Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Dethleffs - Problem z ładowaniem akumulatora w cześci mieszkalnej

swierzak - 2017-09-12, 11:46
Temat postu: Problem z ładowaniem akumulatora w cześci mieszkalnej
Ostatnio pojawił się problem z ładowniem akumulatora w zabudowie przez alternator .
Podczas uruchomionego silnika ładuje się tylko akumulator pojazdu , Na panelu wskaznik ładowania aku pojazdu dochodzi do około 14v a wskaznik aku zabudowy nie zmienia swojej pozycji bez względu czy silnik pracuje czy nie . Pokazuje tylko tyle na ile naładuje go panel solarny
Mam na dachu panel solarny który ładuje oba akumulatory . na kontrolerze tego panelu są 3 diody .
Zielona - ładuje akumulatory
Czerwona - brak ładowania np w nocy
Żółta - zapala się kiedy uruchomiony jest silnik

Teraz kiedy działa silnik nie zapala się żółta dioda , tylko świeci zielona w dzień lub czerwona w nocy . Ładuje się tylko akumulator pojazdu .
Kiedy świeci się zielona a silnik jest wyłączony panel ładuje oba akumulatory .

To nie przestało działać tak od razu , wcześniej parę razy tak się działo że nie paliła się ta doda żółta i nie ładował jednego akumulatora w trakcie jazdy ale zazwyczaj tylko na chwile max jakies 2 godziny ale potem nagle wszystko wracało do normy i ładował oba . Od pewnego czasu jakoś nie wraca do normy i ładuje tylko jeden .



Mam nowy alternator od jakiś 2 lat ( po wymianie na nowy ładował bez problemu oba )
Dodatkowo od niedawna czasami w trakcie jazdy zapala mi się na kilka minut kontrolka akumulatora,ale na panelu ładowania pokazuje ze akumulator pojazdu się ładuje przez alternator .

Co to może być ??? miał ktoś coś podobnego ?

:(

dziwaczek - 2017-09-12, 12:12

Poczytaj ten watek http://www.camperteam.pl/...owania&start=15 (opisuje tam moja walkę z podobnym problemem (nie miałem wtedy solara) ja stawiam na tę pi.... złączkę na przewodzie - poszukaj jej u siebie, powinna być przy akumulatorze silnikowym).
Sprawdź przewód D+ od alternatora cienki czarny - to sterowanie ładowaniem - no nim jest ta złączka przypięta a i sprawdź naciąg paska klinowego.
Powodzenia

MisioKRAK - 2017-09-12, 17:10

Ogólnie mówiąc ja miałem spore kłopoty z głównym energoblokiem...(mam też Dethleffsa z 92)
I może to jest jakiś Twój problem...

Jak masz realizowane ładowanie 2 akumulatorów solarem?

Kamil Cz - 2017-09-12, 20:57

Sprawdż połączenia przewodów na klemach akumulatora silnikowego.
Z klemy dodatniej jest poprowadzone ładowanie akumulatora zabudowy.
Często połączenia są zaśniedziałe. Rozkręć i dobrze oczyść.
Sprawdż przejście miernikiem lub kontrolką miedzy klemami a energoblokiem.
W Twoim modelu o ile dobrze pamiętam znajduje sie nad nogami pasażera.

swierzak - 2017-09-17, 20:46

Posprawdzałem , poszukałem tej złączki na przewodzie ale jej nie znalazłem :(
U mnie to wygląda tak :

Od klemy plus idzie czarny kabel po czym kieruje gdzieś do kabiny przez otwór obok zbiornika na płyn chłodniczy:


Od tego otworu odchodzi cieńszy czarny kabel ( zaznaczyłem czerwoną strzałką )

I ten czarny kabelek kończy się nigdzie nie podłączony po prawej stronie koła zapasowego ....
zaznaczyłem na czerwono :



Alternator wygląda tak :


Co do energobloku to chyba jest to ?



Znalazłem schemat kostek i podłączeń do wszystkiego w tym energobloku ale po niemiecku bo mam jeszcze oryginalne książeczki Dethleffs :)

Nie mam pojęcia jak mam podłączony solar . z tego co wiem to tylko mam ten panel :


dziwaczek - 2017-09-17, 20:50

sterownik solara pokazuje ze ładuje,
Podejrzewam ze ten kabel szukany to ten odcięty i powinien iść do D+ alternatora poszukaj czy nie ma tam podobnego?

MisioKRAK - 2017-09-20, 14:40

A na wtyczce do energobloku masz + z jednego i z drugiego akumulatora?
Bo problem może być w kablach lub energobloku...

swierzak - 2017-09-23, 16:53

witam po małej przerwie w grzebaniu przy kablach :) do mojego alternatora są podłączone 2 kable i masa . Jeden idzie do wiązki tam gdzie idą tez kable z wentylatora a drugi idzie chyba do stacyjki . Gdzie ma być podłączony ten tajemniczy D+ ??? Co do tego energobloku to chyba na wtyczce są osobne plusy na akumulator
MisioKRAK - 2017-09-24, 09:28

Wydaje mi się że D+ to "+ postacyjkowy"
dziwaczek - 2017-09-25, 08:16

D+ to kabel idący do stacyjki (sterowanie i kontrolka ładowania) aż od lampki ładowania, Myślę że na Twojej fotce to ten cieńszy czerwony - szukaj na nim złączki a od niej kabla idącego na zabudowę.
Czarna i Krzysiek - 2017-09-25, 10:57

Miałem identyczny problem. Sprawdź przy okazji, czy dochodzi Ci napięcie 12V do lodówki po uruchomieniu silnika, bo zakładam się, że nie.
Ten cienki kabelek to kabelek podający sygnał ładowania do przekaźnika/sterownika, który załącza ładowanie pokładowego aku i podaje napięcie do lodówki. U mnie połączony byłł taką kostką, która zaśniedziała i najpierw też raz było raz nie było aż w końcu skończyło się na dobre. Usunąłem kostkę, dałem nową, zwykłą do połączeń elektrycznych, tam nie ma dużego prądu, i od tamtej pory wszystko śmiga jak należy.

Czarna i Krzysiek - 2017-09-28, 08:59

No i jak kolego, poradziłeś sobie z problemem ? Ja mam już kampera pod domem, więc jakby co, mogę Ci pstryknąć fotki jak to u mnie wygląda i o który przewodzik mi chodzi.
MisioKRAK - 2017-09-30, 22:57

U mnie w energobloku nie jest sterowanie + postacyjkowym a wyższym napięciem niż 12,5V więc w sumie niemalże cały czas przekaźnik jest "sklejony" (myślę że będzie lepiej to przestroić na np 13,2-13,5V (tylko boję się o sterowanie lodówki, ale to też kwestia czasu).
Zanim to rozgryzłem wstawiłem sobie separator akumulatorów Cyrix...i myślę że będę chciał to jednak jakoś połączyć...

swierzak - 2017-10-02, 18:20

Czarna i Krzysiek napisał/a:
No i jak kolego, poradziłeś sobie z problemem ? Ja mam już kampera pod domem, więc jakby co, mogę Ci pstryknąć fotki jak to u mnie wygląda i o który przewodzik mi chodzi.


Kamper jest u elektryka w warsztacie , mam nadzieje ze sobie poradzą z moim kamperem i jego plątanina kabli :)
Czyli ten D+ jest połączony z tym co idzie od alternatora do stacyjki ? :?:

Czarna i Krzyśku pstryknij mi proszę foteczke jak to u Was działa :)

pozdrawiam

swierzak - 2017-10-09, 11:47

MisioKRAK napisał/a:

Zanim to rozgryzłem wstawiłem sobie separator akumulatorów Cyrix...i myślę że będę chciał to jednak jakoś połączyć...



No i kamper wrócił z warsztatu , niby ładuje oba akumulatory , D+ podłączony do alternatora ale podobno jakaś elektronika w alternatorze zawiodła ( podobnobył to tani chinski odpowiednik ) wymienili na lepszą ale jednak nie jest tak kolorowo bo okazuje się że teraz ten akumulator z zabudowy rozladowywuje ten z pojazdu . Wystarczy ze włącze na dłuzej oświetlenie w zabudowie , wentylator z ogrzewania oraz wentylator dachowy i .... nie mogłem rano odpalić silnika bo sie rozładował :( dziwnym jest kiedy grzeje swiece żarowe żeby odpalić to na wskazniku od naładowania akumulatorów pokazuje mi ze pobiera na to moc z dwóch akumulatorów na raz .

dziś wracam do warsztatu .
Co powiedzieć elektrykowi ?
Co robić ? czy ten separator może pomóc ?

wirefree - 2017-10-09, 12:00

moze masz lodowke wlaczona
dziwaczek - 2017-10-09, 12:16

Lodówka powinna pracować tylko przy odpalonym silniku!
Separator powinien rozwiązać problem - tylko za rozdzielenie aku. odpowiedzialny jest standartowo energoblok - więc coś źle w nim działa.
Możliwe że akumulatory wpięte są poprostu równolegle a tak być niepowinno!

swierzak - 2017-10-09, 12:35

dziwaczek napisał/a:
Lodówka powinna pracować tylko przy odpalonym silniku!


lodówka jest wyłączona , poza tym o ile pamiętam to dało się ją włączyć tylko na odpalonym silniku . inaczej wogóle nie dało się włączyć bo przełącznik nie świecił na zielono

Gdzie taki separator podłączyć ? i czy nie będzie robił problemu solarowi na dachu w ładowani obu aku ?

dziwaczek - 2017-10-09, 18:09

Solar (regulator solara) podłącz do akumulatora zabudowy i tyle, ale najpierw dojdź z tą instalacja do łądu, bo nie może rozładowywać się akumulator silnikowy przez rozładowywanie akumulatora zabudowy

Tu masz opis separatora https://techtron.pl/p2523,modul-ladowania-dodatkowego-akumulatora-separator-sa40.html

swierzak - 2017-10-10, 09:57

Dziwnym jest że teraz po naładowaniu prostownikiem akumulatora silnikowego i zamontowaniu ..... znowu nie ładuje mi akumulatora z zabudowy tylko silnikowy . Tak jak przed wizytą u elektryka
Ładoiwał oba kiedy odebrałem od elektryka ale podczas używania aku z zabudowy rozładował się aku z silnika a po naładowaniu aku z silnika znowu "wąż połyka swój ogon" ....... juz nie wiem co mam o tym myśleć ......


okazuje sie ze bezpiecznik 40 sie przepalił i dalej przepala

MisioKRAK - 2017-10-10, 12:16

Jak mówiłem...ja zmieniłem cały alternator na znacznie mocniejszy i wstawiłem separator...mam nadzieję ze jak teraz będzie chwilka czasu to jeszcze uda mi się pogrzebać coś w tym energobloku...a co do uciekającego prądu...może warto sprawdzić czy gdzieś on nie "wypływa".
dziwaczek - 2017-10-10, 12:45

Sprawdz masy!!!! Kiepska masa- prąd ucieka!
swierzak - 2017-10-12, 15:09

Zna ktoś dobrego elektryka na slasku lub okolicach co zna sie na kamperach , elektroblokach i alternatorach ? byłem juz w 3 miejscach i wszyscy rozkaładaja ręce i mówią że się nie znają i nie potrafią mi mojej usterki naprawić :(




edit : Odłączyłem ten D+ zrobiłem tak jak było wcześniej . Alternator ładuje rozruchowy . zabudowę ładuje panel a rozruchowy nie rozładowuje się kiedy używam urządzeń w zabudowie . mam nadzieje że o tej porze roku po drodze do Portugalii 100W panel da radę :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group