Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Roznica akumulatora Gel a AGM
Autor Wiadomość
wirefree 
stary wyga

Twój sprzęt: EuraMobil
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Lis 2016
Otrzymał 11 piw(a)
Skąd: internet
Wysłany: 2018-11-09, 18:41   

nikita55 napisał/a:
A kto jeszcze używa zwykłe kwasiaki w zabudowie???
Teraz to tylko agm lub gel i jak kogoś stać to LIFEPO. :szeroki_usmiech


Np ja uzywam, mam 3 sztuki inie narzekam, jak zdechna za 2-3 lata kupie nowe.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
J.Leboski 
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Kwi 2017
Piwa: 32/27
Skąd: Drome
Wysłany: 2018-11-09, 20:54   

Rysiu78 napisał/a:


Panowie - czym Wy mierzycie te wartości ? Sam jestem ciekawy jak to u mnie wygląda.


Mi mierzył pan fachowiec w specjalistycznym serwisie akumulatorów, dużym i wyglądającym na bardzo mądry, przyrządem...sam bym chciał wiedzieć co to było...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
eler1 
Kombatant


Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 52/129
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2018-11-09, 21:45   

Rysiu78 napisał/a:
prof-os napisał/a:
eler1 napisał/a:
po 4 latach zgon Żela, a agm używka tak około 8-9 lat miał tylko 50% pojemności to więc zbędny balast


U mnie rozruchowy Varty 100 Ah i agm 120 Ah po trzech latach - coś lekko ponad 50%. Myślałem, że pociągną trochę więcej. :-/


Panowie - czym Wy mierzycie te wartości ? Sam jestem ciekawy jak to u mnie wygląda.

Rozładowujemy rezystorem np.żarówką halogenową samochodową obciążając akumulator przez kilka godzin do napięcia na akumulatrze 10,5V
_________________
Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT :)

Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rigg 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 468 NK
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Lis 2014
Piwa: 26/14
Skąd: Kaszubowo
Wysłany: 2018-11-11, 00:12   

W poprzednim kamperze miałem dwie żelówki w zabudowie i po 9 latach umarły.
Auto stało pod chmurką i na dachu był solar 100W. Zero przetwornic, bo moim skromnym zdaniem to one wykańczają akumulatory.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/221
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-11-11, 08:35   

rigg napisał/a:
oim skromnym zdaniem to one wykańczają akumulatory.


Zalezy co do nich podlączasz, ładowarke do laptopa czy spawarke. :diabelski_usmiech
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Notker 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: VW LT35
Dołączył: 26 Kwi 2011
Piwa: 13/2
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2019-01-04, 22:12   

Akumulatory żelowe w przeciwieństwie do kwasiaków nie znoszą ciepła, tak mówi instrukcja każdego z nich. Nie znoszą dużych prądów poboru czyli np. spinania razem z rozładowanym aku silnika do jego rozruchu. Nie lubią też długiego czekania na ponowne ładowanie. O ile mamy solary to podczas nieużytkowania kampera w ciepłych miesiącach to najlepiej aku żelowe zdemontować i przechowywać w chłodnym pomieszczeniu. Tak samo należy zadbać o należytą jakość ewentualnego prądu ładowania z alternatora -ja nie rozkmininiłem tego problemu jeszcze. Ale jestem prawie pewny że prąd ten może być zbyt duży bo regulatory napięcia z alternatora projektowane są na aku kwasowe. Żelówki, szczególnie te głębokiego rozładowania są warte swojej ceny o ile właściwie o nie dbamy. Choć przy rzadkim czy krótkookresowym używaniu kampera ja bym pokusił się o tańszy aku typu AGM który możemy w razie czego wykorzystać jako zapasowy akumulator rozruchowy do innego pojazdu.

pozdrawiam
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Notker 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: VW LT35
Dołączył: 26 Kwi 2011
Piwa: 13/2
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2019-01-06, 12:31   

Dzięki. Przydało by się też ograniczyć napięcie ładowania do mniejszego lub równego 13.8V.Dodatkowy regulator wbudować? Tranzystor, dioda Zenera a może dzielnik rezystancyjny?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robba 
weteran


Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 18 Paź 2015
Piwa: 91/174
Skąd: Nicelea
Wysłany: 2019-01-07, 21:12   

Maciej S. napisał/a:
Prąd ładowania łatwo ograniczyć szeregowym rezystorem z aku rozruchowym. Przykładowo, jeżeli dojdzie do spięcia rozładowanego aku zabudowy, gdzie napięcie wynosi 10,5V a alternator podaje w tym momencie 14,4V to faktycznie prąd może popłynąć do wartości wydajności alternatora.
Jednak przy różnicy napięć 14,4V-10,5V = 3.9V wstawię rezystor szeregowo 0.1 Ohm to maks początkowy prąd ładowania będzie 39A itd. Łatwo to opanować i dobrać pod optymalne parametry aku.


widzę chłopaki, że na nowo świstakownicę wymyślacie... ;)
https://www.camperteam.pl...ownica&start=31
_________________
.
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość***
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1173
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2019-01-07, 22:14   Akumulator osobowy OPTIMA O851187000


Akumulator osobowy OPTIMA O851187000

Akumulator 75Ah/975A YELLOW
(P+ Biegun standardowy)
325x165x238 B01 - stopka o wysokości 10,5 mm (AGM/Zasilający)

Zastosowanie: Generatory elektryczne
Zastosowanie: Jachty żaglowe
Zastosowanie: Kampery
Zastosowanie Maszyny sprzątające
Zastosowanie: Osobowe
Zastosowanie: Przyczepy kempingowe
Zastosowanie: Wózki golfowe
Zastosowanie: Łodzie elektryczne
Zastosowanie: Łodzie motorowe
Pojemność akumulatora: 75 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora: 975 [A]
Typ akumulatora: AGM
Typ akumulatora: Zasilający
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: YELLOW
Obsługowość: Bezobsługowy
Producent akumulatora: OPTIMA
Długość: 325 [mm]
Szerokość: 165 [mm]
Wysokość: 238 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora:B01 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora: 26,5 [kg]
Uwagi: AGM orbitalny
Napięcie znamionowe akumulatora: 12 [V]
Kod producenta: 851187000
Kod EAN: 4016987113585
Akumulatory OPTIMA YELLOW TOP łączą funkcję akumulatora rozruchowego z trakcyjnym, przez co nadają się do wielu zastosowań profesjonalnych. Wyróżnia je bardzo duży prąd rozruchowy, krótki czas reakcji, efektywne ładowanie, odporność na duże wibracje oraz całkowita bezobsługowość. Dedykowane są do pojazdów wyposażonych w urządzenia elektryczne wymagające dużego prądu, jak np. samochody terenowe z dodatkowymi akcesoriami typu wyciągarka bądź specjalne oświetlenie, samochody wyposażone w nowoczesne systemy audio i wideo, pojazdy specjalne, jak straży pożarnej, pojazdy elektryczne oraz silniki łodzi.

Zadaniem akumulatora jest dostarczenie energii elektrycznej wymaganej przy rozruchu pojazdu oraz zasilanie odbiorników energii elektrycznej. Wraz z upływem czasu akumulator ulega zużyciu i zachodzi konieczność jego wymiany.

InterCars Cena: 1 194.15 PLN


O851187000.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 186,11 KB

O851187000 (1).jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 103,17 KB

O851187000 (2).jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 114,9 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1173
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-01-07, 22:35   BOSCH AKUMULATORY 0 092 S5A 130



Akumulator osobowy BOSCH AKUMULATORY 0 092 S5A 130

Akumulator 95Ah/850A AGM

(P+ Biegun standardowy) 353x175x190 B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (AGM/Rozruchowy)

Dodatkowe informacje katalogowe
Wykonanie strefy podłogowej B13
Napięcie [V] 12
Długość [mm] 353
Prąd zimnego rozruchu wg EN [A] 850
Szerokość [mm] 175
Położenie biegunów 0
Rodzaj bieguna 1
Pojemność akumulatora [Ah] 95
Wysokość [mm] 190

Zastosowanie: Osobowe
Pojemność akumulatora: 95 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora: 850 [A]
Typ akumulatora: AGM
Typ akumulatora: Rozruchowy
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: AGM
Obsługowość: Bezobsługowy
Rodzaj: Uruchomiony
Producent akumulatora: BOSCH
Długość: 353 [mm]
Szerokość:175 [mm]
Wysokość:190 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora: B13 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora: 26,4 [kg]
Napięcie znamionowe akumulatora: 12 [V]
Kod producenta: 0 092 S5A 130
Kod EAN: 4047025244367
Akumulatory BOSCH START&STOP AGM (Absorbent Glas Mat) to najbardziej zaawansowana technologia akumulatorów samochodowych na rynku. Wysoka zdolność przyjmowania ładunku i nawet 4-krotnie większa liczba cykli ładowania/rozładowania w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi sprawiają, że akumulatory S6 AGM spełniają najwyższe wymagania użytkowników. Idealne dla pojazdów z systemem Start/Stop z odzyskiem energii hamowania, ale także dla pojazdów z bogatym wyposażeniem w elektryczne funkcje komfortu.


InerCars cena: 844,73 PLN
[b]


0 092 S5A 130.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 114,21 KB

0 092 S5A 130 (1).jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 110,91 KB

0 092 S5A 130 (2).jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 96,16 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skorpion 
Kombatant
Normalny inaczej wariatek stary wyga


Twój sprzęt: Starocie urzadzenie kampero-podobne
Nazwa załogi: Skorpion
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 17 Lip 2008
Piwa: 228/1173
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2019-01-07, 23:03   VA595901085



Akumulator osobowy VARTA VA595901085

Akumulator 95Ah/850A START&STOP AGM
(P+ Biegun standardowy)
353x175x190 B13 - stopka o wysokości 10,5 mm (Rozruchowy)

Dodatkowe informacje katalogowe
Wykonanie strefy podłogowej B13
Długość [mm]353
Napięcie [V]12
Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]850
Szerokość [mm]175
Położenie biegunów 0
Rodzaj bieguna1uwzględnić informację serwisową
Pojemność akumulatora [Ah]95
Wysokość [mm]190
Zastosowanie: Osobowe
Pojemność akumulatora:95 [Ah]
Prąd rozruchu akumulatora:850 [A]
Typ akumulatora: Rozruchowy
Biegunowość akumulatora: P+
Model akumulatora: START&STOP AGM
Obsługowość: Bezobsługowy
Rodzaj: Uruchomiony
Producent akumulatora: VARTA
Długość:353 [mm]
Szerokość:175 [mm]
Wysokość:190 [mm]
Rodzaj bieguna: Biegun standardowy
Typ mocowania akumulatora:B13 - stopka o wysokości 10,5 mm
Waga akumulatora:26,4 [kg]
Napięcie znamionowe akumulatora:12 [V]
Kod producenta:595901085
Kod EAN:4016987141014
Akumulator jest chemicznym źródłem energii elektrycznej w samochodzie. Technologia ograniczenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla START&STOP powoduje, że wzrastają wymogi wobec akumulatora, który jest sercem układu. Poza standardową funkcją zasilania urządzeń elektrycznych w trakcie postoju, akumulator ma także za zadanie zapewnić natychmiastowy rozruch zgaszonego przez system Start&Stop silnika w chwili naciśnięcia pedału sprzęgła przez kierowcę. Warto zaznaczyć, że samochody z technologią Start&Stop wymagają dedykowanych akumulatorów. Niewłaściwy szkodzi funkcjonowaniu systemu i ulega bardzo szybkiemu rozładowaniu.

Bezobsługowe akumulatory VARTA START&STOP PLUS w technologii AGM (Absorbent Glass Mat) przeznaczone są dla samochodów wyposażonych w funkcję odzysku energii w trakcie hamowania. Są to najbardziej wydajne akumulatory o wydłużonej żywotności i dużej mocy rozruchowej, pozwalające obsłużyć dużą ilość odbiorników energii elektrycznej i zapewnić niezawodność rozruchu nawet w stanie niskiego naładowania. Elektrolit jest całkowicie zaabsorbowany przez separator i wywiera nacisk na masę czynną, redukuje to utratę masy czynnej do absolutnego minimum. Charakteryzuje je nawet 4 krotnie większa wytrzymałość cykliczna w stosunku do konwencjonalnych akumulatorów oraz jest w 100% odporny na wstrząsy i wycieki do360°.

InterCars cena: 889.14 PLN


VA595901085 (1).jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 39,94 KB

VA595901085.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 37,32 KB

VA595901085 (2).jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 39,56 KB

expo-product-badge-depozyt.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 49 raz(y) 112,17 KB

VA595901085 - Dokument nr 2.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 48 raz(y) 658,45 KB

_________________


Tadeusz
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Notker 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: VW LT35
Dołączył: 26 Kwi 2011
Piwa: 13/2
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2019-01-12, 09:42   

Dziękuję za poradę Macieju. Zabezpieczę więc rezystorem i diodą moje akumulatory.

Też nie rozumiem polecania akumulatorów AGM do wszystkich zastosowań kamperowych, oczywiście że jedynym słusznym akumulatorem przy konieczności dłuższego poboru bez doładowania jest NPCG lub LiON a więc głębokie i długotrwałe rozładowanie bez wyraznego spadku napięcia. Był tu nawet taki bajkopisarz który utrzymywał że mieszka na pełen etat z akumulatorami kwasowymi na pokładzie. Oczywiscie dyskusja z nim była bezskuteczna.
Pozdrawiam
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***