Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Remont ,malowanie Adria 360
Autor Wiadomość
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-27, 07:45   

pasza napisał/a:
" Gdzie ten [b]kontroler mppt tani i efektywny o którym piszesz który liczy min 2 krzywe mppt na raz i z nich ustala punkt?"


Przemyślałem to trochę i wcale ren regulator nie musi liczyć 2 krzywych na raz.
Ale musiałby odpowiednio wcześniej powiedzmy już przy 15v przełączyć się na inny tryb i tam pozostawać aż do 16v

Ten margines aby nie było sytuacji że on nic nie robi tylko się przełącza z jednego trybu w drugi i zaczyna liczyć.
Tyle że to bardzo nieefektywne w porównaniu z zwykłym PWM i nie miało żadnego sensu , panele dlatego mają te 17v 18v aby po nagrzaniu i spadku efektywności nie spadały poniżej takiej wartości aby pwm mógł jeszcze ładować aku.

Wydajnych dobrych mppt nie ma obecnie do takich celów bo jest to pozbawione całkowicie sensu bo one nie były do tego konstruowane.

Są panele owszem 12v które dają ~13,5V maks czy 14v ale do nich są stosowne regulatory pwm booster czyli w drugą stronę i jak widać napięcie tu dostosowane aby max za dużo nie dawały i umożliwiały pwm ładowanie nawet przy max napięciu.

edit:
Teoretycznie istnieje taka możliwość ? że na chwilkę nagrzany panel da V poniżej możliwości ładowania aku przez regulator ale to tylko teoria i ja tego nie wiem nie sprawdzałem.

Powiedzmy panel jest nagrzany do 100 stopni na mocnym słońcu i nagle oświetlenie/moc spada do 200w/m2 a tym samym na chwilę napięcie spada jeszcze bardziej.

Często widzimy to w drugą stronę , panel jest chłodny i nagle wychodzi mocne słońce zza chmur, wtedy właśnie na chwilę padają rekordy wydajności, Toscaner nawet przypuszczał że chmury robią jako soczewka :) i dlatego taki strzał choć za moment po nagrzaniu panelu jest spadek.
Ostatnio zmieniony przez pasza 2018-07-28, 22:16, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-07-27, 08:15   

Te tzw regulatory PWM to tak naprawde przelacznik ktory zwiera panel do akumulatora z duza czestotliwoscia. Przy zbyt duzym napieciu wejsciowym wylacza ladowanie podobnie jak przy zbyt niskim. Druga wada to praad wejsciowy rowna sie wyjsciowemu. MPPT to regulator DC-DC czyli taki zasilacz przetwornica czyli troche bardziej skomplikowany i wydajny układ ładowania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Suliki 
stary wyga


Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Lip 2016
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2018-07-27, 13:28   

są tacy co mają więcej cierpliwości, pozazdrościć :)
_________________
P&E
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-28, 07:52   

wirefree napisał/a:
Przy zbyt duzym napieciu wejsciowym wylacza ladowanie podobnie jak przy zbyt niskim. Druga wada to praad wejsciowy rowna sie wyjsciowemu. MPPT to regulator DC-DC czyli taki zasilacz przetwornica czyli troche bardziej skomplikowany i wydajny układ ładowania.


I co z tego wynika dla nas to chyba jest najistotniejsze ?

Chyba nic nie wynika bo większość mppt też się wyłączy I pokaże brak ładowania jeśli napięcie będzie za niskie, piszą o tym sami producenci regulatorów mppt i to ci lepsi od polecanego tu tracerta, robi to podany przeze mnie wcześniej regulator chiński mppt ale czy skutecznie?

Podłącz tracerta mppt daj mu z 13v na PV i co zobaczysz? czy to nie będzie czasem brak ładowania z solara?


--
Swoją drogą czytając testy widzę że jednak taki problem teoretycznie istnieje i przy takim panelu 17,2v i napięciu ładowania ładowania 14,6 v wystąpiłby teoretycznie stosunkowo szybko?

Czy to nie jest tak że kiedyś większość paneli 12v miała napięcie ~20V a dziś one w większości są na poziomie ~17,5v,
hmm może nastąpił jakiś minimalny postęp w ich budowie i mają niższe spadki napięcia w wyższych temperaturach.

Na ile to jest istotny problem w kamperach bo jeśli występuje rzadko tylko w naprawdę bardzo wysokich temp bez wiatru to jest to dla mnie zupełnie pomijalne gdyż nie stał bym w życiu w takich spiekotach w czystym słońcu.
A nawet gdyby jakiś masochista postanowił stać w takich spiekotach na słońcu to już 9-10 rano aku by było na maks załadowane czyli kilka godzin przed możliwym wystąpieniem problemu.

To może i ma znaczenie ale dla producentów energii ale dla większości kamperów żadnego znaczenia nie ma.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mischka 
Kombatant


Twój sprzęt: Dethleffs
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Lut 2016
Piwa: 113/117
Skąd: Bawaria
Wysłany: 2018-07-28, 12:21   

Sugerujesz że kamperem jeździ się tylko latem?
_________________
W życiu piękne są tylko chwile...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-28, 20:35   

mischka napisał/a:
Sugerujesz że kamperem jeździ się tylko latem?


Gdzie niby?
Dla mnie lato gorące odpada całkiem chyba że jak w tym roku było dość chłodno ale teraz pojawiły się upały tropikalne i nie jeżdżę czekam aż będzie chłodniej.
Wiosna, jesień lub lato w górach ale jesień najlepsza i długa do grudnia niemal zero opadów i ładna pogoda jesienią od października remontowałem kampera i pogoda do 15 grudnia była świetna 25-15 stopni i padało praktycznie kilka dni.
Ostatnio zmieniony przez pasza 2018-07-28, 21:37, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pasza 
weteran

Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Lis 2017
Piwa: 21/2
Skąd: Trieste
Wysłany: 2018-07-28, 20:50   

pasza napisał/a:
Czy to nie jest tak że kiedyś większość paneli 12v miała napięcie ~20V a dziś one w większości są na poziomie ~17,5v,
hmm może nastąpił jakiś minimalny postęp w ich budowie i mają niższe spadki napięcia w wyższych temperaturach.

Na ile to jest istotny problem w kamperach bo jeśli występuje rzadko tylko w naprawdę bardzo wysokich temp bez wiatru to jest to dla mnie zupełnie pomijalne gdyż nie stał bym w życiu w takich spiekotach w czystym słońcu.

Nic to :) sam sobie częściowo odpowiadam bo mało jest jakiś realnych testów rozgrzewania się paneli, z jednej strony wiem że latem auta ciemne nagrzeją się do 80stopni, z drugiej panel poli nie jest czarny ma 16% sprawności a szyba i rama alu robi za radiator to jednak coś ciężko mi uwierzyć że przy 30 stopniach panel rozgrzewa się w słońcu jedynie do 45 stopni ?

http://kompaniasolarna.pl...rto-zastosowac/
"Moduły PV rzadko nagrzewają się do temperatur wyższych niż 50 ⁰C."


https://fotowoltaikaonline.pl/efektywnosc
"Na przykład, w słoneczny dzień w Australii, gdzie temperatura wynosi 30C, w zależności od modelu panelu PV, strata może wynieść od 10,5% do 14%."
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***