Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - założenie haka do kampera

EwaMarek - 2008-04-20, 23:15
Temat postu: założenie haka do kampera
zapewne znacie mojego kampera z opisów, więc do rzeczy.

rama z tyłu montowana jest w profile, czy mogę w te same profile zamontować hak? bez papierów.

jak zalegalizować tak i hak? bo nie ma w handlu haków do kamperów

proszę o info w tej sprawie

eler1 - 2008-04-20, 23:26

sama legalizacja to jedziesz na przegląd i diagnosta sprawdza na kuli iso ,tabliczkę znamionową określa nośność haka w zależności o modelu samochodu i poszło przynajmniej tak kiedyś było :mikolaj
tadek - 2008-04-20, 23:44

O ile mi wiadomo, musisz założyć hak w warsztacie posiadającym odpodowiednią autoryzację. Bliższe informacje otrzymasz pod adresem www.masterhak.com.pl
Jestem tam umówiony na montaż za 2 tygodnie. Korzystałem z ich usług kilkakrotnie. Polecam. :spoko
A bez papierów nie ryzykuj. Zdarzyło mi się na trasie, że po przeciwnej stronie drogi stał miś. Po moim przejeździe z przyczepą odstąpił od kontrolowanego właśnie samochodu, i rzucił się na sygnale w pogoń za mną.
Był strasznie zdziwiony, że wszystko było ok. Próbował mi nawet udowodnić przekroczoną długość zestawu, i niewłaściwe oznakowanie. Niestety na wszystko byłem przygotowany. Auto miało w papierach możliwość ciągnięcia przyczepy 1700 kg. Przyczepa miała 1650 DMC. Ja posiadałem prawo jazdy E do B. Hak posiadał homologację i odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym.

Nie ryzykuj. Pierwszy lepszy miś Cię złapie na każdej kombinacji z hakiem. To ich "konik".
Nie daj im satysfakcji, i jedź z przekonaniem, że jesteś ok. Jak mówi Mirek eeik "mój kamper, moja wolność!!".

eler1 - 2008-05-24, 14:04

ostatnio chciałem pomóc koledze CrazzyJack-owi i go pociągnąć bo kamperek nie chciał mu odpalić. Podstawiam się tyłem a tam nie ma za co złapać - klapa . Więc po kaskadersku przednim hakiem pociągnołem go na wstecznym. Więc trzeba było coś wymyślić i tu jest problem w kamperach z bagażnikiem - wymyśliłem tak , kątownik 50x50x5 mocowany na oryginalne śruby szt.2 fi 10 do montażu haka lub bagażnika w ramie bagażnika
EwaMarek - 2008-05-25, 21:58

[quote="tadek"]

ile kosztował założenie haka?

tadek - 2008-05-25, 22:58

Zapłaciłem 700 zł. Zrobiony jest solidnie i porządnie, ze wszystkimi atestami, tabliczkami i homologacjami. Wykonanie i montaż trwały 6 godzin. Hak wraz z belkami mocującymi był wykonany indywidualnie dla tej konstrukcji pojazdu, dlatego tak długo to trwało.
CrazyJack - 2008-05-28, 08:24

eler1 napisał/a:
ostatnio chciałem pomóc koledze CrazzyJack-owi i go pociągnąć bo kamperek nie chciał mu odpalić. Podstawiam się tyłem a tam nie ma za co złapać - klapa . Więc po kaskadersku przednim hakiem pociągnołem go na wstecznym.


Jeszcze raz pragnę gorąco podziękować.

Eler mam nadzieje, że w przyszłości nie będzie już takiej potrzeby,
wymieniłem wszystkie przewody prowadzące do rozrusznika i DZIAŁA !!!

dominik - 2008-06-29, 20:32
Temat postu: Re: założenie haka do kampera
EwaMarek napisał/a:
zapewne znacie mojego kampera z opisów, więc do rzeczy.

rama z tyłu montowana jest w profile, czy mogę w te same profile zamontować hak? bez papierów.

jak zalegalizować tak i hak? bo nie ma w handlu haków do kamperów

proszę o info w tej sprawie


ja mam taką samą zabudowę i hak, jak chcesz mogę zrobić foty i podać

EwaMarek - 2008-07-21, 22:15

poproszę fotki moż coś wymyśle ale po zmianie kampera na słabszy obawiam się że już nic nie pociągne bo sam ledwo się ciągnie :-)))
niiby 1,9 td a słabszy jest od 2,5 d

EwaMarek - 2008-08-18, 20:42

"ja mam taką samą zabudowę i hak, jak chcesz mogę zrobić foty i podać"

daj fotki może jednak się skusze

czasami jak jedziemy na wekend to przyczepka by się przydała - w supermarketach jakieś zakupy się zrobi

dominik - 2008-08-19, 21:51

Był urlop, przepraszam, oto foty
http://img49.imageshack.u...p8190190gp6.jpg
http://img218.imageshack....p8190191pi0.jpg
http://img141.imageshack....p8190193ps9.jpg
http://img229.imageshack....p8190194mt9.jpg
http://img380.imageshack....p8190200xt0.jpg

z tego co widać jest to hak na płytce i przykręcony śrubami do poprzeczki podpór

EwaMarek - 2008-08-19, 22:31

no to mnie zamurowało :shock:

jak oglądałem haki w innych kamperach i nowe w katalogach to był to kawał ramy mocowany pod autem i na końcu hak

a u Ciebie jest tylko hak przykręcony do delikatnej belki???


czy to orginał? czy z jakiegoś innego auta zamontowany?

dominik - 2008-08-19, 22:43

Ta belka nie jest delikatna, to kawał żelaza, od zabudowy, profil zamknięty, grubościenny, ocynkowany
auto przyjechało z Niemiec z zamontowanym hakiem

dominik - 2008-08-19, 22:50

Zobacz na grubość klinów wzmacniających
http://img228.imageshack....p8190202ez0.jpg
a z boku jest tabliczka
http://img135.imageshack....p8190198gx7.jpg

EwaMarek - 2008-08-20, 23:18

wiem że ta belka jest mocna ale jak pisałem widziałem inne mocowania

ja do tej belki mam podwieszoną ramę - jak do motocykla ze skrzynią

myśle że taki hak bedzie tańszy, musze poszukać i się dowiedzieć kto mi wystawi kwit na montaż

dominik - 2008-08-24, 11:34

A po co kwit na montaż :?:
stacja kontroli i starostwo = wpis w dowodzie

EwaMarek - 2008-08-24, 21:30

a to haka nie powinna montowac jakaś firma z uprawnieniami? wystawić kwit.

mogę sam założyć?

i zrobić jakieś badanie techniczne pojazdu?

janusz - 2008-08-25, 09:28

Faktura jest potrzebna obligatoryjnie przy montażu LPG. Przy haku powinno wystarczyć zaświadczenie ze stacji kontroli, Czasami urzędnicy z rejestracji są nadgorliwi i wołają różnych kwitków. Najlepiej idź do swojego urzędu i zapytaj, jak każą fakturę, to proś o podanie przepisu na podstawie którego wymaga faktury.
Hak żeby był zarejestrowany musi mieć atest, Wybity jest na kulce, albo słowo "ISO 50" albo "B" W trójkącie. Musi mieć tabliczkę znamionową z opisem. W wypadku kamperka powinien mieć zdejmowaną kulkę. Polskie przepisy jeszcze nie wymagają ale kamperkiem często za granicę, a tam potrzeba. Potrzebne dwa lusterka w czasie ciągnięcia przyczepy i kierunkowskazy na błotniku widoczne z boku, to jednak to chyba wszystkie kamperki mają.

EwaMarek - 2008-08-27, 21:40

http://www.allegro.pl:80/...?item=426096820

znalazłem firme która sprzedaje takie haki

odpisano mi że mogę sam założyć taki hak i zgłośić do rejestracji.

dominik - 2008-08-27, 22:46

Pamiętaj o śrubach mocujących, by były o odpowiedniej twardości i o gnieździe dla wtyki
janusz - 2008-08-27, 22:51

W kwestii formalnej. EwaMarek
Nie jestem pewien czy to zdjęcie może być kopiowane. Może jednak wystarczy link, kto będzie chciał to kliknie i zobaczy.

EwaMarek - 2008-08-28, 10:11

co do zdjęcia - linki na alegro są nieaktywne po 2-3 miesiącach a tak przynajmniej widać o czym mowa

Dzięki forum ponownie mam załatwiony kolejny temat.

U nas w wydziale komunikacji wystarczy dokument z badania technicznego , dowód rejestracyjny i karta pojazdu.

Dzięki za pomoc

janusz - 2008-08-29, 15:30

Zrobiłem to tak.
Tolo-Digli - 2008-08-29, 15:33

wszystko niby ok ale pisałeś że zrobiłeś to tak a nie widać na tych fotkach abyś co kolwiek robił :haha: :haha: :haha:
janusz - 2008-08-29, 15:35

Zdjęcia :haha:
janusz - 2008-08-31, 11:42

Auto pojechało na rajd 4x4 do Bochni. Zużycie paliwa 10,5/100.
Bim - 2008-08-31, 11:58

a bez tylnego balastu ile, jaka różnica w spalaniu chyba miał zadyszke troszkę kamperek
janusz - 2008-08-31, 12:28

Generalnie to pali poniżej 10. tak przy 90-100. Tutaj musiał jechać wolniej. Pewnie przy porównywalnej prędkości w granicach 70 to różnica jakieś 2-2,5 litra. Zadyszki to on raczej nie ma. Około 130 KM 310Nm. Bywają kłopoty z przeniesieniem napędu na drogę przy gwałtownym dodawaniu gazu. :haha:
MirekM - 2008-08-31, 19:05

janusz napisał/a:
Bywają kłopoty z przeniesieniem napędu na drogę przy gwałtownym dodawaniu gazu.

A co. Dęba staje? Taka jazda, podobnie jak w przypadku motocykli, jest zabroniona. Musisz w takim razie delikatnie obchodzić się z gazem.

EwaMarek - 2008-08-31, 20:16

niezły przekręt - że diagnosta się podpisał pod czymś takim???

jak ja rozmawiałem to ma być orginał nie żadne spawanie na kolanie

u mnie jest belka orginalna więc tylko sam hak przykręce.

EwaMarek - 2008-09-02, 07:17

cofam co napisałem poprzednio

:mrgreen:

po kwicie od diagnosty też musiałem zrobiś przekręt - obniżyć hak o ok 10 cm ponieważ po przykręceniu go normalnie na belce przyczepka piała do nieba jak samolot przy starcie.

teraz jest ok - fotki jak zrobie lekkie malowanie balszki pod hakiem i gniazdo 12v założe

DOMINIK
a jak ty podpinasz przyczepke? twój kamper ma niżej zawieszenie tylne???
poprzedni mój kamper miał niżej tył ale to była wina wybitych resorów

dominik - 2008-09-03, 12:51

Ja mam dołożone jedno pióro do resora, kamper stoi równiuteńko, a przyczepy nie zapinałem,
ale taka od osobówki to na pewno w niebo poleci :lol:

EwaMarek - 2008-09-04, 21:46

wszystko ok

nawet z kempingiem na haku radzi sobie nieźle :-D

EwaMarek - 2008-09-07, 21:10

zapomniałem zrobić zdjęcia

to jest po założeniu skrzyni

EwaMarek - 2008-09-07, 21:15

to powyżej jest zrobione po założeniu skrzyni
Dembomen - 2008-09-08, 16:47

Hej!
Mam miejsce na dywanik i akcesoria markizy, może wam będzie odpowiadać?,to ta rura nad światłami. :szeroki_usmiech
Hej!

EwaMarek - 2008-09-08, 16:56

niestety jest to za mała średnica

ten dywanik jest ze sztucznej trawy wiec po zwinięciu troche zajmuje

normalnie był między skrzynią a zdeżakiem ale teraz jest tam hak i się nie mieści

Dembomen - 2008-09-08, 20:12

Hej!

EwaMarek napisał/a:
niestety jest to za mała średnica


Średnicę można dobrać do grubości,mój dywanik, wycieraczka i trzy poprzeczki do markizy mieszczą się i nie zmienia to wyglądu.

Hej!

EwaMarek - 2008-09-18, 20:31

co do dywanika to już go nie ma - młody dog mi go zeżarł!!!!


a co do holowania przyczepy kempingowej kamperem to atrakcja żadna - cieżko ma samo auto a i długość zestawu jest trochę męczoca do prowadzenia...

oczywiście są i dobre strony - wyjazd większą gromadką - spanie każda rodzina w swoim domku to naprawde luksus


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group