Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Holowanie w stylu brytyjskim

RadekNet - 2017-12-30, 18:13
Temat postu: Holowanie w stylu brytyjskim
Cześć

Sporo tu Wyspiarzy to może ktoś mi wyjaśni ;) Chodzi mi o holowanie samochodu (osobowego, za kamperem) na "brytyjskim" sztywnym holu bez kierowcy.

Mogę Irlandii/UK tak jechać po autostradzie?
Mogę irlandzkim autem ciągnąc tak samochód we Francji czy w Niemczech? Bo widuje się takie zestawy brytyjskie, ale czy to na pewno legal po za UK?? W Polsce niby po autostradzie nie wolno holować, ale ... tyczy się to też obcych samochodów i takiego holu?

goliat135 - 2017-12-30, 21:38

Nie wolno holowac pojazdu na autostradzie. Wyjatek, holowanie do najblizszego parkingu lub zjazdu z autostrady.
RadekNet - 2017-12-30, 21:57

goliat135 napisał/a:
Nie wolno holowac pojazdu na autostradzie. Wyjatek, holowanie do najblizszego parkingu lub zjazdu z autostrady.


Eeee chyba w UK nie ma takiego przepisu...

SlawekEwa - 2017-12-30, 22:33

goliat135 napisał/a:
Nie wolno holowac pojazdu na autostradzie.

Nie wyobrażam sobie jak te pokażne integry na brytyjskich blachach ze Smartem na trójkącie z tyłu śmigają do Hiszpanii bocznymi drogami.

izola - 2017-12-30, 23:39

Cytat:
Sporo tu Wyspiarzy to może ktoś mi wyjaśni ;) Chodzi mi o holowanie samochodu (osobowego, za kamperem) na "brytyjskim" sztywnym holu bez kierowcy.

Kodeks w DE mówi że wolno holować na sztywnym holu /sztanga na autostradzie od miejsca awarii do następnego zjazdu z autostrady.

Natomiast sztywne holowniki posiadające oś , mogą być obsługiwane tylko przez kierowcę posiadającego prawo jazdy kategorii BE.

Wszystko co wystaje ponad 1,5 m poza auto musi być oświetlone i w ruchu posiadać sprawne kierunkowskazy ...tak mam nawet na bagażniku rowerowym :-P :spoko

vwyogi - 2018-01-01, 20:58

W PL swoim T4 ciągam garbusa na sztywnym holu. Światła mam na dodatkowej belce przyczepianej do tylnego zderzaka garbusa a zasilanie z T4. W garbusie aku odłączone i kluczyk w stacyjce przekręcony. Da się ale ciężko, max prędkość 60-70km, szybciej wolałem nie ryzkować
Spax - 2018-01-01, 21:23

Holowanie nie jest tym samym co ciągnięcie przyczepy/naczepy. Trzeba więc ustalić czym jest takie "cuś" o czym pisze RadekNet
janusz - 2018-01-01, 21:38

Spax The Dog napisał/a:
Trzeba więc ustalić czym jest takie "cuś"

Chyba nie trzeba ustalać, wystarczy przeczytać w DR. Pierwszy wpis, na pierwszej stronie, patrząc na rozłożony DR po stronie z danymi pojazdu.

Spax - 2018-01-01, 21:44

"brytyjski sztywny hol bez kierowcy" - nie widzę tu takiego wpisu w DR :haha:
janusz - 2018-01-01, 21:49

Spax The Dog napisał/a:
brytyjski sztywny hol bez kierowcy

Ale to "brytyjski sztywny hol" chcecie ciągnąć czy samochód? :bajer

ferguson - 2018-01-02, 11:30

Niestety, pole O2 w dowodzie rejestracyjnym, wyraźnie określa DMC bez hamulca tego co będziemy ciągnąć. No więc tu jest pies pogrzebany.
CORONAVIRUS - 2018-01-02, 11:34

ferguson napisał/a:
Niestety, pole O2 w dowodzie rejestracyjnym, wyraźnie określa DMC bez hamulca tego co będziemy ciągnąć. No więc tu jest pies pogrzebany.


auto na sztywnym nie jest przyczepą , O2 nie dotyczy tej sprawy. Problemy zaczynają się z DMC bo zestaw nie może przekraczać 3500 kg na prawko B . Trzeba C . Oczywiście prędkości tez sa ograniczone i to bardzo .

mgF3 - 2023-02-27, 21:40

Witam. Chciałbym odkopać stary temat. Chodzi mi o holowanie na sztywnym holu trójkącie car a tow. Czy ktoś z Was posiada takie urządzenie i miał jakieś kłopoty z tytułu holowania w ten sposób za kamperem?
mgF3 - 2023-02-28, 21:57

Czy nikt nie posiada takiego holu?
Banan - 2023-03-01, 10:01

mgF3 napisał/a:
Czy nikt nie posiada takiego holu?

Raczej nie, bo w PL jest nielegalne 8-)

bert - 2023-03-01, 10:32

Banan napisał/a:
mgF3 napisał/a:
Czy nikt nie posiada takiego holu?

Raczej nie, bo w PL jest nielegalne 8-)


holowanie na trójkącie?
Jaki przepis zabrania lub na czym polega owa nielegalność.

Używam czasem trójkąta, nieraz mijałem kontrole drogowe policji czy ITD.
Siłą faktu tj: wszelkich ograniczeń prędkości bo i specjalny i holowanie było to powolne. Zatem defilowałem przed władzą i... nic.

kimtop - 2023-03-01, 12:16

O ile się nie mylę to wg. polskich przepisów w pojeździe holowanym musi być kierowca z odpowiednim prawem jazdy.
RadekNet - 2023-03-01, 13:24

kimtop napisał/a:
O ile się nie mylę to wg. polskich przepisów w pojeździe holowanym musi być kierowca z odpowiednim prawem jazdy.


Art. 31. o ruchu drog.
Holowanie pojazdu silnikowego
1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

bert - 2023-03-01, 17:38

RadekNet napisał/a:
kimtop napisał/a:
O ile się nie mylę to wg. polskich przepisów w pojeździe holowanym musi być kierowca z odpowiednim prawem jazdy.


Art. 31. o ruchu drog.
Holowanie pojazdu silnikowego
1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

i to wyjaśnia wszystko

Cyryl - 2023-03-01, 17:40

holowanie to nie ciągnięcie przyczepy i nie obowiązują tu ograniczenia w tym względzie, ale
w holowaniu za pomocą urządzenia wykluczającego potrzebę kierowania ustawodawca przewiduje, że będzie hamował tylko pojazd ciągnący, ale mimo to przepisy Art. 31 mówi:

"W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego".

dodatkowo do holowania nie trzeba innego prawo jazdy jak na pojazd holujący, jeżeli zamierzamy ciągnąć samochodem osobowym samochód ciężarowy mający sprawny układ hamulcowy wystarczy nam kat. B.

tu nie ma ograniczeń możemy teoretycznie motocyklem ciągnąć autobus.

dlatego, że podczas holowania prędkość jest ograniczona do 60km/h poza obszarem zabudowanym i 30 km/h w obszarze zabudowanym.

można holować na trzy sposoby:
za pomocą "trójkąta",
za pomocą "motylka",
za pomocą platformy (motocykle).

joko - 2023-03-02, 00:17

Cyryl napisał/a:
podczas holowania prędkość jest ograniczona do 60km/h poza obszarem zabudowanym i 30 km/h w obszarze zabudowanym.


I cały misterny plan ....... i tak dalej :-P

To generalnie rozwiązuje problem w sposób prosty i elegancki :szeroki_usmiech

Trzeba być mocno zdesperowanym, żeby holować za sobą Smarta czy inną 500'kę ........ opłotkami i z prędkością 60km/h :haha:

Przerabiałem temat od każdej możliwej strony , bo należę do tej grupy , która czasami lubi i potrzebuje mieć w podróży dostęp do małej i zwinnej osobówki , aby pokręcić się po miejscach , gdzie kamperem nie da rady lub zwyczajnie mało poręcznie.
Po wielu różnych próbach i podejściach wyszło mi na to, że jak potrzeba jest okazjonalna to wszędzie pełno jest wypożyczalni , gdzie tanio i bez problemów można sobie taki pojazd zorganizować i nie potrzeba go ciągnąć z domu. Jak potrzeba jest częsta to nie jeździ się kamperem tylko z przyczepą .... a jeszcze lepiej pickup'em z naczepą , bo to i miejsca więcej i DMC nie ogranicza i jedzie się wygodniej i samochód do dyspozycji .

Cyryl - 2023-03-02, 07:25

joko napisał/a:
...Trzeba być mocno zdesperowanym, żeby holować za sobą Smarta czy inną 500'kę ........ opłotkami i z prędkością 60km/h...


a dlaczego 60 km/h i dlaczego opłotkami opłotkami?

jakiś czas temu policjanci zatrzymali na autostradzie A4 na wysokości Legnicy holujące się autobusy, które poruszały się z prędkością prawie 110 km/h, nawet wyprzedzały jak widać na zdjęciu.
kierujący został ukarany mandatem (osiem punktów karnych) i nakazano zjechać mu z autostrady.

za pewien czas te autobusy ponownie zatrzymano na A4 na wysokości Wrocławia przez inny patrol.
ponownie na autostradzie, ponownie 110 km/h.
następny mandat, następny nakaz zjazdu z autostrady.


tu ślad się urywa, może zjechali, może pojechali dalej.

czyli dla chcącego nic trudnego.

ale zawsze można ciągnąć na przyczepie.

bert - 2023-03-02, 08:46

joko napisał/a:
Cyryl napisał/a:
podczas holowania prędkość jest ograniczona do 60km/h poza obszarem zabudowanym i 30 km/h w obszarze zabudowanym.


I cały misterny plan ....... i tak dalej :-P

To generalnie rozwiązuje problem w sposób prosty i elegancki :szeroki_usmiech

Trzeba być mocno zdesperowanym, żeby holować za sobą Smarta czy inną 500'kę ........ opłotkami i z prędkością 60km/h :haha:

Przerabiałem temat od każdej możliwej strony , bo należę do tej grupy , która czasami lubi i potrzebuje mieć w podróży dostęp do małej i zwinnej osobówki , aby pokręcić się po miejscach , gdzie kamperem nie da rady lub zwyczajnie mało poręcznie.
Po wielu różnych próbach i podejściach wyszło mi na to, że jak potrzeba jest okazjonalna to wszędzie pełno jest wypożyczalni , gdzie tanio i bez problemów można sobie taki pojazd zorganizować i nie potrzeba go ciągnąć z domu. Jak potrzeba jest częsta to nie jeździ się kamperem tylko z przyczepą .... a jeszcze lepiej pickup'em z naczepą , bo to i miejsca więcej i DMC nie ogranicza i jedzie się wygodniej i samochód do dyspozycji .


nie zapominajmy, że poj specjalny (a se zaglądnąć w DR można co tam władza wyskrobała w rybryce "rodzaj pojazdu") może 80 max.
Wz z tym może ta część wywodu Twojego znajduje szersze zastosowanie ;)

bert - 2023-03-02, 08:50

Cyryl napisał/a:

[...]
ale zawsze można ciągnąć na przyczepie.

z przyczepą:
strefa zamieszkania – 20 km/h;
teren zabudowany – 50 km/h;
obszar niezabudowany droga jednojezdniowa – 70 km/h;
droga dwujezdniowa w terenie niezabudowanym – 80 km/h;
trasa ekspresowa – 80 km/h;
autostrada – 80 km/h.

Cyryl - 2023-03-02, 13:59

bert napisał/a:
Cyryl napisał/a:

[...]
ale zawsze można ciągnąć na przyczepie.


z przyczepą:
strefa zamieszkania – 20 km/h;
teren zabudowany – 50 km/h;
obszar niezabudowany droga jednojezdniowa – 70 km/h;
droga dwujezdniowa w terenie niezabudowanym – 80 km/h;
trasa ekspresowa – 80 km/h;
autostrada – 80 km/h.


holowanie:

strefa zamieszkania – 20 km/h;
teren zabudowany – 30 km/h;
obszar niezabudowany droga jednojezdniowa – 60 km/, jeżeli nie jest drogę ekspresową;
droga dwujezdniowa w terenie niezabudowanym – 60 km/h, jeżeli nie jest drogę ekspresową;
droga ekspresowa – NIE;
autostrada – NIE.

mgF3 - 2023-03-02, 19:03

Mam kolegę z wielkopolski który za kamperem ciągnie 500. Jak do tej pory był parę razy w Italii oraz Grecji. Kupił sobie nowy trójkąt holowniczy w Anglii chyba 3-4 lata temu. Był ważony w Austrii i raz zatrzymany na autostradzie przez policję z zarzutem wyłudzenia darmowego przejazdu bo pani policzyła mu tylko za kampera. Ale szukam więcej informacji od użytkowników
mierzejski - 2023-03-02, 22:50

Cyryl napisał/a:
holowanie to nie ciągnięcie przyczepy i nie obowiązują tu ograniczenia w tym względzie


W tym rzecz właśnie, że w UK to jest jak najbardziej holowanie przyczepy. Tam według tamtejszego prawa wszystko co się podłącza do samochodu jest traktowane jak przyczepa - chyba, że holujemy pojazd w sposób wymagający żeby w nim był kierowca.

Dlatego taki holowany samochód traktowany jest jako przyczepa - ze wszystkimi tego konsekwencjami. Musi mieć zamontowaną tablicę pojazdu holowanego plus trójkątne odblaski. Przy masie własnej pow. 750 kilo musi mieć działające hamulce. To się wszystko robi w tamach konwersji przystosowującej auto do bycia ciągniętym, samo A-frame nie wystarczy.

Tu masz prawne regulacje na stronie rzadowej. Ale nawet tam piszą, że w innych krajach Europy przepisy są inne i nie polecają ciągania samochodów w ten sposób.

https://www.gov.uk/govern...mes-and-dollies

Chociaż pamiętam, że mój wujek kiedyś rajdowego malucha w ten sposób ciągał, ale to było chyba jeszcze za komuny...

mgF3 - 2023-03-03, 19:08

To prawda że kiedyś tak holowało się samochody na zawody. Sam w latach 90 w ten sposób ciągnąłem malucha na wyścigi. Wiem że najprościej jest mieć lawetę , ale to problem trzeba ją gdzieś zaparkować, ubezpieczać przeglądy itd.
Może inaczej zapytam. Czy widzieliście dużo holowanych samochodów na trójkącie w sposób "brytyjski" podczas swoich wypadów?

Cyryl - 2023-03-03, 20:46

przytoczyłem przepisy jakie obowiązują w Polsce aktualnie.

jeżeli ktoś chce holować w ten sposób - jego sprawa, jego wybór, ale dobrze byłoby, aby był świadomy przepisów.

jestem ciekaw jak wygląda sprawa takiego holowania, nie w czasie kontroli, ale gdy dojdzie do wypadku, bo wtedy można przekonać się jak to jest rzeczywiście, gdy ubezpieczyciel spuści ze smyczy prawników, aby uniknąć lub zminimalizować wypłatę odszkodowania.

w przyszłym tygodniu zapytam o to kolegów z ITD i dam znać (jak nie zapomnę).

RadekNet - 2023-03-03, 23:17

mierzejski napisał/a:
Cyryl napisał/a:
holowanie to nie ciągnięcie przyczepy i nie obowiązują tu ograniczenia w tym względzie


W tym rzecz właśnie, że w UK to jest jak najbardziej holowanie przyczepy.


Dzięki za zwrócenie na to uwagi!! Faktycznie - w Irlandii rownież - pojazd za A-frame to formalnie przyczepa, a co za tym idzie...jeśli nie mamy przerobionego układu hamulcowego w ciągniętym samochodzie, to tylko popierdółki do 750kg można legalnie ciągnąć :(

joko - 2023-03-03, 23:51

mgF3 napisał/a:
Czy widzieliście dużo holowanych samochodów na trójkącie w sposób "brytyjski" podczas swoich wypadów?


Kampera ciągnącego za sobą jakąś obrazę samochodu to pewnie ze 3,4 razy , ale czy robili to po brytyjsku to ciężko stwierdzić bo przy wyprzedzaniu za duża różnica prędkości.
Jednego pamiętam dobrze , bo moja żona zwróciła na niego uwagę, a konkretnie na to, że gość jedzie czterokołowym kamperem ..... a zużywa 6 opon :haha:
Wyprzedzaliśmy go w Słowenii w drodze na Istrię. Dojechał potem na ten sam kemping . Smarta odpiął i postawił sobie obok markizy ..... ale nie widziałem aby nim jeździł.

bert - 2023-03-03, 23:54

Cyryl napisał/a:
przytoczyłem przepisy jakie obowiązują w Polsce aktualnie.

jeżeli ktoś chce holować w ten sposób - jego sprawa, jego wybór, ale dobrze byłoby, aby był świadomy przepisów.

jestem ciekaw jak wygląda sprawa takiego holowania, nie w czasie kontroli, ale gdy dojdzie do wypadku, bo wtedy można przekonać się jak to jest rzeczywiście, gdy ubezpieczyciel spuści ze smyczy prawników, aby uniknąć lub zminimalizować wypłatę odszkodowania.

w przyszłym tygodniu zapytam o to kolegów z ITD i dam znać (jak nie zapomnę).


a jaka jest różnica prawna pomiędzy kontrolą a kontrolą oceną wypadku?

Albo coś jest zgodne z przepisami i zgodnie z nimi użytkowane albo nie jest.
No chyba, że przyjmujesz, że kontrolujący albo nie wiedzą co kontrolują albo przyjmują "nochybazeprezent" :mrgreen:

Przepisy określają i tu zostały przytoczone czym jest holowanie, jak można holować i z jakimi ograniczeniami.

Ale oczywiście spytaj, mądrych zawsze warto posłuchać.

Przy okazji spytaj ich jak to jest z pojazdami specjalnymi i obowiązkowym dla nich ograniczeniem prędkości - max do 80 km/h na wszystkich drogach - wynikającym z zapisów o tychże (spec), może coś niecoś niewsołego dotrze do użytkowników poj spec.

joko - 2023-03-04, 00:01

bert napisał/a:

Przy okazji spytaj ich jak to jest z pojazdami specjalnymi i obowiązkowym dla nich ograniczeniem prędkości - max do 80 km/h na wszystkich drogach - wynikającym z zapisów o tychże (spec), może coś niecoś niewsołego dotrze do użytkowników poj spec.


Może lepiej niech nie pyta ...... jeszcze się im jakaś lampa zapali.
Jest taki typ połączeń neuronowych, których lepiej jak krokodyl nie posiada :haha:

Cyryl - 2023-03-04, 08:57

bert napisał/a:
...a jaka jest różnica prawna pomiędzy kontrolą a kontrolą oceną wypadku?...


przepisy prawa są takie same w obu przypadkach, ale podczas kontroli, jak masz jakieś uchybienia w pojeździe nie zawsze zwracają na nie uwagę, natomiast w razie wypadku ten który ma wypłacać pieniądze, zwykle sprawdza dokładnie wszystko. szczególnie jak idzie o większe pieniądze.

w przypadku gdy na skutek wypadku są ranni lub nie daj Bóg zabici, to sprawdzane wszystko sprawdzane jest drobiazgowo.

bert - 2023-03-04, 09:26

Cyryl napisał/a:
bert napisał/a:
...a jaka jest różnica prawna pomiędzy kontrolą a kontrolą oceną wypadku?...


przepisy prawa są takie same w obu przypadkach, ale podczas kontroli, jak masz jakieś uchybienia w pojeździe nie zawsze zwracają na nie uwagę, natomiast w razie wypadku ten który ma wypłacać pieniądze, zwykle sprawdza dokładnie wszystko. szczególnie jak idzie o większe pieniądze.

w przypadku gdy na skutek wypadku są ranni lub nie daj Bóg zabici, to sprawdzane wszystko sprawdzane jest drobiazgowo.


ale rzecz w tym, że: albo w zgodzie z przepisem albo w niezgodzie. W obu przypadkach od strony prawnej jest to zerojedynkowe.

rób tak byś był w zgodzie z przepisami wówczas ni kontrola drogowa ni kontrola/ocena powypadkowa nic ci nie zarzuci. To dotyczy również holowania w dopuszczanych sposobach i sytuacjach.

Cyryl - 2023-03-04, 10:22

kompletnie nie zrozumieliśmy się.

zauważyłem wypowiedzi: "przejechałem tak ileś tam kilometrów, kontrolowali mnie i był OK".

nie twierdzę, że jest to nie prawdą, ale nie jest też świadectwem, że było to zgodne z przepisami.

chcesz, aby być w zgodzie z przepisami, ale jak sam widzisz, nie mamy przekonania w 100%, że holowanie w stylu brytyjskim jest jak ciągnięcie przyczepy zgodne z prawem w krajach do których jedziemy.

SlawekEwa - 2023-03-04, 11:58

bert napisał/a:
Przy okazji spytaj ich jak to jest z pojazdami specjalnymi i obowiązkowym dla nich ograniczeniem prędkości - max do 80 km/h na wszystkich drogach - wynikającym z zapisów o tychże (spec), może coś niecoś niewsołego dotrze do użytkowników poj spec.


Iveco 4010 (4x4) Iveco 9016 (4x4) STAR (4x4) taki sprzęt to ile V max wyciągnie? :chytry

Cyryl - 2023-03-04, 12:50

jak zrzucić z pałacu kultury to nawet ponad 200 km/h.
bert - 2023-03-04, 17:36

Cyryl napisał/a:
kompletnie nie zrozumieliśmy się.

zauważyłem wypowiedzi: "przejechałem tak ileś tam kilometrów, kontrolowali mnie i był OK".

nie twierdzę, że jest to nie prawdą, ale nie jest też świadectwem, że było to zgodne z przepisami.

chcesz, aby być w zgodzie z przepisami, ale jak sam widzisz, nie mamy przekonania w 100%, że holowanie w stylu brytyjskim jest jak ciągnięcie przyczepy zgodne z prawem w krajach do których jedziemy.


jeżu kolczasty, czego znów "stękasz" ;) - kto nie mamy?
W najjaśniejszej można holować na trójkącie, nie na zasadzie domyślnej, a na zasadzie: przepis określa i pozwala.

Zupełnie inaczej niż z jazdą powyżej 80 km/h specjalnym kempingowym, czym zdecydowana większość się nie turbuje. Skąd ten turbunek akurat o holowanie i domniemane skutki katastrofy jakiejś z tego wynikłej?

Jedyna techniczna wada tego holowania to przyspieszone zużycie przednich opon w pojeździe holowanym. Poza techniczna, to te 60 km / h
Zawsze to mniej niż kamperem solo o 20 km / h :spoko


Nb. to holowanie nie jest w stylu brytyjskim, to militarny "patent" wszystkich armii świata od kiedy korzystają z pojazdów mechanicznych. Wcześniej wystarczał dyszel ;)

Matheus - 2023-03-10, 16:56

https://40ton.net/navara-holowala-vivaro-przez-pol-europy-ta-kontrola-mogla-zaskoczyc-obie-strony/
bert - 2023-03-11, 10:15

SlawekEwa napisał/a:
bert napisał/a:
Przy okazji spytaj ich jak to jest z pojazdami specjalnymi i obowiązkowym dla nich ograniczeniem prędkości - max do 80 km/h na wszystkich drogach - wynikającym z zapisów o tychże (spec), może coś niecoś niewsołego dotrze do użytkowników poj spec.


Iveco 4010 (4x4) Iveco 9016 (4x4) STAR (4x4) taki sprzęt to ile V max wyciągnie? :chytry


adekwatnie do kolejności pytania
110/ 110/ 90/
i nie ma potrzeby by "ciągnął wincy", na wakacjach i w podróży trzeba mieć czas by widzieć :mrgreen:

mam też kilka szybszych aut, ale i nimi najczęściej jeżdżę w przedziale 90-100

A teraz moje pytanie. Jaki Twoje pytanie miało związek z tym co mówią o poj specjalnych przepisy?

SlawekEwa - 2023-03-11, 10:33

bert napisał/a:
A teraz moje pytanie. Jaki Twoje pytanie miało związek z tym co mówią o poj specjalnych przepisy?

Proste pytanie, prosta odpowiedź- bez żadnego związku- chyba, że będziesz się doszukiwał jakiejś teorii spiskowej w moim pytaniu :chytry

Cyryl - 2023-03-11, 10:54

Matheus napisał/a:
https://40ton.net/navara-holowala-vivaro-przez-pol-europy-ta-kontrola-mogla-zaskoczyc-obie-strony/


byłem dzisiaj na okręgowej stacji diagnostycznej i zapytałem o takie urządzenie do holowania.
w tej chwili nie ma żadnych wytycznych i nie stacja nie wydaje żadnych zaświadczeń, certyfikatów itp.

jeszcze nie pytałem w ITD jak oni to widzą.

bert - 2023-03-11, 16:31

SlawekEwa napisał/a:
bert napisał/a:
A teraz moje pytanie. Jaki Twoje pytanie miało związek z tym co mówią o poj specjalnych przepisy?

Proste pytanie, prosta odpowiedź- bez żadnego związku- chyba, że będziesz się doszukiwał jakiejś teorii spiskowej w moim pytaniu :chytry


skoro pytasz pod cytatą
to sugerujesz jak można sądzić, że ma to ze sobą jakiś związek.
Ale mniejsza o logikę. OK sprawa jasna.
Cytat sobie, pytanie sobie.

bert - 2023-03-11, 16:33

Cyryl napisał/a:
Matheus napisał/a:
https://40ton.net/navara-holowala-vivaro-przez-pol-europy-ta-kontrola-mogla-zaskoczyc-obie-strony/


byłem dzisiaj na okręgowej stacji diagnostycznej i zapytałem o takie urządzenie do holowania.
w tej chwili nie ma żadnych wytycznych i nie stacja nie wydaje żadnych zaświadczeń, certyfikatów itp.

jeszcze nie pytałem w ITD jak oni to widzą.


a od kiedy i niby dlaczego jakakolwiek stacja miała by wydawać na to ceryfikat czy zaświadczenie (jakie/o czym?)

bert - 2023-03-11, 16:37

Matheus napisał/a:
https://40ton.net/navara-holowala-vivaro-przez-pol-europy-ta-kontrola-mogla-zaskoczyc-obie-strony/


niech ktoś wskaże jaki przepis powiada, że hol ma mieć homologację, nawet w Niemczech. Mam 3 niemieckie hole (sztywne) używane w służbach państwowych Niemiec (straż pożarna i THW) i żaden z nich nie ma homologacji.

W opowiadanej sytuacji kwestią jest
a- masa holowanego pojazdu vs masa holującego
i przedewszystkim
b- holowanie po autostradzie

darek 61 - 2023-03-14, 20:57

cytat z artykułu
Jaka jest praktyka? Brak jest doniesień o karach nakładanych przez policję czy GITD za jazdę kamperami powyżej 80 km/h (oczywiście tam, gdzie wolno tak jeździć osobówkami) – wygląda więc na to, że polskie służby nadzorujące ruch drogowy przyjęły taką interpretację przepisów.
tego artykułu.
https://www.google.com/ur...ksohgTJRc3Y8htV

Cyryl - 2023-03-14, 21:14

bert napisał/a:
Matheus napisał/a:
https://40ton.net/navara-holowala-vivaro-przez-pol-europy-ta-kontrola-mogla-zaskoczyc-obie-strony/


niech ktoś wskaże jaki przepis powiada, że hol ma mieć homologację, nawet w Niemczech...


musisz spytać w Federalnym Urzędzie Transportu Towarowego (BAG) w Muster.

https://www.balm.bund.de/DE/Home/home_node.html

joko - 2023-03-14, 23:56

darek 61 napisał/a:
cytat z artykułu
Jaka jest praktyka? Brak jest doniesień o karach nakładanych przez policję czy GITD za jazdę kamperami powyżej 80 km/h (oczywiście tam, gdzie wolno tak jeździć osobówkami) – wygląda więc na to, że polskie służby nadzorujące ruch drogowy przyjęły taką interpretację przepisów.


Tak było , jest i będzie. Problem ograniczenia prędkości dla kamperów nigdy w rzeczywistości nie istniał i jest to jedynie problem wirtualny przywoływany czasami ..... co ciekawe ..... przez właścicieli kamperów powyżej 3,5t ...... pewnie z zazdrości :haha:

Jeśli w Polsce, w której ryzykujemy punktami karnymi problemu nie ma to tym bardziej nie ma go za granicą .

bert - 2023-03-15, 07:35

joko napisał/a:
darek 61 napisał/a:
cytat z artykułu
Jaka jest praktyka? Brak jest doniesień o karach nakładanych przez policję czy GITD za jazdę kamperami powyżej 80 km/h (oczywiście tam, gdzie wolno tak jeździć osobówkami) – wygląda więc na to, że polskie służby nadzorujące ruch drogowy przyjęły taką interpretację przepisów.


Tak było , jest i będzie. Problem ograniczenia prędkości dla kamperów nigdy w rzeczywistości nie istniał i jest to jedynie problem wirtualny przywoływany czasami ..... co ciekawe ..... przez właścicieli kamperów powyżej 3,5t ...... pewnie z zazdrości :haha:

Jeśli w Polsce, w której ryzykujemy punktami karnymi problemu nie ma to tym bardziej nie ma go za granicą .


a nie przychodzi Ci do głowy, że auta ze styropianu, listewek i cienkiego plastisu (ew blaszki na puszki do piwa) rozpadają się jak domek z kart w razie byle dzwonu, ale to tak na marginesie przepisów i ich genezy.

każdy ma swoje przekonania - jakie chce - ba nawet nadwagowy kamper jawi się jako: żaden problem ;)
Cicho wiem, sam mam jednego do 3.5 i dopóki do niego nie wsiądę to się nawet mieści w tym 3.5 ale tylko dopóki

To, że służby nie reagują... przeciętny ze "służby" po prostu nie bierze na co dzień pod uwagę tej części przepisów, ba większość z nich nawet tego nie ogarnia.
Ale ci co likwidują wypadki wiedzą, biegli wiedzą, pewnie i diabli wiedzą...
:)
a diabeł podobno grasuje w szczegółach :spoko

ciągnik rolniczy też ma określoną w przepisach V-max. Czy to, że są ciągniki które mogą fabrycznie jechać znacznie szybciej zwalnia je z przepisu podstawowego?
No nie.

Problemem jest to co określa DR

bert - 2023-03-15, 07:38

Cyryl napisał/a:
bert napisał/a:
Matheus napisał/a:
https://40ton.net/navara-holowala-vivaro-przez-pol-europy-ta-kontrola-mogla-zaskoczyc-obie-strony/


niech ktoś wskaże jaki przepis powiada, że hol ma mieć homologację, nawet w Niemczech...


musisz spytać w Federalnym Urzędzie Transportu Towarowego (BAG) w Muster.

https://www.balm.bund.de/DE/Home/home_node.html


wolę nie... brzydzę się urzędami, korespondencja z nimi mi uwłacza ;)
a poza tym po niemcowni jeżdżę z rzadka, bo i po co. Za to znam (+ tamtejsze forum też) takich co za swoimi ciężarówkami holują różne sprzęta).
Tam utrzymują, że nie ma podstawy.

Cyryl - 2023-03-15, 13:59

no tak, ale nie masz pewności na wiążącą odpowiedź.

więc albo brzydzisz się i jesteś w niewiedzy, albo zasięgasz pewnej informacji przełamując obrzydzenie.

moim zdaniem tamtejsze fora są tak samo wiarygodne jak nasze. może być to prawda, może nie.

ale zawsze możesz tam zadać to samo pytanie, czekam na odpowiedź z zainteresowaniem, bo choć po Niemczech teraz jeżdżę rzadko i nie mam nic do holowania, to ciekawi mnie odpowiedź.

Banan - 2023-03-15, 17:28

To tak wracając do tytułu wątku... :roll:

Dla rozwiania wątpliwości, czy można, czy nie można, znalazłem akurat artykuł na ten temat.
Link do materiałów źródłowych tekst i grafikę skopiowałem dla potomnych, by nie zaginął w czeluściach netu za jakiś czas.
Wnioski chyba nasuwają się same :diabelski_usmiech
:spoko




AutoŚwiat napisał/a:
Opel Vivaro na czas transportu stał się... przyczepką

Chociaż niemieccy policjanci patrolujący autostrady widzieli w życiu różne nietypowe sytuacje i rozwiązania stosowane przez kierowców, to jednak ten przypadek raczej zaskoczył także ich. Jak się okazało, kierowca Nissana Navary jechał z doczepionym Oplem Vivaro, który holowany był za pomocą dyszla domowej roboty.
Na autostradzie A38 niemieccy policjanci zatrzymali do kontroli Nissana Navarę. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że pickup holował dużego Opla Vivaro. Funkcjonariuszy zaskoczyło to, że niemieckie auto nie zostało umieszczone na przyczepie, ale samo pełniło jej rolę.
Już po przyjrzeniu się temu nietypowemu zestawowi na jaw wyszło, że Vivaro był przymocowany do haka w Nissanie za pomocą dyszla domowej roboty. Co więcej, z tyłu Opla umieszczono bagażnik rowerowy, którego zadaniem było jedynie pełnienie funkcji tylnego oświetlenia — wiązka elektryczna poprowadzona była od złącza w Nissanie aż do bagażnika rowerowego.
Jak można się domyślać, niemieccy policjanci nie znaleźli zrozumienia dla innowacyjnej konstrukcji i wstrzymali transport Opla Vivaro, który rozpoczął się w Wielkiej Brytanii, a miał zakończyć się w Ukrainie. Mundurowi mieli zastrzeżenia m.in. do braku hamulca najazdowego i stabilności całego zestawu. W efekcie transport zakończył swoją podróż w strefie serwisowej Eichsfeld Süd. Z kolei kierowca musiał wpłacić kaucję i pomyśleć o zorganizowaniu transportu zgodnego z przepisami.

Materiały graficzne i cytowany tekst pochodzą ze strony: auto-swiat.pl

Cyryl - 2023-03-15, 17:36

to jest ten sam tekst co wcześniej przytoczony z 40ton.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group