Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Przekaźnik świec.

mirekg9 - 2018-11-20, 20:20
Temat postu: Przekaźnik świec.
Witam.
Pacjent Fiat Ducato z 2001r 2,8 tdid.
Na desce nie podświetla mi się kontrolka świec żarowych, lecz silnik odpala.
-Gdzie w tym modelu znajduje się przekaźnik świec?
-Może ktoś ma "sam naprawiam" w j. polskim?
-wiem, że może być rada, aby sprawdzić żaróweczkę, lecz szybciej pewnie będzie dostać się i sprawdzić przekaźnik. Zegary już kiedyś próbowałem wyjąć-lecz poległem i może wtedy coś uszkodziłem lub np. naderwałem jakiś przewód (dlatego pytam o naprawę lub schemat elektryczny). W tamtych latach to pisano co to, oraz i kolory przewodów i nazwy styków.

janus - 2018-11-20, 20:26

Przede wszystkim w tym silniku nie świec żarowych tylko jest świeca płomieniowa.
Jej pracę da się słyszeć, więc może zacznij od tego :spoko

SlawekEwa - 2018-11-20, 20:30

janus napisał/a:
jest świeca płomieniowa.
Jej pracę da się słyszeć, więc może zacznij od tego

No świecy nie słychać tylko wtryskiwacz paliwa do tej świecy.
W razie draki sterownik taki mam zbyteczny :bigok

dziwaczek - 2018-11-20, 20:57

Ja z tym własnie walczę, nie chce się bydle załączyć poniżej +5C i grzać, już sprawdziłem prawie wszystko, zostało mi wykręcenie świecy bo jak ja podłączyłem bezpośrednio do akumulatora to spaliła przewód i nawet się nie zaparzyła a oporność ma ok 2 omów - jakby byłą zwarta.
Pojazd spokojnie mi odpala do -5C więc puki co spoko :wyszczerzony:

robba - 2018-11-20, 21:27

dziwaczek napisał/a:
Ja z tym własnie walczę, nie chce się bydle załączyć poniżej +5C i grzać, już sprawdziłem prawie wszystko, zostało mi wykręcenie świecy bo jak ja podłączyłem bezpośrednio do akumulatora to spaliła przewód i nawet się nie zaparzyła a oporność ma ok 2 omów - jakby byłą zwarta.
Pojazd spokojnie mi odpala do -5C więc puki co spoko :wyszczerzony:

2 ohm to daleko do zwarcia... to przy włączonym silniku ponad 7A.
Czyli 105 Watt, tzn mniej niż światła na długich.
Nie dałeś aby za cienkiego przewodu? Min. 2,5 a najlepiej 4 (zalezy od długości kabla)

mirekg9 - 2018-11-20, 21:53

janus napisał/a:
Przede wszystkim w tym silniku nie świec żarowych tylko jest świeca płomieniowa.
Jej pracę da się słyszeć, więc może zacznij od tego :spoko


Dzięki. Do tej pory miałem diezelki z CR, więc pojęcie świeca płomienna - jest mi obca.
Po przekręceniu kluczyka nic nie słyszę. Wcześniej kontrolka się świeciła.
Ale jak już o tym wspomniałeś-to idźmy za ciosem-gdzie jest i jak do niej dojść. I czy taka świeca nie ma przekaźnika?

dziwaczek - 2018-11-20, 21:54

dałem taki z 2.5mm2 i przerobił się na lampkę.
Podłączyłem takim do rozruchu iskrzył i się nie rozżarzyło jedynie zaczęło się dymić a przewód zaczął się mocno grzać - jak dla mnie to coś za mocno, ten co idzie fabrycznie do świecy jest zdecydowanie cieńszy.

robba - 2018-11-20, 23:16

dziwaczek napisał/a:
dałem taki z 2.5mm2 i przerobił się na lampkę.
Podłączyłem takim do rozruchu iskrzył i się nie rozżarzyło jedynie zaczęło się dymić a przewód zaczął się mocno grzać - jak dla mnie to coś za mocno, ten co idzie fabrycznie do świecy jest zdecydowanie cieńszy.

to chyba miernik masz zważony, albo zwarcie się robi po nagrzaniu, np.
w świecy drucik po nagrzaniu dotyka masy...
bo dwa ohmy to nie jest jakoś extremalnie mało

dziwaczek - 2018-11-21, 12:23

Miernik mam raczej dobry, dwoma sprawdzałem.
Myślę, że świeca robi zwarcie. Wykręcę przy okazji i sprawdzę.
A niewie ktoś czasem jaka powinna być jej oporność jak jest zimna, albo by zmierzył może? :idea

amples - 2018-11-21, 13:47

dziwaczek napisał/a:
być jej oporność jak jest zimna,
,
W granicach 1-2 oma , dokładnie ciężko zmierzyć zwykłym multimetrem .

dziwaczek - 2018-11-21, 14:32

amples napisał/a:
dziwaczek napisał/a:
być jej oporność jak jest zimna,
,
W granicach 1-2 oma , dokładnie ciężko zmierzyć zwykłym multimetrem .


To moja tyle ma, wykręcę i sprawdzę bo jak jest wkręcona to robi zwarcie - chyba???

mrsulki - 2018-11-21, 16:38

mirekg9 napisał/a:
Ale jak już o tym wspomniałeś-to idźmy za ciosem-gdzie jest i jak do niej dojść. I czy taka świeca nie ma przekaźnika?
Swiecę masz wkręconą w kolektor ssący (podłączony przewód paliwowy od elektrozaworu i przewód elektryczny). Przekaźnik od niej to taka prostokątna puszka nad akumulatorem rozrychowym (okrągła wtyczka i zacisk skręcany).
Gewehr - 2018-11-21, 17:28

Świeca płomieniowa w tym aucie, działa dopiero poniżej 4 stopni, a czasem nawet mniej. Jeśli auto nie pali bez niej powyżej 4 stopni, to silnik jest śmietnik.
Proces grzania wygląda tak, że najpierw świeci się kontrolka(w tym czasie rozgrzewa się świeca. czas potrzebny, to nawet 1 minuta), a następnie zaczyna pulsować(dopiero teraz otwiera się zawór paliwa i wtedy zaczynamy odpalać silnik). W pewnych warunkach, świeca może się załączyć nawet w odpalonym silniku. Jest to normalne.
Sterownik jest nad akumulatorem, bezpiecznik również w tym rejonie. Jak nie działa, to w pierwszej kolejności, trzeba sprawdzić czy jest napięcie 12V na najgrubszym przewodzie w sterowniku i czy sama świeca jest ok. Często gniją przewody zasilające sterownik i śniedzieją bezpieczniki.

dziwaczek - 2018-11-21, 19:30

Gewehr - wszystko to sprawdziłem (tylko mi świeca do wyjęcia postała) napięcie do puszki dochodzi. W puszce są dwa przekaźniki jak jeden docisnąłem to pojawiło się napięcie na świecy, ale chyba prąd jest coś za duży, bo mi palec przypaliło którym dociskałem zworę przekaźnika - coś mi pachnie zwarciem świecy???
Kontrolka się nie zapala i tyle.
Silnik odpalałem przy prawie -10C pokręcił, pokręcił i w końcu załapał ale mnie to drażni, bo czasem jeżdżę na narty i wolałbym mieć to ustrojstwo sprawne.

Gewehr - 2018-11-21, 19:33

Może być na zwarciu, ale i pobór prądu jest bardzo duży. Ori przewody robią się miękkie.
dziwaczek - 2018-11-21, 21:02

Gewehr napisał/a:
Może być na zwarciu, ale i pobór prądu jest bardzo duży. Ori przewody robią się miękkie.


Wiem wiem ale jak mi zaczęło iskrzyć i prawie palić kable rozruchowe to coś za mocno,

dziwaczek - 2018-11-24, 18:56

cd. świeca wyjęta sprawdzona - nie działa (podłączyłem kablami rozruchowymi), nowa zamówiona. Jak mi płomieniówka ruszy to opiszę - zima idzie czas na nartki - przyda się :szeroki_usmiech
eMKa - 2018-11-25, 21:04

dziwaczek napisał/a:
nowa zamówiona


Zwróć uwagę na parametry świecy (napięcie). W firmowych zawsze jest opisane na świecy. Zakładając że masz oryginalną, nowa ma mieć takie same parametry, w przeciwnym wypadku będzie niedogrzana, lub szybko się skończy. Montowane były trzy rodzaje w zależności od sterownika – 9,5 V 11 V 12 V
Najmniej kłopotu z Beru (montowane oryginalnie)
Najwięcej niespodzianek z Iskrami

dziwaczek - 2018-11-26, 08:08

Dzięki sprawdzę jaka jest :idea:
dziwaczek - 2018-11-30, 16:29

świeca płomieniowa uruchomiona, działa - odpala zdecydowanie lepiej.
Uwagi:
- sterownik podaje jak grzeje na świece napięcie 12V
- zamontowana była świeca BERU 0101223454 o napięciu 9.5V
- wstawiłem zamiennik na 12V - działa (wada - nie do końca pasuje przewód podający paliwo jest za długi - puki co zrobiłem "bypas" z grubego gumowego przewodu paliwowego bo dziś zimno bardzo
- świeca ma oporność ok 1 oma, uszkodzona też tyle miała - trzeba po prostu sprawdzić czy się nagrzewa

eMKa - 2018-12-04, 21:15

Po VINie mozna rozszyfrować jaka powinna byc montowana
dziwaczek - 2018-12-14, 19:17

Uruchomiłem świece płomieniową - teraz działa tak jak należy!!!

Względem podsumowania:
- wstawiłem jednak BOSCHA ale 9.5V a nie 12V - była BERU 9.5V kupiłem okazyjnie od Alfy, są też świece innych firm np. takie do maszyn - wyglądają tak samo, ale ta podeszła idealnie, dobrze się grzeje z zapala paliwo,
- przy demontażu - montażu trzeba uważać, ja wcześniej śruby zalałem olejem pentrującym typu wd-40, odczekałem kilka dni, trzeba wszystko rozkręcić łącznie z mocowaniem (dwie śruby pionowo po prawej na elektrozaworze, śruba mocująca rurkę podającą paliwo - uszczelnienie ze świecą na baryłkę mosiężna 6 mm, pod świecą jest podkładka mosiężna)
- trzeba podłożyć coś - szmatę przed elektrozawór - jak się odkręca śrubę przez którą idzie paliwo uszczelniają ją dwie podkładki mosiężne, mi spadły musiałem dokupić :wyszczerzony:
- kontrolka świecy nie gaśnie sama tak jak przy świecach żarowych (poczekałem ponad 2 min i nic) wystarczy poczekać ok 15-20 sekund potem kręcimy rozrusznikiem, po uruchomieniu silnika kontrolka zacznie mrugać - podawane jest paliwo na świecę, zapala się a powietrze wciągane do kolektora zasysa płomień do środka, po kilku sekundach kontrolka zgaśnie.
- świeca płomieniowa pracuje przy temperaturach od ok. 2-3 stopni i poniżej zera
- świece sprawdzamy podłączając wymontowaną świece bezpośrednio pod akumulator np. kablami rozruchowymi ma się rozgrzać, dobra świeca ma oporność ok 1-2 omów, uszkodzona podobnie - nie ma przerwy!!!!
- aby wyjąc sterownik świecy nie trzeba go odkręcać od góry (odkręcenie plastikowej osłony podszybia nic nie da) znajduje się on nad akumulatorem są tam dwie śruby które trzymają profil z blachy do którego jest przymocowany własnie ten sterownik i wyłącznik wstrząsowy (bezwładnościowy) napięcia- wystarczy odkręcić nakrętki i wychodzi całość.

Puki co tyle jakby ktoś miał z tym ustrojstwem problem służę pomocą :spoko

KarolNo - 2023-03-02, 17:37

Potrzebuje pomocy w swoim Ducato 2.5TD. Jakiś magik całkowicie odciął świecę płomieniową. Brak napięcia, kontrolka się nie świeci i jeszcze do tego brak zasilania ropą (wycięte przewody). Może ktoś podpowie w które miejsce układu paliwowego ją wpiąć, bo już od tygodnia poszukuje schematu. Czy powinna być jakaś dodatkowa pompka?
mirek67 - 2023-03-03, 21:45

Kup sobie książkę Etzold Hans-Rudiger-Sam naprawiam FIAT, Peugeot ,Citroen będziesz miał tam wszystko :spoko
dziwaczek - 2023-07-20, 09:06

KarolNo napisał/a:
Potrzebuje pomocy w swoim Ducato 2.5TD. Jakiś magik całkowicie odciął świecę płomieniową. Brak napięcia, kontrolka się nie świeci i jeszcze do tego brak zasilania ropą (wycięte przewody). Może ktoś podpowie w które miejsce układu paliwowego ją wpiąć, bo już od tygodnia poszukuje schematu. Czy powinna być jakaś dodatkowa pompka?


Masz u mnie jak to jest zrobione na 2.5TD, pompki niema jest elektrozawór. To prosty układ - zobacz czy masz moduł sterujący i resztę elementów.
Świeca płomieniowa jest potrzebna zimą przy temp. poniżej 0. Lubi się uszkadzać i nie działać, jak silnik jest sprawny to bez niej odpali - jak nie jeździsz zimą to jest zbyteczna, uruchamia się poniżej ok. 5C. Jak masz sprawny akumulator to odpalisz bez niej i przy -10C - sprawdzone u mnie, trochę trzeba pokręcić i samostart się moze przydać albo palnik gazowy w wlot powietrza, no ale wtedy potrafi zamarznąć "bendix" :wyszczerzony:

Tamanazod - 2024-02-11, 18:56

Witam Ducato 2.5 td 1998. czy jeśli podczas jazdy miga grzanie świec i przekaźnik cyka to w tym modelu problem dotyczy tylko świecy płomieniowej czy może być też Ina awaria nie związana ze grzaniem świecy. Np wtryski czy filtr paliwa czy inne.
MILUŚ - 2024-02-12, 17:03

Tamanazod napisał/a:
..... w tym modelu problem dotyczy tylko świecy płomieniowej.


Zacząłbym od stwierdzenia czy posiadasz świecę płomieniową a nie żarową ? :chytry

Tamanazod - 2024-02-12, 17:18

Mam płomieniową.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group