Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
wiek opony!
Autor Wiadomość
BiG Team 
Kombatant


Nazwa załogi: Beata I Grzegorz
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Piwa: 53/39
Skąd: Karpacz
Wysłany: 2012-06-08, 08:59   

affa napisał/a:
akurat teraz taki trend, że starsi panowie zmieniają partnerki na młodsze

jak również i na odwrót :haha:
_________________
Najlepsze, co może nas spotkać to ludzie, których kochamy, miejsca, które oglądamy oraz wspomnienia, które nam pozostaną
Beatka i Grześ
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Student 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010
Piwa: 1/1
Skąd: Leszno/Trzebiny
Wysłany: 2012-06-08, 17:38   

W zeszłym roku rozerwało mi oponę na obwodnicy Miedzyrzecza przy 100Km/h a była to opona z 2004 roku jeszcze z włosami...Wrażenia nieopisane ledwo opanowałem auto...Nie warto oszczędzać na oponach od tego zależy nasze życie nie zastanawiaj się wymień je!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
MAZUREK 
stary wyga
gitarzysta-chałturnik, wędkarz


Twój sprzęt: CARTHAGO T 40 CHIC 2,8 JTD
Nazwa załogi: LECH i GRAŻYNA
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lip 2007
Piwa: 18/146
Skąd: Radom
Wysłany: 2012-06-11, 12:13   

Ja miałem taką przygodę z oponami: podczas jednej podróży dostawczakiem (Opel Combo) "złapałem" gumę, użyłem do naprawy pojemnika cisnieniowego z jakimś uszczelniaczem i doczłapałem się do najbliższego wulkanizatora. Tam pan oponiarz stwierdził, że wiek moich opon to 12 lat (!!!) i następna też zaczyna się rozłazić. Zaznaczam że bieżnik miały jak nowe. Były to opony używane sprowadzone z Zachodu, miały piękny bieżnik bo były z kół zapasowych. Zdecydowałem się na wymianę wszystkich opon na nowe. Myślę że miałem dużo szczęścia. Od tej pory nigdy nie kupuję używanych opon zimowych będących w szerokiej ofercie w Polsce i uważam że taki handel powinien być zakazany. (Opla Combo kupiłem już z takim ogumieniem)
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegorz997 
doświadczony pisarz

Dołączył: 20 Kwi 2010
Otrzymał 3 piw(a)
Wysłany: 2012-06-11, 12:59   

Dla zainteresowanych oznaczenia opon:

AO - Homologacja Audi,
B - Homologacja grupy Volkswagen,

C1 - Homologacja Dodge Kiper,
C - Oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych,
cord - Ochrona felgi na ściance bocznej opony,
DOT - (Departament of Transportation) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod identyfikacyjny opony lub numer seryjny.

DSST - Opona typu Run Flat Dunlopa,
"ECE", "E" lub "e" - Opona dopuszczona do użytku na terenie Unii Europejskiej,
EMT - Opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Extened Mobility Tyre - Goodyear),

EXTRA LOAD - Oznaczenie podwyższonej nośności,

FP - Ochraniacz felgi,
FR - Opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
G1- Czujnik kontroli cisnienia,
G3 - Bieżnik opony z trzema rowkami,
G4 - Bieżnik opony z czterema rowkami,
INNER - Oznaczenie strony mocowania opony,
INSIDE, OUTSIDE - Oznaczenie stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony: inside - oponę montować w kierunku pojazdu, outside - na zewnątrz pojazdu,
K1 - Homologacja Ferrari,
LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu,
LI - Jest skrótem od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach,
LR – Oznaczenie niskich oporów toczenia,
LT - Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony,
MFS - Oznacza, że opona ma rant chroniący felgę,
ML - Opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna),
MO - Homologacja Mercedes,
M3 lub * - Homologacja grupy BMW,

N, N0, N1, N2, N3 - Homologacja Porsche,
no lbl - Brak kolorowego napisu na boku opony,
OE - Opony na pierwszym wyposażeniu,
P – Oznaczenie umieszczone przed rozmiarem, wskazuje na przeznaczenie opony do samochodów osobowych (Passanger - stosowane w USA),
RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych,
REAR - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu,
RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecemy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
RFP – opona posiadająca zabezpieczenie chroniące przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu,
# - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym,
(...) - homologacje do montażu fabrycznego,
RPB – zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
SEAL - opona z systemem samouszczelniającym,
SSR [self supporting runflat tyre] - Opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
TL - Opona bezdętkowa,
TWI - Wskaźnik zużycia opony. Oznaczenia te występują w kilku miejscach na obwodzie opony i oznaczają granicę dopuszczalnego prawem zużycia rzeźby bieżnika.
XL - Opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności,
ZP – Zero Pressure - opona z systemem umożliwiającym jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza,



Skróty dotyczące tylko opon 4x4

BSW - czarny bok opony
ORWL - białe kontury liter na boku opony
RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
RB - czarne litery na boku opon terenowych
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegorz997 
doświadczony pisarz

Dołączył: 20 Kwi 2010
Otrzymał 3 piw(a)
Wysłany: 2012-06-11, 13:15   

cd

Graficzne - oznaczenie opon
Ostatnio zmieniony przez grzegorz997 2012-06-11, 14:24, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzysioz 
weteran


Twój sprzęt: Weinsberg Orbiter
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Piwa: 65/64
Skąd: Płóczki Dolne
Wysłany: 2012-06-11, 13:48   

grzegorz997 napisał/a:
K1 - Homologacja Ferrari,


Ja innych do kamperka nie kupuje :haha:
_________________
przewodnik górski- sudecki
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wbobowski 
Kombatant
moder


Twój sprzęt: Dethleffs Globetrotter I-645 DB Ducato 2,5TDI
Nazwa załogi: Bobosie
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Piwa: 353/133
Skąd: Lublin - Dąbrowica
Wysłany: 2012-06-11, 19:00   

grzegorz997 napisał/a:
Dla zainteresowanych oznaczenia opon:

Zabrakło mi jednego często spotykanego oznaczenia. Jest na graficznym ozakowaniu, mianowicie
M + S > specjalne oznakowanie mieszanki gumowej i bieżnika przystosowane do jazdy zimą, tzw. opony błotno-śniegowe. W sprzedaży często są wśród opon letnich (lub wielosezonowych jesli takie sprzedawca wyszczególnia), a nie typowo zimowych. Piszę o tym, bo ja je kupiłem z wykazu opon letnich. A cena to połowa Michelin.
Na takich oponach jeżdżę już 4-ty sezon, zarówno w zimie (4 razy w Uniejowie) jak i w lecie, w tym była Grecja i Chorwacja. Doskonale się spisują a myśląc o wymianie szukam takich samych.
_________________
Włodek i Ela

Nasze kamperki
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Camper Diem 
Kombatant


Twój sprzęt: Eura Mobil
Nazwa załogi: Camper Diem!
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 01 Wrz 2007
Piwa: 49/65
Skąd: Gdańsk-Wrzeszcz
Wysłany: 2012-06-11, 19:22   

Włodek, a co to za opony?
_________________
Camper Diem!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzysioz 
weteran


Twój sprzęt: Weinsberg Orbiter
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Piwa: 65/64
Skąd: Płóczki Dolne
Wysłany: 2012-06-11, 19:42   

Sorki chlopaki . Ja sam czesto nie na temat , ale duzo o oponkach jest tutaj lacznie z oznaczeniami
http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=3705
A tutaj mialo byc o wymogach wiekowych tychze.
:spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
grzegorz997 
doświadczony pisarz

Dołączył: 20 Kwi 2010
Otrzymał 3 piw(a)
Wysłany: 2012-06-11, 19:54   

"....Zgodnie z Polską Normą PN-C-94300-7 „Ogumienie. Pakowanie, przechowywanie i transport", za opony pełnowartościowe uważa się opony nie starsze niż 36 miesięcy od daty produkcji...."

"........Zgodnie z przepisami o Ruchu Drogowym opony do samochodów osobowych w RP mogą być użytkowane do osiągnięcia wskaźnika TWI (wskaźnik zużycia bieżnika) wynoszącego 1,6mm. Osiągnięcie tej głębokości w którejkolwiek części bieżnika dyskwalifikuje oponę z dalszego użytkowania.W przypadku opon zimowych zalecane jest posiadanie co najmniej 4mm bieżnika(w samochodach do 3,5t, a dla pojazdów powyżej 3,5 tony to 6 mm).Po 5 letnim okresie eksploatacji opon należy przeprowadzać co roku kontrolę w celu oceny możliwości ich dalszego użytkowania. Opony, które osiągnęły wiek 10 lat licząc od daty ich produkcji powinny być wycofane z eksploatacji bez względu na pozostałą rzeźbę bieżnika..........."
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wbobowski 
Kombatant
moder


Twój sprzęt: Dethleffs Globetrotter I-645 DB Ducato 2,5TDI
Nazwa załogi: Bobosie
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Piwa: 353/133
Skąd: Lublin - Dąbrowica
Wysłany: 2012-06-11, 20:03   

affa napisał/a:
Włodek, a co to za opony?

215/70 R15 C M+S 109/107 R, Matador MPS 320
_________________
Włodek i Ela

Nasze kamperki
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***