|
|
Remont ,malowanie Adria 360 |
Autor |
Wiadomość |
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2018-07-27, 07:45
|
|
|
pasza napisał/a: | " Gdzie ten [b]kontroler mppt tani i efektywny o którym piszesz który liczy min 2 krzywe mppt na raz i z nich ustala punkt?" |
Przemyślałem to trochę i wcale ren regulator nie musi liczyć 2 krzywych na raz.
Ale musiałby odpowiednio wcześniej powiedzmy już przy 15v przełączyć się na inny tryb i tam pozostawać aż do 16v
Ten margines aby nie było sytuacji że on nic nie robi tylko się przełącza z jednego trybu w drugi i zaczyna liczyć.
Tyle że to bardzo nieefektywne w porównaniu z zwykłym PWM i nie miało żadnego sensu , panele dlatego mają te 17v 18v aby po nagrzaniu i spadku efektywności nie spadały poniżej takiej wartości aby pwm mógł jeszcze ładować aku.
Wydajnych dobrych mppt nie ma obecnie do takich celów bo jest to pozbawione całkowicie sensu bo one nie były do tego konstruowane.
Są panele owszem 12v które dają ~13,5V maks czy 14v ale do nich są stosowne regulatory pwm booster czyli w drugą stronę i jak widać napięcie tu dostosowane aby max za dużo nie dawały i umożliwiały pwm ładowanie nawet przy max napięciu.
edit:
Teoretycznie istnieje taka możliwość ? że na chwilkę nagrzany panel da V poniżej możliwości ładowania aku przez regulator ale to tylko teoria i ja tego nie wiem nie sprawdzałem.
Powiedzmy panel jest nagrzany do 100 stopni na mocnym słońcu i nagle oświetlenie/moc spada do 200w/m2 a tym samym na chwilę napięcie spada jeszcze bardziej.
Często widzimy to w drugą stronę , panel jest chłodny i nagle wychodzi mocne słońce zza chmur, wtedy właśnie na chwilę padają rekordy wydajności, Toscaner nawet przypuszczał że chmury robią jako soczewka i dlatego taki strzał choć za moment po nagrzaniu panelu jest spadek. |
Ostatnio zmieniony przez pasza 2018-07-28, 22:16, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
wirefree
stary wyga
Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Lis 2016 Otrzymał 11 piw(a) Skąd: internet
|
Wysłany: 2018-07-27, 08:15
|
|
|
Te tzw regulatory PWM to tak naprawde przelacznik ktory zwiera panel do akumulatora z duza czestotliwoscia. Przy zbyt duzym napieciu wejsciowym wylacza ladowanie podobnie jak przy zbyt niskim. Druga wada to praad wejsciowy rowna sie wyjsciowemu. MPPT to regulator DC-DC czyli taki zasilacz przetwornica czyli troche bardziej skomplikowany i wydajny układ ładowania. |
|
|
|
|
Suliki
stary wyga
Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy Dołączył: 25 Lip 2016 Otrzymał 12 piw(a) Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2018-07-27, 13:28
|
|
|
są tacy co mają więcej cierpliwości, pozazdrościć |
_________________ P&E |
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2018-07-28, 07:52
|
|
|
wirefree napisał/a: | Przy zbyt duzym napieciu wejsciowym wylacza ladowanie podobnie jak przy zbyt niskim. Druga wada to praad wejsciowy rowna sie wyjsciowemu. MPPT to regulator DC-DC czyli taki zasilacz przetwornica czyli troche bardziej skomplikowany i wydajny układ ładowania. |
I co z tego wynika dla nas to chyba jest najistotniejsze ?
Chyba nic nie wynika bo większość mppt też się wyłączy I pokaże brak ładowania jeśli napięcie będzie za niskie, piszą o tym sami producenci regulatorów mppt i to ci lepsi od polecanego tu tracerta, robi to podany przeze mnie wcześniej regulator chiński mppt ale czy skutecznie?
Podłącz tracerta mppt daj mu z 13v na PV i co zobaczysz? czy to nie będzie czasem brak ładowania z solara?
--
Swoją drogą czytając testy widzę że jednak taki problem teoretycznie istnieje i przy takim panelu 17,2v i napięciu ładowania ładowania 14,6 v wystąpiłby teoretycznie stosunkowo szybko?
Czy to nie jest tak że kiedyś większość paneli 12v miała napięcie ~20V a dziś one w większości są na poziomie ~17,5v,
hmm może nastąpił jakiś minimalny postęp w ich budowie i mają niższe spadki napięcia w wyższych temperaturach.
Na ile to jest istotny problem w kamperach bo jeśli występuje rzadko tylko w naprawdę bardzo wysokich temp bez wiatru to jest to dla mnie zupełnie pomijalne gdyż nie stał bym w życiu w takich spiekotach w czystym słońcu.
A nawet gdyby jakiś masochista postanowił stać w takich spiekotach na słońcu to już 9-10 rano aku by było na maks załadowane czyli kilka godzin przed możliwym wystąpieniem problemu.
To może i ma znaczenie ale dla producentów energii ale dla większości kamperów żadnego znaczenia nie ma. |
|
|
|
|
|
mischka
Kombatant
Twój sprzęt: Dethleffs
Pomógł: 10 razy Dołączył: 27 Lut 2016 Piwa: 113/117 Skąd: Bawaria
|
Wysłany: 2018-07-28, 12:21
|
|
|
Sugerujesz że kamperem jeździ się tylko latem? |
_________________ W życiu piękne są tylko chwile... |
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2018-07-28, 20:35
|
|
|
mischka napisał/a: | Sugerujesz że kamperem jeździ się tylko latem? |
Gdzie niby?
Dla mnie lato gorące odpada całkiem chyba że jak w tym roku było dość chłodno ale teraz pojawiły się upały tropikalne i nie jeżdżę czekam aż będzie chłodniej.
Wiosna, jesień lub lato w górach ale jesień najlepsza i długa do grudnia niemal zero opadów i ładna pogoda jesienią od października remontowałem kampera i pogoda do 15 grudnia była świetna 25-15 stopni i padało praktycznie kilka dni. |
Ostatnio zmieniony przez pasza 2018-07-28, 21:37, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
pasza
weteran
Twój sprzęt: ADRIA - Adriatik 360
Pomógł: 1 raz Dołączył: 08 Lis 2017 Piwa: 21/2 Skąd: Trieste
|
Wysłany: 2018-07-28, 20:50
|
|
|
pasza napisał/a: | Czy to nie jest tak że kiedyś większość paneli 12v miała napięcie ~20V a dziś one w większości są na poziomie ~17,5v,
hmm może nastąpił jakiś minimalny postęp w ich budowie i mają niższe spadki napięcia w wyższych temperaturach.
Na ile to jest istotny problem w kamperach bo jeśli występuje rzadko tylko w naprawdę bardzo wysokich temp bez wiatru to jest to dla mnie zupełnie pomijalne gdyż nie stał bym w życiu w takich spiekotach w czystym słońcu. |
Nic to sam sobie częściowo odpowiadam bo mało jest jakiś realnych testów rozgrzewania się paneli, z jednej strony wiem że latem auta ciemne nagrzeją się do 80stopni, z drugiej panel poli nie jest czarny ma 16% sprawności a szyba i rama alu robi za radiator to jednak coś ciężko mi uwierzyć że przy 30 stopniach panel rozgrzewa się w słońcu jedynie do 45 stopni ?
http://kompaniasolarna.pl...rto-zastosowac/
"Moduły PV rzadko nagrzewają się do temperatur wyższych niż 50 ⁰C."
https://fotowoltaikaonline.pl/efektywnosc
"Na przykład, w słoneczny dzień w Australii, gdzie temperatura wynosi 30C, w zależności od modelu panelu PV, strata może wynieść od 10,5% do 14%." |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|