Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Instalacja paneli solarnych
Autor Wiadomość
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 196/156
Skąd: Dębica
Wysłany: 2018-12-01, 23:55   

I ujawniła się jeszcze jedna zależność,o której nie pisaliśmy.Im zimniej,tym lepsze słońce bo wilgoć osiada na ziemi.Ale jak to by było w temp ok.zera,przy większym zachmurzeniu? Fakt,że elektrownię i magazyn na energię masz imponujące.Przy niskiej temp.odpada też problem przegrzewania paneli wzrastają zaś wydatki energetyczne na ogrzanie auta.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2018-12-02, 13:08   

to ja tak skromnie z moim solarem elastycznym 100W przyklejony do dachu kamperka (dość słonecznie 02.12.2018r.):
- solar w cieniu domu prąd ładowania 0.3-0.4A
- solar w słońcu ok południa 0.8-1A

dla porównania w lato max. ok 4.5-5A

IMG_20181202_121233 - Edited.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 121,49 KB

_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2018-12-02, 19:36   

Ja dziś w Warszawie z mojego 330W - 6A w słońcu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sosna91 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2018-12-03, 13:44   

W słońcu dziś 20A ale cóż z tego jak dużo chmur i tylko od 10do 14stej to uzysk raptem 0.4kwh.

To tylko na pokrycie strat dla webasto i oświetlenia. Telefonu ale już tv 32cale plus Xbox daje mi mocny deficyt
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koolcik 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Sprinter 315 2007 max L4h2
Dołączył: 06 Sty 2019
Postawił 10 piw(a)
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-01-06, 16:40   

Po przebrnięciu przez kilkadziesiąt stron wątków o solarach pojawił mi się pewien pomysł, którego jeszcze nie widziałem.

W związku z tym, że warunki rzeczywiste sprowadzają na ziemie, jeśli chodzi o ilość energii z paneli, chciałbym je przeskalować.
Kupiłem 3x panel trina 275W, sprzedawca zapewniał, że realnie do wyciągnięcia jest z nich 200W. Doradził mi do tego tracera 30A.
Od razy widać, że 30A dla tych paneli to mało, ale z drugiej strony jakbym widział 30A ładowania to będę mocno szczęśliwy.
Chciałbym natomiast uniknąć spalenia regulatora, w sytuacji, gdy rzeczywiście trafiłem na piękne słońce.

Pomysł polega na wstawieniu bezpiecznika (13A) na wejściu do regulatora.
Z wyliczeń
30A x 14,5v = 435w
435w/33v (z paneli) = 13,18

Bezpiecznik pewnie mógłby być ciut większy, regulator ma swoją sprawność, po coś ten radiator z tyłu jest ale nie ma co ryzykować.

Elektrykiem nie jestem ale w ten sposób regulator powinien być bezpieczny, przy połączeniu równoległym.

Ja natomiast chciałbym mimo wszystko używać dalej paneli, jak bezpiecznik odłączy mi je to nie ma takiej opcji.
Rozwiązania mam dwa, wejść na dach i przykryć jeden panel, lub zrobić zastawę, która odłącza jeden z Paneli. Przy połączeniu równoległym jest to dość kłopotliwe ale oczywiście wykonalne.

Nie widziałem ani razu takiej instalacji. Szukałem raczej wnikliwie, więc gdzie jest haczyk?
Co pominąłem bo ciężko mi uwierzyć, że mój pomysł jako amatora realizuje te założenia, a nie został zrobiony?

[Edit]
Wklejam charakterystykę panela
Parametry:
Napięcie otwartego obwodu 38,1V
Napięcie optymalne 31,1V
Natężenie optymalne 8,84A
Natężenie zwarciowe 9,32A
Moc maksymalna (teoretyczna) 275W
Moc w typowych warunkach NOCT (temp. celi 43 stopnie C) 204W
Wymiary 1650 x 992 x 35mm
Waga 18,6 kg
Dodatnia tolerancja mocy +5W (moc teoretyczna panela to od 275W do 280W)
Ostatnio zmieniony przez koolcik 2019-01-06, 17:24, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darek Szczecin 
Kombatant

Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Wrz 2014
Piwa: 113/163
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2019-01-06, 17:04   

wrzuć fotkę tabliczki znamionowej panela. Generalnie jeśli masz jakiś cudem miejsce na trzy panele i chcesz ich używać to sprzedaj ten regulator 30A i kup coś większego.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-01-06, 17:20   

Jeżeli te panele to Sharp 275W 38V i prąd z nich to max 3x9.25A takie coś https://www.sharp.pl/cps/...product=NDRB275

to ten regulator TRACER 30A wystarczy to jest prąd wejściowy a wyjściowy to max 30A - warunki optymalne w Polsce raczej nieosiągalne.
A jaki masz akumulator? bo jak masz zamiar mu dać tak 30A to pojemności trochę być musi :idea
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koolcik 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Sprinter 315 2007 max L4h2
Dołączył: 06 Sty 2019
Postawił 10 piw(a)
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-01-06, 17:45   

Darek Szczecin napisał/a:
Generalnie jeśli masz jakiś cudem miejsce na trzy panele i chcesz ich używać to sprzedaj ten regulator 30A i kup coś większego.


Oczywiście można kupić coś większego, ale po co jeśli przez 90% czasu nie będzie to wykorzystane i nie będę miał jak odebrać energii. Dla 50-60A to powinienem mieć 500ah aku. I teraz tak, dwa razy większy regulator, dwa razy większe aku, po to tylko aby panele, które mam w ekstremalnie dobrych warunkach nie wywaliły regulatora.

dziwaczek napisał/a:
Jeżeli te panele to Sharp 275W 38V i prąd z nich to max 3x9.25A takie coś https://www.sharp.pl/cps/...product=NDRB275

to ten regulator TRACER 30A wystarczy to jest prąd wejściowy a wyjściowy to max 30A - warunki optymalne w Polsce raczej nieosiągalne.
A jaki masz akumulator? bo jak masz zamiar mu dać tak 30A to pojemności trochę być musi :idea


trochę nie do końca bo maksymalna moc 275W z każdego panela daje 810W
810/ 14,5V ładowania daje nam 58A. Nawet, żeby realnie maksymalnie było to 60% to i tak więcej niż regulator i dlatego chciałbym go jakoś zabezpieczyć.

aku jeszcze nie kupione, właśnie nie mam pojęcia. Zastanawiam się między 2x180ah jakiejś lepszej firmy, albo 2x230ah noname, na alledrogo jest divine agm 230ah za 1050zł.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wlodo 
weteran


Nazwa załogi: wlodo
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Sie 2014
Piwa: 67/68
Skąd: Witaszyce
Wysłany: 2019-01-06, 17:58   

Kontroler posiada wbudowane ograniczenie prądu ładowania akumulatora do wielkości znamionowej.Dlatego nawet w przypadku gdy moc otrzymywana z paneli fotowoltaicznych przekracza tę wartość jest ona automatycznie ograniczana do tej wielkości.
To fragment instrukcji, poczytaj...
_________________
Moja budowa: http://www.camperteam.pl/...der=asc&start=0
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-01-06, 18:01   

wlodo napisał/a:
Kontroler posiada wbudowane ograniczenie prądu ładowania akumulatora do wielkości znamionowej.Dlatego nawet w przypadku gdy moc otrzymywana z paneli fotowoltaicznych przekracza tę wartość jest ona automatycznie ograniczana do tej wielkości.
To fragment instrukcji, poczytaj...


Dokładnie - po prostu nie da więcej niż 30A na wyjściu tj. ładowaniu, a prąd wejściowy tez nie przekroczy 30A
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Darek Szczecin 
Kombatant

Twój sprzęt: JUMPER BLACK 205PS, VW T5 4Motion Seikel
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Wrz 2014
Piwa: 113/163
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2019-01-06, 18:08   

Trochę to bez sensu, ładować na dach elektrownię strasznej mocy i knuć żeby jakimś cudem nie wykorzystać dostępnego prądu ładowania.
Ja mam panel 250W i widywałem na kontrolerze 14,4 A .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-01-06, 18:23   

Darek Szczecin napisał/a:
Trochę to bez sensu, ładować na dach elektrownię strasznej mocy i knuć żeby jakimś cudem nie wykorzystać dostępnego prądu ładowania.
Ja mam panel 250W i widywałem na kontrolerze 14,4 A .


Owszem ale w przypadku kolegi to by dawało prawie 50A - owszem można dać taki regulator - wola twoja Panie :spoko

Akumulatory to by się zdały ze min. 300Ah lub więcej - kwesta jak i gdzie użytkowany będzie pojazd, co będzie odbierać ten wytworzony prąd - to wbrew pozorom ważne :spoko
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koolcik 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Sprinter 315 2007 max L4h2
Dołączył: 06 Sty 2019
Postawił 10 piw(a)
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-01-06, 19:13   

dziwaczek napisał/a:
Darek Szczecin napisał/a:
Trochę to bez sensu, ładować na dach elektrownię strasznej mocy i knuć żeby jakimś cudem nie wykorzystać dostępnego prądu ładowania.
Ja mam panel 250W i widywałem na kontrolerze 14,4 A .


Owszem ale w przypadku kolegi to by dawało prawie 50A - owszem można dać taki regulator - wola twoja Panie :spoko


Dokładnie tak, można wszystko tylko dlaczego? Ja bym chciał maks 30A, ale jak najczęściej i dlatego rozbudowuje panele, nie regulator.

W instrukcji jest taki zapis **Array voltage should never exceed maximum PV input voltage. Refer to the solar module
documentation to determine the highest expected array Voc (open circuit voltage) as defined by the
lowest expected ambient temperature for the system location.

Każdy do regulatora mppt zaleca panele łączyć szeregowo. Teoretycznie szeregowo możliwe jest przekroczenie 100v, przy tych trzech panelach. Nie wiem czy możliwe w realnym warunkach. Stąd też wcześniej zastanawiałem się nad zabezpieczeniem regulatora, ale wymyśliłem tylko dla połączenia równoległego. Koledzy mi właśnie napisali, że w sumie nie muszę się przejmować przy połączeniu równoległym. Bo najwyżej regulator nie puści więcej.

Tylko co się dzieje z tą energią, która jest zablokowana przez regulator i czy rzeczywiście połączenie szeregowe jest znacznie bardziej efektywne?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-01-06, 19:23   

koolcik napisał/a:
Tylko co się dzieje z tą energią, która jest zablokowana przez regulator i czy rzeczywiście połączenie szeregowe jest znacznie bardziej efektywne?


Energia jest przetwarzana w ciepło i tak jest tracona (radiatory w regulatorze). :gwm
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2019-01-06, 19:55   

dziwaczek napisał/a:
przetwarzana w ciepło i tak jest tracona

Ugotował byś regulator pierwszego słonecznego dnia ,
Pobiera z panela tyle energii na ile jest zapotrzebowanie ,
jeżeli ma ogranicznik prądowy to tyle na ile jest zaprogramowany mimo większego zapotrzebowania .
Przykładowo:
mniejsze zapotrzebowanie = krótsze impulsy a gdy zapotrzebowanie większe , wydłuża je ,
Panel nie wytworzy więcej niż zapotrzebowanie (obciążenie)
każdy półprzewodnik ma swą oporność tz. jest również odbiornikiem
im większy prąd na wyjściu tym więcej ciepła na radiatorze ,
to tak w skrócie bez wnikania w szczegóły :spokoim

wkres.png
Plik ściągnięto 651 raz(y) 4,49 KB

Ostatnio zmieniony przez amples 2019-01-06, 20:05, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***