Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie) |
Autor |
Wiadomość |
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2017-11-09, 10:40 Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie)
|
|
|
Ale problem polega na tym że polecany tu był olej o API GL-5 który teoretycznie powinien zniszczyć tę skrzynie (jej elementy z metali kolorowych)
http://www.camperteam.pl/...p=585803#585803
Pytanie zlewać ten olej i zastąpić jakimś o podobnej lepkości w 100st c o API GL-4 czy też GL-4/5 czy zostawić?
Czytając forum wielokrotnie czytałem o problemach z skrzyniami w Ducato jak i to aby nalać tam oleju ponad stan, kupiłem więc syntetyczny mannol o API GL-4/5 http://mannol.de/pl/?acti...ebeoel%2075W-90 a następnie zobaczyłem co jest tu polecane TUTELA ZC 75 SYNTH
Spojrzałem na ich charakterystykę techniczną i szybko zamieniłem mannolla na tutelę bo to zupełnie inna lepkość jak polecana tutela, tyle że zapomniałem popatrzyć na API tuteli
Mannol-> Lepkość w 100 °C =16.5
Tutela--> Lepkość w 100 °C = 10.5
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? z jednego zleciało z ~1,5 litra oleju żółciusieńkiego i przejrzystego jak nówka a z drugiego z kolei setka czy dwie brudnego ciemnoszarego.
Nowe uszczelki miedziane po 15 centów, strzykawka 50-siątka do której faktycznie na full wchodziło 70mll + rurka ,kilka minut i wlałem 2 litry tuteli.
Skrzynia chodzi OK mam wrażenie że lepiej, z 5-piątką czy wstecznym niema żadnego problemu ba ja zmieniam biegi trzymając tę wajchę w 1/3 długości bo tak szybciej i wygodniej i myślę aby jej o ponad połowę nie skrócić. |
|
|
|
|
CORONAVIRUS
Kombatant fan SAN ESCOBAR
Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i
|
Wysłany: 2017-11-09, 10:48 Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
|
|
|
pasza napisał/a: |
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? . |
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2017-11-09, 10:58 Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
|
|
|
BIORCA napisał/a: |
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
hmm pomyślę i zasugeruję się też tym że z jednego leciał olej czysty a z drugiego syfiasty, tym czasem idę uszczelniać okna itp.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2017-11-09, 20:24
|
|
|
No i nic nie wymyśliłem
Strzelam brudny po odfiltrowaniu// odpowietrzenie// nadmiarowy oleju //
A co do Tuteli ZC 75 SYNTH
http://www.extranetpli.eu...75_stec_ITA.pdf
Przeprowadziłem małe śledztwo z którego wynika że to stary bardzo olej, kiedyś miał on specyfikację API GL-4 i inną nazwę, był zalecany m.in. do faciorów i alf z lat 90 i końcówki bravo/brava.marea ,seicento itd.
Zmieniła się nazwa i API skoczyło na GL-5 i było tak że jedni mieli stare książki z zaleceniem GL-4 a inni nowsze już z GL-5 choć była to ta sama skrzynia, dodatkowo wyczytałem gdzieś że oleje GL-5 które faktycznie niszczą metale kolorowe mają to napisane na etykiecie ?
Tak że dalej nie wiem co robić z tym olejem bo skrzynia chodzi OK a ja coraz bardziej lubię i szanuję mojego dukacika więc i martwię się o niego. |
|
|
|
|
yahoda
weteran
Twój sprzęt: HYMERMOBIL 522 FORD
Nazwa załogi: brave sir Robin
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Paź 2015 Piwa: 71/62 Skąd: Starogard Gd.
|
Wysłany: 2017-11-09, 20:27
|
|
|
BIORCA napisał/a: | KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają. |
_________________ kamperki z lego: http://www.camperteam.pl/...hlight=lego+kam
nasze autko: http://www.camperteam.pl/...ight=hymermobil
|
|
|
|
|
Gewehr
weteran
Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 219/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2017-11-09, 20:31 Re: Ducato I i olej w skrzyni (tak wiem że było wielokrotnie
|
|
|
BIORCA napisał/a: | pasza napisał/a: |
W skrzyni były dwa spusty oleju ????? . |
KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
Złośliwiec |
|
|
|
|
Remek
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: VW Lt 35 2000r
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lut 2015 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Kalisz
|
Wysłany: 2017-11-09, 20:52
|
|
|
Do udzielenia poprawnej odpowiedzi przyda się rysunek.
Screenshot_2017-11-09-20-48-38.png
|
|
Plik ściągnięto 62 raz(y) 725,17 KB |
|
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2017-11-09, 21:34
|
|
|
yahoda napisał/a: | BIORCA napisał/a: | KOMBINUJ TERAZ DLACZEGO SA DWA SPUSTY |
A może jeden to otwór kontrolny? Najpierw wyleciało 1,5 l, czy 0.1-0.2 l? Jeśli najpierw zleciała ta resztka, to pewnie to był otwór rewizyjny, a całość (1,5 l) spuściłeś otworem spustowym. Ale olej tam powinien być taki sam. Czy brudny olej może być lżejszy? Czy brudy jakieś unoszą się na powierzchni oleju? Czy w czasie pracy oleju może się coś wytrącać na jego powierzchni? - takie mi się pytania nasuwają. |
A ja strzelam najprostsze rozwiązanie (choć to nie tłumaczy dlaczego był czysty i brudny olej) konstrukcja wymusiła dwa spusty aby cały olej można było spuścić z skrzyni? |
|
|
|
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1175 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-11-09, 21:47
|
|
|
FIAT
Autodata Diesel Data.jpg
|
|
Plik ściągnięto 30 raz(y) 1,13 MB |
FIAT DUCATO 1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 87 raz(y) 776,04 KB |
FIAT DUCATO 2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 66 raz(y) 1,54 MB |
FIAT DUCATO 3.jpg
|
|
Plik ściągnięto 52 raz(y) 1,34 MB |
FIAT DUCATO 4.jpg
|
|
Plik ściągnięto 53 raz(y) 1,6 MB |
FIAT DUCATO 5.jpg
|
|
Plik ściągnięto 44 raz(y) 1,57 MB |
FIAT DUCATO 6.jpg
|
|
Plik ściągnięto 62 raz(y) 796,33 KB |
Fiat Ducato 1982-94.jpg
|
|
Plik ściągnięto 37 raz(y) 1,27 MB |
Autodata Diesel Data 1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 32 raz(y) 1,14 MB |
|
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
|
|
|
|
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1175 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-11-09, 21:50
|
|
|
FIAT
FIAT DUCATO 7.jpg
|
|
Plik ściągnięto 33 raz(y) 1,05 MB |
FIAT DUCATO 8.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18 raz(y) 927,11 KB |
FIAT DUCATO 9.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27 raz(y) 804,94 KB |
FIAT DUCATO 10.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27 raz(y) 797,17 KB |
FIAT DUCATO 11.jpg
|
|
Plik ściągnięto 25 raz(y) 1,1 MB |
Fiat Ducato 1994-.jpg
|
|
Plik ściągnięto 29 raz(y) 1,1 MB |
Autodata 1999.jpg
|
|
Plik ściągnięto 25 raz(y) 1,32 MB |
Autodata 1999-1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23 raz(y) 1,22 MB |
|
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
|
Ostatnio zmieniony przez Skorpion 2017-11-09, 21:55, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Skorpion
Kombatant Normalny inaczej wariatek stary wyga
Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy Dołączył: 17 Lip 2008 Piwa: 228/1175 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-11-09, 21:53
|
|
|
FIAT
AUTODATA 1990.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24 raz(y) 1,17 MB |
Einstrllpunkte 1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18 raz(y) 1,69 MB |
Einstrllpunkte 2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 29 raz(y) 1,38 MB |
Einstrllpunkte 3.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18 raz(y) 1,12 MB |
Einstrllpunkte 4.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24 raz(y) 1,19 MB |
Einstrllpunkte 5.jpg
|
|
Plik ściągnięto 32 raz(y) 1,3 MB |
Einstrllpunkte 6.jpg
|
|
Plik ściągnięto 22 raz(y) 942,46 KB |
AUTODATA 1990-1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 28 raz(y) 1020,93 KB |
|
_________________
Tadeusz
Byle do przodu
|
|
|
|
|
cosmo-pl
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1.9TD
Dołączył: 07 Wrz 2018 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-09-07, 12:58
|
|
|
Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni.
Lepkość (oryginalnie to był olej mineralny słabej jakości 80W90) nie ma aż takiego znaczenia w tym modelu. Dobrze jest wlać olej przekrojowy 75W90 i tyle. We francuskiej wersji lali 75W80 we włoskiej 80W90. Jakość - dobry półsyntetyk wystarczy.
Jestem na etapie wymiany oleju w swojej skrzynce i nawet nie chce mi się wierzyć jak słaby olej zlałem.. |
|
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2018-09-07, 22:42
|
|
|
cosmo-pl napisał/a: | Odpowiedź na to pytanie jest prosta - olej API GL4/GL5 jest wstecznie kompatybilny i nie zniszczy metali kolorowych w skrzyni i taki olej można wlać. GL5 sam jest nieodpowiedni. |
Ok niby masz rację ale jak to się ma do tego co pisałem?
Przecież opisałem co piszesz i przeprowadziłem mikro śledztwo https://www.camperteam.pl...p=681463#681463
Więc co mam ten olej zlać dać inny? |
|
|
|
|
cosmo-pl
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Fiat Ducato I 1.9TD
Dołączył: 07 Wrz 2018 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-09-08, 21:06
|
|
|
Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz, ale normatyw API jest raczej precyzyjny w tej kwestii. Jeżeli masz oznaczenie API GL5 to skrzynia i materiały użyte do jej konstrukcji muszą być zgodne, głównie chodzi o wszelkiego rodzaju metale kolorowe, dla których oleje oznaczone jako GL5 mogą być agresywne / korozywne. Dlatego wielu producentów, mających dobre oleje robią oleje kompatybilne wstecz API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi do konstruowania skrzyń, w których producent dopuszczał stosowanie oleju GL4. Z moich informacji wynika, że skrzynię się różnią i różne materiały były stosowane w różnych latach. Jeżeli w Twojej instrukcji jest dozwolone API GL5 to no problem. Jeżeli nie - pozbądź się oleju.
Kwestia jeszcze synchronizatorów i ich działania. Otóż stosując olej GL5 zapewnia się super ochronę przekładni, ale nie koniecznie jest ten olej dobry dla synchronizatorów, który mogą być wykonane z delikatniejszego materiału. Wydłuża się więc życie skrzyni i przełożeń, kosztem synchronizatorów, które są bardziej obciążone. Biorąc pod uwagę więcej fosforu i siarki, które przy temperaturze i ciśnieniu dobiorą się do synchronizacji, sam sobie odpowiedz na pytanie co zrobić i czy warto.
API GL4/GL5 ma innego typu dodatki i w odpowiedni sposób dobraną ochronę przed zużyciem, tak aby synchronizactory "nie ślizgały się". Tak w skrócie, nie chcę wdawać się w szczegóły. Dla chcących większą dawkę wiedzy polecam periodyk:
https://www.machinerylubr...il-applications |
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2018-09-08, 22:08
|
|
|
cosmo-pl napisał/a: | Kolego nie wiem o jakim śledztwie mówisz........
API GL4/GL5 wtedy nie zawierają one dodatków mogących wchodzić w reakcję z metalami użytymi .....
|
Zauważ że ja o tym wiem i jako jedyny zwróciłem WŁAŚNIE na to tu uwagę że polecają tu GL5 który teoretycznie do tych skrzyń się nie nadaje.
Producenci oszczędzają ,duzi dadzą ci syfiasty olej z wszystkimi certyfikatami a mali znacznie lepszy olej z podstawowymi.
Certyfikaty kosztują "PATRZ CO PISAŁEM" ja przyznaję ci rację i chyba ten olej zleję choć pytałem się w serwisie fiata i powiedzieli że jest ok, ale jak pisałem wcześniej mam obawy o których zapomniałem a ty mi przypomniałeś. |
|
|
|
|
|