Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Zrób to sam - Zbiornik LPG wstawilem se. Ver2

Socale - 2018-01-14, 19:19
Temat postu: Zbiornik LPG wstawilem se. Ver2
Vitaycie.
Prawie jak dejavu, to kolejny montaż zbiornika, tym razem Ducato 2014r.
O Ducato2 podejrzycie tutaj: https://www.camperteam.pl...p=572979#572979

W tym przypadku było bardzo podobnie ale znacznie łatwiej mimo że montowałem z leżaka, bez kanału!!!
Wymiary widzicie na foto, najlepiej wkomponować mogłem zbiornik o wymiarach 27x85cm
Pojemność około 44l, zalew 36l.
Ze względu na konstrukcję ramy, wielozawór musiałem zamontować na stole i dokładnie przypasować mu miejsce. Jest zagrożenie że opierałby się o podłogę. Zdystansowałem więc zbiornik od podłogi, profilami stalowymi pokrytymi PCV o wym. 35x35x200mm, przykręciłem je wkrętami od spodu do podłogi i dodatkowo nałożyłem 1cm grubości masę klejąco amortyzującą. Dopiero o to zbiornik się oparł i dociągnąłem z umiarem śruby jego zawieszenia. Posługując się lusterkiem widziałem ułożenie wielozaworu, jest około 2cm od podłogi i około 2cm od poprzeczki ramy.
Podpiąłem elektrykę i przewody FARO, obecnie są one tuż przy schowku na dotychczasowe butle. Przemyślę sprawę gdzie i jak zamontować wlew pod pistolet a także zmienię miejsce reduktora i tu uwaga, mam do Was pytanie.

Widzicie na foto oryginalny reduktor do obsługi 2 butli. Ma on swoje wymiary i trochę kolidować będzie. Czy powinienem go zdemontować (sprzedać) i wstawić klasyczny płaski reduktor czy jednak go zostawić bo...?
.
Tuż obok zbiornika przebiega magistrala nawiewu ogrzewania (czarna gruba karbowana rura), mam w zapasie trójnik na taką rurę fi około 60mm z odejściem/odnogą/drenem 35mm. Wykorzystam to.
Zbiornik od spodu zasłonię "czymś", kształty są bardzo regularne i wpuszczę w tą komorę nawiew ciepłego żeby zimą nie fisiowało.
Sterowanie elektrozaworem będzie się odbywało z pulpitu. Cewka pobiera 11W ale przy napięciu 5-6V utrzymuje stan otwarty, zatem będzie wpięty rezystor przy włączniku z układem rozruchowym dla tej cewki - krótki impuls 12V dla 11W byleby otworzyła a podtrzymanie już na 3-4W.
.
Opustoszały schowek po 2 butlach 11kG, zamierzam wykorzystać na brudno-śmierdzące przedmioty, narzędzia, lewarek, gaśnice ect.
Patrzcie, podziwiajcie, kopiujcie :)

MisioKRAK - 2018-01-14, 19:24

Raczej nie będę zainteresowany takimi rozwiązaniami ale leci browarek za opis, zdjęcia i wykonanie u siebie :)
Donat - 2018-01-14, 20:19

Gdzie kupiles ten zbiornik?? Leci browarek za checi
Socale - 2018-01-14, 20:42

Dziękowania.
Dlaczego Misio "takie rozwiązania" Cię zniechęcają?
Brak miejsca czy DMC?
Ten zbiornik mój, wleję 36L ale dokładnie okaże się przy pierwszym tankowaniu. Taka ilość to niemal 2 butle 11ki których tara jest większa od tego zbiornika i to znacznie.
Do tego jedyne co będę dźwigał to pistolet dystrybutora no i uzyskałem schowek :)
Dla mnie same zalety.
.
Donat, zbiornik kupiłem od Kolegi gazownika (Eurogaz Gubin). Nowy na 10 lat homo, choć wiem że nie jest potrzebna ale kto wie gdzie kto jakie paragrafy wynajdzie w razie czegokolwiek.
To nie jest instalacja fabryczna więc nastawiłem się na profesjonalne dmuchanie na zimne.
Po sprawdzeniu szczelności i poprawności, Kolega da mi papier krwią podpisany do ratowania doopy - oby nie musiał się przydać.
.
No i ta wygoda. Cieszę się że już mam.
Mam problem ze zdjęciami, szczególnie chciałem dodać szkic z tymi niezrozumiałymi dystansami i ustawieniem wielozaworu wobec otoczenia bo serio, po wymiarach trochę ciasno tam było, musiałem zastosować doraźną zmianę ale to drobiazg.
W Ducato2 (link wyżej) tego problemu nie było wcale.

MisioKRAK - 2018-01-14, 20:55

Po części też DMC
Na zimę potrzebuję więcej gazu ale nie potrzebuję 4 rowerów...najczęściej też nie biorę namiotu, wiec mogę zwiać więcej butli...Poza tym zimą wolę propan i mieć lekkie butle nie jest to jakieś straszne dźwiganie...tankowanie butli P-B na stacji - też się da to obejść ;)
W lato 1 butla wystarcza na bardzo długo...
A zbyt duża ładowność (kg) to chyba dla nikogo nie jest problemem ;) za to raczej w tą drugą stronę to kłopot...brak tej ładowności...

Jak uważasz że nie będziesz podpinał butli zewnętrznej to bym rezygnował z duocontrola (sprzedać za sporą kasę).

silny - 2018-01-14, 20:56

twój lużno/chaotyczny styl pisania może nie zachęcać ale ci co mieli kiedyś taki zbiornik -ja :) ) zawsze poprę :) :!:
Comsio - 2018-01-14, 21:10

Ja bym zostawił. Pod jeden podpinasz butlę z ramy.
Drugi masz w rezerwie,nap w zimę 11kg z propanem.

Socale - 2018-01-14, 21:12

MisioKRAK napisał/a:
Po części też DMC
Na zimę potrzebuję więcej gazu
...

Jak uważasz że nie będziesz podpinał butli zewnętrznej to bym rezygnował z duocontrola (sprzedać za sporą kasę).

No fakt, ja mało zimą gdziekolwiek.
Duoreduktor. Podsunąłeś mi nową myśl, ale jest świeża, muszę przeanalizować.
Zapasowa butla 2-5kG gdzieś ukryta pod podwoziem na "Boże Ratuj" może być zbawienna.
Duo wymontuję ze schowka i zamontuję na jego zewnętrznej stronie między ramą auta a osłoną dolną. Jest dużo miejsca, dobre dojście. Tak mógłbym zrealizować zabezpieczenie na zimne zaskoczenie. Zimą tylko.
Z drugiej strony, pływak wielozaworu wyregulowałem sobie tak, że sygnał o niskim poziomie będzie na ostatnich 10-12 litrach płynnego gazu. Zanim zatankuję zrobię układ sygnalizacji "rezerwy" i potem debiut w tankowaniu zrobię litr po litrze od zera. Jak led zgaśnie to zapamiętam ile litrów musiało wleźć żeby zgasła. Ustawiałem na 1/3 ale to na oko.

Comsio napisał/a:
Ja bym zostawił. Pod jeden podpinasz butlę z ramy.
Drugi masz w rezerwie,nap w zimę 11kg z propanem.

O to to to... przemawia. Nie potrzebuję złotówek ze sprzedaży tylko komuś może być zbawienne takie Duo rozwiązanie.
Pomyślę.
.
.
.
.
Edit: Dodałem rysunek.

lepciak - 2018-01-15, 20:15

Socale napisał/a:
Zapasowa butla 2-5kG gdzieś ukryta pod podwoziem na "Boże Ratuj" może być zbawienna.
Taka mała butla do niczego się nie przyda jako zapas. Masz możliwość dolania LPG prawie na każdej stacji benzynowej a na propan 2-3 kg butla to za mało gdyż przy mrozie około 3 stopni na 24 godziny ledwo wystarcza butla 11 kg.
MisioKRAK - 2018-01-15, 20:36

Jak pojechaliśmy na Sylwestra temperatury nocne w okolicach -2/-3
Na 6 dni wystarczyły nam 2 butle po 8kg propanu (druga butla skończyła się w drodze powrotnej), a w kamperze chodzimy raczej w krótkich koszulkach i w dzień temperatura rzadko spada poniżej 23 stopni (nocą 20).

wirefree - 2018-01-15, 20:37

butla 11kg starczy na 3 dni i noce calodobowego grzania plus lodowka i bojler
SZEJK - 2018-01-15, 21:59

Sokale - wykonanie b. dobre , ale tak z ciekawości spytam jak to robisz że masz takie czyste podwozie.
Czy po każdym sezonie myjesz ???????
Oczywiście piwko się należy za chcianie. :pifko

Socale - 2018-01-15, 22:22

SZEJK napisał/a:
z ciekawości spytam jak to robisz że masz takie czyste podwozie.
...

Nie nie myłem jeszcze podwozia wcale. Auto jest jeszcze świeże, zaledwie 20tys km ale... przed sezonem umyję. Dobry pomysł.
Dzięki.

marekoliva - 2018-01-15, 22:23

Taka butla jest wygodnym rozwiązaniem, też mam zamontowaną 40-kę jestem mega zadowolony, zatankujesz wszędzie a z butlą zagranicą bywa różnie.
Gewehr - 2018-01-15, 22:45

Socale napisał/a:
SZEJK napisał/a:
z ciekawości spytam jak to robisz że masz takie czyste podwozie.
...

Nie nie myłem jeszcze podwozia wcale. Auto jest jeszcze świeże, zaledwie 20tys km ale... przed sezonem umyję. Dobry pomysł.
Dzięki.


Umyj i wosk w profile. Dłużej będzie bez korozji. Fiat praktycznie nie zabezpiecza profili :-/

lepciak - 2018-01-16, 07:58

wirefree napisał/a:
butla 11kg starczy na 3 dni i noce całodobowego grzania plus lodówka i bojler
Na jednym ze zlotów jubileuszowych CT w Uniejowie wymienialiśmy ze StasiemiJolą butlę propanu 11 kg o 3 (trzeciej) w nocy po niecałej dobie jej użytkowania. Instalacje elektryczne były tak obciążone, że przewody zasilające rozdzielnie i kampery wtapiały się w śnieg i lód. Twoje wiadomości chyba nie dotyczą zimy w naszym kraju.
Ahmed - 2018-01-16, 08:08

Gewehr napisał/a:
Socale napisał/a:
SZEJK napisał/a:
z ciekawości spytam jak to robisz że masz takie czyste podwozie.
...

Nie nie myłem jeszcze podwozia wcale. Auto jest jeszcze świeże, zaledwie 20tys km ale... przed sezonem umyję. Dobry pomysł.
Dzięki.


Umyj i wosk w profile. Dłużej będzie bez korozji. Fiat praktycznie nie zabezpiecza profili :-/


Tylko jakimś czarnym ,, Bitexem'' tego nie spieprz :bajer

koko - 2018-01-16, 10:08

Jak zabezpieczacie się przed przelaniem butli tzn zostawienie miejsca na frakcję lotną ?
Suliki - 2018-01-16, 10:22

Cześć
Wielozawór automatycznie odcina przy 80% napełnienia ( o ile jest poprawnie zamontowany :) ) . Tez już drugi raz mam takie rozwiązanie i jest super, zapasowa 5kg - zawracanie głowy i dodatkowy ciężar.

Socale - 2018-01-16, 10:24

koko napisał/a:
Jak zabezpieczacie się przed przelaniem butli tzn zostawienie miejsca na frakcję lotną ?

Bardzo dobre pytanie.
Tankowanie identycznie jak LPG w samochodzie.
Przed montażem wielozaworu należy obrócić rurkę do góry, ale nie jest to czynność bagatelna. Im bardziej użyjemy wyobraźni i cierpliwie do tej kwestii podejdziemy, to koniec rurki (zakończony filterkiem) będzie się znajdował na styk z "sufitem butli" a sama końcówka skierowana lekko w dół.
Tak ja to zrobiłem i przy entej przymiarce poczułem że rurka lekko opiera się o górę. Potem zamontowałem wcześniej wyregulowany pływak który ma włączać kontrolkę rezerwy przy około 30% stanu.
Uszczelka i śrubki.
I teraz żeby wiedzieć na czym stoję, powtarzam się:
Pierwsze tankowanie będę obserwował przy jakim napełnieniu kontrolka rezerwy zgaśnie i dalej tankowanie aż odbije zawór (przy 35-36litrach teoretycznie) Przy 37-38 litrze sam wyłączę tankowanie i przystąpię do rozwiązania zagadki.
Na razie tym sobie głowy nie zaprzątam.

Suliki - 2018-01-16, 10:28

a polecam jeszcze filtr przed reduktorem, jest oryginał do reduktora Trumy ale dość drogi ( 250-350PLN ), użyłem filtra od wózków widłowych ( 100PLN ). W Turcji gaz był bardzo zaolejony, może zapchać reduktor i dysze. Kupiłem też taki fajny wskaźnik poziomu gazu: http://www.ase.hoste.pl/lf-10.html
wirefree - 2018-01-16, 10:47

lepciak napisał/a:
wirefree napisał/a:
butla 11kg starczy na 3 dni i noce całodobowego grzania plus lodówka i bojler
Na jednym ze zlotów jubileuszowych CT w Uniejowie wymienialiśmy ze StasiemiJolą butlę propanu 11 kg o 3 (trzeciej) w nocy po niecałej dobie jej użytkowania. Instalacje elektryczne były tak obciążone, że przewody zasilające rozdzielnie i kampery wtapiały się w śnieg i lód. Twoje wiadomości chyba nie dotyczą zimy w naszym kraju.


Spedzilem w kamperze 8 miesiecy wiem co to zimno w kamperze i na ile starczy butla 11l. Zapytaj kogokolwiek powie to samo butla w zimie wystarczy na 3 dni ciaglego grzania, jesli tobie nie wystarczy to albo masz cos z instalacja albo piecykiem.

Socale - 2018-01-16, 11:19

Suliki napisał/a:

...
fajny wskaźnik poziomu gazu: http://www.ase.hoste.pl/lf-10.html

Napisz jak się spisuje?
Ja do kampera raczej nie wstawię, chyba że mnie mój "system ostrzegania" zawiedzie i obudzę się ze szronem na stopach to wówczas szybko do tematu wrócę. :)
.
.
.
Kolejnym etapem jest podłączanie "poboru" ze zbiornika.
Zdemontowałem Duo Control i zamontuję reduktor dedykowany.
Zaraz za reduktorem wstawię trójnik i kieruję gaz w sieć pokładową a drugi skieruję pod podłogą w okolice schodków wejściowych i tam pod spodem zamontuję zawór.
Będzie to wyjście gazu na zewnątrz gdyż czasami chce się smażonego coś wciągnąć a ponadto wieczorami dosyć często pod markizą dogrzewam towarzystwo takim czymś z butli 5kG . Teraz będzie to profesjonalnie z przewodu, na stojaczku.

MisioKRAK - 2018-01-16, 11:27

lepciak napisał/a:
wirefree napisał/a:
butla 11kg starczy na 3 dni i noce całodobowego grzania plus lodówka i bojler
Na jednym ze zlotów jubileuszowych CT w Uniejowie wymienialiśmy ze StasiemiJolą butlę propanu 11 kg o 3 (trzeciej) w nocy po niecałej dobie jej użytkowania. Instalacje elektryczne były tak obciążone, że przewody zasilające rozdzielnie i kampery wtapiały się w śnieg i lód. Twoje wiadomości chyba nie dotyczą zimy w naszym kraju.

A może to była butla z propan butanem, a nie z czystym propanem?
I odparowujac propan zamrozil butan?

Suliki - 2018-01-16, 12:01

[quote]Z drugiej strony, pływak wielozaworu wyregulowałem sobie tak, że sygnał o niskim poziomie będzie na ostatnich 10-12 litrach płynnego gazu. Zanim zatankuję zrobię układ sygnalizacji "rezerwy" i potem debiut w tankowaniu zrobię litr po litrze od zera. Jak led zgaśnie to zapamiętam ile litrów musiało wleźć żeby zgasła. Ustawiałem na 1/3 ale to na oko.

Tak do końca to nie jestem pewny czy dobrze cię zrozumiałem ale:
- pływaka nie powinno sie regulować, bo jest ustawiony na fabryczne odcięcie zaworu przy 80% napełnienia butli o ile wielozawór jest założony zgodnie z typem np 30 stopni
- tak jak napisałeś poprawność pracy zaworu 80% sprawdza się przy tankowaniu pustego zbiornika, przy 80% pojemości powinien "odbić". Jak nie odbija to wymagana jest regulacja wielozaworu
- regulację do układu pomiaru ilości gazu robi się ustawiając ( przekręcając ) wskaźnik poziomu na wielozaworze, mozna użyć takiego prostego wskazówka i kontaktron dla rezerwy - 12PLN o ile pamietam. Przeniesienie wskazań robi magnes który jest obracany pływakiem
- kupuję wszystkie elementy w sklepie www.jacus.pl , szybko i w miarę tanio, a zbiorników mają całą masę, wymiary można dobrać prawie co do 5cm

amples - 2018-01-16, 12:17

Suliki napisał/a:
bo jest ustawiony na fabryczne odcięcie zaworu przy 80%

Teoretycznie , w praktyce rożnie to bywa , często potrzebna jest korekta

zbychu - 2018-01-16, 12:27

Ja zamontowałem zbiornik LPG 60l pod siedzeniem i dodatkowo podłączyłem jako rezerwa butle 1kg. W zimie wystarcza na dwa tygodnie , latem tankuje co dwa miesiące.
koko - 2018-01-16, 13:25

Nie chcę pisać co się dzieje jak frakcja płynna dostaje się w przewody np lodówki czy bojlera lub razem przy dużym poborze
Suliki - 2018-01-16, 15:22

wskaźnik jest super, 8 LEDów i rezerwa, działa dość liniowo, jest trochę zabawy z wykalibrowaniem - można to zrobić przy pierwszym tankowaniu, potem już tylko spokojny sen . Cena o ile pamietam 80 PLN. W drugiej wersji mam LEDowy wskażnik na wielozaworze ( mam dostęp do butli ) , jeszcze nie mam doświadczeń ale chyba będzie OK, kosztował 37 PLN Sensor wskazania poziomu gazu KME PW2
lepciak - 2018-01-16, 15:59

W moim kamperze wyrzuciłem dwie butle 11 kg z bocznej szafki i w ich miejsce wstawiłem najzwyklejszy reduktor dedykowany do ciśnienia 50 mb bo takie ciśnienie mam.

W miedzianą rurę doprowadzającą gaz od reduktora do kampera wlutowałem złączkę z wężykiem która przydaje się kiedy zimą wstawiam butlę z propanem. Normalnie rura jest połączona z reduktora do sieci wężykiem z nakrętką od butli 11 kg. Zawór odcinający gaz z butli w podwoziu - typowy Danfoss od freonu na wysokie ciśnienie bo takie po prostu mam do chłodni które serwisuję.
Zbiornik gazu - walec o pojemności 40 litrów i z atestem zamocowałem podobnie jak Socale w pustym miejscu podwozia.

Wielozawór jest prawie na samej górze ale nie mam zdjęcia. Mogę je zrobić za kilka dni. Na zdjęciu poniżej złączka robiąca za butlę. Do kupienia z sklepie z gazem + drobna przeróbka. Jak mam coś dodać to pytać.
Suliki. zakupy zrób w sklepie gazowym na Witominie gdzie wszystko sam sprawdzisz i dopasujesz a sprzedawcy doradzą.
Jeżeli piszę o lutowaniu to jest to lutowanie na srebro lub miedź. Chętnych nauczę ale nie korespondencyjnie.

Koko Jeżeli podczas szybszej jazdy płynny LPG wpadnie rurą do reduktora to reduktor oszroni się i zmniejszy swoją wydajność aż do całkowitego zamknięcia dopływu gazu i wyłączenia lodówki. Jak widać z dat na zdjęciach - jeżdżę tak przerobionym pojazdem od maja 2011 w tym na Węgry 2 x do roku po 2500 km i tylko raz zaszronił mi się reduktor przy dojeździe na zlot w Gołuchowie gdzie obecny na miejscu gazownik kazał czekać aż urządzenie odtaje a palcem kiwnął dopiero wtedy kiedy wyciągnąłem flaszkę. I nie był to gest w kierunku reduktora. Instalację LPG w moim kamperze montował kumpel z klubu żeglarskiego - gazownik ze wszystkimi możliwymi uprawnieniami na Polskę i Świat. Gazownik Darek spod Poznania do tej instalacji również nie miał zastrzeżeń.

lwojtek - 2018-01-16, 17:17

lepciak napisał/a:
W moim kamperze wyrzuciłem dwie butle 11 kg z bocznej szafki i w ich miejsce wstawiłem najzwyklejszy reduktor dedykowany do ciśnienia 50 mb bo takie ciśnienie mam.
Koko Jeżeli podczas szybszej jazdy płynny LPG wpadnie rurą do reduktora to reduktor oszroni się i zmniejszy swoją wydajność aż do całkowitego zamknięcia dopływu gazu i wyłączenia lodówki. Jak widać z dat na zdjęciach - jeżdżę tak przerobionym pojazdem od maja 2011 w tym na Węgry 2 x do roku po 2500 km i tylko raz zaszronił mi się reduktor przy dojeździe na zlot w Gołuchowie .


Ten zwykły reduktor o ile wiem nie powinien być otwarty podczas jazdy aby zasilać gazem lodówkę. Aby używać instalacji gazowej w trakcie jazdy powinien być zamontowany reduktor typu CS z dedykowanym wężem do niego. Na temat zasilania gazem lodówki w trakcie jazdy też są dwie szkoły.

goliat135 - 2018-01-16, 18:16

lepciak napisał/a:
Spedzilem w kamperze 8 miesiecy wiem co to zimno w kamperze i na ile starczy butla 11l. Zapytaj kogokolwiek powie to samo butla w zimie wystarczy na 3 dni ciaglego grzania, jesli tobie nie wystarczy to albo masz cos z instalacja albo piecykiem.

Pisalem juz gdzies, ze spedzilem prawie 2 tygodnie w temp -17 i butla (propan) starczala na 4 dni (dokladnie 3,5 dnia bo skonczyla sie o 3-4 nad ranem). Nie wiem czy ma to znaczenie, ale nadmienie tylko, ze propan w butli niemiecki byl.

jb - 2018-01-16, 18:33

A co z zasilaniem cewki wielozaworu? To 11W czyli prawie amper na godzinę!
lepciak - 2018-01-16, 19:22

lwojtek napisał/a:
Na temat zasilania gazem lodówki w trakcie jazdy też są dwie szkoły.
Całkowicie się z Tobą zgadzam. Ale w moim kamperze zamontowana jest od nowości lodówka Electrolux w której instrukcji obsługi producent wstawił taki punkt: dopuszcza się używanie produktu podczas jazdy pojazdu. Mnie to wystarcza. Staram się aby instalacja gazowa w moim kamperze odpowiadała obowiązującym w tym czasie przepisom, co dwa lata poddaję pojazd badaniu technicznemu dotyczącemu instalacji gazowej u niezależnego gazownika i w ciągu całorocznej eksploatacji kampera o tą instalację dbam. Przychodzi mi to tym łatwiej że jednym z moich dodatkowych zajęć jest obsługa i konserwacja chłodni przemysłowych gdzie w rurach śmiga freon o ciśnieniu nawet do 25 atm a nie jak tutaj tylko 50 mb. Jeżeli kiedyś coś pójdzie nie tak to zmienię - o ile zdążę - mojego nicka z: lepciak na Pogorzelski (obym nie wykrakał). Ale patentów Trumy nie wstawiam z tej prostej przyczyny, że jestem już na emeryturze i na ich zakup mnie po prostu nie stać. Co najważniejsze: jak na razie nie ma obowiązku ich stosowania w takim pojeździe jak mój.
lepciak - 2018-01-16, 19:46

goliat135 napisał/a:
lepciak napisał/a:
Spedzilem w kamperze 8 miesiecy wiem co to zimno w kamperze i na ile starczy butla 11l. Zapytaj kogokolwiek powie to samo butla w zimie wystarczy na 3 dni ciaglego grzania, jesli tobie nie wystarczy to albo masz cos z instalacja albo piecykiem.

Pisałem już gdzieś, że spędziłem prawie 2 tygodnie w temp -17 i butla (propan) starczała na 4 dni (dokładnie 3,5 dnia bo skończyła się o 3-4 nad ranem). Nie wiem czy ma to znaczenie, ale nadmienię tylko, że propan w butli niemiecki był.
Cytowanego przez Ciebie posta nie ja napisałem ale postaram się wyjaśnić problem. Nie można porównywać spalań gazu w kamperach gdyż zbyt wiele czynników ma na to wpływ. Nawet kilka kamperów tego samego modelu wykaże różne spalanie w zależności np od ilości załogantów, wielkości nastawionej temperatury, kręcenia się załogantów po kamperze i poza nim. Ale na koniec strzeliłeś w 10. Podałeś, że grzałeś propanem niemieckim a to jest całkiem inny gaz niż polski. Były czasy, że w naszym kraju chrzczono gaz azotem i przez to rosło spalanie i zarobki gazowni oraz rosły koszy opłat odbiorców gazu. Tylko w takim samym tempie nie rosła temperatura w mieszkaniu czy kamperze. Nie wiem jak teraz kontroluje się jakość gazu ale kiedyś nie mieliśmy (my odbiorcy) żadnego wpływu na jego jakość.
Tak na koniec - jeżeli każdy z załogantów kampera jest zadowolony z osiągniętej temperatury w pojeździe to co nam do tego ile gazu spalono i jak głośno dzwoniono zębami.

silny - 2018-01-16, 19:49

Dlaczego zawsze jest dym jak są tematy trudne :bylo i to tysiące razy :lol:

Jakoś tam pomysłem jest umiejscowienie w poprzek kierunku jazdy , wtedy bujanie gazu nie wpływa na dobór...frakcji lotnej lub płynnej

Najlepszym sposobem jest nadal odprężnik w zabudowie :bigok

koko - 2018-01-16, 20:42

Zbyszek porozmawiamy jak się spotkamy camper stał i się zapalił
Socale - 2018-01-16, 20:49

koko napisał/a:
Nie chcę pisać co się dzieje jak frakcja płynna dostaje się w przewody np lodówki czy bojlera lub razem przy dużym poborze

A co się dzieje?
Czy wyklucza się przewrócenie butli z gazem podczas zasilania np kuchenki w mieszkaniach?
Nic nie może się stać, bo gdyby miało się cokolwiek stać to nie stosowano by butli przenośnych. A 11ki w czasie jazdy też się bujają i ciekła idzie w przewody?
Co za różnica zbiornik czy butla? Zaciąga lotną jedna i druga.
.
Właśnie wspomniany promiennik gazowy, stał sobie i grzał i było miło do chwili jak pies (nie mój - gości) poderwał się i smyczą po prostu przewrócił tą butlę.
Goście zdębieli, a ja ze stoickim spokojem wstałem od stołu zakręciłem butlę, postawiłem ją i po 5 minutach odpaliłem i dalej grzało :)
Gaz z przyzwyczajenia używam tylko na postoju i do tego impuls "złożone schodki" + "impuls" rozruch = gaz OFF . Nie jest to priorytetem ale nie wykluczam że tak zrobię.
.
.
Ktoś pytał o odcięcie i regulację pływaka. Mam nadzieję że nie zmieniłem mu geometrii znacząco. Wszystko wylezie przy tankowaniu.
.
.
Ktoś pytał o cewkę elektrozaworu 11W. Cewka na start dostaje 12V i 11W, po otwarciu natychmiast przełącza się do kilku W przez rezystor 8ohm/5W i w tej pozycji utrzymuje stan otwarty prawie za darmo.
Patent jeszcze z poprzedniego kampera.
Nie mam klawisza "Gas ON/OFF", jest przycisk monostabilny i prosta elektronika.

SlawekEwa - 2018-01-16, 21:36

Socale napisał/a:
A co się dzieje?

Zobaczysz jak przechylisz odpalony taki palniczek :shock:

goliat135 - 2018-01-16, 21:48

lepciak napisał/a:
Cytowanego przez Ciebie posta nie ja napisałem ale postaram się wyjaśnić problem.


Lepciak sorki, ze wrobilem Ciebie w tego posta. :wyszczerzony:

zbyszekwoj - 2018-01-16, 21:52

koko napisał/a:
Zbyszek porozmawiamy jak się spotkamy camper stał i się zapalił


Tak się dzieje w co setnym kamperze. To i tak mniejsze prawdopodobieństwo niz walnięcie w drzewo. :diabelski_usmiech

lepciak - 2018-01-17, 08:53

Ważne dla zainteresowanych: elastyczne węże do instalacji gazowych mają nadrukowaną datę przydatności do pracy i na to też trzeba zwracać uwagę.
Socale - 2018-01-17, 10:12

SlawekEwa napisał/a:
Socale napisał/a:
A co się dzieje?

Zobaczysz jak przechylisz odpalony taki palniczek :shock:

Bo to miotacz ognia jest a nie instalacja :)

lepciak napisał/a:
Ważne dla zainteresowanych: elastyczne węże do instalacji gazowych mają nadrukowaną datę przydatności do pracy i na to też trzeba zwracać uwagę.

Jo. Faro mam nowe a pomarańczowych nie mam.

koko - 2018-01-17, 15:07

jak płyn dostanie się do instalacji to właśnie robi się miotacz ognia płomień idzie na malowaną kratkę w której lakier
stanowi podpałkę i pali się kamper
koko świadek takiej sytuacji

lepciak - 2018-01-17, 18:51

koko napisał/a:
Zbyszek porozmawiamy jak się spotkamy camper stał i się zapalił
Będziemy w Berekfurdo na początku maja. Chyba, że uda się wcześniej.
Socale - 2018-01-17, 19:48

koko napisał/a:
jak płyn dostanie się do instalacji
...

A z butli nie ma takiej możliwości?
Mógłbyś to uzasadnić jakoś a nie opowiadać jak się kamper spalił.
.
O wiele większe szanse ciekła ma dostać się do instalacji z butli która może stać krzywo, przewrócić się w schowku, itp. wobec zbiornika który jest zamocowany na sztywno a pobór jest zawsze z fazy lotnej.

koko - 2018-01-17, 21:56

Kolega przepełnił przy tankowaniu i rureczke miał podgiętą do góry do której też płynu się dostało i dopóki
chodziła sama lodówka to jakoś było o.k. jak załączył bojler porwało płyn i z kominka lodówki poszły płomienie na malowaną kratkę.
Ja nie odradzam montowania zbiornika (sam miałem w pierwszym camperze) zwracam uwagę tylko na niebezpieczeństwa.
Może pobierać płyn a dopiero przed reduktorem zamieniać na gaz?

izola - 2018-01-17, 22:06

Koko , i dobrze robisz, że ostrzegasz....nie jeden se mysli że umie - a nie umie - tak całkowicie jak fachowiec!
:pifko

Flag - 2018-01-17, 23:18

Socale napisał/a:

Gaz z przyzwyczajenia używam tylko na postoju i do tego impuls "złożone schodki" + "impuls" rozruch = gaz OFF . Nie jest to priorytetem ale nie wykluczam że tak zrobię.
......
Nie mam klawisza "Gas ON/OFF", jest przycisk mono stabilny i prosta elektronika.


o dokładnie też tak mam i jestem zadowolony :)

amples - 2018-01-17, 23:46

koko napisał/a:
Kolega przepełnił przy tankowaniu

Nie można ,przepełnić, przy sprawnym wielo-zaworze .
Po prostu miał uszkodzony , (podgięty pływak by więcej weszło)
albo przy montażu źle ustawiony .

zbyszekwoj - 2018-01-18, 09:28

Socale napisał/a:
koko napisał/a:
jak płyn dostanie się do instalacji
...

A z butli nie ma takiej możliwości?
Mógłbyś to uzasadnić jakoś a nie opowiadać jak się kamper spalił.
.
O wiele większe szanse ciekła ma dostać się do instalacji z butli która może stać krzywo, przewrócić się w schowku, itp. wobec zbiornika który jest zamocowany na sztywno a pobór jest zawsze z fazy lotnej.


E, całkiem się nie spalił,inny kolega kocem ugasił. :diabelski_usmiech

goliat135 - 2018-01-18, 13:52

amples napisał/a:
koko napisał/a:
Kolega przepełnił przy tankowaniu

Nie można ,przepełnić, przy sprawnym wielo-zaworze .
Po prostu miał uszkodzony , (podgięty pływak by więcej weszło)
albo przy montażu źle ustawiony .

A jesli na stacji maja ustawione wieksze cisnienie od zalecanego, to czy nie wcisna wiecej lpg?
Kiedys majac auto na gaz, zdarzalo mi sie tankowac zbiornik na full. Pytanie dlaczego nie na wszystkich stacjach?

amples - 2018-01-18, 14:32

goliat135 napisał/a:
wieksze cisnienie od zalecanego, to czy nie wcisna wiecej lpg ?

Nie przy sprawnym wielo-zaworze .
Pływak unosząc się do pewnej pozycji odcina dopływ (słychać pukniecie niekiedy serię puknięć )
Dlatego jeśli nie ustawi (podegnie) się odpowiednio pływaka , można wlać za dużo lub za mało (przepisowe 80%)
Większe ciśnienie na dystrybutorze-pompie przyśpiesza proces tankowania
(zwiększa również zużycie : pompy i prądu do jej napędzania)

Endi - 2018-01-18, 15:39

U mnie zbiornik stanowi: butla Alu Gaz do tankowania LPG z atestem, w kilku językach (oprócz polskiego niestety) ;) Przy tankowaniu do pełna słychać jak zawór odcina przepływ gazu. Do butli wchodzi max około 21 l. Jak dla mnie to najlżejszy wariant. W korpusie zamontowany jest ciśnieniowy wskażnik ilości gazu w butli, widać go z tyłu za zaworem z lusterkiem.

Do tego mała 5ka jako tzw. dojazdówka. Z rezerwowej korzystałem tylko raz w Anglii tylko dlatego, że dwie stacje na prowincji z gazem pechowo były zamknięte. Zamiast tej małej można podpiąć np. butle z propanem tak miałem w Norwegii.

silny - 2018-01-18, 16:20

no Endi , butelka miodzio , ciekawe ile kosztuje :idea

goliat135 napisał/a:
zdarzalo mi sie tankowac zbiornik na full. Pytanie dlaczego nie na wszystkich stacjach?


to nie chodzi o to że podkręcili ciśnienie na wyższe tylko opuścili na niższe zyskując mniejszą preżność gazów (czyli mniej gazu w gazie) plus nie odbijanie zaworu w zbiorniku bo bezwładność sprężyny zaworka pokonuje pęd napływającego pod ciśnieniem gazu , im mniejszy pęd tym mniejsze parcie płynu a (nie zapominajmy )sprężyna jest dobrana do pewnej siły naporu.

tak czy inaczej ---polska :-/

Bronek - 2018-01-18, 18:21

To jest fajny patent, bo bez większej ingerencji, pod kontrolą i wielofunkcyjny.
Dla podróżników prawdziwych jak Endi idealny.

Będę konsultował jak "przyjdzie czas".

koko - 2018-01-18, 20:34

Ciekawe jak mają starsi bracia czyli amerykańcy?
Bronek - 2018-01-18, 20:36

Mi wystarczył widok Holendrów z ich butlami jak rakiety ziemia powietrze. :mrgreen:
Endi - 2018-01-18, 20:52

silny napisał/a:
butelka miodzio , ciekawe ile kosztuje


No nie jest tania ale mnie sprzedano w super promocji za 160 Eu z atestem do 2021 r. Jeżdżę na białych blachach :mikolaj a to niejako pozwoliło mi na pewne "miodzio" rozwiązania ;)

RadekNet - 2018-01-18, 21:27

W UK ok 250 funtow taki zestaw do napełniania kosztuje. Jak byłem w mojej rodzinnej podróży (pół roku w przyczepie) to żałowałem, że takiej nie kupiłem. Świetny patent.
Socale - 2018-01-18, 21:31

Tylko jeden jeszcze aspekt na korzyść zbiornika:
Ha! Mam schowek do zagospodarowania, inaczej w ogóle bym zbiornika nie wstawiał :)
Zależało mi na tym, gdyż box jest świetnie wentylowany i potrafi dźwignąć (2 butle) ciężkie graty a nawet śmierdzące (paliwo okrętowe) no i dosyć ciężką gaśnicę śniegową.

Endi - 2018-01-18, 21:41

Socale napisał/a:
Zależało mi na tym, gdyż box jest świetnie wentylowany i potrafi dźwignąć (2 butle) ciężkie graty a nawet śmierdzące (paliwo okrętowe) no i dosyć ciężką gaśnicę śniegową.


:haha: ...czego to ludzie nie zabierają na wakacje ? :spoko

Bronek - 2018-01-18, 21:42

Endi napisał/a:
Socale napisał/a:
Zależało mi na tym, gdyż box jest świetnie wentylowany i potrafi dźwignąć (2 butle) ciężkie graty a nawet śmierdzące (paliwo okrętowe) no i dosyć ciężką gaśnicę śniegową.


:haha: ...czego to ludzie nie zabierają na wakacje ? :spoko


Sanki wejdą obok śniegowej? :mrgreen:

W lipcu w Grecji, mało kto.. t nie tylko Dubaju :mrgreen: potrafią.

Socale - 2018-01-18, 22:01

Endi napisał/a:

:haha: ...czego to ludzie nie zabierają na wakacje ? :spoko

Ha! To jeszcze Cię zaskoczę.
Klima, okręt, napęd, to raczej duże i ciężkie bagaże. W garażu zostało jakieś 30% kubatury.
Z tej wagi zjechaliśmy już bez wjazdu do domu. Prosto do... gdzieś tam. Serio.
Tylko ja byłem poza wagą bo robiłem to foto:
.
.
.
edit. Qrde nie umiem wyciąć i wkleić w powiększeniu wskazania wagi.
Tam jest 3520kG

MisioKRAK - 2018-01-18, 22:19

mi w poprzednie wakacje udało mi się uzyskać taki wynik :(

amples - 2018-01-18, 22:45

Socale napisał/a:
Qrde nie umiem wyciąć i wkleić w powiększeniu wskazania wagi.

Endi - 2018-01-19, 06:03

Socale napisał/a:
Ha! To jeszcze Cię zaskoczę.


Nie no OK ja przy DMC 4,6 woziłem przeróżne rzeczy ale istotnie zaskoczyłeś mnie tym mazutem ? :lol:

goliat135 - 2018-01-19, 07:15

lepciak napisał/a:
Instalacje elektryczne były tak obciążone, że przewody zasilające rozdzielnie i kampery wtapiały się w śnieg i lód. Twoje wiadomości chyba nie dotyczą zimy w naszym kraju.

Nie tylko obciazone przewody wtapija sie w snieg i lod. Nie obciazone rowniez. Absorbuja energie sloneczna i wtapiaja sie. Mam kabel na stale podlaczony do zimujacego kamperka i raz na miesiac laduje akumulatory. A przewod gruby czarny budowlany wtopiony w snieg i lod.

koko - 2018-01-19, 10:45

Z tym wolnym miejscem na mazut jestem przekonany a ja głupi myślałem że wystarczy adapter do ładowania butli na stacjach benzynowych
Socale - 2018-01-19, 10:53

Endi napisał/a:
Socale napisał/a:
Ha! To jeszcze Cię zaskoczę.


... zaskoczyłeś mnie tym mazutem
...

.
koko napisał/a:

Z tym wolnym miejscem na mazut
...

O co chodzi z tym mazutem? Zgłupłem.

zbyszekwoj - 2018-01-19, 11:14

To po mazut jedziemy na skład opału? :idea
lepciak - 2018-01-19, 11:15

Socale napisał/a:
Tylko jeden jeszcze aspekt na korzyść zbiornika:
Ha! Mam schowek do zagospodarowania, inaczej w ogóle bym zbiornika nie wstawiał :)
Zależało mi na tym, gdyż box jest świetnie wentylowany i potrafi dźwignąć (2 butle) ciężkie graty a nawet śmierdzące (paliwo okrętowe) no i dosyć ciężką gaśnicę śniegową.
Ta sama myśl kierowała moim postępowaniem kiedy zamieniłem butle LPG na zbiornik w podwoziu. Dodatkowy plus to możliwość dotankowania LPG w każdej chwili.
Śmierdzące (paliwo okrętowe) to nic innego jak mazut.

Bronek - 2018-01-19, 12:01

A to tylko pewnie "paliwo okrętowe", mazutem zwana jest obecna benzyna nie pachnąca już benzyną, tylko śmierdząca chemią.
Endi - 2018-01-19, 12:48

Socale napisał/a:
O co chodzi z tym mazutem? Zgłupłem.


Wojtku napisałeś ... zabierasz min. gaśnicę śniegową , okręt i śmierdzące paliwo okrętowe z tą wyszło, że to na bank - mazut ;)

Ale dajmy już temu spokój to tylko żarty chłopaków związanych z morzem :spoko

Socale - 2018-01-19, 13:53

Heh, nie wiedziałem :haha:
Mój okręt ma 3800mm długości, blisko 25000uncji wyporności, a silnik od Cegielsmercurego, jednowałowy o mocy 4430W z paliwa bezołowiowego mazutu :)
.
Qrde ale to brzmi!!! <dumny>
Jak "3 koła sprawne u traktora...".

stivo.lodz - 2018-04-12, 20:52

Pytanie do osób, które zakładały butle LPG -chodzi o zamontowanie reduktora "od strony butli" do instalacji, jest dostępna jakaś gotowa przejściówka z gwintu lewego na prawy czy tylko opcja lutowania zostaje ?
Socale - 2018-04-12, 21:04

Miałem ten sam dylemat.
Lutowałem. A lutować trzeba umieć, mam ze 30 lat praktyki. Nie wolno przegrzać cyny bo zaraz (rok-dwa) się skruszy i gaz w eter Ci pójdzie. Najlepiej gorącym powietrzem , nie kolbą i nie mosiądz ze stalą.
Przyślij mi to Ci extra zlutuję, albo komuś komu ufasz.

grzegorzalex - 2018-04-12, 21:11

Instalacji gazowej w Polsce nie lutuje się cyna
Instalator może zastosować dwie metody połączeń rurowych:

- z zastosowaniem łączników lutowanych na twardo;

- z zastosowaniem łączników zaprasowywanych.

wirefree - 2018-04-12, 21:24

A ja mam lutowane i to robil gazownik niby.
Socale - 2018-04-12, 21:33

No ja tysz.
Grzesiu dobrze prawi, bo nie każdy potrafi lutować* - więc obligatoryjnie nie zaleca/nie zezwala się.
No i jak już to tylko metale szlachetne.
.
* Nie mylić lutowania z lutowaniem=budową instalacji grzewczych na miedzi.

Flag - 2018-04-12, 21:40

gaz robi się na twardym lucie czasem zwanym spawaniem miedzi
stivo.lodz - 2018-04-13, 19:25

Socale napisał/a:
Przyślij mi to Ci extra zlutuję, albo komuś komu ufasz.


Znalazłem gotowce :

1/2 cala
http://www.gaz-but.pl/pl/...1%2C8L-x-12P/76
M10
http://www.gaz-but.pl/pl/p/Redukcja-EuroSet-1/400
M14
http://www.gaz-but.pl/pl/p/Redukcja-EuroSet-3/402

muszę zapytać gazownika czy da się coś z tego wykorzystać, jeżeli nie to poproszę Cię o pomoc w lutowaniu

dominik - 2018-04-13, 20:07

Zakończyłem standardowym zaworem z butli do którego podłączyłem przewód z reduktorem, jak co to zawsze można się podeprzeć butlą.
klaudynka - 2018-04-15, 16:31

[quote="Socale"]
koko napisał/a:
jak płyn dostanie się do instalacji
...

No właśnie przecież piszecie o butli poziomej typowej ,,samochodówce" a wiadomo samochód ciągnie fazę płynną do parownika gdzie nastepuje zamiana fazy ciekłej w lotną. Wielozawór zabezpiecza przed przepełnieniem butli a nie przed poborem fazy płynnej. Jak to działa u was? czy pobierana faza jest na pewno lotna nie ciekła? Jak faza jest ciekła to się to zapali!
Ja to widzę tak rurka w zbiorniku która pobiera fazę płynną musi być skrócona na maxa aby pobierać fazę gazową :bigok

amples - 2018-04-15, 17:37

klaudynka napisał/a:
tak rurka w zbiorniku która pobiera fazę płynną musi być skrócona na maxa aby pobierać fazę gazową
Nie skrócona a skierowana - wygięta w górę ,
w najwyższy punkt zbiornika .

klaudynka - 2018-04-15, 19:09

amples napisał/a:
klaudynka napisał/a:
tak rurka w zbiorniku która pobiera fazę płynną musi być skrócona na maxa aby pobierać fazę gazową
Nie skrócona a skierowana - wygięta w górę ,
w najwyższy punkt zbiornika .

No nie wiem zbiornik jest płaski gdzie najwyższy punkt? zwykła butla 11kg to 27.10 litrów gazu na 100% i to taka bomka bo jest przepełniona! normalna 11kg to około 19. 5 litra gazu A tu rurkę przekręczicz i wszystko OK?

Horte - 2018-04-15, 19:32

Właśnie jestem na etapie uruchomienia butli LPG w swoim fordzie. Butla, tomtradycyjna bez uszka 40l. Idealnie pasuje w miejsce na tradycyjne butle i jeszcze na boku zostaje miejsce na chemię do kibelka :)
Złącze do napełniania będzie bezpośrednio przy zaworze a podłączenie do reduktora będzie z użyciem przewodu elastycznego i gwintu, tak żeby można było w każdej chwili podłączyć mała butlę.
Rurka pobierająca gaz z butli została skrócona.
Aha... butla oczywiście z homologazją.

Socale - 2018-04-15, 19:42

klaudynka napisał/a:

... A tu rurkę przekręczicz i wszystko OK?

Tak, jest ok.
Butla 11kG ma zawór i ujście u góry, podczas jazdy gaz płynny lata i też jest możliwość zaciągnięcia gazu w postaci płynnej.
Ale... Na postoju to nie grozi. Nawet jeśli użyjesz gazu podczas jazdy, to jego pobór/zapotrzebowanie jest tak znikome, że w postaci ciekłej nie ma szans dostać nawet do reduktora choćby ogrzewanie i kuchenkę na max odpalić, to jest to tyle co potrzebuje jeden cylinder silnika 2,0 na wolnych obrotach.

Horte - 2018-04-15, 19:57

Przy tradycyjnej butli LPG i ustawieniu jej w taki sposób żeby awor był w najwżej pozycji i skróceniu rurki jest bardzo mała szansa żeby zaciągnąć postać płynna.
Butla tankowania jest w 80% swojej pojemności więc w górnej części i tak będzie faza lotna. Budowa butli baryłki zapewnia, ze im mniej jest w niej gazu tym mniejsza szansa zaciągnięcia fazy płynnej. Trochę inaczej może być w butli toroidalnej. Tu budowa jest nieco inna.

Socale - 2018-04-15, 20:23

Horte napisał/a:
Przy tradycyjnej butli LPG i ustawieniu jej w taki sposób żeby awor był w najwżej pozycji i skróceniu rurki
...
Butla tankowania jest w 80% swojej pojemności więc w górnej części i tak będzie faza lotna.
...

Nie!!! Uwaga!!!
Nie można tak montować gdyż to pływak decyduje o odcięciu tankowania przy odpowiednim 80% napełnieniu. Obrócenie zbiornika tak aby w/zawór był u góry zmienia charakterystykę ruchu pływaka = szybciej odcina=zmniejsza napełnienie poniżej 80% .
Ponadto nawet jakby zmodyfikować/odkształcić ramię pływaka, to zawór u góry dystansuje zbiornik od górnej powierzchni.
Wróć na stronę 1 i zerknij na rysunek.

Horte - 2018-04-15, 20:33

Tak, tak. Masz rację co do ułożenia zaworu. Chodzilo mi właśnie o takie położenie jak z rysunku ale źle to w słowa ubrałem. Dla mńie to jest właśnie najwyższe położenie.
Horte - 2018-04-16, 19:38

Kolego Socale. Cz mierzyłeś realny pobór mocy przez cewkę elektrozaworu? Może lepiej go zablokować i za każdym razem odkręcać butlę przed użyciem?
Socale - 2018-04-16, 19:45

Tak mierzyłem na warsztacie na stole. normalnie pobór jest prawie 1A a po rezystorze tylko 200-300mA już dokładnie nie pamiętam ale układ wykazywał się bardzo korzystnie.
Horte - 2018-04-16, 20:19

Ten rezystor jakiej jest dokładnie mocy? Rozumiem, że montowany w szereg z cewka?
Socale - 2018-04-16, 20:25

Ja zrobiłem sobie taki prosty układ żeby nie wykorzystywać włącznika do gazu tylko przycisk, impuls włącza gaz (e/zawór) a elektronika go podtrzymuje.
Tutaj pisałem co nieco https://www.camperteam.pl...p=696330#696330

Horte - 2018-04-16, 20:34

To w skrócie taki układ wyobrażam sobie tak.
1. Na stałe do cewki podpięty obwód z rezystorem.
2. Na czas załączenia cewki (pełne 12V) podanie impulsowo napięcia 12V za rezystorem, bezpośrednio na cewkę.

Dobrze kumam?

Socale - 2018-04-16, 20:48

Tak i do tego podtrzymanie przekaźnikiem. Wyłączenie pokładowego zasilania 12V zamyka gaz.
Horte - 2018-04-17, 08:48

Też myślałem o tym, żeby zrobić zasilanie z układu pokładowego.
Dzisiaj przetestuję jaki dokładnie trzeba zamontować rezystor żeby cewka trzymała elektrozawór. Pomierzę również jaki jest pobór prądu.

Socale - 2018-04-17, 10:13

Horte napisał/a:

... jaki dokładnie trzeba zamontować rezystor żeby cewka trzymała elektrozawór
...

Ceramiczny 8ohm 5W Ale może eksperymentować np 10, 12ohm itd, tylko weź pod uwagę, czy nie odetnie ci gazu jak napięcie akumulatora spadnie do 10,8V - czy za kilka mA takie ryzyko się opłaca?

Skwarek - 2018-04-17, 10:41

Jakiś czas temu zamiast opornika zamontowałem przetworniczkę step up do podtrzymania zaworu i sprawdza się doskonale. Prawie nie marnuje prądu i można dość dowolnie regulować prąd do podtrzymania. Opornik jednak jest niepotrzebną grzałką. :)

trochę to było tu https://www.camperteam.pl...r=asc&start=150

:spoko

Horte - 2018-04-17, 19:33

Gdzie mierzycie pobór prądu? Przed cewką czy na zasileniu całego układu?
Socale - 2018-04-17, 21:02

Horte napisał/a:
Gdzie mierzycie pobór prądu? Przed cewką czy na zasileniu całego układu?

Miedzy źródłem zasilania a układem.
.
To ciepło Skwarku w moim przypadku jest tak znikome że nawet w palcach się go nie wyczuwa.
Eksperymentowałem sobie na stole jak miałem na to trochę czasu.
.
Ja jeszcze muszę sobie zrobić Gaz OFF w momencie jak schody są złożone oraz przekręcam kluczyk do rozruchu. Ale nie pokładowe 12V OFF tylko sam e-zawór OFF i tylko przy spełnieniu tych 2 warunków. Dlatego zrobiłem układ włączający monostabilny żeby włączeniu ON na sztywno nie zaprzeczać.

Socale - 2018-06-10, 19:08

W pierwszym poście
Socale napisał/a:
Opustoszały schowek po 2 butlach 11kG, zamierzam wykorzystać na brudno-śmierdzące przedmioty, narzędzia, lewarek, gaśnice ect.

I tak właśnie zrobiłem. Sztuczna trawa w pokrowcu, skrzynka, dźwigarki 2, za zbiornikiem tkwi jeszcze saperka, gaśnica halonowa i gaśnica śniegowa trochę ją widać. Ponadto w tą lukę mieści mi się siatka wojskowa maskująca, kawałek na długość profilu markizy do ziemi by cień uzyskać.
Brudno-śmierdząco-kłopotliwe przedmioty mają swoje miejsce.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group