Klub mi³o¶ników turystyki kamperowej - CamperTeam

Kupujemy kampera - Benimar Tessoro 442 NK - dlaczego pad³o na niego

marcincin - 2019-02-11, 00:57
Temat postu: Benimar Tessoro 442 NK - dlaczego pad³o na niego
Jakie by³y moje wymagania:
1. £adowno¶æ > 500 kg - (warunek konieczny - omijanie Austrii mnie nie interesuje, a by³em ju¿ wa¿ony, jazda z 20 litrami wody nie jest rozwi±zaniem)
2. Zimoodporno¶æ - (warunek konieczny - zazwyczaj koliduje z pkt 1) - odpowiednia termoizolacyjno¶æ ¶cian, pod³ogi i sufitu, izolowane i ogrzewane zbiorniki, odpowiednio wydajne ogrzewanie, w wersji idealnej podwójna pod³oga.
4. Co najmniej piêæ osób do spania i jazdy - (warunek konieczny - jeszcze je¼dzimy z dzieæmi) - jedno miejsce dodatkowe tak na wszelki wypadek - kilka razy siê przyda³o w poprzednim
5. Du¿y gara¿ - w miarê wysoki - tak aby wygodnie parkowaæ rowery (warunek konieczny)
6. Toaleta z prysznicem w jednym pomieszczeniu, ale koniecznie z wydzielon± kabin± - sucha pod³oga w toalecie podczas brania prysznica - warunek konieczny - nie pasuje nam ca³kowicie oddzielny prysznic w przestrzeni sypialni
7. Nie d³u¿szy ni¿ 7m - nie podoba mi siê d³ugi zwis aczkolwiek nie by³ to warunek konieczny
8. Ma³a lodówka - nie jest nam potrzebna du¿a przy naszym stylu kamperowania - poprzednia 90L ¶wietnie siê sprawdza³a - preferujemy wiêksz± przestrzeñ robocz± ni¿ rozmiar lodówki.
9. W miarê wysokie zawieszenie - zje¿d¿am poza trasy i czasami trochê wiêkszy prze¶wit siê przydaje - nie mamy problemu z tym, ¿e pod³oga jest wy¿ej nad5. poziomem gruntu.
10. Markiza - w miarê du¿a - warunek konieczny
11. Przyzwoita wielko¶æ salonu - tak aby¶my w 4 osoby swobodnie siedzieli przy stole - warunek konieczny
12. Samochód nowy lub max 2 letni (mo¿liwy po wypo¿yczalni je¶li w przyzwoitym stanie)
13. Max wysoko¶æ 3.10 - nie chcieli¶my przerabiaæ wiaty - warunek konieczny
14. Baga¿nik rowerowy
15. Kamera cofania

Od d³u¿szego czasu chodzi³a mi po g³owie integra (wcze¶niej mia³em alkowê), ale niestety zestawienie punktów 1 i 2 eliminuje wiêkszo¶æ producentów - jedynie hymer siê ³apa³, ale jest za w±ski (exis-i) - temat integry odpu¶ci³em (na razie).

Nastêpnie punkt 6 i 7 skutecznie wyeliminowa³ wiêkszo¶æ modeli z ³ó¿kiem wzd³u¿nym i francuskim - nam ³ó¿ko poprzeczne jak najbardziej odpowiada - w alkowie ¶wietnie sobie radzili¶my. £ó¿ko francuskie k³óci siê z punktem 5.

Na placu boju zosta³o bardzo niewiele modeli - prawie kupili¶my u¿ywan± alkowê Benimara Sport (sze¶cioosobowa) - jest bardzo funkcjonalna (wg nas oczywi¶cie) - jednak lekkie zmêczenie powypo¿yczalniane i chêæ spróbowania czego¶ innego wygra³a. Kiedy¶ zarzeka³em siê, ¿e nie kupiê pó³integry - rozwa¿a³em tylko alkowy lub integry - i oto jest pó³integra :)

Benimar Tessoro 442 NK (pakiet zimowy) - nie spe³nia punktu 7, ale obecnie prawie nikt ju¿ nie montuje ma³ych lodówek no i mo¿na z tym felerem funkcjonowaæ. Toaleta wyci±ga siê pod markiz± - w poprzednim mia³em z drugiej strony - traktujê to jako eksperyment. Termoizolacyjno¶æ powinna byæ ok - 5cm XPS na dachu, 7 na pod³odze, 3 cm ¶ciany. Pakiet zmowy zawiera ocieplone przewody grzewcze, podgrzewany zbiornik szarej wody, ogrzewany stopieñ. Ten model ma ogrzewanie webasto - to tak¿e traktujê w kategorii eksperymentu - poprzednio mia³em Trumê na gaz - odpadnie problem zabierania trzech butli na wyjazdy zimowe. £adowno¶æ 2890kg, markiza 4m, klimatyzacja Dometic - dalej powinno zostaæ 500kg. Gara¿ jest ogromny i dodatkowo ma regulowan± wysoko¶æ - tylne ³ó¿ko mo¿e byæ rêczenie podnoszone i opuszczane. £ó¿ko opuszczane nie koliduje z drzwiami. Max wysoko¶æ gara¿u to 120cm. Ze wzglêdu na akcyzê poszed³em w silnik 2.0, ze wzglêdu na 2.0 wzi±³em najmocniejsz± wersjê 170KM na Fordzie - mia³em poprzednio Forda i dobrze nam siê je¼dzi³o. Skrzynia automatyczna nie by³a wymaganiem - by³a w samochodzie, który by³ dostêpny od rêki wiêc siê zdecydowa³em. Dodatkowo w egzemplarzu który by³ (egzemplarz przyszykowany pod innego klienta, który w ostatniej chwili odkry³, ¿e nie mo¿e ci±gaæ przyczepy ponad 750kg - klient zamówi³ model z manualem) by³y zamontowane poduszki i telewizor. Telewizor zosta³ zdemontowany (nie ogl±damy i nie potrzebujemy) - antena zosta³a - bez sensu by³o odklejaæ.

Benimar zago¶ci³ pod nasz± wi±t± - po pierwszych oglêdzinach jeste¶my bardzo zadowoleni - z uk³adu, bazy jezdnej i jako¶ci wykonania - póki co nie stwierdzi³em jaki¶ wiêkszych niedoróbek - meble i wykoñczenie wnêtrza nam odpowiada. Czekamy na pierwsze testy w terenie.

Bronek - 2019-02-11, 07:02

¦wietny opis preferencji, gratulujê szczê¶cia, ¿e tyle uda³o siê spe³niæ warunków :kwiatki:
Moim zdaniem tak powinno siê wybieraæ kampera. A nie po marce budy, czy samochodu jako podstawy decyzji.

zbyszekwoj - 2019-02-11, 10:45

Ale lodówka wyglada na du¿a, sadzac po kratkach.
Te 10cm wysokosci odbije sie natychmiast przy wje¼dzie na autostrade we Francji.

Johny_Walker - 2019-02-11, 10:55

Mój Hymerek spe³nia punkty: 1,2,3,4 (opcja pi±tego siedzenia), 5,6, prawie 7(7,2m), 8, 10 (do ka¿dego mo¿na), 11, 12, 13, 14, 15.
Nie spe³nia 9 - prze¶wit to nie problem, ale nawis utrudnia ¿ycie. U Was widzê ¿e te¿ jest spory ale trochê wy¿ej nad ziemi±. Ciekawe jak siê to zmieni po za³adowaniu?

marcincin - 2019-02-11, 12:22

Johny_Walker napisa³/a:
Mój Hymerek spe³nia punkty: 1,2,3,4 (opcja pi±tego siedzenia), 5,6, prawie 7(7,2m), 8, 10 (do ka¿dego mo¿na), 11, 12, 13, 14, 15


Rozwa¿a³em Hymera integrê i pó³integrê - kusi³a opcja podwójnej pod³ogi, natomiast pó³integra Tramp CL trochê ju¿ wa¿y, l¿ejsze modele s± za w±skie - akcyza przewa¿y³a szalê.

Johny_Walker napisa³/a:

Nie spe³nia 9 - prze¶wit to nie problem, ale nawis utrudnia ¿ycie. U Was widzê ¿e te¿ jest spory ale trochê wy¿ej nad ziemi±. Ciekawe jak siê to zmieni po za³adowaniu?


Poprzedni mój Ford nie siada³ przy za³adowaniu, a nie mia³ poduszek pneumatycznych - podejrzewam, ¿e ten bêdzie zachowywa³ siê podobnie, jak co¶ to zawsze mogê podpompowaæ poduszki na tyle.

marcincin - 2019-02-11, 12:25

zbyszekwoj napisa³/a:
Ale lodówka wyglada na du¿a, sadzac po kratkach.


Lodówka ma 140L - prawie ju¿ nikt nie montuje mniejszych - tutaj poszli¶my na kompromis

zbyszekwoj napisa³/a:
Te 10cm wysokosci odbije sie natychmiast przy wje¼dzie na autostrade we Francji.


Nie kumam o co chodzi z tymi 10cm - wyja¶nij proszê.

Roberto - 2019-02-11, 12:30

Na francuskich autostradach za auta powy¿ej 3 metrów wysoko¶ci p³aci siê wiêcej :evil:
Ale Ciebie to chyba nie dotyczy bo twoje autko nie ma wiêcej ni¿ 3m :ok

marcincin - 2019-02-11, 13:03

Roberto napisa³/a:
Na francuskich autostradach za auta powy¿ej 3 metrów wysoko¶ci p³aci siê wiêcej :evil:
Ale Ciebie to chyba nie dotyczy bo twoje autko nie ma wiêcej ni¿ 3m :ok


Wg specyfikacji ma 2.89 - w oryginale (bez klimy) najwy¿szym punktem jest os³ona tylnego okna dachowego (ca³kiem wysoka). Klima zabudowy tylko trochê ponad ni± wystaje, ale dalej mieszczê siê poni¿ej 3m.

Endi - 2019-02-11, 16:26

marcincin napisa³/a:
Toaleta wyci±ga siê pod markiz± - w poprzednim mia³em z drugiej strony - traktujê to jako eksperyment.


Nie ma obawy, mo¿na siê przyzwyczaiæ, ma³o tego.

W LaLuni I-szej (Tabbert705) kasetê wyci±ga³em prawej z strony i by³o, powiedzmy dobrze. Teraz mam z lewej strony i jest jeszcze lepiej czyli bardzo dobrze.

A dlaczego ? a no dlatego, ¿e np stoj±c na stanowisku (zdarza siê to do¶æ czêsto) z ¿ywop³otem po prawej, wyci±ganie kasety jest utrudnione, ma³o miejsca i ciasnawo a od strony markizy czyli od lewej jest wygodniej. Po drugie, czêsto mi siê zdarza bêd±c na przelocie , opró¿niaæ kasetê w parkingowych toaletach . Podje¿d¿amy pod krawê¿nik przy WC i wyci±gamy kasetê stoj±c na chodniku a nie na pasie ruchu maj±c j± po drugiej stronie. Krótko mówi±c szybko, wygodnie i bezpiecznie. Zrozumia³em to od chwili kiedy mam j± po lewej.

S± g³osy, ¿e jak ma siê go¶ci pod markiz± ? wyjêcie kasety…a kto takich czynno¶ci wtedy dokonuje ?? :mikolaj

Stanowisko na kampingu z ¿ywop³otem doskonale ilustruje fota z Grecji jak± wykon³ broneq (Kamil Broniowski) a któr± pozwoli³em sobie tu zamie¶ciæ.

Bronek - 2019-02-11, 16:38

:mrgreen: Endi ja mam patent na ¿ywop³ot- w³a¿ê do gara¿u i wyci±gam .

To siê "Francuska intuicja" gdzie toaleta po "w³a¶ciwej" stronie , a wyjmujemy z obu . Jak czasem rozwi±zanie niby do kitu , (obu nas zaskoczy³o) mo¿e okazaæ siê zbawieniem .

Spory o kibel maja charakter wy³±cznie posezonowy . :spoko

Endi - 2019-02-11, 16:58

Bronek napisa³/a:
Endi ja mam patent na ¿ywop³ot- w³a¿ê do gara¿u i wyci±gam .


No có¿ nie mówiê ...nie :mrgreen: Tylko troszkê przera¿a wyci±ganie tych wszystkich bambetli aby dostaæ siê do tak "szlachetnego ³adunku" :bukiet:

Bronek - 2019-02-11, 17:55

Endi napisa³/a:
Bronek napisa³/a:
Endi ja mam patent na ¿ywop³ot- w³a¿ê do gara¿u i wyci±gam .


No có¿ nie mówiê ...nie :mrgreen: Tylko troszkê przera¿a wyci±ganie tych wszystkich bambetli aby dostaæ siê do tak "szlachetnego ³adunku" :bukiet:

To siê tak czêsto zdarza jak stanie przy ¿ywop³ocie, raz na ¿ycie...
Jak stoisz to bambetle s± wybambetlone...
Jestem jednak zwolennikiem kibla od strony s±siadów. A gniazda 230v pod markiz±. A mam "z ty³u" i to niepraktyczne, moim zdaniem, bo zawsze rowery, sup itp pompowa³em, ³adowa³em pod markiz±...
I tak to nie dogodzisz :mrgreen:

Ale wracaj±c do kampera, to 170km na dwóch litrach w automacie... No no chyba ¿e co¶ ¼le doczyta³em?

marcincin - 2019-02-11, 19:09

Bronek napisa³/a:

Ale wracaj±c do kampera, to 170km na dwóch litrach w automacie... No no chyba ¿e co¶ ¼le doczyta³em?


Tak zgadza siê - silnik 2.0 170 KM automat

Dobra idê do kampera co¶ pomajstrowaæ.

Endi - 2019-02-11, 23:35

Bronek napisa³/a:


To siê tak czêsto zdarza jak stanie przy ¿ywop³ocie, raz na ¿ycie...


Raz na ¿ycie ? Czyje ? :szeroki_usmiech


Bronek napisa³/a:
Jak stoisz to bambetle s± wybambetlone...

:mrgreen: No dobra ale samo wybambetlowanie mo¿e stanowiæ problem ??? czy ju¿ nie ?


Bronek napisa³/a:
Jestem jednak zwolennikiem kibla od strony s±siadów. A gniazda 230v pod markiz±. A mam "z ty³u" i to niepraktyczne, moim zdaniem, bo zawsze rowery, sup itp pompowa³em, ³adowa³em pod markiz±...


A fuj, s±siadom taki afront ? ...u nas s± gniazda 230 V pod markiz± i jest OK ! ... w czym problem ? chyba ³atwiej podpi±æ ni¿ kibel ? :bigok

Wacik ? Fafik ? jak mu tam ? który wy¿ej nasika ? :spoko

Bronek - 2019-02-12, 06:56

ENDI ja w³a¶nie 230v chcê pod markiz± a teraz nie mam.. :( .. Czepialski siê zrobi³e¶ jak ja :mrgreen: Ale przez to mniej uwa¿ny :mrgreen:
Bronu¶ napisa³/a:
gniazda 230v pod markiz±. A mam "z ty³u" i to niepraktyczne,


Powinienem dodaæ jeszcze, ¿e wlew wody jest za wysoko. Gdy lejek dojdzie to.... Ja pompujê/przepompowujê ale gdyby trzeba by³o te 20l z buk³aczka dzwign±æ i trzymaæ, a to to jest niesympatyczne

O tu temat socjologiczne nieodkrywczy :mrgreen: https://www.camperteam.pl...p=760662#760662

Endi - 2019-02-12, 11:00

Bronek napisa³/a:
Czepialski siê zrobi³e¶ jak ja Ale przez to mniej uwa¿ny


Broniu , ja czepialski i ma³o uwa¿ny :) ?? A Ty zauwa¿y³e¶ , ¿e nie masz okna w kiblu tylko jaki¶ wywietrznik w dachu ?

Kibel bez okna to jak kamper bez kibla :ok ....mo¿esz dopisaæ do listy :bigok

zbyszekwoj - 2019-02-12, 11:25

Endi napisa³/a:
Bronek napisa³/a:
Czepialski siê zrobi³e¶ jak ja Ale przez to mniej uwa¿ny


Broniu , ja czepialski i ma³o uwa¿ny :) ?? A Ty zauwa¿y³e¶ , ¿e nie masz okna w kiblu tylko jaki¶ wywietrznik w dachu ?

Kibel bez okna to jak kamper bez kibla :ok ....mo¿esz dopisaæ do listy :bigok


I tu Andrzeju sie z Toba nie zgodze. Ja mam okno w kiblu i uwazam je za zbedne. Dzis jest tendencja do jak najmniejszej ilosci otworów w scianach, aby usztywnic coraz cieñsze sciany.To samo ,okno w sypialni jest na ca³a d³ugo¶c ³ozka, tylko k³opot z zasuwaniem zas³on a i tak go nigdy nie otwieram. Na "pieknej" umywalce juz odbi³y sie kregi ,ni jak nie mozna zmyc, to moze w nowym rapido ta miseczka od chiñczyka wygodniejsza? :diabelski_usmiech

Bronek - 2019-02-12, 14:24

Endi napisa³/a:
Bronek napisa³/a:
Czepialski siê zrobi³e¶ jak ja Ale przez to mniej uwa¿ny


Broniu , ja czepialski i ma³o uwa¿ny :) ?? A Ty zauwa¿y³e¶ , ¿e nie masz okna w kiblu tylko jaki¶ wywietrznik w dachu ?

Kibel bez okna to jak kamper bez kibla :ok ....mo¿esz dopisaæ do listy :bigok


U mnie okno w suficie. 40x40 normalne przejrzyste.

A jak mia³em w ¶cianie to i tak mleczna szyba. Nie uchyla³em te¿ ¿e wstydu. Teraz w niebo i g³os i obraz a tak¿e to co powoduje efekt cieplarniany

Zgodzê siê ¿e Zbyszkiem, bo na szybie okna w poprzednim zamontowa³em/doklei³em plastikowy organizer na szczotki itp. Nigdy go nie otwiera³em bo by³ te¿ wywietrznik, ale musia³em wymieniæ bo siê rozlecia³o uderzone lusterkiem innego dostawczaka. I mo¿e dobrze ¿e by³o to okno? Bo ocali³em ¶cianê.
Czyli najlepiej jakby kamper sk³ada³ siê z samych okien?

I Fakt dziur w ¶cianach z drzwiami i oknami nie ma za wiele.. Tzw czysta linia.

Endi - 2019-02-12, 16:00

Panowie ...nie dorabiajcie ideologii :lol:

To typowa linia bud¿etowa. Do tego stopnia oszczêdzaj± , ¿e nawet zewnêtrznej klapy serwisowej do WC nie daj± tylko hyc przez gara¿ :roll: Okno do toalety te¿ kosztuje .

Tylko kasa i kasa siê liczy i tyle. Czysta linia..dobre :mrgreen: Okna du¿e jak najbardziej wskazane. W razie zagro¿enia nie daj bo¿e ogieñ to przynajmniej ma cz³owiek szansê ewakuacji.

Ja kocham ¶wiat³o i przestrzeñ ale to inny temat.

Marcincin - przepraszam za te OFy :bukiet:

Bronek - 2019-02-12, 16:16

Ê tam.. Niech siê dwie co go czeka :mrgreen:
Klapy nie ma bo kibel 15 cm zyska³ i nadkole itd...
A jasno jest jak cholera.
Mnie wkurza wielkie okno sufitowe w salonie. O widzisz! Za du¿e by³o do klimy a i tak ci±gle je zas³aniam.

PIÊÆ OKIEN! kurna w suficie plus jeszcze moja dziura na klimê... Jakby tak na boku kampera po³o¿yæ to jak Mobilwetta z boku jak sito

zbyszekwoj - 2019-02-12, 17:29

[quote="Bronek"]Mnie wkurza wielkie okno sufitowe w salonie[/quote

Schodki dorobi³es, przynajmniej drabiny nie musisz wozic jak chcesz wyjsc na dach. :haha:

No tak, przy tej ilo¶ci otworów mozesz wpa¶c z dachem. lepiej podsad¼ kobitke. :chacha2

marcincin - 2019-02-18, 20:27
Temat postu: Poprawianie fabryki
Korzystaj±c z ciep³ego weekendu wykona³em kilka modyfikacji:

1. Zainstalowa³em chlapacze na tyln± o¶ - oryginalne przed³u¿enie nadkola jest za krótkie i b³oto/woda skutecznie brudzi/moczy spód gara¿u. Tylne chlapacze wysz³y ok (wg mnie) - zamówi³em komplet takich samych na przód. Przy okazji dokona³em inspekcji podwozia - plus dla producenta za poprowadzenie wszystkich przewodów w dedykowanych rynienkach. W poprzednim Hymerze nie by³o to tak dobrze zrobione.

2. Zainstalowa³em przetwornicê i router wifi

3. W gara¿u w p³ycie sufitowej (spód ³ó¿ka tylnego) wywierci³em otwór umo¿liwiaj±cy podwieszanie ramy roweru - jest to patent, który wykorzystywa³em w poprzednim kamperze. Wisz±ca rama nie ogranicza powierzchni pod³ogi - pod ram± mo¿na co¶ jeszcze zmie¶ciæ

4. Usun±³em p³ytê maskuj±c±, która oddziela³a gara¿ od reszty zabudowy - kiedy ³ó¿ko by³o podniesione. Bardzo przydaje siê (nam) mo¿liwo¶æ siêgniêcia po co¶ do gara¿u bez wychodzenia na zewn±trz - szczególnie na wyjazdach zimowych i jak pada. I przy tym punkcie mam do Was pytania:

a) chcia³bym zamontowaæ jak±¶ roletê, która zwija³aby siê i rozwija³a wraz z opuszczaniem/podnoszeniem ³ó¿ka - jakie¶ pomys³y/patenty?

b) wyskoki gara¿ nie jest nam potrzebny w zimê - my¶lê o przerobieniu rêcznego mechanizmu opuszczania/podnoszenia tylnego ³ó¿ka na elektryczny (w zimê w razie potrzeby siêgniêcia do gara¿u ³ó¿ko jedzie do góry, co¶ tam sobie z gara¿u zabieramy i ³ó¿ko opuszczamy - robi³ kto¶ tak± przeróbkê? Podejrzewam, ¿e patent jest podobny do elektrycznego mechanizmu rozwijania markizy - jeszcze nie grzeba³em na forum w poszukiwaniu tego tematu - za wszelkie podpowiedzi bêdê wdziêczny.

arti33 - 2019-02-18, 20:59

Witam

Gratulujê zakupu.

Co do punktu 4 b, proponujê mechanizm od elektrycznie opuszczanego ³ó¿ka, czêsto stosowane w nowszych pó³integrach. (ja tak mam)
Oryginalnie tak elektrycznie podnoszone-opuszczane tylne ³ó¿ko widzia³em w kamperze ADRIA VISION integra z 2008 roku. Sterowanie by³o za pomoc± pilota na przewodzie z dwoma przyciskami GÓRA i DÓ£ ( zapytaj w Elcampie Kraków , diler i serwis Adria )

Pz
Arti

JacekL - 2020-02-07, 07:45

Witaj Marcincin

Trochê czasu ju¿ minê³o i jeste¶ pewnie po kilku wyjazdach.
Dostrzegasz jakie¶ wady tego Benimara? Dziwnym trafem moje oczekiwania wzglêdem kampera którego szukam s± prawie identyczne jak Twoje :shock: , za wyj±tkiem pkt 4 i 8, ale to drobiazgi czê¶ciowo ju¿ nieaktualne.


Chcia³bym poznaæ Twoj± opiniê. Co z tym silnikiem, czy daje radê i czy to faktycznie a¿ 170 KM z 2,0 pojemno¶ci? Jaki ma skrêt? Bo we Fiacie mam super. Jak sobie radzi w warunkach zimowych? Czy nie zamarzaj± odp³ywy w tej izolacji fabrycznej. Co z jako¶ci± wykonania wnêtrza? Czy webasto nie jest zbyt g³o¶ne lub energo¿erne? A mo¿e wybra³by¶ inne ogrzewanie, np w Mileo jest dostêpne ALDE. No i oczywi¶cie co z DMC - mie¶cisz siê w 4 osoby?

Napisz proszê o wadach, zalety znam z Kêdzierzyna.

Pozdrawiam

orkaaa - 2020-02-07, 11:36

Beninar, Challenger i Chausson to dok³adnie te same kampery. Dwa ostatnie produkowane w tej samej fabryce we Francji. Benimar jest hiszpañski ale zarówno wnêtrze jak i wszystkie rozwi±zania techniczne maj± takie same. Ogl±da³em w Nadarzynie i rozmawia³em z dealerami. Ta sama grupa i tañsza produkcja. Ja mam Chausson 170 km , 2.0 skrzynia manualna. Silnik genialny. Skrêt bez zarzutu przy 7 metrach nie ma problemów z manewrowaniem. O zaletach zabudowy nie piszê bo wiele ju¿ w tym w±tku powiedziano. Dla mnie ogrzewanie diesel jest ok. Trochê s³ychaæ cykanie pompy. Rozwi±zanie toalety, wody i elektryczno¶ci super ³atwy dostêp. Jedyny problem o którym ju¿ pisa³em to wtryskiwacze. Wymienili mi wszystkie 4 po 2 tysi±cach km. Potem po 10 tysi±cach pad³ jeden. Tak¿e na gwarancji wymieni³ Ford. Od tego czasu zrobi³em 4 tysi±ce i na razie spokój. Hm jak d³ugo ??? Staram siê je¼dziæ albo odpalaæ co 2 tygodnie i leje tylko Verve 98. Czy to pomo¿e ? Na serwisie pyta³em o te wtryskiwacze -maj± du¿o pracy. Co ciekawe ten sam silnik jest w Mondeo. Liczê ¿e te wtryskiwacze to by³a jaka¶ wadliwa seria bo przecie¿ takich silników produkuj± dziesi±tki tysiêcy.
suzu4x4 - 2020-02-07, 12:02

wg teori mechaników najwiêkszy problem z tymi wtryskiwaczami jest ponoæ wtedy jak auta stoj± i nie s± regularnie u¿ywane, wiêc odpalanie raz na tydzieñ nie powinno im zaszkodziæ.

orkaaa napisa³/a:
Beninar, Challenger i Chausson to dok³adnie te same kampery. Dwa ostatnie produkowane w tej samej fabryce we Francji. Benimar jest hiszpañski ale zarówno wnêtrze jak i wszystkie rozwi±zania techniczne maj± takie same.(...)


wszystkie te marki jak i kilka innych nale¿± do francuskiej grupy "TRIGANO" ;)

http://www.trigano.fr/fr/camping-cars

JacekL - 2020-02-07, 12:28

orkaaa napisa³/a:
Skrêt bez zarzutu przy 7 metrach nie ma problemów z manewrowaniem. O zaletach zabudowy nie piszê bo wiele ju¿ w tym w±tku powiedziano. Dla mnie ogrzewanie diesel jest ok. Trochê s³ychaæ cykanie pompy. Rozwi±zanie toalety, wody i elektryczno¶ci super ³atwy dostêp. Jedyny problem o którym ju¿ pisa³em to wtryskiwacze. Wymienili mi wszystkie 4 po 2 tysi±cach km. Potem po 10 tysi±cach pad³ jeden. Tak¿e na gwarancji wymieni³ Ford.


Dziêki - czyta³em w±tek z Twoimi zmaganiami na pocz±tku.

marcincin - 2020-02-10, 00:38

W tygodniu mija rok odk±d Benimar zago¶ci³ pod nasz± wiat± - przejechali¶my nim 15 tys km. Miêdzy innymi zaliczy³ prze³êcze w Dolomitach (w lato), a tak¿e zimowy wyjazd na narty (tak¿e w Dolomity). Spisuje siê bardzo dobrze i fajnie nam siê w nim mieszka i je¼dzi. 

Co do silnika - przed zakupem czyta³em wpisy, ¿e 170 KM z 2l to marketing i ¿e te 170 KM to przy wysokich obrotach, itp. Kupi³em trochê z ciekawo¶ci i oszczêdno¶ci (nie bojê siê fordów, poprzednio je¼dzi³em tak¿e fordem z maj±cym z³± s³awê 2.2 - nic mi siê specjalnego nie dzia³o, a sprzeda³em przy stanie prawie 180 tys) i zakupu nie ¿a³ujê. Ten silnik naprawdê daje radê, jest dynamiczny (nie trzeba go tuningowaæ jak niektórzy to robi± we fiatach aby polepszyæ sobie komfort jazdy). Ma spory zapas mocy i jak potrzeba to mo¿na dynamicznie przyspieszyæ. Zachêcam wszystkich teoretyków, aby przejechali siê kamperem z takim silnikiem i sami ocenili. Zreszt± mamy kilku u¿ytkowników na forum i jeszcze nigdzie nie widzia³em narzekania, ¿e silnik jest s³aby. Jako ciekawostka - wracaj±c w tym roku ze ¶wi±t osobówk±, wyprzedzi³ mnie Benimar z takim silnikiem - pu¶ci³em siê za nim, jecha³em kilka kilometrów - 150 km/h nie schodzi³o z licznika - kolegê z forum pozdrawiam.Po³±czenie tego silnika z automatem to ju¿ naprawdê fajny zestaw - bardzo polecam (mi jego praca odpowiada), ruszanie pod górkê to teraz bajka.Jak na razie nie mia³em ¿adnych problemów z wtryskami - zosta³em wezwany na akcjê serwisow± - wgranie nowego softu - pisa³em o tym w w±tku o silniku. W mojej konfiguracji (automat, ca³oroczne opony) ¶rednia spalania wychodzi ok 11l/100km. Co do manewrowo¶ci - nie mam zastrze¿eñ - nie je¼dzi³em fiatami wiêc nie mam porównania. Nie widzê specjalnej ró¿nicy w stosunku do poprzedniego (6.5m) - oczywi¶cie trzeba pamiêtaæ, ¿e ty³ zachodzi przy skrêcie. Benimar ma spory prze¶wit, wiêc mo¿na bez obaw cofaæ ty³em nad krawê¿nikami (czêsto komponujê siê w miejsca dla osobówek, doje¿d¿aj±c tylnymi ko³ami do krawê¿nika [oczywi¶cie jak jest miejsce na to co wystaje poza tylne ko³a])
 
Co do zabudowy - nie mam zastrze¿eñ - to jest dobra ¶rednia pó³ka - po roku u¿ywania jeden zamek w szafce kuchennej nam siê zacina³ - przy okazji wizyty u dealera zosta³ wymieniony. Jest jedna rzecz, która czasami denerwuje - w czasie jazdy po nierównej drodze (ale nie zawsze) opuszczane ³ó¿ko skrzypi - dok³adnie to rolki w prowadnicy). Sama zabudowa wersji 442 dla nas okaza³a siê bardzo funkcjonalna i gdybym mia³ teraz dokonywaæ wyboru jeszcze raz to by³by dok³adnie ten sam model, ale oczywi¶cie to ju¿ s± osobiste preferencje. W zasadzie nie poprawia³em za du¿o fabryki - jedyn±, rzecz, któr± zmieni³em to odkrêci³em p³ytê maskuj±c± tylnego ³ó¿ka - przy podniesionym ³ó¿ku mamy mo¿liwo¶æ siêgniêcia do gara¿u bez wychodzenia. Bardzo siê to przydaje - szczególnie w zimie. Gara¿ jest przepastny, stosujemy system pakowania w pojemniki z ikei - piêæ pojemników trzy na dole i dwa na nich jest w zasiêgu moich d³oni i mogê z nich wyci±gaæ to co potrzebujê nie wychodz±c na zewn±trz - dodatkowo pojemniki te le¿± na ramie samochodu, a nie na pod³odze (nie obci±¿aj± konstrukcji podtrzymuj±cej gara¿ - ograniczenie no¶no¶ci gara¿u wynosi 150kg i ja bym tego ograniczenia nie lekcewa¿y³ bior±c pod uwagê przekroje wzmocnieñ).

Co do w³a¶ciwo¶ci zimowych - sprzêt sprawdzi³ siê na tegorocznym wyje¼dzie - o pracy webasto napisa³em tutaj -  opis webasto. Ja polecam (przesta³em stresowaæ siê gazem)
Mieli¶my ciep³o i przyjemnie, nic nie zamarz³o - z ogrzewania zbiornika szarej wody korzystali¶my na stellplatzu. Nie by³o problemu.  

Co do wagi - specjalnie szuka³em modelu z du¿± ³adowno¶ci± - mam ponad 600kg - nie wa¿y³em go, ale wa¿yli mnie w Austrii - przejecha³em przez wagê bez obaw. Co ciekawe, zauwa¿y³em, ¿e modele z 2020 katalogowo wa¿± wiêcej o 100kg - ciekawy jestem z czego wynika ta ró¿nica pomiêdzy rocznikami.   

Jak masz jeszcze jakie¶ pytania to napisz. 

ZEUS - 2020-02-10, 08:17

marcincin napisa³/a:
(przesta³em stresowaæ siê gazem)

kuchenka i lodówka równie¿ bez gazu?

JacekL - 2020-02-10, 08:23

Kuchnia i lodówka z gazem, ale pewnie wozi sie tylko jedn± butlê 11 kg
marcincin - 2020-02-10, 09:12

ZEUS napisa³/a:
marcincin napisa³/a:
(przesta³em stresowaæ siê gazem)

kuchenka i lodówka równie¿ bez gazu?


U¿ywanie gazu mnie nie stresuje - stresuje mnie mo¿liwo¶æ jego braku - w poprzednim kamperze bra³em na wyjazdy zimowe trzy butle 11'tki - teraz mam jedn± obs³uguj±c± kuchenkê, lodówkê i grzanie ciep³ej wody i dbam o to, aby stawaæ na kempingu/spellplatzu/parkingu z w miarê zatankowanym zbiornikiem i tyle.

andi at - 2020-02-10, 11:19

Ja te¿ mam fabrycznie zamontowane webasto +lodówka na 12 + kupuje teraz GazBank i dok³adam jeszcze 130 solar bo mam 130 + LiFePo4 https://www.carbonzorro.c...sbank-cylinders Dzwoni³em do Poznania i maj± butle z wê¿em do tankowania na CPN
suzu4x4 - 2020-02-10, 11:41

andi at napisa³/a:
Ja te¿ mam fabrycznie zamontowane webasto +lodówka na 12 + kupuje teraz GazBank i dok³adam jeszcze 130 solar bo mam 130 + LiFePo4 https://www.carbonzorro.c...sbank-cylinders Dzwoni³em do Poznania i maj± butle z wê¿em do tankowania na CPN

nie wiem jak w innych krajach EU ale w Polsce tankowanie tej butli na stacjach jest zabronione ;)

JacekL - 2020-02-10, 12:55

suzu4x4 napisa³/a:
nie wiem jak w innych krajach EU ale w Polsce tankowanie tej butli na stacjach jest zabronione


Trzeba byæ szybszym ni¿ obs³uga stacji :szeroki_usmiech

ZEUS - 2020-02-10, 13:29

Cytat:
U¿ywanie gazu mnie nie stresuje - stresuje mnie mo¿liwo¶æ jego braku

to niestety czêsty powód "niepokoju" wielu kamperowiczów...🤔 (mam podobnie)🤪 te¿ wola³bym Webasto, mia³em w dwóch kamperach, przy dalekich podró¿ach daje wiêksz± niezale¿no¶æ

marcincin - 2020-02-10, 21:35

Otrzyma³em zapytanie na priv o system pakowania w pojemniki z ikei - wrzucam fotki jak to wygl±da u mnie - mo¿e komu¶ siê przyda - na zdjêciach 4 pud³a - zazwyczaj nam to wystarcza (pi±te zmie¶ci siê w poprzek). Na górny poziom (2) wk³adamy rzeczy lekkie. Aby dostaæ siê do poziomu dolnego przek³adam górne pud³o na pud³o na trzeci poziom i siêgam po to co jest w danej chwili potrzebne - wszystko to bez wychodzenia na zewn±trz. Pud³a stoj± na podwy¿szeniu, które jest wsparte bezpo¶rednio na fabrycznej ramie pojazdu.
marcincin - 2020-02-10, 21:48

I jeszcze jeden patent - zas³ona zimowa kabiny. Uszyli¶my (zlecili¶my uszycie) z grubego materia³u zas³ony o wy miarach 180x350. Sprawdzi³a siê na tegorocznym wyje¼dzie. Zas³ona na zdjêciu nie jest dobrze naci±gniêta - to by³o zdjêcie pogl±dowe dla ¿ony jak j± przymierza³em pierwszy raz. W normalnym u¿ytkowaniu nie ma takich falbanek jak na za³±czonym zdjêciu. Docelowo pewnie zakupiê profesjonaln± os³onê zewnêtrzn± na okna, drzwi i komorê silnika. Ta zas³ona sprawdza siê na krótkich postojach - jednorazowy nocleg pod stokiem, czy nocleg gdzie¶ w drodze.
arti33 - 2020-02-10, 21:57

Ja mam tak± oryginaln± zas³onê , te¿ z grubego materia³u, na szynie.
Po ¶rodku mam rzep ,który u³atwia dostêp do deski i np. w³±czenia radia na postoju.
Taka zas³ona na zimowych wyjazdach jest bardzo potrzebna.

suzu4x4 - 2020-02-10, 22:00

co do zewnêtrznej maty termicznej to mogê potwierdziæ jej skuteczno¶æ w zimowym karawaningu.
Przed zakupem by³em trochê sceptycznie nastawiony, my¶la³em ¿e to wymys³ niemieckich emerytów i mata niewiele daje.
Myli³em siê.
Bez maty ró¿nica pomiêdzy sypialni± a kabin± wynosi³a nawet 3-4 stopnie . Z mat± by³ tylko jeden stopieñ ró¿nicy :!:
Ponadto z mat± odpad³ ca³kowicie problem skraplania siê wody na przednich szybach, szyby przesta³y parowaæ .

PS. Marcin jak wytrzyma³o¶æ tych pojemników ? trzymasz w nich ubrania czy te¿ techniczne rzeczy ? ja u¿ywam skrzynek z Castoramy ale naradzie tylko na techniczne rzeczy i zastanawiam siê nad szybkim transferem ciuchów i rzeczy osobistych , rozwa¿am te¿ niebieskie miêkkie torby z ikei na ciuchy :roll:

arti33 - 2020-02-10, 22:09

Ja u¿ywam skrzynek z JYSK , te¿ przezroczystych , które dodatkowo s± zamykane po bokach.
Mam ich 7szt, ka¿da ma swoje miejsce i zastosowanie.

yamah - 2020-02-10, 22:09

Ja dzisiaj kupi³em w Castoramie 2 szt.na próbê :-/ i tak zastanawia³em siê jak je rozmie¶ciæ..maj± jeszcze takie niby obrotowe ale o mniejszej pojemno¶ci
marcincin - 2020-02-10, 22:14

Pude³ka z ikei s± wytrzyma³e spokojnie mo¿na ca³kiem ciê¿kie pud³o postawiæ na drugim (choæ oczywi¶cie staram siê najciê¿sze rzeczy pakowaæ jak najni¿ej) - w jednym pudle trzymam narzêdzia, z³±czki, saperkê, lejek, itp. Pozosta³e to w zale¿no¶ci od wyjazdu np. jedzenie, które nie mie¶ci siê w lodówce, drobne sprzêty sportowe które dziêki temu nie rozchodz± siê po gara¿u. Ubrania trzymamy w torbach elastycznych z expresami - trochê mniejsze od nebieskich z ikei - s± wê¿sze, ale wy¿sze - dwie takie torby idealnie wchodz± na spód naszej szafy. Zimowe ubrania, których jest du¿o pakujemy w przezroczyste torby na po¶ciel/poduszki (tak¿e z ikei) i wozimy w gara¿u. Torby z zimowymi ubraniami przechodz± przez "otwór komunikacyjny" - siêgamy po nie bez wychodzenia.
suzu4x4 - 2020-02-10, 22:53

to ja podobnie pakuje je¶li chodzi o skrzynki, te z castoramy mam sprawdzone od kilku lat, wozi³em je w przyczepie ;)

z ciuchami na razie pakujemy siê do zwyk³ych miêkkich toreb podró¿nych ale my¶lê nad zmian± nawet na ma³e skrzynki ¿eby mieæ wiêcej "na widoku" :roll:

tusiaczek - 2020-02-11, 13:47

Tak sobie taktycznie poobserwujê temat, bo to prawie dok³adnie ta droga któr± zamierzam pod±¿yæ... :-P
andi at - 2020-02-11, 15:17

suzu4x4 napisa³/a:
andi at napisa³/a:
Ja te¿ mam fabrycznie zamontowane webasto +lodówka na 12 + kupuje teraz GazBank i dok³adam jeszcze 130 solar bo mam 130 + LiFePo4 https://www.carbonzorro.c...sbank-cylinders Dzwoni³em do Poznania i maj± butle z wê¿em do tankowania na CPN

nie wiem jak w innych krajach EU ale w Polsce tankowanie tej butli na stacjach jest zabronione ;)


A sk±d takie wnioski ¿e nie wolno tankowaæ na CPN .One s± specjalnie dostosowane do tankowania na CPN https://www.lpgshop.co.uk...tle-difference/

orkaaa - 2020-02-11, 16:05

Fajny petent z wewnêtrzna zas³on±. Wróci³em z 10 dniowego wypadu na narty. Zwyk³a zas³onka / na wyposa¿eniu / jest krótka. Wiec aby uszczelniæ wrzuci³em kurtki na noc aby ko³o foteli uszczelniæ. Widoczna ró¿nica. W planach tak jak u Ciebie uszycie zas³ony pe³nej. U¿ywam oryginalnej zewnêtrzne zas³ony na przód i dodatkowo zewnêtrznej szytej zas³ony na przód i ca³e drzwi. To ze nie paruje to jedno ale tak¿e du¿o cieplej. Latem u¿ywam tej zrobionej przez siebie zas³ony zewnêtrznej. Sk³ada siê z trzech czê¶ci 2x drzwi i przednia szyba. £±cz± siê na rzepy. Na zewn±trz ortalion bia³y w ¶rodku alumata. Zima z alumaty zrobi³em wk³adki do wszyskich okien, tak¿e dachowych i przedniego wielkiego nad szoferk± . Zrobi³em tak¿e zaslone drzwi bocznych z koca /w ¶rodku koc termiczny -ratunkowy/. Przymocowane wszystko na paski rzepów. Widoczna ró¿nica w temperaturze. Ogl±da³em takze filmy z pobytu w Norwegii czy Kanadzie. Oni na noc robi± to samo. Tylko zamiast alumaty maj± profesjonalne jakby poduszki wk³ady do okien. I z tego samego zrobiona zas³ona pomiêdzy kabin± a czê¶ci± mieszkaln±. A jeszcze dla w±tpi±cych w ogrzewanie z diesla. 10 dni bez pr±du. Co trzy dni przeje¿d¿a³em miêdzy stokami oko³o 100 km. Pr±du z akumulatora wystarcza na 24 godziny. Ogrzewanie na 22 stopnie przy temperaturze zewnêtrznej od -1 do -7. Po 24 godzinach silnik pracowa³ z rana pó³ godziny i wieczorem godzinê. I po tej probie zrezygnowa³em z zakupu generatora. Je¶li komputer pisze prawdê to na godzinê pracy silnika wychodzi 0,7 litra. Przy dwóch godzinach 1,5 litra x 5,50 = ok 8 z³otych. Je¶li nie potrzebujemy prawdziwej elektrowni to zakup generatora który wazy i tez pali 0,5 na godzinê nie ma sensu.
amples - 2020-02-11, 16:14

andi at napisa³/a:
¿e nie wolno tankowaæ na CPN
W Pl jest ca³kowity zakaz tankowania butli turystycznych-domowych na stacjach paliw (CPN) , i nie istotne jest , jak napisa³e¶ ¿e:
( one s± specjalnie dostosowane do tankowania na CPN )
Ale przepisy swoje a ¿ycie swoje :wyszczerzony:

suzu4x4 - 2020-02-11, 17:41

andi at napisa³/a:

A sk±d takie wnioski ¿e nie wolno tankowaæ na CPN .


z do¶wiadczeñ w³asnych no i takie s± przepisy :ok

andi at napisa³/a:
One s± specjalnie dostosowane do tankowania na CPN https://www.lpgshop.co.uk...tle-difference/


wiem poniewa¿ sam tak± posiadam :bigok

cario14 - 2020-05-01, 11:23

marcincin napisa³/a:
Pude³ka z ikei s± wytrzyma³e spokojnie mo¿na ca³kiem ciê¿kie pud³o postawiæ na drugim (choæ oczywi¶cie staram siê najciê¿sze rzeczy pakowaæ jak najni¿ej) - w jednym pudle trzymam narzêdzia, z³±czki, saperkê, lejek, itp. Pozosta³e to w zale¿no¶ci od wyjazdu np. jedzenie, które nie mie¶ci siê w lodówce, drobne sprzêty sportowe które dziêki temu nie rozchodz± siê po gara¿u. Ubrania trzymamy w torbach elastycznych z expresami - trochê mniejsze od nebieskich z ikei - s± wê¿sze, ale wy¿sze - dwie takie torby idealnie wchodz± na spód naszej szafy. Zimowe ubrania, których jest du¿o pakujemy w przezroczyste torby na po¶ciel/poduszki (tak¿e z ikei) i wozimy w gara¿u. Torby z zimowymi ubraniami przechodz± przez "otwór komunikacyjny" - siêgamy po nie bez wychodzenia.


Marcin pro¶ba o kontakt na PW mam kilka pytan w sprawie Benimara bo chcê kupic identycznego a cos mi moich wiadomosci PW nie puszcza :(

marcincin - 2020-05-13, 21:48

Otrzyma³em zapytanie na priv dotycz±ce wysoko¶ci gara¿u i przestrzeni nad ³ó¿kiem w skrajnych pozycjach (w modelu Tessoro 442 wysoko¶æ tylnego ³ó¿ka jest regulowana). Wrzucam dane do tego w±tku - mo¿e komu¶ jeszcze siê przydadz±.
£ó¿ko nad gara¿em jest regulowane w zakresie ok 30 cm. W skrajnej pozycji (max podniesione) wysoko¶æ przestrzeni od materaca do sufitu to ok 85 cm, wysoko¶æ gara¿u to 125 cm, wysoko¶æ otworu rewizyjnego (po zdemontowaniu maskownicy) [otwór pozwalaj±cy na dostêp do wnêtrza gara¿u z wewn±trz zabudowy] = 30 cm.
W pozycji ³ó¿ko max obni¿one wysoko¶æ gara¿u wynosi 95 cm, wysoko¶æ materac-sufit - 115 cm, wysoko¶æ otworu rewizyjnego 0 cm. £ó¿ko mo¿e byæ u¿ywane w dowolnej pozycji - nie trzeba go obni¿aæ id±c spaæ - u nas ³ó¿ko ca³y czas znajduje siê w jednej po¶redniej pozycji, w której wysoko¶æ otworu rewizyjnego wynosi 24 cm. Taka wysoko¶æ pozwala mi na dostêp do pude³ w gara¿u z wnêtrza kampera i przy tej wysoko¶ci krzes³a turystyczne transportowane s± w pozycji pionowej.

MILU¦ - 2020-05-13, 21:56

marcincin napisa³/a:
.....Taka wysoko¶æ pozwala mi na dostêp do pude³ w gara¿u z wnêtrza kampera i przy tej wysoko¶ci krzes³a turystyczne transportowane s± w pozycji pionowej.


A jak wyglada mo¿liwo¶æ przewozu rowerów ? Wchodz± bez demonta¿u ? Wejd± trzy ? :-P
Rozwa¿am w przysz³o¶ci zmiane mojego ale warunkiem jest du¿y gara¿ z mo¿liwo¶cia przewozu rowerów . Czy producent w gara¿u dodaje uchwyty w wyposa¿eniu ?

marcincin - 2020-05-13, 22:10

MILU¦ napisa³/a:
marcincin napisa³/a:
.....Taka wysoko¶æ pozwala mi na dostêp do pude³ w gara¿u z wnêtrza kampera i przy tej wysoko¶ci krzes³a turystyczne transportowane s± w pozycji pionowej.


A jak wyglada mo¿liwo¶æ przewozu rowerów ? Wchodz± bez demonta¿u ? Wejd± trzy ? :-P
Rozwa¿am w przysz³o¶ci zmiane mojego ale warunkiem jest du¿y gara¿ z mo¿liwo¶cia przewozu rowerów . Czy producent w gara¿u dodaje uchwyty w wyposa¿eniu ?


Przy 125 cm wysoko¶ci gara¿u rowery zmieszcz± siê bez demonta¿u - dwa na pewno. Z trzecim mo¿e byæ problem na szeroko¶ci - pod³oga gara¿u nie jest równa, czê¶æ nad ram± samochodu jest wy¿sza o ok 15 cm. Wszystko zale¿y od typu roweru. Producent dostarczy³ szynê z regulowanymi uchwytami - szyna jest zamontowana na prze³amaniu pod³ogi przy ramie. Do stabilnego osadzenia rowerów tak± sam± szyn± trzeba zamontowaæ z drugiej strony, lub pobawiæ siê w uchwyty rowerowe dokrêcone do pod³ogi - pamiêtam, ¿e Joko co¶ takiego zrobi³ dla swoich rowerów.
Ja akurat w transporcie demontujê ko³a w moich rowerach - wiêcej przestrzeni zostaje w gara¿u na inne rzeczy, a monta¿ kó³ ze sztywnymi osiami to przys³owiowa chwila.

MILU¦ - 2020-05-13, 22:25

No to po Twoich uwagach Benimar awansowa³ w moim rankingu :bigok
Serdeczne dziêki :piwo:

Bania - 2020-06-22, 18:41

Witam,
Jestem na etapie oczekiwania na przyjazd 442. Chcia³em dobraæ akumulator do czê¶ci mieszkalnej. Mam ogromn± pro¶bê czy móg³by¶ zmierzyæ skrzyniê pod siedzeniem jaki wymiar akumulatora tam wejdzie? Sprzedawca mówi ¿e max 35 d³ugi na 19 wysoki. Ciê¿ko jest dobraæ co¶ o wiêkszej pojemno¶ci ¿eby tam pasowa³o dlatego potrzebny jest mi dok³adny wymiar do milimetra ¿eby klapa siê zamknê³a. Niestety nie stoi obecnie ¿aden nowy na salonie ani nie znalaz³em info w specyfikacji.

marcincin - 2020-06-22, 21:50

Bania napisa³/a:
Witam,
Jestem na etapie oczekiwania na przyjazd 442. Chcia³em dobraæ akumulator do czê¶ci mieszkalnej. Mam ogromn± pro¶bê czy móg³by¶ zmierzyæ skrzyniê pod siedzeniem jaki wymiar akumulatora tam wejdzie? Sprzedawca mówi ¿e max 35 d³ugi na 19 wysoki. Ciê¿ko jest dobraæ co¶ o wiêkszej pojemno¶ci ¿eby tam pasowa³o dlatego potrzebny jest mi dok³adny wymiar do milimetra ¿eby klapa siê zamknê³a. Niestety nie stoi obecnie ¿aden nowy na salonie ani nie znalaz³em info w specyfikacji.


18.5 x 36.5 x 12 (sz x dl x wys). Mój obecny 90Ah ma wysoko¶æ ok 17cm. 19 wejdzie na styk. Zawsze mo¿na skrzynkê usun±æ i zamiast niej daæ co¶ pod sam akumulator. Bez skrzynki mo¿na pokombinowaæ z d³u¿szym aku, ale bez demonta¿u siedzenia to nie mogê sprawdziæ ile jest zapasu. Nie rozumiem o jakiej klapie napisa³e¶. Aku nie jest zamykany od góry - ograniczeniem jest wysoko¶æ obrotnicy siedzenia.

Bania - 2020-06-23, 11:31

12cm wysoko¶ci ? to absurdalnie ma³o, 19 to jeszcze siê zgodzê.
Generalnie jest straszny problem z kupnem akumulatora wiêkszego ni¿ 100Ah (a nawet z tymi jest problem).
Postanowili¶my postawiæ na LiFePO4 ze wzglêdu na wagê po 442 ma dosyæ du¿± masê a wyposa¿ony w klimê, automat, zawieszenie, solary, baga¿niki rowerowe, przetwornice itp, itd... W zasadzie trzeba by jechaæ w pojedynkê ¿eby zmie¶ciæ siê w 3,5T.
Niestety wszystkie aku 100, 120, 140... s± albo z wysokie albo za d³ugie. Nie wiem jaki spryciarz przemy¶la³ t± lokalizacjê na aku ale jest to trochê irytuj±ce, ¿e trzeba demolowaæ kampera ¿eby za³o¿yæ podstawowe akcesorium jakim jest akumulator pok³adowy. Swoj± drog± to jak przysz³o do wyboru szczegó³ów wyposa¿enia by³em w ciê¿kim szoku, ¿e producent w najwy¿ej konfiguracji pojazdu ³±cznie z fabrycznym solarem na dachu nie daje akumulatora pok³adowego. Co w takim razie ma zasilaæ ten pakietowy solar, akumulator silnikowy ?
Koniec koñców dystrybutor Benimara z TG zamówi³ akumulatory z Chin pod wymiar 120Ah. Có¿ to bêdzie zobaczymy...
Chyba rozmineli¶my siê z miejscem monta¿u :) Ja my¶la³em o pok³adowym w czê¶ci mieszkalnej pod "5" fotelem pasa¿era gdzie modyfikuje siê kanapê. My¶la³em, ze to jest miejsce fabryczne nie pod fotelem pasa¿era z przodu (tam mniemam, ¿e jest aku silnikowe).
Dziêkujê za odpowied¼

marcincin - 2020-06-23, 21:46

Trochê rozmijamy siê w kwestiach technicznych:
1. Prosi³e¶ o podanie wymiaru skrzynki na dodatkowy aku. Skrzynka ma taki wymiar jak napisa³em. To ¿e ma wysoko¶æ 12 cm nie przeszkadza aby w³o¿yæ do niej wy¿szy aku. Ona nie jest zamykana od góry. Mój aku pok³adowy z niej wystaje i tak to zosta³o zaprojektowane.
2. Aku rozruchowe umieszczone jest pod fotelem kierowcy. Aku pok³adowe pod fotelem pasa¿era. Zmieszcz± siê tam dwa aku 90 Ah o wymiarach 35 x 18.5x 19.
3. Aku pok³adowe (jedno) jest standardowym wyposa¿eniem kampera. Bynajmniej by³o jak ja kupowa³em i nic za to nie p³aci³em.
4.No i pytanie po co Ci dwa ciê¿kie kwasiaki? Jeden z solarem sezon letni ogarnie (przy standardowych odbiornikach). Jak potrzebujesz wiêcej z jaki¶ powodów (jeste¶ do¶wiadczonym kamperowcem i wiesz co potrzebujesz) to LiFePo4. Je¶li Ci siê tylko wydaje, ¿e bêdziesz potrzebowa³ to nie kupuj dwóch. Przekonaj siê najpierw co Ci potrzeba.

Bania - 2020-06-26, 17:57

Witam,
Dziêkujê bardzo za odpowied¼.
Jestem jeszcze zielony a te¿ ciê¿ko rozmawia mi siê o samochodzie który do mnie nie przyszed³.
Od tego roku benimar postanowi³ chyba oszczêdziæ na akumulatorze i w wyposa¿eniu jest tylko silnikowy. Dzwoni³em do dwóch przedstawicieli bo by³em mocno zdziwiony. Do tego ca³y czas by³em przekonany, ¿e miejsce na akumulatory jest w czê¶ci mieszkalnej pod kanapa a nie pod fotelem pasa¿era.
Postanowi³em postawiæ na lifepo4 z kilku powodów. Akumulatory maj± same zalety do tego wa¿± po³owê tego co ¿el czy agm, ilo¶æ cykli, roz³adowanie... Pewnie wszyscy wiedz± o co chodzi.
Problem jest tylko z rozmiarami no lifepo s± raczej wysokie i ciê¿ko dobraæ a wybór niewielki jeszcze na naszym rynku.
Bêdê korzysta³ z kampera w du¿ej mierze zim± przy okazji skiturów
St±d chcia³em mieæ przynajmniej te 150ah ¿eby na weekend starczy³o. W Polsce s³oñce o tej porze roku jak na lekarstwo.
Planuje równie¿ 2x170 solary. Warto ³adowaæ w regulator victrona czy to tylko gad¿et? Ka¿dy ma obs³uguje akumulatory lifepo?

marcincin - 2020-06-28, 00:21

Co do victrona to nie doradzê - nie u¿ywa³em. Co do innych - trzeba specyfikacjê techniczn± zabaczyæ, wiêkszo¶æ sterowników MPPT obs³uguje lifepo4, ale pewnie nie wszystkie.
Poczytaj w±tek ¦wistaka o lifepo4 - tam jest spora dawka wiedzy na ten temat. W naszym przypadku (nowe fordy) jest pewien problem - alternator w fazie wyrównywania cel podaje napiêcie ponad 15V co mo¿e doprowadziæ do uszkodzenia akumulatora. Bez zabezpieczenia napiêciowego i pr±dowego (je¶li sterownik aku takich nie posiada) u¿ywanie lifepo4 mo¿e okazaæ siê kosztowne. Warto znaæ ograniczenia zwi±zane z technologi± - np aku lifepo4 nie mo¿na ³adowaæ w ujemnych temperaturach, co przy planowaniu zimowych wyjazdów mo¿e generowaæ pewne problemy (ogrzanie aku przed ³adowaniem). Lifepo4 jest fajny, ale wymaga prawid³owej obs³ugi.

Kondziorro - 2022-10-23, 12:13

W moim Tessoro 442 w gara¿u mieszczê 3 standardowych rozmiarów mtb, w jednym skrêcam kierownicê.
MILU¦ - 2022-10-23, 13:24

To jednak mój dwudziestoletni wielb³±d ma wiêkszy gara¿ :-P
Wk³adam cztery bez obracania kierownic :mrgreen:

Tylko to sporadyczne extremum ; normalnie jad± dwa + kajak + SUP :-P

LukF - 2022-10-23, 15:18

MILU¦ napisa³/a:

Wk³adam cztery bez obracania kierownic :mrgreen:



Twoje nie s± MTB :mrgreen:

Kondziorro - 2022-10-25, 12:15

W szafie by³a tylko jedna pó³ka i dr±¿ek na wieszaki, dorobi³em dwie dodatkowe pó³ki a dr±¿ek przenios³em nizej aby dalej s³u¿y³ do wieszania ubrañ.
Kondziorro - 2022-11-07, 20:48

marcincin napisa³/a:
I jeszcze jeden patent - zas³ona zimowa kabiny. Uszyli¶my (zlecili¶my uszycie) z grubego materia³u zas³ony o wy miarach 180x350. Sprawdzi³a siê na tegorocznym wyje¼dzie. Zas³ona na zdjêciu nie jest dobrze naci±gniêta - to by³o zdjêcie pogl±dowe dla ¿ony jak j± przymierza³em pierwszy raz. W normalnym u¿ytkowaniu nie ma takich falbanek jak na za³±czonym zdjêciu. Docelowo pewnie zakupiê profesjonaln± os³onê zewnêtrzn± na okna, drzwi i komorê silnika. Ta zas³ona sprawdza siê na krótkich postojach - jednorazowy nocleg pod stokiem, czy nocleg gdzie¶ w drodze.


Zastanawiam siê nad tak± kotar± chroni±c± czê¶æ mieszkaln± przed wych³adzaniem. Z jakiego¶ materia³u najlepiej uszyæ?

marcincin - 2022-11-08, 17:07

Materia³ kupili¶my w leroy'u - by³ ciêty z beli z tego co pamiêtam - oryginalne zastosowanie to zas³ony pokojowe. Materia³ z drugiej strony jest "podgumowany" - nie przepuszcza ¶wiat³a i powietrza - dobrze sprawdza siê jako membrana izoluj±ca czê¶æ zimn± od czê¶ci mieszkalnej.
thelv - 2023-04-15, 07:22

marcincin napisa³/a:
Bania napisa³/a:
Witam,
Jestem na etapie oczekiwania na przyjazd 442. Chcia³em dobraæ akumulator do czê¶ci mieszkalnej. Mam ogromn± pro¶bê czy móg³by¶ zmierzyæ skrzyniê pod siedzeniem jaki wymiar akumulatora tam wejdzie? Sprzedawca mówi ¿e max 35 d³ugi na 19 wysoki. Ciê¿ko jest dobraæ co¶ o wiêkszej pojemno¶ci ¿eby tam pasowa³o dlatego potrzebny jest mi dok³adny wymiar do milimetra ¿eby klapa siê zamknê³a. Niestety nie stoi obecnie ¿aden nowy na salonie ani nie znalaz³em info w specyfikacji.


18.5 x 36.5 x 12 (sz x dl x wys). Mój obecny 90Ah ma wysoko¶æ ok 17cm. 19 wejdzie na styk. Zawsze mo¿na skrzynkê usun±æ i zamiast niej daæ co¶ pod sam akumulator. Bez skrzynki mo¿na pokombinowaæ z d³u¿szym aku, ale bez demonta¿u siedzenia to nie mogê sprawdziæ ile jest zapasu. Nie rozumiem o jakiej klapie napisa³e¶. Aku nie jest zamykany od góry - ograniczeniem jest wysoko¶æ obrotnicy siedzenia.


A czy ma znaczenie czy plus bêdzie z lewej czy z prawej strony akumulatora? Rozwa¿am zakup poni¿szego Lifepo4, ale na kampera jeszcze czekam i nie mam jak sprawdziæ mo¿liwego pod³±czenia?
https://carbonzorro.com/pl/products/100ah-akumulator-lifepo4-12-8v-ultimatron-1322.html

WaldekR - 2023-04-15, 08:58

Je¿eli przewody przy³±czeniowe s± z zapasem aby mo¿na by³o je zamieniæ miejscami to ¿aden problem. W Twojej sytuacji tego nie sprawdzisz dok±d domek nie dojedzie.
orkaaa - 2023-04-15, 09:26

Teoretycznie nie ma znaczenia jak stoi akumulator / lifepo4/. Podstawowe pytanie jest inne. Jak id± oryginalne kable, i czy s± na tyle d³ugie by za³o¿one na krzy¿ wystarczy³y.
Nie my¶l tyko czy siê tam zmie¶ci. Musisz okre¶liæ, po co Ci ten akumulator i jakie planujesz urz±dzenia elektryczne. Czy bêdziesz mia³ ³adowarkê dc dc czy planujesz przetwornicê itd.
To wszystko wa¿ne od samego pocz±tku bo mo¿e warto od razu przed³u¿yæ przewody zasilaj±ce. I jeszcze jedno nie ma sensu kupowaæ 100 Ah. Ma³o pr±du i kiepskie bardzo parametry. Wskazany przez Ciebie model /20 A wej¶cia/, bez ³adowarki dc dc nie bêdzie ³adowany przez alternator. Z kolei pr±d wyj¶cia 50 A uniemo¿liwia w praktyce zastosowanie mocniejszej przetwornicy. Za te pieni±dze mo¿na samemu z³o¿yæ ca³y akumulator pod wymiar albo do³o¿yæ kasy kupiæ 200 Ah z mocnym bms i zmieniæ miejsce akumulatora przed³u¿aj±c przewody zasilaj±ce.

thelv - 2023-04-15, 21:09

dziêki za porady; nie mam kompetencji ani czasu ¿eby budowaæ sobie samemu akumulator; szukam akumulatora lekkiego do typowego zastosowania w alkowie (pompa wody, o¶wietlenie led, ³±dowanie USB, mo¿e dokupiê przetwornice ¿eby ³adowaæ laptopa, mo¿e wstawiê wtedy ekspres do kawy o mocy 1450W);
jako laik rozumiem opis tego aku, ¿e daje 1920 W mocy ci±g³ej to powinno wystarczyæ do tego co napisa³em powy¿ej;
dla mnie g³ówna zaleta tego aku to jego masa nieca³e 13 kg;
nie rozumiem dlaczego nowoczesny energoblok nie zapewni ³adowania tego aku z alternatora?

orkaaa - 2023-04-15, 23:02

Po pierwsze . Twój bms przyjmuje max 50 A. Alternator daje np 60 A. Wówczas bms odcina ³adowanie.
Po drugie. Je¿eli masz inteligentny alternator to on po na³adowaniu samochodowego automatycznie ogranicza dalsze ³adowanie czyli w praktyce nie ma ³adowania z alternatora. Nie wiem czy Twój energoblok ma ³adowarkê dc dc. Raczej w±tpiê bo gdyby mia³ to fabrycznie wsadzaliby lifepo4. Niektórzy producenci dorzucaj± ³adowarki dc dc i tu trzeba znaæ jej parametry.
¬le obliczy³e¶ moc pr±du z Twojego akumulatora. 100 A to max 1200 wat i to chwilowo. Zaraz po tym bms odetnie zasilanie. Wiêc zapomnij o ekspresie. Dlatego sugestia kupuj 200 A z dobrym bms 100/200 do³o¿ysz grube przewody na przed³u¿enie zasilania i wsad¼ go w doln± szafkê. Kupisz przetwornice 2000/4000 pe³ny sinus i wówczas poci±gnie ekspres, suszarkê do w³osów itd. Mnie tez siê na pocz±tku wydawa³o ¿e kwas wystarczy i wszystko na 12 V. Ale apetyt rós³ i na szczê¶cie sam sk³ada³em lifepo4 wiêc mog³em dowolnie wymieniaæ podzespo³y pod nowe elektryczne potrzeby.

rjas - 2023-04-16, 21:34

thelv napisa³/a:
ale na kampera jeszcze czekam i nie mam jak sprawdziæ mo¿liwego pod³±czenia?

Podaj na jakim podwoziu bêdzie Twój kamper i jaka zabudowa i na pewno kto¶ podpowie jak z kablami.

marcincin - 2023-04-16, 23:56

thelv napisa³/a:

A czy ma znaczenie czy plus bêdzie z lewej czy z prawej strony akumulatora? Rozwa¿am zakup poni¿szego Lifepo4, ale na kampera jeszcze czekam i nie mam jak sprawdziæ mo¿liwego pod³±czenia?
https://carbonzorro.com/pl/products/100ah-akumulator-lifepo4-12-8v-ultimatron-1322.html


W fordach pod siedzeniem pasa¿era mieszcz± siê dwa akumulatory 95Ah (ja mia³em dwie osobne plastikowe skrzynki - jedna by³a zajêta przez akumulator kwasowy - druga pusta na dodatkowy akumulator - otrzyma³em w pakiecie zimowym dodatkowe przewody po³aczeniowe do drugiego akumulatora. Po zakupie LiFePO4 z dwóch skrzynek zrobi³em jedn± (wyci±³em przylegaj±ce boki i po³o¿y³em akumulator na boku poniewa¿ by³ wy¿szy od kwasowego i pionowo mi siê nie mie¶ci³. K³ad±c akumulator na boku nie ma znaczenia jak s± roz³o¿one plus i minus - zawsze mo¿na go obróciæ i po³o¿yæ na drugim boku.

orkaaa napisa³/a:

Po pierwsze . Twój bms przyjmuje max 50 A. Alternator daje np 60 A. Wówczas bms odcina ³adowanie.
Po drugie. Je¿eli masz inteligentny alternator to on po na³adowaniu samochodowego automatycznie ogranicza dalsze ³adowanie czyli w praktyce nie ma ³adowania z alternatora. Nie wiem czy Twój energoblok ma ³adowarkê dc dc. Raczej w±tpiê bo gdyby mia³ to fabrycznie wsadzaliby lifepo4. Niektórzy producenci dorzucaj± ³adowarki dc dc i tu trzeba znaæ jej parametry.
¬le obliczy³e¶ moc pr±du z Twojego akumulatora. 100 A to max 1200 wat i to chwilowo. Zaraz po tym bms odetnie zasilanie. Wiêc zapomnij o ekspresie. Dlatego sugestia kupuj 200 A z dobrym bms 100/200 do³o¿ysz grube przewody na przed³u¿enie zasilania i wsad¼ go w doln± szafkê. Kupisz przetwornice 2000/4000 pe³ny sinus i wówczas poci±gnie ekspres, suszarkê do w³osów itd. Mnie tez siê na pocz±tku wydawa³o ¿e kwas wystarczy i wszystko na 12 V. Ale apetyt rós³ i na szczê¶cie sam sk³ada³em lifepo4 wiêc mog³em dowolnie wymieniaæ podzespo³y pod nowe elektryczne potrzeby.


Orkaa a gdzie Ty wyczyta³e¶, ¿e akumulator z linka ma ograniczenie na pr±d wyj¶ciowy do 50A? Ja nie znalaz³em takiej informacji. Jest okre¶lona moc ci±g³a 1920 W co daje 150A - wiêc ekspres 1500W powinien poci±gn±æ.

Pr±d ³adowania mo¿na ograniczyæ dodatkow± link± za kilkana¶cie PLN (odpowiednio dobran±) - ja ograniczy³em do max 30A - dodaj± takie ograniczenie BMS nie bêdzie odcina³ przy ³adowaniu. Inteligentny alternator mo¿e mieæ znaczenie - tutaj bez danych "widelca" nic nie doradzê.

Je¶li planujesz zimowe kamperowanie to ja bym jednak poszuka³ wiêksze aku - 150-200Ah. Na letnie wyjazdy bez bez jaki¶ du¿ych odbiorników 100Ah wystarczy, ale jak planujesz w przysz³o¶ci ³adowaæ np rowery elektryczne to 150-200 jest dobrym wyborem - wszystko zale¿y od tego z jakich odbiorników bêdziesz korzysta³.

Komplecik - 2023-04-17, 06:25

Tu masz lifepo4 o ma³ych wymiarach, standardowo wk³adaj± bms 120A je¶li poprosisz mog± zamontowaæ wiêkszy, akumulator zbli¿onych wymiarami do kwasiakow powinien wej¶æ w jego miejsce, s³upki + - umieszczone z jednego boku


https://www.olx.pl/d/ofer...D5-IDSy7Ka.html

Kondziorro - 2024-02-19, 20:32

Hej. W Benimarach wersji NK jest montowany fabrycznie panel 140W. Ma kto¶ pe³n± specyfikacje tego panela? Chcê zamontowaæ drugi taki ale fachowiec który ma to montowaæ powiedzia³ ze musi znaæ pe³n± specyfikacje bo nie wie czy fabrycznie montowany w Benimarze kontroler Redac obs³uzy dwa panele.
suzu4x4 - 2024-02-21, 18:05

Kondziorro napisa³/a:
Hej. W Benimarach wersji NK jest montowany fabrycznie panel 140W. Ma kto¶ pe³n± specyfikacje tego panela? Chcê zamontowaæ drugi taki ale fachowiec który ma to montowaæ powiedzia³ ze musi znaæ pe³n± specyfikacje bo nie wie czy fabrycznie montowany w Benimarze kontroler Redac obs³uzy dwa panele.


a jak± masz gwarancje ¿e nasze panele maj± tak± sam± specyfikacjê jak Twój ? Producent móg³ co¶ pozmieniaæ w trakcie produkcji w zale¿no¶ci od dostêpno¶ci. Je¶li mnie pamiêæ nie myli to od do³u panelu jest naklejka z parametrami , trzeba wsun±æ telefon pomiêdzy dach i panel i zrobiæ zdjêcie tej naklejki powinno siê udaæ.
Je¶li nie znajdziesz to mogê poszukaæ u siebie .

Je¿eli masz takiego samego Redarca jak mój (BCDC1240) to obs³u¿y nawet cztery takie panele bo ma limit 600W . Wszystko jest opisane dok³adnie w dokumentacji któr± mo¿na pobraæ ze strony producenta :

https://www.redarcelectro...battery-charger

trzeba pamiêtaæ ¿e producent REDARCA zaleca równoleg³e pod³±czenie paneli , ja chcia³em mieæ panele pod³±czone szeregowo i z tego wzglêdu kupi³em VICTRONA i panele ³aduj± mi przez VICTRONA a przez REDARCA tylko alternator , zwiêkszy³em przez to moc ³adowania co pozwala szybciej ³adowaæ aku LiFePo4 .
Dodatkowo VICTRON ma ³±czno¶æ BT i aplikacje w której mogê przegl±daæ parametry i statystyki ³adowania ;)

Kondziorro - 2024-02-23, 22:19

Dziêkujê za poradê. Jak bede mia³ mo¿liwo¶æ to spróbuje zrobiæ zdjêcie tej nalepki na spodzie panelu. Mój redac to BCDC1240 a pytam o specyfikaje panelu bo cz³owiek który ma mi montowaæ drugi powiedzia³ ¿e ³±czne napiêcie obydwu paneli nie mo¿e przekroczyæ 40a.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group