Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Jakie ciśnienie w kołach

less11 - 2024-02-16, 21:13
Temat postu: Jakie ciśnienie w kołach
Mam integrę na Ducato z 2021 r., DMC 3500 kg. Kamper kupiony jako nowy, wyjechał na oponach Michelin Agilis wersja kamperowa. Wg wklejki od producenta kamepra zalecane ciśnienie to 5,5 atm przód i tył. W tym roku po raz pierwszy wybrałem się kamperem na narty co wymagało zakupu opon zimowych. Kupiłem komplet opon wzmacnianych (C) o nośności przewyższającej oryginalne opony. Okazało się jednak że maksymalne ciśnienie dla tych opon t 4,75 atm.
Jak sprawdziłem oryginalne Micheliny na których kamper wyjechał z fabryki to również mają max 4,75 atm mimo że są specjalne kamerowe a producent zaleca ciśnienie 5,5 atm.
Na jakich ciśnieniach w oponach Wy jeździcie w podobnych kamperach?

papamila - 2024-02-16, 21:38

Ciśnienie stosuj takie jak zaleca producent danej opony
„C” to opona wzmacniana, nośność wagowa to inny parametr (114-118)

Komplecik - 2024-02-16, 21:51

Jeżdżę koło 5tki nie doktoryzuje się :spoko
Janusszr - 2024-02-16, 22:41

papamila napisał/a:
Ciśnienie stosuj takie jak zaleca producent danej opony
„C” to opona wzmacniana, nośność wagowa to inny parametr (114-118)

W moich samochodach ciśnienie w oponach jest podawane na tabliczce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy. W osobówkach jest zmienne w zależności od obciążenia tyłu samochodu. W kamperze jest stałe. Przód 3,5 bara, tyl 5,5.
I kto tutaj ma rację? Producent opon, czy samochodów? Ja stosuję się do zaleceń producenta samochodu.
Czy nie jest przypadkiem tak, że na oponie podawane jest maksymalne ciśnienie która ta opona toleruje?

Kazik II - 2024-02-17, 12:53

Najlepszym rozwiązaniem będzie chyba kierowanie się ciśnieniem podawanym przez producenta podwozia - w tym wypadku fiata ducato. U mnie producent kampera też podaje na tył ciśnienie 5,5. Takich opon nigdzie nie znalazłem w ofercie. Tak czy owak trochę za niskie ciśnienie w oponach na pewno nie grozi niczym poważnym. A wystrzał opony nabitej za dużo może się bardzo źle skończyć. Widziałem kiedyś zdjęcia kampera w którym pękła tylna opona w czasie jazdy. Cała łazienka zdemolowana od spodu.
Janusszr - 2024-02-17, 14:06

A czy przypadkiem nie jest tak, że opona z niskim ciśnieniem grzeje się ponad miarę i jest narażona bardziej na uszkodzenie?
drwoy - 2024-02-17, 19:31

Mam także te opony. W sieci na stronie michelina ciśnienie dla tych gum 4,5 i 5,5 i tak stosuję.
Hymer 33 - 2024-02-17, 20:46

kup opony do kamperów . One mają 5,5
Kazik II - 2024-02-17, 21:33

Janusszr napisał/a:
A czy przypadkiem nie jest tak, że opona z niskim ciśnieniem grzeje się ponad miarę i jest narażona bardziej na uszkodzenie?

Kolega Less zgłasza problem, bo ma założone opony do 4,75 a na producent kampera podaje ciśnienie 5,5. Jeśli mamy do wyboru nabić powyżej dopuszczalnego dla danej opony ciśnienia to już lepiej mieć trochę za mało niż za dużo. Nie słyszałem o przypadku a by z powodu ciśnienia za małego o kilkanaście procent opona uległa uszkodzeniu. Może się szybciej zużywać. U mnie producent kampera zaleca 5,5 bar na tył, chociaż na słupku mam 4,8 tył i 4,5 przód. Daję z tyłu 5 i więcej nie zamierzam. Lepiej szybciej zużyć opony niż mieć jej resztki w łazience.

adaml61 - 2024-02-18, 08:38

Wszyscy co macie dylemat ile, tyle co na oponie ,czy tyle ile na zabudowie , max tyle co na oponie . Zimą to za wysokie ciśnienie nic nie zrobi , ale latem przyrost cisnienia jest duży .Producent opony wziął to pod uwagę ,jak dacie więcej niż na oponie , to po rozgrzaniu będzie w granicznym zakresie , a to najkródsza droga do wystrzału. Sprawcie sobie latem przed startem i po przejechaniu 100km . N zimnym kole będzie to producenta opony ,na ciepłym zbliżone do podanego dla nadwozia . A jak chcecie mieć spokój napompujcie koła azotem i zniknie dylemat ciepłej i zimnej opony . Chyba większość z was zauważyła że wystrzały opon w ciężarówkach są w lecie . Jedna z znanych mi firm transportowych przeszła na azot i wystrzały się skończyły .
Janusszr - 2024-02-18, 08:50

Na stronie - https://rankomat.pl/samochod/cisnienie-w-oponach
znalazłem taką opinię - Jakie są wady i zalety niskiego ciśnienia w oponach?
Niskie ciśnienie w oponach ma o więcej wad niż zalet. Plusem jest poprawa komfortu jazdy, którą odczuwają kierowcy poruszający się z niższym ciśnieniem niż zalecane.

Za to dużym minusem jest spadek bezpieczeństwa jazdy. Badania wskazują, że spadek ciśnienia o 0,5 bara wydłuża drogę hamowania o 4 metry. Ponadto na skutek zbyt małego ciśnienia opona się odkształca (nie są odkształcenia widoczne gołym okiem) i może wystrzelić w trakcie jazdy. Obniżone ciśnienie wpływa także negatywnie na ekonomikę samochodu, ponieważ zmniejsza trwałość bieżnika i powoduje wzrost zużycia paliwa.

kimtop - 2024-02-18, 09:44

Ja trzymam z tyłu 4,7atm.Po rozgrzaniu czujniki ciśnienia pokazują 5,5 -5,7atm.Na autostradzie w Grecji pokazały mi nawet 6,3atm.
Co najciekawsze to koła mam napompowane azotem :shock:

Janusszr - 2024-02-18, 14:27

Temat mnie na tyle zainteresował, że pofatygowałem się do garażu aby sprawdzić, ile powietrza można dmuchnąć w moje opony. Opony może nie są z najwyższej półki(z takimi kupiłem kampera- firma słowacka Barum), ale można w nie dmuchnąć 86PSI, 594kPa co daje 5,94 bara. Nośność 1250kg. Wychodzi na to, że jednak można kupić opony które pompujemy zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Kazik II - 2024-02-18, 18:54

Janusz, rzeczywiście ciekawe te opony. Możesz podać jakieś bliższe dane jak rozmiary tych opon i inne pozwalające je zidentyfikować i poszukać?
less11 - 2024-02-18, 19:09

Hymer 33 napisał/a:
kup opony do kamperów . One mają 5,5

Ale właśnie oryginalne mam Michelin Agilis CP z wielki napisem "Camper" z boku, a i tak mają 475 kPa (4,75 bar) maksymalnie. Już bardzie kamperowych się nie da chyba

less11 - 2024-02-18, 19:13

Próbowałem jeszcze czytać na forum o busach. Ci w transporcie miedzynarodowych, co często przeładowani pewnie jeżdżą rzadko pompują 5 bar a raczej mniej
blue60 - 2024-02-18, 22:45

Ford
3,5 przód, 4,5 tył.

Jak napompujesz po 5 to będzie taboret.

Janusszr - 2024-02-19, 10:31

Kazik II napisał/a:
Janusz, rzeczywiście ciekawe te opony. Możesz podać jakieś bliższe dane jak rozmiary tych opon i inne pozwalające je zidentyfikować i poszukać?

Proszę bardzo.
215/75 R16 C
www.barum-online.com - spisane z opony

krzlac - 2024-03-17, 10:23

Jeździ ktoś na gumach DUNLOP ECONODRIVE AS, bo mam na nie ochotę? Wielosezonowe z 3PMSF, nośność 1450 kg.
decumanus - 2024-04-17, 11:51

3 lata temu jak kupowałem agilis kamper to wyszło ze sa dwa rodzaje tych opon, (albo byly) - 60 i 80 psi, w zależności z jakiej fabryki. ja mam 80 i jeżdżę na 5. atm
polecam te opony, Samochod sie duzo stabilniej prowadzi i troszkę mniej pali - choć tu akurat większą role pełni paliwko i wiatr.
Są za to trochę głośne np na betonowej pseudo autostradzie za Wrocławiem wydają taki dziwny szum, jakby się przyklejały do nawierzchni... aż myślałem ze się cos z autem dzieje.
zjawisko potwierdzone na tej drodze kilka razy.
R

decumanus - 2024-04-17, 12:01

wg manuala dla rocznika 2007
R

Janusszr - 2024-04-17, 16:20

W takim razie jakie ma być ciśnienie w oponach? Wg producenta auta, czy wg producenta opon?
Przecież dana opona może być montowana w różnych pojazdach. W każdym z nich może być zalecane inne ciśnienie.
Do mnie bardziej przemawia, że wg producenta pojazdu. Ciśnienie podawane przez producenta opon dotyczy chyba maksymalnego ciśnienia dla danej opony. Jeżeli w moim Fordzie w kołach tylnych ma być 5,5 bara, to nie kupię opon, które możemy pompować do np. 5 barów.

Anras - 2024-04-17, 16:45

Janusszr napisał/a:
W takim razie jakie ma być ciśnienie w oponach? Wg producenta auta, czy wg producenta opon?
Przecież dana opona może być montowana w różnych pojazdach. W każdym z nich może być zalecane inne ciśnienie.
Do mnie bardziej przemawia, że wg producenta pojazdu. Ciśnienie podawane przez producenta opon dotyczy chyba maksymalnego ciśnienia dla danej opony. Jeżeli w moim Fordzie w kołach tylnych ma być 5,5 bara, to nie kupię opon, które możemy pompować do np. 5 barów.

W moim Fordzie jest podane ciśnienie 3,5 na przód i 5,5 na tył, ale w instrukcji jest dopisek, że dotyczy to opon z oznaczeniem CP (Camper) na jakich kamper wychodził z fabryki. Dla innych opon wartości ciśnienia mogą być inne. Ja mam obecnie z oznaczeniem C i mam 4,0 na przedzie i 5,0 na tyle.

Janusszr - 2024-04-17, 18:33

Anras napisał/a:

W moim Fordzie jest podane ciśnienie 3,5 na przód i 5,5 na tył, ale w instrukcji jest dopisek, że dotyczy to opon z oznaczeniem CP (Camper) na jakich kamper wychodził z fabryki. Dla innych opon wartości ciśnienia mogą być inne. Ja mam obecnie z oznaczeniem C i mam 4,0 na przedzie i 5,0 na tyle.

W moim jest tak samo 3.5 i 5,5 bara i tego się trzymam. Nie schodzę niżej, bo mam jeszcze z 200kg ładunku na platformie z tyłu.

decumanus - 2024-04-17, 21:54

Ja mam prosciej bo sam sobie przerobilem, to ta naklejka sobie glowy nie zaprzatam. Mam 5 wszedzie, ale kupujac 3 lata temu opony popelnilem blad zostajac przy 15 calowych. Nastepne wezme 16 i 225 szerokie. Opony na wieksze felgi sa dostepne z wiekszym indeksem nosnosci. W efekcie mozna je tez mniej pompowac i jazda po dziurach jest bardziej komfortow. Ale za malo nie mozna bo zaczyna nosic na boki.
Pompuje tak zeby mi się dobrze jeździło.. opony pozwalają na wiecej.
R

Komplecik - 2024-04-18, 06:26

decumanus napisał/a:
3 lata temu opony popelnilem blad zostajac przy 15 calowych. Nastepne wezme 16 i 225 szerokie.

Nie jest czasem tak że do felg 16 z 15 trzeba zmieniać piasty w Ducato, może są jaki zamienniki 15 na 16 felgi, mocowanie śrub ma inny rozstaw.
W samochodach terenowych stosują małe felgi do dużych opon.
Ja wymieniłem jak się zużyły oryginalne 15/215/70 na 15/225/70
Deczko się podniósł, ale atrakcyjne było lepiej na 215
:spoko

Janusszr - 2024-04-18, 07:46

Komplecik napisał/a:
.
Ja wymieniłem jak się zużyły oryginalne 15/215/70 na 15/225/70
Deczko się podniósł, ale atrakcyjne było lepiej na 215
:spoko

A cóż to była za atrakcja na tych 215? Taka trakcyjna atrakcja? :spoko
Atrakcja to była, jak przyszła moda na obracanie felg o 180stopni. Krótko to trwało, ale coś takiego miało miejsce.

decumanus - 2024-04-18, 14:41

Komplecik napisał/a:
decumanus napisał/a:
3 lata temu opony popelnilem blad zostajac przy 15 calowych. Nastepne wezme 16 i 225 szerokie.

może są jaki zamienniki 15 na 16 felgi, mocowanie śrub ma inny rozstaw.
:spoko

jest dokładnie tak jak piszesz. robią 16 z dwoma rozstawami otworów.
R

Komplecik - 2024-04-18, 18:59

Janusszr napisał/a:
Komplecik napisał/a:
.
Ja wymieniłem jak się zużyły oryginalne 15/215/70 na 15/225/70
Deczko się podniósł, ale atrakcyjne było lepiej na 215
:spoko

A cóż to była za atrakcja na tych 215? Taka trakcyjna atrakcja? :spoko .



Miało być trakcja :szeroki_usmiech bo bo im większy balon tym większa galareta na drodze, dla tego mimo że kampery ciężkie to większość ducato kamperów szło na 15 by na drodze z zza tira nie było galaretki :haha:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group