Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
wpięcie solara
Autor Wiadomość
Tomland 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Burstner
Dołączył: 03 Lis 2010
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-04-08, 10:37   wpięcie solara

Witam
Pytanko
Czy zejście przewodami z solara po minięciu regulatora napięcia powinno być bezpośrednio na akumulator części mieszkalnej czy za regulatorem bezpośrednio wpinać w elektroblok ? I wtedy w ogóle nie dochodzić do akku.
(EBL99)

Pzdr
Tomasz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
McGali 
stary wyga


Twój sprzęt: Burstner A550 C25 2.0E LPG
Nazwa załogi: GaliTeam
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 26 Lip 2009
Piwa: 17/9
Skąd: EZG
Wysłany: 2016-04-08, 11:14   Re: wpięcie solara

Tomland napisał/a:
Witam
Pytanko
Czy zejście przewodami z solara po minięciu regulatora napięcia powinno być bezpośrednio na akumulator części mieszkalnej czy za regulatorem bezpośrednio wpinać w elektroblok ? I wtedy w ogóle nie dochodzić do akku.
(EBL99)

Pzdr
Tomasz


Jak dobrze pamiętam to ja mam wpięty regulator bezpośrednio we wiązkę idącą od akumulatorów za pomocą przełącznika ładowania 2 akumulatorów
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tomland 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Burstner
Dołączył: 03 Lis 2010
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-04-08, 11:55   Re: wpięcie solara

McGali napisał/a:


Jak dobrze pamiętam to ja mam wpięty regulator bezpośrednio we wiązkę idącą od akumulatorów za pomocą przełącznika ładowania 2 akumulatorów


Tak, tylko EBL99 to może nie jakaś wielka sterownia elekrownia atomowa ale jednak urządzenie poważne. Korci mnie tam wpiąć czyli solar->regulator napięcia-> elektroblok.
Tym bardziej że w Schaudt'cie mam gniazdo ''solar''
Pzdr
Tomek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 100/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2016-04-08, 12:12   

Elekroblok może powodować dodatkowe straty. Ja mojego Schaudt'a pominąłem i regulator podłączyłem bezpośrednio do akumulatora. Jedyna korzyść z podłączenia do elektrobloku byłaby gdyby elektroblok zapewniał "rozdział" prądu między aku zabudowy i startowy (ładował startowy małym prądem). U mnie tą funkcję spełnia regulator (Buettner Elektronik).
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jaro136 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Dethleffs Advantage T5841 DUCATO 3.0 jtd
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Lip 2013
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Łask-Kolumna
Wysłany: 2016-04-08, 12:52   

Ja mam też energoblok Schaudt i mam oryginalny regulator i w komplecie były przewody połączeniowe z energoblokiem trzeba było jeszcze wejść na wyświetlaczu w ustawienia serwisowe i włączyć solar teraz pokazuje mi jakim prądem jest ładowany akumulator rozruchowy a jakim zabudowy ile daje solar pokazuje się ikonka solara na wyświetlaczu jak tylko zaczyna ładować powyżej 0,2A problem był ze zdobyciem pinu aby wejść w ustawienia serwisowe bo niestety ale żaden serwis detchleffs nie wiedział o czym mówię jak masz jakieś pytania zadzwoń
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2016-04-08, 13:45   

Możesz wpiąć bezpośrednio do elektrobloku, ale pamiętaj o ograniczeniu prądu. Jest to prawdopodobnie 15A. Jeżeli Twój regulator może dać większy, to lepiej podłączyć bezpośrednio do akumulatora.
Niektóre elektrobloki wymagają podłączenia regulatora do nich i źle tolerują podłączenie do akumulatora. Problem objawia się tym, że podczas jazdy w elektroblok widzi wysokie napięcie z regulatora solarnego i myśli że akumulator jest naładowany więc nie ładuje go z alternatora. Jeżeli taka sytuacja przydarzy się podczas pochmurnej pogody, to rezultatem może być pusty akumulator wieczorem po całym dniu jazdy. Nie pamiętam które elektrobloki Schaud tak mają.

Mam do sprzedania artykuł Votronic 2007 - kabel łączący regulator z elektroblokiem, ma wtyczkę dedykowaną do elektrobloków Schaudt.
O taki:
http://www.ebay.de/itm/Vo...1wAAOSwfl9XBBNa
Sprzedam za 40 zł.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tomland 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Burstner
Dołączył: 03 Lis 2010
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-04-09, 00:31   

Johny_Walker napisał/a:
Możesz wpiąć bezpośrednio do elektrobloku, ale pamiętaj o ograniczeniu prądu. Jest to prawdopodobnie 15A. Jeżeli Twój regulator może dać większy, to lepiej podłączyć bezpośrednio do akumulatora.
Niektóre elektrobloki wymagają podłączenia regulatora do nich i źle tolerują podłączenie do akumulatora. Problem objawia się tym, że podczas jazdy w elektroblok widzi wysokie napięcie z regulatora solarnego i myśli że akumulator jest naładowany więc nie ładuje go z alternatora. Jeżeli taka sytuacja przydarzy się podczas pochmurnej pogody, to rezultatem może być pusty akumulator wieczorem po całym dniu jazdy. Nie pamiętam które elektrobloki Schaud tak mają.


Niemiaszek z Forum Ducato Wohnmobil wrzucił taki obraz



  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2016-04-09, 04:23   

Do czego są zaciski L na regulatorze?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2016-04-09, 12:46   

Johny_Walker napisał/a:
Do czego są zaciski L na regulatorze?

z tego wynika że to wyjście na odbiorniki czyli żarówka
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2016-04-09, 13:18   

Ale po co? Te wyjścia się używa jeśli ktoś chce sobie zrobić np. wieczorne oświetlenie na altance z solarów i akumulatora. Tracer, którego testowałem miał taką funkcję, że przez określoną ilość godzin po zachodzie Słońca na tych zaciskach było zasilanie.
W kamperze to bez sensu. Ja bym je pozostawił nieużywane. Skupmy się na + i - solarów oraz + i - do akumulatora (lub elektrobloku).

Mój Votronic 350 podpiąłem bezpośrednio do akumulatora, bo jest w stanie dostarczyć większy prąd, niż ten dopuszczany przez EBL29. Zatem kabelek do elektrobloku mam na sprzedaż.
Jednak jak ktoś ma mniejszy niż 200W panel solarny, to może je wykorzystać. Co to daje? Nie wiem.
W niektórych Schaudtach jak już pisałem nie ma innego wyjścia i trzeba je podłączyć przez wejście EBL, a nie do akumulatora. Niestety nie pamiętam w których.

Proponuję podłączyć do akumulatora i zobaczyć co się będzie działo. I kupić kabelek ode mnie, bo zawsze się może przydać. :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2016-04-09, 13:21   

krzlac napisał/a:
Elekroblok może powodować dodatkowe straty. Ja mojego Schaudt'a pominąłem i regulator podłączyłem bezpośrednio do akumulatora. Jedyna korzyść z podłączenia do elektrobloku byłaby gdyby elektroblok zapewniał "rozdział" prądu między aku zabudowy i startowy (ładował startowy małym prądem). U mnie tą funkcję spełnia regulator (Buettner Elektronik).

Elektroblok o ile dobrze pamiętam rozdziela prąd na dwa akumulatory. Warunek to użycie dedykowanego regulatora LS i kabelka. Rozdzielenie zapewnia regulator. Dlatego wtyk solarny do EBL ma 3 piny. Mogę się mylić, bo już nie jestem na bieżąco.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
nikita55 
stary wyga

Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Sty 2015
Piwa: 28/12
Skąd: Nieokreślone
Wysłany: 2016-04-22, 20:52   

Co parę dni montuję solary i obie opcje są ok.Dla EBL np.99 zalecane ,ale nie konieczne jest podłączenie właśnie do niego.Z mojej wiedzy wynika ,że po podłączeniu do EBL ładowane są oba aku ,lecz nie wiem w jakim stopniu,czy równomiernie itd....dzieli to EBL. Kabel do EBL jest kostka 3 pin ale kable są dwa.Takie nowe kabelki ,co kilka dni idą do śmieci jak komuś potrzebne to mogę za darmo załatwić.
_________________
nikita55
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2016-04-24, 10:28   

Zwykle ładowane są oba, jeśli do EBL podłączysz regulator z wyjściem na dwa akumulatory - trzy przewody, a nie dwa. Mój EBL nie potrafi naładować dwóch akumulatorów, jeśli podłączę tylko dwa z trzech pinów wejścia solarnego. Chyba że podłączę dwa plusy, a minus po masie. Może są inne? Nie wiem.
Kable są dwa lub trzy. W instrukcji jest opisane + starter, + living batt i - wspólny. Które dwa podłączasz?

Schemat zamieszczony wcześniej w wątku i schemat mojego EBL są identyczne w części wejścia z regulatora solarnego.
Dylemat czy podłączać do EBL u mnie został rozwiązany prosto - maksymalny prąd to 15A co ogranicza maksymalną moc z regulatora do 200W, a ja mam więcej.

Polecam podłączyć regulator do akumulatora. Jeśli nie jest wyposażony w dwa osobne wyjścia, do dwóch akumulatorów, to za mniej niż 200 zł kupić urządzenie Schaudt LR 03 ładujące małym prądem akumulator startowy w przypadku wystąpienia różnicy napięć. Miałem takie coś zamontować u siebie, ale ostatecznie kupiłem Votronica, który ma dwa wyjścia na akumulatory i problem znikł. Ładuje startowy prądem do 2A, co w zupełności wystarczy na uzupełnienie strat wynikających z używania radia.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***