Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - Zmiany konstrukcyjne - Legalizacja zmian

Ducaciak - 2019-08-19, 11:29
Temat postu: Zmiany konstrukcyjne - Legalizacja zmian
dzień dobry
Postanowiłem stworzyć nowy Temat dotyczący legalizacji zmian konstrukcyjnych w przerabianych busach na campery.

Temat Diagnostów i liczby życzeń dotyczących listy dokumentów potrzebnych do przerejestrowania pojazdu z CIĘŻAROWY na OSOBOWY lub Specjalny Kempingowy jest jak rzeka. Co diagnosta to inny zestaw lub ogólnie brak zgody na akceptacje zmian.

Osoby, które w ostatnim czasie przeprowadzały takie zmiany i udało im się uzyskać wpis Specjalny Kempingowy bardzo proszę o podanie województwa w którym dokonywali zmian oraz listy dokumentów / zezwoleń etc. które były niezbędne do zakwalifikowania pojazdu jako Kempingowy.
Proszę również o wskazanie Stacji Diagnostycznej w która dokonała Badania Technicznego i wydała odpowiedni dokument.

Powyższe pomoże wielu osobom planującym budowę campera lub już budującym własnego campera.

Mam nadzieję, że dzięki Waszym informacją okaże się, że jest choć kilka stacji w Polsce które po ludzku podchodzą do budowy własnych Camperów.

Pozdrawiam.

Bim - 2019-08-19, 11:54

Cytat:
, że dzięki Waszym informacją okaże się, że jest choć kilka stacji w Polsce które


Uprzejmie donoszę :diabelski_usmiech 8-)

Ducaciak - 2019-08-19, 12:05

poniżej link do Forum Diagnostów :)
można sobie poczytać jak zrobić żeby nie zrobić :
https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/14550-zwi%C4%99kszenie-liczby-miejsc-w-specjalnym-kempingowym/

Bronek - 2019-08-19, 12:10

Jeżeli Prawo zezwala a reprezentant Państwa w pewnym sensie strażnik tego Prawa odmawia, bo go nie zna. To dlaczego nikt nie skarży takiego Diagnosty itp?
Jakie są powody, że ludzie jak barany dają pomiatać sobą?
Wina Prawa?. Diagnosty? Czy może szukania furtki? Czy naginania przepisów?

Jeśli jestem pewny swego, to Zakład Z CERTYFIKATEM nie ma prawa mi odmówić. Inaczej takie uprawnienia się nie należą. Jak siebie nie szanujemy, to trzeba się nachodzić po łasce. I bardzo dobrze, to selekcja naturalna.
Chyba, że jest coś na rzeczy? Czyli po naszemu.

Ducaciak - 2019-08-19, 12:13

Małopolska
https://zabudowabusa-hitbus.pl/

koszt uzyskania wszystkich kwitów od 3500zł. trzeba przywieźć samochód na kilka dni w celu dokonania opinii.

amples - 2019-08-19, 14:30

Ducaciak napisał/a:
uzyskania wszystkich kwitów od 3500zł.

Oni robią zmiany z ciężarowy na osobowy z dołożeniem miejsc , w którym to przypadku prawo zostało obostrzone ,
Przy zmianie na spec. kempingowy te obostrzenia przepisów nie obowiązują ,

Było nie raz pisane:
1 Oświadczenie o przebudowie od PKD 45.20Z
2 wyciąg z krs owego PKD 45.20Z.
3 ewentualnie można zrobić opinie rzeczoznawcy (dupochron dla diagnosty)
4 dodatkowy przegląd na zmiany konstrukcyjne Oskp.
Do wydziału komunikacji .
Na dzień dzisiejszy Pl. prawo nie wymaga nić więcej.

Diagnoście za 82zł nie chce się wypełniać formularzy i brać na klatę odpowiedzialność ,
dlatego wymyślają-utrudniają by spławić petenta . :spoko

Ducaciak - 2019-08-19, 15:18

ok super napisz więc jaka stacja Ci to potwierdziła.
amples - 2019-08-19, 16:27

Ducaciak napisał/a:
jaka stacja Ci to potwierdziła

A nie chcesz wiedzieć jakim trunkiem go zmiękczyłem :?: :diabelski_usmiech
(Słowa diagnosty: w tym czasie zrobię 2 zwykłe przeglądy )

Ducaciak - 2019-08-19, 18:52

dla czytających ten post, to co napisałeś nie jest zbyt pomocne , bo znaczy że nie udało sie przeprowadzić przeglądu na "legalu".
Bim - 2019-08-19, 18:58

Ducaciak napisał/a:
dla czytających ten post, to co napisałeś nie jest zbyt pomocne , bo znaczy że nie udało sie przeprowadzić przeglądu na "legalu".


"Uprzejmie donoszę" ,że amples wprowadza cię w kanał :mrgreen: :mrgreen:

Ducaciak - 2019-08-19, 19:01

merytoryczny kanał :)
Bim - 2019-08-19, 19:18

Ducaciak napisał/a:
merytoryczny kanał

a czego ty oczekujesz masz podane wszystko o "rodo"ty słyszał?

amples - 2019-08-19, 19:18

Ducaciak napisał/a:
przeprowadzić przeglądu na "legalu"
Jak najbardziej na legalu . :spoko
Zanęcasz rybę i gdy ją złowisz to jest nielegalne :?: :diabelski_usmiech

reaven22 - 2019-08-19, 20:33

Ducaciak napisał/a:
dla czytających ten post, to co napisałeś nie jest zbyt pomocne , bo znaczy że nie udało sie przeprowadzić przeglądu na "legalu".


Całkiem na legalu bez wspomagaczy pojechałem na przegląd z oświadczeniem, i kwitkiem ze złomu z wagą pojazdu (nie było to konieczne) , i to były jedyne dokumenty.
Na przeglądzie diagnosta zrobił zdjęcia, pomierzył auto bo mu brakowało jakichś wymiarów w papierach i tyle. Wystawił kwity z którymi w WK zmienili mi na specjalny kempingowy z 5 miejscami zamiast 3.

Cała operacja miała miejsce rok temu.

Milki - 2019-09-11, 20:33

reaven22 napisał/a:
Ducaciak napisał/a:
dla czytających ten post, to co napisałeś nie jest zbyt pomocne , bo znaczy że nie udało sie przeprowadzić przeglądu na "legalu".


Całkiem na legalu bez wspomagaczy pojechałem na przegląd z oświadczeniem, i kwitkiem ze złomu z wagą pojazdu (nie było to konieczne) , i to były jedyne dokumenty.
Na przeglądzie diagnosta zrobił zdjęcia, pomierzył auto bo mu brakowało jakichś wymiarów w papierach i tyle. Wystawił kwity z którymi w WK zmienili mi na specjalny kempingowy z 5 miejscami zamiast 3.

Cała operacja miała miejsce rok temu.

Cytuje w całości bo uwierzyć nie mogę że tak może być i da się i bez załącznika itd.
Skąd Ty mieszkasz?
Daj namiar na tę stacje lub diagnostę! Może jeszcze żyje?
Plisss....

Kajzer_S - 2019-09-12, 06:23

Przyłączam się do prośby :) . Ja ostatnio na OSKP dowiedziałem się, że jeśli będę miał pismo z Fiata, że mój VIN był homologowany z możliwością dołożenia siedzeń (czyli że ma fabryczne punkty mocowania) to klepną zwiększenie ilości miejsc bez problemu i rzeczoznawcy... Nie wiem jak takie punkty powinny wyglądać od spodu auta, ale wątpię żebym je miał :(
amples - 2019-09-12, 06:46

Kajzer_S napisał/a:
że jeśli będę miał pismo z Fiata, że mój VIN był homologowany z możliwością
A podstawę prawną tego żądania przedstawił , :?: :wyszczerzony:
Nie ,
nie ma takiej która dotyczyła by spec. kempingowych , :diabelski_usmiech

Kajzer_S - 2019-09-12, 07:51

amples napisał/a:
Kajzer_S napisał/a:
że jeśli będę miał pismo z Fiata, że mój VIN był homologowany z możliwością
A podstawę prawną tego żądania przedstawił , :?: :wyszczerzony:
Nie ,
nie ma takiej która dotyczyła by spec. kempingowych , :diabelski_usmiech


Akurat co do zmian na specjalny kempingowy nie ma problemu, ale zwiększanie ilości miejsc już tak. Stwierdził że zabezpieczają się w ten sposób. Jest na końcu legalizacji zmian więc w razie czego on odpowiada... Dodał, że wyższe instancje czasem kontrolują u nich dokumentacje np takich zmian i dlatego łatwiej zmiany robić na wioskach gdzie tak nie są pilnowani...

bert - 2019-09-12, 08:50

samo przerejestrowanie (przegląd potwierdzający spełnienie wymogów dla spec kemping) to żadem problem. Ćwiczyłem zaczynając od małego LR Discovery I w fabrycznym obrysie przez LR 110 ze zmiana obrysu dalej przez iveco 4010 z obniżeniem DMC z 4200 na 3500 i dalej z ciężarowym 9016 i zmianą ilości miejsc siedzących (fakt w dół z 9 na 6) W żadnym tym przypadku nie miałem odmowy, trochę stękania było z obniżeniem DMC (w 4010) ale kwit z Iveco Polska, że te modele były homologowane na 3500, 4200 i 5100 zamknął problem.
Żaden diagnosta nie będzie poruszał się poza prawem bo po co, ma stracić uprawnienia więc i chlebek z masełkiem. Wcale mnie nie dziwi ich postawa. Niemniej to działa również w drugą stronę, jeżeli nie usiłujesz naciągnąć prawa diagnosta bez wyraźnej przyczyny nie może ci powiedzieć że: mirabelki są tam za płotem a szczaw kawałek dalej

Przygotuj auto zgodnie z prawem, jedź na stację a jak odmówią to zarządaj pisemnego uzasadnienia i podstawy prawnej... ale żeby tak to musisz być w pełni OK

amples - 2019-09-12, 09:35

Kajzer_S napisał/a:
ale zwiększanie ilości miejsc już tak
Ale ustawa dotycząca zwiększenia ilości miejsc , oryginalnych punktów mocowania , czy też badań pimotow itd . dotyczy innych kategorii , nie kempingowych :spoko
Milki - 2019-09-12, 11:07

Czyli wychodzi na to że aby nie wtopić trzeba PRZED zakupem dogadać sie na stacji diagnostycznej czego sobie jaśnie wielmożny Pan diagnosta życzy i w uzgodnieniu z nim zrobić zmiany w budzie :evil:
Bo potem to co z tego że masz rację i nie ma podstawy żeby odmówić ale będziesz się bujał bo niepotrzebnie problemy może wymyślać i utrudniać.

Z tymi siedzeniami to pewnie fisiują przez te wypadki gdzie po 20 osób wozili na ławkach z desek :zastrzelic

A masz gdzieś dane do tych wymogów na campingowy?

amples - 2019-09-12, 13:19

Cytat:
wymogów na campingowy?

Gdzieś jest na forum
W skrócie :
Auto aby spełniało wymagania polskiego prawa pozwalające zakwalifikować je jako pojazd specjalny – kempingowy musi spełniać następujące wymogi
zbudowany w taki sposób, aby służył jako miejsce mieszkalne, zawierający co najmniej następujące wyposażenie:
— siedzenia i stolik,
— miejsca do spania, które mogą powstawać z siedzeń,
— urządzenia kuchenne, oraz
— szafki
Wyposażenie to jest umocowane trwale w przedziale mieszkalnym; stolik może być jednak zbudowany tak, aby łatwo można go było zdemontować.

Murek25 - 2019-09-12, 19:25

Od kilku dni szukam w internecie odpowiedzi, a także jeźdzę po wszystkich Okręgówkach. Znalazłem jednego faceta, w porzadku dla którego nie ma problemu aby zmienić na specjalny kempingowy.
Poznań, ul. Obodrzycka 73. OSKP Iveco.

Lecz mam tutaj do Was pytanie, czy jest REALNA szansa na to aby z dostawczaka (Fiat Ducato ok. 2010r.) dorobić dwa fotele zza kierowcą? I zmienić z TRZECH na PIĘĆ osób aby to było normalne i legalne? Jeżeli tak, to jak i gdzie? Jeżeli nie, to czemu i jaka jest inna opcja?
Rodzina pięcioosobowa, więc no musimy mieć pięć foteli.

amples - 2019-09-12, 19:58

Murek25 napisał/a:
dorobić dwa fotele zza kierowcą? I zmienić z TRZECH na PIĘĆ osób aby to było normalne i legalne?
Jeśli znalazłeś faceta
Murek25 napisał/a:
w porzadku dla którego nie ma problemu aby zmienić na specjalny kempingowy.
to co ,nie poinformował cie że podczas tej procedury można zmienić ilość miejsc , :szeroki_usmiech
Murek25 - 2019-09-12, 20:16

amples napisał/a:
Murek25 napisał/a:
dorobić dwa fotele zza kierowcą? I zmienić z TRZECH na PIĘĆ osób aby to było normalne i legalne?
Jeśli znalazłeś faceta
Murek25 napisał/a:
w porzadku dla którego nie ma problemu aby zmienić na specjalny kempingowy.
to co ,nie poinformował cie że podczas tej procedury można zmienić ilość miejsc , :szeroki_usmiech


Poinformował, że za bardzo nie ma na to szans. Jedyną opcją jest znaleźć profesjonalne firmy, które mają sposoby by domontować takiego dwa fotele. Dlatego też szukam jakiejkolwiek pomocy w tym zakresie :D

amples - 2019-09-12, 20:24

Murek25 napisał/a:
jest znaleźć profesjonalne firmy,
Ustawodawca nadał uprawnienia na zmiany konstrukcyjne-przeznaczenia PKD 45.20Z . (nie seryjna produkcja)
Inaczej sprawa ma się po 16r. , ale w ciężarowych i osobowych ,

Murek25 - 2019-09-12, 20:38

amples napisał/a:
Murek25 napisał/a:
jest znaleźć profesjonalne firmy,
Ustawodawca nadał uprawnienia na zmiany konstrukcyjne-przeznaczenia PKD 45.20Z . (nie seryjna produkcja)
Inaczej sprawa ma się po 16r. , ale w ciężarowych i osobowych ,


U mnie problem polega na tym, że wolałbym kupić Ducato w okolicach 2010r. bądź bliźniacze modele aut. Dostawczaka, blaszaka, który pierwotnie jest zarejestrowany na trzy osoby, trzy fotele z przodu. I muszę zrobić dodatkowe dwa fotele zza kierowcą. Ściana grodziowa będzie usunięta. Problem polega na tym, że większość osób mówi mi że nie ma na to szans, aby coś takiego zrobić. Dwa nowe fotele zza kierowcą, gdzie w takim modelu nie ma fabrycznych umiejscowień na śruby do foteli. I szukam odpowiedzi, jak to ogarnąć mimo że wiele osób takie rzeczy robiło, co często widziałem na forum, czy youtube.

Dlatego szukam kogoś, kto ukierunkuje mnie do jakiegoś miejsca, gdzie mi mogą takie fotele zamontować, albo nawet sam zamontuję a numer z PKD ogarnę. Tylko że w okręgówce mi powiedzieli (Czy to prawda, to cholera wie) że dostawczaka z trzech na pięć osób mi nie podniosą.

amples - 2019-09-12, 20:57

Murek25 napisał/a:
Dwa nowe fotele zza kierowcą, gdzie w takim modelu nie ma fabrycznych umiejscowień na śruby do foteli.
Przecież ci napisałem nie dotyczy spec. kamepingowy .
Murek25 napisał/a:
gdzie mi mogą takie fotele zamontować,
Tam gdzie PKD 45.20Z przyłoży wiertarkę .(w miarę rozsądku , bo na ścianie czy suficie nie :diabelski_usmiech )

Diagnosta nie robi zmian , tylko dodatkowe badanie po zmianach ,
zmiany konstrukcyjne robi PKD 45.20Z .
diagnosta ma obowiązek wykonać badanie ,
nie pasuje mu coś , stawia negatyw i pisze dlaczego ,
Nie ma czegoś takiego jak : nie bo nie (często stosowane) :spoko

Murek25 - 2019-09-12, 21:16

amples napisał/a:
Murek25 napisał/a:
Dwa nowe fotele zza kierowcą, gdzie w takim modelu nie ma fabrycznych umiejscowień na śruby do foteli.
Przecież ci napisałem nie dotyczy spec. kamepingowy .
Murek25 napisał/a:
gdzie mi mogą takie fotele zamontować,
Tam gdzie PKD 45.20Z przyłoży wiertarkę .(w miarę rozsądku , bo na ścianie czy suficie nie :diabelski_usmiech )

Diagnosta nie robi zmian , tylko dodatkowe badanie po zmianach ,
zmiany konstrukcyjne robi PKD 45.20Z .
diagnosta ma obowiązek wykonać badanie ,
nie pasuje mu coś , stawia negatyw i pisze dlaczego ,
Nie ma czegoś takiego jak : nie bo nie (często stosowane) :spoko



Czyli reasumując (Bo już późno, a ja mam zlasowany 'musk' od szukania informacji). Jeżeli auto będzie przerejestrowane na specjalny kempingowy, to wtedy na luzie warsztat z PKD 45.20Z może mi dorobić dwa nowe fotele zza kierowcą (Nawet jak tam nie ma fabrycznych umiejscowień na śruby), dostane oświadczenie i na luzie mogę jechać do Okręgówki na badania, plus zmienią mi ilość miejsc z trzech na pięć. Tak?

amples - 2019-09-12, 21:26

Murek25 napisał/a:
Jeżeli auto będzie przerejestrowane na specjalny kempingowy, to wtedy na luzie warsztat z PKD 45.20Z może mi dorobić dwa nowe fotele zza kierowcą

Nie :!:
przy zmianie na kempingowy zwiększasz ilość miejsc .
Jedna procedura ,
a na luzie nie będzie ,
a to przez beton diagnostów .

Murek25 - 2019-09-12, 21:27

amples napisał/a:
Murek25 napisał/a:
Jeżeli auto będzie przerejestrowane na specjalny kempingowy, to wtedy na luzie warsztat z PKD 45.20Z może mi dorobić dwa nowe fotele zza kierowcą

Nie :!:
przy zmianie na kempingowy zwiększasz ilość miejsc .
Jedna procedura ,
a na luzie nie będzie ,
a to przez beton diagnostów .


Kocham Cię, w końcu ktoś to jakoś wyjaśnił. Love Forever!!!! DZIĘKI!

amples - 2019-09-12, 21:32

Murek25 napisał/a:
Kocham Cię,
:oops: :haha:
decumanus - 2019-09-13, 16:27

amples napisał/a:
Murek25 napisał/a:
Dwa nowe fotele zza kierowcą, gdzie w takim modelu nie ma fabrycznych umiejscowień na śruby do foteli.
Przecież ci napisałem nie dotyczy spec. kamepingowy.

Nie ma czegos takiego jak " nie dotyczy specjalnego kampingowego". Pojazd M1 specjalny - fotele montowane w nich musza miec homologacje do takiego samochodu. Poniewaz podloga ducato nigdy nie miala stalych fabrycznych mocowan, i nawet tzw. combi mocowane bylo w dolozonych elementach, to zgodnie z dyrektywa unijna z bodajże 2007 roku, za którą podążać obowiazek ma ustawodastwo poszczegolnych krajow czlonkowskich - żeby zamontowac fotele w drugim rzedzie, powinienes kupic takie z homologacja do Ducato. Da sie. OKBee takie robi. Owszem kosztuja, ale dostajesz homologacje do reki, pokazujesz to wraz z oswiadczeniami ze pozostale instalacje wykonales zgodnie z odpowiednimi normami - sa takie, bylo na forum, sam podawalem. Taka pigule pokazujesz w OSK i ten ledwie piśmienny diagnosta nawet nie pisnie, bo jakby to wszystko chcial weryfikowac to by mu dnia braklo. PKD 45.20Z powinno im na dobra sprawe wystarczyc, bo zaklad ktory ci wystawil ten papier bierze pełną odpowiedzialnosc za nienależycie przeprowadzoną zabudowę.


Brzmi to strasznie, ale wyczerpuje temat. Zaden diagnosta nie moze podwazac mocowania drugiego rzedu foteli wykonanego przez firmę z 45.20Z, z uzyciem homologowanych do tego samochodu systemow. Sprawdza organoleptycznie czy jest tak jak w atescie i na tym koncza sie jego obowiazki.

Przypominam ze Normy nie sa obowiazkowe, ale buduja platforme zrozumienia pomiedzy wami a organem zatwierdzajacym.

Im szybciej to wszystko przelkniecie tym szybciej wroci to na wlasciwy to, gdzie wszyscy znaja swoj zakres praw i obowiązków, bez miejsca na swobodna interpretacje.
Koniec .

Przypominam jeszcze raz. M1Specjalny z niczego nie zwalnia!!! Otwiera dodatkowe wrota montazu elementow nie bedacych czescia oryginalnej homologacji, ale te elementy musza byc tez homologowane!!!

Co sie wyprawia na stacjach to inna rzecz.
Ale jak chcecie zeby ktos odszedl od litery prawa to nigdy nie wiesz czy "ta krowa nie pojdzie w szkode"

amples - 2019-09-13, 17:19

decumanus napisał/a:
M1Specjalny z niczego nie zwalnia!!

W którym momencie pojazd z N1 staje się M1 :?:
PKD 45.20Z ma uprawnienia do zmian konstrukcyjnych , nie do zmiany homologacji (tym samym przeznaczenia)
gdy zacznie dłubać , usunie przegrodę pojazd traci homologację N1
Diagnosta w badaniu dodatkowym ma obowiązek sprawdzić poprawność wykonania (nie zmienia przeznaczenia)
a skoro nie jest to N1 ani M1 , to na jakiej podstawie ma żądać czegoś co dotyczy M1. :?:
(w zasadzie nigdy nie powinien stać się M1 bez homologacji bo ona mówi o przeznaczeniu)
A Polsce dopuszczalne są zmiany konstrukcyjne-przeznaczenia bez homologacji i wtedy jest to ni pies ni wydra (nie M1 ani N1 )

tom-cio - 2019-09-13, 17:23

Decumenus bzdury piszesz

Ustawa zabrania zmiany ilości miejsc w ciężarowym,w osobowym i specjalnym nie.mozna przy jednym zamachu ale to mało która stacja się podejmie,poniewaz przyjeżdżasz ciężarowym.Prosciejndajesz łóżko z Ikei i kran i zlew jedziesz bez grodzi na przegląd ,pan robi zdjęcia w wrzuca je do cepiku.dostajesz specjalny kempingowy a potem montuj siedzenia i na zmianę ilości miejsc z odpisem z swojej dzaialanosci z pkd 45.20z..,żadne homologowane fotele,żaden rzeczoznawca nie jest w Polsce potrzebny.jak będzie próbował odmówić to pros o podstawę prawną na piśmie,ale musi już być specjalnym

decumanus - 2019-09-13, 23:44

tom-cio napisał/a:
Decumenus bzdury piszesz

Ustawa zabrania zmiany ilości miejsc w ciężarowym,w osobowym i specjalnym nie.


Jestes pewny?
"§ 9a. W samochodzie ciężarowym kategorii N1 o nadwoziu rodzaju AB, AC, AF lub BB, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów, mogą być wprowadzone zmiany
konstrukcyjne polegające na zmianie ilości miejsc, jeżeli:
1) liczba miejsc nie przekracza osiem (bez kierowcy) i
2) P - ((M +75) + N x 68) ł N x 68, gdzie:
P - dopuszczalna masa całkowita pojazdu w kg,
M - masa własna pojazdu,
N - liczba miejsc, nie licząc miejsca kierowcy.

Z
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia

A ty na ktora ustawe sie powolujesz?
R

amples - 2019-09-14, 00:27

decumanus napisał/a:
Z
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
Nieaktualne , :szeroki_usmiech
nastąpiły częściowe , niekiedy znaczące zmiany
Poczytaj - poszukaj (tylko 130 stron :diabelski_usmiech ) interesującego cię tematu . Np. TO PO ZMIANACH 2016
decumanus napisał/a:
Przypominam jeszcze raz. M1Specjalny z niczego nie zwalnia!!
Przypominam że:
specjalny kempingowy to kategoria M a nie M1 a to :szeroki_usmiech

5. Pojazdy specjalnego przeznaczenia
5.1. Samochód kempingowy
Kod - SA
Pojazd kategorii M ,
z przestrzenią mieszkalną, w której
znajduje się przynajmniej następujące wyposażenie:
a) siedzenia i stolik;
b) miejsca do spania, które mogą powstawać z siedzeń;
c) urządzenia kuchenne;
d) szafki.
Wyposażenie to jest zamocowane trwale w przedziale
mieszkalnym.
Stolik może być jednak zbudowany tak, aby łatwo można go
było zdemontować.:spoko

Grzegorz fest leniwy - 2019-09-14, 09:03

amples z tymi ledwo piśmiennymi diagnostami lekko się zagalopowałeś.
Stacja z którą współpracuję w sposób ciągły od lat....nastu....prowadzona jest przez chłopaka po transporcie, z magisterką i przeprowadza bez problemu najtrudniejsze zmiany (czasem ze mną konsultują kwestie techniczne i naciski na osie w ciężarówkach)
Kiedy ustawa wchodziła w życie i na forach blady strach zapanował, my zmienialiśmy liczbę miejsc siedzących bez najmniejszego problemu :wyszczerzony: i to na drugi dzień po wejściu w życie nowych przepisów.
Pamiętam również ile razy " wybitni znawcy" próbowali mnie uświadamiać że się mylę i że nie można.
Można, jak najbardziej, ale nie w samochodzie ciężarowym więc najpierw należy zmienić rodzaj i przeznaczenie a potem liczbę miejsc siedzących.
Zrobienie zmian jednym badaniem nie jest prawidłowe i jest ryzykowne dla diagnosty.
Pozdrówka od chłopaków diagnostów. oczytanych, znających przepisy.....no i ja również pozdrawiam. :-P

amples - 2019-09-14, 12:18

Grzegorz fest leniwy napisał/a:
tymi ledwo piśmiennymi diagnostami lekko się

A użyłem gdzieś takiego sformułowania :diabelski_usmiech
Grzegorz fest leniwy napisał/a:
ustawa wchodziła w życie i na forach blady strach zapanował, my zmienialiśmy liczbę miejsc siedzących bez najmniejszego problemu i to na drugi dzień po wejściu w życie nowych przepisów.
I jak nazwać tych (pewnie blisko 90%) która odmawiała wykonania takich badań , wymyślając przeszkody bez pokrycia :?: :wyszczerzony:
Grzegorz fest leniwy - 2019-09-14, 12:52

amples faktycznie to nie Ty a decumanus użył tego jakże niewłaściwego zwrotu :wyszczerzony: mea culpa do niego winienem adresować post.
Jak bym nazwał te 90% diagnostów i ich klientów?
Diagnostów bym nazwał miłymi, delikatnymi i sympatycznymi ludźmi, którzy nie chcąc wyrządzać krzywdy psychicznej swoim klientom zmiękczali rzeczywistość jak mogli zamiast powiedzieć " facet bierz tego zgnitka z moich oczu i nie pokazuj mi się więcej z kanapą zbitą gwoździami i instalacją na trytytkach bo wyjedziesz bez dowodu na lawecie" :wyszczerzony:
Być może to ich błąd i powinni walić prawdą po oczach, no ale wtedy definitywnie by stracili tego klienta.
Zaś ich klientów nazwał bym zwyczajnie analfabetami którzy nie są zdolni do zrozumienia czytanego tekstu :haha: i za swoją nieumiejętność obarczają kogoś innego.
Może tak być?
Setki razy widziałem czym klienci na stację podjechali w nadziei na .........kurde sam nie wiem na co, podpowiesz? :haha:

Milki - 2019-09-14, 19:05

Bardzo miła ta dyskusja tylko mało konkretów dla kogoś kto chce sprawę załatwić tak aby było skutecznie, bezpiecznie i legalnie.
Nie interesuje mnie "załatwianie" przeglądu i wpisów tylko chcę aby było tak jak powinno być bo czemuś te obwarowania wymyślono.
Nie zamierzam na trytki siedzenia przypinać.
Kolego
Grzegorz fest leniwy co prawda już gdzie indziej poruszany był ten temat ale wydaje się że jesteś w tym zaangażowany zatem:
Zamierzam kupić w Holandii ww auto ciężarowe i przerobić na 4-ro osobowego campera.
Jesteś w stanie w krótkiej treściwej formie wymienić co i jak mam zrobić aby po zakupie dwu lub trzyosobowego Ducato/Boxera/Jumpera uzyskać na stacji diagnostycznej wymarzony wpis o specjalnym przeznaczeniu mojego pojazdu?
Jeżeli tak to bardzo poproszę bo mi łep już puchnie od tych dywagacji.
Dodam jeszcze że moja wizja jest taka aby jeśli kupię trzyosobowego z ławeczka obok kierowcy przenieść ja do tyłu za stoliczek a z przodu wstawić fotel z Galaxy jak radzą bywalcy aby zrobić dwa fotele obrotowe. Mogę?
Rozumiem że gdybym nabył tzw brygadówkę to bez problemu mógłbym zmniejszyć ilość miejsc.
Ze mam mieć fakturę/oświadczenie 45.20Z to oczywiste.
Aczkolwiek po przygodzie z ilością miejsc w poprzedniej Zafirze opowieści o braniu odpowiedzialności przez diagnostę czy urzędnika za to co w dowodzie rejestracyjnym proponuje wsadzić miedzy bajki. Bareja wymięka...

Grzegorz fest leniwy - 2019-09-14, 20:02

Milki amples wypisał krok po kroku czynności jakie należy przeprowadzić.
Ja jedynie badania techniczne przeprowadzam (jeśli coś robię) na dwa razy. Z ciężarowego na specjalny kempingowy (po wyposażeniu auta w kuchenkę i szafeczkę) i drugie ze zmianą liczby miejsc siedzących już w pojeździe specjalnym. Fotele obowiązkowo z wbudowanymi pasami i homologacją . Oświadczenie o przebudowie wystawiam sobie sam.
Od razu zaznaczę że nie świadczę usług pośrednictwa w badaniach i oświadczeń odpłatnie ani nieodpłatnie nie wystawiam :wyszczerzony: Ot zwyczajnie mam wystarczająco dużo swoich codziennych obowiązków i kolejnych mi absolutnie nie potrzeba.

decumanus - 2019-09-14, 21:03

Pewnie że się zagalopowałem i urażonych przepraszam.

ale wracając do tematu.
Będąc w podróży wkleiłem - istotnie - paragraf z wersji ze stycznia 2016, a powinienem z grudnia. Co też niniejszym naprawiam:
§ 9b. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1)
i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c.
...(ktory mowi o zmniejszeniu liczby siedzen, a kolejny podpunkt o zmanie na autobus )

idac dalej
M to jest grupa kategorii:
Pojazdy kategorii M to pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu osób i ich bagażu. Kategorię M dzielimy na:

M1 - pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
M2 - pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 5 ton, mające więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
M3 - pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 5 ton, mające więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
Pojazdy kategorii N to pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu ładunków. Kategorię N dzielimy na:

N1 - pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony.
N2 - pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 12 ton.
N3 - pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 12 ton.


Ponadto nie wydaje mi się żeby fakt konwersji N1 na M1 spoecjalny powodował zmianę nadwozia z BB - (van) na SA (samochod kempingowy - w domyśle KOMPLETOWANY) czyli polintegre lub integre.

w powyższym tekście wytłuściłem wam wymagania opisane w tym dokumencie EKG ONZ 16 (to jeden z kilku w tym temacie)
jak sobie poczytacie bedzie dla was jasnym ze fotele musza być homologowane.
Natomiast sytuacje doskonale podsumował Grzegorz Fest Leniwy.
Ja się już w to nie mieszam, bo żeby zapoznać się (zaintrygowany tymi 130 stronami) z dokumentem wskazanym przez Amples, założyłem sobie konto na tym portalu i dowiedziałem się że ci niepiśmienni mówią "nie bo nie" a ci piśmienni błądzą po omacku w polskim niedorobionym prawie. Nieuregulowanym jak piszą...
Natomiast zeby sie ogarnąć w wiedzy proponuje od ogółu do szczegółu (od dyrektyw unijnych) a nie od podpytywania zagubionych diagnostów. Raz że będziecie mieli jaśniejszy obraz, a dwa będziecie wiedzieć jak rozmawiać z tymi ostatnimi.
R

amples - 2019-09-14, 22:34

decumanus napisał/a:
a ci piśmienni błądzą po omacku w polskim niedorobionym prawie.
Ale to niedorobione prawo w PL obowiązuje :diabelski_usmiech
decumanus napisał/a:
zeby sie ogarnąć w wiedzy proponuje od ogółu do szczegółu (od dyrektyw unijnych) a nie od podpytywania zagubionych diagnostów.
Dyrektywa Unii Europejskiej – akt prawa pochodnego Unii Europejskiej,
którego mocą prawodawcy państw członkowskich Unii
zostają zobowiązani do wprowadzenia (transpozycji) określonych regulacji prawnych,
służących osiągnięciu wskazanego w dyrektywie celu.

I dopóki określone regulacje prawne nie zostaną wprowadzone do prawa PL , to sobie możesz ... :haha:

decumanus napisał/a:
Ponadto nie wydaje mi się żeby fakt konwersji N1 na M1 spoecjalny powodował zmianę nadwozia z BB - (van)
BB -
Van samochód ciężarowy z przedziałem, w którym kierowca oraz
powierzchnia załadunkowa znajdują się w obrębie jednej jednostki;

Gdy usuniesz gródz (przedział) przestaje być BB a także B1 (ciężarowym)
Montując zabudowę staje się: SA - spec. kempingowy :szeroki_usmiech

Kajzer_S - 2019-09-15, 07:06

Grzegorz fest leniwy napisał/a:
Milki amples wypisał krok po kroku czynności jakie należy przeprowadzić.
Ja jedynie badania techniczne przeprowadzam (jeśli coś robię) na dwa razy. Z ciężarowego na specjalny kempingowy (po wyposażeniu auta w kuchenkę i szafeczkę) i drugie ze zmianą liczby miejsc siedzących już w pojeździe specjalnym. Fotele obowiązkowo z wbudowanymi pasami i homologacją .


Czyli po dokonaniu takich zmian można się z Tobą kontaktować celem ich klepnięcia? Byłoby miło bo blisko jesteś :)

SlawekEwa - 2019-09-15, 07:37

Kajzer_S napisał/a:

Czyli po dokonaniu takich zmian można się z Tobą kontaktować celem ich klepnięcia?



Grzegorz fest leniwy napisał/a:
Od razu zaznaczę że nie świadczę usług pośrednictwa w badaniach i oświadczeń odpłatnie ani nieodpłatnie nie wystawiam Ot zwyczajnie mam wystarczająco dużo swoich codziennych obowiązków i kolejnych mi absolutnie nie potrzeba.

Kajzer_S - 2019-09-15, 09:29

Przecież napisał, że przeprowadza badania więc na to liczę a nie na pośrednictwo... :)

A tak na serio, podaj namiar na stację z którą współpracujesz i gdzie takie zmiany da się przeprowadzić

Grzegorz fest leniwy - 2019-09-15, 11:01

:wyszczerzony: no i masz.
Kajzer_S podjedź na najbliższą okręgówkę z wiedzą którą tutaj dostałeś i z prawidłowo zamontowanymi fotelami z homologacją i naprawdę nie będzie problemu.
Żeby cokolwiek podawać musiałbym wpierw widzieć co i jak zrobiłeś, ja sobie szanuję swoją pozycję i nie wpakuję nikogo na minę w stylu "bo kolega mi was polecił"
Ponieważ naprawdę z trudem łapię wolny czas (nie jestem na etacie 8 godzin i free) to na analizowanie co tam kto wymyślił swojego i tak mocno ograniczonego wolnego czasu nie poświęcę.
Napisałem "przeprowadzam" ponieważ przebudowuję zawodowo samochody na autotransportery, (to też pojazdy specjalne) dostarczając klientom komplet dokumentów, przy czym obecnie już 99% leci na homologacji.
Kampery popełniam wyłącznie na własny użytek.

Kajzer_S - 2019-09-15, 12:00

Grzegorz doskonale Cię rozumiem, ale jednak nie działa to tak jak myślisz. Próbowałem juz na dwóch OSKP dowiedziec się czy klepna zwiększenie ilości miejsc. Na jednej mnie znają, druga to kolega kolegi więc jakieś śladowe zaufanie do tego, że będzie zrobione solidnie mogłoby być. Mimo to dowiedziałem się, że się nie da. To tak w skrócie. Nie chcę wyskakiwac z przytaczanymi tu przepisami żeby ktoś nie poczuł się pouczany. Dlatego szukam kogoś kto te przepisy zna. A fotele już mam z Espase 4 z pasami to chyba mają homologację i chce żeby były solidnie zamontowane bo ma być bezpiecznie. Tylko nadal nie wiem czy je montować żeby ktoś później i tak nie powiedział "nie bo nie można". Ot co :)
kixi4 - 2019-09-15, 12:31

Jeszcze 2-3 lata temu nie bylo z tym problemu, wiem bo sam to przerabiałem kilka razy, mam swoja dzialalnosc i i posiadam pkd 45.20.Z wiec montowalem oczywiscie solidnie fotele, wypisywalem oswiadczenie z pieczatka firmy o montazu foteli, wyciag z rejestru dzialalnosci i wystarczylo udac sie na stacje kontroli, sprawdzali wystawiali papierek i wystarczylo isc na wymiane dowodu rejestracyjnego.. jednak od pewnego czasu wymagania sa inne, firma, ktora to montuje musi miec bodajze jakies papiery na takie zmiany wydane przez PIMOT.. moim zdaniem powinienes najpierw znalezc poprostu taka firme, ktora posiada takie uprawnienia, zmienic u nich ilosc miejsc, a dopiero pozniej budowac po swojemu juz z odpowiednia iloscia miejsc w dowodzie rejestracyjnym..
amples - 2019-09-15, 13:12

kixi4 napisał/a:
firma, ktora to montuje musi miec bodajze jakies papiery na takie zmiany wydane przez PIMOT.
Dotyczy N1 (Van-ciężarowy ) :spoko
kixi4 - 2019-09-15, 13:14

No czyli wiekszosc dostawczakow przerabianych na kamperovany..
amples - 2019-09-15, 13:19

kixi4 napisał/a:
czyli wiekszosc dostawczakow przerabianych
amples napisał/a:
Gdy usuniesz gródz (przedział) przestaje być BB (van) a także B1 (ciężarowym)

Takim autem teoretycznie nie możesz poruszać się po drodze do czasu legalizacji zmian .

tom-cio - 2019-09-15, 13:38

Piąty raz wam tu piszą a wy dalej swoje.wsad, szafkę ,kuchenkę stolik i łóżko,weź nawet wersalkę z domu ,odkrec grodź i jedź to zmień na specjalny kempingowy.Zrobi ci zdjęcia z kanapa z przodu i łóżkiem z tyłu,wyśle do Cepiku i dostaniesz kartkę że masz specjalny-kempingowy.I jedz wyrób dowód rejestracyjny na którym będzie specjalny,potem wypierd....ol te szafki lozkozanieś do domu a do samochodu co jest już specjalnym w dowodzie jedz z zamontowanymi siedzeniami z pasami na okręgówka,nią będzie próbował odmówić zrobić badanie pros o wykonanie i wydanie uzasadnienia i tyle ,nie wyda negatywu bo ustawa nie dotyczy samochodow SPECJALNYCH.
tom-cio - 2019-09-15, 13:41

A jak już to.zalatwisz to pozbędziesz się znajomego diagnosty n okręgówce(już mnie nie lubi)ale będziemy miał specjalny i 5 miejsc.A potem przyjedź i postaw mi piwo,do Bytomia masz blisko :diabelski_usmiech
Kajzer_S - 2019-09-15, 14:36

tom-cio napisał/a:
A jak już to.zalatwisz to pozbędziesz się znajomego diagnosty n okręgówce(już mnie nie lubi)ale będziemy miał specjalny i 5 miejsc.A potem przyjedź i postaw mi piwo,do Bytomia masz blisko :diabelski_usmiech

Spoko daleko nie mam :)
To żeby skomplikowac... Skoro mam fotele z Espasa, do nich oryginalne prowadnice, ale nie mogą być przykrecone do podłogi bo są za niskie to logiczne jest żeby je podnieść. Pomysl jest zrobić podstawę z pospawanych stalowych profili zamknietych. Taka podstawa nie będzie mieć homologacji. Czy diagnosta to klepnie? :)

tom-cio - 2019-09-15, 14:52

Klepnie,bo zaświadczenie o montażu wystawia nie on a ktoś ,kto ma 45.20z,czyli np Ty i ty bierzesz za to odpowiedzialność,a na podstawę użyj podstawy z pod przedniej ławki z Ducato ,wyśmienicie się sprawdza,bo pomimo że wyjdzie wyżej to pod nogami zrobisz pewnie jak wszyscy podwyższenie i wyjdzie na rowni z przednimi
Kajzer_S - 2019-09-15, 15:04

tom-cio napisał/a:
Klepnie,bo zaświadczenie o montażu wystawia nie on a ktoś ,kto ma 45.20z,czyli np Ty i ty bierzesz za to odpowiedzialność,a na podstawę użyj podstawy z pod przedniej ławki z Ducato ,wyśmienicie się sprawdza,bo pomimo że wyjdzie wyżej to pod nogami zrobisz pewnie jak wszyscy podwyższenie i wyjdzie na rowni z przednimi


Podstawę ma robić kolega, ale o tym żeby wykorzystać podstawę z przedniej ławki to nie pomyślałem

kixi4 - 2019-09-15, 17:31

Kolego ja rowniez mam fotele z espace i sam robilem podstawki ze schowkiem pod spodem.. a zeby bylo jeszcze jak w oryginale wykorzystalem oryginalne szyny i fotele sa fabrycznie wypinane.
https://zapodaj.net/e2cab3eed0adf.jpg.html

Grzegorz fest leniwy - 2019-09-15, 20:35

Właśnie dlatego nie pomagam i nie udzielam namiarów :wyszczerzony: można sto razy powtarzać, ale pan niepewny zapyta jeszcze sto pierwszy i sto czterdziesty pierwszy, czy aby na pewno bo jak już kupi to koniec.
Rekordzista niewierny (ostatni któremu pomogłem) zadzwonił do właściciela stacji by się upewnić że może mi wierzyć. Wyszła z tego kołomyja tłumaczeń a kto to, a co to, a czemu to, no i komu to.
Od tej pory każdy sobie rzepkę skrobie. :-P

miklo75 - 2019-10-13, 17:20

U mnie przy zmianie na kempingowy mam zrobić opinię rzeczoznawcy. Koszt 350 zł i po temacie.

Przymierzam się także do zmiany ilości miejsc w ciężarowym do 3500 dmc z 3 miejsc na 6 i tu sprawa jeszcze prostsza, wstawiam drugi rząd siedzeń, wstawiam szyby w II rzędzie = przegląd.

Grzegorz fest leniwy - 2019-10-13, 18:42

miklo ktoś wprowadził Cię w błąd, jest dokładnie odwrotnie niż napisałeś.
Zmiana liczby miejsc siedzących w ciężarowym wymaga pełnej dokumentacji, jeśli woje auto fabrycznie nie posiadało foteli to zwyczajnie tej zmiany nie przeprowadzisz.
Natomiast do zmiany w specjalnym opinia rzeczoznawcy to bujda na resorach.

sienek - 2020-01-01, 17:43

Witam serdecznie,
mam pytanie do rozpoczetego tematu.
Zamierzam kupic blaszaka z 3 miejscami z przodu. Docelowo bedzie to kempingowy, chce z przodu dac dwa obrotowe fotele a ten trzeci fotel dac w drugim rzedzie. Ogolem maja byc tylko 3 miejsca. Potrzebuje cokolwiek robic/ zglaszac/legalizowac? Zmiany na specjalny kempingowy dokonam przed modyfikacja foteli a wiec z 3 miejscami z przodu.

tolo61 - 2020-01-01, 22:12

Hej
Prawdę powiedziawszy dziwie się twórcy tematu ale cóż
Naiwność jest wszędzie
Nikt przy zdrowych zmysłach nie opublikuje danych o które prośba w temacie .
Popieram w całości kolegę Grzegorz fest leniwy bo robię tak samo i nie mam zamiaru tłumaczyć się na stacji przed inteligentnymi diagnostami z ....głupoty ludzkiej
Nie mam problemu z rejestracją ,zmianą przeznaczenia i ilości miejsc.
Nie świadczę odpłatnie usług z tym związanych / piszę to po wielu telefonach i prośbach o "załatwienie " problemu i klepnięcie już wykonanej zabudowy/
Wszystko robię sam i co do swojej pracy jestem pewny.
Powiem tylko ze Poznań jest bardzo otwarty na zmiany przeznaczenia / trochę gorzej ze zmianą miejsc ale też można to ogarnąć /
Jeżeli są problemy to jest jedyna firma w Poznaniu posiadająca homologację PIMOTu na wstawianie foteli do busów i z ich homologacją nie ma problemu ze zmianą ilości miejsc bodajże do 9 osób z kierowcą .
Jest tylko jeden warunek ... To oni montują fotele ławki etc .
I rodzynek ...koszt zaczyna się od 12000zł netto
Jeżeli chodzi o przegląd , każda stacja okręgowa musi go wykonać i wydać opinię wraz z uzasadnieniem .
Jeżeli nie chce ...." typu nie bo nie"... można napisać skargę do organu który wydał zezwolenie na prowadzenie tego typu działalności o nie wywiązywanie się z przedmiotowej działalności a co za tym idzie o cofnięcie danej firmie zezwolenia na prowadzenie w/w działalności
Zrobiłem tak raz i od tej pory nie mam problemu.
Pozdrawiam budowniczych w Nowym Roku 2020 i życzę braku komplikacji w budowie przebudowie i zmianach w wymarzonych jeżdżących domkach
:spoko
:mikolaj

tolo61 - 2020-01-02, 10:30

Witam
Wczoraj nie podalem podstawowej wiadomosci
W Poznanskim WK dokumentami potrzebnymi do zmiany przeznaczenia sa Karta Pojazdu Dowod Rejestracyjny Dowod Osobisty Oswiadczenie firmy o zmianach w pojezdzie oraz pozytywny wynik Badania Technicznego Natomiast jadac na przeglad potrzebny jest dowod rejestracyjny i oswiadczenie firmy o dokonanych zmianach Opinia rzeczoznawcy nie jest wymagana chyba ze sa jakies przerobki ktorch diagnosta sam nie moze okreslic ... u mnie do tej pory takich problemów nie bylo I to jest wszystko na drodze do legalizacji auta z busa na specjalny kempingowy
Tak wyglada w kraju podziemnej pomaranczy... jak wyglafa w innych rejonach tego nie wiem
Pozdrawiam

jarekvolvo - 2020-01-02, 12:52

Witam Szanownych :)
Przyglądam się problemom z konwersjami.. . Jednak chyba nigdzie nie trafiłem na informację o użyciu - jako dawcy - "brygadówki". Auta z założenia wyposażone w 5 - 7 miejsc, tak mają w dowodzie - w zasadzie wystarczy zmiana z ciężarowego na kemping.. . Czy gdzieś istnieje przeszkoda ? :?:
Idąc dalej - czy można wykorzystać widelec "Doki" ciężarowej, tzn, "dubelkabina" + paka, i w jej miejsce zamontować kontener (np. cienką izotermę) by mieć gotową przestrzeń do zabudowy, połączoną z gotową kabiną "podróżną" z odpowiednią ilością miejsc ? Mam na myśli coś takiego :
https://archiwum.allegro.pl/oferta/kontener-4-20-mascott-iveco-i8328054886.html
Może wygląda to trochę jak sen pijanego cukiernika, ale oferuje spore możliwości aranżacji wnętrza...
Pozdrawki Noworoczne :spoko :roza:

bert - 2020-01-02, 15:16

jarekvolvo napisał/a:
Witam Szanownych :)
Przyglądam się problemom z konwersjami.. . Jednak chyba nigdzie nie trafiłem na informację o użyciu - jako dawcy - "brygadówki". Auta z założenia wyposażone w 5 - 7 miejsc, tak mają w dowodzie - w zasadzie wystarczy zmiana z ciężarowego na kemping.. . Czy gdzieś istnieje przeszkoda ? :?:
Idąc dalej - czy można wykorzystać widelec "Doki" ciężarowej, tzn, "dubelkabina" + paka, i w jej miejsce zamontować kontener (np. cienką izotermę) by mieć gotową przestrzeń do zabudowy, połączoną z gotową kabiną "podróżną" z odpowiednią ilością miejsc ? Mam na myśli coś takiego :
https://archiwum.allegro.pl/oferta/kontener-4-20-mascott-iveco-i8328054886.html
Może wygląda to trochę jak sen pijanego cukiernika, ale oferuje spore możliwości aranżacji wnętrza...
Pozdrawki Noworoczne :spoko :roza:


tylne siedzenia w brygadówce nadają się do 15 minutowego przejazdu od roboty do roboty
poza tym, czemu nie

reaven22 - 2020-01-02, 15:43

tolo61 napisał/a:
W Poznanskim WK dokumentami potrzebnymi do zmiany przeznaczenia sa Karta Pojazdu Dowod Rejestracyjny Dowod Osobisty Oswiadczenie firmy o zmianach w pojezdzie oraz pozytywny wynik Badania Technicznego Natomiast jadac na przeglad potrzebny jest dowod rejestracyjny i oswiadczenie firmy o dokonanych zmianach Opinia rzeczoznawcy nie jest wymagana chyba ze sa jakies przerobki ktorch diagnosta sam nie moze okreslic ... u mnie do tej pory takich problemów nie bylo I to jest wszystko na drodze do legalizacji auta z busa na specjalny kempingowy
Tak wyglada w kraju podziemnej pomaranczy... jak wyglafa w innych rejonach tego nie wiem


Okolice Grodziska Mazowieckiego temat wygląda identycznie.

jarekvolvo napisał/a:
Idąc dalej - czy można wykorzystać widelec "Doki" ciężarowej, tzn, "dubelkabina" + paka, i w jej miejsce zamontować kontener (np. cienką izotermę) by mieć gotową przestrzeń do zabudowy, połączoną z gotową kabiną "podróżną" z odpowiednią ilością miejsc ? Mam na myśli coś takiego :
https://archiwum.allegro.pl/oferta/kontener-4-20-mascott-iveco-i8328054886.html


Sprawdź jaką ładowność ma iveco/ducato etc doka + kontener. Obawiam się, że będzie miał w okolicach 350kg ładowności a co za tym idzie zabudowy nie zrobisz tak aby zmieścić się w 3,5t DMC.

bert - 2020-01-02, 15:58

reaven22 napisał/a:




Sprawdź jaką ładowność ma iveco/ducato etc doka + kontener. Obawiam się, że będzie miał w okolicach 350kg ładowności a co za tym idzie zabudowy nie zrobisz tak aby zmieścić się w 3,5t DMC.


na ogół około 1 -1.4 tony przy DMC <3.5

jarekvolvo - 2020-01-02, 17:34

bert napisał/a:


tylne siedzenia w brygadówce nadają się do 15 minutowego przejazdu od roboty do roboty
poza tym, czemu nie


Oczywiście nie myślę o oryginalnych :mrgreen: . Ale mamy już "fabryczne punkty mocowania". Przesuwamy kontener na styk do kabiny, wycinamy ściankę, przegroda weg!, nad dachem szoferki będzie jeszcze miejsce na jakąś alkowę... . . :bigok

jarekvolvo - 2020-01-02, 17:40

reaven22 napisał/a:

Sprawdź jaką ładowność ma iveco/ducato etc doka + kontener. Obawiam się, że będzie miał w okolicach 350kg ładowności a co za tym idzie zabudowy nie zrobisz tak aby zmieścić się w 3,5t DMC.

Kupiłem kontener alu, 4.2 x 2 x 210, z "nosem" , o taki :

Według zapewnień producenta (Aluvan) waży ok 380 kg ... można walczyć....

bert - 2020-01-02, 17:56

jarekvolvo napisał/a:
bert napisał/a:


tylne siedzenia w brygadówce nadają się do 15 minutowego przejazdu od roboty do roboty
poza tym, czemu nie


Oczywiście nie myślę o oryginalnych :mrgreen: . Ale mamy już "fabryczne punkty mocowania". Przesuwamy kontener na styk do kabiny, wycinamy ściankę, przegroda weg!, nad dachem szoferki będzie jeszcze miejsce na jakąś alkowę... . . :bigok

te dwie budy zawsze będą chodziły względem siebie inaczej. W busie masz długa podłogę, długi dach i skrętność ramy gubi się na poduszkach zawieszenia kasty. W brygadówkach masz dwa oddzielne "byty".

jarekvolvo - 2020-01-02, 18:03

Zgadza się. dlatego nie łączymy płyt na sztywno, a przez uszczelkę 8-emkową, dając możliwość wzajemnej pracy. Tak miałem u mnie w Hiace. Gdyby nie wiek, trwałoby nadal :-/
bert - 2020-01-02, 19:31

jarekvolvo napisał/a:
Zgadza się. dlatego nie łączymy płyt na sztywno, a przez uszczelkę 8-emkową, dając możliwość wzajemnej pracy. Tak miałem u mnie w Hiace. Gdyby nie wiek, trwałoby nadal :-/


próbuj zatem skoro znasz rozwiązanie

adaml61 - 2020-01-02, 21:14

taki przepis ;samochód osobowy”czy „samochód specjalny”.W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężaro-wym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów, mogą być wprowadzone zmiany konstruk-cyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na autobus, o którym mowa w przepisach o reje-stracji pojazdu, jeżeli spełnione są wymagania techniczne dotyczą-ce wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaga-niami Regulaminów nr 14, 17 lub 80 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ.Przeprowadzając analizę tego zapisunależy zauważyć, że po-twierdzenia spełnienia ww. wymagań na podstawie badań wykona-nych przez jednostkę uprawnioną wymaga się dla dwóch przypad-ków:–samochodu ciężarowego o rodzaju nadwozia BB (VAN), w którym zwiększono liczbę miejsc, i który nadal pozostał samo-chodem ciężarowym o rodzaju nadwozia BB (VAN),–samochodu ciężarowego o rodzaju nadwozia BB (VAN), w którym zwiększono liczbę miejsc i rodzaj pojazdu uległ zmianie na autobus.Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Infrastruktury i Budownic-twa z dnia 23 lutego 2016 r. w sprawie wykazu jednostek uprawnio-nych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 2016 r. poz. 12), jednostki upoważnionymi są:–Instytut Transportu Samochodowe (ITS),–Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT).Należy podkreślić fakt, że jednostką uprawnioną jest również ta jednostka, która przeprowadzała homologację nowego pojazdu i jeśli pojazd był homologowany na możliwość montażu większej ilości miejsc wraz z pasami bezpieczeństwa, to potwierdzenie tego faktu dla konkretnego pojazdu powinno być wystarczające. Istotnym jest również fakt, że badania w tym zakresie są badaniami wytrzy-małościowymi, zmęczeniowymi, a w konsekwencji zniszczeniowymi.W przypadku zmniejszenia liczby miejsc w samochodzie cięża-rowym o rodzaju nadwozia BB (VAN), jeśli siedzenia są zamonto-wane w miejscach oryginalnych, nie wymaga się ww. badań .Przedmiotowe przepisy nie dotyczą zwiększenia ilości miejsc w innych przypadkach np.: zmiana rodzaju na samochód osobowy, czy specjalny, ale należy pamiętać, że obowiązuje tu zapis rozpo-rządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. z 10 czerwca2015r.,poz.776z późn. zm.), gdzie usterką drobną, a nawet istotną jest mocowanie siedzeń innych niż kierowcy w miejscach nieprzewidzianych do tego kon-strukcyjnie dla danego typu pojazdu. Zgodnie z ustawą Prawoo ruchu drogowym (Dz. U. z 2017r. poz. 128z póź. zm.) w razie powstania trudności w ustaleniu parametrów weryfikowanego po-jazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedsta-wieniu przez jego właściciela/użytkownika opinii wydanej przez rzeczoznawcę samochodowego.
decumanus - 2020-01-02, 21:59

A to nie czasem komentarz? A nie przepis?
R
E: lawki sprzedawane przez reimo, miedzy innymi polskie, maja homologacje potwierdzona badaniami zniszczeniowymi, pozwalajace na ich montaz w miejscu i sposobie przewidzianym w swiadectwie homologacji. Z takim papierem zaden diagnosta nie zadrze.

LukF - 2020-01-02, 22:32

W temacie doki dodam tylko, że na Ducato 2017 i nowsze ma DMC tylko 3300kg ... :gwm
Wątpię, by starsze miały 3500kg...Ale może się mylę :shock:

Ahmed - 2020-01-03, 07:44

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/2560/1


„§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1)
o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej
zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów,
jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów
bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi
przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny
być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa
siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym
co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie.

Mario2 - 2020-01-03, 09:05

Też jeszcze jestem przez legalizacją moich zmian zarówno specjalny kamper jak ilość miejsc.
Pytanie czy ktoś już próbował legalizacji zmian po 24.12.2019r. i opublikowaniu zmian do w dzienniku ustaw?

amples - 2020-01-03, 09:33

Ahmed napisał/a:
§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej m

Dotyczy m.innymi , zmian z ciężarowego na specjalny ,
Zmienia to że : za jednym podejściem nie zmienisz wszystkiego :spoko

decumanus - 2020-01-03, 11:24

Z tego co rozumiem Adaml61 przytoczyl komentarz do paragrafu 9d ktory nas nie interesuje.
Natomiast paragraf 9f to MID NA NASZE USZY opisuje on dokladnie to co czym sie zajmujemy.
Teraz juz diagnosta ma konkrtny przepis, na ktorym moze sie oprzec wydajac pozytynwną opinię.
Oczywiście jest jak najbardziej zla wiadomosc dla wszystkich którzy mieli nadzieje pospawać sobie foteliki samemu. Ten statek już odpłynął.

„§ 9f. W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1
)
o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Siedzenia powinny
być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa
siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym
co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie.

amples - 2020-01-03, 11:51

decumanus napisał/a:
§ 9f. W samochodzie ciężarowym
Ale nie w w specjalnym (drugie podejście) :spoko
decumanus - 2020-01-03, 13:04

nie popadajmy w paranoje:
"W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1)
o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny,"
R

Ahmed - 2020-01-03, 13:48

decumanus napisał/a:
mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne


Ale ..............

decumanus napisał/a:
potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego


Czyli badania w PIMOT lub TDT :spoko

groniar - 2020-01-03, 14:43

Proponuję zamknąć ten wątek bo niczego dobrego to nie wróży. Dobrze jest nie trzeba psuć. Każdy kto przerabia dostawczaka na specjalnego jakoś sobie poradzi, widział na co się porywa kupując bazę. Różne osoby to czytają i a nuż któraś z osób nam rządzących będzie chcieć się wykazać i zmienią tak prawo że tylko będziemy fabryczne kupować.
smok_wawelski - 2020-01-03, 14:57

groniar napisał/a:
óżne osoby to czytają i a nuż któraś z osób nam rządzących będzie chcieć się wykazać i zmienią tak prawo że tylko będziemy fabryczne kupować.
Wydaje mi sie że te obawy są mocno na wyrost - jeśli miałoby się tak stać to stałoby się to już dawno a przecież to nie jest jedyny watek na tym forum i nie jest to jedyne forum na którym się o tym temacie dyskutuje i wymienia informacje
amples - 2020-01-03, 15:31

groniar napisał/a:
Proponuję zamknąć ten wątek bo niczego dobrego to nie wróży.
chyba masz rację .
groniar napisał/a:
Różne osoby to czytają i a nuż któraś z osób nam rządzących będzie chcieć
Nie rządzący (oni maja wyje...ne na takie drobne interesiki)
Winni tych zmian są osoby lobbujące-"przekopujące" rządzących ,
na zlecenie lub powiązane z firmami , mającymi odpowiednie pozwolenia-homologację na w.w zmiany (będzie można doić)
Została jeszcze jedna furtka , ciekawe kiedy ja zamkną :?:

decumanus - 2020-01-03, 15:40

zupelnie nie rozumiem o co wam chodzi, po raz pierwszy ustawodwcaczarno na bialym napisal o mozliwosci przerabianiu dostawczakow na osobowe i specjalne (M1 i M1 specjalny) a wy drzecie szaty. To jest swietna wiadomosc. niczego nie trzeba robic na dwa etapy, chcesz 4 miejsca, montujesz lawke z homologacja (oczysiwcie "przez zaklad uprawniony" i walisz na przeglad. Powolujesz sie naparagraf 9f. pozamiatane.
zadnego NIE BO NIE nie uslyszysz.
przypominam: nigdy wczesniej nie w ustawie nie bylo zdania "zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny"

R

decumanus - 2020-01-03, 15:59

a to fajne...„5) w lusterka albo równoważne inne urządzenia do widzenia pośredniego typu kamera-monitor zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu:

wreszcie można wyrzucić te świszczące skrzydła w ducato i zamontować kamerę :mikolaj
R

amples - 2020-01-03, 17:09

decumanus napisał/a:
To jest swietna wiadomosc.
Dla tych co robią homologowane ławki z pasami i je montują , :szeroki_usmiech
tylko koszt takowych ,
u wielu to będzie pewnie połowa ceny całej zabudowy :spoko

decumanus - 2020-01-03, 18:04

amples napisał/a:

u wielu to będzie pewnie połowa ceny całej zabudowy :spoko

No coz... moze jak popyt wzrosnie to zacznie sie jakas konkurencja na rynku, ktora wyreguluje ceny do polskich realiów...
R

Arturowski - 2021-03-03, 19:26

tolo61 napisał/a:
Witam
Wczoraj nie podalem podstawowej wiadomosci
W Poznanskim WK dokumentami potrzebnymi do zmiany przeznaczenia sa Karta Pojazdu Dowod Rejestracyjny Dowod Osobisty Oswiadczenie firmy.....


Witam
Mozna prosic o info jaka to firma?
Moze byc tez inna w Wlkp.
Z gory dzieki

Pio - 2021-03-03, 20:45

Ci myślicie o pomyśle zrzutki na jedna homologowana ławkę i wypożyczeniu jej między sobą na powiedzmy 1 tydzień celem badania ?
Nominowany - 2021-03-10, 15:20

Cześć,
różne wypowiedzi już widziałem. Czy przerabiając dostawczaka na kampera, ale nie dodając miejsc siedzących (podczas podróży wszyscy pasażerowie są w kabinie zarejestrowanej na 3 osoby) i bez demontażu ścianki grodziowej trzeba zmieniać przeznaczenie pojazdu? Czy może zostać jako dostawczy a to co jest na "pace" nie ma znaczenia i traktowane jest jako przewóz rzeczy?

Jeżeli ten wątek się już gdzieś pojawił, to przepraszam za spam :) Nie mogłem odnaleźć

Tomek84 - 2021-03-10, 15:24

Nominowany napisał/a:
Cześć,
różne wypowiedzi już widziałem. Czy przerabiając dostawczaka na kampera, ale nie dodając miejsc siedzących (podczas podróży wszyscy pasażerowie są w kabinie zarejestrowanej na 3 osoby) i bez demontażu ścianki grodziowej trzeba zmieniać przeznaczenie pojazdu? Czy może zostać jako dostawczy a to co jest na "pace" nie ma znaczenia i traktowane jest jako przewóz rzeczy?

Jeżeli ten wątek się już gdzieś pojawił, to przepraszam za spam :) Nie mogłem odnaleźć


to to spokojnie
na kilku OSKP powiedzieli mi, że ich nie interesuje ładunek

co innego US (po wprowadzeniu akcyzy mogą uznać, że zataiłeś coś przed nimi, żeby uniknąć płacenia), ale jak nie masz złośliwego sąsiada to nikłe szanse, że Cię tak po prostu znajdą

smok_wawelski - 2021-03-10, 16:43

Tomek84 napisał/a:
na kilku OSKP powiedzieli mi, że ich nie interesuje ładunek
aby uzupełnić - owszem tak, zgadza się - ładunek natomiast podlega też przepisom np. dotyczącym jego rozmieszczania i zabezpieczania.
smok_wawelski - 2021-03-10, 16:51

Pio napisał/a:
Ci myślicie o pomyśle zrzutki na jedna homologowana ławkę i wypożyczeniu jej między sobą na powiedzmy 1 tydzień celem badania ?
Pomysł jest bez sensu - to tak nie działa a jeśli nawet to co dalej - posadzić rodzinkę na taboretach wziętych z kuchni ?
Tomek84 - 2021-03-10, 23:03

smok_wawelski napisał/a:
Tomek84 napisał/a:
na kilku OSKP powiedzieli mi, że ich nie interesuje ładunek
aby uzupełnić - owszem tak, zgadza się - ładunek natomiast podlega też przepisom np. dotyczącym jego rozmieszczania i zabezpieczania.


ale to dopiero na drodze
na SKP nikt na ładunek nie popatrzy, bo auto nie jest w ruchu
policjant, to już co innego

wbrew pozorom łatwo się nadziać na wyrywkową kontrolę
ostatnio jechałem Ducato, to ściągali na bok wszystkie starsze auta dostawcze i patrzyli na opony
podobnie robią spaliny, wagę, itp.

Cytat:
Ci myślicie o pomyśle zrzutki na jedna homologowana ławkę i wypożyczeniu jej między sobą na powiedzmy 1 tydzień celem badania ?


kup, wykorzystaj i sprzedaj
pomysły jak powyżej nie działają za dobrze

smok_wawelski napisał/a:
nawet to co dalej - posadzić rodzinkę na taboretach wziętych z kuchni ?


wstawiasz ławkę z innego auta, tak jak do 2019 roku

decumanus - 2021-03-11, 07:36

Pio napisał/a:
Ci myślicie o pomyśle zrzutki na jedna homologowana ławkę i wypożyczeniu jej między sobą na powiedzmy 1 tydzień celem badania ?

Mialem taki pomysl jak kupowalem fotele z OKB. Zalegalizowac, zrobic kopie, orginal sprzedac.
Fotele z intapu mozna kupic w intapie, albo firmie przebudowujacej na busy, prowadnice sa na allegro, stelaz to przeciez pospawane blachy i rurki. Pasy mozna kupic nowe bez problemow. Pomalowac taka farba strukturalną... nikt nie pozna, a naklejek zadnych nie ma. Mozna wyciac laserem wszystkie te blachy, tylko ze niektore sa potem giete na gietarce, a to blacha ze 3-4mm.
To plus szybki rachunek kosztów uzmyslowil mi ze sie narobie, nakombinuje, oszczedze ze 1k pln...

I wtedy dostalem premie... a potem podwyzke... strasznie demotuwujace 😉🤣😜
R

jarosiniak - 2021-03-12, 13:58

Witam,
Bardzo prosiłbym o namiary na sprawdzony warsztat, który wystawi wymagane oświadczenie oraz na OSKP, która zrobi wymagany przegląd - z północnej części województwa mazowieckiego. Oczywiście na PW.

Sharavalv - 2021-03-14, 19:15

Cześć wszystkim! Proszę o zasugerowanie takiej rzeczy. Czy nadal można zmienić przeznaczenie samochodu z ciężarówki na specjalny kempingowy, instalując niezbędne meble? Bez zmiany liczby miejsc? Czy jest to teraz możliwe tylko po zainstalowaniu drugiego rzędu siedzeń z Isofixem, płacąc dużo pieniędzy? Zagubiłem się już w tych nowych przepisach ... Z góry dziękuję! :pifko
zibi84 - 2021-05-02, 21:26

Dodatkowe siedzenia czy to zgodne z przepisami?
SlawekEwa - 2021-05-02, 22:08

zibi84 napisał/a:
czy to zgodne z przepisami?

Zobacz jeszcze to

decumanus - 2021-05-02, 22:33

W komentarzu do filmu podrozovania... ja kupilem fotele z Okbee, na 90 % te o ktorych chlopak mowi - 2 pojedyncze regulowane, na ramie i zapłaciłem rok temu 1050 euro netto.. musialem za jakieś 630 dokupic pokrowce w Intapie - producent samych foteli. Wiec kroją nas równo.
R

SlawekEwa - 2021-05-02, 23:05

decumanus napisał/a:
zapłaciłem rok temu 1050 euro netto.. musialem za jakieś 630 dokupic pokrowce w Intapie

To ile Ci brutto pln-ów wyniosło?

decumanus - 2021-05-03, 06:07

1260 euro czyli 5733 pln plus 630 pln. Ale nie robilem zadnej legalizacji przez krwiopijcow bo to do norweskiego samochodu.
R

SlawekEwa - 2021-05-03, 07:19

decumanus napisał/a:
Ale nie robilem zadnej legalizacji przez krwiopijcow bo to do norweskiego samochodu.
R

Więc o czym mowa :bajer

decumanus - 2021-05-03, 08:25

SlawekEwa napisał/a:

Więc o czym mowa :bajer

O tym ze chłopaczek w filmie powiedział ze same fotele kosztują 8 tys netto. nie kosztują. Teraz jest wielki skok spekulantów na kasę. ustawodawca załatwił im taka wyżerkę. Gratuluje wyborcom decyzji przy urnach.
R

Meyer - 2021-05-03, 09:09

Kiedy w latach 90tych na wykładach z ekonomii jeden z profesorów mówił że gospodarka centralnie sterowana, wszelkiego rodzaju monopole i koncesje to czyste zło, wszyscy przed nim klękali. Czasy się zmieniły i po wykopaniu z ciepłych posadek wszelkiej maści ubeków i byłych milicjantów idzie nowe. :diabelski_usmiech
SlawekEwa - 2021-05-08, 05:56

Stronka dla budowniczych http://www.vannado.com/pl...eli-w-kamperze/
zibi84 - 2021-05-08, 08:18

Kolejny szczęśliwy z dodatkowych foteli.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group