Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Sprzęt turystyczny i akcesoria - przyczepka do kampera

eler1 - 2007-11-04, 11:25
Temat postu: przyczepka do kampera
na karawaning.pl znalazłem ciekawy patent który zmniejsza wagę podwozia przyczepki coś więcej na stronie http://www.protowframes.co.uk/
janusz - 2007-11-04, 11:30

Myślałem o takim czymś, tylko prawdopodobnie wg naszych przepisów nie dopuszczalne.
1) To jest holowanie - ograniczenie prędkości, ciągnie się (samochód nie przyczepę)
2) W pojeździe holowanym musi być kierowca z odpowiednim prawem jazdy.
3) Co z autostradami (zakaz holowania)
4) Przepisowa długość holu
Trudna sprawa.

eler1 - 2007-11-04, 11:42

co do punktu 2 to można kupić taką pompowaną lalę o specyficznym wyrazie twarzy :haha:
janusz - 2007-11-04, 11:45

Pewnie :haha: I na bazarach odpowiednie prawo jazdy. :haha:
Chyba, że przekupi się egzaminatora i lalka zda egzamin np za sex. :haha:

SlawekEwa - 2007-11-04, 12:13

W Hiszpanii na kempingu Tamarit widziałem taki patent i Smarta holowanego przez anglików. Kilka dobrych lat temu w ten sposób przyholowywano i wracały tak samochody wyścigowe z toru wiścigowego na Miedzianej Górze.
kaimar - 2007-11-04, 14:34

A to zdjęcie z bliska.
Na pierwszym zdjęciu w tle kamper wmicha.

Marcin T - 2007-11-05, 08:43

Ciekawi mnie jedno-po co Ci turyści ciągną za kamperem ten samochód?
janusz - 2007-11-05, 09:44

Bo ten samochód nie uciągnie kamperka :haha: :haha: :haha:
Marcin T - 2007-11-05, 09:48

:diabelski_usmiech
kaimar - 2007-11-05, 11:27

janusz napisał/a:
Bo ten samochód nie uciągnie kamperka


Matiz nie da rady???????????
Jasne że da.

koko - 2007-11-06, 19:03

Tak ciągnięty samochód nie potrzebuje kierowcy.
Na zlot do Wrocławia przyjechał tak Węgier i dokładnie to sobie obfotografowałem.
Myślę o czymś takim tylko że tu potrzeba KM.
Co kto wie o przepisach?

janusz - 2007-11-06, 19:18

koko napisał/a:
Tak ciągnięty samochód nie potrzebuje kierowcy.
Na zlot do Wrocławia przyjechał tak Węgier i dokładnie to sobie obfotografowałem.
Myślę o czymś takim tylko że tu potrzeba KM.
Co kto wie o przepisach?

Fizycznie nie potrzebuje, sam się kieruje.
Praktycznie to jest to holowanie samochodu nie przyczepy, i są przepisy kodeksu drogowego.
Może policjant by uwierzył że to specjalna konstrukcja i nie potrzeba kierowcy jak na motylu. Miał by problem i gdyby na niego pokrzyczeć to odpuści, ale dalej to zostaje holowanie a z tym, prędkość, autostrady i tp. Niestety przepisy nie nadążają za pomysłowością ludzką. Natomiast foto radary na każdym skrzyżowaniu nadążają, nawet wyprzedzają przepisy.

wmaker - 2007-12-15, 17:07

tak holowany saamochód nie potrebuje kierowcy bo dięki kątowi pochylenia wrotnicy jedie prosto, jeśli geometria jest ok. Holowałem tak kiedyś ( koniec lat 80tych) malucha i golfa od niemca, sunie wspaaniale. Co na to prawo - nie wiem.
Kazik II - 2007-12-16, 21:55

W przypadku holowania czegokolwiek policja zawsze zażąda dowodu rejestracyjnego na holowany pojazd, a tam niezależnie od tego jak pięknie zaczepimy i zamaskujemy auto aby udawało przyczepkę, zawsze będzie pisało "samochód osobowy" no i nie ma zmiłuj :tuk:
janusz - 2007-12-16, 22:11

Kazik II napisał/a:
W przypadku holowania czegokolwiek policja zawsze zażąda dowodu rejestracyjnego na holowany pojazd, a tam niezależnie od tego jak pięknie zaczepimy i zamaskujemy auto aby udawało przyczepkę, zawsze będzie pisało "samochód osobowy" no i nie ma zmiłuj :tuk:

I tu dwa przepisy. Zakaz holowania pojazdu mogącego poruszać się samodzielnie. Zakaz holowania po autostradzie :zastrzelic

Sławek HORA - 2007-12-21, 22:06

Brdzo ciekawe zagadnienie. Z naszej ustawy o ruchu drogowym niestety w sposób jednoznaczny nic nie wynika. Są 2 pojęcia:
- holowanie poj. silnikowego
- ciągnięcie przyczepy.
Art 31 ust. 3 " W razie holowania poj. w sposób wykluczający potrzebę kierowanie nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita poj. holowaniego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej poj. holującego." - a więc można bez kierowcy.
ALE: art 31 ust 1 p 1 ogranicza prędkość a ust 2 pkt 5 holowanie na auststradzie.
Uważam, że w tym przypadku należałoby traktować poj. z tyłu jako przyczepę i stosować sie do art. 62.
Niestety w komentarzu do ustawy też się z tego typu przypadku nie spotkałem, a znając interpretację policji - ???.
Ciągnąc poj. na trójkącie holowniczym ale bez blokady kierownicy koła samoczynnie ustawiają sie do jazdy na wprost dzieki istnieniu w budowie przedniego zawieszenia kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Sławek HORA - 2007-12-21, 22:15

Jeszcze dodam, że nie można holować ( ciągnąć ? ) samochodu z automatyczną skrzynią biegów
OMEGA - 2007-12-21, 22:20

To jest oczywiste .
Jerzy - 2007-12-21, 22:26

Sławek HORA napisał/a:
Ciągnąc poj. na trójkącie holowniczym

O której osi pojazdu holowanego mówimy przedniej, czy tylnej?

Sławek HORA - 2007-12-21, 22:44

Przeważnie przednie się skręcają, a przednie lub tylne są napędzane
martes - 2007-12-24, 00:09

Jestem bardzo goraco zainteresowany tym tematem i wlasnie sam bede robil taki zaczep zobaczymy jak wyjdzie .... pokaze na zlocie w Pajecznie :-D
SlawekEwa - 2007-12-25, 11:04

martes napisał/a:
Jestem bardzo goraco zainteresowany tym tematem i wlasnie sam bede robil taki zaczep

A co Marcinie na zaczepie? :shock:

martes - 2007-12-25, 19:52

Sławek Dehler napisał/a:
co Marcinie na zaczepie?

tak robie taki zaczep jak na w/w zdjecich , cena w Funtach brrrrr.... Zobaczymy..
Kupilem odpowiedni samochod do ciagania (za starym camperem) ale .... dam zdjecia w tu sie chwalimy obiecuje...

Jerzy - 2007-12-28, 00:41

Sławek HORA napisał/a:
Ciągnąc poj. na trójkącie holowniczym ale bez blokady kierownicy koła samo...

Sławek HORA, skąd w dyskusji pojawiło się pojęcie trójkąta holowniczego? Gdzie, takie określenie wystepuje?
Wydaje się, że jest to ważne zarówno z punktu widzenia komentarza do ustawy, jak i samej cytowanej przez Ciebie ustawy...

Sławek HORA - 2007-12-28, 20:15

Holując inny samochód posługujemy się połączeniem sztywnym -odległość pomiędzy poj. do 3 m, lub giętkim 4 do 6 m.(nie długość holu ).Jest to jakaś lina, lub rura zakończona uchem z obu stron. Niestety taki hol pozwala sam. holowanemu przemieszczanie się na boki, a w przypadku hamowania najechania na pojazd holujący. W tym przypadku w holowanym musi być kierowca korygujący tor i prędkość jazdy. Przyczepy dwuosiowe z przednią osią skrętną (wózkiem skrętnym) miały właśnie takie trójkąty zamocowane zawiasowo do osi skrętnej. Na zdjęciach które koledzy zamieściliście poprzednio bardzo dobrze widać, że do samochodu ciągnionego zamocowana jest na stałe poprzecznie belka na końce której pprzegubowo mocujemy hol. Taka konstrukcja wymusza samoczynne skręty kół przednich kierowanych i jazdę za sam. holującym.
Jerzy - 2007-12-28, 20:22

Sławek HORA napisał/a:
Taka konstrukcja wymusza samoczynne skręty kół przednich kierowanych i jazdę za sam. holującym.

Uzyskane efekty są bardzo interesujace ...a jak działa mechanizm wymuszania skrętów?

janusz - 2007-12-28, 20:33

Tak jak w wózku w supermarkecie.
Jerzy - 2007-12-28, 21:14

janusz napisał/a:
Tak jak w wózku w supermarkecie.

...właśnie, a czy takie holowanie dopuszczają nasze przepisy?

janusz - 2007-12-28, 21:16

Nasze Polskie? Tego nie wie nikt. Przepisy kolejny raz nie nadążają :haha:
Sławek HORA - 2007-12-28, 21:46

W przyszłym tygodniu idę na konsultację w Inspektoracie Ruchu Drogowego KMP.Opiszę wrażenia. Dodam do poprzedniego mego postu, że trójkąt holowniczy to określenie techniczne, nie występuje w kodeksie
Sławek HORA - 2007-12-31, 09:25

Po rozmowach w Sekcji Ruchu Drogowego tak KMP. jak i KWP potwierdzono, że niestety zgodnie z naszą ustawą jest to holowanie ( Art 31 ). Wnikają z tego wszystkie konsewencje, a więc ograniczenia prędkości i zakaz jazdy autostradami. Oczywiście potwierdzono też, że nasze przepisy nie nadążają za życiem i techniką.
Pozdrawiam i życzę Szczęśliwego Nowego Roku
Sławek HORA

Jerzy - 2007-12-31, 11:10

Sławek HORA napisał/a:
potwierdzono, że niestety zgodnie z naszą ustawą jest to holowanie ( Art 31 )

Wydaje sie, że w tym przypadku sceptycyzm ustawodawcy jest uzasadniony - zjawisko samoustawialności przednich kół pojazdu holowanego nie gwarantuje bezpieczeństwa. Zachowanie tego pojazdu po wjechaniu jednym kołem na nierówność byłoby trudne do przewidzenia.

Sławek HORA napisał/a:
...w Sekcji Ruchu Drogowego tak KMP. jak i KWP potwierdzono, że niestety zgodnie z naszą ustawą jest to holowanie ( Art 31 ). Wnikają z tego wszystkie konsewencje, a więc ograniczenia prędkości i zakaz jazdy autostradami.

...i pozbawia nas głównego atutu, na jaki liczyliśmy - możliwości jazdy bez kierowcy w pojeździe holowanym.

Ale Sławek nie martw się ...tylko patrzeć, jak powstanie "trójkąt holowniczy" mechanicznie sprzężony z drążkiem kierowniczym - wystarczy z jednym.

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!
- Jerzy

janusz - 2007-12-31, 11:11

Dalej to jednak zostanie holowanie. Czy nie prościej delikatna lawetka (przyczepka) dostosowana konstrukcją, wymiarami do samochodu przewożonego, nawet tak zbudowana by samochód wożony stanowił jej integralną część i po sprawie. Lawetę zarejestruje się bez (większych) problemów jako SAM.
martes - 2007-12-31, 13:59

janusz napisał/a:
lawetka (przyczepka)
i nad takim rozwiazaniem rowniez pracuje . Bedzie to rozwiazanie drozsze ale pod wzgledem przepisow latwiejsze w dalszym uzytkowaniu ...
SlawekEwa - 2007-12-31, 15:06

Jerzy napisał/a:
Wydaje sie, że w tym przypadku sceptycyzm ustawodawcy jest uzasadniony

Jakoś brytyjski ustawodawca nie był sceptycznie nastawiony do tego projektu :-D
Jerzy napisał/a:
zjawisko samoustawialności przednich kół pojazdu holowanego nie gwarantuje bezpieczeństwa.

Anglicy którzy w ten sposób przycholowali "Smarta" za "Hymerem" 300 kilometrów w głąb Hiszpani też nie wyglądali na nierozsądnych kamperowców.

janusz - 2007-12-31, 15:09

Sławek Dehler napisał/a:
Jakoś brytyjski ustawodawca nie był sceptycznie nastawiony do tego projektu :-D

Brytyjski ustawodawca nie jeździł po polskich drogach :oops: Gdyby się przejechał to w koleinach pozwolił by jeździć nie tylko na trójkącie ale i na holu sztywnym, z przyzwoitej koleiny samochód sam nie wyjedzie. :haha:

SlawekEwa - 2007-12-31, 15:19

No dobrze powalony siłą polskich realii poddaje się co do "trójkąta" A jak to jest z holowaniem na "motylu" :?:
Tadeusz - 2007-12-31, 15:45

A ja tak się zastanawiam, zastanawiam i nijak nie mogę zrozumieć sensu holowania camperem drugiego auta. Jakiś nie nowoczesny chyba jestem, albo co. :-/
SlawekEwa - 2007-12-31, 15:52

Jeżeli gość 11-metrowego kampera to zabardzo nie pozwiedza okolicy stojąc dwa tygodnie na kempingu :-(
Tadeusz - 2007-12-31, 16:02

Sławku, a co myślisz o zwiedzaniu na rowerze? Bardzo skuteczne i...zdrowe! :haha: :haha:
SlawekEwa - 2007-12-31, 17:33

Tadeusz napisał/a:
Sławku, a co myślisz o zwiedzaniu na rowerze

Ja na rowerku z małżonką to czemu nie. Mamy z tyłu kamperka takie dwa fajne składaczki :-) Natomiast właściciel 11-metrowego kampera na zach. numerach / pochodzenia polskiego/ powiedział mi " że jak go stać na takiego kampera to i osobówkę też sobie przyciągnąl" :shock:

Jerzy - 2007-12-31, 18:08

Sławek Dehler napisał/a:
A jak to jest z holowaniem na "motylu"

Już słyszę grzmienie Janusza ...że to też holowanie.
...ale przynajmniej nie jest potrzebny drugi kierowca!

Tadeusz - 2007-12-31, 18:26

Sławek Dehler napisał/a:
Natomiast właściciel 11-metrowego kampera na zach. numerach / pochodzenia polskiego/ powiedział mi " że jak go stać na takiego kampera to i osobówkę też sobie przyciągnąl"



No właśnie! I dla mnie to już jest koniec dyskusji. Nie ten styl, nie ta klasa.
Już teraz umawiam się z Tobą, Sławku, że razem z żonami pojeździmy TAKŻE na rowerach. Oby do wiosny. :-D

SlawekEwa - 2007-12-31, 18:42

Tadeusz napisał/a:
Już teraz umawiam się z Tobą, Sławku, że razem z żonami pojeździmy TAKŻE na rowerach. Oby do wiosny

Trzymam za słowo. Oby do wiosny.
Pozdrowienia :bigok

Sławek HORA - 2008-01-01, 21:02

Witam wszystkich w Nowym Roku
Chociaż na forum jestem jako początkujący, pozwolę sobie na podsumowanie zagadnienia przyczepki do kampera.
Holowanie na połączeniu bezpośrednim ma wiele zalet:
1- brak problemów z lawetą na kempingach i postojach
2- szybkie mocowanie
3- brak uciążliwego najeżdzania i mocowania na lawecie
Wady: 1- chwilowe problemy z przepisami
2- podczas holowania prca opon, łożysk, przekładni głównej, mech. różnicowego,
skrzyni biegów, ukł. kierowniczego.
3- silne brudzenie podczas opadów
4- cofanie o wiele trudniejsze niż z lawetą, a wręcz prawie niemożliwe
Osobiście bardzo jestem zainteresowany samochodem z tyłu (rowery mam w bagażniku pod podłągą, motocykl z tyłu) gdyż mój 10 metrowy,8 tonowy kamperek uniemożliwia dotarcie do centrum miast, czy zwidzanie w trudno dostępnym terenie, a pogoda na rowery, czy motocykl nie zawsze jest przychylna.
Jeżeli przepisy się zmienią napewno ten sposób holowania mimo wszystkich wad jest najlepszy. Nie ma problemów z utrzymaniem kierunku jak sugeruje Jerzy.
O przyczepie- lawecie też chętnie podyskutuję i trochę rozwiązań podsunę, a o zaletach i wadach, oraz przepisach holowania i ciągnięcia przyczep napiszę w prawie i przepisach na forum ogólnym

martes - 2008-01-02, 20:56

Tadeusz napisał/a:
A ja tak się zastanawiam, zastanawiam i nijak nie mogę zrozumieć sensu holowania camperem drugiego auta.

A ja chcę tak ciągać .... Bo? chcę i już... :lol:

Tadeusz - 2008-01-02, 21:16

martes napisał/a:
Tadeusz napisał/a:
A ja tak się zastanawiam, zastanawiam i nijak nie mogę zrozumieć sensu holowania camperem drugiego auta.


A ja chcę tak ciągać .... Bo? chcę i już...


Co to znaczy siła argumentacji !!! :-D Czuję się absolutnie przekonany i wycofuję z dyskusji raczkiem. :haha: :haha: :haha:

Pawcio - 2010-08-12, 20:40

Odgrzebuje troszeczke temacik.. Czy jest na forum osobka, ktora poslugiwala sie trojkatem holowniczym do ciagniecia pojazdu za kamperkiem?
Generalnie chodzi mi o praktyke i ewntualne miejsce zakupu/budowy trojkata. Znajac zycie w przepisach niewiele drgnelo...

wmaker - 2010-08-13, 09:54

Pawcio napisał/a:
chodzi mi o praktyke i ewntualne miejsce zakupu/budowy trojkata


Jak pisałem na pierwszej stronie praktycznie korzystałem z trójkąta ale w wersji PRL tj. przykręcanego zamiast zderzaka do malucha i golfa a wiązka elektryczna była wpięta w gniazdo przy haku pojazdu holowanego i holownika oczywiście. Ciekawa dyskusja jest tu http://www.tuning.opole.p...opic.php?t=7914

gino - 2010-08-13, 10:05

Art. 31.
1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

1. prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;

2. pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;

3. w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

4. pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;

5. pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;

6. w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;

7. odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

2. Zabrania się holowania:

1. pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;

2. pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;

3. więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;

4. pojazdem z przyczepą (naczepą);

5. na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.




ZAZNACZONY NA GRUBO pkt 3 ..
jest wiazacy do Twojego pytania...

gdyz stosowanie ''trojkata'' wyklucza potrzebe kierowania...
jak wiesz....ciagalem tak swoja rajdowke..przez 4lata..po calej Polsce..a nawet raz do bulgarii na ''zlote piaski'' :)

obawiam sie tylko, ze po wykonaniu takiego trojkata, trzeba go bedzie ''zarejstrowac/zalegalizowac'' ....

roger - 2010-08-13, 10:12

No i nie będzie przekraczała bo przecież drugiego kampera nie będzie ciagnął ..... Swoją droga myslę że dyskusji ostrych z policją nalezy się spodziewać .....
darek 61 - 2010-08-13, 12:21

Czy posiadając prawko B można ciągnąć przyczepkę lekką w przypadku gdy DMC zestawu przekroczy3500 kg.Pytam bo słyszałem głosy na TAK i na NIE.
roger - 2010-08-13, 12:33

Nie ...... nie można .... chyba że masz B+E wtedy możesz ....
Srebrzanka - 2010-08-13, 13:28

Roger ma rację. Kat. B wystarcza, gdy DMC zestawu nie przekracza 3.5 tony, a przyczepa jest lekka (do 750 kg DMC, jedna oś, bez hamulca najazdowego).
Pokazałem zdjęcia z pierwszej strony tematu zaprzyjaźnionemu funkcjonariuszowi z drogówki. Jego zdaniem taki zaprzęg nie może poruszać się po Polsce, bo nie spełnia pkt 6. art. 31 - chyba, że istnieje hydrauliczne połączenie z hamulcami smarta (w co osobiście wątpię i czego na zdjęciach nie widać).
Ale przesłałem mu zdjęcia mail-em ,bo zapyta swojego szefa. Na dziś zabroniłby poruszania się takim zestawem.
Puki co - omijajcie powiat Kartuski.
Gdy dowiem się czegoś więcej od policji, odpiszę w tym temacie.
Pozdro

darek 61 - 2010-08-13, 15:40

Adi, za czas stracony na odszukanie przepisów DUŻE PIWO :spoko
RadekNet - 2010-08-13, 17:12

darek krupa napisał/a:
Czy posiadając prawko B można ciągnąć przyczepkę lekką w przypadku gdy DMC zestawu przekroczy3500 kg.Pytam bo słyszałem głosy na TAK i na NIE.


Kategoria B uprawnia do kierowania:
- zestawem o lacznej DMC do 3,5 t, gdzie DMC przyczepy jest nie wieksza niz MW pojazdu
- pojazdem o DMC do 3,5 t z przyczepa lekka, czyli przekraczamy o 750kg magoczne 3,5t

Poczytajcie przepisy - tam jest czarno na bialym.

ups...kolega to juz ladnie wyjasnil :) przepraszam za dubel.

TomekW - 2010-08-14, 12:03

RadekNet napisał/a:

Kategoria B uprawnia do kierowania:
...
- pojazdem o DMC do 3,5 t z przyczepa lekka, czyli przekraczamy o 750kg magoczne 3,5t


I to jest pomysł dla właścicieli kamperków z "naciąganym" DMC (czytaj: przeładowanych): zapiąć na hak jak najlżejszą przyczepkę i ewentualnie przepakować do niej część bagażu :spoko

darek 61 - 2010-08-14, 13:59

Minusem tego rozwiązania na pewno jest;
problem przy parkowaniu
utrudnione manewry
opłaty na autostradach i cempingach
:spoko

Marek i Dorota - 2011-04-14, 09:58

Ponawia, temat dla zainteresowanych dokładnie czegoś takiego szukam i uwazam że jest to bardzo dobre rozwiaznie a wszczególnosci dla kamperków powyżej 3,5 DMC

http://www.youtube.com/watch?v=fp0c3BpC98o

Świstak - 2011-04-14, 10:25

Pomysł podoba mi się coraz bardziej. Szkoda że mam osobówki z automatyczną skrzynią biegów.... Chyba żeby dokupić na wyjazdy takie auto. Kosztuje taniej niż trójkątny hol.... http://allegro.pl/trabi-okazja-i1558950970.html oczywiście dołożyć żółte tablice. Jest szansa że dzięki takiemu autku uniknie się za granicą mandatów.... Sentyment.... A w sumie jako przyczepka bagażowa też się świetnie sprawdzi.....
Marek - 2011-04-14, 23:55

Moi drodzy ja aktualnie robię kurs na prawo jazdy E do B daje mnie to możliwość bezstresowo jeździć z zestawem do 6250 kg. Kiedyś jako młody człowiek ciągałem na "trójkącie Fiata "rajdowego 126p" gdyż wtedy sprawy DMC nie zawsze były zauważalne (lata 1974 - 1979 ).
Generalnie musimy aktualnie założyć , że Krokodyle posiadające na wyposażeniu wagę muszą wyczuć ,że camper jako pojazd specjalny stanowi znakomity kąsek do " spisania protokołu" pobrania pieniędzy i wykazania się w stosunku do przełożonych. Więc zakładając współczynnik " TOTOLOTKA" można traktować na ten rok uznaniowo za 0,3 to należy uznawać, że to co wozimy ponad stan jest mierzalne w pieniądzach mandatowych. A jak się Urzędnicy postarają to będą do wszystkiego żądali TUV i certyfikat ( ponoć jesteśmy w Unii") Więc wniosek jeden . - coraz bardziej Camper" moja wolność "będzie spychana na margines". Więc , aby przetrwać należy się dostosować.
Marek

Marek i Dorota - 2011-04-15, 11:38

Marek napisał/a:
Więc wniosek jeden . - coraz bardziej Camper" moja wolność "będzie spychana na margines". Więc , aby przetrwać należy się dostosować.
Marek


Wszystko zależy od punktu wyjścia. Są kamperki mniejsze i większe nic nie ujmując mniejszym :szeroki_usmiech ja zaliczam się raczej do większych 5 ton DMC . Dużo trudniej jest takim wjechać w miejsca bardziej zatłoczone np. centrum miasta itp. Dla mnie takie rozwiązanie jest extra. zabieram ze soba mała osobówkę i mogę smigać w okolicach miejscówki. Niestety kampem nie wszędzie można a juz tym bardziej pow. 3,5 DMC. Poza tym wcale nie uważam że kamper będzie coraz bardziej spychany na margines to jest dokładnie o 180 stopni w druga stronę. Uważam że takie rozwiazanie bardziej usprawni wyjazdy kamperem. Tylko niestety rozwiązania prawne muszą iść z rozwojem.

MAWI - 2011-04-15, 12:21

Koledzy,kazdy z was ma po trosze rację aby podróżować czym kolwiek należy mieć na to uprawnienia i koniec.Marek i Dorota ma rację ,że tendencja jest racze sprzyjająca kamperom.Biorąc pod uwagę doświadczenia naszych protoplastów amerykanów,Wymieniłem kampera na większego i do garażu zapakowałem qada zarejestrowanego na dwie osoby i to mi załatwia sprawę krótszych wycieczek w okolicy kamperowania.Więc nadal problem czy większy kamp czy mniejszy nie został rozwiązany ,myślę ,że nigdy nie będzie.Każdy jeździ tym co mu pasuje z różnych względów. :bigok
Marek i Dorota - 2011-04-15, 12:45

MAWI napisał/a:
Wymieniłem kampera na większego i do garażu zapakowałem qada zarejestrowanego na dwie osoby i to mi załatwia sprawę krótszych wycieczek w okolicy kamperowania. :bigok

Ja zabieram zawsze skuter ze sobą w bagażniku. Ale to niestety nie do końca jest rozwiazanie jeżeli jedziemy w więcej niz 2 osoby. :spoko

Marek - 2011-04-15, 14:10

Macie rację. Wyraziłem się nie precyzyjnie. Pod pojęciem "spychanie camperyzmu na margines" oraz ograniczenie "wolności i swobody podróżowania" miałem na myśli jadąc zestawem camper + przyczepka konieczność częstszego korzystania z miejsc wyznaczonych t.j. stelplatze , campingi . Parkingi strzeżone. Ja często szczególnie we Włoszech , Niemczech i we Francji gdy było ograniczenie poruszania się po mieście (centra turystyczne) samochodami o DMC większym niż 2,5 tony zostawiałem pojazd na dużej stacji benzynowej i dalej rowerkiem (elektrycznym ). W rejonie morza śródziemnego tereny są często górzyste więc do poruszania się po terenie wygodniejszy jest "motorek" .Do jazdy w dwie osoby dobrze jest żeby miał moc większą . Ja dla wygody zakupiłem przyczepkę typu kontener zamykany o DMC większym niż 750 KG daje mnie to możliwość przewożenia większej ilości rzeczy w tym pontonu wraz z silnikiem. Jak to się sprawdzi w praktyce życie pokaże. Obiecuję relacje.

Marek
:spoko

hrys - 2011-07-02, 07:15

Może nie na temat ale jest to jakaś ciekawostka
http://www.wykop.pl/link/...ktor-z-lublina/
HR

airgaston - 2011-07-02, 08:05

Szkoda że takich umysłów jest coraz mniej. Takich ludzi nigdy nie doceniano. Wielki szacunek :bukiet:
Skorpion - 2011-07-02, 09:16

Wspaniala konstrukcja gdyby w tamtych czasach a moze i teraz ktos sie zainteresowal masowa produkcja takiej przyczepy.Podziwiam tego konstruktora
Banan - 2011-07-02, 09:16

Podlinkuję część drugą do przyczepki pana Zbyszka - w środku można zwiedzić przyczepkę :ok
Facet jest niesamowity - szacuneczek :bigok
http://www.youtube.com/watch?v=W962ab1Luno

PS
Mam obie części w formacie MP4 już na dysku, gdyby ktoś chciał obejrzeć i mogę wysłać @.
TVN wnioskuje o usuwanie swoich materiałów i może tego niebawem nie być.

Marek - 2011-07-02, 09:32

Zgodnie z obietnicą zamieszczam krótką relacje. Zestaw prowadzi się dobrze mimo naszych kolein drogowych. Oczywiście należy ograniczyć prędkość i bardzo uważać przy wyprzedzaniu. Praktycznie utrzymuję prędkość jazdy i zachowanie na trasie jak TIR-owiec co jadąc za TIR -em w kolumnie daje znaczną oszczędność paliwa. Mieszczę się wtedy w 10 litrach ON / 100 przy stałej prędkości na autostradzie lub dwu pasmowej jezdni . Jestem oczywiście w fazie testów coś więcej opiszę po sezonie jak wrócę z kilku wyjazdów. Planuje trasę Austria w rejon Karyntii , potem do Włoch rejon Jeziora Garda powrót przez Bawarię.
Marek :spoko
Ps poniżej parę zdjęć.

Banan - 2011-07-04, 00:02

hrys napisał/a:
Może nie na temat ale jest to jakaś ciekawostka
http://www.wykop.pl/link/...ktor-z-lublina/
HR


Ze względu na spore zainteresowanie, obydwie części tego filmu wrzuciłem na serwer, maja nieco zmienione nazwy, aby zaraz nie zniknęły za sprawą TVN ;)
Linki do pobrania:
Część pierwsza
Część druga

Miłego oglądania :ok

Marcinosik - 2012-01-26, 17:08

Istnieją lawety o DMC 1100kg, ładowność 700kg na to wystarczy wstawić malucha, fiata 500 lub inne małe auto i z głowy.
A jeśli by dobrze pomyśleć to może i by się dało zamknąć w 750kg choć musiał to by być jakiś naprawdę micro car, wiem że buggy z vw garbusa miało chyba masę koło 500kg tylko pytanie czy laweta ważąca 150kg by je utrzymała.
Ktoś tu wspominał o żółtych numerach(papierach) chcę naświetlić pewien dość istotny fakt auto zabytkowe na takich numerach musi zgłaszać i uzyskać zgodę na KAŻDE opuszczenie terenu Polski i za to płacić przy czym jak się nie zgłosi to można zapłacić karę jak dobrze pamiętam.
Ubezpieczenie za taki samochód na sezon wakacyjny wychodzi w tej samej cenie co ubezpieczenie auta na cały rok przy 60% zniżki. Zaletą jest jedynie wieczysty przegląd ale chyba lepiej dać 100zł rocznie za sprawdzenie auta czy jest sprawne....

makdrajwer - 2012-01-26, 19:22

Marcinosik napisał/a:
auto zabytkowe na takich numerach musi zgłaszać i uzyskać zgodę na KAŻDE opuszczenie terenu Polski

Od paru miesiecy nie musi.

spoko - 2015-11-01, 22:38

Jak jest zawieszona taka przyczepka, to znaczy chodzi mi o amortyzację, i czy jest jeśli jest żywotne.
Ahmed - 2015-11-01, 22:43

A co ty chcsz amortyzować przy tak lekkich kołach ? Amortyzatory są zbędne w takiej przyczepce :spoko
spoko - 2015-11-01, 23:08

Od jakiegoś dłuższego czasu namiętnie się permakulturuję .
Sprofanowałem N126 zakwaterowując w niej dwie, dające przesmaczne i nie śmierdzące capem mleko, kozy. Teraz nadarza się okazja by odkupić winy wobec Niewiadowa i jej wszystkich Fanów. Zapragnąłem N250 . Chcę ją pięknie pomalować i na kolor mojego używanego na co dzień wozidła, aby ciągać ją zawsze i wszędzie, w celu pozyskiwania smacznej biomasy dla kóz z pomocą perfekcyjnie poklepanej.
oskp napisał/a:
Amortyzatory są zbędne w takiej przyczepce
Chodzi mi nie o amortyzatory jako tak, a o amortyzację jako: sprężyny, resory, bycze jaja, gumowe taśmy, co takiej cepce dali inżynierowie fabrycznie i jak się to sprawdzi na mojej bezdopłatowej, ale rozwojowej gospodarce.
Te plastikowe Niewiadówki 250 mają takie osie z gumami, ale mnie interesuje taka jak na foci metalowa i z kołami mini.

łoś - 2015-11-03, 01:31

Ja tylko przypomnę o Viatol-U
kosa1703 - 2015-11-03, 09:48

Na sztywny hol i przyczepke lekka chyba nie obowiazuje?
janusz - 2015-11-03, 10:00

kosa1703 napisał/a:
Na sztywny hol i przyczepke lekka chyba nie obowiazuje?

Ponad 3500 kg obowiązuje. :spoko
Na holowanie nie bo to nie jeden pojazd ani nie zestaw pojazdów.

stef - 2015-11-03, 10:19

Przyczepa lekka czyli do 750 kg masy dopuszczalnej nie wlicza się do zestawu, tzn. auto DMC 3500kg + przyczepa lekka 750 kg =4250kg - nie trzeba E i viatola.
Natomiast przyczepy ciężkie powyżej 750 DMC już się wliczają i jak zestawem przekroczymy 3,5 t to już płacimy.

A co do takich zestawów... to czy nie łatwiej wymienić kampera na przyczepę?? Skoro i tak coś się ciągnie?

Johny_Walker - 2015-11-03, 10:20

stef napisał/a:
Przyczepa lekka czyli do 750 kg masy dopuszczalnej nie wlicza się do zestawu, tzn. auto DMC 3500kg + przyczepa lekka 750 kg =4250kg - nie trzeba E i viatola.?

Viatoll konieczny. E nie.

Bronek - 2015-11-03, 10:22

stef napisał/a:
nie trzeba E i viatola.



E OK nie , ale Viatol chyba jednak trzeba !!!

Ciekawe ?? Wydawało mi sie ,że to dotyczy kat B Prawa Jazdy , natomiast Viatol przekroczenia 3,5 T

janusz - 2015-11-03, 11:16

viaTOLL napisał/a:

viaTOLL to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 roku każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z systemu viaTOLL.


Prawo o Ruchu Drogowym napisał/a:

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
49) zespół pojazdów – pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;


I już więcej nie kombinujcie :spoko

stef - 2015-11-03, 12:10

No z tym viatollem to już nie wiem... kumpel śmiga busem do Anglii regularnie z przyczepą lekka i nigdy na nasze drogi viatola nie kupował... ale skoro tak piszą to nie wnikam.

Ogólnie osobiście uważam, że jeśli chcemy byś super mobilni na miejscu wypoczynku to zamiast ciągnąc przyczepę z motorem lub małe auta, łatwiej jest zmienić kampera na porządny zestaw - auto+przyczepa kempingowa.
Ja zamieniłem zestaw własnie na kampera by nie mieć problemu ze znalezieniem miejsca na parkingach, móc wjechać w jakieś zaciszne miejsce i spokojnie przenocować.
Co innego przyczepa np. z łodzią... to już inna bajka ale wielki motor czy małe auto??

Fux - 2015-11-03, 13:54

stef napisał/a:
kumpel śmiga busem do Anglii regularnie z przyczepą lekka i nigdy na nasze drogi viatola nie kupował... ale skoro tak piszą to nie wnikam.

Ciekawe, kiedy pierwsze fotki i decyzje administracyjne przyjdą.
Może zestaw bus+przyczepa łapie się <3,5 t.

Bajaga - 2015-11-03, 15:15

stef napisał/a:
No z tym viatollem to już nie wiem... kumpel śmiga busem do Anglii regularnie z przyczepą lekka i nigdy na nasze drogi viatola nie kupował... ale skoro tak piszą to nie wnikam.

Jeżeli kolega nie ma busa o dmc mniejszym niż 2750kg (bo wtedy z lekką przyczepką łapie się w 3500kg) to mu zdrowo przywalą...
Mam gdzieś oficjalnego maila z itd że na kampera (czy ogólnie pojazd) z dmc 3,5t +przyczepa lekka viatoll Oczywiście Konieczny.
Przyczepa lekka do kampera ma tylko taką zaletę że nie trzeba zmieniać prawa jazdy, kat B wystarczy. No i nie potrzebuje ona co roku przeglądu.

Bronek - 2015-11-03, 15:27

Nie musi mieć też hamulca najazdowego , ale jeśli ma, to pomimo , że DMC do750kg , przegląd wymagany jest co roku.
Rawic - 2015-11-03, 18:02

Bronek napisał/a:
Nie musi mieć też hamulca najazdowego , ale jeśli ma, to pomimo , że DMC do750kg , przegląd wymagany jest co roku.
przyczepa lekka nie podlega okresowemu badaniu technicznemu, choćby i dwa hamulce najazdowe miała :ok
Bronek - 2015-11-03, 18:05

Rawic napisał/a:
Bronek napisał/a:
Nie musi mieć też hamulca najazdowego , ale jeśli ma, to pomimo , że DMC do750kg , przegląd wymagany jest co roku.
przyczepa lekka nie podlega okresowemu badaniu technicznemu, choćby i dwa hamulce najazdowe miała :ok


No ?? Nie spieram się , ale mnie inaczej poinformowano !!! Co kraj to obyczaj.

Temat akademicki, lecz ciekawe . Ponoć hamulec najazdowy warunkuje okresową kontrolę?

EwaMarek - 2015-11-03, 18:07

Dowalą mu i to słono :evil: :evil: :evil:
Ja jakiś czas temu sprzedałem kampera na busie i facet nie przerejestrował.
Wyjechał za granicę jak jeszcze nie było viatola a wrócił po ok roku.
Nie wnikam co robił i gdzie był.
ALE ZACZĄŁEM DOSTAWAĆ WEZWANIA ITD !!!
Musiałem wysyłać kopie umowy sprzedaży i to było kilka razy.
Prawdopodobnie to był jego przejazd od granicy do jego domu - czyli 3 wezwania.

Trzeba rozróżnić bramownice z samym poborem opłat a te co mają kamery i czytają tablice rejestracyjne. Jeśli przejedziesz pod zwykłymi a jest ich więcej to nic ci nie zrobią. Warunek ,że za rogiem nie wychaczy ITD. Jeśli przejedziesz pod tymi z kamerami to system komputerowy znajduje pojazd i sprawdza DMC itd.

Na szczęście system nawala i może się zdarzyć ,że nie dostaniesz wezwania :?

EwaMarek - 2015-11-03, 18:11

Bronek,

Przepis jest jeden - potwierdzam jak piszą powyżej. Niestety w Polsce ludzie jak i sami policjanci interpretują po swojemu...

Najfajniejsze jest to ,że ludzie nie rozumieją DMC a mas własna i sobie liczą tą drugą. No i mandacik murowany :spoko

łoś - 2015-11-03, 19:29

cztery, sześć razy w roku korzystam z takiego zestawu.
Nie warto robić z tego problemu. Koszt nie wielki, a kary takie, że jeden się powiesił jak dostał kilkadziesiąt tysięcy do zapłaty. To fakt.
I tu czegoś nie rozumiem. 100pln + przedpłata 100pln. 200pln na jakiś okres to taki szmal wielki, by kombinować mając drogi sprzęt i wnosić inne opłaty raczej nie małe.
Na ten temat jest tyle informacji w necie, że nie szukajcie tu sposobu ominięcia przepisów.
Prawo nie zwalnia z nie wiedzy.
http://www.tvp.info/18280...ystemie-viatoll

Fux - 2015-11-03, 20:04

łoś napisał/a:
To fakt autentyczny.

Nie ma takiej konstrukcji w języku polskim.
Fakt= autentyczny.
https://pl.wikiquote.org/wiki/Fakt_(znaczenie_potoczne)
http://sjp.pwn.pl/sjp/autentyczny;2551239.html

łoś - 2015-11-03, 20:38

Fux napisał/a:
Nie ma takiej konstrukcji w języku polskim.
Fakt= autentyczny.

Przepraszam!!!
Już poprawiłem.
To potwierdzę swoje słowa.
http://motoryzacja.interi...two,nId,1395425

kimtop - 2015-11-03, 21:14

No to kol.Spoko teraz już wiesz jak jest amortyzowana ta przyczepka :haha:
Bronek - 2015-11-03, 21:26

Sprawa indywidualna , kiedyś mnie intrygowała, jako czepkowca z dziwnymi ciągnikami , typu amerykanin2750kg dmc lub Merc DMC 3100kg z czepką 1000kg DMC. Jeździłem na nielegalu.

Fakt z życia , znajomy zamontował najazdowy hamulec do przyczepy lekkiej , bo tak chciał dla bezpieczeństwa i dostał informację , że musi to przeglądać, teraz co roku . Podobnie było/jest , ponoć z lekkimi przyczepami typu dawnego SAM.?

To czysto teoretyczne dylematy , świadczące o porąbanym jak zwykle prawie.

Bajaga - 2015-11-03, 22:32

Bronek napisał/a:

Fakt z życia , znajomy zamontował najazdowy hamulec do przyczepy lekkiej , bo tak chciał dla bezpieczeństwa i dostał informację , że musi to przeglądać, teraz co roku . .

Co oznacza "dostał" ? I od kogo? Mam przyczepę lekką, założyłem do niej oś amortyzowaną i hamulec najazdowy bo miałem taką fantazję. I kto ma mi kazać robić przeglądy ??

Bronek - 2015-11-03, 22:41

No właśnie? ???Też zadałem to pytanie .
I ...Krokodylki ponoć go poinformowały . Czy to,kolejne prawo powielaczowe , bo ponoć taki najazdowy wymaga przeglądu . To jest porąbaane. Nie chcę siać niepewności , tylko powtarzam słowa znajomego . Sam byłem tym zdziwiony,
U nas wszystko możliwe, teraz to mnie wali , ale swego czasu do motocykla miałem czepkę.
Z najazdowym lepiej chodziła.
Kurcze nawet nie ma gdzie tego sprawdzić .
Zbysiu Rawicki twierdzi , że nie trzeba i jemu wierzę , aczkolwiek coś jest na rzeczy.

dominik - 2015-11-03, 22:45

No to teraz w drugą stronę:
przyczepa wyprodukowana w 1986 roku, DMC 900kg, fabrycznie bez hamulca, cały czas zarejestrowana i ubezpieczona, na dzień dzisiejszy nie można zrobić przeglądu technicznego gdyż ustawodawca zapisał w wytycznych że przyczepa o DMC ponad 750kg ma mieć hamulec.

łoś - 2015-11-03, 23:02

Bronek napisał/a:
To czysto teoretyczne dylematy , świadczące o porąbanym jak zwykle prawie.

Kto wybrał decydentów stanowiących to prawo. :?:

spoko - 2015-11-03, 23:19

kimtop napisał/a:
No to kol.Spoko teraz już wiesz jak jest amortyzowana ta przyczepka
łoś napisał/a:
Kto wybrał decydentów stanowiących to prawo
Polityka ??? Wolę religię :haha: :spoko
stef - 2015-11-03, 23:24

Nie spieram się o tego viatolla, na na szczęście go unikam.
Co do przeglądów przyczep lekkich z hamulcami to się dziwię. Sam mam przyczepę typu SAM własnoręcznie zrobiona i zarejestrowaną gdzieś na początku lat 90tych i w dowodzie mam "Bezterminowo".

łoś - 2015-11-04, 00:27

Ile można w tym temacie marudzić.
Sprawa prosta jak drut, a jak ktoś nie wierzy to niech spróbuje i podzieli się na forum doświadczeniami.

Johny_Walker - 2015-11-04, 08:15

Podsumowując koszty i wymagania:
Kamper 2750 kg DMC i przyczepa 750 DMC - B, brak przeglądów przyczey, OC 50 zł.
Kamper 3500 kg DMC i przyczepa 750 DMC - B, brak przeglądów przyczepy, OC 50 zł, viatoll.
Kamper 2000 kg DMC i przyczepa 1000 DMC - B, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł.
Kamper 3500 kg DMC i przyczepa 2500 DMC - B+E 1100zł, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł, viatoll.
Kamper 3500 kg DMC i przyczepa 1250 DMC - B96 170zł, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł, viatoll.

Nie uwzględniłem ograniczeń w dowodzie rejestracyjnym kampera oraz haka.

Świstak - 2015-11-04, 10:37

Johny_Walker napisał/a:
Kamper 3500 kg DMC i przyczepa 1250 DMC - B96 170zł, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł, viatoll.


Jesteś pewien????

Johny_Walker - 2015-11-04, 15:05

Świstak napisał/a:
Johny_Walker napisał/a:
Kamper 3500 kg DMC i przyczepa 1250 DMC - B96 170zł, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł, viatoll.


Jesteś pewien????

Czego pewien?
Liczę na to, że wskażesz błąd i podstawę prawną.

janusz - 2015-11-04, 15:31

Johny_Walker napisał/a:
Liczę na to, że wskażesz błąd

Tyle razy powtarzane na tym forum, a tu jak groch o ścianę - 4250kg :haha:

Świstak - 2015-11-04, 15:51

Dokładnie. Pomyliłeś się o pół tony. :chytry

Ale fajnie być krytykiem! Przechodzę do opozycji!!!

Johny_Walker - 2015-11-04, 17:02

Wersja poprawiona.

Kamper 2750 kg DMC i przyczepa 750 DMC - B, brak przeglądów przyczey, OC 50 zł.
Kamper 3500 kg DMC i przyczepa 750 DMC - B, brak przeglądów przyczepy, OC 50 zł, viatoll.
Kamper 2000 kg DMC i przyczepa 1000 DMC - B, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł.
Kamper 3500 kg DMC i przyczepa 2500 DMC - B+E 1100zł, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł, viatoll.
Kamper 3000 kg DMC i przyczepa 1250 DMC - B96 170zł, przegląd 78 zł, hamulec najazdowy, OC 50 zł, viatoll.

Nie uwzględniłem ograniczeń w dowodzie rejestracyjnym kampera oraz haka.

Dobrze?

janusz - 2015-11-04, 17:59

Johny_Walker napisał/a:
Kamper 3000 kg DMC i przyczepa 1250 DMC - B96

Tam jest jeszcze taki myk, że coś musi być o 1/3 cięższe od czegoś.
Trzeba byłoby poczytać i policzyć jak to jest konkretnie, bo to trochę komplikuje układ mas przyczepa samochód.

STACHUS - 2015-11-09, 19:04

witam, pytanko
Dopóki nie kupiłem Ducato to nie wiedziałem o viatollu. Całe życie jeżdżę z przyczepą i teraz również chciałem ciągać łódkę na przyczepce, Mam prawko B+E.
Czy mogę jeździć drogami innymi niż płatne bez konsekwencji prawnych? Konkretnie czy wiatoll działa tylko na drogach płatnych a na pozostałych mogę jechać zestawem 4250 kg bez opłat i jakiegoś tam urządzenia do naliczania?

Karas - 2015-11-09, 19:29

możesz, ale nie znasz dnia ani godziny kiedy znajdziesz się pod bramownicą :gwm

lepiej kupić, podłączyć i mieć święty spokój.

inhalt - 2015-11-09, 20:05

Viabox nie kupujesz tylko wypożyczasz. Gdy będziesz miał konto zasilone, ale nigdy bądź bardzo rzadko przejedziesz pod bramownicą poboru opłat to koszt będzie bliski zero. Gdybyś jednak się uparł i nie zamontował urządzenia to w razie jak omyłkowo wjedziesz na drogę płatną to będziesz długo płakał po nałożeniu kary.
Wkurzające jest płacenie za drogi zbudowane z naszych podatków gdy na tych drogach nie realizujemy transportu zarobkowego tylko prywatnie wieziemy łódkę nad jezioro. Ale z systemem się trudno walczy i chyba szkoda życia. Lepiej weź ten sprzęt, włącz i jedź spokojnie. Olbrychskiego na bocznych nie łapią to i tobie na bocznych opłat nie naliczą. Z torbami nie pójdziesz, a na karę się nie narazisz.

łoś - 2015-11-09, 21:32

Ja jak jadę z przyczepką to podczepiam VIATOL. W moich przejazdach koszty nie wielkie.
Po jakimś czasie dostaję wydruk wykorzystania limitu wcześniej opłaconego.
Należy jednak pamiętać o demontażu urządzenia i schowaniu go do specjalnego pokrowca, gdy jedziemy solo, bez przyczepki.

Kuba L. - 2015-11-10, 07:05

Wystarczy wyłączyć je jednym kliknięciem wg instrukcji naklejonej na urządzeniu i nie trezba za każdym razem go demontować :spoko
Karas - 2015-11-10, 10:11

Kuba L. napisał/a:
Wystarczy wyłączyć je jednym kliknięciem wg instrukcji naklejonej na urządzeniu i nie trezba za każdym razem go demontować :spoko


i już nie raz, nie dwa nabił mi bramownicę, mimo, że był wyłączony.

a mistrzostwem jest wjazd na autostradę solówką, otwiera nam się bramka, ale przy wyjeździe już nie. oczywiście trzeba zapłacić za całą autostradę, bo nie mamy bilecika. W domu sprawdzamy, a ten szajs też pobrał kasę.
Po 3 takich przypadkach, wywaliłem to w cholerę i normalnie płacę w okienku.

Fux - 2015-11-10, 15:54

Karas napisał/a:
i już nie raz, nie dwa nabił mi bramownicę, mimo, że był wyłączony.

Trzeba było reklamować!

Od kilku lat mam viatolla i nigdy nie zadziałało źle.
Wożę cały czas.

Karas - 2015-11-10, 16:12

zgadza się, miałem możliwość reklamowania, ale nigdy mi się nie chciało dla tych kwot wypełniać świstków.
EwaMarek - 2015-11-10, 20:11

Mogłeś reklamować - jak pisałem na forum oddają kasę bez problemu.
Jeśli nie czyta na autostradzie to musisz zmienić na inne urządzenie. Niestety są wadliwe!. Kolejne jest to ,że przy 2 piknięciach powinien też otwierać - niestety nie zawsze.
PODOBNO może zakłócać CB i nawigacja...
\Lepiej doładować większą kwotą i mieć spokój.

Fux - 2015-11-11, 08:56

EwaMarek napisał/a:
PODOBNO może zakłócać CB i nawigacja...

:roll:
Nie zakłóca, więc po co powielać niesprawdzone historie.

EwaMarek - 2015-11-11, 13:29

Fux,

3 razu usłyszane kłamstwo staje się prawdą :haha: :haha: :haha: - usłyszałem od innych użytkowników.
Informuje, ale nie wiem jak to sprawdzić...
Ponieważ miałem kilka atrakcji z viatolem może coś w tym jest...

Fux - 2015-11-11, 15:31

Miałem dwa urządzenia. ZERO negatywnych odczuć. Na koncie zawsze >100pln.
Mandus - 2015-11-11, 20:46

Ja też jeździłem kilkoma zestawami z przyczepami z Viatollem i to wiele razy i też żadnych problemów nigdy nie miałem. I nawet kiedyś kilka bramek przejechałem, bo zapomniało mi się urządzenia włączyć i... do dziś spokój :) A i kiedyś na początku zamontowałem urządzenie na szybie, która nie przepuszcza sygnału i zorientowałem się też po... kilku bramkach, że nic nie pika, to byłem w strachu :shock: ...ale też obeszło się bez kary. Chyba ważne jest, żeby nie przejechać tej dużej bramownicy z kamerami itp. bo wtedy na bank wychwycą... no i na koncie powyżej 100PLN i jest OK.
moskit - 2015-11-12, 12:14

Aby reklamować nie musisz nic wypełniać
Jak miałem podejrzenie że nie działa to zadzwoniłem na infolinię powiedziałem na jakiej drodze jestem
a miła pani poinformowała mnie o moich ruchach i stanie konta i wszystko się zgadzało, na bieżąco

polaris20 - 2020-01-06, 13:38

Witam chciałbym odkopać wątek z pierwszej strony tematu. Czy ktoś z użytkowników forum używa takiego rozwiązania jak motyl/sztywny hol. Zastanawiam się nad takim patentem , gdyż zmuszony jestem zrezygnować ze skuterka.
Arnold1 - 2020-04-16, 17:56
Temat postu: Przyczepka lekka już prawie gotowa...
No to czas się pochwalić...
Już za dwa tygodnie będzie gotowa. Do przewozu nawet dużego moto, pontonu, silnika, krzesełek, stołu, i innych bambetli camperowych. Cel był aby odciążyć kampera.



Nawet takie moto się zmieści...


koko - 2020-04-17, 20:33

polaris20 napisał/a:
Witam chciałbym odkopać wątek z pierwszej strony tematu. Czy ktoś z użytkowników forum używa takiego rozwiązania jak motyl/sztywny hol. Zastanawiam się nad takim patentem , gdyż zmuszony jestem zrezygnować ze skuterka.


to nie jazda z przyczepą a holowanie w RP zabronione

Arnold1 - 2020-04-21, 22:53





Mam pytanie, czy ktoś mógłby doradzić?
Poszukuję najbardziej sensownych zamków do:
1. drzwi bocznych ale i też do
2. tylnych dwuskrzydłowych.
Jedna połówka jest blokowana na bolce dół i góra w futrynie, a prawa powinna mieć zamek rozporowy na skrzydło lewe jak i dół i górę (w futrynie)

Doradźcie, gdzie takie wynalazki się kupuje?

[img][/img]

Comsio - 2020-04-22, 07:51

:kawka:

Sprawdzę i podam info.

Skwarek - 2020-04-22, 21:23

Niedawno skończyłem dłubać przyczepkę, jest niewielka i można ją użyć jako dodatkowe miejsce noclegowe do kamperka gdy chce się wyjechać większą ekipą.
Budowę jej opisałem na bardziej przyczepkowym forum
https://forum.karawaning.pl/topic/30011-budowa-przyczepki-xs-%E2%80%93-czyli-%C5%82%C3%B3%C5%BCko-na-k%C3%B3%C5%82kach/

:spoko

Arnold1 - 2020-04-23, 13:48

Gratuluję, fajna nawet jako sypialnia dla dzieci, kiedy kamper przeladowany 😎
Świstak - 2020-04-23, 19:27

Piękna. Podziwiam rozmiary CNC samoróbki!
Skwarek - 2020-04-23, 19:42

Arnold1 napisał/a:
Gratuluję, fajna nawet jako sypialnia dla dzieci, kiedy kamper przeladowany 😎

Świstak napisał/a:
Piękna. Podziwiam rozmiary CNC samoróbki!

Dzięki ;)
Dzieciaki mogą tam urzędować tym bardziej, że jest tam całkiem dorosłe wyrko dla dwóch osób.
:spoko

sardynia - 2020-08-19, 16:06

nie wiem czy dobrze się podłączam, ale nie chcę wątku zakładać i zaśmiecać. Mam mały camping, dla 2-osobowej rodziny wystarczał, ale teraz dziecko w drodze i tak myślę, warto wymieniać na kamperwana? A może większa kupić i tyle? Nowe mi się podobają, ale byliśmy na targach MT w PO i widzieliśmy, ile to kosztuje...
LukF - 2020-08-19, 16:18

sardynia napisał/a:
nie wiem czy dobrze się podłączam, ale nie chcę wątku zakładać i zaśmiecać. Mam mały camping, dla 2-osobowej rodziny wystarczał, ale teraz dziecko w drodze i tak myślę, warto wymieniać na kamperwana? A może większa kupić i tyle? Nowe mi się podobają, ale byliśmy na targach MT w PO i widzieliśmy, ile to kosztuje...


Ale na Twoje pytania jak ktoś odpowie: zrób tak a tak, to będzie jego zdanie. A przecież decyzję co robić lub co kupić musisz podjąć w swojej rodzinie :lol:
Jak już będziesz wiedzieć na co się zdecydować to wtedy na forum można konkretniej doradzić :bukiet:
Lub skrytykować :bajer To ostatnie lubimy fest 8-)

Mazur - 2020-08-19, 16:27

Drodzy,
Trochę szukałem, ale chyba za mało. W każdym razie nawet jeżeli chodzi o uprawnienia na "B" (3500 + lekka np. N250) które rozumiem, to wywodów RÓŻNYCH było mnóstwo, ale nie o tym. Jako że samochód mam długi i sam w sobie ciężki + hak, to pytanie brzmi: Czy jak zrobię zestaw z "pustą" przyczepą lekką do 750 DMC i razem , powtarzam , razem nie będzie więcej MWłasnej ZESTAWU niż np. 4250kg, jest ok. ? Czyli kamper trochę przeładowany, ale przyczepa dosłownie lekka ?
Przeładowany pewnie mam jak jedziemy wszyscy , jakieś 100-200 kg, chociaż jak pozbyłem się pontonu i silnika to może w sam raz. Cena spokoju w zamian za opłaty via toll , to już indywidualne podejście.
Proste pytanie:
Czy liczy się suma zestawu , czy ważenie osobno kampera i osobno przyczepy ? Krótko i na temat proszę , zostanie dla innych ;) Jakieś ewentualne odnośniki do przepisów też się przydadzą :spoko

Banan - 2020-08-19, 17:51

Mazur napisał/a:
Czy liczy się suma zestawu , czy ważenie osobno kampera i osobno przyczepy ?

Na 100% ważony jest zestaw, czyli zespół pojazdów - 4250kg
:spoko

Cytat:
Prawo o Ruchu Drogowym Dział IV Rozdział I Art. 88.ust.2. pkt. 3 oraz 10:


Kategoria B uprawnia do kierowania:


pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.

Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 3 lit. b PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym). Dopuszcza się również, na mocy Konwencji Wiedeńskiej, ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.

Mazur - 2020-08-19, 18:38

Darku, dziękuję za info. Druga część to chyba czyjaś interpretacja, czy tak jest w praktyce ? Czy mając DMC kampera 3500kg , ale załadowanego np. do 3800kg , jak ciągnę pustą przyczepkę DMC 750kg o wadze rzeczywistej np. 200kg.(razem mam rzeczywistej 4000kg) to jest OK. To znaczy że w myśl przepisów "nie jestem przeładowany" ?
Wiem że na "B" mogę (akurat w tym przypadku) 3500 kamper +750 przyczepka lekka (warunek , przyczepka lekka) czyli razem 4250kg

Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 3 lit. b PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym). Dopuszcza się również, na mocy Konwencji Wiedeńskiej, ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.

adaml61 - 2020-08-19, 20:31

Banan napisał/a:
Na 100% ważony jest zestaw, czyli zespół pojazdów - 4250kg
Napewno nie , według ciebie zestawem sam. ciężarowy DMC16 T + przyczepa DMC16 T razem 32 T , samochód wazy 20 T a przyczepa 12 T , jest okej . ITD nie pozwoli ci odjechać bez przeładowania. Przecież jest 32T powinno być dobrze , jednak nie jest. Każdy pojazd ważony jest osobno a RMC nie może przekraczać DMC kazdego z osobna i suma RMC nie może przekraczać DMC zespołu pojazdów , nieważne czy to ciężarówka czy inny pojazd RMC nie może być wyższe od DMC , dotyczy to każdego pojazdu z osobna i złożonego z nich zespołu pojazdów .
Banan - 2020-08-19, 21:45

adaml61 napisał/a:
Napewno nie

Na pewno tak, to dotyczy tego konkretnego przykładu.

Banan - 2020-08-19, 21:47

Mazur napisał/a:
Czy mając DMC kampera 3500kg , ale załadowanego np. do 3800kg , jak ciągnę pustą przyczepkę DMC 750kg o wadze rzeczywistej np. 200kg.(razem mam rzeczywistej 4000kg) to jest OK. To znaczy że w myśl przepisów "nie jestem przeładowany" ?

Dokładnie tak.

adaml61 - 2020-08-19, 22:13

Spróbuj przewieżć busem, DMC 3,5t o ładowności 1,8 t z zapięta przyczepką 750kg ładunek o nie podzielnej masie 2,3 tony . Napewno przy kontroli nie odjedziesz dalej . A w razie wypadku żadna firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania z twojej polisy OC Art. 88.ust.2. pkt. 3 oraz 10 - Ten artykuł dotyczy uprawnień do kierowania pojazdem a nie możliwosci transportowych.
sardynia - 2020-08-20, 15:24

LukF napisał/a:
sardynia napisał/a:
nie wiem czy dobrze się podłączam, ale nie chcę wątku zakładać i zaśmiecać. Mam mały camping, dla 2-osobowej rodziny wystarczał, ale teraz dziecko w drodze i tak myślę, warto wymieniać na kamperwana? A może większa kupić i tyle? Nowe mi się podobają, ale byliśmy na targach MT w PO i widzieliśmy, ile to kosztuje...


Ale na Twoje pytania jak ktoś odpowie: zrób tak a tak, to będzie jego zdanie. A przecież decyzję co robić lub co kupić musisz podjąć w swojej rodzinie :lol:
Jak już będziesz wiedzieć na co się zdecydować to wtedy na forum można konkretniej doradzić :bukiet:
Lub skrytykować :bajer To ostatnie lubimy fest 8-)


Dobrze wiedzieć ;D. No tak, właściwie to na poznaniu innych zdania pod kątem wygody mi zależało. Chodzi mi raczej o część praktyczną, także o wjazdy do miasta i inne takie. Kwestia wygody najważniejsza, wyglądu mniej ;D . A właśnie z mężem nie wiemy, co zrobić, to napisaliśmy tutaj... ;p

LukF - 2020-08-20, 16:32

Wygoda i wjazd do miasta, na plażę = tylko kamper. Amen.

Postawić na kempingu i zwiedzać wszystko wokoło = tylko przyczepa kempingowa z autem. Amen.

Jak widać każdy sprzęt ma swoje zastosowanie. A Wy do czego chcecie używać? Jak odpowiesz sobie na to pytanie to będziesz wiedziała na co lepiej się zdecydować.
Zazwyczaj zakup przyczepy jest spoooro tańszy. Za wszechstronność kampera trzeba zapłacić więcej :spoko

jol030 - 2020-09-18, 13:11

Mnie znowu wszyscy dookoła polecają kampervana, bo na początek będzie wygodniejszy i nowocześniejszy i nie trzeba będzie jeździć dużym kamperem. Macie takie samo zdanie w tym temacie? Za każdym razem wypożyczamy po prostu busa, ale w przyszłym roku chcielibyśmy spróbować czegoś nowego.
LukF - 2020-09-18, 15:10

jol030 napisał/a:
Mnie znowu wszyscy dookoła polecają kampervana, bo na początek będzie wygodniejszy i nowocześniejszy i nie trzeba będzie jeździć dużym kamperem. Macie takie samo zdanie w tym temacie? Za każdym razem wypożyczamy po prostu busa, ale w przyszłym roku chcielibyśmy spróbować czegoś nowego.


A jak wypożyczasz tego busa to jest on wygodniejszy od np. Twojej przyczepy? I nowocześniejszy w znaczeniu części "do mieszkania" od Twojej przyczepy ?

jol030 - 2020-09-20, 10:43

No właśnie znajomi, którzy korzystali mówią, że jest to bardzo wygodna opcja. Nowoczesna moim zdaniem, jeśli chodzi o całość, bo wcześniej takiego czegoś nie było, a w zasadzie raczej zwykły bus to nie jest.

Już teraz nie wiem, co będzie lepsze. Jeszcze mam czas na przemyślenia.

EwaMarek - 2021-03-17, 20:53

Trzeba odświeżyć temat bo jak mają zacząć ważyć kampery to przyczepki nam zostaną :gwm

Tak na poważnie to mam pytanie. Kto zakładał sam hak z belkami w kamerze i ile taka atrakcja waży? W poprzednich kamperach hak był lub sam zakładałem ale na szczęście była solidna rama więc tylko belka z hakiem i gotowe.
Teram pod garażem mam tylko dwa delikatne ceowniki i trzeba by dołożyć kawałek ramy i dopiero belka z hakiem...

Pytałem w jednym miejscu i odpisali mi że ok 50 kg ... :shock:

Drugie pytanie - kto jeździ z tymi krótkimi przyczepkami i jak to się sprawdza. Nie chodzi o ładowność tylko o parkowanie na mieście czy miejsce na kempingach i związane z tym opłaty.

EwaMarek - 2021-03-17, 21:04

najlepiej wywalić te profile co sa i założyć taką ramę

a o taką przyczepkę mi chodziło

aviator - 2021-03-17, 21:12

Kupiłem kampera z nowozalozonym hakiem podobno wyszło okolo 30kg+. Mając samą kat.B pojezdzilem trochę z krótka przyczepka - kontener, w jeździe do przodu możesz zapomniec, ze ja masz, opłat dodatkowych na kempingach nie uświadczyłem ale było po sezonie. Parkowanie i cofanie w wąskich uliczkach upierdliwe ale po nabraniu wprawy już mi to nie przeszkadzało. Najgorzej sprawdza się taki zestaw wjeżdżając w różne dzikie miejsca, gdzie jest mało miejsca na zawrócenie i cofanie i zdarzylo mi się odpiąć i odwrócić....
Na koniec uznałem to jednak za męczące rozwiązanie i zrobiłem C+E - teraz zapne co najwyżej lawetę z małym autem a nie mała przyczepke :mrgreen:

szkl - 2021-03-17, 22:10

aviator, też tak myślałem zrobić i na początku COVIDU jak można było zdawać zrobiłem C+E (06.2020) z myślą - coś doczepię i... i na tym się skończyło. Nic nie doczepiłem cięższego. Ale mam więc może kiedyś... hmmm
Comsio - 2021-03-18, 07:30

EwaMarek napisał/a:
najlepiej wywalić te profile co sa i założyć taką ramę

a o taką przyczepkę mi chodziło



:kawka:
Montowałem hak u siebie.
U mnie są otwory w tych profilach pod montaż haka. :ok
Wiec nowe otwory w haku, i jest :ok
Hak od jakiegoś LT-ka 35kg

200pln + 37 przegląd na stacji.

Zestaw wagowo, kamp 3450, i cepka ok 300kg ,skuter,ponton,beczka bimbru. :szeroki_usmiech

EwaMarek - 2021-03-18, 08:03

aviator szkl co jest wpisane w dowodzie gdy kamper ma pow 3,5t? Teraz jest pojazd specjalny , przeznaczenie kempingowy.
Czemu pytam bo jeśli jest wpisane ciężarowy to jakie wtedy ograniczenia??? Na pewno viatol ale co dalej???

koko - 2021-03-18, 08:12

EwaMarek napisał/a:
aviator szkl co jest wpisane w dowodzie gdy kamper ma pow 3,5t? Teraz jest pojazd specjalny , przeznaczenie kempingowy.
Czemu pytam bo jeśli jest wpisane ciężarowy to jakie wtedy ograniczenia??? Na pewno viatol ale co dalej???


Ja mam wpisane 4500kg DMC w poz.J=M1 czyli osobowy, przeznaczenie specjalny campingowy,
Viato obowiązuje pow 3,5T bez względu na rodzaj pojazdu .
Samochod osobowy z przyczepką jak przekracza 3,5T też Viatol

LukF - 2021-03-18, 08:46

Viatoll umiera 30 czerwca. Wtedy wygasa ten system.
Od połowy maja można się rejestrować do nowego systemu zarządzanego przez KAS. Osobówki czyli nasze kampery również, mogą przystąpić to systemu pod koniec roku .

A w dowodzie rej.kamper będzie miał specjalny kempingowy nawet wtedy gdy DMC jest powyżej 3.5T :bigok

EwaMarek - 2021-03-18, 08:49

koko, Jak jest z dojazdem do centrum miast bo ograniczenia czy na kempingi - wpuszczają? Chociaż jeśli nikt nie sprawdzi dowodu rej to w zasadzie nie wiadomo czy kamper jest 3,5t czy więcej.
EwaMarek - 2021-03-18, 08:51

LukF, Nie wiedziałem - ciekawe czy kasę oddadzą przy zdawaniu pudełek.
aviator - 2021-03-18, 09:26

Tak jak koledzy piszą: jest specjalny kempingowy M1
Do miasta wjeżdżasz normalnie, często masz ograniczenie do 3,5t a inaczej do kempingu nie dojedziesz. Większość ograniczeń obowiązuje ciężkie i duże auta a nie kampery.

darek 61 - 2021-03-18, 09:44

Ktoś z nas kiedyś zbudował przyczepę dwu hakową ze skrętnymi kołami.Ne mogę tego odszukać.Ciekawy jestem czy nadal ją używa.
szkl - 2021-03-18, 09:46

Tak jak koledzy piszą. M1 specjalny kempingowy. Tonaż nie ma znaczenia. Większość znaków ma zakaz 3,5 co oznacza rzeczywistej RMC a nie DMC. Nawet znak B5 baśnie obowiązuje bo dotyczy ciężarowych czyli tychN1-N3 a my mamy M1
SlawekEwa - 2021-03-18, 10:40

szkl napisał/a:
Tak jak koledzy piszą. M1 specjalny kempingowy. Tonaż nie ma znaczenia. Większość znaków ma zakaz 3,5 co oznacza rzeczywistej RMC a nie DMC. Nawet znak B5 baśnie obowiązuje bo dotyczy ciężarowych czyli tychN1-N3 a my mamy M1

a jak po drodze trafi się mostek 2.5T :-P

LukF - 2021-03-18, 11:05

SlawekEwa napisał/a:
szkl napisał/a:
Tak jak koledzy piszą. M1 specjalny kempingowy. Tonaż nie ma znaczenia. Większość znaków ma zakaz 3,5 co oznacza rzeczywistej RMC a nie DMC. Nawet znak B5 baśnie obowiązuje bo dotyczy ciężarowych czyli tychN1-N3 a my mamy M1

a jak po drodze trafi się mostek 2.5T :-P


No.to przejdzie albo nie :mrgreen:

yamah - 2021-03-18, 13:18

darek 61 napisał/a:
Ktoś z nas kiedyś zbudował przyczepę dwu hakową ze skrętnymi kołami.Ne mogę tego odszukać.Ciekawy jestem czy nadal ją używa.

tu masz prototyp :

EwaMarek - 2021-03-18, 14:02

tu było trochę o tej przyczepce

https://www.camperteam.pl...EAtne&start=165

EwaMarek - 2021-03-18, 14:18

przyczepka ze skręcanymi kołami

https://www.camperteam.pl...EAtne&start=990

https://www.camperteam.pl...Atne&start=1035\\

Ciekawe czy ta przyczepka jeździ???

szkl - 2021-03-18, 15:29

SlawekEwa napisał/a:
szkl napisał/a:
Tak jak koledzy piszą. M1 specjalny kempingowy. Tonaż nie ma znaczenia. Większość znaków ma zakaz 3,5 co oznacza rzeczywistej RMC a nie DMC. Nawet znak B5 baśnie obowiązuje bo dotyczy ciężarowych czyli tychN1-N3 a my mamy M1

a jak po drodze trafi się mostek 2.5T :-P


to wówczas i 3,5DMC nie dasz rady :-P :wyszczerzony: :ok

Robold - 2021-05-11, 11:56

Koledzy, a co myślicie o takim rozwiązaniu
https://www.youtube.com/watch?v=3bTVwa_69Do
a tu jest więcej łącznie z animacją jak jest zbudowana ta przyczepka
https://www.freedomhauler.com/
chyba łatwiejsza do zrobienia

EwaMarek - 2021-05-11, 12:08

U nas to chyba czegoś takiego nie można ciągać - jak zwykle w USA - wszystko wolno...
EwaMarek - 2021-05-11, 12:25

Jak już temat ruszony o przyczepie do kampera.
Pytanko - ktoś używa przyczepę ale taką krótką a szeroką? Kiedyś była opisywana na forum. Zakładam hak do kampera ale chcę kupić przyczepę żeby była max krótka . Łatwiej będzie się zmieścić na kempingu a ostatecznie mogę ją postawić na tyle.

Robold - 2021-05-11, 13:15

EwaMarek napisał/a:
U nas to chyba czegoś takiego nie można ciągać - jak zwykle w USA - wszystko wolno...

Chyba jednak stosując normalny zaczep i dwa boczne odciągi będzie to możliwe.

EwaMarek - 2021-05-11, 13:20

Musisz spytać jakiegoś diagnosty ale u nas w Polsce masz homologację na hak i chyba nic innego nie można założyć ... Było na forum o przyczepce wleczonej...

Inaczej - możesz założyć wszystko tylko w razie wypadku bekniesz za to co nie ma homologacji i nie jest fabrycznie zamontowane w aucie.

darek 61 - 2021-05-11, 14:04

Ułatwia cofanie,to plus,reszta to same minusy.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group