|
|
Przesunięty przez: janusz 2009-01-19, 11:42 |
Tuning Box |
Autor |
Wiadomość |
kaimar
weteran kaimar
Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2007-04-17, 22:59 Tuning Box
|
|
|
Grzebiąc w swoim Ducato 2,5 Tdi podzczas montażu tempomatu, znalazłem pod siedzeniem pasażera tzw. Tuning Box czy Power Box podpięty do wtyku komputera wtrysku. Jest toto podpięte 5 kabelkami i według informacji na stronie producenta ma :
- zwiększać moc o 20% ( czyli mam mieć 140KM)
- zwiększać moment obrotowy o 30%
- zmniejszać zużycie paliwa o 10%
Kosztuje toto około 300 Euro.
Uśmiałem się serdecznie, ponieważ gdy kupiłem kampera w Niemczech i wracałem do Polski, to auto "zdychało" pod górkę. Wdeptanie z dużą siło pedału gazu w podłogę powodowało ,że silnik się budził. Okazało się ,że było żle wyregulowane cięgno gazu pomiędzy pedałem i potencjometrem - gaz nie otwierał się do końca. Szybka regulacja i żadna góra nie straszna. Niemiec miał dobry pomysł aby tuningować silnik który nie dostaje pełnego gazu.
Zastanawiam się czy zostawić ten box. Nie dokońca wierzę takie wynalazki podłączane z zewnątrz równolegle do pinów sterownika.
foto 004m.jpg znalezisko |
|
Plik ściągnięto 4231 raz(y) 58,67 KB |
|
|
|
|
|
antwad
stary wyga
Twój sprzęt: Dethleffs Advantage T5801
Pomógł: 5 razy Dołączył: 22 Sty 2007 Piwa: 17/63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2007-04-18, 15:18
|
|
|
Ooo, a na zdjęciu to widać jeszcze taką śróbkę + i -. Pewnie możesz sobie nią tą dodatkową moc silnika regulować, żeby nie było za dużo. :-D |
|
|
|
|
martes
weteran "Miła Karawana"
Twój sprzęt: baz campera
Dołączył: 28 Mar 2007 Piwa: 7/4 Skąd: z Warki/Warszawki
|
Wysłany: 2007-04-18, 15:39
|
|
|
jeśli to działa to ja bym zostawił trochę mocy to zawsze się przyda .... |
_________________ MARTESIK...
|
|
|
|
|
antwad
stary wyga
Twój sprzęt: Dethleffs Advantage T5801
Pomógł: 5 razy Dołączył: 22 Sty 2007 Piwa: 17/63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2007-04-18, 19:52
|
|
|
martes napisał/a: | jeśli to działa to ja bym zostawił trochę mocy to zawsze się przyda .... |
O ile faktycznie wpływ tego urządzenia jest pozytywny. Ja jestem dość sceptycznie nastawiony do takich wynalazków. |
|
|
|
|
Jerzy
weteran
Twój sprzęt: Adria Sun Living
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Sty 2007 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Warszawa Miedzeszyn
|
Wysłany: 2007-04-19, 19:28
|
|
|
antwad napisał/a: | martes napisał/a: | jeśli to działa to ja bym zostawił trochę mocy to zawsze się przyda .... |
O ile faktycznie wpływ tego urządzenia jest pozytywny. Ja jestem dość sceptycznie nastawiony do takich wynalazków. |
Sceptycyzm Antwada jest uzasadniony...
Elektroniczny tuning mocy w silnikach wolnossących polega na odpowiedniej modyfikacji mapy bitowej początku wtrysku w dieslach (w benzynowych - kąta wyprzedzenia zapłonu) oraz podniesieniu granicy obrotów maksymalnych. Czasem zmienia się też cykl pracy zaworu recyrkulacji spalin (EGR), ale to jest ingerencja w emisję spalin w kierunku zwiększenia ich toksyczności. Jak widać pole manewru jest ograniczone, więc i przyrost mocy nie może być znaczny.
Silniki doładowane dają więcej możliwości zwiększenia mocy tuningiem. Tu można ingerować w samo źródło powstawania energii, jakim jest objętość spalanej mieszanki. Podnosząc ciśnienie doładowania turbiny, czy kompresora można proporcjonalnie do zwiększonej ilości powietrza wydłużyć czas trwania impulsu wtrysku paliwa, oczywiście dbając jednocześnie o to, aby we wszystkich zakresach obrotów i obciążeń utrzymać stechiometryczny skład mieszanki (1 część paliwa na 14,7 części powietrza).
Na stanowiskach badawczych, współczene konstrukcje silników, zwłaszcza tych, ze zmiennymi fazami rozrządu umożliwiają ich „rozkręcenie” nawet do 18.000 obr. 1/min. oraz otrzymania prawie trzykrotnie większej mocy od tej, z jaką silniki te są montowane w pojazdach seryjnych.
Niestety, przy „wyciąganiu” wysokich parametrów, techniki smarowania i chłodzenia przestają być wystarczające dla uzyskania odpowiedniej trwałości silnika. Tak więc, konstruktorzy programując mapy bitowe w sterownikach silników, ograniczają obroty maksymalne oraz ilość mieszanki „wpompowywanej” do cylindrów.
Rezultat końcowy jest kompromisem pomiędzy ogólnie rozumianą mocą a trwałością silnika.
Wbrew pozorom, kompromis ten jest przez poszczególnych wytwórców bardzo dobrze skalkulowany i jest wyznacznikiem klasy i ceny produkowanych jednostek napędowych.
Warsztatowe statystyki wskazują, że silniki diesla wolnossące, do tzw. pierwszej naprawy głównej, w zależności od marki i typu mają przybliżone przebiegi od 600.000 do 1.000.000 km. Diesle doładowane „kręcą” od 500.000 do 800.000 km. Natomiast przebiegi silników diesla doładowanych i dodatkowo tuningowanych zawierają się w przedziale 300.000 - 600.000 km.
Z reguły zapomina się, że eksploatacja silnika stuningowanego wymaga stosowania innych, wyższej klasy niż zalecane fabrycznie olejów silnikowych, częstrzej wymiany filtrów oleju, powietrza i paliwa. W silnikach benzynowych wymagane jest stosowanie świec zapłonowych o innych wartościach cieplnych.
Przy tuningowym przyroście mocy powyżej 20 % w silnikach turbodoładowanych, powinno się również zamontować (jeżeli go nie ma) intercooler.
Jak widać, podejmując decyzję o poddaniu silnika elektronicznemu tuningowi mocy, należy dokłanie analizować korzyści i straty z takiej operacji wynikające.
Pozdrawiam, Jerzy. |
Ostatnio zmieniony przez Jerzy 2007-05-07, 10:59, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
antwad
stary wyga
Twój sprzęt: Dethleffs Advantage T5801
Pomógł: 5 razy Dołączył: 22 Sty 2007 Piwa: 17/63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2007-04-20, 08:12
|
|
|
Ciekawa wypowiedź. Pozwala inaczej spojrzeć na temat tuningu silników przedstawianych przważnie z pozycji wykonawców takiej usługi. |
_________________ "Panie, zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat przy każdej okazji" - św. Tomasz z Akwinu |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|