Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - MTB - Crafter L4H2

sapero - 2022-03-19, 23:48
Temat postu: MTB - Crafter L4H2
Cześć,
Plan jest taki, aby zrobić kampera dla 2 (+2) osób plus 3 rowery. Głównie chcemy użytkować go z żonką, od weekendu w górach po kilkumiesięczne wyjazdy, gdzie nasze rowerki chcemy mieć bezpieczne ze sobą. Mamy też 2 córki ( 14 i 17 lat), które czasami będą nam towarzyszyć, lecz pewnie coraz rzadziej.

Punkty absolutnie konieczne to:
- 3 rowery mieszczą się w środku po zdjęciu przedniego koła (długość 165 cm, wysokość 90 cm) plus akcesoria do rowerów
- spanie dla 2 osób, które mają 186 cm i 170 cm wzrostu
- toaleta z prysznicem
- kuchnia
- możliwość jazdy dla 4 osób

Miło by było mieć jakieś prowizoryczne dodatkowe 1 lub 2 miejsca do spania. Ale wiem, że to raczej niemożliwe, więc dla 2 osób będę woził namiot :) .

Jako bazę zakładam VW Crafter LWB, ponieważ … już go mam. Rok 2017, przebieg 240 tyś, dach średni (1,95 w środku), długość 6,9 m (4,1 przestrzeni ładunkowej). Diesel 140 KM, manual.



Samochód obecnie jest u rodzinnego mechanika, który ma zrobić pełny przegląd mechaniczno-blacharsko-wszelaki, usunąć wszelkie usterki i przygotować go do zabudowy. Mam więc teraz trochę czasu aby zająć się planowaniem przedsięwzięcia.

Pewną trudność sprawia to, że nigdy nie używałem kampera i dlatego mam dość mało doświadczeń w tym temacie. Co więcej, pierwszy raz w samochodzie tego typu byłem kilka dni temu. Zaszedłem do VW i oglądnąłem sobie Grand Californię 600. Samochód w środku fajny, ale ilość miejsca w szafkach jest tragicznie mała. Mam nadzieję, że w moim Crafterze da się zrobić znacznie więcej.

Jeśli po fazie koncepcji uznam, że w Crafterze nie da się uzyskać dobrego efektu, to trudno, sprzedam go i kupię trojaczka.

Budżet
Ma być dobrze a nawet bardzo dobrze. Funkcjonalnie, trwale, bezawaryjnie, estetycznie. Zamierzam kupować nowe dobre, sprawdzone komponenty. I ma to kosztować tyle ile potrzeba aby zapewnić powyższe, i ani grosza więcej 😊

Projekt
Zrobiłem już pierwsze przymiarki rozplanowania wnętrza. Zacznijmy od rzutu z tyłu:



Łóżko ( 180+20 x 140 )
na wysokości 90 cm aby zmieścić pod nim rowery po zdjęciu przedniego koła. Grubość materaca przyjąłem 15 cm i do sufitu zostało mi 91 cm. Model nie przewiduje izolacji, trzeba więc odjąć 5 cm (3 na podłogę i 2 na sufit). Będzie więc 86 cm do sufitu. Szerokość łóżka 140cm. Szafka z boku łóżka, przy podstawie ma głębokość 35 cm, a ta wiszące po prawej 32 cm. Łóżko ma długość 180 cm. Dla dłuższej osoby , będę je przedłużał na czas snu nad blatem kuchennym o 20 cm.

Przejdźmy na widok od przodu:


Stół i fotel
Zaplanowałem 110 cm długości od początku przestrzeni ładunkowej. Tyle było w oglądanej przeze mnie Californii. Szafka na wysokości 150 cm o głębokości 33 cm. Na szerokość jest problem. Niestety między fotelem (90 cm) a kuchnią 55 cm) zostaje przejście zaledwie 30 cm. To za mało. Szukam więc węższego fotela dwuosobowego drugiego rzędu, do 80 cm. Ewentualnie zrobię węższą kuchnię na tym odcinku gdzie jest fotel. Choć też wolałbym nie. Jest jeszcze pomysł żeby zrobić fotel pojedynczy, a w szoferce zostawić 3 miejsca – do czasu gdy się okaże że nie jeździmy już we 4-kę.

Łazienka ( 113 x 70 )
Miedzy fotelem a łóżkiem zostaje 113 cm które można przeznaczyć na łazienkę. Ale czy na pewno trzeba aż tyle ? Dobrze byłoby móc wykąpać się bez wystawiania toalety. Szerokość toalety przyjąłem 70 cm. Zostaje wtedy 55cm na kuchnię i 50 cm przejścia.

Kuchnia ( 163 x 55 x 90)
Zostaje 60 cm na wejście.

To na razie tyle. Na tym etapie chcę określić optymalny funkcjonalnie i ergonomicznie układ odpowiadający naszym potrzebom. Za wszelkie konstruktywne uwagi będę bardzo wdzięczny.

Link do modelu 3D :
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/5b48fa92-e929-4ab9-b4de-568b9ff80918/MTB-Campervan-Crafter-LWB-L4H2

Pomożecie ?

Pozdrawiam serdecznie.

andi at - 2022-03-20, 09:25

Jak się pobawisz to głębiej wejdziesz .Mabelki i rozmieszczenie

https://www.malibu-cartha...model-overview/

https://www.camperteam.pl...forum.php?f=396

https://www.stinsonvans.com/electrical-1


A potem


:kamp :spoko

armar - 2022-03-20, 11:27

Hej. Do przewozu rowerów najlepsze byłoby łóżko tylne podnoszone elektrycznie jak w Knaus Boxlife 600. Z tej dużej szafki z tyłu z prawej strony bym zrezygnował ,będzie bardzo klaustrofobicznie.Pozdrawiam
sapero - 2022-03-21, 16:13

A w czym miałoby pomóc to podnoszone elektrycznie łóżko ?
andi at - 2022-03-21, 17:06

Ja mam podnoszone na korbkę . Jak nie ma nic wysokiego to opuszczam i w środku mam trochę większą przestrzeń .Około 20 cm mam regulacji
jachu - 2022-03-24, 00:11

Hej, ja bede budowal ale na man TGE 4x4 . Lecz 6 m . I tez mam zamiar 2 rowery MTB w garaz wsadzic :)
Powoli rozplanowuje co i jak :) Powodzenia .

Bajaga - 2022-03-24, 10:07

Ja jestem ciut większy niż Ty i w Boxerze przy łóżku w poprzek (umieszczone raczej wysoko nad wzmocnieniem poziomym) wysypiałem się idealnie.
Dodatkowo dla okazjonalnych podróży w większym składzie można kupić łóżko rozkładane w poprzek "szoferki" (jest dużo gotowych rozwiązań) + ew. drugie podobne na kanapie pasażerów. Można też kupić wersję H2 a nie H3 i dodać podnoszony dach z łóżkiem (też sporo gotowych rozwiązań).
Przy noclegu przelotowym gdzieś po trasie albo w kiepskim miejscu albo w marną pogodę albo gdy koło np 3 w nocy zapada decyzja by wypocząć to temat namiotu jest bez sensu jak dla mnie.

sapero - 2022-03-24, 21:32

Znalazłem zbiornik wody czystej i szarej pod podłogę dedykowany do Craftera II / MAN. Drogo, ale jest jakby ktoś potrzebował:
https://cjlleisure.co.uk/product-category/water-tanks/

jachu - 2022-03-24, 22:38

sapero napisał/a:
Znalazłem zbiornik wody czystej i szarej pod podłogę dedykowany do Craftera II / MAN. Drogo, ale jest jakby ktoś potrzebował:
https://cjlleisure.co.uk/product-category/water-tanks/


ooo juz mi sie podoba , drogo fakt. Sciagales go moze juz z UK ? Jaki koszt do PL i ile czasu ?

Robertunio - 2022-03-25, 18:36
Temat postu: Zbiorniki wody
sapero napisał/a:
Znalazłem zbiornik wody czystej i szarej pod podłogę dedykowany do Craftera II / MAN. Drogo, ale jest jakby ktoś potrzebował:
https://cjlleisure.co.uk/product-category/water-tanks/


Przy wyborze zbiorników zwróć uwagę na wersję napędową Twojego auta.
Polski producent zbiorników (na dole strony):
https://www.camperteam.pl...0&postorder=asc
Zbiorniki ze Stanów (środek strony):
https://www.camperteam.pl...0&postorder=asc

sapero - 2022-03-25, 21:59

...
Robertunio - 2022-03-25, 23:32
Temat postu: Zbiornik wody
Numer strony, odpowiednio 15 i 8 wątku.
MisioKRAK - 2022-03-26, 21:15

z chęcią będę kibicował :)
andi at - 2022-03-27, 13:54

Do szarej to stary zbiornik 90 l po benzynie czy dieslu .Masz już pływak w zbiorniku iza grosze na śrocie
Krisp - 2022-03-29, 10:16

Ja u siebie będę montował start zbiornik paliwa z innego dostawczaka zdobyczny. Wybór taki ze względu na ból głowy związany z cenami zbiorników dedykowanych. :box2 Obecne cen powalają człowieka 🙃
sapero - 2022-04-01, 10:40

Samochód u mechanika, więc siedzę i kminię.

Fotele. Nie mogę znaleźć dość wąskiego (max. 80 cm ) fotela 2-osobowego. A jeśli znajdę, to pewnie będzie niewygodny. Szerszego nie chcę dawać, bo będzie wąska kuchnia i ciasne przejście. Więc skłaniam się ku temu, aby dać w drugim rzędzie fotel pojedynczy, a z przodu zostawić 3 miejsca. A gdy już na 100% nie będziemy jeździć w 4-kę, to zmienię podwójny fotel pasażera na pojedynczy.

Planowanie.
Kupiłem w Casto najtańsze kantówki 30x25 i chcę z tego plus kartony zrobić zabudowę testową. Pomimo, że przebierałem te kantówki, to niestety są one krzywawe. Szkielet pierwszej szafki wyszedł w miarę, ale niezbyt idealnie. Docelowo to bym tak nie chciał. Sklejka będzie to trochę stabilizować, ale pewnie taka 4 mm z wiele takiej szafki nie poprostuje.

Szkielet.
Zastanawiam się mocno nad szkieletem aluminiowym. Powinien być trwalszy i stabilniejszy i bardziej niż drewno trzymać wymiary. Szukam w necie informacji o wykonywaniu takich szkieletów. Znajduję informacje o profilach konstrukcyjnych skręcanych na różne systemowe łączniki. Ale tam fajnie wychodzą kąty proste, a inne to już nie bardzo. Wydaje mi się, że więcej możliwości dałyby zwykłe profile (kątowniki, ceowniki, teowniki, zamknięte) łączone z pomocą nitów. Niestety nie za wiele informacji mogę znaleźć odnośnie projektowania takich konstrukcji (dobieranie rodzaju i wymiarów profili) a także sposobów łączenia i innych praktycznych wskazówek. Gdzie zacząć nabywać taką wiedzę ? Rozumiem, że przekroje kantówek dobieracie na oko i czuja ? Może więc zrobić podobnie i po prostu pojechać profilem zamkniętym 20x20x2 ?

SlawekEwa - 2022-04-01, 10:58

sapero napisał/a:
Szukam w necie informacji o wykonywaniu takich szkieletów.







Może coś podpatrzysz :bigok

Robertunio - 2022-04-01, 20:11

Na pierwszym filmie - to chyba nasz forumowy Kolega Neno :)

https://www.camperteam.pl...er=asc&start=75

Monter - 2022-04-01, 21:02

Nie chyba, a dokładnie :wyszczerzony:
sapero - 2022-04-02, 18:37

Scandivana znałem. Tego pierwszego nie. Dzięki za trop !
decumanus - 2022-04-02, 21:14

Moim zdaniem:
Zasadniczo sklejka 4mm usztywnia bardzo dobrze, ale kluczowe jet polaczenie z konstrukcja. Jesli bys chcial robic z aluminium, laczylbym je na nity, lub w miare mozliwosci lacznikami katowymi i srubami. Jest tez metoda na lutowanie aluminium. Na ali sa dostepne specjalne spoiwa, koniecznie z tym dodatkiem w srodku, podobne zakupione przeze na allegro nie działały. Poszukaj kanału "Spawaj z Piranem" on tam pokazuje co to potrafi.
Sklejke do aluminium smialo kleilbym klejem do karoserii. Przy próbie oderwania pięknie sklejka a jej zostanie. To nowoczesne kleje poliuretanowe z zakończeniem silanowym. Praktycznie bezwonne. Można zamiast nich zastosować klej sika at80 (albo at52) do na parkietów. Jest brązowy ale cenowo to samo.

Co się zaś tyczy foteli. Środkowe fotele z renault scenik II sa wąskie. Koło 40cm. Maja prowadnice, składaja się. Odchylaja. Ale takie fotele są wąskie do jazdy i mają 2 punktowy pas. Znaczy że ma sprzączki po obu stronach. Ale nie ma pasa. Wiec potrzebowałbys stelaż za jakieś 2000. Ale z dokładaniem miejsc jest ogólnie większy problem i te dywagacje moga byc oderwane od rzeczywistości. Poczytałes watek o koncu przerabiania?
R

sapero - 2022-04-03, 07:32

Fotele
Wiem, że dokładać można fotele tylko z odpowiednimi certyfikatami dla konkretnego modelu auta i musi być to robione przez certyfikowaną do tego firmę, która dostarczy papierów koniecznych do przerejestrowania. Dlatego pisząc "szukam foteli", tak naprawdę mam na myśli "szukam firmy, która ma i zamontuje mi takie fotele, oraz dostarczy odpowiednią do przerejestrowania dokumentację".

Szkielet
Też myślę o nitach. Problem z alu może być wg mnie jeszcze taki, że to świetny przewodnik ciepła. A ponieważ to aluminium będzie musiało być choćby punktowo mocowane do karoserii, to czy nie będziemy mieli przez to zbyt dużych strat ciepła? Czy może to wydumany teoretycznych problem ?

decumanus - 2022-04-03, 15:25

Mogę Ci podesłać ulotkę i rysunki z foteli Intapu na stelażu OKB, wszyscy je teraz montują.
Są wąskie, jeden się na czas jazdy odsuwa. są niewygodne, ale nie za bardzo jest wybór.
Firmy wołają za nie sporo, ale w okb dałem za nie 1050euro netto i za pokrowce w Intapie chyba 700. Ale to było dwa lata temu.
Żeby kupić w Okb musisz kupic na jakas firme.

możesz dać przekładkę z drewna i całość przykręcić na nitonakrętkach. Potem możesz okleić profile przy ścianach, jeśli boisz się kondensacji.

Możesz też przykleić
Ja swój kamper zacząłem od przykręcenia na nitonakrętki konstrukcji drewnianej, takiej że samochód zgnije, a to będzie trwać. Ale co z tego jak potem meble mocowałem na łącznikach kątowych i 2 wkrętach na stronę... trzyma się...
Ale teraz tą konstrukcję bym kleił.
Klej trzyma lepiej niż wkręt czy śruba, bo trzyma całą powierzchnią.
żadna siła tego nie wyrwie.
Okb miał w ofercie fotele do minibusów mocowane na tych szynach podłogowych
a szyny były klejone do podłogi.
Tych szyn chyba nie sprzedają. odsyłają do holendrów.

Znajomy w Norwegii kupił busa na masterze chyba, z zabudowa podłogi w podobnym szynach. tyle ze profile były wysokie, z pusta rurka w środku.
Chciał to zdemontować. Cały dzień próbował to ugryźć, aż mu poradziłem żeby sobie w te rurki webasto suche puścił, będzie miał ogrzewanie podłogowe.
Profile byly klejone. nawet łomu nie da rady wcisnąć.
R

Gżegżółka - 2022-04-03, 17:13

sapero napisał/a:

Szkielet
Też myślę o nitach. Problem z alu może być wg mnie jeszcze taki, że to świetny przewodnik ciepła. A ponieważ to aluminium będzie musiało być choćby punktowo mocowane do karoserii, to czy nie będziemy mieli przez to zbyt dużych strat ciepła? Czy może to wydumany teoretycznych problem ?

Spotkałem się z wrzucaniem między profil a blachę kawałka gumy by zaizolować.

sapero - 2022-05-23, 09:32

Drugi rząd siedzeń zamontowany.



Obecnie czyszczę wnętrze samochodu, myję do czysta a wszelkie niedoskonałości lakieru szlifuję, na to kładę podkład epoksydowy (App Ground EP) i lakier. A tam gdzie rdza, przed epoksydem idzie jeszcze penetrujący środek antykorozyjny APP R Stop. Mam już zrobione ściany i sufit i tam rdzy nie było. Teraz wziąłem się za próg tylny. Ściągnąłem plastiki i proszę :



Tam tak zawsze jest, czy to urok VW ? :) ... auto 5 lat ...

Mavv - 2022-05-23, 12:46

sapero, czy miało byc jakieś zdjęcie tu?

Cytat:
Ściągnąłem plastiki i proszę :



Tam tak zawsze jest, czy to urok VW ? :)


Bo nie ma nic.

Generalnie te budy sa fajne, ale rdzewieją okropnie.

MisioKRAK - 2022-05-23, 13:28

Niestety ruda je lubi...
Ja już to mam ogarnięte...Ale na resztę brakło kasy i czasu
...

sapero - 2022-05-27, 10:16

Podłoga: czyszczenie acetonem i odtłuszczaczem, szlifowanie ubytków lakieru, usuwanie rdzy, odtłuszczanie, odrdzewiacz app r-stop na rdzę i okolice, szlifowanie, matowienie po całości, odkurzanie, odpylanie, odtłuszczanie i podkład epoksydowy x 2 ...


decumanus - 2022-05-27, 12:55

Te fotele masz w wersji na prowadnice? Ja mam do fiata, wyglada to troche inaczej. Ile cie to wyszlo? Tak z ciekawosci pytam...
R

sapero - 2022-05-27, 13:15

Fotele takie.
https://vancraft.pl/product/fotele-do-kampera-meru/

Dałem tyle co na stronie czyli 11 520 plus 2000 za papiery. Brutto.

Czy to jest prowadnica ... fotel się po niej nie suwa, więc chyba nie. To taki na stałe przyklejony plus przykręcony na 2 śruby element do którego przykręcany jest stelaż z fotelem. W jednej możliwej pozycji.

sapero - 2022-05-29, 08:43

Przymierzam się do podłogi:
- stelaż na kantówkach niestruganych 30x40 montowany na klej MAMUT GLUE
- płyty PIR 30 mm z Leroya
- taśma aluminiowa na łączenia w celu uszczelnienia całości
- sklejka brzozowa 12 mm

Pytania :
- czy te kantówki kłaść surowe, czy potraktować jakimś preparatem zabezpieczającym ?
- czy oprócz klejenia przykręcacie kantówki jakimiś samowkrętami do podłogi busa ?
- czy łączycie kantówki ze sobą czy tylko do podłogi ?
- czym przykleić płyty PIR do podłogi ?

wlodo - 2022-05-29, 11:59

Sklejka wystarczy 9 mm, będzie lżejsza.
Kantówki zabezpiecz, tam już nigdy nie zajrzysz, a woda może się pojawić, jak nie ze skroplin to np. z nieszczelnej instalacji, rozlania itp.
Namaluj sobie pisakiem na podłodze jak przebiegają podłużnice i belki poprzeczne, widać po zgrzewach, i kantówki przykręcaj (+ klejenie) tak by wkręty trafiły wewnątrz podłużnic. Nie będziesz miał problemu z podwieszeniem czegokolwiek pod podłoga, nie będzie wystających śrub.
Kantówek nie łączysz, podłoga przyciśnie.
Ocieplenia nie musisz kleić, możesz jedynie wypełnić pianką jakieś niedoskonałości cięcia.
Zrób sobie rysunek z wymiarami i zdjęcia tych kantówek, przydaje się przy montażu mebli, wiesz gdzie wiercić.

sapero - 2022-06-01, 22:12

Podłoga pomalowana farbą dwuskładnikową. Prace konserwacyjne podłogi zakończone ....

Fajnie, ale roboty przy tym kupa, a przede wszystkim trwa to bardzo długo z uwagi na przerwy na schnięcie ... ze 2 dni. R-stop, 24h, epoksyd warstwa I, kilka h, epoksyd warstwa II, 24h, farba, 24h.

OK - pobawiłem się ... mam nadzieję, że warto było. Ale przy pracach typu wstawianie okien, czy robienie innych otworów pod montaż czegokolwiek nie mogę przecież przez 2 dni bawić się z zabezpieczaniem blachy! Jak Wy to robicie? Sam podkład epoksydowy, sama farba? Hammerite? Czy co? Czym dobrze zabezpieczę antykorozyjnie przeciętą blachę i po 1-2 h będę mógł montować w to elementy?


sapero - 2022-06-01, 22:43

Piękny dzień był dzisiaj, idealny na impregnację kantówek, które pójdą pod podłogę.

W miejscach gdzie podłoga się zagłębia, chcę pogrubić kantówki poprzez podklejenie 10mm sklejki. Czy sklejkę też powinno się impregnować? Czy pozostałe drewno konstrukcyjne, które będzie użyte we wnętrzu vana (ramki na okna, listwy do mocowania sklejki do ścian, szkielet konstrukcji mebli, szkielet ściany łazienki też impregnować ? No bo same sklejki to chyba już się nie impregnuje?


Stefunk - 2022-06-02, 20:06

Ja będę tylko przyklejał kratownicę mamutem, widziałem co się działo po nitach, wszędzie były wypryski rudej i lekko rude brzegi otworów, widziałem na YT, że sporo osób tak robi i nie ma problemów z ruszającą się podłogą.
MisioKRAK - 2022-06-02, 20:38

Większość ludzi nie impregnuje drewna do kamperów czy kampervanów.
Pięknie takie białe - ja mam na czarno w środku...i na razie na tyle się skończyło :(

decumanus - 2022-06-02, 23:19

Stefunk napisał/a:
Ja będę tylko przyklejał kratownicę mamutem, widziałem co się działo po nitach, wszędzie były wypryski rudej i lekko rude brzegi otworów, widziałem na YT, że sporo osób tak robi i nie ma problemów z ruszającą się podłogą.


Mam nity, ruda jest. Ale tylko tam gdzie fluid film nie sięgnął... Ale podpisuje sie pod klejem obiema rekami... Natomiast omijalbym mamuty i inne markietowe kleje do wszystkiego. Kup klej do karoserii. Sikaflex 527. Kosztuje tyle samo.
A nie rusza sie nic. Co wiecej, to trzyma mocniej, bo cala powierzchnia, a nity mam co 60 cm. Nie zeby to bylo wazne. Bo i tak trzyma jak diabli.
R

SlawekEwa - 2022-06-03, 07:49

decumanus napisał/a:
Natomiast omijalbym mamuty i inne markietowe kleje do wszystkiego.

6 lat Mamut DenBraven trzyma podłogę i listwy sufitowe jak zły. :bigok

decumanus - 2022-06-03, 09:22

może trzeba ten temat popchnąć kapitanowi przyczepie.... do testów... czy jest jakakolwiek różnica... oczywiście może być że różnica nawet istniejąca, jest zwyczajnie nieistotna.
Ale klej jest daleko wystarczający. Nitonakrętek bym już nie stosował tak powszechnie. A może wcale.
R

BikerB - 2022-06-03, 15:11

Najlepszy klej konsrukcyjny jaki ja znam to bostik str360
decumanus - 2022-06-03, 15:42

generalnie to ten sam rodzaj kleju co wspomniana sika - polimer zakończony silanami
https://e-kleje.pl/smp-polimer-modyfikowany-silanami-n-8.html

możesz nawet kupić taki do podłóg od siki, tyle ze będzie rzadszy... T54, T80...

współczesne kleje do karoserii to to samo...

natomiast nie jest takim klejem mamut. to klej uniwersalny w technologii hybrydowej, do wszystkiego.
czyli do niczego ...
nie mowie ze odpadnie, ale za ta sama cenę masz klej SMP.

No, ale jak większość materiałów w kręgu naszego zainteresowania, nikt tego w tym zastosowaniu nie porównywał...

Ja bym kupił SMP(może być str360)... miedzy innymi dlatego ze kiedyś (lata temu) klej montażowy, używany przeze mnie w domu... po roku stwardniał i skruszał.
I od tego czasu rozważnie wybieram.

R

sapero - 2022-06-04, 09:52

OK. Na Sikaflex 527 przykleję kantówki do podłogi.

Skoro już tak dobrze Wam idzie z klejami ...

Wentylator dachowy Maxxfun / Okna dachowe / Grzybki ? Taśma butylowa lub uszczelniacz butylowy (SikaLastomer710 lub Dekaseal 1512) ?

Okna boczne (Dometic S7P ) ? Sikaflex 521 UV ?

drFeelGood - 2022-06-04, 10:52

Otwory dawaj na 710, daje większą szczelność niż klej ,jest trwale elastyczny,a w przypadku konieczności demontażu jakiegoś elementu nie będzie problemu. Poza tym, okna, grzybki składają się zwykle z dwóch elementów wewnętrznego i zewnętrznego łączonych śrubami więc nie ma potrzeby stosowania kleju.
sapero - 2022-06-06, 20:44

Izolacja akustyczna

Wyklejałem dzisiaj blachy matą butylową (bitmatem). Fajna prosta odstresowująca robota ;) .

Gdzieś wyczytałem, że wykleić tym dach by nie było słychać kropli deszczu. No i wyklejając doszło do mnie, że na większości dachu będą panele ... więc chyba bez sensu, ale poszło.

Podłogi ani nadkoli nie wyklejam, bo tam przecież blacha nie jest prosta więc nie rezonuje. Płaskie blachy na ścianach i drzwiach wyklejam - zostawiam miejsca pod przyszłe otwory.

Jutro ma przyjść zbiornik na szarą, a Maxxfun też w drodze !!! :)

A ... za radą wlodo wyrysowałem sobie osie belek ramy na podłodze. Dobra rada ! Mam w końcu konkretne punkty odniesienia pod projekt.


MisioKRAK - 2022-06-06, 23:59

A ja tak się troszkę podczepię z pytaniem - czy ktoś zamiast butylowej maty nie wklejał od razu Armaflexu i czy to wystarczyło?
Cały czas się z tym zastanawiam (niby na razie mogę się zastanawiać bo izolacja poleci dopiero pewnie jesienią lub zimą...).
Czy będziesz jakoś ocieplał słupki?

BikerB - 2022-06-07, 02:11

drFeelGood napisał/a:
Otwory dawaj na 710, daje większą szczelność niż klej ,jest trwale elastyczny,a w przypadku konieczności demontażu jakiegoś elementu nie będzie problemu. Poza tym, okna, grzybki składają się zwykle z dwóch elementów wewnętrznego i zewnętrznego łączonych śrubami więc nie ma potrzeby stosowania kleju.

Zycze powodzenia przy oknach dachowych :wyszczerzony:

SlawekEwa - 2022-06-07, 07:34

[quote="MisioKRAK"]A ja tak się troszkę podczepię z pytaniem - czy ktoś zamiast butylowej maty nie wklejał od razu Armaflexu i czy to wystarczyło?
[/quote
Spokojnie wystarczy.
Armaflex i na to Alufox łączony specjalną taśma z folii alu samoprzylepną.

MisioKRAK - 2022-06-07, 07:42

A co ma Alufox do akustyki?
SlawekEwa - 2022-06-07, 07:47

Izoluje akustycznie i termicznie :bigok
sapero - 2022-06-07, 08:00

MisioKRAK napisał/a:
Czy będziesz jakoś ocieplał słupki?


Słupki w środku traktuję jako przestrzeń nieizolowaną i pozostawiam puste. Wg mnie nie ma sensu tej przestrzeni izolować bo blacha i tak będzie przewodzić ciepło. Lepiej niech się wentyluje.

Będę chciał zaizolować termicznie całą blachę wewnątrz budy prawdopodobnie tak:
- wszystkie elementy konstrukcyjne matą kauczukową (Bitmat K) 6mm z zawinięciem wgłąb wnęk ile się da
- Blacha we wnękach Bitmat K 50mm ( a może płytami PIR )
- Całość wierzchem Bitmat K 9mm
- i na to paroizolacja - Raczej nie Alufox bo to znowu dodatkowe 5mm. Najchętniej jakaś samoprzylepna folia aluminiowa, jeśli znajdę coś takiego ... https://sklep.centrumizolacji.com.pl/folia-aluminiowa-zbrojona

Gżegżółka - 2022-06-07, 09:52

sapero napisał/a:
MisioKRAK napisał/a:
Czy będziesz jakoś ocieplał słupki?


Słupki w środku traktuję jako przestrzeń nieizolowaną i pozostawiam puste. Wg mnie nie ma sensu tej przestrzeni izolować bo blacha i tak będzie przewodzić ciepło. Lepiej niech się wentyluje.

Będę chciał zaizolować termicznie całą blachę wewnątrz budy prawdopodobnie tak:
- wszystkie elementy konstrukcyjne matą kauczukową (Bitmat K) 6mm z zawinięciem wgłąb wnęk ile się da
- Blacha we wnękach Bitmat K 50mm ( a może płytami PIR )
- Całość wierzchem Bitmat K 9mm
- i na to paroizolacja - Raczej nie Alufox bo to znowu dodatkowe 5mm. Najchętniej jakaś samoprzylepna folia aluminiowa, jeśli znajdę coś takiego ... https://sklep.centrumizolacji.com.pl/folia-aluminiowa-zbrojona

Nie wiem, czemu ludzie stosują alufox. Drogi, gruby, ciężki....
Folia zbrojona wydaje się lepszym rozwiązaniem.

Swoją drogą, pamiętam że widziałem też użycie folii NRC....jeszcze lżej, jeszcze taniej. Ale naturalnie nikt nie podaje specyfikacji paroprzepuszczalności....i dlatego jakoś mnie to nie przekonuje.

drFeelGood - 2022-06-07, 10:14

BikerB napisał/a:
drFeelGood napisał/a:
Otwory dawaj na 710, daje większą szczelność niż klej ,jest trwale elastyczny,a w przypadku konieczności demontażu jakiegoś elementu nie będzie problemu. Poza tym, okna, grzybki składają się zwykle z dwóch elementów wewnętrznego i zewnętrznego łączonych śrubami więc nie ma potrzeby stosowania kleju.

Zycze powodzenia przy oknach dachowych :wyszczerzony:


To dla mnie życzenia ? Mam 3 okna dachowe na 710 zamontowane od 4 lat.

decumanus - 2022-06-07, 11:37

Gżegżółka napisał/a:


Swoją drogą, pamiętam że widziałem też użycie folii NRC....jeszcze lżej, jeszcze taniej. Ale naturalnie nikt nie podaje specyfikacji paroprzepuszczalności....i dlatego jakoś mnie to nie przekonuje.


jak to nikt...
ja zastosowałem
TUTAJ WIDAĆ
słabo to się klei, bo jest nieelastyczne, łatwo się drze, trzeba do tego 2 osób, bo wiatr to zwiewa ...wiem bo sam kleiłem
warstwa odblaskowa nie jest zabezpieczona, mam na myśli to ze folia jest pojedyncza, z napyloną warstwa metalizowaną. pod wpływem wilgoci ulega korozji/utlenieniu...? czarne sie robi, na palcach zostaje.
ogólnie nie polecam.
kleiłem na armacella, wiec paroizolacja była drugorzędną sprawą...

nie zastosowałbym drugi raz...
eksperyment nieudany
R

kubas72 - 2022-06-07, 22:29

sapero napisał/a:

- Blacha we wnękach Bitmat K 50mm ( a może płytami PIR )


Używałem PIR-a w swojej zabudowie. Po za swoimi walorami, dodatkowo świetnie się obrabia tarką do styropianu, nożem lub piłą do drewna. Jest zabezpieczony obustronnie AL, co pomaga w izolacji oraz klejeniu pianą do budy. Jest sztywny i trzyma wymiar, nie kruszy się.
Wszystkie łączenia zabezpieczyłem taśmą zbrojoną AL mimo, że arkusze są produkowane z wpustami. Jak by się uprzeć w miejscach gdzie PIR z racji swojej sztywności nie mógł być stosowany, można zastosować np. Armaflex i te miejsca obkleić taśmą zbrojoną AL.
Ja taką metodę zastosowałem i myślę, że nie jest to najgorsza droga. Powodzenia :ok

sapero - 2022-06-07, 22:45

A czym kleić płyty PIR do budy ?
kubas72 - 2022-06-08, 20:09

sapero napisał/a:
A czym kleić płyty PIR do budy ?

Szukaj pod nazwą pianoklej. W każdym markecie znajdziesz, chociażby Soudabond Easy. Jest w/g mnie skuteczny.

Stefunk - 2022-06-14, 06:38

decumanus napisał/a:
Stefunk napisał/a:
Ja będę tylko przyklejał kratownicę mamutem, widziałem co się działo po nitach, wszędzie były wypryski rudej i lekko rude brzegi otworów, widziałem na YT, że sporo osób tak robi i nie ma problemów z ruszającą się podłogą.


Mam nity, ruda jest. Ale tylko tam gdzie fluid film nie sięgnął... Ale podpisuje sie pod klejem obiema rekami... Natomiast omijalbym mamuty i inne markietowe kleje do wszystkiego. Kup klej do karoserii. Sikaflex 527. Kosztuje tyle samo.
A nie rusza sie nic. Co wiecej, to trzyma mocniej, bo cala powierzchnia, a nity mam co 60 cm. Nie zeby to bylo wazne. Bo i tak trzyma jak diabli.
R


Nie kosztuje tyle samo, mamut to 30pln, sikaflex 44, pytanie ile tsgo idzie na podłogę

sapero - 2022-06-14, 11:35

Zbiornik na wodę szarą

Szukałem zbiornika dedykowanego do VW. Niestety do mojego modelu było niewiele. Próby kontaktu z dostawcami nie były owocne, więc zdecydowałem się na zakup zbiornika do VW Grand California:

Diagram z częściami zbiornika wody szarej do GC

Trzeba kupić następujące części :
- zbiornik 7C4068300A
- wieszak 7C4067287
- 14 x śruba N10714101
- 10 x nakrętka N91233201

Przychodzi zbiornik od razu z zaworem spustowym, miernikiem poziomu wody oraz odpowietrznikiem




Oraz wieszak :


Do podłogi montujemy najpierw wieszak. Miejsce montażu wypada tak, że na końcu zbiornik jest oddalony od baku paliwa o 4-5 cm, wejścia na wodę o 11 cm od wewnętrznej strony ściany. Wszystkie punkty montażowe wpadły mi w środku zagłębień podłogi, więc myślę, że prawidłowo trafiłem.

Od góry podłogi śruby z podkładkami przykleiłem na Sikaflex 527 AT, żeby nie kręciły się, gdy kiedyś będę chciał odkręcić ten wieszak od dołu, a podłoga będzie już zakryta.


Od spodu zaś, między podłogą a wieszakiem uszczelniłem Sikalastomerem 710, żeby nie mieć problemu z ewentualnym odkręceniem


Następnie do wieszaka na 4 śruby przykręcamy zbiornik i ostatecznie prezentuje się to tak

decumanus - 2022-06-14, 11:47

Taniocha 😳
R

MisioKRAK - 2022-06-15, 09:10

decumanus napisał/a:
Taniocha 😳
R


WoW
Ale ładnie siada...

Jak duży masz bak?

sapero - 2022-06-15, 23:12

decumanus napisał/a:
Taniocha 😳


No niestety to nie trojaczki, gdzie tańszych komponentów w bród.

MisioKRAK napisał/a:

WoW
Ale ładnie siada...

Jak duży masz bak?


Na wodę ? Coś 90 L.

MisioKRAK - 2022-06-16, 09:15

Jak duży bak na paliwo...bo pisałeś że prawie na styk wszedł ten ...
Najpierw mi się bardzo spodobał ten Twój zbiornik...ale cena mnie wyleczyła...

sapero - 2022-06-16, 20:27

A to nie wiem. Dawno nie tankowałem. Ty masz Craftera I. Do niego też jest sporo części kamperowych bo to to samo co ówczesny Sprinter.
MisioKRAK - 2022-06-16, 21:14

Tak wiem...że to Sprinter no i starsze auto...dlatego więcej...ale też pewnie sporo rzeczy pasuje do nowego Craftera ze starego...

w innym wątku Ci pisałem:
Cytat:
Też u siebie będę stosował wełnę owczą...
Chociaż...cały czas mnie "bolą" te niezaizolowane słupki...

Ale wcześniej raczej obkleję blachę izolacją kauczukową pewnie 6-20mm (jeszcze nie wiem) ale żeby punkt rosy postarać się mieć w kauczuku...

sapero - 2022-06-17, 09:32

MisioKRAK napisał/a:
(...) Ale wcześniej raczej obkleję blachę izolacją kauczukową pewnie 6-20mm (jeszcze nie wiem) ale żeby punkt rosy postarać się mieć w kauczuku...


Zaznaczę, że praktyki u mnie zero, ale na chłopski rozum powątpiewam w potrzebę tej izolacji kauczukowej na blasze, bo :

1. Jeśli na te 6-20 mm kauczuku idzie jeszcze wełna, to punkt rosy nie będzie w stałym miejscu, lecz będzie się zmieniał w zależności od temperatury wewnętrznej, zewnętrznej oraz nasycenia powietrza wilgocią. Czyli raz Ci trafi w kauczuk a raz w wełnę, więc i w wełnie będzie się skraplać. Aczkolwiek na pewno nie będzie się skraplać na blasze.

2. Co Ci szkodzą te skropliny na blasze ? Jeśli na izolacji zrobisz dobrą paroizolację, to jedyna wilgoć jaka będzie się skraplała na blasze to ta która najdzie przez zewnętrzne otwory. Nie będzie jej wiele i po prostu sobie odparuje i wyjdzie przez te same otwory którymi weszła.

Powyższe rozważania mają sens przy założeniu, że paroizolacja będzie bardzo skuteczna. Jak ten warunek uda się spełnić, dowiem się dopiero podczas budowy gdy będę musiał rozbić przepusty przewierty, instalować coś do ścian, itd. W każdym bądź razie zawsze trzeba będzie mieć szczelność paroizolacji na uwadze.

MisioKRAK - 2022-06-17, 10:14

Tak zgodzę się ale...
1) najniebezpieczniejszy punkt rosy jest przy temperaturach około 5-10 na zewnątrz, bo wówczas mamy spory ładunek wilgoci w powietrzu zewnętrznym (wewnątrz zawsze jest dużo)
2) Zrobienie idealnej paroizolacji jest zawsze problematyczne...bo tu śrubka tu to tu tamto...boję się o tą szczelność
3) mata kauczukowa powinna lepiej wytłumić blachę...

między innymi dlatego bardzo mnie "bolą" te słupki...("skroplinowo", akustycznie, a chyba w najmniejszym stopniu termicznie)

Co do doświadczeń z budowy nie mam zbyt dużej, wiem też ile wody potrafi być np na szybach szklanych na zabudowie, ale też wiem jakie potrafią być to ilości wody skroplonej przy pracy np klimatyzatora...każdy jest zaskoczony...

sapero - 2022-06-17, 17:46

Słupki też robię kauczukiem.
sapero - 2022-06-18, 19:32

Na dachu zawitał wszystkim dobrze znany chyba ...



Musiałem dorobić zatkajdziury, żeby nie dawać kilograma butylu. Materiał to spienione PCV. Pierwszy raz miałem z tym do czynienia. Potrzebowałem gr. 8mm, więc skleiłem 5 i 3 Sikaflexem 527 AT. Sam materiał fajnie się obrabia. Można kroić klejem do tapet, szlifować papierem ściernym. Super. Elastyczny ale dość twardy.



Po zastosowaniu takiego dystansu, oryginalne wkręty okazały się być krótkawe, złapałyby ramkę może na 0,5 cm. Trzeba więc dokupić nowe. Jak się dowiedziałem od Pana w Casto, w samochodówce ogólnie stosuje się wkręty i śruby z nierdzewki, bo ocynk po roku będzie rdzewiał. Nie mieli w casto. Jak kupię, to wymienię i wykończę jeszcze na gotowo niedoskonałości warstwy butylu oraz oblepię butylem łepki wkrętów.

Wewnętrznej ramki nie kleiłem do sufitu. Podkleiłem ją tylko najcieńszą matą kauczukową jaką miałem ( 6mm ), żeby ramka lepiej dopasowała się do dachu i żeby drewno nie tarło mi o blachę.


sapero - 2022-06-20, 14:38

Dach - solary, okno dachowe.

Planuję i planuję ... potrzebuję jedna opini osób doświadczonych.

Solary. Planuję wycieczki wielomiesięczne. Energii im więcej tym lepiej ... chyba. Tym bardziej, że do grzania wody i campera będę używał Trumy Combi 6DE. A ta raz, że ma dość wysokie zużycie prądu, dwa, można dogrzewać wodę prądem, co może być ciekawe latem. Interesuje mnie więc maksymalna moc solarów.

Wentylacja. Założyłem, że z przodu będę miał wentylator a z tyłu okno. Wentylatorem będe wyciągał powietrze z przedziału kuchennego, a wpadało one będzie oknem dachowym w sypialni. Czy te okna dachowe da się tak ustawić, aby wpuszczały powietrze a jednoczesnie chroniły przed deszczem oraz złodziejami ?
Nie wiem też czy opcja wyciągania powietrza z busa jest taka dobra. Wchodziło do auta ono bedzie w sposób nieco niekontrolowany, czyli może zasysać kurz jakimiś szparami i np powietrze z łazienki. Może lepiej powietrze wentylatorem wciągać ? wtedy będzie ono czystsze, a nadciśnienie w aucie będzie wypychało kurz oraz zapachy z łazienki ?
Wtedy lepiej byłoby umieścić wentylator w sypialni, a okno wywiewowe nad kuchnią. Co będzie lepsze ? Wwiew wentylatorem z tyłu vana, czy wyciąg wentylatorem z przodu ?

Rozplanowanie dachu. Te pionowe wąskie prostokąty, to belki dachowe, których ciąć nie mogę.


Szerokość dachu pomiędzy zewnętrznymi krawędziami rowków relingowych to 148 cm.
Póżniej jest jeszcze taki rant po 5 cm z każdej strony. Czyli ewentualnie panel mógłby zająć 158 cm szerokości.

Znalazłem takie panele, które można położyć w poprzek i wypełnią dość dobrze tą szerokości:
Victron energy - BlueSolar Monokrystaliczne ( Link ):

175W - 148,5 cm x 66,8 cm (891 PLN)
215W - 158 cm x 80,8 cm (1348 PLN)

Opcja 1 - 525 W
3 x 175 W
Między went. a oknem zmieściłbym 2 x 175 W ( 133,6 cm ) a za oknem wszedłby jeszcze na styk jeden 175 W.

Opcja 2 - 605 W
2 x 215 + 175
Między went. a oknem weszłyby 2 x 215 W ( 162 cm ) a za oknem wszedłby jeszcze na styk jeden 175 W. Można tak bezkarnie mieszać różne moce paneli ? No i te 215 w są szersze i będą mniej estetycznie wyglądały.

Opcja 3 - 525 W
3 x 175 W
Wentylator przekładam na tył a okno montuję z przodu. Przez to zyskuję między oknem a wentylatorem 17cm ( 206,6 cm ) i jestem w stanie zmieścić tam 3 x 175 W = 525 W ( 200,4 cm ). Tu realizuję też opcję wwiewu powietrza przez wentylator z tyłu.

Opcja 4 - 700 W
4 x 175 W
Rezygnuje z okna z tyłu i wtedy mieści mi się 4 x 175 W. Jak wtedy zapewnić sprawną wentylację ?

Opcja 5 - 700 W
4 x 175 W
Przesuwam wentylator o 11 cm - max. 13 cm w tył. Wtedy robi mi się z przodu 67 cm. Mógłbyw więc wsadzić przed wentylator panel 175 W i wystawałby on 3 cm z przodu dachu. Nie wiem czy tak można, bo cały pęd powietrza z przedniej szyby wciskałby się pod panel i nie wiem czy by go w końcu nie oderwało albo uszkodziło. Miedzy wentylatorem a oknem 2 x 175 W i za oknem tylny, 175 W.

Na razie najbardziej skłaniam się ku opcji 1 lub 2 (gdy wentylator miałby wyciągać powietrze z przodu) lub 3 (gdyby went. miał wpychać powietrze z tyłu). Ale może warto walczyć o dodatkowe waty opcjami 4 i 5 ?

Proszę o porady, inne pomysły może jakieś inne solary ?

MisioKRAK - 2022-06-20, 15:02

Ja będę miał 3x 220W w poprzek
Przedni panel będzie delikatnie wystawał z przodu, a każdy po bokach...
Myślę że na przedni panel zrobię dodatkową owiewkę...
Czy to dobrze - nie wiem, ale tak chcę zrobić...

sapero - 2022-06-20, 22:15

A jak konkretny model solara planujesz ?
MisioKRAK - 2022-06-20, 23:26

mam jakieś mono...220W (1650x992x40)
ale myślę bagażnik zrobić pod...1685x1020x40 (330W) a nawet może 1780x1050x40 (380W)

rviru - 2022-06-21, 11:35

Odnośnie położenia wentylatora na dachu to nie wydaje mi się żeby to miało jakieś diametralne znaczenie czy okno z wentylacją z przodu czy z tyłu. To bardzije indywidualna kwestia jak chcesz użytkować kampera. Ja mam akurat turbowenta z tyłu bo mi się tak po prostu ubzdurało ;) . Zachciało mi się mieć możliwość wygenerowania "zefirka" w gorącą noc jak będę leżał na łóżku. I to akurat się sprawdza. A czy będzie zaciągało jakimiś dziurami to tak ale w sytuacji gdy wszystkie inne okna będziesz miał zamknięte. Jak otworzysz drugie dachowe , albo boczne, to zaciąga po najmniejszej linii oporu, czyli z tych okien i przeciąg jest niezły. Ja u jak włączam wyciąg z tyłu to siedząc z przodu czuć wiatr wlatujący.

Odnośnie solarów, piszesz że chcesz dużo mocy, i w wariantach gdziej jest ich sporo tracisz jedno okno dachowe. Ja spróbowałbym pokombinować z rozmieszczeniem tych okien tak żeby wsadzić dwa identyczne panele powyżej 300W każdy. Zawsze lepiej łączyć panele o takich samych parametrach. Może przemyśl sprawę i przesuń tylne okno tak żeby Ci się 2x 300 W zmieściło. Nie znam rozkłądu belek w Crafterze ale wydaje mi się że masz dwie opcję, tylne okno przesuń w prawo labo lewo do brzegu, dzięki czemu obok zmieści Ci się panel wzdłuż, a drugi zaraz za przednim oknem w poprzek. Chyba reaven22 ma okna nie wyśrodkowane ale z boku ustawione i panele obok położone. Druga opcja przesuń tylne okno bardziej do tyłu jeśli to możliwe, tak żeby Ci się dwa panele w poprzek zmieściły. Ja u siebie tak mam. Z boku trochę "wystają" ale nie po za obrys samochodu. Zawsze to można zamaskować że nie rzuca się to w oczy.
Dobrze by było że byś tez postarał się wykombinować miejsca na tyle że jesli otworzysz okno to żęby klapa Ci Cienie nie rzucała na panel. No ale to już nie jest obligatoryjne, ale dobrze to rozważyć.

sapero - 2022-06-22, 08:32

pamiętasz rviru rozmiar swoich paneli ?
MisioKRAK - 2022-06-22, 09:57

A co byś powiedział o takich panelach?
https://mrkapitan.pl/pl/p/Panel-Sloneczny-380Wp/188
https://mrkapitan.pl/pl/p/Panel-Sloneczny-400Wp-Modul-monokrystaliczny-Selfa/115
Może one by się jakoś tam u Ciebie ułożyły?

rviru - 2022-06-22, 12:43

sapero napisał/a:
pamiętasz rviru rozmiar swoich paneli ?


Nie , ale dziś wieczorem zmierzę i dam znać.

rviru - 2022-06-22, 19:27

Wymiar panela to 99x166 cm. Moc 315W, kupiony u Marcina (Abem)
sapero - 2022-06-23, 12:59

MisioKRAK - za długie.

Właśnie przymierzyłem te 166 x 100 i powinny dobrze pasować. Chyba zrobię tak. Na razie odpuszczę okno nad sypialnią i zamontuję 2 x 300 W (166x100) w poprzek. Jak zacznę jeździć, to się przekonam czego bardziej mi brakuje - dodatkowych 300 W czy okna.

Skoro nie mam okna dachowego w sypialni, to muszę tam wstawić jakąś wnetylację. Boczne okienko będzie. Ale w nocy oraz jak będziemy opuszczać auto i zamykać okno, to przydałoby się coś odpornego na intruzów i deszcz/wiatr. Czyli albo jakiś wywietrznik ścienny lub dachowy pod panel.

reaven22 - 2022-07-06, 13:41

sapero napisał/a:
Boczne okienko będzie. Ale w nocy oraz jak będziemy opuszczać auto i zamykać okno, to przydałoby się coś odpornego na intruzów i deszcz/wiatr.


Zamiast okienka nadmuch powietrza z zewnątrz wentylatorem, sprawdza się perfekcyjnie. Działa w sposób kontrolowany więc niezależny od grawitacji/wiatru.

sapero - 2022-07-06, 14:25

Ale ja wentylator już mam. MAXXFAN na dachu. Potrzebuję jakiegoś drugiego otworu w rejonie sypialni, coby zaciągnął w miejsce tego to co MAXXFAN wyciągnie. Najlepiej jakiś na/wy-wiewnik ścienny, odporny na deszcz i z regulacja przepływu.
sapero - 2022-08-16, 14:48

Panele 166x100 na dachu, wyglądają całkiem zgrabnie. Nieco niepokoją mnie te kable i łączenia tak niezabezpieczone leżące na dachu. Nie powinno się tych kabli wpuścić w jakiś peszel, żeby ochronić je przed przetarciem, wilgocią i UV (choć u mnie akurat leżą pod panelami) ? A te łącza MC4 nie powinno dać się jeszcze w jakąś skrzynkę wodoodporną ?
sapero - 2022-08-16, 15:09

Kable ... temat niby prosty. Dla 12V linka 2x2,5 mm2.

Może być więc taki: OWY 2x2,5mm2 ( Link ) ? Tyle, że zakres temp. tylko do 70C. Jak buda się nagrzeje to może być więcej.

Jako przewody do instalacji samochodowych sprzedają zazwyczaj LgY-S. Te już mają zakres temp. -40 do 105 C (LgY-S). Ale te znowu są jednożyłowe, czyli będę miał 2 x tyle roboty i zamieszania. Wpisując w google LgY-S 2x2.5mm2 niestety nie dostaję nic ciekawego. Jakie konkretnie przewody (symbol, link) kładziecie do instalacji 12V a jakie do 230 V ?

decumanus - 2022-08-16, 15:39

sapero napisał/a:
Ale ja wentylator już mam. MAXXFAN na dachu. Potrzebuję jakiegoś drugiego otworu w rejonie sypialni, coby zaciągnął w miejsce tego to co MAXXFAN wyciągnie. Najlepiej jakiś na/wy-wiewnik ścienny, odporny na deszcz i z regulacja przepływu.


Jam mam maxxfana nad łóżkiem z tyłu i jak mu wlacze wywiew na 10% to przez przednie okno w dachu rozchodzi sie nad moim przednim łóżkiem cudowna chlodna bryza... Nie mam tam żadnego wiatraka bo niepotrzebny. Na razie to jest szyberdach (nie mozemy zostawic otwartego na deszcz), ale planuje zrobic okno z aluminium. Od roku planuje 😉
Ale wlasnie realizuje zalegly projekt nawiewu opartego na wentylatorze z Peugeota (za ravenem). Zwolnilem go bardzo i przez nawiew z rury 60mm leci ledwie wyczuwalny powiew. Za to chlodny, bo z spod auta.
Nie probowalem jeszcze czy maxxfan bedzie zaciagal tamtedy powietrze przy wylaczonym tym dodatkowym nawiewie.
R
Edit. Już próbowałem. 😆
Przy 10% air out, z nawiewu leci świeże powietrze, wyczuwalne bardziej po temperaturze, niż prędkości powietrza. Przy wyższych prędkościach juz nawet czuć powiew, ale delikatny, bo na wlocie jest zalozony filtr harmonijkowy jakies 17x18cm, chyba z kosiarki. Hamuje przeplyw.
Ale najwazniejsze ze dostarcza świeże powietrze w okolicę twarzy.... (Mozna jeść grochówkę 🤣😜)
I to jest fajne, bo maxxfan na 10% airout jest w zasadzie bezglosny. Przy ustawieniu wiekszych predkosci niz 20% i nie otwarciu innego okna w samochodzie słychać ze mieli powietrze w "w miejscu".

Mozesz sobie zrobic niskie okno pod solarami... Deszcz ci nie napada, a w dzien zrobisz sobie tam wyrzut.... Jeszcze ci solary schlodzi 👍

Robertunio - 2022-08-17, 22:05
Temat postu: Organizer przewodów fotowoltaicznych
sapero napisał/a:
Nieco niepokoją mnie te kable i łączenia tak niezabezpieczone leżące na dachu. Nie powinno się tych kabli wpuścić w jakiś peszel, żeby ochronić je przed przetarciem, wilgocią i UV (choć u mnie akurat leżą pod panelami) ?


Organizer przewodów fotowoltaicznych znajdziesz u Kodera:
https://www.camperteam.pl...34286&start=255

jachu - 2022-08-27, 16:52

sapero napisał/a:
Drugi rząd siedzeń zamontowany.

Obrazek

Obecnie czyszczę wnętrze samochodu, myję do czysta a wszelkie niedoskonałości lakieru szlifuję, na to kładę podkład epoksydowy (App Ground EP) i lakier. A tam gdzie rdza, przed epoksydem idzie jeszcze penetrujący środek antykorozyjny APP R Stop. Mam już zrobione ściany i sufit i tam rdzy nie było. Teraz wziąłem się za próg tylny. Ściągnąłem plastiki i proszę :

Obrazek


Tam tak zawsze jest, czy to urok VW ? :) ... auto 5 lat ...

fotele gdzie robiles ( jaka firma) i jaki koszt ?

jachu - 2022-08-27, 17:05

sapero napisał/a:
decumanus napisał/a:
Taniocha 😳


No niestety to nie trojaczki, gdzie tańszych komponentów w bród.

MisioKRAK napisał/a:

WoW
Ale ładnie siada...

Jak duży masz bak?


Na wodę ? Coś 90 L.


Jaki masz zbiornika na wode uzytkowa ?
Co do zbiornika na szara , moze warto bylo na zamowienie zrobic bylo by taniej. Ten od californi fajny ale cena kosmos :(

sapero - 2022-08-27, 22:35

Fotele vancraft.pl. Ceny są na stronie. Zbiornika na użytkową jeszcze nie mam.
sapero - 2022-09-06, 23:31

Zainstalowałem okno boczne. Wcześniej trzeba było zrobić ramkę. A żeby ją zrobić trzeba było kupić frezarkę i zrobić do niej cyrkiel .. zabawy po pachy :)
Robertunio - 2022-09-12, 19:39
Temat postu: Okno
Ładne, zgrabne okienko.
W niektórych regionach wyjazdowych przydaje się jeszcze moskitiera i roleta.

sapero - 2022-09-13, 08:39

Ramka wewnętrzna czeka spokojnie na swój czas ;)
jachu - 2022-09-22, 22:09

sapero napisał/a:
Ramka wewnętrzna czeka spokojnie na swój czas ;)


mozesz podac model okna i jakie ma wymiary ?

sapero - 2022-09-23, 18:47

Dometic S7P 750x465mm.Kupione w mpcamp.
sapero - 2022-11-18, 21:31

Pierwsza ściana stoi ! ;)
jachu - 2022-11-23, 23:43

Kto CI montowal lawke z fotelami ?
sapero - 2022-11-24, 08:21

vancraft
sapero - 2023-03-06, 09:09

Izolacja w crafterku.
MisioKRAK - 2023-03-06, 19:15

A obklejałeś matami bitumicznymi blachy?
sapero - 2023-03-06, 19:24

Tak. po kawałku ok. 20cmx30cm na każde pole.
sapero - 2023-03-07, 09:24

Rama łóżka. Profil aluminiowy 50x30x3 - nic się nie ugina. Na to pójdzie Ceiba 12 mm z otworami.
decumanus - 2023-03-07, 10:36

Lepiej bys kupil stelaz z ikei, wyjdzie taniej i bedzie duuuzo wygodniej.
R

sapero - 2023-03-07, 11:21

Za późno
MisioKRAK - 2023-03-08, 10:14

sapero napisał/a:
Rama łóżka. Profil aluminiowy 50x30x3 - nic się nie ugina. Na to pójdzie Ceiba 12 mm z otworami.

Pamiętaj o dużej ilości tych otworów by materac "oddychał"...

Robertunio - 2023-03-11, 21:07
Temat postu: Wymiary łóżka/materaca
sapero napisał/a:
Rama łóżka. Profil aluminiowy 50x30x3 - nic się nie ugina. Na to pójdzie Ceiba 12 mm z otworami.

Jakie są wymiary łóżka ?

sapero - 2023-03-16, 10:24

Długość 200cm i szerokości po całości 173. Jak będę budował łazienkę, to z prawej strony łóżko skróci się o 15cm na szerokość łazienki (70cm). Z tego samego boku przyjdzie tez po całej długości 40 cm szafka od poziomu łóżka do sufitu (tak jak mają w yt terasfera). Po szerokości zostanie więc ok. 133 cm.
sapero - 2023-05-09, 17:57

Jak wykończyć wnękę w suficie w łazience ? O co chodzi ... jak zrobię w łazience sufit na płasko, to będzie trochę nisko i nie będzie wygodnie brać prysznic. Okna dachowego nie wstawię, bo nad łazienką mam panele. Ale chętnie zrobiłbym tam cieńszą izolację. Tylko z czego i jak zrobić taką wnękę, żeby było estetycznie no i odporne na wodę ? Ma ktoś jakiś pomysł ?
MisioKRAK - 2023-05-09, 22:20

A może właśnie wstawić okno...będzie mikro wentylacja i wyżej...
sapero - 2024-02-24, 23:11

Elektryka skończona. Czekam jeszcze tylko na Oriona XS do ładowania z alternatora.
ArQ - 2024-02-29, 19:58

Jaki masz konkretnie plan na rowery w garażu?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group