Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - O spalaniu po raz kolejny

juchas12 - 2018-10-29, 10:11
Temat postu: O spalaniu po raz kolejny
Dzień Dobry,
temat wałkowany wiele razy ale mam wrażenie że coś mam nie tak:
Auto to Itineo, integra na Ducato z 2017 roku. Skrzynia biegów 6, lekki chip na odmulenie. Ile to według was powinno palić przy ustawionym tempomacie na 120 km/h, realnie lekko ponad 110km/h. Komputer pokazuje mi średnie ponad 15 litrów na sto, auto nie było jakoś przeładowane bo wyjazd był tylko weekendowy. Co prawda wiało mocno na autostradzie ale żeby aż tyle zużył? Gdzie szukać? Co może wpływać na takie spalanie? Wydaje mi się dużo za wysokie.

slawwoj - 2018-10-29, 11:16

Moim zdaniem to jest prawdziwe zużycie w odróżnieniu od legend o spalaniu 10 l :chytry
Bronek - 2018-10-29, 12:03

Dużo ale przy 120 km m/h prawdopodobne.
Z 2,3 ccm jest to realne. Z tym, że jest tyle dodatkowych czynników iż każdy kamper ma inaczej.
U mnie 2,3 /130KM, na tempomacie w automacie z jażdą przepisową i po prawie płaskim, i nie więcej jak 100/110 km/h - 12l to normalka
Jest coś w tym, że każde 10 km/h pow stówy, to literek więcej

slawwoj - 2018-10-29, 12:05

i bez alkowy.
J.Leboski - 2018-10-29, 12:41

Kiedyś w Hiszpanii wyjeździłem cały bak paliwa jadąc pod bardzo silny wiatr, zasięg przejechanych kilometrów spadł dramatycznie, o ile dobrze pamietam to o połowę :roll: i to bez alkowy, z alkową zapewne jeszcze gorzej...
juchas12 - 2018-10-29, 12:42

Faktem jest że w sobotę tak wiało że miałem wrażenie że zaraz mi drzwi od strony kierowcy wyssie na zewnątrz.
Maciej S. - 2018-10-29, 14:21

Blaszanka L2H2 na razie na pusto 2.3 jtd euro5 dużo zależy od prędkości obrotowej silnika. Zauważyłem, że poniżej 2000 obr/min jest bardzo oszczedny. 80km/h 6 bieg jakieś 1800 obr/min 6,5 l/100km, 90 km/h około 7 l/100 km (2000 obr/min)

Podobne prędkości można na biegu 4 lub 5 i odpowiednio wyższych obrotach. Wskażnik chwilowego zużycia odrazu skacze w górę jakieś 2..3 litry.

HENRYCZEK - 2018-10-29, 15:30
Temat postu: Re: O spalaniu po raz kolejny
juchas12 napisał/a:
Dzień Dobry,
temat wałkowany wiele razy ale mam wrażenie że coś mam nie tak:
Auto to Itineo, integra na Ducato z 2017 roku. Skrzynia biegów 6, lekki chip na odmulenie. Ile to według was powinno palić przy ustawionym tempomacie na 120 km/h, realnie lekko ponad 110km/h. Komputer pokazuje mi średnie ponad 15 litrów na sto, auto nie było jakoś przeładowane bo wyjazd był tylko weekendowy. Co prawda wiało mocno na autostradzie ale żeby aż tyle zużył? Gdzie szukać? Co może wpływać na takie spalanie? Wydaje mi się dużo za wysokie.


Szukanie rozpocznij od zrobienia trasy 500 lub więcej km,średnie zużycie przelicz na"liczydle."
Start i finisz,kamperek zalany pod korek.
12 L będzie dobrym wynikiem dla prędkości jakie podajesz.

wirefree - 2018-10-29, 17:38

Heh ty miales nadzieje na spalanie 10l pzy 120 na godzine integra? Kampery pala dyszke ale jak jedziesz 90 na godzine.
janusz - 2018-10-29, 18:56

I jeszcze zależy gdzie tankujesz. Bywa, że tankując na stacjach przy niemieckiej granicy auto pali jakieś 15-20% więcej. Nie mam pojęcia czemu tak się dzieje. :niewiem:
jarko_66 - 2018-10-29, 19:21

janusz napisał/a:
I jeszcze zależy gdzie tankujesz
Nie na każdej stacji 10 litrów to 10 litrów . Kiedyś sam to sprawdziłem , wlałem do miernika 10l tyle pokazał dystrybutor , w mierniku było 9 l . Przestałem się tam tankować . :bigok Po jakimś czasie stacja padła , zmieniła właściciela , nigdy jednak tam nie ma zbyt wiele aut , ludzie pamiętają :spoko
Komplecik - 2018-10-29, 21:18

Cała prawda o spalaniu 2.3 :haha:
Ja zawsze kocham te historie że mi to 7 pali
Alkowa 7.3m 2.3 155KM
Do odcinki na autostradzie 17L/100
Z UĆĄ na trasie kraków drage chorwacja 15L/100
Solówka lekko załadowana 12L/100
Po przechlaniu zlotowym zgodnie z przepisami nie dotykajac gazu 9,9L/100 :)
Jak by ktoś pytał to 7L/100KM :haha:

pasza - 2018-10-30, 00:02
Temat postu: Re: O spalaniu po raz kolejny
juchas12 napisał/a:
Ducato z 2017 roku. Skrzynia biegów 6, lekki chip na odmulenie. Ile to według was powinno palić przy ustawionym tempomacie na 120 km/h, realnie lekko ponad 110km/h. Komputer pokazuje mi średnie ponad 15 litrów na sto,


Norma euro7 czyli w normie i pamiętaj że to nie jest tak jak ci komputer pokazuje że tylko 15l /100km przy realnych 110 km tylko raczej o tyle więcej ile cię komp przekłamuje w realnej szybkości czyli bliżej 16,5l

Tu masz przykład komplikacji takiego motoru on sam w sobie jest ok ale ilość gadżetów zbędnych sprawia że maleńki motorek 2,3 jest większy od 5l v8 starego jaguara a prawdopodobieństwo jego problemów z powodu tylu na nim zbędnych gadżetów jest wręcz olbrzymie.


ps,
mój antyk pali jakieś 10l średnio tyle że mierzone po 5 tys km kalkulatorem a nie jakimiś śmiesznymi gadżetami typu "komputer pokładowy podający chwilowe spalanie" bo jak praktyka/historia pokazuje one potrafią się mylić nawet o 30% a co ciekawe zawsze zaniżając.

Mym antykiem ostatnio jechałem także 110km realne ale to tak w ramach testu a z lekkiej górki nawet 120

To już historia z 2016 dziś jest jeszcze gorzej, obejrzyə i pomyśl że masz jednostkę wyposażoną w jeszcze więcej zbędnych gadżetów , pamiętaj tego ci nie ogarną już dziś jak nie ma błędów i to nawet na gwarancji powiedzą że jest ok, a po gwarancji zapomnij że to ktokolwiek ogarnie są to setki bzdur/czujników króre dają sprzeczne informacje do kompa , a teraz są tylko wymieniacze ba nawet i ci przy takiej komplikacji i ciągłym zmianom w tej samej wersji z miesiąca na miesiąc się pogubią.
https://www.youtube.com/watch?v=0c77FXb9UGE

Hmm nowy wał nie przewidują nawet szlifu.

zbyszekwoj - 2018-10-30, 08:04

Ile km na godz tyle litrów na 100. I tyle. :bajer
juchas12 - 2018-10-30, 08:17

Żebyśmy mieli jasność: ja się nie skarżę, ja tylko zapytuję a najbardziej posiadaczy/użytkowników takich integr. Moje pytanie powstało również dlatego że mam wrażenie że na początku palił mniej, a po chipie tym bardziej.
Dziękuję za uwagę

amples - 2018-10-30, 08:34

juchas12 napisał/a:

palił mniej, a po chipie

Chip:
dołożone pudełko , to się nie dziw , często tylko zwiększają dawkę - ciśnienie
jeżeli robione mapy to możliwe że wgrany gotowiec , nie koniecznie pasujący do każdego motoru
Ale to przypuszczenia , :spoko

juchas12 - 2018-10-30, 08:37

Skoro palił mniej po chipie a zaczął palić więcej to jednak nie gotowiec? Program robiony specjalnie pod to auto. Nie napisałem że dołożyłem boxa
Ponawiam pytanie:
czy to normalne że przy 120 km/h (licznikowo) spala średnio ponad 15 l/100km (licznikowo).

Zbynek - 2018-10-30, 08:50

juchas12 napisał/a:

Ponawiam pytanie:
czy to normalne że przy 120 km/h (licznikowo) spala średnio ponad 15 l/100km (licznikowo).


Nie wiem na ile to będzie pomocne, ale Ducato 2,3 130KM blaszak L3H2 przy tempomacie ustawionym na licznikowe 120km/h (z GPS około 7-8km/h mniej) powtarzalne spalanie na autostradzie to 10,5-11l/100km, liczone kalkulatorem, nie z komputera.

Mazur - 2018-10-30, 14:51

Nasza alkowa 128KM , 2,8JTD spala przy prędkości 90-100 km/h ok 11 litrów ON, a przy prędkości 120km/h, spala 16 litrów. czyli prawie 1/3 więcej . Wszystko zależy od oporów powietrza...spalanie potrafi gwałtownie wzrosnąć przy niewielkiej różncy prędkości.
wirefree - 2018-10-30, 17:45

juchas12 napisał/a:
Skoro palił mniej po chipie a zaczął palić więcej to jednak nie gotowiec? Program robiony specjalnie pod to auto. Nie napisałem że dołożyłem boxa
Ponawiam pytanie:
czy to normalne że przy 120 km/h (licznikowo) spala średnio ponad 15 l/100km (licznikowo).


Calkiem normalne dlatego ja jezdze za tirami pcham mniej powietrza przed soba .

pasza - 2018-10-30, 23:45

juchas12 napisał/a:
Skoro palił mniej po chipie a zaczął palić więcej to jednak nie gotowiec? Program robiony specjalnie pod to auto. Nie napisałem że dołożyłem boxa
Ponawiam pytanie:
czy to normalne że przy 120 km/h (licznikowo) spala średnio ponad 15 l/100km (licznikowo).


Pimo : musisz test powtórzyć w warunkach stabilnych ,bez jakiś mega wiatrów, upałów, mrozów i absolutnie nie sugerować się tym co komputer pokazuje ale liczyć ile spala realnie.

Secondo: obecnie trwa walka, silniki już nie są robione po to aby były oszczędne s ich i użytkownik był z nich zadowolony ale o to to aby uzyskać za wszelką cenę normę spalin euro i utrzymać się na runku a to skutkuje tym że on może i przy realnych 80km a na liczniku niemal 90km palić 10l ale już przy realnych 120km/h będzie to 17l, po prostu one są przygotowywane tylko pod spełnianie rygorystycznych norm w określonych warnach a reszta ich nie interesuje (powiedzmy aby 2 lata wytrzymało) przecież dużo nieporównywalnie lepszych silników z oferty wyleciało bo debilizmu euro nie spełniało, to jest zwyczajny dyktat monopolu vw,bmw udający że to nowoczesność i ochrona środowiska .

Terzo: oglądnij ten film który wstawiłem to zrozumiesz, zawsze dawano do turbo "intercooler" i to było coś dziś też pewnie jest ale prócz tego podgrzewane jest powietrze ba to są spaliny które idą do turbo, przecież to jest chore tam spliny ogrzewają dolot i zmieszają ilość tlenu nie tylko tymi spalinami a i temperaturą.
CHORE !!!


intercooler: stosuje się go dlatego, że intensywnie sprężone przez sprężarkę powietrze ma wysoką temperaturę, co z kolei negatywnie wpływa na proces spalania mieszanki. Zimniejsze powietrze jest gęstsze, zwiększa się jego masa, a co za tym idzie, można spalić więcej paliwa. To z kolei pociąga za sobą większą wydajność i moc. Teoria mówi, że obniżenie temperatury powietrza, które ma trafić do cylindra o 10 stopni Celsjusza, zwiększa jego gęstość o ok. 3–5%, co odpowiada podobnemu przyrostowi mocy. Intercooler jest w stanie schłodzić sprężone powietrze o ok. 40 stopni Celsjusza, co w efekcie daje około 15–20 procentowy przyrost mocy.

Edit: "zwiększa się jego masa, a co za tym idzie, można spalić więcej paliwa"
tu jest błąd bo nie chodzi o zwiększenie spalania ale o moc czyli odwrotnie o zmniejszenie spalania bo o jego efektywne spalanie/moc , choć to też prawdą bo można więcej efektywnie spalić deptając na maks a tym samym uzyskać więcej mocy ale kogo to jak większość i tak mocy maksymalnej przy obrotach xxx nigdy nie używa liczy charakterystyka moment.moc użytkowa przy jakich obrotach a nie reklamowe ile mocy maks ma i nm.
itd. itd. itd.

silny - 2018-10-31, 05:30

Ja mam integre 7,5 metra , silnik 3.0 spalanie jak u założyciela tematu. Potrafię zejść na 10 litrów ale przy max ecodrajwingu, 12 -13 litrów paliwa średnia z roku , autostrada 130 a lokalnie ok100. Na autostradzie szybko jadąc spalanie straszy :-P nie patrzę na to , pstrykam na przebieg dzienny :) , spalanie średnie wychodzi normalne.

Silnik po programie 196KM , 486NM , spalanie spadło ale jak zacząłem wykorzystywać moc to w sumie wzrosło :lol:

I niech ktoś to wszystko przeniesie do starego tematu o spalaniu :idea

drzevo - 2018-10-31, 06:26

juchas12 napisał/a:
Skoro palił mniej po chipie a zaczął palić więcej to jednak nie gotowiec? Program robiony specjalnie pod to auto. Nie napisałem że dołożyłem boxa
Ponawiam pytanie:
czy to normalne że przy 120 km/h (licznikowo) spala średnio ponad 15 l/100km (licznikowo).


Nie ma przesady w twierdzeniu, że każdy kamper pali od 12/100 wzwyż.
Wyniki poniżej to wyjątki, potwierdzające regułę (pomijam 2,5D, czy 1,9TD, którymi często po prostu jedzie się wolniej, czy niespieszne podróże drogami krajowymi).

Krótka alkowa (5,3m), 2.8 JTD z programem pali mi trochę powyżej 12, jeżeli jadę 93-95 kmh.
Jeżeli jadę 115-125, pali spokojnie 14-15, wszystko z włączoną klimą, prędkości wg GPS.

Spalanie "po chipie" często rośnie, bo zaczynasz bardziej wykorzystywać osiągi silnika.
Opowieści "fachowców" o "gotowcach" niedopasowanych do silnika, włóż między bajki. Większość programów, to gotowce.

Najskuteczniejszą receptą na spalanie, jest zaprzestanie kalkulacji przy dystrybutorze. Mnie też boli spalanie, ale zamykam oczy i płacę. Działa. :spoko

KulkiDwie - 2018-10-31, 07:20

Spalanie po chipie powinno minimalnie spaść, ale są to wyniki raczej niezbyt zauważalne. Nie wiem jak inne chipowania, ale u mnie komp zaczął pokazywać spalanie realne :roll: . Sprawdzane każdorazowo z kalkulatorem nie daje odchyłek większych niż 0,2-0,3l/100 , wcześniej różnice były ok 1l.
Wg mnie zawyżone spalanie w tym konkretnym przypadku to efekt długiej jazdy pod silny wiatr :idea:

amples - 2018-10-31, 07:29

drzevo napisał/a:
Większość programów, to gotowce.

"Fachowiec"
nie program , a firmware-wsad :spoko :haha:
drzevo napisał/a:
Opowieści "fachowców" o "gotowcach" niedopasowanych do silnika, włóż między bajki.
Każdy silnik jest inny , z tej samej wersji-serii potrafią mieć rozbieżności w osiągach .
"pseudo tuningowiec" wgrywa mapę raz zrobiona do danego modelu silnika a powinien robić ja do każdego osobno .
drzevo "idź na drzewo" :haha: :haha:

drzevo - 2018-10-31, 09:22

amples napisał/a:
drzevo napisał/a:
Większość programów, to gotowce.

"Fachowiec"
nie program , a firmware-wsad :spoko :haha:
drzevo napisał/a:
Opowieści "fachowców" o "gotowcach" niedopasowanych do silnika, włóż między bajki.
Każdy silnik jest inny , z tej samej wersji-serii potrafią mieć rozbieżności w osiągach .
"pseudo tuningowiec" wgrywa mapę raz zrobiona do danego modelu silnika a powinien robić ja do każdego osobno .
drzevo "idź na drzewo" :haha: :haha:


Właśnie takich fachowców miałem na myśli.
Coś tam wiesz, coś przeczytałeś, 50 lat pseudo doświadczenia i na forum najmądrzejszy.
A auta z "gotowcami" śmigają za oknem jedno za drugim...

P.S.
Skoro silniki tak bardzo się od siebie różnią, to dlaczego producent ich nie stroi, tylko pakuje gotowca do wszystkich? :haha:

P.S. 2
Zapewne wiesz, że niektórzy przedstawiciele producentów samochodów oferują / oferowali wzmocnienie silnika u delaera... oczywiście tam też "stroją" silnik, bo każdy silnik jest inny... :?: :?: :?:

zbyszekwoj - 2018-10-31, 09:25

wirefree napisał/a:
juchas12 napisał/a:
Skoro palił mniej po chipie a zaczął palić więcej to jednak nie gotowiec? Program robiony specjalnie pod to auto. Nie napisałem że dołożyłem boxa
Ponawiam pytanie:
czy to normalne że przy 120 km/h (licznikowo) spala średnio ponad 15 l/100km (licznikowo).


Calkiem normalne dlatego ja jezdze za tirami pcham mniej powietrza przed soba .



A w jakiej odległosci za tirem, bo ja mam wrazenie ze zawirowania raczej przeszkadzaja?

Bronek - 2018-10-31, 10:11

zbyszekwoj napisał/a:
A w jakiej odległosci za tirem, bo ja mam wrazenie ze zawirowania raczej przeszkadzaja?


Aby uzyskać spalanie zerowe !!! :!:
Odległość określa dlugość holu :roza:

amples - 2018-10-31, 11:37

drzevo napisał/a:
to dlaczego producent ich nie stroi, tylko pakuje gotowca do wszystkich?
Zapłacisz za to ?, nie ? , chcesz kupić najtaniej ,
to dostajesz serie o mocy która kupujesz , gdzie są przyjęte przez producentów widełki +- osiągów .
drzevo napisał/a:
coś przeczytałeś, 50 lat pseudo doświadczenia

A ty nie masz żadnego , :bajer
kupujesz każda bajkę która ci sprzedają ? , albo sam próbujesz innym je sprzedać ? , :haha:
drzevo napisał/a:
oferują / oferowali wzmocnienie silnika u delaera..

Nie oferowali wzmocnienia a przywrócenie nominalnej-seryjnej mocy :diabelski_usmiech
Wiedz jedno , nie opłaci się konstruować kilku silników o rożnych mocach ,
robi się jeden mocny a w zależności od wsadu w ecu. , ogranicza się ich moc do potrzeb rynku . :spoko

Socale - 2018-10-31, 14:04

zbyszekwoj napisał/a:


A w jakiej odległosci za tirem, bo ja mam wrazenie ze zawirowania raczej przeszkadzaja?


Jadąc za ciężarówką czuję mało komfortowe turbulencje, trzeba zwiększyć dystans lub wyprzedzić. Nie lubię tego uczucia trzepania na boki, Wy też tak macie w pół/-integrach czy tylko alkowy są na to podatne?

J.Leboski - 2018-10-31, 14:13

Jadąc bardzo blisko mozna rzeczywiscie jechać jak na holu i wynik spalania byłby rewelacyjny, parę metrów dalej w tych "turbulencjach" zapewne jest gorzej niż jadąc normalnie....oczywiście jadąc bardzo blisko ryzykujemy ogromnie i nie polecam.
Bronek - 2018-10-31, 14:34

Każde zbliżenie jest ryzykowne.
Bywa, że niektóre są obarczone poważnymi konsekwencjami.

Np ja mam swoje dzieci. :mrgreen:


.....
Panie i Panowie 15 l / 100 to dużo, ale jak się nie podoba to mamy komunikację publiczną i hotele last mineta.

Pytanie było konkretne, a my tu swoje... :mrgreen:

Ad rem, jak ktoś napisał wiatr i kwadratowa buda, to powody. Kamper może 80km/h tylko jechać.
EUREKA!
I właśnie spalanie było motywem wprowadzenia tego przepisu..... Chyba? :gwm :oops: Dba ustawodawca o naszą kieszeń :bukiet:
........................

Al pewnym rozwiązaniem byłby TEMPOMAT AKTYWNY :!: z ustaewianym dystansem, tak by na :dupa ie blisko siedzieć. Da się, niemniej kamper to nie osobówka i bezładność z racji masy swoją ma!

mikie - 2018-10-31, 17:37

miałem alkowę 2.3 130km spalanie przy prędkości ok100km/h 11 litrów ,
obecnie 3.0 160km intergra ITINeo spalanie 9l przy podobnej prędkości
czyli do takich pojazdów jedynie duży motor

pasza - 2018-10-31, 23:05

drzevo napisał/a:

Nie ma przesady w twierdzeniu, że każdy kamper pali od 12/100 wzwyż.
Wyniki poniżej to wyjątki, potwierdzające regułę (pomijam 2,5D, czy 1,9TD, którymi często po prostu jedzie się wolniej, czy niespieszne podróże drogami krajowymi).
---

Spalanie "po chipie" często rośnie, bo zaczynasz bardziej wykorzystywać osiągi silnika.
Opowieści "fachowców" o "gotowcach" niedopasowanych do silnika, włóż między bajki. Większość programów, to gotowce.


To takie pisanie o niczym ,spalanie przez stare kampery 10l nie wynikało z ich słabej mocy bo taki kamper z tym samym silnikiem 2,5 d tylko z turbo 2,5TD też bierze średnio dychę a to już rakieta jest bo on mając tą samą przestrzeń w środku jest niższy i dużo lżejszy od nowego dlatego takie różnice.
Przecież taki stary 30 letni kamper Dukato z motorem 2,5Td 95KM waży tylko 2,4T pali średnio dychę i będzie dynamiczniejszy od nówki 130 KM który waży 3,3T.

--
Spalanie po indywidualnym chipie spadało przynajmniej o 15 % czasami i ponad 20% ale to było w silnikach normalnych nie w najnowszych gdzie turbo jest podgrzewane spalinami a im więcej mocy tym ... cieplej, mniej tlenu i ...zonk
Kamper to nie wyścigówka ani auto miejskie aby pisać durnoty że "Spalanie "po chipie" często rośnie, bo zaczynasz bardziej wykorzystywać osiągi silnika." tak pisali kiedyś jak się chipowanie nie za bardzo udało i to miało częściowo sens ale nie w kamperach.

W wołach dostawczakach typu Ducato mapy były zmieniane nie dla mocy lecz właśnie dla oszczędności paliwa wystarczy poczytać czy pamiętać jak było,całymi flotami zmieniano aby oszczędzić kasę na paliwie i były o tym relacje.
Chipowanie turbodiesli z euro 6 czy 7 i tymi ich setkami kg osprzętu aby tylko euro normę przejść może dać właśnie efekt zwiększonego spalania bo tam jest wszystko na styk aby tylko normę euro przeszedł ba tu naprawdę to może zaszkodzić i nie mechanice ale całym tym kilogramom gadżetów na nim.

hmm
Zauważyłem że ty bardzo mocno naciągasz rzeczywistość aby pasowała do twych wydumań niczym nie popartych a zdajesz się nie zauważać oczywistego.

McGali - 2018-11-14, 10:38

drzevo napisał/a:


Krótka alkowa (5,3m), 2.8 JTD z programem pali mi trochę powyżej 12, jeżeli jadę 93-95 kmh.
Jeżeli jadę 115-125, pali spokojnie 14-15, wszystko z włączoną klimą, prędkości wg GPS.

:spoko

Mi pali też 14-15l/100km tylko, że LPG - alkowa 6m 2,0b

chemik - 2018-11-14, 13:51

Spalane paliwo jest przeznaczone na pokonanie oporów w samym aucie (alternator, wentylator, pompa/y, opory toczenia itp. rzeczy) oraz na pokonanie oporu powierza. i tu jest pies pogrzebany - siła oporu jest wprost proporcjonalnie zależna od :
- współczynnika oporu, zależnego od rodzaju oporu przepływu powietrza przy samochodzie - przy małych prędkościach mamy opór laminarny/uporządkowany/ , przy większych - burzliwy
- gęstości powietrza ( im zimniejsze, tym opór większy)
- przekroju czołowego auta !!!
- kwadratu prędkości auta !!!
Wyliczenie teoretyczne, nie uwzględniające zmian rodzajów przepływów:
- Dla konkretnego samochodu zwiększenie prędkości o 10% powoduje ( w tych samych warunkach otoczenia) zwiększanie sił oporu o około 20%, a zwiększenie prędkości w ( stosunku do poprzedniej ) o 20% - aż o 40%. To wszystko musi się odbywać kosztem zużycia paliwa.
W celu porównania spalania dwóch samochodów należałoby przeprowadzić pomiary spalania na tej samej drodze, jednakowo obciążonym samochodem, z tą samą prędkościa , w tych samych warunkach pogodowych.
Podsumowanie : by spalać mniej - jechać o nawet kilka kilometrów wolniej - i tak średnia jest dużo mniejsza niż prędkość chwilowa.
'Albo liczyć się z kosztami.... :spoko

Rumburak - 2018-11-14, 15:58

chemik napisał/a:
Spalane paliwo jest przeznaczone na pokonanie oporów.... siła oporu jest wprost proporcjonalnie zależna od :
- ...
- kwadratu prędkości auta !!!
...
- Dla konkretnego samochodu zwiększenie prędkości o 10% powoduje ( w tych samych warunkach otoczenia) zwiększanie sił oporu o około 20%, a zwiększenie prędkości w ( stosunku do poprzedniej ) o 20% - aż o 40%. To wszystko musi się odbywać kosztem zużycia paliwa....


Dokładnie 10% większej prędkości daje o 21% większych oporów, 20% większej prędkości daje o 44% większych oporów.
Ale lepiej posłużyć się przykładem: jaki jest wzrost oporów jeżeli jedziemy 80km/h, a potem 120km/h ? Wzrost prędkości o 50%... wzrost oporów aż o 125%, czyli opór powietrza ponad dwa razy większy.
Nie mogłem zrozumieć dlaczego stare ducato 2,5D spaliło mi na 2500km średnio tylko 10 litrów przy prędkościach od 70 do 80 km/h. Gdybym jechał 100km/h byłoby o wiele więcej.

silny - 2018-11-14, 20:07

chemik napisał/a:
może dać właśnie efekt zwiększonego spalania bo


Może, nie musi, raczej chodzi o nadmiar mocy i jej wykorzystanie.
Podniosłem moc ile tylko się dało bez ingerencji w mechanizm, w tych samych warunkach czyli np ok 100 kmh spalanie spadło, ale przy tak znacznym nadmiarze mocy zacząłem jeździć jak osobówką czyli 1, 2, 3 i koło 4ki 100 kmh i lecimy dalej i właśnie wtedy spalanie rośnie i to nie raz znacznie :!:

Miałem już kilka kamperów , dwie integry , spalanie od10 w górę. , 13 max - piszę poważnie - przy 3L pojemność i 500 NM naprawdę nie da się siedem , 13 ale tak ździebko poniżej pali moja 7,5 metrowa integra przy 130 na autostradzie -11 na rejonowych drogach.

Masa potrzebuje mocy żeby było sensownie

Zbigniew Mazur - 2019-02-04, 15:08

Mam pytanie do kolegów z automatyczną skrzynią biegów : czy można przy automacie jeździć na luzie . Jakie jest spalanie przy automatach .
Rav - 2019-02-04, 15:53

Absolutnie nie można jeździć "na luzie" - odbija się na to smarowaniu skrzyni. To częsty błąd - ludzie dojeżdżając do skrzyżowania wrzucają na luz przed zatrzymaniem. O wyrzucaniu na "N" na trasie już nawet nie wspominam.

Co do spalania: koło litra więcej niż w manualu dla tych samych warunków (mowa oczywiście o klasycznym hydraulicznym automacie, bo w przypadku skrzyń "zautomtyzowanych" ze zwykłym sprzęgłem, będzie bez różnicy).

stander - 2019-02-04, 20:53

Zbigniew Mazur napisał/a:
Mam pytanie do kolegów z automatyczną skrzynią biegów : czy można przy automacie jeździć na luzie . Jakie jest spalanie przy automatach .

Automatyczna skrzynia biegów jak sama nazwa wskazuje jest automatyczna ;)
I nie nie można wręcz nie wolno jej wyręczać :!:
A spalanie jest przy spokojnej jeżdzie do 110 na autostradzie jest faktycznie ok 1lwiększe
No ale ten luz nieoceniony :-P
Dobrym rozwiązaniem jest podniesienie mocy ale to trzeba zrobić rozsądnie w specjalistycznym zakładzie.
Powodzenia :spoko

Bronek - 2019-02-04, 21:36

Cytat:
nie nie można wręcz nie wolno jej wyręczać


Tu kwestia terminologii i co przez to rozumiemy .
Można zarówno w normalnym automacie jak i w zautomatyzowanej zmieniać jej biegi . Przynajmniej próbować , bo nawet fiatowski pseudo automat na głupią próbę nie pozwoli .(piszczy ostrzegawczo i zero reakcji). Często w tym mulistym automacie mu pomagam

Nie wszystkie automaty maja taka opcje , czy to przyłączenie na sekwencje, czy bez przełączania np łopatki .
Zbijesz czy podwyzszysz ale po pewnym czasie automat skoryguje .
Nie Pisze o przełaczeniu na sekwencje czystą !!!
Następna funkcja to blokada wyższych biegów, czyli nie przerzuci na np czwórke i zostanie na wysokich obrotach na trzecim . Itd ..

Kick down pedałem gazu , to też zabicie o jeden lub dwa biegi ...

Ale luzu, to nie mają to tzw neutral . Niekiedy służy do zapinana blokad , lub wolnego holowania . To już producent ustala co wolno co nie

Bronek - 2019-05-12, 22:04

Otóż odświeżam temacie, dla tych co ich interesuje spalanie i dlaczego tak a nie inaczej jeden tyle a drugi inaczej.
AD rem :
Dwa pojazdy.

Integra, 7m, i drugi blaszak 6m. Wagowo lżejszy o ok 200kg blaszak ale niewiele.
Oba napędza Fiat Ducato Kamper 2018/ Blaszak 2019: 2,3 130 KM ; zautomatyzowana skrzynia

400 km po autostradzie i drodze szybkiego ruchu, jazda ok 90-100 km,/h bardzo spokojna (dwa postoje). Paliwo z Shell super power :!: z jednej stacji. :idea:

Integra 80% tempomat i prowadzi te pojazdy - spalanie 9,7 l/100km

Blaszak też z "automatem" jedzie z tyłu nie korzysta tempomatu - spalanie 10,1

Wnioski? A se wyciagajcie :mrgreen:

Dodam, że 99% drogi blaszak był bliziutko integry.

CZY to zasługa tempomatu? Tego że intergra dyktowała tempo? Itd? Może komputery inaczej liczą.

Ale mnie to cieszy nie z względu na spalanie ale, że widocznie nieźle mam zrobione auto pić kątem aerodynamiki... O ile to prawda?

To przypadek, że to zaobserwowałem ale zastanawiający :?:

zbiegusek - 2019-05-12, 22:15

Bronek napisał/a:

CZY to zasługa tempomatu? Tego że intergra dyktowała tempo? Itd? Może komputery inaczej liczą.

I jedno i drugie.
Obstawiam, że przy odwrotnym układzie miałbyś ~9 na blaszance i 10...11 na integrze. :)

Bronek - 2019-05-12, 22:22

Oba automaty fiatowskie, czyli to wina nogi.
Odwrotnie w konfiguracji pierwszy bez tempomatu , drugi z tempomatem, jechać blisko siebie się nie da.

OMEGA - 2019-05-12, 22:24

Wniosek, że na 1000km integra zaoszczędzi ok 4 l. paliwa x 5,30 = 21,20zł. ,
czy o to chodziło autorowi postu ???

na plus w tym tescie wyszła integra

ciekawe a jak by się załadowało oba pojazdy identyczną wagą różnych gratów kempingowych i trasa do np. Chorwacji , jakie by było spalanie .

Bronek - 2019-05-12, 22:32

Taaa,
OMEGA napisał/a:
integra zaoszczędzi

Integra załadowana tradycyjnie gratami, tylko bez dużego żarcia i bez rowerów
Ciuchy, woda i reszta jest zawsze.

:mrgreen: Tak.. :mrgreen: bardzo chciałem wygrać z tym blaszakiem. Szczególnie że za paliwo sam płacilem :spoko

To tylko porównanie w tych akurat warunkach, ale mnie zdziwilo.. bez podtekstów. Oba stoją u mnie na podwórku, (na zdj. Żona zdąża do blaszaka)

PS. Poranne wnioski, to że warto korzystać z tempomatu i jechać pierwszym :mrgreen: Nic madrzejszego oprócz, tego że to przypadek mi nie przyszło na myśl :spoko

stander - 2019-05-13, 05:44

Ostatnia majówka i podobny test z czystej ciekawości i bez rywalizacji :)
Jechaliśmy z Buku do Zatonu dwie integry załadowane podobnie ,skuter,rowerek elektryczny ciuchy i wszystkie kamperowe przydasie czyli waga ok 3800 ;) na luzie.Silniki 2,3 130 mocy LMC 7,5 m w automacie bez tempomatu bo nie lubię i Cartago 7,0 m skrzynia manualna 80% drogi w tempomacie Do połna w Buku pod korek i do połna przy wyjeżdzie dystans 554km ,jak była możliwość po autostradzie ,pogoda bezwietrzna prędkość 100-120 na autostradzie ,poza autostradami jak warunki pozwoliły bez luzu z górki :lol:
Wyniki LMC zatankowane 65l czyli 11,8 na 100 Cartago zatankowane 60l czyli 10,8 na 100
Zabawa na powrocie z Zatonu do Buku w podobnych warunkach pogodowych wyniki bardzo zbliżone
Czy to skrzynia ,czy tempomat,czy coś jeszcze innego?
Z analizy zachowania LMC po trasie zwłaszcza na długich podjazdach i częstym wytracaniu prędkości przy automacie zbyt mała moc silnika.
Będziemy w tym tygodniu dokładać mocy i zobaczymy .Przed nam planowane Lazurowe Wybrzeże a tam moc potrzebna :-P
Po powrocie pochwalę się spolaniem :) :)

zbyszekwoj - 2019-05-13, 07:47

U mnie na trasie 12500km na róznych drogach 2,3 l 130 KM polintegra 6m 3t? bez bajerów spalanie wyszło 9,3 przy raczej spokojnej jezdzie.Komputer pokazal 8,6.???
Bronek - 2019-05-13, 08:30

Ja myślę ( komplement sobie walnąłem) :mrgreen: ..Pierwszy jedzie po swojemu , drugi musi doganiać lub zwalniać. I automat . Tempomat owszem ale pewnie tak jak my "po płaskim".

2.0 Mj palił mniej i jechał tak samo i mniej chyba wył na niskich obrotach .

stander napisał/a:
Będziemy w tym tygodniu dokładać mocy i zobaczymy
tez o tym myślę ale nie wiem gdzie to dobrze zrobią . Na te przebiegi jakie robię przed emeryturą to mi wisi czy to niszczy silnik lub zwiększa /zmniejsza spalanie , czy nie itd ...
ZEUS - 2019-05-13, 08:39

zbyszekwoj napisał/a:
polintegra 6m 3t

Zbyszek ważyłeś swojego kampera?

marcincin - 2019-05-13, 08:45

Bronek napisał/a:
Otóż odświeżam temacie, dla tych co ich interesuje spalanie i dlaczego tak a nie inaczej jeden tyle a drugi inaczej.
AD rem :
Dwa pojazdy.

Integra, 7m, i drugi blaszak 6m. Wagowo lżejszy o ok 200kg blaszak ale niewiele.
Oba napędza Fiat Ducato Kamper 2018/ Blaszak 2019: 2,3 130 KM ; zautomatyzowana skrzynia

400 km po autostradzie i drodze szybkiego ruchu, jazda ok 90-100 km,/h bardzo spokojna (dwa postoje). Paliwo z Shell super power :!: z jednej stacji. :idea:

Integra 80% tempomat i prowadzi te pojazdy - spalanie 9,7 l/100km

Blaszak też z "automatem" jedzie z tyłu nie korzysta tempomatu - spalanie 10,1

Wnioski? A se wyciagajcie :mrgreen:

Dodam, że 99% drogi blaszak był bliziutko integry.

CZY to zasługa tempomatu? Tego że intergra dyktowała tempo? Itd? Może komputery inaczej liczą.

Ale mnie to cieszy nie z względu na spalanie ale, że widocznie nieźle mam zrobione auto pić kątem aerodynamiki... O ile to prawda?

To przypadek, że to zaobserwowałem ale zastanawiający :?:


A ja podejrzewam, że to jest kwestia niedotarcia silnika w blaszance (zakładam, że pojazd nowy). W moim nowym zaobserwowałem taki efekt, że wyliczone stalanie dla pierwszych taknowań sporo różniło się od następnych - ok 2l. Po wyjeździe majówkowym mam na liczniku 3400 km i ostatnie tankowania wskazują stabilizację spalania. Nawet w instrukcji obsługi jest napisane aby nie sugerować się spalaniem w pierwszym okresie użytkowania - mój motor już chyba się spaspował - zróbcie taką próbę za jakiś czas.

stander - 2019-05-13, 08:47

Bronek napisał/a:
Na te przebiegi jakie robię przed emeryturą to mi wisi czy to niszczy silnik lub zwiększa /zmniejsza spalanie , czy nie itd ...

Mnie to też dwa :) Bardziej zależy mi na komforcie jazdy .A jeżeli chodzi o tunera to mam sprawdzonego w Gliwicach zobaczę w czwartek jaki jest efekt :spoko

Bronek - 2019-05-13, 08:54

:bukiet: Tez tak myślałem ale jakos zapomniałem o tym myśleniu :szeroki_usmiech
To tylko przypadkowe "badanie", bo akurat dwa były z pustymi bakami itd ...
Może kiedyś jak będzie podobna sytuacja . Ten babski blaszak to wspólnota jajników żony i jej siostry . Ja mam swojego DUŻEGO :mrgreen:

Po separacji z Monika w kamperze, postanowiliśmy pójść dalej... :mrgreen: rozdzielić kampery , Przebywanie w jednym pojeździe z żoną po kilku latach to już nie uchodzi Prawdziwemu ...... :spoko

Andrzej 73 - 2019-05-13, 08:59

Myślę , że tempomat lepiej współpracuje z komputerem niż ludzka noga. :diabelski_usmiech
Lekkie dodanie gazu stopą jest bardziej zauważalne niż poprzez tempomat.

Prawdą jest , że goniący aby daleko nie dostawał od prowadzącego raz go goni innym razem hamuje.

Uważam , że te elementy dały opisany przez Bronka wynik.

marcincin - 2019-05-13, 09:06

Dla zobrazowania efektu "dotarcia" poniżej zrzut statystyki (tankowanie nr 1 to ostatnie tankowanie, 9 pierwsze - tankowanie nr 8 (drugie w rzeczywistości) moco odbiega od normy ponieważ siedziałem w kamperze i dłubałem kilka wieczorów z włączonym ogrzewaniem (mam to śmierdzące :) ). Pracuję nad tym aby wydzielić pobór ON na ogrzewanie ze statystyki splania - ale o tym będzie osobny wątek.
Bronek - 2019-05-13, 09:10

Kiedy to dotarcie sie kończy , bo przeglądy( wymiany) to wiadomo co roku a nie jak fiat sobie życzy po ponad 40tyś .

Ostatnio też jestem "Niedzielnym Kamperowcem" , który jeździł nawet często ale niedaleko ( 2018/2019) i nie natłuklem km za dużo może z 5 tyś od nowości ??

zbyszekwoj - 2019-05-13, 09:15

ZEUS napisał/a:
zbyszekwoj napisał/a:
polintegra 6m 3t

Zbyszek ważyłeś swojego kampera?


Ważyłem, DMC mam 3300, i w tym sie mieszczę.

marcincin - 2019-05-13, 09:29

Bronek napisał/a:
Kiedy to dotarcie sie kończy , bo przeglądy to wiadomo co roku a nie jak fiat sobie życzy po ponad 40tyś .

Ostatnio też jestem "Niedzielnym Kamperowcem" , który jeździł nawet często ale niedaleko ( 2018/2019) i nie natłuklem km za dużo może z 5 tyś od nowości ??


Ja uznałem, że u mnie już się dotarło i jutro jadę wymienić olej. Wiem, że to osobny bardzo gorący temat (sensowność wymiany oleju po dotarciu), ale ja stosuję starą szkołę. Gdzieś słyszałem, że dotarcie kończy się pomiędzy 3500-5000 km. Moje statystyki pokazują, że chyba już się dotarło - mam obecnie 3400km.

Piszol - 2019-05-13, 09:44

Dorzucę swoje dwa grosze Ducato blaszak a dokładniej przeszklony, 2,0 benzyna w gazie 110KM prędkość 100-130 km/h 14-16,5 LPG. Prędkość 90-110km/h 14,5 LPG.
stander - 2019-05-16, 12:28

Już po bólu :)
przed było: Moment obrotowy 348,6 Nm i moc na silniku 152,1BHP / 112,0 kW
po jest : Moment obrotowy 395,9 Nm i moc na silniku 176,2BHP / 129,6 kW

Wyrażna róznica w jeżdzie ,zwłaszcza w przedziale obrotów 1600-2200 ,czuje się stałą moc .Przyjemne zobaczymy na dłuższej trasie .Ogólnie jestem zadowolony :spoko

Bronek - 2019-05-16, 12:50

Kawał drogi, bo bym pojechał... ostatnio z Twojej okolicy rower kupowałem..
Ciekawe jak że 130 Km by to wyszło. Ponad 20 koni już czuć. No i ten moment.
PS Dzięki za miły telefon i parametry. Już myślę.... kiedy

Rav - 2019-05-16, 17:53

To jeszcze Stander napisz jaki koszt!
stander - 2019-05-16, 21:50

Cytat:

To jeszcze Stander napisz jaki koszt!

To delikatny temat bo w moim przypadku zadziałały pewne kontakty młodego który prowadzi autoryzowany serwis Fiata .
Ale popytam ile taka przyjemnośc normalnie kosztuje i napiszę :spoko

Rav - 2019-05-16, 22:30

To od razu podpytaj na ile dłubną multijeta 2.3 130KM.
Socale - 2019-05-16, 23:06

Rav napisał/a:
To od razu podpytaj na ile dłubną multijeta 2.3 130KM.

Mam dokładnie ten sam silnik. W ramach firmowych do 150 podkręcą bez utraty gwarancji ale koszt nie znam.
Mój średnio z dużych dystansów spala 11/100, tempomat autostradami z alkową.
Gdy trzeba, strzelę batem do 130 kucyków przy wyprzedzaniu tirów by zatoru za sobą nie produkować, ale na ogół spokojny trucht + tempomat i licznikowe 100/h.
Nie trzeba mi większej mocy na stabilizowanej tempomatem, długiej nudnej jeździe.
Swoje jedzie i tyleż spala. Fakt, z wiatrem wskazania są bananowe.

Endi - 2019-05-17, 07:29

U mnie silnik 2,3 / 150 KM w automacie. Jazda w trybie manualnym, zmienna na tempomacie.
Prędkość podróżna (autostrady) 100/120(130) , średnia przelotowa 74-77 / h. Zużycie w/g wskazań komputera 10,7 - 10,8.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group