zakaz czy nakaz zacznie obowiązywać.

Cyryl - 2022-11-21, 07:41

Moim zdaniem to też kwestia psychiki części ludzi, którzy obawiają się wszelkich zakazów/nakazów nie ważne czy słusznych czy nie.

Gdyby w czasie pandemi zakazano szczepienia się, to podejrzewam, że znaczna część wczorajszych przeciwników szczepionek, tworzyłoby podziemie szczepień.

Gdyby dzisiaj zakazano pojazdów z napędem elektrycznym, to część dzisiejszych przeciwników okazałoby się zwolennikami takich samochodów, byłyby przeciw zakazowi/nakazowi, a uzasadnienie zawsze by stworzyć.

Cyryl - 2022-11-21, 07:46

joko napisał/a:
...to do końca 2034r będzie mógł go
zanabyć , zarejestrować i używać kolejne 20 lat.
Ja Wam Koledzy Wszystkim dobrze życzę, ale ciekawy jestem który z Was to czytających będzie w 2055r zdolny prowadzić samochód i będzie miał wtedy zagwozdkę pt. "gdzie ja teraz kupię porządną "spalinę" :haha: ..


Ja bym zadał inne pytanie: który z nas dożyje 2034?

Dlatego też zadałem pytanie o wiek.

Dla mnie szkoda czasu aby martwić się na zapas o rzeczy, które być może mnie nie będą dotyczyć.

mischka - 2022-11-21, 08:24

miało być o dizlu w lpg, a dowiedziałem się że napęd wodorowy to nie elektryk i jeszcze kilku innych rewelacji z najlepszego źródła.
Dobrze że mamy fachowca który obdarowuje nas linkami wiarygodnymi i bardzo fachowymi :haha: :haha: :haha:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group