Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Rzetelne informacje techniczne bez bajerowania - Fotele wentylowane z masażem

mgF3 - 2021-11-21, 23:33
Temat postu: Fotele wentylowane z masażem
Witam.
Czy ktoś z Was ma wiedzę jakie fotele można zastosować do Fiata Ducato 2006-2021 zamiast oryginalnych campingowych z funkcją wentylacji a nawet masażu. A może warto te oryginalne przerobić?

LukF - 2021-11-22, 08:44

Ja tam jestem chętny na każdą przeróbkę. Tylko co z czym i jak?
mgF3 - 2021-11-23, 23:14

To jeszcze nikt fabryk nie poprawiał?
papamila - 2021-11-24, 07:53

:bylo
może nie aż taki wypas z masażem
onegdaj Janusz zaimplementowal w swiom Rimorze fotele Chryslera 300M

Banan - 2021-11-24, 10:07

mgF3 napisał/a:
A może warto te oryginalne przerobić?

Raczej przeszczep będzie lepszy, mniej zabawy i efekt powinien być zadowalający.
Chociażby do wentyli, skóra musi być perforowana :spoko

Cytat:
onegdaj Janusz zaimplementowal w swiom Rimorze fotele Chryslera 300M

Jarek, na ostatnim zlocie w Bałtowie, jak zobaczyłem co potrafią jego fotele, to mi kopara opadła i oczy z orbit wyleciały :shock:
Jednym przyciskiem obrócił się fotel i ustawił z pozycji "podróżnej" do pozycji "wypoczynkowej" :-P
O innych fajerwerkach nie wspomnę :haha:

Banan - 2021-11-24, 10:26

Pomysł mi się spodobał i znalazłem taki fotelik:
https://allegro.pl/oferta/audi-a8-d4-4h0-fotel-lewy-przod-masaz-wentylowany-10710312893
Wentylowany z masażem
Do tego koszt sterownika :bajer

LukF - 2021-11-24, 11:34

Banan napisał/a:
mgF3 napisał/a:
A może warto te oryginalne przerobić?

Raczej przeszczep będzie lepszy, mniej zabawy i efekt powinien być zadowalający.
Chociażby do wentyli, skóra musi być perforowana :spoko

Cytat:
onegdaj Janusz zaimplementowal w swiom Rimorze fotele Chryslera 300M

Jarek, na ostatnim zlocie w Bałtowie, jak zobaczyłem co potrafią jego fotele, to mi kopara opadła i oczy z orbit wyleciały :shock:
Jednym przyciskiem obrócił się fotel i ustawił z pozycji "podróżnej" do pozycji "wypoczynkowej" :-P
O innych fajerwerkach nie wspomnę :haha:


No i fajnie. Jak jeszcze Jarek dałby instrukcję krok po kroku jak dokonać przeróbki to radość była by pełna.
Jarek- może dasz? :bukiet:

Banan - 2021-11-24, 11:43

Łukasz, ale to Janusza trzeba pomęczyć, on dokonał takich cudów, Jarek tylko wskazał sprawcę :haha:
LukF - 2021-11-24, 12:04

Banan,
Darek, to go męcz :bajer
Bo go znasz a ja nie :bigok

papamila - 2021-11-24, 14:42

pamiętam że gdzieś, pośród forumowych postów powinna być relacja :wyszczerzony:

ja w Ducato II również zmieniałem serię na skóry od Forda Windstara,
pasowały po naprawdę niewielkich przeróbkach
ale z wypasu to była jeno skóra i podłokietniki
gdzie im do masażu i wentylacji :mikolaj

w Ducato III jest o tyle łatwiej żę nawet podniesienie fotela o 2cm (jakiś adapter na nowe szyny)
większości nie zrobi różnicy i dyskomfortu

Kazik II - 2021-11-24, 20:18

Boże, jak ludzie kochają te swoje kamperki! Do tego stopnia że chcą, aby im masowały i wentylowały :haha:
Ja od zawsze preferowałem te od starych citroenów bo w komforcie i wygodzie są nie do pobicia. Ale z obrotnicą będzie trudno, trzeba dokupić i samemu przerabiać. Za to często można znaleźć z elektryką.

LukF - 2021-11-24, 20:22

A masują? :bajer
Andrzej 73 - 2021-11-24, 20:43

Osobiście nie widzę problemu żeby zrobić podgrzewane , wentylowane i z masażem.
To tylko kwestia czasu i kasy.
:spoko

Kazik II - 2021-11-25, 10:42

LukF napisał/a:
A masują? :bajer

Nie, ale smyrają :-P

marek230482 - 2021-11-25, 13:09

Co prawda do kampera czegoś takiego nie robiłem ale w osobowych parę razy.
Przede wszystkim żeby to było P&P to musicie dostać fotele które "w jakiejś tam opcji" były fabrycznie montowane. W tym albo pokrewnym aucie (np z trojaczków lub bliźniaczym produkcie). Jeżeli nie. To zapomnijcie że będzie łatwo. Będzie rzeźba po całości. Oczywiście na + jest fakt że w kamperze jest na wszystko miejsca dużo więcej. Czy to adaptery, czy elektronikę.
Zapomnieć też należy o jakichkolwiek przeróbkach posiadanych foteli - nie da się :) chyba że chcemy tylko dołożyć grzanie. Wentylacja i masaże są na tyle skomplikowane że dosłownie wszystko w takim fotelu jest inne. Od skóry przez gąbkę i na sprężynach kończąc.
Na tym etapie już ostygną wszyscy entuzjaści bezpieczeństwa norm i przepisów bo taka rzeźba jest niezgodna z prawem a w przypadku kolizji nawet jak nie przyczynią się do większych obrażeń to będą podstawą do sprawy w sądzie.
Ale jak już na to wszystko przymkniemy oko to pozostaje wybór dawcy. Nie mam doświadczenia z masażami ale podejrzewam że będzie tak samo. Szukać dawców z "dawnych lat". Czyli ubiegły wiek ewentualnie początek tego. Dlaczego?
Ponieważ teraz i od dawna wszystkie te wodotryski są sterowane cyfrowo i ożywienie tego poza "matczynym autem" jest niemożliwe bez sterowników komputerów. A jeżeli nawet wyrwiemy sterownik foteli (o ile jest odrębny) to on "nie ruszy" bez komunikacji z resztą auta (często nawet w drugim takim samym aucie nie chce ruszyć).
Oczywiście dla "mózga" elektroniki i programowania jest to w końcu do obejścia ale chyba nie o to nam tu chodzi żeby doktorat z tego robić :D
Ale jak już wyrwiemy stołki ze starej A8 albo saaba 9-5 to już z górki. Ponieważ towar to już dośc deficytowy. Pamiętać należy też o pasach (bo często są zintegrowane) i obowiązkowo zapinki do nich.
Mając fotele "analogowe" to po schematach serwisowych albo dniówce "metod prób i błędów" uruchomimy fotele. Zostanie tylko montaż mechaniczny a to w kamperze będzie już najłatwiejsze. Czyli przymiarka, pomiary, rysunek adaptera lub paru innych elementów i zlecenie obróbki. Potem składamy i cieszymy się z luksusu :D

LukF - 2021-11-25, 15:21

He he he, a do integry potrzeba foteli razem z pasami. Czyli z kabrioletu raczej :bigok Wychodzi na to, że fotele takie są jak biały kruk. Istnieją lecz nikt ich nie widział :bajer
marek230482 - 2021-11-25, 17:48

Chyba że....... pasy zamontujesz "stacjonarnie" zamiast obracane z fotelem. I tak je zapinasz tylko w pozycji "za kierownicą". Kwestia zapoznania się z autem i budowy odpowiedniego wspornika.
mgF3 - 2021-11-25, 20:40

Kolega Marek dobrze mówi dzisiejsze auta to jeden duży komputer i fotele zapewne po komunikują sie po canie z resztą auta. Trzeba szukać ze starszych modeli tylko pytanie jakie będą ok. Masaż można odpuścić ale wentylacja konieczna jest moim zdaniem.
marek230482 - 2021-11-25, 20:45

Foteli z masażem nie przekładałem. Ale myślę że ze starszych aut i to dałoby się ożywić (stere bmw, audi, mercedes). Jeżeli fotele z wentylacją to jest szerszy wybór. Np mondeo i saab 9-5. Łatwe fotele do swapu.
mgF3 - 2021-11-25, 21:53

Zastanawiam się czy nie lepiej było by zmodernizować obecne fotele. Kupić fotele z uszkodzonym poszyciem i przełożyć wentylację tylko do tego jest potrzebny ogarnięty tapicer. Masażu to raczej się nie da adoptować i w ten sposób odpadnie problem montażu i homologacji foteli.
Andrzej 73 - 2021-11-25, 22:13

Lata temu zainicjowałem temat foteli.
https://www.camperteam.pl...grzewane+fotele

mgF3 - 2021-11-25, 22:57

Ale temat chyba umarł śmiercią naturalną i foteli nie zrobiłeś. Jak tylko czas pozwoli na pracę przy swoim kamperku to ogarnę przez zimę
marek230482 - 2021-11-25, 23:23

mgF3 napisał/a:
Zastanawiam się czy nie lepiej było by zmodernizować obecne fotele. Kupić fotele z uszkodzonym poszyciem i przełożyć wentylację tylko do tego jest potrzebny ogarnięty tapicer. Masażu to raczej się nie da adoptować i w ten sposób odpadnie problem montażu i homologacji foteli.

Jak przełożyć wentylację? Do fotela który jej nie miał? Pisałem już że wentylowane fotele to nie tylko dziurki w poszyciu. To specjalna gąbka, ze specjalnymi kanałami, specjalne mocowania, specjalne wentylatory specjalnie zamontowane. Tego się nie da przełożyć do innego fotela.

Andrzej 73 - 2021-11-25, 23:24

Swoich foteli nie przerobiłem , ale komuś tak. :haha:
Tak to zawsze jest , że szewc bez butów chodzi.

System Waeco był dość drogi i zamówiłem z ali coś takiego.
https://pl.aliexpress.com/item/32810132106.html
Na aukcji w opisie masz podgląd jak to wykonać.
Ja to trochę zmodyfikowałem bo tkanina rządzi się swoimi prawami.
:spoko

marek230482 - 2021-11-25, 23:25

Zrobienie podgrzewanych jest trywialne. Mata uniwersalna, montaż pod tapicerkę i temat załatwiony. Każdy sobie z tym poradzi. Reszty "ekstrasów" nie da się przełożyć do tapicerki i foteli które tego nie miały. Tylko montaż całych foteli.
Jeżeli ktoś nie ma kasy, dawcy, zdolności to można kupić za niewielkie pieniądze takie nakładki na fotel. Są wentylacje, grzania, masaże.

Andrzej 73 - 2021-11-25, 23:31

marek230482 napisał/a:
Tego się nie da przełożyć do innego fotela.

Bzdury , wszystko się da. Tapicerka samochodowa jest prosta jak je..nie , więc nie pisz proszę że się nie da wprowadzając ludzi w błąd. :spoko

marek230482 - 2021-11-26, 00:07

Tak? Jakieś konkrety? Zrobiłeś już jakiś swap :) ja rozkręcałem takie fotele, znam ich budowę, działanie. W jaki sposób chcesz przenieść wentylację z fotele o jednym kształcie do fotela o innym kształcie? Chcesz tą specjalną gąbkę nożykiem docinać? Czy może w gąbce bez wentylacji będziesz dziurki nawiercał?
Mój zawód też zobowiązuje do hasła "nie ma rzeczy niemożliwych". Ale w rzeczywistości często się okazuje że ograniczeniem są pieniądze/technologia.
Jeżeli komuś się wydaje że nawierci parę dziurek, przeniesie wentylatorek i będzie to działać jak fabryka to życzę powodzenia w eksperymentowaniu :)

Andrzej 73 - 2021-11-26, 06:43

Tu się kłania wiedza , jeśli jej nie posiadasz nic nie zrobisz. Dla mnie robienie foteli tapicerki i praca z materiałami do wykonania mebla to chleb powszedni.
marek230482 napisał/a:
Czy może w gąbce bez wentylacji będziesz dziurki nawiercał?

Niestety pianka to nie drewno czy metal że możesz ją wiercić.
Tu potrzeba innego rodzaju narzędzi , ale to już pozostawię tajemnicą.
marek230482 napisał/a:
Zrobiłeś już jakiś swap

Przerobiłem trochę foteli więc mogę co nieco powiedzieć :haha:
A tak dla uściślenia konstrukcję metalową też trzeba przerobić jeśli chodzi o fotele Fiata czy Forda.
:spoko

SlawekEwa - 2021-11-26, 07:53

trafiła kosa na kamień :kosa:
mgF3 - 2021-11-26, 08:00

Koledzy hej hej po co te nerwy!
Zakładając ten post chciałem uzyskać informacje na temat ewentualnej zamiany foteli lub ich modernizacji. Każdy z Nas jest fachowcem w jakimś zawodzie liczyłem na podpowiedzi i zawodowe doświadczenie, aby nie popełnić błędów.

marek230482 - 2021-11-26, 08:24

Andrzej 73 napisał/a:
Przerobiłem trochę foteli więc mogę co nieco powiedzieć
A tak dla uściślenia konstrukcję metalową też trzeba przerobić jeśli chodzi o fotele Fiata czy Forda

Ok, skoro jesteś tapicerem, masz specjalistyczne narzędzia i już takie coś robiłeś to nie mam pytań tylko czekam na zdjęcia :) chętnie się dowiem jak "przewentylować" nie wentylowaną gąbkę żeby wentylacja działała "nie zasklepiła się" przy siadaniu.
A że trzeba przerobić wszystko to już pisałem :) to jest rzeźba straszna.

Andrzej 73 - 2021-11-26, 08:29

Są krajarki do pianki nożowe lub na gorąco wypalarki.
Fotele przerobione zamieszczałem tu wielokrotnie , wentylowany robiłem jeden.
Był to fotel w ciężarowym Dafie , gość sobie zażyczył wypasu w starej ciężarówce bo jeździ nią codziennie.
Pewnie nie zabrałbym się za to bo mam mnóstwo roboty , gdyby nie to , że to jeden z ważnych moich odbiorców.
:spoko

marek230482 - 2021-11-26, 08:50

Czyli nie do zrobienia w warunkach domowych :mrgreen:
Też jeszcze kwestia tego jak to działa ponieważ w fotelach których ja to oglądałem pianka była inna niż w fotelach bez wentylacji. A moje sposoby (choć nie profesjonalne) udrożnienia pianki kończyły się na tym że po obciążeniu traciła zdolność wentylacji

Andrzej 73 - 2021-11-26, 11:42

Wszystko jest do zrobienia , ale jak pisałem wyżej wszystko to kwestia wiedzy i umiejętności.
:spoko

marek230482 - 2021-11-26, 12:12

Głównie sprzętu i/lub materiałów w tym wypadku.
mgF3 - 2021-11-28, 20:05

Mam na oku fotele od Citroena C5 III generacji. Co sądzicie o wyborze czy ktoś jedzie takim autem na co dzień?
https://www.otomoto.pl/of...ml#gallery-grid

Kazik II - 2021-11-29, 15:43

mgF3 napisał/a:
Mam na oku fotele od Citroena C5 III generacji. Co sądzicie o wyborze czy ktoś jedzie takim autem na co dzień?
https://www.otomoto.pl/of...ml#gallery-grid

O wiele wygodniejsze są fotele od C-5 tki poprzedniej generacji. A te z ogłoszenia to po pierwsze są w takim stanie, że cena grubo przesadzona. Poza tym takie fotele kubełkowe do busa czy kampera nie bardzo się nadają, bo pozycja nóg w busie jest zupełnie inna niż w osobówce - zwłaszcza prawa noga mocno się męczy. Wiem, bo założyłem kiedyś takie kubełkowe i szybko musiałem z nich zrezygnować, bo prawa noga po dłuższej jeździe była skatowana.

Piasek1 - 2021-11-29, 20:20

Fotele od starych francuzów od lat wymiatają. C5tkę IIgen miałem 2 lata i są extra. Jeździłem Lexem 450h na fotelach full-bajer i ... generalnie to taki gadżet dla mnie jak fabryczna nawigacja. Nie potrafię docenić ich zalet za to mega wku**** jak mi to tam coś mierzi na plecach i dupie. Mnie grzanie nawet wkurza bo po chwili jest mi za gorąco w tyłek - nie wspominając o fakcie iż za ciepło dla jajek to bardzo niezdrowo.

Ja bym spróbował z fotelami z W210 (okular) bo te mają zintegrowane sterowniki przy fotelach a osprzęt pod nimi i ... tak mi się wydaje że wystarczy tylko doprowadzić do nich zasilanie i powinny działać. Nowe, nowoczesne auta mają już moduły komfortu czyli kolejny (z wielu) komputer sterujący m.in pracą foteli które bez niego - nie będą działać.
https://allegro.pl/oferta/fotele-przod-z-masazem-skora-mercedes-e-w210-9504959547
ale ... trzeba by to obejrzeć gdzieś organoleptycznie bo choć miałem okulara to bez takich extrasów zatem ręki se nie dam uciąć.

darek 61 - 2022-01-08, 09:08

marek230482 napisał/a:


Ponieważ teraz i od dawna wszystkie te wodotryski są sterowane cyfrowo i ożywienie tego poza "matczynym autem" jest niemożliwe bez sterowników komputerów. A jeżeli nawet wyrwiemy sterownik foteli (o ile jest odrębny) to on "nie ruszy" bez komunikacji z resztą auta (często nawet w drugim takim samym aucie nie chce ruszyć).

Nie rozbierałem takiego fotela,ale temat mnie zainteresował,dlatego pytam.
Sterowanie zapewne jest cyfrowe,ale na końcu tego sterowania jest silnik do wentylacji lub do masażu.Nie da się ich uruchomić bez tej elektroniki,bezpośrednio podłączając do nich zasilanie?

marek230482 - 2022-01-12, 19:48

Teoretycznie tak. ALe musiałbyś pruć całą instalację. Do tego zbudować nowe przyciski, albo układ przekaźnikowy..... przyciski fabryczne nie "udźwigną" prądów jakie bezpośrednio idą do silników.
A silniki wentylacji mogą być sterowane pwm.

darek 61 - 2022-01-15, 12:57

marek230482 napisał/a:
A silniki wentylacji mogą być sterowane pwm.

Czyli wystarczy coś takiego
https://allegro.pl/oferta/regulator-pwm-obrotow-silnika-dc-12v-40v-10a-24v-11204441629

marek230482 - 2022-01-18, 20:08

Heheheh no tak. Można też postawić "malinkę" i nią sterować. Ale chyba nie o to chodzi?
Bo zaczyna się to sprowadzać do tego co wyszło z wentylacją. Da się dołożyć, tylko trzeba być tapicerem, fachowcem i zaplecze narzędziowe z tej branży :diabelski_usmiech ot takie drobiazgi i już może każdy sobie zrobić wentylację :mrgreen:
I oczywiście się da :) równie dobrze można z traktora zrobić samolot. Kwestia zaplecze i umiejętności.

darek 61 - 2022-01-18, 21:39

marek230482 napisał/a:
Ale chyba nie o to chodzi?

A o co chodzi,czyżby o to by wszystko od wszystkiego było zależne,czy by było proste.Mi bardziej zależy by działało i nie utrudniało .Przykład podam z głupimi szybami elektrycznie opuszczanymi.By je opuścić na postoju muszę przekręcić kluczyk,w starym miałem korbotronic i to działało.Wiem elektryczne w czasie jazdy są lepsze,ale nie jak stoimy na cempingu.Przecież ja nie piszę o dokładaniu wentylacji do fotela który tego nie miał,tylko o regulacji obrotowej tego silnika.Ale jak masz potrzebę wszystko komplikować to komplikuj.Ale prościej też się da.

marek230482 - 2022-01-18, 22:12

Oczywiście. Tylko kombinowanie ze sterowaniem pwm to właśnie sam sobie komplikujesz. Takich swapów robiłem w osobówkach już dużo. Dlatego napisałem na samym początku co można w prosty sposób zeswapować. Każdy inny to większa lub mniejsza rzeźba co mija się z celem i raczej na gadaniu się skończy. Dlatego jak piszę że cyfrowo sterowane odpadają, że wentylacji nie przełożysz to proste nie będzie.
A to że zawsze się znajdzie ktoś kto ma w garażu fabrykę, albo chce bawić się w sterowanie silników pwm to mnie nie dziwi.
Da się wszystko tylko w tym jak i wielu przypadkach to nie ma sensu.

decumanus - 2024-01-06, 14:30

Odgrzeję kotleta, a taki system by nie działał?
Dosc prosty system bez wodotryskow...
Wrecz DIY...
Dodam ze mam fotele z Sharana...
R

decumanus - 2024-01-06, 17:52

Taki material bedzie zbyt szczelny do wentylowanych siedzen?
https://hurtowniatapicerska.pl/alicante-extra-perforowana-bez-1664.html
R

Andrzej 73 - 2024-01-07, 17:30

Nie nadaje sie ponieważ, nie zauważyłem podania parametru odporności na UV.
25 tys. Cykli to szmata , a nie tkanina.
Poza tym to tylko podróba alkantary , więc czego sie spodziewać. Jak chcesz aby wentylowanie było dobre to musisz mieć dziurkowany materiał wraz z pianką.

decumanus - 2024-01-07, 18:54

Andrzej 73 napisał/a:
Nie nadaje sie ponieważ, nie zauważyłem podania parametru odporności na UV.
25 tys. Cykli to szmata , a nie tkanina.
Poza tym to tylko podróba alkantary , więc czego sie spodziewać. Jak chcesz aby wentylowanie było dobre to musisz mieć dziurkowany materiał wraz z pianką.


to nie mam... gdzie kupic? mam tkanine dystansowa... ale pewnie tez nie podejdzie?
R


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group