Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Instalacja paneli solarnych
Autor Wiadomość
Niewiem Marcin 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato I Burstner 88r.
Dołączył: 10 Mar 2017
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Głogoczów
Wysłany: 2018-02-13, 17:47   

Przykład:
Jadę 12h (tyle dam rade) akumulator dzień wcześniej naładował się w 100% z solara lub też jechałem wczoraj przez 12h. Taka eksploatacja przypomina bardziej prace buforową a nie cykliczną. Praca cykliczna jest jak naładujemy akumulator po naładowaniu przerwiemy ładowanie a przed następnym ładowaniem akumulator zostanie częściowo rozładowany???
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Niewiem Marcin 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato I Burstner 88r.
Dołączył: 10 Mar 2017
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Głogoczów
Wysłany: 2018-02-13, 18:09   

Z alternatora mam w planie ustawić 13.8V
Z solara mam ochotę dać więcej ale zrobię tak dopiero zacznie się głęboko rozładowywać akumulator (bardziej przypomina prace cykliczną).
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Niewiem Marcin 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Fiat Ducato I Burstner 88r.
Dołączył: 10 Mar 2017
Postawił 3 piw(a)
Skąd: Głogoczów
Wysłany: 2018-02-14, 21:58   

robba napisał/a:
Niewiem Marcin napisał/a:

Myślę że 10h prąd byłby optymalny. Aczkolwiek jak aku będzie mocno rozładowane to może chcieć pociągnąć więcej A. Te AGM to same problemy. Ale co poradzę jak się taki trafił.

nie sprawdzałem, ale powinno działać. Poniższy moduł:
http://allegro.pl/zasilac...6579625392.html
musiałbyś ustawić na nim max 13,9V, prąd na 7A. Musisz dać wetylator.
Moduły można łączyć równolegle. Trzy równolegle będą miały max prąd 20A, czyli
5-cio godzinny. Tylko napięcie na wejściu układu (czyli z alta) dobrze jakbyś miał
powyżej 14,4V, są regulatory 14,7V.
Niestety, nie wiem jak to się sprawdzi, ale mam takie dwa w domu,
tylko jeszcze ich nie podłączałem do niczego.
Ewentualnie musiałbym przetestować... ale to dopiero w sobotę...

PS. nie pociągnie aku więcej aniżeli ustawiony max, czyli np. 20A.
To zdrowe też dla aku.

PS2. nie wiem też jak musi mieć dużą różnicę napięć, ale te 14,7 powinno być OK...

Niestety ta przetwornica też nie nadaje się do ładowania akumulatora podczas jazdy :-/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant
Wygląd i Nick potrafią zmylić


Twój sprzęt: RAPIDO 883f 2018. 7m i gruby
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 363/726
Skąd: Budzistowo

Wysłany: 2018-02-14, 22:27   

Niewiem Marcin napisał/a:
Przykład:
Jadę 12h (tyle dam rade) akumulator dzień wcześniej naładował się w 100% z solara lub też jechałem wczoraj przez 12h. Taka eksploatacja przypomina bardziej prace buforową a nie cykliczną. Praca cykliczna jest jak naładujemy akumulator po naładowaniu przerwiemy ładowanie a przed następnym ładowaniem akumulator zostanie częściowo rozładowany???



Moim skromym zdaniem (po raz kolejny wygłaszanym) W kamperze mamy do czynienia z pracą typowo cykliczną.
Buforowa to np UPS... stoi stoi stoi ciągle naładowany z niewielkim upływem i raz od wielkiego dzwonu działa.


Oczywiście nie ma pracy idealnie opisanej i skodyfikowanej .

Gdy walniemy 1500wat z przetwornicy, to mamy pracę ja dla akumulatora trakcyjnego.

Niemniej optymalnym akumulatorem dla zabudowy jest tzw akumulator głębokiego rozładowania, i do pracy cyklicznej. :!:

Oczywiście gdyby producent takie rzeczywiście oferował.

Ale w kamperze akumulator ma przekichane, bo praca nieprzewidywalna, raz jak buforowa, gdy stoi i czeka na wyjazd.
Raz cykliczna gdy co jakiś czas korzystamy z prądu.
A czasem trakcyjna, gdy pobieramy dużo energii w krótkim czasie (mikrofalówka, ekspres itp)
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: Dziwni
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 29/14
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2018-02-15, 07:24   

Bronek i właśnie dlatego najlepiej mieć solar, którego regulator dba i konserwuje akumulator. Czasem dla zdrowia akum. warto go trachę rozładować coś pogrzebac w kamperku, obejrzeć tv, kawę wypić, lampkę zostawić a solar będzie miał co podładowywać.
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1,9TD 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 12/9
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-15, 08:00   

No to jak z tym AGM'em?
Myślicie by dawać jakąś przetwornicę by nie mieć tych 14.4V z alternatora, na aku w zabudowie?
Czy zostawić tak jak jest...

Bo nie chciał bym zarżnąć nowego akumulatora :)
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek
Ostatnio zmieniony przez MisioKRAK 2018-02-15, 08:07, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Mirekl61 
stary wyga


Twój sprzęt: Ducato auto-roller
Nazwa załogi: 3M
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Gru 2014
Piwa: 47/19
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 2018-02-15, 08:07   

Mam AGMa kupionego z kamperem 5 lat temu i ładuje z alternatora bezpośrednio.
_________________
Mirek
https://www.youtube.com/c...xihGpxH8adyX-RQ
https://www.facebook.com/...100009089293943
🍷 http://lelusz.com/pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1,9TD 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 12/9
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-15, 08:08   

Czyli w szczycie masz te jakieś 14,4V ?
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
zbiegusek 
zaawansowany

Twój sprzęt: Lublin 3324
Nazwa załogi: zbYchEwka
Dołączył: 06 Lis 2016
Piwa: 9/7
Skąd: Bełchatów i okolice
Wysłany: 2018-02-15, 08:20   

Bronek napisał/a:
[...] Gdy walniemy 1500wat z przetwornicy, to mamy pracę ja dla akumulatora trakcyjnego. [...]
A czasem trakcyjna, gdy pobieramy dużo energii w krótkim czasie (mikrofalówka, ekspres itp)

Opowiadasz, drogi Bronku, o akumulatorze rozruchowym. Trakcyjny nie ma tak wielkich obciążeń prądowych w tak krótkim czasie. 1,5kW to chyba rozrusznik kancioka miał. :)
A to, że akumulator rozruchowy jeździ z pojazdem, w którym jest zamontowany, nie oznacza że przemienia się z rozruchowego w trakcyjny. ;)
Więc IMO najlepiej spisywać się powinien trakcyjny właśnie - wytrzymuje głębokie rozładowania przez więcej cykli. W porównaniu do "najtańszych kwasiaków" które są akumulatorami _rozruchowymi_ czyli do pracy buforowej przeznaczonymi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mirekl61 
stary wyga


Twój sprzęt: Ducato auto-roller
Nazwa załogi: 3M
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Gru 2014
Piwa: 47/19
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 2018-02-15, 08:41   

MisioKRAK napisał/a:
Czyli w szczycie masz te jakieś 14,4V ?

Tak nawet 14,5V.
Zimą doładowuje ładowarką z biedronki a potrafi ona przy dużych mrozach do14,7V.
Akumulator chciałem zmienić więc nie traktowałem go z uczuciem, a on nadal żywy :diabelski_usmiech
Aqu kwasowe boją się bardziej rozładowania, choć żelowe zabija przeładowanie.
_________________
Mirek
https://www.youtube.com/c...xihGpxH8adyX-RQ
https://www.facebook.com/...100009089293943
🍷 http://lelusz.com/pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
stary wyga


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 26/43
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-02-16, 17:35   

Niewiem Marcin napisał/a:
Niestety ta przetwornica też nie nadaje się do ładowania akumulatora podczas jazdy :-/


dlaczego takie wnioski? PS. jak alternator daje za duże zakłócenia to
na wejściu duży kondensator

albo zamiast jakiegokolwiek układu daj na ładowaniu diodę z alternatora
(przez przekażnik załączający po rozpoczęciu ładowania) w szereg
co powinno obniżyć napięcie o jakieś 0,5 - 0,6V takie napięcie spada na diodzie.
sprawdz.
_________________
----------------------------------------------------------------
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
----------------------------------------------------------------
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant
Wygląd i Nick potrafią zmylić


Twój sprzęt: RAPIDO 883f 2018. 7m i gruby
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 363/726
Skąd: Budzistowo

Wysłany: 2018-02-16, 17:48   

No... konkludując.. Co byśmy nie wsadzili jako tzw. akumulator rozrywkowy, to przy intensywnym, zmiennym użytkowaniu, po ok 3 latqch robi się szmelc.

Ciekawe jak Lifepo4, wytrzyma te specyficzne warunki.

Niestety i moje np. zwykłe Banery padały i potem AGM też, po takim właśnie czasie..

Owszem nie były zajeżdzone na maxa i do oświetlenia ledowego się nadają, ale przetwornica już je załatwia po paru minutach.


Chyba rację mają Ci, co twierdzą, że nie warto przepłacać i raczej trzeba kupować tanie markowe kwasiaki

Wszystko zależy jak kto używa prądu. Reszta to jak monitoring via wifi solarów.... dla sztuki i...? Umęczenia umysłu. Pierdziele nie :mrgreen:
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1,9TD 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 12/9
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-16, 20:47   

robba napisał/a:

albo zamiast jakiegokolwiek układu daj na ładowaniu diodę z alternatora
(przez przekażnik załączający po rozpoczęciu ładowania) w szereg
co powinno obniżyć napięcie o jakieś 0,5 - 0,6V takie napięcie spada na diodzie.
sprawdz.

A jaką tą dioda wstawić
I czy wytrzyma np 100-150A pewnie tyle nie będzie ale...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
robba 
stary wyga


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 26/43
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-02-17, 10:34   

MisioKRAK napisał/a:
robba napisał/a:

albo zamiast jakiegokolwiek układu daj na ładowaniu diodę z alternatora
(przez przekażnik załączający po rozpoczęciu ładowania) w szereg
co powinno obniżyć napięcie o jakieś 0,5 - 0,6V takie napięcie spada na diodzie.
sprawdz.

A jaką tą dioda wstawić
I czy wytrzyma np 100-150A pewnie tyle nie będzie ale...


masy aku razem a plusy połączone diodą... oczywiście w odpowiednim kierunku,
czyli anodę do aku silnika, katodę do aku zabudowy.
Tak naprawdę jak aku zabudowy jest sprawne to prekażnika nie trzeba
bo jak alternator przestanie ładować to napięcia obu aku się zrównają
i prąd nie popłynie.
Diody nawet mocniejsze dostaniesz, ale przy takich prądach musi być radiator
(spadek napięcia 0,6V, prąd 150A, to w tym momencie 90Watt mocy trzeba rozproszyć
które wydzielają się na diodzie)

edyta: PS. odwołuje że przekażnika nie musi być... przecież jak wyczerpiesz aku zabudowy to zacznie ciągnąć z aku silnika
przekażnik też w szereg (stykami łączącymi) z diodą, a cewka przekażnika do masy
i do D+ na alternatorze. Uwaga: jeśli przekażnik ma wbudowaną małą diodę wygaszającą
(powinien być rysunek na przekażniku) to cewka musi być odpowiednio zgodnie
z polaryzacją podłączona...
_________________
----------------------------------------------------------------
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
----------------------------------------------------------------
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
stary wyga


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Dołączył: 17 Paź 2015
Piwa: 26/43
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2018-02-17, 10:56   

MisioKRAK napisał/a:

A jaką tą dioda wstawić
I czy wytrzyma np 100-150A pewnie tyle nie będzie ale...


a tak naprawdę, jeśli Twoja instalacja ma być kompletna to powinieneś dołożyć jeszcze zabezpieczenie, że jak napięcie na aku spadnie poniżej 11V (bez obciążenia)
[lub 10V (z bardzo dużym obciążeniem)] to rozłącza aku (problematyczne),
albo co najmniej wrzeszczy piszczyk (łatwiejsze).

Rozłączanie jest problematyczne, gdy do aku masz np. podłączony duży prąd (przetwornica)
ale można też podłączyć, że przetwornica idzie bezpośrednio do aku
(ma najczęściej wbudowany swój wyłącznik), a reszta małych odbiorników
przez przekaźnik do tego samego aku i jak spadnie napięcie to wyłącza...
Uwaga - przy dużych poborach z przetwornicy może wyłączać światło... :)

jak widzisz, każdy układ da się skomplikować odpowiednio...
żeby tylko kabelków było więcej... ;)
Żeby potwierdzić dodam, że osobiście nie podłaczałbym mocnego przekaźnika
bezpośrednio do D+ alternatora, a z wykorzystaniem dodatkowego przekaźniczka
włączonego w obwód tak samo jak kontrolka ładowania, który stykami rozłączalnymi
załączałby przekaźnik główny... :)
a to ze względu na pogorszenie wspomagania układu wzbudzenia przy zwykłym
dołączeniu do D+ mocnego przekaźnika.
czy odpowiednio dla Ciebie skomplikowałem? :diabelski_usmiech

ale jak chcesz to narysuję Tobie w miarę przystępny sposób.

PS. zapoznałeś się z tym:
https://www.camperteam.pl...er=asc&start=27
https://www.camperteam.pl...er=asc&start=31
punkty 16ty i 18ty Świstaka opisu
_________________
----------------------------------------------------------------
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
----------------------------------------------------------------
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***