Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Zmiana w VIA Toll

kz3551 - 2018-06-14, 10:32
Temat postu: Zmiana w VIA Toll
Czytam dzisiejszy onet.pl i widze że ida zmiany.

Kapsch ma przekazać operowanie systemem Via Toll do GITD

https://moto.onet.pl/aktualnosci/koniec-viatoll-minister-zapowiada-nowy-sposob-poboru-oplat-za-drogi/lgswbrc

Jako że jestem jednym z tych , który jeżdżąc swoim kamperkiem zasila kasę Państwa moim zdaniem bezsensowną i niesprawiedliwą opłatą zastanawiam się czy nie warto byłoby się zorganizować w grupie kamperowiczów/przyczepowiczów , żeby przy okazji nowego systemu wyprostować ww. głupotę.

Co ciekawe w 2013 poseł rządzącej nam dziś koalicji miał tego typu inicjatywę.
Poniżej link:

https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ceny-sprzedaz/news-wkrotce-wazna-zmiana-w-systemie-viatoll,nId,1395496

Co sądzicie?

Pozdrawiam

Świstak - 2018-06-14, 14:29

Dla mnie również sprawa ważna, więc w miarę możliwości chętnie włączę się do akcji
Rowerek - 2018-06-15, 07:49

Teraz jeżdżę z Viatolem też interesuje mnie ta sprawa a politycy do budy
darek 61 - 2018-06-15, 13:38

A jakie są europejskie przepisy?
Pawcio - 2018-06-27, 08:50

darek 61 napisał/a:
A jakie są europejskie przepisy?


Co kraj to obyczaj :diabelski_usmiech

Janusszr - 2019-03-03, 20:08

Czy przy zakupie używanego kampera powyżej 3,5 tony muszę zakupić nową "skrzynkę" do opłat viatollu, czy też wystarczy ta, która w danej chwili jest przypisana do kupowanego auta? Chodzi mi o dojazd do domu nowym nabytkiem.
MAWI - 2019-03-03, 21:32

Powinieneś ,ale Cie nie zastrzelą. Ważne aby był naładowany.
HENRYCZEK - 2019-03-04, 17:20

Tu podobny temat.
https://etransport.pl/forum114087.0.html

Janusszr - 2019-03-04, 20:22

Bardzo Wam obu dziękuję :roza: :roza: :roza:
JacekL - 2019-03-04, 21:40

Janusszr napisał/a:
Czy przy zakupie używanego kampera powyżej 3,5 tony muszę zakupić nową "skrzynkę" do opłat viatollu, czy też wystarczy ta, która w danej chwili jest przypisana do kupowanego auta? Chodzi mi o dojazd do domu nowym nabytkiem.


Mało prawdopodobne, aby poprzedni właściciel zostawił Ci swojego Viatola, umowa jest na niego + 100 zł kaucji. :ok

LukF - 2021-03-25, 15:45

Nowości które nas WSZYSTKICH czekają od czerwca 2021 cytuję za rynek infrastruktury.pl

Tak ma działać system E-TOLL

inf. pras. ⚫ 25.03.2021 ⚫ 

W czerwcu 2021 r. na państwowych odcinkach dróg płatnych ma być uruchomiony nowy system poboru opłat e-TOLL. Od 1 lipca 2021 r. będzie działał jako jedyny - obecnie obowiązujący system viaTOLL zostanie wygaszony. Dla użytkowników samochodów osobowych podróżujących państwowymi odcinkami autostrad Konin – Stryków (A2) i Wrocław – Sośnica (A4) przejazd bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.

System e-TOLL to rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi dotychczasowy system viaTOLL, który wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC). Nowy system służyć będzie do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Administratorem systemu i danych jest szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

e-TOLL zostanie uruchomiony w pierwszej połowie czerwca 2021 r. W maju wystartuje strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL. Dzięki temu możliwa będzie kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy. Po rejestracji w systemie, użytkownicy będą mieć bieżący wgląd w historię opłat i możliwość zarządzania swoim kontem przez Internet.



Aplikacja e-TOLL PL

Bezpłatna aplikacja na urządzenia mobilne będzie dostępna do pobrania w sklepach internetowych Google Play i AppStore. Umożliwi wniesienie opłaty elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich oraz opłaty za przejazd pojazdów lekkich, doładowanie i monitorowanie stanu konta, będzie też zintegrowana z systemem SENT-GEO. Z aplikacji dostarczonej przez MF i KAS będą mogli korzystać zarówno właściciele floty pojazdów, jak i indywidualni kierowcy.

Internetowe Konto Klienta (IKK)

W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie.

Internetowe Konto Klienta w e-TOLL pozwoli:


• na pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy;
• zarządzanie użytkownikami w tym m.in. nadawanie dostępów pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach (np.: administrator, księgowy, kierowca);
• na realizację płatności i doładowanie konta;
• zarządzanie pojazdami i przypisywanie ich do wybranego konta rozliczeniowego;
• zarządzanie zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online;
• kontakt z operatorem systemu e-TOLL, w tym składanie reklamacji z użyciem dedykowanych formularzy.

Przejazdy pojazdów ciężkich oraz autobusów

Każdy użytkownik pojazdu ciężkiego (o łącznej DMC powyżej 3,5 tony) oraz autobusu, będzie mógł wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazywania danych lokalizacyjnych w celu naliczenia i wniesienia należnej opłaty drogowej. Do wyboru ma:


- aplikację e-TOLL PL na urządzenia mobilne,
- urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit). Urządzenia takie będą do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające,
- Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS.

Przejazdy pojazdów lekkich

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):
- zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
- na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne dostarczonej przez Szefa KAS.



Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL, czyli już w czerwcu 2021 r.

Bezpieczeństwo danych w systemie

Dane w systemie e-TOLL będą przetwarzane na podstawie i w granicach ustawy, wyłącznie w zakresie niezbędnym dla poboru opłat drogowych. Administratorem danych, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie e-TOLL jest szef KAS. Weryfikacja danych geolokalizacyjnych i usuwanie zbędnych danych będzie prowadzona nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. System nie będzie gromadził danych geolokalizacyjnych spoza płatnych odcinków dróg.

Jedną z planowanych metod uiszczenia opłat przez użytkowników pojazdów lekkich jest zakup biletu autostradowego. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych.


Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą będzie spoczywał na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu.

Dla użytkowników pojazdów ciężkich oraz użytkowników samochodów osobowych wnoszących opłatę elektroniczną, zostaną udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na autostradach.


CO MYŚLICIE? Dla mnie super bo te bramki na PL autostradach to masakra. Oczywiście lepiej będzie tylko na państwowych bo na prywatnych to masakra do kwadratu oraz patologia utrwalana :gwm

smok_wawelski - 2021-03-25, 16:00

LukF napisał/a:
CO MYŚLICIE?
Dalej kicha - niewiele mi z tego jak u mnie tu gdzie najczęściej gonie będę musiał i tak stać albo instalować 2-gą apkę i płacić w 2 miejsca. To powinno być po prostu ujednolicone wszędzie i jedną apką płacić a nie kombinacje że gdzieś Viatool gdzieś A4Go itp itd
To jest to proteza na jedną nogę a nie sprawny system na obie - może dobre ale dla tych którzy jeżdżą tylko tymi co toto obejmie - ale ogólnie całościowo to kicha nie ma się co jarać.

Banan - 2021-03-25, 16:05

Łukaszku, browarek za tego posta: podanie źródła i faktów które nas interesują, a nie bezpłciowe wklejanie samych linków :pifko
:spoko

LukF - 2021-03-25, 16:59

Darek, dziękuję za miłe słowa i piwo :bukiet:

Krzysiek, ja też się nie jaram tą zmianą. U nas będą nadal istniały 4 (słownie: cztery) systemy płacenia za autostrady. TO JEST CHORE. No ale czego oczekiwać w PL? I jeszcze jedno: już tylko 6 lat nam zostało do wywalenia Pana Emila Wąsacza razem z jego spółką z autostrady A4 Kra-Kat !!!! :hello
Wtedy będzie TAM normalniej. 6 latek. To szybko pyknie :bigok

smok_wawelski - 2021-03-25, 17:15

Może ciut źle mnie zrozumiałeś, albo ja nie całkiem jasno napisałem :)
Ja wiem że się nie jarasz - tak po prostu od siebie napisałem że nie warto się jarać własnie z tych względów że to kolejna proteza dla kawałka a nie sensowny system - podzielam Twoje zdanie że to chore

SlawekEwa - 2021-03-25, 17:54

LukF napisał/a:
Jedną z planowanych metod uiszczenia opłat przez użytkowników pojazdów lekkich jest zakup biletu autostradowego.

Czyli co? po staremu :shock:

LukF - 2021-03-25, 18:25

SlawekEwa napisał/a:
LukF napisał/a:
Jedną z planowanych metod uiszczenia opłat przez użytkowników pojazdów lekkich jest zakup biletu autostradowego.

Czyli co? po staremu :shock:


Nie. Bo biletu NIE kupisz na bramkach.bo ich już pod koniec 2021r nie będzie.
Kupisz np. na stacji benzynowej. Czyli będzie inaczej. Ale dalej nie idealnie z powodu 3 innych systemów: u Kulczyka, w Stalexport i na A1 pod Gdańskiem :gwm

EwaMarek - 2021-03-25, 20:04

A jak będzie z oddawaniem starych pudełek no i kasy z konta?
viatoll a ja mam na jednym samochodzie viaauto

LukF - 2021-03-25, 22:24

EwaMarek napisał/a:
A jak będzie z oddawaniem starych pudełek no i kasy z konta?
viatoll a ja mam na jednym samochodzie viaauto


Zapytaj w punkcie dystrybucji czyli na stacji paliw. Też takie mam. Kiedyś zwrot kasy z konta odbywał się poprzez złożenie tzw.reklamacji bo nie przewidziano, że ktoś może zrezygnować z używania. Ciekawe czy tak zostało. A pudełko zwracamy na stacji i kaucja wraca do nas.

Zapomniałem dodać. Ta zmiana systemu na e-Toll dotyczy wszystkich a NIE TYLKO powyżej 3.5T.
Czyli nasze osobówki oraz nasze kampery do 3.5T też się łapią: obowiązkowo od grudnia a dobrowolnie od czerwca 2021. Warto o tym wiedzieć!!!

yamah - 2021-03-25, 22:31

SlawekEwa napisał/a:

Czyli co? po staremu :shock:

Chyba nie :( Jeśli nowe Apki,dodatkowe GPSy to kurna olek inwigilacja z gęstym sitem :chytry :gwm ..masa urzędów może to wykorzystać :bajer

Robert-4 - 2021-03-25, 22:33

LukF napisał/a:
Zapomniałem dodać. Ta zmiana systemu na e-Toll dotyczy wszystkich a NIE TYLKO powyżej 3.5T.
Czyli nasze osobówki oraz nasze kampery do 3.5T też się łapią: obowiązkowo od grudnia a dobr1owolnie od czerwca 2021. Warto o tym wiedzieć!!!


I to jest najważniejsza informacja.
Swoją drogą nie przeszkadza mi używanie oddzielnej aplikacji na A4 i A1, ale tam zaczytuje kamera mój wjazd, a tutaj sygnał idzie z satelity. Wyobrażam sobie sytuację kiedy jadę starą drogą Toruń - Ciechocinek (równoległa do A1) a system zaczytuje jazdę autostradą :(
I udowodnij człowieku, że nie jechałeś



[edit] poprawa str. technicznej cytatu. WB

mischka - 2021-03-26, 07:49

LukF napisał/a:
Nie. Bo biletu NIE kupisz na bramkach.bo ich już pod koniec 2021r nie będzie.

Będę jeździł przez Czechy, tam wszystko jasne :haha:

A tak na poważnie to interesuje mnie czy "obcokrajowcy" będą mogli bezproblemowo logować się do systemu i jak będzie z uiszczaniem opłat. System Prepaid, Visa, Paypal :?: nie znalazłem oficjalnych informacji

LukF - 2021-03-26, 09:26

mischka napisał/a:


A tak na poważnie to interesuje mnie czy "obcokrajowcy" będą mogli bezproblemowo logować się do systemu i jak będzie z uiszczaniem opłat. System Prepaid, Visa, Paypal :?: nie znalazłem oficjalnych informacji


Michał,
Myślę sobie, że skoro będzie aplikacja to obcokrajowcy (nawet ci spod Anaberg :bajer ) będą mogli używać tak jak w Polsce. Pożyjemy, w czerwcu już będziemy pewnie wiedzieć :bigok

mischka - 2021-03-26, 09:42

najpóźniej w sierpniu przetestuję :spoko
moskit - 2021-03-26, 11:35

W myśl nowego systemu KAS jako nadzorujący będzie miał dostęp do rejestracji tras przejazdu każdego pojazdu zarejestrowanego w PL, czyli między innymi pojazdów zarejestrowanych na firmy a używane nie tylko do wynajmu.
LukF - 2021-03-26, 12:34

moskit napisał/a:
W myśl nowego systemu KAS jako nadzorujący będzie miał dostęp do rejestracji tras przejazdu każdego pojazdu zarejestrowanego w PL, czyli między innymi pojazdów zarejestrowanych na firmy a używane nie tylko do wynajmu.


Przypadek? Nie sądzę :bajer

szkl - 2021-03-26, 12:50

ale teraz chyba firmowe auto rozliczasz 75% kosztów ale możesz używać prywatnie lub 100% ale wówczas kilometrówka i tylko służbowo
SlawekEwa - 2021-03-26, 15:26

LukF napisał/a:

W myśl nowego systemu KAS jako nadzorujący będzie miał dostęp do rejestracji tras przejazdu każdego pojazdu zarejestrowanego w PL,

ale tylko po drogach płatnych :bajer

moskit - 2021-03-26, 16:02

SlawekEwa napisał/a:

ale tylko po drogach płatnych :bajer


Coś mi się zdaje że dla potrzeb KAS system będzie działał w całym obszarze PL i pewnie to jest ta druga fala uszczelnienia Vat o czym w 2019 roku mówili przedstawiciele "żontó"

LukF - 2021-03-26, 16:23

moskit napisał/a:
SlawekEwa napisał/a:

ale tylko po drogach płatnych :bajer


Coś mi się zdaje że dla potrzeb KAS system będzie działał w całym obszarze PL i pewnie to jest ta druga fala uszczelnienia Vat o czym w 2019 roku mówili przedstawiciele "żontó"


A to Carrington z Pcimia nie może VATu za nas płacić? :bajer

SlawekEwa - 2021-03-26, 22:18

moskit napisał/a:
Coś mi się zdaje że dla potrzeb KAS system będzie działał w całym obszarze PL

system zadziała jak włączysz apkę w srajfonie :-P

antwad - 2021-03-27, 21:30

SlawekEwa napisał/a:
moskit napisał/a:
Coś mi się zdaje że dla potrzeb KAS system będzie działał w całym obszarze PL

system zadziała jak włączysz apkę w srajfonie :-P

Tak to chyba ma działać.
Zjeżdżasz z autostrady to apkę wyłączasz. Musisz tylko pamiętać o jej włączeniu przed wjazdem, bo cię namierzą - pokupowali samochody z kamerami i na bieżąco mają kontrolować po numerach rejestracyjnych.

SlawekEwa - 2021-03-28, 11:10

antwad napisał/a:
Tak to chyba ma działać.

Antoś ,ale chodzi mi o to ," że dla potrzeb KAS system będzie działał w całym obszarze P"

antwad - 2021-03-28, 14:18

SlawekEwa napisał/a:
Antoś ,ale chodzi mi o to ," że dla potrzeb KAS system będzie działał w całym obszarze P"

To zgoda.
I bezkosztowo (dla KAS) będzie można objąć opłatami inne drogi, np ekspresowe :evil:

LukF - 2021-03-28, 20:56

antwad napisał/a:

I bezkosztowo (dla KAS) będzie można objąć opłatami inne drogi, np ekspresowe :evil:


Opłatą objęte są autostrady. Trzeba zmienić ustawę by objąć opłatą ekspresówki. Nie mówię, że jest to niemożliwe dla obecnej władzy. Lecz odbiór społeczny byłby słaby.
Inną sprawą jest to, że szybkie wygodne drogi muszą kosztować bo utrzymanie ich nie jest tanie. I dlatego powinny być płatne chociaż pogląd ten nie jest popularny.

Matheus - 2021-03-29, 06:38

LukF napisał/a:
Opłatą objęte są autostrady. Trzeba zmienić ustawę by objąć opłatą ekspresówki. Nie mówię, że jest to niemożliwe dla obecnej władzy. Lecz odbiór społeczny byłby słaby.

w przypadku aut do 3,5t - tak.
w przypadku pojazdów powyżej 3,5t opłatami objęte są też inne drogi nawet krajowe.

dulare - 2021-03-29, 07:09

W tej sytuacji chyba "zakupię" ten moduł do samochodu OBU (on-board unit). Jakoś nie ufam swojemu telefonowi - weźmie się ta darmowa apka zawiesi gdzieś na płatnej drodze a do mnie później przyjdzie kara za nie opłacenie przejazdu? Mam świadomość że OBU też może nie zadziałać. Jednak jakoś tak sobie myślę, że po prostu go zapnę na stałe "po alternatorze" i nie będę się zastanawiał czy włączyłem co trzeba w telefonie. Pod tym kątem urządzenie pokładowe viatoll jest całkiem dobre - działa cały czas.

Dla tych którzy będą viatoll zwracać - już jest odpowiednia procedura na zwrot pudełka i przy okazji zwrot kasy z pre-paid. Miałem okazję przećwiczyć. Załatwiłem wszystko na stacji w ciągu 10 minut.

Swoją drogą nowy system (jakkolwiek nie podoba mi się ta zmiana) jest sprytnym rozwiązaniem. Eliminuje potrzebę stawiania bramownic nad drogami (zmniejsza koszty infrastruktury i jej utrzymania) a jednocześnie pozwala szybko dodać kolejne drogi do siatki tych płatnych. Po prostu ktoś tam na serwerze zaznaczy nowy płatny odcinek i gotowe. Nie żebym pochalał, ale warto zauważyć że droga która jeszcze wczoraj nie była płatna, już jutro może być...

LukF - 2021-03-29, 07:15

Matheus napisał/a:

w przypadku aut do 3,5t - tak.
w przypadku pojazdów powyżej 3,5t opłatami objęte są też inne drogi nawet krajowe.


Oczywiście masz rację. Celowo pominąłem kwestię opłat powyżej 3.5T bo takich kamperów jest u nas mniej (mniejszość). Ale oczywiście nie dyskryminuję Cię :bukiet:

LukF - 2021-03-29, 07:22

dulare napisał/a:
ktoś tam na serwerze zaznaczy nowy płatny odcinek i gotowe. Nie żebym pochalał, ale warto zauważyć że droga która jeszcze wczoraj nie była płatna, już jutro może być...


Uważam, że musimy sobie w głowie przestawić by temat opłat za szybkie i wygodne drogi nie był traktowany jak "za karę". Jeśli chcemy takie drogi mieć oraz by po latach nadal były dostępne w najwyższym standardzie to wszyscy muszą wnosić opłaty na utrzymanie. Nie jesteśmy tak bogaci jak Niemcy by wszystkie remonty finansować w całości z budżetu państwa. Tak jak już wcześniej pisałem to nie jest prosty społecznie temat. Ale dobre drogi (niemal wszędzie) są płatne :bukiet:

dulare - 2021-03-29, 07:29

LukF napisał/a:
dulare napisał/a:
ktoś tam na serwerze zaznaczy nowy płatny odcinek i gotowe. Nie żebym pochalał, ale warto zauważyć że droga która jeszcze wczoraj nie była płatna, już jutro może być...


Uważam, że musimy sobie w głowie przestawić by temat opłat za szybkie i wygodne drogi nie był traktowany jak "za karę". Jeśli chcemy takie drogi mieć oraz by po latach nadal były dostępne w najwyższym standardzie to wszyscy muszą wnosić opłaty na utrzymanie. Nie jesteśmy tak bogaci jak Niemcy by wszystkie remonty finansować w całości z budżetu państwa. Tak jak już wcześniej pisałem to nie jest prosty społecznie temat. Ale dobre drogi (niemal wszędzie) są płatne :bukiet:


Popieram. W kontekście kary pisałem tylko o karaniu za nie opłacenie przejazdu. A w kontekście dodawania dróg płatnych - bardziej jako o wygodzie dla operatora i potencjalnej niespodziance dla kogoś kto się przyzwyczaił że jadąc daną drogą nie płaci.

Nie narzekam na opłaty jako takie, marudzę raczej w kwestii tego że kierowcę traktuje się jak potencjalnego oszusta kiedy coś zawiedzie. Pudełko viatoll działa raczej bez problemów, trzeba pamiętać o zasilaniu konta jak się ma prepaid. A aplikacje i urządzenia OBU działające na podstawie GPS mogą nie zadziałać w pewnych przypadkach, zadziała za to bramownica kontrolna i przywalą karę "za niewinność" :( Po prostu trochę się obawiam takiego przypadku.

szkl - 2021-03-29, 09:09

Dlatego powszechność opłaty w formie elektronicznej viniety byłaby lepsza. Żadne urządzenie elektroniczne tylko wszyscy opłata ale nie wielką i po sprawie. Tak jak Czesi Węgrzy Szwajcarzy itd
antwad - 2021-03-29, 09:43

LukF napisał/a:
Trzeba zmienić ustawę by objąć opłatą ekspresówki.

To nie problem. Obecny sejm robi takie rzeczy między godziną 1:49 a 1:56 :diabelski_usmiech

LukF napisał/a:
Uważam, że musimy sobie w głowie przestawić by temat opłat za szybkie i wygodne drogi nie był traktowany jak "za karę".

Masz rację, tylko przy tak gigantycznym marnowaniu publicznych pieniędzy z jakimi mamy teraz do czynienia, perspektywa kolejnych danin budzi sprzeciw.

bert - 2021-03-29, 10:40

LukF napisał/a:
dulare napisał/a:
ktoś tam na serwerze zaznaczy nowy płatny odcinek i gotowe. Nie żebym pochalał, ale warto zauważyć że droga która jeszcze wczoraj nie była płatna, już jutro może być...


Uważam, że musimy sobie w głowie przestawić by temat opłat za szybkie i wygodne drogi nie był traktowany jak "za karę". Jeśli chcemy takie drogi mieć oraz by po latach nadal były dostępne w najwyższym standardzie to wszyscy muszą wnosić opłaty na utrzymanie. Nie jesteśmy tak bogaci jak Niemcy by wszystkie remonty finansować w całości z budżetu państwa. Tak jak już wcześniej pisałem to nie jest prosty społecznie temat. Ale dobre drogi (niemal wszędzie) są płatne :bukiet:


ale pamiętasz jeszcze, że w cenie paliwa jest na to stosowny podatek umieszczony i pobierany?
że nie wspomnę o kasie ujnijnej wprasowanej w te drogi

bert - 2021-03-29, 10:42

szkl napisał/a:
Dlatego powszechność opłaty w formie elektronicznej viniety byłaby lepsza. Żadne urządzenie elektroniczne tylko wszyscy opłata ale nie wielką i po sprawie. Tak jak Czesi Węgrzy Szwajcarzy itd


a nie ma już podatku w paliwie stosownego? :mrgreen:

Robert-4 - 2021-03-29, 11:01

LukF napisał/a:
Uważam, że musimy sobie w głowie przestawić by temat opłat za szybkie i wygodne drogi nie był traktowany jak "za karę". Jeśli chcemy takie drogi mieć oraz by po latach nadal były dostępne w najwyższym standardzie to wszyscy muszą wnosić opłaty na utrzymanie. Nie jesteśmy tak bogaci jak Niemcy by wszystkie remonty finansować w całości z budżetu państwa. Tak jak już wcześniej pisałem to nie jest prosty społecznie temat. Ale dobre drogi (niemal wszędzie) są płatne :bukiet:


Gdyby te pieniądze były przeznaczane na drogi - proszę bardzo. Niestety tak jak te z podatku w paliwie w niewielkim stopniu przeznaczane są na drogi. Tak więc to kolejny podatek na "pińcety"

pozdrawiam
R


[edit] naprawa str. technicznej cytatu. WB
Robert coś Ci te cytaty nie wychodzą, już 2.gi Twój cytat poprawiam.

LukF - 2021-03-29, 19:14

bert napisał/a:


a nie ma już podatku w paliwie stosownego? :mrgreen:


Panowie,
Oczywiście wiem, iż w paliwie jest umieszczona opłata "na drogi". Żeby było sensownie i sprawiedliwie to należy ją zlikwidować. Jeden kierowca cały rok tankuje paliwo (czyli płaci) a przejedzie się autostradą 20km.
Inny jeździ codziennie do pracy z Rybnika do Katowic A1 i A4 za darmo.

Zrobić opłatę za kilometry na całej sieci A i S zamiast w paliwie. No ale komu to tłumaczyć jak inne sprawy stoją na głowie a co powie elektorat jest ważne :evil:

SlawekEwa - 2021-03-29, 21:36

LukF napisał/a:
Oczywiście wiem, iż w paliwie jest umieszczona opłata "na drogi".

LukF napisał/a:
Jeden kierowca cały rok tankuje paliwo (czyli płaci) a przejedzie się autostradą 20km.

To w końcu ten podatek jest na "drogi" czy na autostrady? :bajer

bert - 2021-03-29, 23:09

płaćmy wincy, wincy jeszcze, po kilka razy za to samo.
Kilka wieków strzyżenia owieczek daje ciekawe efekty w tym efekt przywiązania do tradycji, że strzyżone być musi :mrgreen:

dulare - 2021-05-15, 16:19

Dostałem wyliczenia za urządzenia OBU i abonament od dwóch firm:

Geobox: https://geobox.app/
urządzenie (zakup) - 200 zł
abonament roczny - 100 zł netto lub 150 zł netto z opcją śledzenia lokalizacji pojazdu

Tekom: https://tekom.pl
Urządzenie – 1zł - jednorazowo
Montaż – 99 zł - jednorazowo
Abonament EU – 40 zł + etoll - 9 zł - miesięcznie
Aktywacja etoll – 49 zł - jednorazowo
ceny netto

Dlaczego abonament? Ponieważ urządzenia OBU muszą wysyłać dane i robią to przez sieć GSM.

Obie oferty nie są rewelacyjne, szczególnie że przez niektóre miesiące kamper stoi i nie ma sensu wtedy płacić za abonament - a nie da się wyłączyć go w niektórych miesiącach. Wprawdzie jestem przeciwny używaniu telefonu komórkowego jako OBU, ale nie wiem czy nie zacznę od takiej opcji.

Cyryl - 2021-05-15, 19:25

Maciej S. napisał/a:
...pewnie o czymś zapomniałem...


oczywiście, bo piszesz tu o pojazdach prywatnych, czyli jak ktoś się wkurzy i stwierdzi, że za dużo płaci to kupi sobie rower i guzik da zarobić administracji państwowej.

ale oni to przewidzieli.

otóż w Polsce transport odbywa się w 80% drogami (w UE 43% drogami), PKP zdewastowało infrastrukturę, rzeki również zdewastowane dzisiaj nadają się tylko do turystyki kajakowej, pozostają drogi.

więc ciężarówki i autobusy muszą jeździć, oni systemowi już nie uciekną.
więc oprócz podatku w paliwie, Viatolla, opłat autostradowych, dochodzi jeszcze podatek od środków transportu, czyli każdej ciężarówki, ciągnika siodłowego, naczepy, przyczepy i autobusu.
czyli taki podatek jak kiedyś my (posiadacze pojazdów osobowych) płaciliśmy raz na rok.
dawny podatek drogowy dla pojazdów ciężarowych pozostał. za busa 3,5 do 5,5t DMC chyba 900zł/rok, ciężarówka około 3400, naczepa/przyczepa 2600, autobus chyba coś ponad 2600zł i to są stawki minimalne, więc władze lokalne mogą te kwoty zwiększyć.

a jeszcze bym dodał koszt licencji na transport (czy to przewóz rzeczy czy osób, czy krajowy czy zagraniczny) oraz koszt kursu i egzaminu Certyfikatu Kompetencji Zawodowych, aby móc się o te licencje ubiegać.

to chyba tylko tyle.

stander - 2021-05-16, 07:21

dulare napisał/a:
Dostałem wyliczenia za urządzenia OBU i abonament od dwóch firm:

Współpracuję z Tekomem juz kilka lat -najwyższa jakość usług

OMEGA - 2021-05-16, 09:53

Może ktoś ma wiadomości od kiedy trzeba mieć zainstalowany nowy e-toll mając viatol na pokładzie i są na nim środki do opłaty , czy jest przewidziany okres przejściowy dla kamperów pow. 3,5 tony ????
dulare - 2021-05-16, 10:40

OMEGA napisał/a:
Może ktoś ma wiadomości od kiedy trzeba mieć zainstalowany nowy e-toll mając viatol na pokładzie i są na nim środki do opłaty , czy jest przewidziany okres przejściowy dla kamperów pow. 3,5 tony ????


"Twarda" data to koniec września (stan na dzisiaj), ale można przechodzić na e-toll już od 1 czerwca (jeśli faktycznie ruszy bo już przekładali parę razy). Środki z viatoll można odzyskać w punkcie obsługi klienta.

https://etoll.gov.pl/ciezarowe/aktualno%C5%9Bci/przechodz%C4%99-z-viatoll-do-e-toll/

dulare - 2021-05-16, 10:43

stander napisał/a:
dulare napisał/a:
Dostałem wyliczenia za urządzenia OBU i abonament od dwóch firm:

Współpracuję z Tekomem juz kilka lat -najwyższa jakość usług


Dobrze wiedzieć że solidna firma. Dla mnie jednak abonament miesięczny w wysokości jaką proponują jest trochę bez sensu do kampera używanego przez mniejszą część roku. Może wyjdą z ofertą "dla detalistów" :)

szkl - 2021-06-07, 13:24

ktoś już coś w tym kierunku zrobił? W AppStore nawet aplikacji o której piszą nie ma
LukF - 2021-06-07, 14:27

szkl napisał/a:
ktoś już coś w tym kierunku zrobił? W AppStore nawet aplikacji o której piszą nie ma


Bo apki JESZCZE nie ma. Ale na stronie rejestrować już się można. Muszę się tym wreszcie zająć bo w samochodzie firmowym mam Via Toll.

szkl - 2021-06-07, 15:51

wiem że nie ma ale dzisiaj wszedłem na ich stronę (etoll.gov.pl) i twierdzą że jest :wyszczerzony: :wyszczerzony: :wyszczerzony:
LukF - 2021-06-07, 15:54

szkl napisał/a:
wiem że nie ma ale dzisiaj wszedłem na ich stronę (etoll.gov.pl) i twierdzą że jest :wyszczerzony: :wyszczerzony: :wyszczerzony:


ONI piszą w czasie przyszłym nie dokonanym :bajer

szkl - 2021-06-24, 18:30

no to maszyna ruszyła - mamy aplikację e-toll pl
LukF - 2021-06-24, 20:39

szkl napisał/a:
no to maszyna ruszyła - mamy aplikację e-toll pl


Trzeba poczekać kilka dni aż ludzie wypróbują aplikację i napiszą recenzję. Wtedy będziemy wiedzieć więcej.

dulare - 2021-06-27, 18:15

LukF napisał/a:
Trzeba poczekać kilka dni aż ludzie wypróbują aplikację i napiszą recenzję. Wtedy będziemy wiedzieć więcej.


Na dzisiaj w AppStore na iPhone jest 21 recenzji, średnia 2.0 gwiazdki :) Głównie problem z tym że aplikacja zgłasza brak komunikacji z internetem, mimo że nigdzie nie jest zablokowana... Ja nadal czekam i chyba jednak całe wakacje przejeżdżę na Viatoll, dla spokoju...

aviator - 2021-06-27, 21:25

Hmmm, jutro przetestuje aplikacje e-TOLL w osobowce a od piątku urlop i potestuje w jeździe kamperem 3,5t+
Viatolla na razie nie oddaje, bo coś czuje, ze się jeszcze przyda…

szkl - 2021-06-28, 08:03

aviator napisał/a:
Hmmm, jutro przetestuje aplikacje e-TOLL w osobowce a od piątku urlop i potestuje w jeździe kamperem 3,5t+
Viatolla na razie nie oddaje, bo coś czuje, ze się jeszcze przyda…


Pytanie czy można równolegle używać viaTOLL i etoll czy podczas rejestracji aplikacji wywala aktywacje viaTOLL i tylko zostaje już pudełko oddać i rozliczyć???

aviator - 2021-06-28, 08:06

Mam aktywne oba - to nie jest w żaden sposób połączone. O 15 chowam pudełko viatolla i testuje e-tolla na A4
Nie wiem czy to ma znaczenie - ale oba systemy mam prywatnie na siebie.

aviator - 2021-06-28, 14:23

Dziwnie. Bramki wjazdowe viaTOLL i e-TOLL wyłamane. Po przejeździe alarm jak za brak opłaty na viatollu. Przy zjeździe jedna bramka podniesiona i tylko dla etolla.
Na aplikacji przejazd zapisany ale opłaty (jeszcze) nie pobrało … No chyba ze do drugiej bramki jest za darmo?
Na bramkach chaos i dezorganizacja - już mogli osobno zrobić viaTOLL i osobno e-TOLL. Nie wiem o co chodzi , bo równie dobre mogę jeździć bez opłat…. 🤷
Zobaczymy jak na powrocie - w obie strony korek na viatollu a do kas pusto.

Edit: droga powrotna lepsza, bo bez korków. Niestety na bramkach aby się otworzyły trzeba się zatrzymać na dużo dłużej niż z viatollem. I idą trąby w ruch stojących za Tobą tirów. Brak na aplikacji sygnału, wibracji czegokolwiek przy otwarciu szlabanu jak to jest przy viatollu, no i nadal brak zaksiegowania kosztów obu przejazdów…

W piątek testy kamperem gdzieś po Polsce jeszcze nie wiem gdzie, także jestem ciekaw jak to będzie poza A4 na zwykłych drogach z bramownicami….

papamila - 2021-06-28, 20:09

tak mimochodem pokazałeś i3,
wejdż na elektromobilni.pl
zarejestruj sie, zgłoś swoje EV
i ciesz sie darmowymi
autostradami A1 i A4

aviator - 2021-06-28, 21:12

Dzięki, skorzystałem już chyba właśnie z Twojego info na samochodyelektryczne.org mam rex-a i jestem „wykluczony” ale skorzystałem za to z rabatu na greenwayu :-)
aviator - 2021-07-01, 16:42

Kończąc temat porównań viaTOLL e-TOLL - zainwestowałem dla dobra ogółu i pojechałem na obu systemach jednocześnie zrobić przegląd Rej kampera w Katowicach. Trase na takie testy mam ciekawa, bo darmowym odcinkiem wzdłuż płatnej A4 - oddzielone tylko barierka. E-TOLL zadziałał bezbłędnie, zero opłat. Wracałem pasami płatnymi - obok analogicznie jak poprzednio tez jest pas darmowy….
E-TOLL pobiera opłatę na bierząco ale mota się trochę raz saldo rośnie raz maleje. Odczekałem chwile i wyszło na to, ze przejazd e-TOLLem na aplikacji w telefonie jest tańszy niż z viaTOLLem :-D
Stan konta na start, to nadal 200pln bo za poprzednie przejazdy „elektrykiem” nic mi jednak nie pobrało z konta.
Na dowód printscreeny:

Comsio - 2021-07-01, 22:04

Podobno za aplikację trza bulić 25 zeta miesięcznie.
wiem z rozmów :roll:

A ile w tym prawdy to :?:

aviator - 2021-07-01, 22:38

Abonament jest za opcje z urządzeniem OBU a aplikacja jest za free…
LukF - 2021-07-02, 07:48

Comsio,
Prawdy w tym zero. Aplikacja jest bezpłatna.

Planowałem zainstalować aplikację na telefon zaraz jak się pojawi. Ale poczekam. Liczę, że zostanie zmieniona i uproszczona. Bo po OGROMNEJ fali krytyki jaka spada na twórców tego bubla raczej COŚ muszą zrobić :roll:

aviator - 2021-07-03, 10:53

Jest dramat. Pojechałem camperem w Pieniny jedyna pobrana opłata za przejazd to tylko kilkanaście groszy na bezpłatnym pasie A4 ten sam obok pasów płatnych z bramownicami. Videotolla pomiędzy Katowicami a Krakowem nie liczę - to zawsze działa bezbłędnie; czasem miła pani w okienku zapyta przy wyjeZdzie podejrzliwie o bliźniaki z tylu ale tych nie ma, wiec bramka od razu w górę.. Cała reszta trasy bez opłat. Aplikacja działała cały czas, mam zarejestrowany 3,5h przejazd, stojac w korku na Zakopiance sprawdzałem pozycje na aplikacji: była poprawna i wysyłanie danych - ostatnie z zakopianki wysłane niby poprawnie ale 0,5h wczesniej potem już ponad 1h luka.
Jestem trochę zdygany, bo przed urlopem zlikwidowałem viatolla i mam tylko etolla. W przypadku kontroli luz - bo działająca aplikacja jest do wglądu - gorzej jak wyślą zdjęcia z bramownic…. :stop: :gwm

Camper Diem - 2021-07-03, 22:21

ja dzisiaj jechałem z Gdańska do Tychów. viatolla schowałem i testowałem aplikacje od Torunia do końca. tez mi nic nie zdjelo z konta :spoko
Świstak - 2021-07-05, 08:09

Podobnie dla pojazdów powyżej 3,5 tony. A4 Wrocław - Legnica przejazd zarejestrowany, ale z konta kasy nie zdjęło. Że aplikacja działa przekonałem się dopiero po zalogowaniu na stronę etoll - tu dopiero widać że kasy na koncie zdecydowanie mniej. Jest więc rozbieżność między tym co w aplikacji a tym co na koncie użytkownika.
Historia trasy na stronie opracowana poprawnie, choć niepokój budzi fakt że między węzłami Wrocław Połdunie a Wrocław Bielany jest 2780 km... Chyba przez biegun...

aviator - 2021-07-05, 11:55

Faktycznie przy ciężkim coś tam jest w historii i są pobrane opłaty, są tez jakieś chore odległości ale może zamiast km powinny być m. Kiepsko, ze aplikacja nie zaciąga aktualnego stanu konta - ciekawe jak będzie przy niższym stanie konta.
Natomiast przy lekkim brak jakiejkolwiek historii przejazdów …

MaxL - 2021-07-05, 15:09

Czy Autopay dalej działa czy trzeba to guano instalować
LukF - 2021-07-05, 16:03

MaxL napisał/a:
Czy Autopay dalej działa czy trzeba to guano instalować


Tam gdzie go używałeś to działa dalej.

E-toll tylko na drogach którymi zarządza GDDKIA czyli Administracja Skarbowa. Ja dalej czekam z instalacją tego "guana" :mrgreen:

Świstak - 2021-07-06, 08:32

aviator napisał/a:
może zamiast km powinny być m


Dokładnie tak, ale taki babol świadczy o niechlujstwie urzędników którzy odpowiadają za system. Gdyby obywatel pomylił się w podobny sposób z przecinkiem w PLN przy PIT, już byłby przestępcą skarbowym....

LukF - 2021-11-06, 16:47

Panowie i Panie,

Niecały miesiąc został do startu e-toll dla osobówek i (większości) naszych kamperów.

Długo zwlekałem z zainstalowaniem aplikacji e-toll na swoim telefonie. Ale uległem i to zrobiłem. Dodałem kampera, osobówkę i dostawczaka.
Obecnie jestem już po teście praktycznym jadąc A4 z Gliwic do Wrocławia i z powrotem. Krótko: jest dobrze. Aplikacja działa, szlaban podnosi się kiedy do niego dojeżdżamy, kasa z konta przedpłaconego zostaje pobrana. I to miłe uczucie: wszyscy stoją w kilometrowym korku do bramek a my przejeżdżamy bez kolejki i jedziemy dalej :bajer
A tak na poważnie: nie czekajcie na ostatni moment jeśli jeździcie odcinkami płatnymi obsługiwanymi przez GDDKiA . No chyba, że ktoś chce bilet kupować zamiast mieć aplikację :spoko

Jakieś wrażenia, opinie od innych ???

mischka - 2021-11-06, 17:18

Niestety mam inne doświadczenia, pewnie dlatego że mój samochód zarejestrowany za granicą. Korzystałem z Autopay i bramki ani drgnęły, za mną kolejka wszyscy poirytowani. Nie wiem jak to działa na dzień dzisiejszy ale w sierpniu było słabo...
LukF - 2021-11-06, 17:59

mischka napisał/a:
Niestety mam inne doświadczenia, pewnie dlatego że mój samochód zarejestrowany za granicą. Korzystałem z Autopay i bramki ani drgnęły, za mną kolejka wszyscy poirytowani. Nie wiem jak to działa na dzień dzisiejszy ale w sierpniu było słabo...


Michał,
Autopay nie działa na A4 od Wro do Gliwic. Podobno operator Autopay chce włączyć ten odcinek A4 do swojej oferty, ale na razie nie ma.
Natomiast aplikacja e-toll działa bez problemów jak pisałem wcześniej. Podróżni z zagranicy będą raczej bilet kupować na przejazd na stacjach zamiast aplikacji.

OMEGA - 2021-11-06, 18:56

Aplikacja na zagraniczne działa równie dobrze jak na krajowe , przetestowane , bramki otwiera i kasę pobiera
mischka - 2021-11-26, 08:07

Dostałem dzisiaj maila z Autopay, może w okresie świątecznym dam rade wypróbować.

Cytat:
Cześć,

otrzymaliśmy setki pytań związanych z naszą alternatywą dla e-TOLL i usługi biletu autostradowego. W tym pytań od kierowców indywidualnych, którzy planują wyjazdy na święta.

Już 1.12.2021 e-TOLL będzie dostępny w Autopay i umożliwi automatyczne zakupy biletów autostradowych. Bez ciągłego zbierania danych z GPS, bez drenowania baterii, bez klikania w trakcie jazdy i niewygodnych płatności. Nasze rozwiązanie opiera się o mniej inwazyjną technologię geofencingu, a bilet autostradowy… po prostu kupimy za Ciebie.

Od czego musisz zacząć przygotowania? Zapoznaj się z nowym Regulaminem, który dokładnie wyjaśni prawne aspekty nadchodzących zmian. Następnie wypatruj komunikatów w aplikacji oraz sprawdzaj nasze media społecznościowe. Przygotujemy Cię do zmiany, wyjaśnimy najbardziej istotne kwestie i powiemy kiedy możesz bezpiecznie ruszać w drogę. Dziękujemy, że wybierasz się w nią z Autopay!

Więcej informacji na autopay.pl
Dziękujemy, że jesteście z nami!

Pozdrawiamy
zespół Autopay

LukF - 2021-11-26, 12:43

I to jest najwieksza zmiana w systemie: dołączenie Autopay. Dzięki tej aplikacji wszystkie płatności autostrad w PL oprócz Kulczykowej A2 ogarniemy jedną apką.

Jakie to niesamowite w XXI wieku .... :haha:

bert - 2021-12-20, 19:27

co za czasy, ludziska się cieszą, że myto/haracz sprawnie jest łupione.
100 lat temu nikomu by to do głowy nie przyszło jako powód do radości.
Co ta kupa drutów robi z ludzkością :mrgreen:

Piasek1 - 2021-12-20, 19:41

Kiedyś były żarty o radiu Erewań i rozdawanych samochodach...
LukF - 2021-12-20, 20:18

bert napisał/a:
co za czasy, ludziska się cieszą, że myto/haracz sprawnie jest łupione.
100 lat temu nikomu by to do głowy nie przyszło jako powód do radości.
Co ta kupa drutów robi z ludzkością :mrgreen:


Tu nie ma żadnej radości z płacenia.
Powtórzę setny raz: autostrady i ich utrzymanie kosztuje pieniądze. Skoro jadę drogą o wysokim standardzie to trzeba za to zapłacić. Niepopularne ale prawdziwe.
Natomiast nasz system etoll jest chyba najgłubszy na świecie. Ale czy mnie to dziwi?

kimtop - 2021-12-22, 11:09

LukF napisał/a:
Powtórzę setny raz: autostrady i ich utrzymanie kosztuje pieniądze


Utrzymanie każdej drogi kosztuje.Nie tylko autostrady.

LukF napisał/a:
Skoro jadę drogą o wysokim standardzie to trzeba za to zapłacić


Ależ płacimy. Chociażby opłata drogowa w paliwie,podatek drogowy .Tylko gdzie te pieniądze idą?

Piasek1 - 2021-12-22, 13:06

Obecnie wprowadzony system poboru opłat jest chyba najgłupszy z możliwych: moi rodzice mają wspólne auto i tak po zainstalowaniu apki do opłat jechać może nim ojciec ale matka bez niego już nie - mimo iż to POJAZD jedzie odcinkiem autostrady i opłaty pobierane są od pojazdu a nie kierowcy.
Apka - niech tam se będzie dla wszystkich co "raz na ruski rok" korzystają z autostrady, dla całej reszty winiety na pojazd w postaci nalepki na szybie i tyle.
A ponieważ mamy różnych zarządców danych odcinków niech se tam monitorują pojazdy i po tablicach rej widzą którym odcinkiem jadę i na tej podstawie wysyłają rachunek do jakiegoś tam "funduszu winietowego" za mój przejazd. Ale to niech oni mają z tym problem a nie kierowca !! A nie 15 aplikacji do płacenia na tej samej autostradzie bo co 100km kto inny chce myta. Jak sie w tym burdelu ma połapać jakiś turysta/cudzoziemiec czy inny co raz na rok musi skorzystać.

A skoro się silą na elektroniczny system opłat to albo jedna apka do płacenia za wszystkie autostrady (co dalej nie rozwiązuje problemu kilku kierowców użytkujących ten sam pojazd) ale jednak znacznie ułatwia korzystanie albo elektroniczny system poboru na podstawie odczytu tablic.

MILUŚ - 2021-12-22, 13:17

Piasek1 napisał/a:
Obecnie wprowadzony system poboru opłat jest chyba najgłupszy z możliwych: moi rodzice mają wspólne auto i tak po zainstalowaniu apki do opłat jechać może nim ojciec ale matka bez niego już nie -.


A jak by mama jechała w ciuchach ojca ? Mnie tak się raz udało wymigać od mandatu ; po zatrzymaniu do kontroli szybko zmieniliśmy miejsca i ......sweter :diabelski_usmiech

Piasek1 - 2021-12-22, 13:26

Też nic nie da :wyszczerzony:
bo wychodzi na to że to telefon jedzie a nie pojazd czy kierowca. Zapomnisz, zgubisz, ukradną ci - nie przejedziesz.

LukF - 2021-12-22, 17:59

Głupoty i tyle.

Na telefonie aplikacja "etoll bilet autostradowy". Może ją mieć każdy, nawet Twój sąsiad. I nawet sąsiad może podać Twój nr rejestracyjny oraz pozostałe dane dot.przejazdu (która autostrada, które węzły, jaka data przejazdu), płacisz i masz wirtualnie kupiony bilet dzięki któremu można jechać.
Więc proszę nie wprowadzać w błąd.

A, że nasz system płatności jest najgłubszy na świecie to naprawdę Was jeszcze dziwi????? W tym kraju Was coś jeszcze dziwi???? Przecież to jest ta sama logika co z przekopem mierzei wiślanej..... :haha:

Co do opłaty paliwowej to nawet się nie wypowiadam bo po co? To jest kolejny podatek a nie opłata za autostrady :gwm

Wieluniak_1 - 2021-12-22, 19:10

Piasek1, może mama jechać bez taty :wyszczerzony: . Drugi użytkownik też musi na swoim telefonie zainstalować apkę. Przed wyruszeniem w trasę trzeba się zalogować na konto i zdeaktywować jedno urządzenie i aktywować drugie. Działa to , a że jest upierdliwe i trudne dla zwykłego zjadacza chleba to inna sprawa.
MILUŚ - 2021-12-22, 19:36

Wieluniak_1 napisał/a:
Piasek1, może mama jechać bez taty :wyszczerzony: . Drugi użytkownik też musi na swoim telefonie zainstalować apkę. Przed wyruszeniem w trasę trzeba się zalogować na konto i zdeaktywować jedno urządzenie i aktywować drugie. Działa to , a że jest upierdliwe i trudne dla zwykłego zjadacza chleba to inna sprawa.


Jak to dobrze ; że pomimo przecinania się dwóch autostrad w pobliżu mojego miasta nie jestem zmuszony korzystać z tych genitalnych pomysłów . :mrgreen:
Jeszcze :chytry

Piasek1 - 2021-12-22, 20:14

Nie zapominajcie że rozmawiamy o ludziach 70+ którzy jakoś w połowie br. nauczyli się korzystać z WhatsApp mimo iż srajfony mają od jakichś 5ciu...
To nie jest kraj dla starych ludzi
A auto mają w automacie bo by jeździł stale na 5tce ponieważ zapomniał o 6tce
i tego typu klimaty

LukF - 2021-12-22, 20:40

Wieluniak_1 napisał/a:
Piasek1, może mama jechać bez taty :wyszczerzony: . Drugi użytkownik też musi na swoim telefonie zainstalować apkę. Przed wyruszeniem w trasę trzeba się zalogować na konto i zdeaktywować jedno urządzenie i aktywować drugie. Działa to , a że jest upierdliwe i trudne dla zwykłego zjadacza chleba to inna sprawa.


Po co mu to proponujesz?

Jeszcze raz:
KAS udostępniła DWIE RÓŻNE APLIKACJE:
1. "etoll" dla jeżdżących dużo. Trzeba mieć najpierw konto w serwisie internetowym, dodać pojazd lub pojazdy, zasilić konto kwotą minimum 20zł a dopiero potem używać aplikację etoll i w trakcie przejazdu apka musi być cały czas załączona, stale musi być połączenie z Internetem oraz trzeba w telefonie wyłączyć optymalizację baterii by nam telefon nie wyłączał apki. Całość ulierdliwe ale mam u siebie i działa.

2. "etoll bilet autostradowy" dla jeżdżących miało. To jest tylko aplikacja, nie trzeba mieć nic w Internecie, nie wpłaca się naprzód pieniędzy. W apce podajesz nr rejestracyjny auta dla którego chcesz kupić bilet autostradowy, wybierasz którą autostradą podjedziesz oraz na których węzłach wjedziesz i zjedziesz oraz podajesz datę. Płacisz cenę którą apka wyliczy (kartą lub blikiem) i masz wirtualny bilet. Można jechać. Jest to proste. Można w ten sposób kupić bilet dla kogoś innego


Oprócz w/w aplikacji autorstwa KAS jest jeszcze kilka innych. Najbardziej prosta i uniwersalna jest:

3. Autopay. Zalety: nic nie wpłacasz naprzód, musisz podpiąć kartę płatniczą i działa na WSZYSTKICH polskich autostradach OPRÓCZ A2 Kulczyka !!! Czyli jedna apka na wszystkie autostrady a u Kulczyka i tak płaci się na bramkach. A w zasadzie nie jeździ się po najdroższej autostradzie na świecie :mrgreen:

Są jeszcze inne aplikacje. Można sobie wygooglować.

Po tym elaboracie proszę już nie pisać g....t oraz mogą posypać się piwa. Przynajmniej dziesięć :haha:

Piasek1, Ty zaczynasz :bajer

Wieluniak_1 - 2021-12-22, 21:20

LukF :ok , browar idzie.
Piasek1 - 2021-12-23, 08:51

LukF napisał/a:
wybierasz którą autostradą podjedziesz

i tu już jest pierwszy problem bo jak wrzucę w google maps Szklarska Poręba u mnie pod domem to pojęcia zielonego nie mam którędy mnie poprowadzi
LukF napisał/a:
oraz na których węzłach wjedziesz i zjedziesz

a już zwłaszcza tego

Ja tego nie ogarniam a nie uważam siebie za jakiegoś ułoma z materii elektroniki. Po prostu nie ogarniam miejsc którymi jeżdżę raz, góra 2x w roku w odstępach co 5 lat. Dla mnie AmberOne ma wjazd w Toruniu i jadę nią do Gdańska... choć w Toruniu nie ma żadnego wjazdu na autostradę bo jest on w Nowej Wsi. Autostrada ta również nie prowadzi do Gdańska a do jakiegoś Rusocina. Niemiec jadący zwiedzić Toruń nie jedzie do Torunia, on ma wiedzieć że jedzie do Lubicza
Kumasz do czego zmierzam ?
Nazwami zjazdów operować mogą zarządcy drogi, służby techniczne oraz lokalesi mieszkający w okolicy lub stali użytkownicy tejże autostrady a nie człowiek jadący nią raz na pięć lat a w przypadku polski południowej kiedy ja ostatnio A4ką jeździłem to jeszcze z płyt betonowych była.
To jest kolejna durnota polskiego systemu wymyślania koła na nowo bo wystarczyło skopiować gotowy pomysł od Niemców i zjazdy zwyczajnie numerować
A2ka nie lepsza: jadąc do Łodzi (do której żadna autostrada nie prowadzi) nie wiem czy mnie nawigacja zdejmie w Leonowie na Zgierz czy po drodze uwzględni jakiś korek jaki się przez Zgierz utworzy i poprowadzi dalej na zjazd w Strykowie a może jeszcze dalej na węzeł z A1 w zależności jak uzna.
To który zjazd mam uznać za właściwy do wniesienia opłaty za ten odcinek ?

*uja - nie dam piwa
:wyszczerzony:

LukF - 2021-12-23, 09:31

Piasek1,
Nie dasz piwa to ja Tobie nie wyjaśnię co zrobić w takiej sytuacji :haha:

mischka - 2021-12-23, 11:50

ja jadę przez Czechy :haha:
MILUŚ - 2021-12-23, 15:28

mischka napisał/a:
ja jadę przez Czechy :haha:


To tak jak ja ; zamiast A4 :diabelski_usmiech

papamila - 2021-12-23, 19:31

dodam że w temacie trochę pomaga Auto PAY ale dotyczy to tylko do 3,5T
ani większy kamper, ani kamper z przyczepą się na to udogodnienie nie łapie

Den-tal - 2021-12-30, 17:48

LukF wytlumaczyles to wszystko pieknie i pedagogicznie i chwala Ci za to :kwiatki: A jak wygladaja oplaty dla kamperow powyzej 3,5 ton ?? Jak mi to wytlumaczysz rownie zrozumiale, to masz u mnie flaszke wina.Ja od 4 miesiecy "walcze" z viatoll, by oddali mi depozyt za box plus pieniadze, ktore sa tam zdeponowane Wypelnilem 5 czy 6 roznych blankietow, a wladza nie moze dac sobie z tym rady. W sumie nie chodzi mi tu o pieniadze bo to tylko 250 zl, ale chodzi o pryncyp. Jesli ten nowy system bedzie rownie zagmatwany to znaczy, ze Polske trzeba bedzie omijac podrozujac kamperem.
jacek2214 - 2021-12-30, 18:06

250 zl na chodniku nie lezy,ten nowy system bardzo zagmatwany.Viatoll to bylo proste latwe i zrozumiale. :zastrzelic
yamah - 2021-12-30, 21:51

Den-tal napisał/a:
A jak wygladaja oplaty dla kamperow powyzej 3,5 ton ?? Jak mi to wytlumaczysz rownie zrozumiale, to masz u mnie flaszke wina.

Popatrz tu :
https://www.dkv-mobility....raju/index.html
https://www.eurowag.com/pl/produkty/myto/panstwa
sam zastanawiam się czy nie wybrać obsługi z tych firm i mieć spokojne wyjazdy za granicę + eTol na Polskę dla kampera :bajer
jacek2214.. twoja branża :bajer więc może coś wiesz o tych firmach :wyszczerzony:

bert - 2021-12-31, 00:24

Den-tal napisał/a:
LukF wytlumaczyles to wszystko pieknie i pedagogicznie i chwala Ci za to :kwiatki: A jak wygladaja oplaty dla kamperow powyzej 3,5 ton ?? Jak mi to wytlumaczysz rownie zrozumiale, to masz u mnie flaszke wina.Ja od 4 miesiecy "walcze" z viatoll, by oddali mi depozyt za box plus pieniadze, ktore sa tam zdeponowane Wypelnilem 5 czy 6 roznych blankietow, a wladza nie moze dac sobie z tym rady. W sumie nie chodzi mi tu o pieniadze bo to tylko 250 zl, ale chodzi o pryncyp. Jesli ten nowy system bedzie rownie zagmatwany to znaczy, ze Polske trzeba bedzie omijac podrozujac kamperem.


niestety mam ten sam problem, ale to w najjaśniejszej norma. Jak wisisz coś państwu (celowo państwo z małej pe) to zedrą ci majtki przez głowę. Jak uno ci coś wisi, to wisi i już.

LukF - 2021-12-31, 08:37

Panowie,
Z Via Toll miałem szczęście polegające na tym, że kaucję za urządzenie zapłaciłem gotówką (a nie kartą) więc na Orlenie od razu dostałem zwrot. Identycznie było z resztą kasy na moim koncie Via Toll- płaciłem gotówką więc od razu dostałem do ręki gotówkę. Natomiast faktycznie jest ciężko dostać zwroty kiedy były zastosowanie inne rodzaje płatności. Ale kto z nas o tym wiedział???

Co do e-toll i kampera powyżej 3.5T. Płaci się za wszystkie płatne odcinki dróg analogicznie jak w ciężarówkach. Stawki zależą od emisji spalin. Ale to jest oczywiste.
Do ciężkiego kampera polecam zainstalowanie w telefonie aplikacji e-toll i jeżdżenie z tą apką. Natomiast osobiście uważam, że do wyjazdów kamperowych instalowanie w aucie zewnętrznego urządzenia i płacenie za niego abonamentu jest bez sensu. Za rzadko się jeździ kamperem, to nie ciężarówka. Aplikacja jest OK, mam zainstalowaną, kamper poniżej 3,5T, do tego w apce mam osobówkę dodaną oraz dostawczaka z firmy. I wszystko jeździ na jednym koncie i jednej przedpłacie którą trzeba zrobić. Można wpłacić tylko 20zł lub jak ktoś chce i dużo jeździ więcej kasy.


Ps. To gdzie to wino ....? :bajer
Bo inni też się wymiksowali z 10 piw co miałem dostać. Szczególnie taki jeden pracownik Piaskowni .... :haha:

yamah - 2021-12-31, 09:09

LukF napisał/a:


Co do e-toll i kampera powyżej 3.5T. Płaci się za wszystkie płatne odcinki dróg analogicznie jak w ciężarówkach. Stawki zależą od emisji spalin. Ale to jest oczywiste.
Do ciężkiego kampera polecam zainstalowanie w telefonie aplikacji e-toll i jeżdżenie z tą apką. Natomiast osobiście uważam, że do wyjazdów kamperowych instalowanie w aucie zewnętrznego urządzenia i płacenie za niego abonamentu jest bez sensu. Za rzadko się jeździ kamperem, to nie ciężarówka.

LukF , e-toll na Polskę ok,ale kiedy planuje kilka wyjazdów za granicę do różnych krajów to dla wygody dobrym rozwiązaniem byłby taki "ogólny" BoX bez wynajmowania "ich-szych" na poszczególnych granicach..tylko jaki wybrać :?: :roll:

PS.
browar leci :bigok ja tam skąpy nie jestem i pozytywnie nastawiony do ludzi :spoko (hondy nie mam) :chytry

LukF - 2021-12-31, 09:33

yamah napisał/a:
e-toll na Polskę ok,ale kiedy planuje kilka wyjazdów za granicę do różnych krajów to dla wygody dobrym rozwiązaniem byłby taki "ogólny" BoX bez wynajmowania "ich-szych" na poszczególnych granicach..tylko jaki wybrać :?: :roll:



Dzięki za piwo. :spoko
Wiesz, Hondziaże skąpi są.... :haha:

Co do boksu na Europę. Na tym się nie znam. Myślę, że na jakimś forum busiarzy lub ciężarowców będą konkrety. Trzeba poszukać, tu nie pomogę. A do Polskich przejazdów dla Ciebie apka jest najlepsza moim zdaniem.

Wieluniak_1 - 2021-12-31, 10:44

Jeden box na wszystkie kraje fajnie brzmi. W praktyce już tak słodko nie jest. Oprócz tego, że nie działa to we wszystkich krajach to niestety oprócz opłaty za korzystanie z dróg musisz płacić prowizję na rzecz firmy, którą wybierzesz. Nie ma nic za free. Na kampera w mojej ocenie to się w ogóle nie opłaci. Osobiście korzystam z usług DKV i wszystko jest ok (w firmie).
yamah - 2021-12-31, 11:48

Wieluniak_1 napisał/a:
Jeden box na wszystkie kraje fajnie brzmi. W praktyce już tak słodko nie jest. Oprócz tego, że nie działa to we wszystkich krajach to niestety oprócz opłaty za korzystanie z dróg musisz płacić prowizję na rzecz firmy, którą wybierzesz. Nie ma nic za free. Na kampera w mojej ocenie to się w ogóle nie opłaci. Osobiście korzystam z usług DKV i wszystko jest ok (w firmie).

DKV deklaruje na wiosnę dołączenie dalszych krajów do systemu :
https://truckfocus.pl/nowosci/58631/eets-wkracza-w-druga-faze
..i cały czas mam na myśli kampera powyżej 3,5 t :bajer np.jadąc na południe 2x w roku przekraczam 4x Czechy,Węgry lub Słowację.. :-/ a prowizja :roll: no cóż za wygodę trzeba płacić..tylko ile :(

bert - 2021-12-31, 11:58

LukF napisał/a:
Panowie,
Z Via Toll miałem szczęście polegające na tym, że kaucję za urządzenie zapłaciłem gotówką (a nie kartą) więc na Orlenie od razu dostałem zwrot. Identycznie było z resztą kasy na moim koncie Via Toll- płaciłem gotówką więc od razu dostałem do ręki gotówkę. Natomiast faktycznie jest ciężko dostać zwroty kiedy były zastosowanie inne rodzaje płatności. Ale kto z nas o tym wiedział???

Co do e-toll i kampera powyżej 3.5T. Płaci się za wszystkie płatne odcinki dróg analogicznie jak w ciężarówkach. Stawki zależą od emisji spalin. Ale to jest oczywiste.
Do ciężkiego kampera polecam zainstalowanie w telefonie aplikacji e-toll i jeżdżenie z tą apką. Natomiast osobiście uważam, że do wyjazdów kamperowych instalowanie w aucie zewnętrznego urządzenia i płacenie za niego abonamentu jest bez sensu. Za rzadko się jeździ kamperem, to nie ciężarówka. Aplikacja jest OK, mam zainstalowaną, kamper poniżej 3,5T, do tego w apce mam osobówkę dodaną oraz dostawczaka z firmy. I wszystko jeździ na jednym koncie i jednej przedpłacie którą trzeba zrobić. Można wpłacić tylko 20zł lub jak ktoś chce i dużo jeździ więcej kasy.


Ps. To gdzie to wino ....? :bajer
Bo inni też się wymiksowali z 10 piw co miałem dostać. Szczególnie taki jeden pracownik Piaskowni .... :haha:


płaciłem gotówką, niczego to nie zmienia w kwestii tego, że KAS nie zwrócił mi do tej pory kasy.

koko - 2021-12-31, 12:07

ja dostałem zwrot na kartę 2 tygodnie
kimtop - 2021-12-31, 18:52

A ja czekam chyba od połowy listopada :-/
LukF - 2021-12-31, 22:32

bert napisał/a:


płaciłem gotówką, niczego to nie zmienia w kwestii tego, że KAS nie zwrócił mi do tej pory kasy.


Więc albo ja miałem na Orlenie szczęście albo Ty pecha :mrgreen:

Den-tal - 2022-01-01, 19:09

LukF dzieki za probe rozjasnienia problemu e-Toll - jetesmy na podobnym poziomie rozumienia jak ten "wynalazek" funkcjonuje :-/ W komputerowe piwo czy wino to specjalnie nie wierze - bedziesz w Szwecji , to jestes mile widziany live :spoko
LukF - 2022-01-01, 20:31

Den-tal,

Dziękuję za miłe słowa. Szwecja to cel który nadal jest przedemną. Pozdrawiam :spoko

Skorpion - 2022-01-01, 21:12
Temat postu: e-TOLL

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?
Przejście z viaTOLL do e-TOLL. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień jakich formalności powinien dopełnić użytkownik systemu viaTOLL aby przejść do e-TOLL.
Czym jest e-TOLL?
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.
Jakie urządzenia geolokalizacyjne są dostępne w systemie e-TOLL?

Kierowca pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który wnosi opłatę za przejazd autostradą w systemie e-TOLL może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu: za pomocą darmowej aplikacji instalowanej na swoim urządzeniu mobilnym, lokalizatorów zamontowanych w pojazdach (ZSL) lub urządzeń pokładowych (OBU) umieszczanych w pojeździe.
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest na modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL),a zatem ich nabycie odbywa się na zasadach wolnorynkowych. Lista dostawców którzy pozytywnie przeszli testy i zostali dopuszczeni do systemu e-TOLL:
Urządzenia OBU/ZSL można zatem nabyć w sieci dystrybucji tych dostawców.
W ramach e-TOLL możliwe jest również korzystanie z usługi EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej).
Manualny pobór opłat

Do 30 listopada 2021 r. opłatę za przejazd autostradą na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica można wnosić także w systemie manualnym na podstawie biletu autostradowego. Opłata dokonywana jest w miejscach poboru opłat.
W manualnym systemie poboru opłat, do wniesienia opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków oraz autostradą A4 na odcinku Wrocław – Sośnica konieczne jest pobranie biletu autostradowego na wjeździe na autostradę i dokonanie na jego podstawie opłaty w miejscu poboru opłat w chwili opuszczania tego odcinka autostrady. Wysokość opłaty za przejazd jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz liczby przejechanych kilometrów.

Jakie pojazdy podlegają opłacie?

Kierowcy pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (dalej: pojazdy lekkie), są zobowiązani do uiszczania opłaty za przejazd autostradą na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica, zgodnie z Ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.
Kierowcy pojazdów lekkich mogą dobrowolnie wnosić opłatę za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, zarządzanymi przez GDDKiA, w systemie manualnym w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat lub czy w sposób elektroniczny.
Wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL nie oznacza rezygnacji z możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą w systemie manualnym.
Do dnia 30 listopada 2021 r. wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL jest dobrowolne dla kierowców pojazdów:
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 t
Jednoślady (Motocykle, Skutery)
Trójkołowce
Samochody osobowe
Samochody osobowe z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)
Samochody dostawcze
Samochody dostawcze z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)
Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą)
Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 t.


Aktualności
Koniec systemu viaTOLL
29 września 2021
Od 1 października jedynym systemem umożliwiającym wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych w Polsce będzie system e-TOLL.
W e-TOLL zapłacisz zarówno za przejazd po drogach krajowych, jak i po autostradach zarządzanych przez GDDKiA.
Dla firm transportowych to ostatni moment na zmianę systemu na e-TOLL.
Kierowcy pojazdów lekkich do 30 listopada 2021 r. na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4 mogą korzystać z manualnego systemu poboru opłat lub z płatności w e-TOLL.
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Umożliwia kompleksową obsługę online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają użytkownikom na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem, dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych
– informuje szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
Zapewniliśmy branży transportowej 3 miesiące okresu przejściowego, czyli równoległego funkcjonowania dwóch systemów i cały czas staramy się wspierać przedsiębiorców w dostosowaniu się do zmiany. Temu służą ulga podatkowa na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL oraz obniżone stawki w e-TOLL. Kierowcy pojazdów osobowych mogą nadal opłacać przejazdy po autostradach w sposób manualny, ale ich też zachęcamy do korzystania z nowego systemu
– dodaje Magdalena Rzeczkowska.
Wygaszenie viaTOLL
Od 1 października br. system e-TOLL będzie jedynym systemem do wnoszenia opłaty elektronicznej. Od tego dnia nie będą działać system viaTOLL oraz urządzenia viaBOX i viaAUTO. Dotychczasowi użytkownicy tych urządzeń powinni korzystać z aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych kompatybilnych z e-TOLL.
Należy pamiętać aby wyrejestrować się z systemu viaTOLL. Może to zrobić zarówno przed - jak i po 30 września. Na odzyskanie kaucji za urządzenie pokładowe (tzw. OBU/viaBOX) oraz przeksięgowanie środków z rachunku viaTOLL użytkownicy mają czas do 30 września 2022 r. Informacje jak wyrejestrować się z viaTOLL dostępne są na stronie etoll.gov.pl.
Jak działa e-TOLL
System e-TOLL działa od 24 czerwca br. Umożliwia opłacanie przejazdów pojazdów ciężkich i lekkich. Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km). Na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA czyli A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich.
Zarejestrowano w nim już ponad 557 tys. pojazdów. Użytkownicy pojazdów ciężkich muszą zarejestrować się w e-TOLL i wybrać urządzenie do przekazywania danych geolokalizacyjnych (urządzenie pokładowe OBU/ZSL lub aplikację mobilną e-TOLL PL).
Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta, a także za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych.
Dzięki wykorzystaniu technologii pozycjonowania satelitarnego system e-TOLL otwarty jest na różne urządzenia GPS, a przewoźnicy mogą wybrać urządzenie dostosowane do swoich potrzeb:
OBU (On-Board Unit),
Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS,
aplikację mobilną e-TOLL PL.
Aplikację mobilną e-TOLL PL można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz App Store. Liczba pobrań aplikacji przekroczyła 216 tys.
Urządzenia OBU i ZSL są do nabycia u 89 dostawców dopuszczonych do systemu e-TOLL, którzy oferują 359 typów tych urządzeń.
Przejazdy pojazdów lekkich
Użytkownicy pojazdów lekkich (aut osobowych i motocykli) mogą korzystać z manualnego sposobu poboru opłat do 30 listopada br. Po tej dacie manualny system zostanie wyłączony, a na państwowych autostradach przejazd będzie odbywał się w trybie „free flow”, bez zatrzymywania się przed bramkami.
Kierowcy samochodów osobowych, którzy od 1 grudnia br. nie będą korzystać z aplikacji e-TOLL PL lub z urządzeń pokładowych do przekazywania danych geolokalizacyjnych, opłacą przejazd poprzez zakup biletu autostradowego (e-biletu).
Użytkownicy motocykli od 1 grudnia 2021 r. będą mogli opłacać przejazdy w aplikacji e-TOLL PL lub kupując bilet autostradowy.
Organizacja miejsc poboru opłat na A2 i A4
W związku z wygaszeniem systemu poboru opłat viaTOLL od 1 października 2021 r. nastąpią zmiany organizacji ruchu w Miejscach Poboru Opłat (MPO) na odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica.
Nowa organizacja ruchu na MPO będzie oznaczała:
przeznaczenie dwóch skrajnych pasów wjazdowych i dwóch skrajnych pasów wyjazdowych na każdym Placu Poboru Opłat (PPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu e-TOLL.
przeznaczenie jednego pasa wjazdowego i jednego pasa wyjazdowego na każdej Stacji Poboru Opłat (SPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu
e-TOLL.
Pozostałe pasy na MPO do 30 listopada 2021 r. będą funkcjonować w trybie manualnego poboru opłat, na których będzie można wnieść opłatę za przejazd autostradą kartą lub gotówką.
Wjeżdżając/wyjeżdżając z autostrady należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wjazdowy/wyjazdowy. Każdy z nich został w jasny i czytelny sposób oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawne opuszczenie drogi płatnej.



https://etoll.gov.pl/ciezarowe/aktualnosci/koniec-systemu-viatoll/

https://etoll.gov.pl/ciezarowe/

https://www.gov.pl/web/ka...uchu-na-a2-i-a4

Darson - 2022-01-03, 19:50

pewnie ktoś juz pisał, ale przy e-tollu opłata 9 zł a normalnie 12 zł na bramkach Katowice - Kraków
voice - 2022-01-03, 20:21

Darson napisał/a:
pewnie ktoś juz pisał, ale przy e-tollu opłata 9 zł a normalnie 12 zł na bramkach Katowice - Kraków


to co opłaty przy e-tollu staniały ??

aviator - 2022-01-03, 20:32

Nie e-TOLL tylko autopay i to tak juz długo trwa, chociaż na ich stronie maja taki komunikat:

„Płać automatycznie za przejazdy na A4 Katowice-Kraków,
a jeśli jedziesz pojazdem kategorii 1, na każdej bramce zaoszczędzisz 3zł.
Promocja trwa od 1 października 2021 do odwołania i dotyczy
automatycznych metod płatności A4Go, Autopay, Telepass.”

LukF - 2022-01-03, 20:41

aviator napisał/a:
Nie e-TOLL tylko autopay i to tak juz długo trwa, chociaż na ich stronie maja taki komunikat:

„Płać automatycznie za przejazdy na A4 Katowice-Kraków,
a jeśli jedziesz pojazdem kategorii 1, na każdej bramce zaoszczędzisz 3zł.
Promocja trwa od 1 października 2021 do odwołania i dotyczy
automatycznych metod płatności A4Go, Autopay, Telepass.”


A wiecie po co TAKA promocja płatności automatycznych/ elektronicznych prowadzona przez Stalexport???
He he he, chodzi o tzw. przejezdność na bramkach: jak w ogólnym rozrachunku wszystkie samochody za dużo czasu spędzają na płatnościach na bramkach to umowa wymaga rozbudowy autostrady czyli też bramek o kolejny pas ruchu na całym odcinku autostrady. A to kosztuje i musi być pokryte z budżetu Stalexportu.... Więc lepiej znaczy taniej zrobić promocję i promować aplikację do płatności....
No ale jeszcze tylko 5 lat i pan Emil Wąsacz przestanie zarządzać jedną z najdroższych autostrad w Europie :bigok

MILUŚ - 2022-01-03, 20:48

LukF napisał/a:
.....
No ale jeszcze tylko 5 lat i pan Emil Wąsacz przestanie zarządzać jedną z najdroższych autostrad w Europie :bigok


Czyli znalazł się sposób? Przez dziesiątki lat temat był nie do ruszenia :chytry

MILUŚ - 2022-01-03, 20:51

Darson napisał/a:
pewnie ktoś juz pisał, ale przy e-tollu opłata 9 zł a normalnie 12 zł na bramkach Katowice - Kraków


Na bramce :diabelski_usmiech bo na drugiej powtórka z rozrywki :haha:

LukF - 2022-01-03, 20:58

MILUŚ napisał/a:
LukF napisał/a:
.....
No ale jeszcze tylko 5 lat i pan Emil Wąsacz przestanie zarządzać jedną z najdroższych autostrad w Europie :bigok


Czyli znalazł się sposób? Przez dziesiątki lat temat był nie do ruszenia :chytry


Sposób się nie znalazł...
Umowa wygasa w 2027r ... :roll:

Darson - 2022-01-03, 21:25

LukF napisał/a:
Emil Wąsacz przestanie zarządzać jedną z najdroższych autostrad w Europie

chyba nie jechałeś "Kulczykówką" do Poznania .
Tam to jest dopiero zdzierstwo. Co 30 km :(
aviator napisał/a:
Nie e-TOLL tylko autopay

a to nie to samo ? No to sorry za pomyłę. Nieczęsto jeżdżę tam ostatnio.

LukF - 2022-01-03, 22:39

Darson napisał/a:
LukF napisał/a:
Emil Wąsacz przestanie zarządzać jedną z najdroższych autostrad w Europie

chyba nie jechałeś "Kulczykówką" do Poznania .
Tam to jest dopiero zdzierstwo.


A2 jechałem.
A o A4 napisałem " jedna z najdroższych" a nie "najdroższa". Bez urazy, czytajmy ze zrozumieniem...
:bukiet:

Darson - 2022-01-03, 23:21

nie mam urazy, bynajmniej. Napisałeś "w Europie" , więc tak naprawdę mogłeś mieć wszystko na myśli.
LukF napisał/a:
czytajmy ze zrozumieniem

staramy się :spoko

slavia - 2022-02-05, 23:12

Z innej beczki.
We wrześniu przelatywałem nocą przez Czechy. Nie doczytałem, że trzeba rejestracji przez neta. Stacje pozamykane i w rezultacie nie dokonałem rejestracji i przeleciałem bez opłat ze świadomością, że mogę dostać powiastkę. jechałem z cepką. Czy orientujecie się po jakim czasie pepiczki przesyłają powiastki i czy w ogóle? :roll:

LukF - 2022-02-06, 06:45

slavia napisał/a:
Z innej beczki.
We wrześniu przelatywałem nocą przez Czechy.


Jak przelatywaleś to raczej pytaj na forum lotniczym. Może jakiś kontroler ruchu powietrznego będzie wiedział :haha:


Sorry, nie mogłem się powstrzymać :bajer

slavia - 2022-02-06, 12:46

LukF napisał/a:
slavia napisał/a:
Z innej beczki.
We wrześniu przelatywałem nocą przez Czechy.


Jak przelatywaleś to raczej pytaj na forum lotniczym. Może jakiś kontroler ruchu powietrznego będzie wiedział :haha:


Sorry, nie mogłem się powstrzymać :bajer


Wiem, wiem. Żartować w życiu trzeba, bo jest weselej. :)

Zastanawiam się czy coś przyślą czy nie. Minęły w sumie ponad 4 miesiące, to może nie przyjdzie. Albo będzie jak w Szwajcarii. Mignął mi fotoradar i nic nie przyszło. Dopiero jak jechałem drugi raz przez Szwajcarię do Francji, to na granicy grzeczny Pan przyszedł do samochodu ze zdjęciem i trza było zapłacić 250E. Minęło prawie 1,5 roku od zdarzenia do płatności.

LukF - 2022-06-02, 14:40

Temat dla nas ważny: opłaty za drogi w Polsce.

"W środę 1 czerwca 2022 roku Komisja Eeuropejska zaakceptowała polski Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności. Tym samym rządowe plany ujrzały światło dzienne.

Rząd: nowe odcinki autostrad i dróg ekspresowych będą płatne

Jak podaje RMF rząd zobowiązał się w Krajowym Planie Odbudowy m.in. do tego, że nowe odcinki autostrad i dróg ekspresowych mają być płatne, a w centrach największych miastach ma być wprowadzany zakaz ruchu samochodów spalinowych. 

Z unijnego dokumentu wynika, że 1400 kilometrów nowych ekspresówek i autostrad ma zostać objętych opłatami na początku przyszłego roku - chodzi o koniec I kwartału 2023 roku.

Dotąd ministrowie nie chwalili się, że w KPO jest zaszyty taki warunek, by dostać środki na rozbudowę sieci kolejowej. Co więcej zaprzeczali, że nowe drogi będą płatne.

Za rok do centrów dużych miast nie wjedziesz. Albo zapłacisz

W KPO jest mowa także o tym, że za dwa lata - w 2025 roku - w centrach największych miast będzie wprowadzany zakaz wjazdu dla aut spalinowych, jeśli przekroczone będą normy środowiskowe.

Wjazd samochodami do centrów dużych miast ma być albo zakazany albo obłożony opłatami.

Tak ma być w całej Polsce. Jak czytamy w Krajowym Planie Odbudowy, ograniczenia mają dotyczyć miast, w których jest ponad 100 tysięcy mieszkańców. Mają w nich powstać strefy niskoemisyjne, do których wjeżdżać będą mogły tylko samochody ekologiczne, czyli na przykład zasilane prądem lub wodorem - podaje RMF".

Źródło: https://www.rybnik.com.pl...3266-52425.html

Czyli: szykować się do wyboru swojego sposobu płacenia za szybkie drogi. A wygodnych sposobów jest kilka o czym na CT :bylo

kimtop - 2022-10-25, 10:26

Pytanie do kolegów którzy korzystają z aplikacji e-Toll.
Jak to jest ze ściąganiem pieniędzy z konta.Znikają od razu po przejeździe czy po jakimś czasie.

Pół roku temu jechałem kamperem z przyczepą i kasa schodziła z konta praktycznie na bieżąco.
Trzy tygodnie temu znów ciągnąłem przyczepę na tej samej trasie i kasa nie jest pobrana do tej pory.
Aplikację miałem włączoną.Wyświetlił się komunikat,że dane zostały przesłane prawidłowo.W historii przejazdów też jest.
Co jest grane?

LukF - 2022-10-25, 11:26

kimtop napisał/a:
Pytanie do kolegów którzy korzystają z aplikacji e-Toll.
Jak to jest ze ściąganiem pieniędzy z konta.Znikają od razu po przejeździe czy po jakimś czasie.

Pół roku temu jechałem kamperem z przyczepą i kasa schodziła z konta praktycznie na bieżąco.
Trzy tygodnie temu znów ciągnąłem przyczepę na tej samej trasie i kasa nie jest pobrana do tej pory.
Aplikację miałem włączoną.Wyświetlił się komunikat,że dane zostały przesłane prawidłowo.W historii przejazdów też jest.
Co jest grane?


Obstawiam, że pomimo komuniatu dane nie zostały przesłane. Miałem tak jakiś czas temu- przejazd był z włączoną aplikacją a opłata nie pobrana. Błąd systemowy moim zdaniem.

Bez przyczepy jeżdżę teraz z Autopay. Nie muszę płacić przed faktem. Pobierają z karty.

aviator - 2022-10-25, 13:14

Przestałem się tym przejmować, z reguły ściąga na bieżąco i nie ma z tym problemów.
Jadac mam podglad czy jest połączenie i przerwy trwają może z sekundę, nie dłużej. Czasem sprawdzam tez ślad na mapie czy wszystko jest Ok ale jak czegoś nie ściągną, to nie moj problem.

Andrzej_Gdynia - 2022-10-29, 08:21

a tu ciekawt temat
https://finanse.wp.pl/duze-ulatwienie-dla-kierowcow-placenie-za-przejazd-uproszczone-6827585431472640a


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group