Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - metamorfoza Dukaciaka

necvip - 2018-12-06, 22:55
Temat postu: metamorfoza Dukaciaka
Witam szanowne grono forumowiczów , jakiś czas temu zamarzyłem sobie aby mieć własnego kampera. Od samego początku wiedziałem że będę go sam budował, nie brałem pod uwagę zakupu już gotowego gdyż lubię coś tam dłubać a gdy jeszcze nie ma presji czasu to już sama przyjemność.
Bazy szukałem ponad 3 mc aż w końcu udało się:

Fiat Ducato 2008 rok, silnik 2.3 , przebieg 290tys. Auto jest kupione z małej firmy - pierwszy właściciel - polski salon.

Poniżej zdjęcia aby się trochę pochwalić: [/center]

necvip - 2018-12-06, 23:03

Na dzień dobry muszę trochę w auto zainwestować gdyż wolałem kupić busa niepicowanego którego żaden handlarz nie miał w opiece i sam go doprowadzić do porządnego stanu.

W sobotę idzie do mechanika - trzeba zrobić rozrząd, ręczny hamulec, poduszkę po skrzynią biegów, pospawać zawiasy przy tylnych drzwiach, wymienić tłumik + co tam się jeszcze wynajdzie. Do wymiany są też rolki na drzwiach bocznych ale to już sam zrobię. Poprawki lakiernicze zrobię sobie wiosną.

necvip - 2018-12-06, 23:14

Zabudowę planuje zrobić taką jak większość na tej budzie - z tyłu łózko w poprzek, łazienka z prysznicem, fotele obracane - cóż dodać klasyka.

Pewnie podczas mojej budowy będę miał trochę pytań - z góry dziękuje za wyrozumiałość i pomoc.

Budę planuje ocieplić pianką polynor - szczególnie że ona potaniała teraz. Zastanawiam się tylko co wcisnąć w profile zamknięte aby nie porozpychało - doczytałem gdzieś że najlepiej pianki dwuskładnikowe ale może ma ktoś doświadczenie z jakąś konkretną niskoprężną??

Agat - 2018-12-07, 06:06

necvip napisał/a:
Od samego początku wiedziałem że będę go sam budował, nie brałem pod uwagę zakupu już gotowego gdyż lubię coś tam dłubać a gdy jeszcze nie ma presji czasu to już sama przyjemność.


No i pięknie! No to działaj i dołączaj do "blaszako-budowniczych" :spoko

jb - 2018-12-07, 13:49

[quote="necvip"]Zabudowę planuje zrobić taką jak większość na tej budzie - z tyłu łózko w poprzek, łazienka z prysznicem, fotele obracane - cóż dodać klasyka.

Nie wiem jaka masz długość bo dlaczego nie łóżko wzdłuż, jest dużo wygodniejsze. A w nim spędzasz przecież najwięcej czasu.

KASZUB - 2018-12-07, 16:51

necvip, Siemka! Witam na forum. Dobrze, że coś się dzieje. Pamiętaj o dużej ilości zdjęć. I pytaj ile wlezie. Nawet o banały. Po to jest forum żeby sobie pomagać.

W ile osób będziecie śmigać? Masz już jakieś zabawki kupione?
Niski ten busik ale jak masz poniżej 180 powinno być ok.
Łóżko wzdłuż to bdb pomysł myślę. Byłem w kamperze kolegi Agat. Co prawda jego mesio to monstrum... Ale optycznie wydaje się, że jest jeszcze więcej. Jak jest was więcej niż 2ka to można tam zrobi fajne piętrowe wyrko składane.

No to czekam na następny odcinek... :kawka:

necvip - 2018-12-07, 22:55

KASZUB napisał/a:
necvip, Siemka! Witam na forum. Dobrze, że coś się dzieje. Pamiętaj o dużej ilości zdjęć. I pytaj ile wlezie. Nawet o banały. Po to jest forum żeby sobie pomagać.

W ile osób będziecie śmigać? Masz już jakieś zabawki kupione?
Niski ten busik ale jak masz poniżej 180 powinno być ok.
Łóżko wzdłuż to bdb pomysł myślę. Byłem w kamperze kolegi Agat. Co prawda jego mesio to monstrum... Ale optycznie wydaje się, że jest jeszcze więcej. Jak jest was więcej niż 2ka to można tam zrobi fajne piętrowe wyrko składane.

No to czekam na następny odcinek... :kawka:


Załoga głównie dwuosobowa oraz pies widoczny na moim avatarze. Chociaż może czasami syn z nami wyjedzie wiec muszę coś wymyślić do spania z przodu. Byłem ostatnio na targach w Nadarzynie - pooglądałem sobie trochę kamperków i myślę że pomysł z łóżkiem w poprzek przy mojej wersji auta jest najlepszy.

Zabawek jak narazie brak - szukam , mam zaklepane fotele - pojadę po nie w przyszłym tygodniu.

necvip - 2018-12-07, 23:02

Dziś po pracy wywaliłem całą starą zabudowę, trochę się z podłogą pomęczyłem gdyż sklejka poprzyklejana była na jakiegoś mamuta.
Na szczęście środek a szczególnie podłoga wygląda lepiej niż sobie wyobrażałem - rudej nie widać. Tylko do lekkiej kosmetyki.
Jak pogoda pozwoli to go jutro karcherem po pace potraktuje.

KASZUB - 2018-12-07, 23:15

Tak patrzę sobie... Jaki on jest prosty do zabudowy w środku. Pudełko poprostu. Jak następnej zimy zachce mi się znowu budować to kupię Ducato. Petarda. Tu by się wszytsko samo robiło. O ile szybciej...
rakro1 - 2018-12-08, 00:08

KASZUB napisał/a:
Tak patrzę sobie... Jaki on jest prosty do zabudowy w środku. Pudełko poprostu. Jak następnej zimy zachce mi się znowu budować to kupię Ducato. Petarda. Tu by się wszytsko samo robiło. O ile szybciej...
..Tak a zabudowa powinna być gotowym modułem do włożenia do auta i rozwinięcia przy pomocy kompresora.Można by kupować różne moduły z różnym układem wnętrza.Dwie godz, maksymalnie na zrobienie,wliczając rozłożenie krzesełka,stolika i otworzenie piwa.Pomarzyć!!! Dużo pracy przed nim,niestety pracy bardzo przyjemnej ;)
KASZUB - 2018-12-08, 12:47

rakro1, wiem wiem... Dużo zabawy przed kolega. :haha:
necvip - 2018-12-13, 23:37

Auto stoi u mechanika wiec wykorzystuje czas na planowaniu i szukaniu wyposażenia.

W planie miałem w drugim rzędzie wstawić ławkę podwójną ale jak sobie trochę na niej posiedziałam to stwierdziłem że jest ortopedyczna...

Kupiłem wiec 2 fotele od espace IV które rozwiązują mi na dzień dobry problem z pasami gdyż mają swoje, można je rozkładać- składać oraz wydaje mi się że gdybym zastosował oryginalne szyny od nich to poza tym że można by je przesuwać, demontować ale i też obrócić o 180' a to już mi trochę ułatwi zbudowanie dodatkowego łóżka w tym miejscu.
Oczywiście fotele postaram się przetapicerować, poza tym są one całkiem wygodne.


Wady: trochę ciężkie kloce

necvip - 2018-12-19, 22:48

Auto nadal stoi w warsztacie, miało być w dwa dni zrobione a już 9 dzień stoi... tak to jest jak się mechanikowi powie że mi się nie spieszy - ręce opadają...

Kupiłem miedzy czasie fotele obrotowe od sharana/galaxy oraz pojedynczą podstawę dla pasażera od Ducato.

necvip - 2018-12-19, 23:15

Zastanawiam się nad kupnem okien dachowych - plan mam taki że z przodu będzie Fiamma vent 40x40 z wentylatorem, z tyłu nad łóżkiem takie same ale bez wentylatora.

Dylemat to czy kupować do łazienki okno fiamma 28x28 (z wentylatorem lub ewentualnie samo okno) czy też zamontować w łazience jakiś grzybek/wyciąg??

Drugi dylemat to czy kupić białe pokrywy czy też crystal ?? Na trzech oknach to prawie 300 zł różnicy - można powiedzieć że zbiornik na wodę będzie gratis.

Będę wdzięczny za sugestie czy warto dopłacać z Waszego doświadczenia.

KASZUB - 2018-12-20, 06:28

necvip, Jak jest możliwość do kibelka wpakowac okno z wentylem ja bym włożył. Tam bywa naprawdę gorąco... I smierdzaco! :ochyda [/quote] ochyda
Grzybek nie wiele daje...

I jak już chcesz dwa okna w dachu to jak możesz zainwestować to też wstaw z wentylatorami. Więcej możliwości i fajnie będzie mieszać powietrze.

necvip - 2019-01-01, 23:42

Auto parę ładnych dni stało u mechanika - wymieniłem rozrząd, rolki i pasek wieloklinowy, klocki hamulcowe, tarcze z tyłu, linki od ręcznego, układ wydechowy, rolki drzwi bocznych, jeden zawias tylny oraz zostały wspawane wzmocnienia do zawiasów drzwi z tyłu bo to tam słabo wyglądało...

Osłabłem też ja jak przyszło odebrać i rozliczyć się za samochód...

Nie dość że auto stało ponad tydzień dłużej niż się umawialiśmy bo części nie było...
Nie dość że zapłaciłem więcej niż się umawialiśmy bo części podrożały i roboty kupa...
Nie dość że zostawili butelki po piwie na półce nad kabiną
To jeszcze jak już teraz sam grzebałem przy aucie to okazało się że nie wymienili przegubu (mam pękniętą osłonę) gdyż.... wg mechanika te które są w sklepie to takie gówniane i zaraz znów by pękło i bym z reklamacją przyjechał... :gwm teoria mistrzostwo świata
Nie wymienili też poduszki pod skrzynią biegów (stuka jak się odpala lub gasi silnik) bo... Pan pojeździ i się zobaczy.... co się zobaczy ja nie wiem - może się samo naprawi??

Mrozy odpuściły wiec można robić przy aucie - karcher poszedł w ruch

[/list]

necvip - 2019-01-02, 00:05

Pogoniłem największe ogniska korozji na zewnątrz - polecam przyjrzeć się szczególnie pod szyną bocznych drzwi... resztę oraz poprawki lakiernicze zostawiam sobie na wiosnę.

Muszę się pochwalić - auto powoli zaczyna przypominać kampera:
Ściana grodziowa usunięta, zamontowałem siedzenia od sharana na oryginalnych podstawach od ducato oraz przerobiłem obrotnice aby kręciły się w każdą stronę :)


Wszystkim budowniczym życzę aby w tym Nowym Roku ukończyli szybko swoje projekty a Tym z forumowiczów którzy posiadają już własne domki na kółkach życzę niezapomnianych i pełnych wrażeń wyjazdów swoimi kamperkami

Maxior - 2019-01-02, 00:13

Bardzo ładnie

Życzę wytrwałości w budowie i prędkości zostało 3 m-ce do sezonu :D

reaven22 - 2019-01-02, 10:34

Boll to szmelc, jak masz bez rdzy to podkład 2k epoksydowy. Jeśli jest nalot rdzy to oczyścić ile się da i położyć podkład 2k reaktywny. Ja z powodzeniem stosuje novol-a.
Na ten spray bolla to szkoda pracy bo po roku czy 2 wylezie rudy.

necvip - 2019-01-02, 18:17

reaven22 napisał/a:
Boll to szmelc, jak masz bez rdzy to podkład 2k epoksydowy. Jeśli jest nalot rdzy to oczyścić ile się da i położyć podkład 2k reaktywny. Ja z powodzeniem stosuje novol-a.
Na ten spray bolla to szkoda pracy bo po roku czy 2 wylezie rudy.

Cholera kupiłem też podkład epoksydowy Boll i to chciałem zastosować na ten odrdzewiacz.
Dodatkowo kupiłem środek do konserwacji profili zamkniętych też firmy Boll... Myślisz że to też szmelc ??

KASZUB - 2019-01-02, 18:43

necvip, nigdy nie zrobisz na całe życie chłopie. Każdy środę jest dobry. Usuń rdzę, wydmuchaj, przetrzyj rozpuszczalnikiem i maluj grubo. Nie narob zaciekow. :spoko
reaven22 - 2019-01-02, 19:40

necvip napisał/a:
Cholera kupiłem też podkład epoksydowy Boll i to chciałem zastosować na ten odrdzewiacz.
Dodatkowo kupiłem środek do konserwacji profili zamkniętych też firmy Boll... Myślisz że to też szmelc ??


Podkład epoksydowy pewnie będzie ok, ale nie stosuj tego wynalazku w sprayu :)
Oczyść ile się da i kładź epoksyd, ale weź pod uwagę, że budę masz w ocynku i staraj się tak czyścić żeby jak najmniej uszkodzić ocynk.

Wosk do profili zdażyło mi się użyć boola, ale według mnie dużo lepszy jest SikaGard 6250, a na drugim miejscu APP. Dopiero daleko w tyłu bool :) ale to tylko moja opinia.

Bool po 2-3 latach potrafi wyschnąć na tyle, że się łuszczy. Przy sika czy app nie zaobserwowałem tego.

KASZUB napisał/a:
i maluj grubo. Nie narob zaciekow.


Grubo to wcale nie dobrze :) najlepiej wziąć kartę techniczną danego produktu. Jest w niej jak malować, ile warstw i w jakich odstępach.
Za gruba warstwa łatwo pęka i uszkadza się przy ugięciu blachy.

pasza - 2019-01-02, 20:03

Ja swego malowałem a raczej pryskałem czymś takim https://www.youtube.com/watch?v=3TMuqS3zHx8

Śmierdzi to amoniakiem co ciekawe można rozrabiać z wodą , w trudno dostępne miejsca dawałem połowę wody następnie mieszałem i atomizerem pryskałem (nawet do środka profili), nie brudzi jak farba i wszędzie dociera, powinno się po tym czymś pomalować ale ja zostawiłem i obserwuję.

Po roku dalej metal czarny zero rdzy a resory miałem całe z rdzy, będę obserwował dalej.
(metal-rdza czarnieje w wyniku reakcji z tym środkiem)

reaven22 - 2019-01-02, 21:08

necvip napisał/a:
oraz przerobiłem obrotnice aby kręciły się w każdą stronę :)


Odważnie dość :) na wewnętrznych szynach były oczka które zabezpieczają wpinkę pasa bezpieczeństwa. Musiałeś je wyciąć żeby się obracały dookoła.

necvip - 2019-01-02, 23:27

reaven22 napisał/a:
necvip napisał/a:
oraz przerobiłem obrotnice aby kręciły się w każdą stronę :)


Odważnie dość :) na wewnętrznych szynach były oczka które zabezpieczają wpinkę pasa bezpieczeństwa. Musiałeś je wyciąć żeby się obracały dookoła.


W każdym z foteli wyciąłem po jednym bolcu oraz kawałek zagiętego płaskownika - wg mnie nie maja one żadnego znaczenia dla mocowania pasa bezpieczeństwa. Musiałem te fotele przerobić aby obracały się w każda stronę gdyż zamocowane mam je na oryginalnych podstawach od Ducato i obracanie ich w lewą stronę jest bardzo kłopotliwe.

Zreszta przyjrzę się im jeszcze dokładnie jak będę sobie tapicerował te fotele - planowałem też przełożyć oryginalne mocowanie zapięcie pasów od Ducato wraz z kablami aby wyeleminować problem palącej się teraz kontrolki od poduszek.

tolo61 - 2019-01-05, 00:37

Necvip
Fotele od Galaxy itp maja wlasnie taka blaszke i kazdy kto chce miec je obrotowe, usuwa to dziadostwo tak ze spoko
:spoko

decumanus - 2019-01-05, 15:15

Mam fotele z sharana te starsze i ten bolec z daszkiem ma zdecydowanie duże znaczenie dla przeniesienia siły powstajacej od pasa w momencie wypadku. Zdaje sobie sprawę że argument "bo tak przewidział konstruktor" trafi na jałowy grunt, ale chciałbym zauważyć, że jakiś idiota na forum kiedyś gdzieś napisał że konstrukcja pod tylna ławkę musi przenieść obciążenie 400kg. W warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać pojazdy, w rozdziale i pasach stoi jak wół, że pojedyncze mocowanie pasa - czyli t gdzie zwijak, albo tam gdzie śruba od strony drzwi ma wytrzymać podczas testu siłę 1000dN
JEDNĄ TONĘ!!!!! Podwojny 2000dN.... Razem 4 tony....

Wiem że wszystkich się uratować nie da... 😜
Ale trochę zdrowego rozsądku się przyda...
R
PS. Raz przeczytałem tu że ciśnienie atmosferyczne to 1metr słupa wody... Zamknąłem laptopa i zacząłem pić....

necvip - 2019-01-05, 20:27

decumanus napisał/a:
Mam fotele z sharana te starsze i ten bolec z daszkiem ma zdecydowanie duże znaczenie dla przeniesienia siły powstajacej od pasa w momencie wypadku


Masz rację, własnie wróciłem z kilkudniowego wyjazdu i zaraz poleciałem z latarką pod fotel - grzybek ma zdecydowanie za zadanie trzymać go w trakcie wypadku.
Jakoś to przerobię gdyż dla mnie ten fotel musi obracać się w każdą stronę.

Micha - 2019-01-05, 23:53

TUTAJ po niewielkim przewinięciu w dół widać przykładowe rozwiązanie problemu "wyciętego grzybka".
decumanus - 2019-01-06, 00:48

oo... jak milo wiedzieć ze to takie proste :D
a nie można by przespawać grzybka i wyciąć szczelinę po drugiej stronie blachy?
R

necvip - 2019-01-06, 21:38

Zabieram się za instalację którą wsadzę w peszel przed pianowaniem paki, proszę o paradę czy jakiegoś kabla nie zapomniałem albo czy mnie nie poniosło z ilością światła...


Oświetlenie 12V

2x punktowe łóżko
listwa led pod szafkami szafkami kuchennymi
listwa led pod szafkami nad stolikiem
łazienka centralne oświetlenie
łazienka nad lustrem
Salon centralne oświetlenie - 2 punkty
bagażnik- 2 punkty
oświetlenie schodowe
oświetlenie zewnętrzne - drzwi tylne, drzwi boczne przesuwne , oświetlenie kota, lewa strona auta

Gniazda 12V

kuchnia
salon- stolik
nad łóżkiem
przy wyjściu drzwi suwane
łazienka
bagażnik
telewizor
na zewnatrz hermetyczne

Gniazda 230V

lodówka
łazienka
kuchnia
salon- stolik
przy wyjściu drzwi suwane
nad łóżkiem


zasilanie 12V

woda biała - pompa ciśnieniowa
woda szara ogrzewanie przed zamarznięciem
wc
webasto
wentylator kuchnia
wentylator okno dachowe łazienka
wentylator okno dachowe salon
grzałka 12V do bojlera

Inne kable

Antena TV
Kable do solarów
Kabel do aku rozruchowego
Kable do sterowania tym ustrojstwem

Paszczak - 2019-01-06, 22:32

W łazience 230? Ja bym się lekko bał w kamperze ale to może tylko moja ignorancka paranoja :)
Ale jak komuś potrzebne...

Przy okazji 12V fajnie jest dorzucić od razu USB.
Szczególnie przy łóżku. Przynajmniej jedno w zasięgu ręki każdego śpiącego.
Tak żeby drugiej osoby nie dusić kablem.

Punktów świetlnych faktycznie sporo ale co kto lubi. Zawsze możesz dać bardzo słabe.

Ja popadam w skrajności, w kamperze zamontowałem 3x 1.5W LED (coś jeszcze dojdzie).
W domu mam kilkadziesiąt punktów w każdym pokoju.

SZMUN - 2019-01-07, 10:44

Ładnie to rozpisałeś :-)
Tak jak Paszczak pisze. Jeśli nie masz kabiny to bym 230 wywalił nawet jeśli IP ma ok.
Zasadniczo peszle zakotwiczyłbym po prostych i łukach z linką w środku - zawsze będzie można przeciągnąć nową koncepcję.
Może went lodówka jeśli absorbcyjna a nie kompresorowa.

necvip - 2019-01-07, 18:17

Paszczak napisał/a:
W łazience 230? Ja bym się lekko bał w kamperze ale to może tylko moja ignorancka paranoja :)
Ale jak komuś potrzebne...

Przy okazji 12V fajnie jest dorzucić od razu USB.
Szczególnie przy łóżku. Przynajmniej jedno w zasięgu ręki każdego śpiącego.
Tak żeby drugiej osoby nie dusić kablem.

.


Suszarkę będzie musiała druga połowa gdzieś podłączyć dlatego te gniazdo w łazience ;)

Odnośnie usb to przy łózku będą takie lampki razem z ładowarką:

Paszczak - 2019-01-07, 23:53

Fajna ta lampka.. chyba też się skuszę :)

Może po prostu suszarka z dłuższym kablem, albo zasugerować, że po wyjściu z łazienki będzie więcej miejsca.

Można też lustro zamontować na zewnątrz i problem sam się rozwiąże :chytry

necvip - 2019-01-27, 21:51

Z racji pogody moja budowa praktycznie stoi w miejscu - nie widać zbytnio postępów.
Położyłem całe okablowanie - poza kablem do solarów i do akumulatora rozruchowego.
Nie potrafię policzyć dokładnie ale chyba nie przesadzę jeśli napiszę że w sumie to chyba ze 150mb różnych kabli poszło - aż się w głowie nie mieści.

Pokupowałem też większość gratów do auta a dodatkowo mając trochę czasu na przemyślenia, na czytanie na oglądanie oraz na testowanie różnych rozwiązań trochę zmieniłem pomysł na zbudowanie go:

1. ocieplenie - plan był taki aby w profile zamknięte dać wełnę w workach a na resztę polynor
Wełnę odpuściłem - za dużo pracy a za mały zysk w izolacji - profile lekko pianką + alufox a na to sklejka do wyginania + tapicerka.

Obecnie mam problem przy mrozie z klejeniem listew do blachy. Klej mamut to jakaś porażka - syzyfowa praca - pomimo że w środku jest farelka to przy tej temperaturze wszystko odpada (producent chyba zaleca od +5) To samo dzieje się z klejem emax ms-55, lepiej jest z app pu50 choć aby to trzymało trzeba walić sporo kleju - generalnie to trzeba podpierać, przykręcać a to zabiera sporo czasu i jakoś tak mi się to nie podoba - po 24h jak bym się uparł to bym te listwy spokojnie poodrywał.
Dlatego też polynor też poszedł w odstawkę i użyję piany kolenor - zrobiłem test opianowałem lekko listwy, po wyschnięciu wypełnienie środka - nie do ruszenia.
Chyba że ktoś zna jakiś klej co w mrozie się sprawdzi??

2. ogrzewanie - miało być webasto od 807 i ogrzewanie podłogowe a kupiłem nowe webasto powietrzne - jak widzę ile czasu zajmuje mi budowa na początku to doszedłem do wniosku że trzeba przyspieszyć i odpuścić sobie ogrzewanie wodne bo mi lato ucieknie...

3. ciepła woda - miało być od webasto a że go nie będzie to jest jest bojler Elgena 6L 12V
Przy okazji instalacja wody musi być wtedy niskociśnieniowa.

4. łóżko z tyłu - miało być w całości i ogromny bagażnik pod spodem - będzie ale składane aby w razie czego z tyłu usiąść

5. meble - miały być z cienkiej lekkiej sklejki fornirowanej lub laminowanej a będą z płyty wiór melaminownej 12mm + 10mm mdf lakier na fronty. Doszedłem do wniosku że zysk wagowy jest niewspółmierny do czasu wykonania tego - nie wspominając już o cenie.

KASZUB - 2019-01-27, 22:13

necvip, załóż webasto i włącz na maksa. Będzie ciepło jak w piecu. I możesz działać.
Wydaje mi się, że gdybyś dał sama sklejke na boki bez listew też byłoby ok. Chyba nawet są takie orginalne.

Kajkosz - 2019-01-27, 22:30

necvip napisał/a:
przodu będzie Fiamma vent 40x40 z wentylatorem, z tyłu nad łóżkiem takie same ale bez wentylatora.
Dylemat to czy kupować do łazienki okno fiamma 28x28


Z tymi oknami od fiammy to się zastanów, poczytaj, dowiedz jeszcze przed zakupem.
Przyznaję się że osobiście nie miałem ich w rękach, ale ludzie bardzo narzekali na ich jakość, że tandetny plastik, wykonanie itp.

Maciej S. - 2019-01-28, 05:50

miałem fiama 40x40 i jakość przeciętna, ale te 28x28 wg. mnie OK
necvip - 2019-01-28, 09:29

Co do okien fiamma to potwierdzam - jakość co najwyżej przeciętna. Plastiki bez szału - nowe okno a już ma pękniecie na ramce (nie jest to uszkodzenie transportowe)
Poza tym myślę że mógłby producent robić je w jednym kolorze - te 40x40 ramki mają kremowe a 28x28 ramka jest biała.

necvip - 2019-01-28, 10:06

KASZUB napisał/a:
necvip, załóż webasto i włącz na maksa. Będzie ciepło jak w piecu. I możesz działać.
Wydaje mi się, że gdybyś dał sama sklejke na boki bez listew też byłoby ok. Chyba nawet są takie orginalne.


Webasto zamówiłem wczoraj - ma niby w ciągu 5 dni przyjść więc jest szansa że pójdę do przodu gdyż narazie to ja mam lód od środka...

Co do listew to jakoś tego nie widzę aby z nich zrezygnować - trzeba meble przymocować do czegoś (te ważne są przyklejone oraz przykręcone) , potrzebne są do łączenia sklejki oraz aby jakoś sensownie powywijać sklejkę do wyginania.

baroslaw - 2019-01-28, 10:40

Skorzystam z okazji i wtrącę się bo jestem także na etapie budowy ale dopiero na samym początku czyli zbierania gratów.
Ogrzewanie z suchego webasto i do tego ciepła woda. Zaświtał mi pomysł aby do wyjścia z webasto dać wymiennik ciepła a dokładnie chłodnicę spalin z samochodu np https://allegro.pl/oferta/nowa-chlodnica-spalin-egr-2s6q9f464ab-citroen-ford-7759994436 . Zastanawiam się czy taki wymiennik jest w stanie zagrzać na tyle szybko aby mieć ciepłą wodę przepływowo bez jej magazynowania bo jesli by dać do tego jakiś bojlerek i pompkę pomiędzy to ciepła woda teoretycznie powinna byc.
Nie wiem może juź ktoś takie rozwiązanie testował ale nie znalazłem nigdzie takiego wątku.
Jestem ciekaw waszego zdania na ten patent

necvip - 2019-01-28, 11:23

Przepływowo to Ci to raczej nie zadziała ale z bojlerem + jakaś pompka obiegowa to może być warte przeanalizowania. Oczywiście bojlerek musiałby mieć jakąś grzałkę gdyż latem nie będziesz sobie budy dodatkowo dogrzewał.
KASZUB - 2019-01-28, 11:28

Ja mam ten magiczny bojlerek truma tt z grzałka 600W. Zobaczymy jak się będzie sprawował. Narazie puściłem webasto ale w bojlerku nie ma wody. Rura i truma gorące. Wyłączyłem bo nie wiem czy to źle nie wpłynie na to plastikowe badziewie... Żałuję, że nie zamówiłem jakiegos alu zbiorniczka z zaworem bezpieczeństwa itd. Byłoby dużo mocniejsze i pewniejsze. Ale jak go nie rozsadzi to woda na bank będzie ciepła przy pracy webasto.
necvip - 2019-02-05, 11:47

Kupiłem zbiornik na szarą 60L - jest to w zasadzie zbiornik do webasto.
Generalnie liczyłem że wejdzie mi miedzy belkami podłogi, ociepliłbym go porządnie - na zimę sypałbym sól i po kłopocie.
Jednakże nie jest tak łatwo - muszę go raczej przymocować do belek , ocieplić polynorem do max 2cm i dać jakąś matę grzewczą aby zimą spokojnie użytkować.

Pytanie co by tu wsadzić jako element grzejny i jakiej mocy aby mi szara nie zamarzła zimą??

Czy mata grzejna taka jak na siedzenia się nadaje ? Czy to raczej powinna być folia grzewcza albo może przewód grzejny wrzucony do środka zbiornika?

drFeelGood - 2019-02-05, 12:48

Trochę nisko już jest, a jak dojdzie ocieplenie jak mówisz to może być upierdliwie nisko... Poza tym bedziesz musiał ogarnąć jakoś inaczej spust, bo z tego co jest całości nie zrzucisz.
necvip - 2019-02-05, 13:05

drFeelGood napisał/a:
Trochę nisko już jest, a jak dojdzie ocieplenie jak mówisz to może być upierdliwie nisko... Poza tym bedziesz musiał ogarnąć jakoś inaczej spust, bo z tego co jest całości nie zrzucisz.


Spust zrobię nowy z zaworem + wąż. Jest nisko choć wydech jest jeszcze niżej.

reaven22 - 2019-02-05, 13:23

Zapewne wiesz, że są do ducato dedykowane zbiorniki które się idealnie wpasowują w podłogę ?? Ma to 90l i pasuje w 2 miejsca pod podłogą. Jeśli masz L4 to wsadzasz nad oś tylną, jeśli masz krótszego i chcesz zachować zapas w oryginalnym miejscu, to zbiornik można zamontować po środku auta.






To co próbujesz zamontować jest zdecydowanie za nisko. Urwiesz na pierwszym zjeździe z dróg utwardzanych.

SlawekEwa - 2019-02-05, 18:32

reaven22 napisał/a:
Jeśli masz L4 to wsadzasz nad oś tylną,

Miejsce tego zbiornika jest zaraz za wydechem. posiada specjalne ukształtowanie na linkę i pręt h-ca ręcznego.

Agat - 2019-02-05, 18:53

Z tym ogrzewaniem i izolacją zbiornika szarej to też aż tak się spinać ( raczej ) nie trzeba.
Ja jeżdżę dużo zimą do -10 nocą dość często.
Mam plastikowy zbiornik szarej 96L zamontowany pod podłogą bez żadnej izolacji.
Przy małych mrozach sypię 0,5kg a przy większych 1 kg soli kuchennej na pusty zbiornik o jak dotychczas chyba tylko raz zamarzł mi i to sam zawór.
Tak więc chyba nie ma co przesadzać z czymś więcej niż ewentualna izolacja zbiornika.

Ale wolnoć Tomku... :spoko

reaven22 - 2019-02-05, 19:57

SlawekEwa napisał/a:
Miejsce tego zbiornika jest zaraz za wydechem. posiada specjalne ukształtowanie na linkę i pręt h-ca ręcznego.


Przy krótkich budach tak, przy L4 wchodzi nad tylną oś. Linki ręcznego wychodzą kanałami w zbiorniku a spust wody jest z tyłu po prawej.

Jeśli zamontujesz go za wydechem to spust będziesz miał po lewej od przodu zbiornika.

necvip - 2019-02-05, 22:49

reaven22 napisał/a:
Zapewne wiesz, że są do ducato dedykowane zbiorniki które się idealnie wpasowują w podłogę ??

To co próbujesz zamontować jest zdecydowanie za nisko. Urwiesz na pierwszym zjeździe z dróg utwardzanych.


Zbiornik mega tylko ta cena mało atrakcyjna - mój kosztował mnie 100 zł
Masz dużo racji że będzie on nisko i będzie podatny na urwanie (choć wydech i misa jest niżej) to jednak zdecyduje się na podwieszenie go.

Po przemyśleniu myślę że rezygnuje z ocieplenia aby "zaoszczędzić" z 2 cm (sam zbiornik ma niecałe 17cm). Zamontuje za to miedzy belkami dodatkowy ocieplony zbiornik- karnister 25- 30L i połączę ze sobą. Przy dużym mrozie będę korzystał tylko z małego zbiornika.

SlawekEwa - 2019-02-05, 22:54

reaven22 napisał/a:
Jeśli zamontujesz go za wydechem to spust będziesz miał po lewej od przodu zbiornika.

Tak mam zamontowany w L4.
Jak najeżdżam na studzienkę to bez kamery trafiam w punkt :-P

wlodo - 2019-02-06, 16:45

Jak masz ten o wymiarach 490x790x17 to w poprzek auta się na długość zmieści gdyż tam jest realnie ok 1160 wolnej przestrzeni. Największa odległość między poprzecznymi belkami to 430, możesz spróbować dopasować go do wymiaru. Opalarką grzejesz bok zbiornika i kawałek góry, równomiernie na całej długości, jak materiał zrobi się plastyczny deską /jakimś kwadratowym kołkiem, lub czymś innym naciskasz na podgrzaną krawędź i masz nowe przetłoczenie. Aby się cały bok nie zdeformował nalej do środka wody do jakiegoś poziomu, dół pozostanie sztywny góra miękka. Możesz z jednej albo z dwóch stron wtedy się oprze na dwóch poprzeczkach, dwa paski blachy i wisi.
necvip - 2019-02-07, 11:39

Wlodo, pomysł genialny!
Trzeba tylko z prętem od ręcznego coś zrobić - jutro położę się pod autem i pokombinuje.

ravael - 2019-02-11, 00:15

reaven22 napisał/a:
Zapewne wiesz, że są do ducato dedykowane zbiorniki które się idealnie wpasowują w podłogę ?? Ma to 90l i pasuje w 2 miejsca pod podłogą. Jeśli masz L4 to wsadzasz nad oś tylną, jeśli masz krótszego i chcesz zachować zapas w oryginalnym miejscu, to zbiornik można zamontować po środku auta. .


Cześć, do L3 też zmieszczą się takie dwa pod podłogą?

reaven22 - 2019-02-11, 09:19

ravael napisał/a:
Cześć, do L3 też zmieszczą się takie dwa pod podłogą?


I tak i nie :) zależy czy chcesz zapas w oryginalnym miejscu.
A raczej tak mi się wydaje że przy L3 i montażu zbiornika nad osią tylną nie wejdzie zapas.

ravael - 2019-02-11, 09:34

reaven22 napisał/a:
ravael napisał/a:
Cześć, do L3 też zmieszczą się takie dwa pod podłogą?


I tak i nie :) zależy czy chcesz zapas w oryginalnym miejscu.
A raczej tak mi się wydaje że przy L3 i montażu zbiornika nad osią tylną nie wejdzie zapas.


Ok, czyli jeśli zapas będę miał w np w środku to oba zbiorniki się zmieszczą tak?

reaven22 - 2019-02-11, 11:32

Tak, zmieszczą się oba zbiorniki pod podwoziem.
necvip - 2019-02-11, 17:47

Trochę zdjęć z weekendowego grzebania przy aucie:
necvip - 2019-02-11, 17:54

Postanowiłem też że zrobię sobie możliwie dużą łazienkę abym mógł brać prysznic w miarę wygodnych warunkach. Łazienka miała mieć w środku 700x1100.
Ale następnego dnia jak się przespałem z tym pomysłem i po przypasowaniu foteli drugiego rzędu to mi trochę kopara opadła - ciasno jak cholera.

drFeelGood - 2019-02-11, 18:59

Ano ciasno, ja zrobiłem 70x80 i kibel wysuwany z bagażnika, więc na czas inny niż posiedzenie jest w miarę swobodnie.
SlawekEwa - 2019-02-11, 22:01

necvip napisał/a:
Postanowiłem też że zrobię sobie możliwie dużą łazienkę abym mógł brać prysznic w miarę wygodnych warunkach. Łazienka miała mieć w środku 700x1100.

Ja też postanowiłem i zrobiłem 800x1600, a co można? można :wyszczerzony:

wlodo - 2019-02-11, 22:52

SlawekEwa,
Cytat:
Ja też postanowiłem

Daj linka do Twojej budowy, bo nie mogę znaleźć, a wielkość łazienki intryguje...

SlawekEwa - 2019-02-13, 17:46

wlodo napisał/a:
Daj linka do Twojej budowy,

Budowa była, ale jakoś fotek jest mało i nie z czego zrobić relacji.

necvip - 2019-02-14, 11:51

Łazienkę zmniejszyłem do 1000x700 - zamówiłem też brodzik o takich wymiarach.

Międzyczasie druga połowa zastanawia się jaki tu kolor wybrać na meble:

necvip - 2019-03-02, 17:44

Potrzebuję porady, chcę zamówić toaletę kasetową tylko nie wiem który model wybrać:

https://allegro.pl/oferta/toaleta-do-zabudowy-kaseta-c223-s-kamper-thetford-7814281324

toaleta 2

toaleta 3

toaleta 4

Czym one się różnią w praktyce? Czy taka bez zbiornika jest spoko w użytkowaniu czy też lepiej zakupić z własnym zbiornikiem? Czy jest potrzebny wskaźnik 3 stopniowy czy też wystarczy 1 stopniowy, czy one mają jakieś inne pojemniki na nieczystości itp?

mz3545 - 2019-03-03, 11:27

Obecnie też jestem na etapie toalety . Dla mnie największy problem to dobrac brodzik do toalety . Zabudowa jest na l2h2 i jest wspornik wzmocnienie pionowe ,to toaletę musze zamontowac na scianie łazienki bliższej kierowcy. Jeszcze jest opcja na scianie tylnej tej przy łóżku i wyciąganie kasety w środku ,ale nie wiem jak bedzie z zapachami
KASZUB - 2019-03-03, 13:24

necvip, Jak masz możliwość podjechać do sklepu i pomacac/zmierzyć na żywo to będzie najlepsza opcja. Wtedy na żywo będziesz mógł sobie wyobrazić co z czym itd. Jak daleko będzie z tyłu wystawiać jak i gdzie zamontować. Ja zamawiałem na spontana a później glowilem się co zrobić jak przyszło. I teraz cześć kibelka (rama czy jak to tam nazwać) wystaje mi z tyłu. Bo nie przyjąłem, że mam cieniutka ściankę a kibelek tuż za nią. Gdybym kupił nr4 z twojego postu pewnie i umywalka nad by mi weszła a tak musiałem zrezygnować bo :dupa nie posadzisz. Za ciasno. Ciężko wszystko sobie wyobrazić i zaplanować.
drFeelGood - 2019-03-03, 13:58

mz3545 napisał/a:
Obecnie też jestem na etapie toalety . Dla mnie największy problem to dobrac brodzik do toalety . Zabudowa jest na l2h2 i jest wspornik wzmocnienie pionowe ,to toaletę musze zamontowac na scianie łazienki bliższej kierowcy. Jeszcze jest opcja na scianie tylnej tej przy łóżku i wyciąganie kasety w środku ,ale nie wiem jak bedzie z zapachami


W zeszłym roku spędziliśmy lipiec w przyczepie z toaletą chemiczną, nawet przy wysokich temperaturach nie ma problemu z zapachami.Przetestowałem dwa rodzaje chemii - THETFORD i TORNADO, z neutralizacją zapachu przy wysokich temperaturach lepiej sobie radzi oryginalna chemia THETFORD.

necvip - 2019-03-03, 22:23

KASZUB napisał/a:
necvip, Jak masz możliwość podjechać do sklepu i pomacac/zmierzyć na żywo to będzie najlepsza opcja. Wtedy na żywo będziesz mógł sobie wyobrazić co z czym itd. Jak daleko będzie z tyłu wystawiać jak i gdzie zamontować. Ja zamawiałem na spontana a później glowilem się co zrobić jak przyszło

Jakoś nie kojarzę sklepu w moich okolicach - muszę coś w ciemno kupić. Najchętniej kupiłbym taką jak Twoja no chyba że warto dopłacić do jakiejś innej.

atamtakitam - 2019-03-04, 13:11

Jak możesz mi napisać gdzie zdobyłeś wzorniki oklein na meble, bo rozumiem, że są one na sklejkę?
necvip - 2019-03-04, 16:52

Wzorniki w trochę mniejszej skali powinieneś móc kupić lub wypożyczyć (za kaucją) w każdej hurtowni z płytami. To jest wzornik płyt wiórowych melaminowanych a zarazem wzornik laminatów. Laminaty maja grubość 0,8mm - w meblarstwie stosowane są do budowy mebli gdzie potrzebujemy powierzchni o zdecydowanie zwiększonej odporności - np blaty kuchenne , meble sklepowe, hotelowe itp. A więc po zastosowaniu go na lekkiej sklejce uzyskamy materiał wilgociodporny a zarazem prawie idiotoodporny...

W tej idealności jest jedno „ale” a mianowicie, jeżeli jesteś fit budowniczym i liczysz każdy kilogram to weź pod uwagę że laminat waży około 1 kg na m2 a zgodnie ze sztuką taki kawałek sklejki trzeba okleić z 2 stron ( lub laminatem przeciwprężnym który też swoje waży)

KASZUB - 2019-03-04, 19:07

necvip, ja kupiłem używana bez przycisku za jakieś 9 stowek z dostawą. Przycisk jak w stopniu wysuwanym chciałem zrobić sam ale... Tam jest tysiąc różnych kabli :gwm wiec prawdopodobnie spłuczkę nie będzie. W poprzednim kamperku nie użyłem ani razu. Uzywalismy płyn do czyszczenia toalet w psik psiku. Działał wyśmienicie... :shock:

A co do kibelka jest super. O niebo lepszy niż te wielkie skrzynie.

atamtakitam - 2019-03-05, 08:25

... laminat waży około 1 kg na m2 a zgodnie ze sztuką taki kawałek sklejki trzeba okleić z 2 stron ...

hmm... mam plan aby część pomalować a część okleić laminatem, zrobić jakieś ciekawe połączenie, do tego kilka listew aluminium i powinno wyjść to co planuje :)

necvip - 2019-03-27, 23:10

Dawno nic nie zamieszczałem dlatego poniżej krótka fotorelacja z przebiegu prac:
necvip - 2019-03-27, 23:15

Niestety co jakiś czas podczas budowy zaskakują mnie jakieś kwiatki, wczoraj trochę padało a że mam świeżo wstawione okno dachowe oraz okno boczne postanowiłem przyjrzeć się dokładnie czy coś tam przypadkiem nie cieknie.
Okna są szczelne ale zauważyłem wilgoć na ścianie bocznej - szybki werdykt leci przez śrubę od szyny drzwi bocznych. Fart że to zauważyłem bo za wykładanie alufoxem i sklejką się biorę.

tom-cio - 2019-03-28, 17:05

Nie wiem jak u Was w nowej budzie ale u mnie w ducato II czesto pada wozek srodkowy, a zeby sie do niego dostac i wyjac z szyny na zewnatrz trzeba demontowac zaslepke na szynie. I warto zostawic do tej sruby dostęp
necvip - 2019-03-28, 23:24

Potrzebuje porady w temacie solarów, nie ukrywam że jest to temat na którym się nie znam- jakiś czas temu założyłem że posłużę się wersją na gotowo od Świstaka - genialnie opisane wiec tylko składać.

Aktualnie są dostępne jakieś tam promocje urodzinowe na Aliexpresie wiec postanowiłem że skorzystam i zamówię sobie graty.

Na pierwszy ogień poszedł regulator tracer: Czy ktoś może mi wytłumaczyć dlaczego model 4210A nie będzie działał poprawnie w instalacji? Normalnie bym zamówił tego polecanego 4215BN tyle że u Chińczyka prawie nikt go nie kupuje. 95% zakupów to ten niepolecany.

miklo75 - 2019-03-29, 11:13

Tu chyba masz odpowiedź:
https://www.camperteam.pl...olary&start=105
Kolega Xbartman:
"Tu chodzi tylko o to, że 4210A ma wspólny + (plus) i nie nadaje się do wykorzystania jako energoblok. Natomiast jeśli podłączysz tylko panele i akumulator (bez odbiorników) będzie pracował właściwie. Dotyczy to głównie samochodów budowanych na blaszakach gdzie mamy wspólną masę. W innych przypadkach czyli w domu, na łódce czy w kamperze z energoblokiem można go z powodzeniem wykorzystać. "
Ale oczywiście dla mnie to ciemna magia.

necvip - 2019-03-29, 18:47

miklo75 napisał/a:

Ale oczywiście dla mnie to ciemna magia.


Dla mnie też... :haha:

Mam zamiar na dachu zamontować jakiś pojedynczy solar 280W - mam 3 okna wiec wiec więcej nie wejdzie, teoretycznie to powinienem kupić regulator 30A ale czy w praktyce nie starczy 20A?

krzlac - 2019-03-29, 19:30

necvip napisał/a:
...powinienem kupić regulator 30A ale czy w praktyce nie starczy 20A?


Zakładając, że w przeciętnych warunkach nigdy 280 W nie będzie to 20A starczy. Mam 2 solary
288 W (razem) i przez dwa sezony miałem regulator Schaudt 18A. Nic się złego nie działo.

m4in77 - 2019-04-01, 12:01

Możesz z powodzeniem zakupić ten "niepolecany" - mam właśnie taki.
Faktycznie może pojawić się problem ze wspólna masą. Ale wystarczy zrobić instalację do zasilania urządzeń z regulatora oddzielnie bez wspólnej masy samochodu. Mam tak zrobione i nic złego się nie dzieje. Już ktoś o tym pisał o ile dobrze pamiętam .....

necvip - 2019-04-01, 15:24

m4in77 napisał/a:
Możesz z powodzeniem zakupić ten "niepolecany" - mam właśnie taki.
Faktycznie może pojawić się problem ze wspólna masą. Ale wystarczy zrobić instalację do zasilania urządzeń z regulatora oddzielnie bez wspólnej masy samochodu.


Mój mózg próbuje to jakoś ogarnąć... zadam może głupie pytanie - ale czy to dotyczy tylko urządzeń 12V które są podłączane do wyjścia regulatora (akurat w mojej instalacji nic nie łączy się z masą samochodu), czy to też dotyczy wyjścia od regulatora do akumulatora nadwoziowego bo ten dalej łącząc sie z aku rozruchowym łapie już masę samochodu???

reaven22 - 2019-04-02, 12:36

necvip napisał/a:
(akurat w mojej instalacji nic nie łączy się z masą samochodu), czy to też dotyczy wyjścia od regulatora do akumulatora nadwoziowego bo ten dalej łącząc sie z aku rozruchowym łapie już masę samochodu???


-Wszystkie odbiorniki powinny mieć masę puszczoną z regulatora. Tylko tak zadziała zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem.

-Masa akumulatora zabudowy może być połączona z nadwoziem i z masą rozruchowego.

decumanus - 2019-04-02, 22:19

reaven22 napisał/a:
necvip napisał/a:
(akurat w mojej instalacji nic nie łączy się z masą samochodu), czy to też dotyczy wyjścia od regulatora do akumulatora nadwoziowego bo ten dalej łącząc sie z aku rozruchowym łapie już masę samochodu???


-Wszystkie odbiorniki powinny mieć masę puszczoną z regulatora. Tylko tak zadziała zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem.

-Masa akumulatora zabudowy może być połączona z nadwoziem i z masą rozruchowego.


Skoro tak mówisz to na pewno masz rację 😉
Ja mam instalację dwu żyłową i przeżyłem chwile grozy kiedy odłączyłem minusowa klemę od aku zabudowy ....A ŚWIATŁO NIE ZGASŁO!!!

Siedziałem tak z rozdziawioną buzią i zjeżonym włosem czując jak odpływa ze mnie wszelka pewność siebie w zakresie elektryki (pewność dopiero kielkujaca nieśmiało po podłączeniu kilku kabelków) kiedy usłyszałem ciche cykniecie.
5 minut później już miałem teorię a kolejne 5 pewność. Otóż chwilę wcześniej ładowalem prostownikiem akumulator zabudowy i separator połączył plus z aku samochodu. Ale przecież miałem dwu żyłową!!?? Jednak okazuje się, że truma przez komin przykręcony do blachy ciągnie minus z aku samochodu... dodam jeszcze ze kabel minusowy z aku samochodu i kabel minusowy do panela bezpieczników były razem zamocowane do tej odpietej klemy... musiałem sobie to narysować żeby zrozumiec🤣
R

m4in77 - 2019-04-03, 08:55

Tak jak pisze reaven22, masa z regulatora do wszystkich odbiorników i będzie dobrze. Też ma taki sam regulator jak ja więc wie co pisze. Jeżeli działa przynajmniej w dwóch przypadkach to będzie dobrze ;) :wyszczerzony:
necvip - 2019-04-03, 13:47

Przypadek decumanusa nie powinien u mnie się zdarzyć choć.... jest jedno urządzenie co na mój prosty chłopski rozum może przepuszczać masę a mianowicie chińskie webasto powietrzne.



Planując zabudowę wymyśliłem sobie że zrobię dokładnie tak jak w poradniku- świstaka gotowa instalacja krok po kroku. Mój umysł to jakoś ogarną i nie miałem żadnych pytań.

Teraz gdy muszę już zakupić zabawki do mojej elektrowni ale przed zakupem jeszcze trochę poczytałem to już mam mętlik w głowie...


Bardzo proszę o poradę co powinienem kupić - moja wiedza opiera się na tym, co w ciągu ostatnich 6mc przeczytałem głownie na forach wiec czym wiecej czytasz tym bardziej głupi jesteś... :gwm

Akumulator : https://allegro.pl/oferta/akumulator-200ah-12v-1300a-akumulatory-dublet-7701320143


separator
: https://allegro.pl/oferta/victron-energy-cyrix-ct-12-24-120-izolator-baterii-7133989357


Solary: bedzie około 300W - plan był 1 sztuka 280W na ramie np. taki:


https://allegro.pl/oferta/sideon-panel-fotowoltaiczny-pv-maysun-solar-280w-7669915752

A może jednak panele elastyczne?


Regulator 30A tracer :

https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-mppt-tracer-3210an-30a-12-24v-7901940703

Przetwornica: tu największy dylemat :
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-power-sinus-volt-3000w-12v-230v-ups-7891100335

Na 230v - u mnie będzie pracowało jedno urządzenie - mała lodówka kompresorowa, może coś okazjonalnie innego.

Powyższa przetwornica jest idealna gdyby nie to że: cena zabija :stop:
oraz czytam jak ludziska psioczą na ten sprzęt bo się psuje to już sam nie wiem.

Gdy kupię inną tańszą z sinusem, nie będę miał ładowarki aku po podłączeniu do słupka - zupełnie nie mam pojęcia jak to rozwiązać żeby to działało jakoś automatycznie. Nie mają też funkcji oszczędzania energii podczas spoczynku.

reaven22 - 2019-04-03, 15:07

Pod samą lodówkę + odbiorniki typu < 400W wystarczy taka
https://www.polskieprzetw...products_id/128

Ja mam nieco większą. Ogarnia klimę, suszarkę do włosów 800W, spieniacz 600W. Więcej mocy nie potrzebuję.
https://www.polskieprzetw.../products_id/42

Do tego ładowarka jeśli chcesz doładowywać ze słupka
https://www.polskieprzetw...products_id/162


Separator - ok,

Panele elastyczne będą droższe ale sporo lżejsze. Jak masz miejsce i budżet na elastyczne to zakładaj takowe.


Dla paneli 270-300W wystarczy taki regulator
https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-mppt-tracer-150v-pv-amorficzne-6244326270
Panel leżący poziomo i tak nie uzyska nigdy pełnej mocy.

odpadnie problem webasta z masą na obudowie.

necvip - 2019-04-03, 20:23

reaven22 dziękuje za pomoc - piwko leci :pifko

próbuje sobie jeszcze w głowie poukładać kwestie podpięcia auta do słupka, czy to tak ma wyglądać że prąd płynie od gniazda biorczego poprzez różnicówkę do przytoczonej ładowarki , dalej na aku -> przetwornica-> gniazdka 230V w kamperze ?

Jakoś mi to słabo pasuje na mój laicki rozum przeskakiwanie z 230v na 12v i znów na 230V.

Czy może powinno to wyglądać tak że ładowarka ładuje aku ale dodatkowo jakimś przełącznikiem przestawiam obieg na gniazdka 230V w kamperze jednocześnie odcinając przetwornice?

Pytanie do znawców - czy ja dobrze kombinuje czy też jest inny patent? [/list]

reaven22 - 2019-04-03, 21:39

Zależy po co 230 w Twoim kamperze. Jak do lodówki i czegoś niewielkiego to nie widzę powodów aby komplikować układ dodatkowymi przełącznikami.

Z panelem 280w i tak pewnie nigdy nie podepniesz sie pod słupek.

jabolkg - 2019-04-04, 10:15

W zasadzie niewiele inwestując można zastosować przełącznik automatyczny i wtedy unikamy "przetwarzania" 230V na 230V ;)

http://www.c-system.com.p...ryczna_kampera/

necvip - 2019-04-04, 16:16

Masz na myśli automatyczny przełacznik faz ?? Bo to chyba nie za bardzo zadziała w momencie jak w słupku będzie odwrotnie faza podłączona
amples - 2019-04-04, 19:53

jabolkg napisał/a:
Bo to chyba nie za bardzo zadziała w momencie jak w słupku będzie odwrotnie faza podłączona
Zadziała -
Wystarczy taki jak poniżej na foto stycznik , prawdo podobnie coś takiego siedzi w tym z linku wstawionym przez jabolkb

Agat - 2019-04-04, 20:06

Ja też mam na styczniku już w drugim aucie i działa bezproblemowo. Nie ma zagrożenia dla urządzeń czy przetwornicy. Podłączam słupek przy pracujących urządzeniach i przetwornicy i nic nigdy się nie stało. Podobnie z odłączaniem słupka.

Koszt kilkadziesiąt złotych.

Mavv - 2019-04-04, 23:30

Agat napisał/a:
Ja też mam na styczniku już w drugim aucie i działa bezproblemowo. Nie ma zagrożenia dla urządzeń czy przetwornicy. Podłączam słupek przy pracujących urządzeniach i przetwornicy i nic nigdy się nie stało. Podobnie z odłączaniem słupka.

Koszt kilkadziesiąt złotych.


Również mam na przekaźniku. Przetwornica idzie przez styki NC, a zasilanie ze słupka przez NO. Z chwilą podłaczenia do słupka przekaźnik dostaje napięcie i przełącza odbiorniki w kamperze z przetwornicy na słupek. Cewka przekaźnika oczywiście zasilana 230VAC.

wlodo - 2019-04-05, 09:44

Możecie napisać co kupić by działało tak jak opisujecie, bo to raczej coś innego niż linkowany przełącznik automatyczny ?
amples - 2019-04-05, 10:20

wlodo napisał/a:
bo to raczej coś innego niż linkowany przełącznik automatyczny ?

To jest to samo , tylko w tym z linku masz to wewnątrz obudowy połączone a w styczniku trzeba połączyć samemu odpowiednio ,
Prykladowy stycznik modułowy 2NC + 2NO pewnie są inne tańsze
Przykład połączenia :
A1 łączysz z 1 = jedna żyła ze słupka
A2 łączysz z 3 = druga żyła ze słupka
5 wejście z przetwornicy 1 żyła
7 wejście z przetwornicy 2 żyła
2 łączysz z 6 = wyjście jednej żyły na zabudowę
4 łączysz z 8 = wyjście drugiej żyły na zabudowę
W ten sposób masz automatyczne przełączanie po podpięciu do słupka :spoko

necvip - 2019-04-05, 15:29

Dzięki za pomoc, wszystko jasne na ten moment, w weekend zrobię zakupy.

Międzyczasie klamot dostał oświetlenie zewnętrzne (zresztą okna w drzwiach też się dorobił):

wlodo - 2019-04-05, 21:10

amples, :pifko za konkretną radę, dzięki takim odpowiedzią łatwiej budować, dzięki.
Tyle, że schemat i Twój opis nie jest do linkowanego przez ciebie, bo on ma mniej gniazd połączeniowych, chyba, że się da.

adaml61 - 2019-04-06, 09:56

Tego trackera 4210A można założyć , z tym że styki obciążenia wykorzystujemy jako sterowanie przekażnika , mam tak zrobione , regulator rozłącza przekażnik , koszt +30 zł .
amples - 2019-04-06, 10:25

wlodo napisał/a:
Tyle, że schemat i Twój opis nie jest do linkowanego przez ciebie, bo on ma mniej gniazd połączeniowych, chyba, że się da.

Ten z linku ma tyle samo wejść , tylko inaczej opisane-ponumerowane ,
ale zasada ta sama ,

robba - 2019-04-06, 13:18

amples napisał/a:
wlodo napisał/a:
Tyle, że schemat i Twój opis nie jest do linkowanego przez ciebie, bo on ma mniej gniazd połączeniowych, chyba, że się da.

Ten z linku ma tyle samo wejść , tylko inaczej opisane-ponumerowane ,
ale zasada ta sama ,


dla tych co z drutami na bakier: rysunek poniżej.
narysowane na przekaźniku ze stykami przełączającymi, ja wolałbym na takim,
gdyż ewentualne zawieszenie styków nie robi bałaganu.
można też rozważyć dodatkowy styk normalnie zamknięty, który po podłączeniu się
do zasilania wyłączy nam przetwornicę, oczywiście o ile nie mamy systemu
skonfigurowanego tak, że po podłączeniu do prądu nadal coś zasilamy z przetwornicy [p.3]!
Możemy mieć trzy rodzaje gniazd/odbiorników 230V:
1. te zasilane z przetwornicy, a jak jest prąd przełączające się na słupek
(pobieramy prąd z wyjścia przekaźnika przełączającego)
2. te zasilane tylko ze słupka (np klima jak mamy tylko małą przetwornicę)
(pobieramy prąd bezpośrednio z podejścia od słupka)
3. tylko te zasilane z przetwornicy (choć nie wiem czemu miałoby to służyć, chyba stabilności?)
(pobieramy prąd bezpośrednio za przetwornicą)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group