Ecodriving czyli ekonomiczna jazda |
Autor |
Wiadomość |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2014-10-05, 08:00
|
|
|
Tu może i Koder i Majsterek mieć rację, bo podstawowa sprawa:
Ecodriving dla V8 benzyna będzie kompletnie inny niż dla nowoczesnego diesla.
Gdybym kręcił dieslem do końca skali obrotomierza to raczej byłoby to przeciwieństwo ecodrivingu, co zresztą niejednokrotnie zaobserwowałem.
Dla odmiany jeżdżąc paręnaście lat 8 cylindrowcami (tylko USA) to spalanie wcale nie było niskie jeżdżąc na małych obrotach. Lepiej było przycisnąć niż hamować
Średnia spalania wychodziła wtedy mniejsza |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
Rawic
Kombatant
Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Wrz 2010 Piwa: 53/3 Skąd: Gorzkowice
|
Wysłany: 2014-10-05, 08:29
|
|
|
koder napisał/a: |
Po pierwsze należy się słowo wyjaśnienia - ze względu na synchroniczną naturę interface rejestrującego dane na powyższym wykresie występują błędy pomiarowe. Wynikają z tego, że interface działa synchronicznie -. | a mógłbyś podać nazwę swojego fejsa i apki. |
_________________ Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym. |
|
|
|
|
koder
Kombatant (statystycznie)
Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2014-10-05, 08:56
|
|
|
Interface to ELM327 (konkretnie Vgate) a program to Torque.
Co do zasad ecodrivingu, to sama zasada będzie taka sama, a różnice implementacji wynikają z różnej charakterystyki silnika. Raczej nie podlega dyskusji, że celem ma być przejechanie danego odcinka z minimalnym zużyciem paliwa.
Tutaj była poruszana charakterystyka współczesnego diesela (1), tutaj interpretacja tych wartości (2), a tu w końcu - wyniki spalania chwilowego z interpretacją (3), które są raczej konieczne do wyciągnięcia sensownego wniosku.
W (2) wykazałem, że parametrem, który odpowiada za przyśpieszenie samochodu jest chwilowa moc silnika w danym momencie. Stosując tą informację do wykresu z (1) widać, że najlepsze przyśpieszenie ten konkretny samochód będzie miał w zakresie 3200-4200rpm, ale już od 2300 osiąga 85% tej mocy i będzie wrobił wrażenie dobrego przyśpieszenia. I mówimy tu o profesjonalnym wykresie z hamowni. Z (3) za to wiemy, że spalanie jest praktycznie wprost proporcjonalne do obrotów silnika, a stopień wciśnięcia gazu (powyżej 50%) mało na niego wpływa.
Żeby minimalizować spalanie należy operować stosunkiem uzyskanej mocy do zużytego paliwa. Skoro paliwo zależy głównie od obrotów, to możemy to aproksymować obrotami, uzyskując wygodną (ale przybliżoną!) miarę moc/obroty = moment. Chwilowy moment.
Patrząc na przytoczony wykres, tym konkretnym samochodem najefektywniej (względem zużycia paliwa) będzie się jeździć w zakresie 1800-3000rpm, ze zdecydowanie naciśniętym gazem.
Inna sprawa, że w tym zakresie pracy na komponenty układu napędowego działają największe obciążenia. |
_________________
|
|
|
|
|
onionskin
stary wyga
Pomógł: 4 razy Dołączył: 30 Gru 2013 Piwa: 46/138 Skąd: FMI
|
Wysłany: 2014-10-05, 10:20
|
|
|
majsterek napisał/a: | ......................................
taki silnik 2.3 szczegolnie po programie ma taki ciąg na dole ze zawstydzi widlastą benzyne sromotnie przy podobnych obrotach i krecenie na obrotach nie daje odczucia wyraznego wzrostu mocy bo tj, pisalem 80 procent jest juz kolo 2000 obr.
.................... |
Zgadza się, w moim HDi (ze zmienną geometrią) "kopa" czuję od 1850 obrotów i kręcenie znacznie wyżej nie zwiększa wyraźnie tegoż "kopa", i w przeciwieństwie do doświadczenia Bronka: żadnej turbo dziury.
Chociaż i owszem: jak przy wymianie rozrządu przestawili go o dwa ząbki- dziura była makabryczna. |
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2014-10-05, 10:22
|
|
|
majsterek napisał/a: | pomiar silnika mojej żony bo cosik mi z mocą nie bylo tak |
A ma z przodu czy z tyłu silnik? |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
Rawic
Kombatant
Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Wrz 2010 Piwa: 53/3 Skąd: Gorzkowice
|
Wysłany: 2014-10-05, 11:52
|
|
|
koder napisał/a: | Interface to ELM327 (konkretnie Vgate) a program to Torque. | dzięki, ja bawiłem się na tym samym fejsie ale inny program, wyniki w porównaniu z KTS Boscha oraz STK były zróżnicowane, zobaczymy tego Torque. janusz napisał/a: | A ma z przodu czy z tyłu silnik? | Janusz przypomniał mi stary dowcip o VW garbusie, Jedzie blondynka garbusem, silnik zaczyna przerywać , aż wreszcie gaśnie całkiem, auto staje. Blondynka zagląda pod maskę i krzyczy ratunku silnik mi ukradli. Dowcip ten w latach siedemdziesiątych opowiedział mi aktor Bogusław Sochnacki, podczas naszego wędkowania na Pilicy, Pan Bogusław tak świetnie potrafił opowiadać dowcipy, że pamiętam je do dziś, był moim mistrzem dowcipu. A wracając do tematu, to dyskutując o ecodrivingu pamiętajmy o ekologii, ochronie środowiska naturalnego, bywa że ekonomia nie zawsze idzie w parze z ekologią. |
_________________ Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym. |
|
|
|
|
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2014-10-05, 18:10
|
|
|
Eeeee tam , silnik ma lichutki bo ciągnie slabo , najczęsciej musze pchać |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
|
|
|
|
|
Rawic
Kombatant
Twój sprzęt: Hymer Tramp CL 698
Nazwa załogi: Ewa,Karolina,Zbyszek
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Wrz 2010 Piwa: 53/3 Skąd: Gorzkowice
|
Wysłany: 2014-10-05, 18:42
|
|
|
majsterek napisał/a: | silnik ma lichutki bo ciągnie slabo | jak silnik słabo ciągnie to przełóż go na tył, może będzie lepszy w pchaniu. |
_________________ Stacja Kontroli Pojazdów przyjazna pojazdom specjalnym z przeznaczeniem kempingowym. |
|
|
|
|
krimar
Kombatant
Twój sprzęt: Euramobil 460 - Mitsubishi L300 - DAHAK
Nazwa załogi: Poszukiwacze Zagininej Dyszy
Pomógł: 4 razy Dołączył: 07 Lip 2010 Piwa: 58/6
|
Wysłany: 2014-10-05, 19:36
|
|
|
majsterek napisał/a: |
ecodriving na tym polega w nowoczesnym dieslu , i nie piszemy tu czy cos sie zepsuje bo to nie o tym temat |
całkowicie się nie zgadzam z takim rozumieniem eco drivingu, eco driving to taki rodzaj eksploatacji pojazdu, aby by powodować jak najmniej negatywny wpływ na środowisko.
Jeśli na skutek źle rozumianego "oszczędzactwa" paliwa w ciągu 15 lat zajeździmy 3 samochody zamiast 2 to mimo mniejszej ilości spalonego paliwa z eco ma to nic wspólnego, bo środowisko zostanie obciążone jednym złomem więcej. |
_________________ Krawat dodaje szyku.
Tadeusz napisał/a: |
Jest tak jak mówi krimar. |
Brat napisał/a: | (...) mogę z pełnym przekonaniem potwierdzić, że rzeczywiście "jest tak, jak mówi krimar" ... |
|
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2014-10-05, 21:39
|
|
|
Rawic napisał/a: | Janusz przypomniał mi stary dowcip o VW garbusie, |
Ja taką sytuację widziałem na własne oczy. Na skrzyżowaniu Narutowicza i Kopcińskiego w Łodzi. Babce popsuł się zaporożec i prosiła o pomoc. Też silnika szukała z przodu. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com
Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 238/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2014-10-06, 07:23
|
|
|
janusz napisał/a: | Rawic napisał/a: | Janusz przypomniał mi stary dowcip o VW garbusie, |
Ja taką sytuację widziałem na własne oczy. Na skrzyżowaniu Narutowicza i Kopcińskiego w Łodzi. Babce popsuł się zaporożec i prosiła o pomoc. Też silnika szukała z przodu. |
No przecież miała zapasowy z tyłu |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
|
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2019-03-26, 09:46
|
|
|
Poprzednie tankowanie w Tangerze. Przez całą Hiszpanię bez tankowania. 40 km przed Andorą zapaliła się rezerwa. Tankowanie w Andorze do pełna 107l po 1,037 EUR. W garażu ciagle mamy marokanskie paliwo w kanisterku.
Fajnie jest mieć silnik 2.0 i powiększony bak 120 l.
Średnie spalanie w Hiszpanii 8.0.
Średnie spalanie od wyjazdu z salonu 7,6. |
|
|
|
|
|
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler
Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 212/477 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2019-03-26, 20:02
|
|
|
Johny_Walker napisał/a: | Średnie spalanie w Hiszpanii 8.0.
Średnie spalanie od wyjazdu z salonu 7,6 |
Średnia prędkość? |
_________________ Nie chcem, ale muszem :-{
|
|
|
|
|
eler1
Kombatant
Twój sprzęt: kamper
Nazwa załogi: elerki
Pomógł: 12 razy Dołączył: 15 Sty 2007 Piwa: 52/129 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: 2019-03-26, 20:07
|
|
|
SlawekEwa napisał/a: | Średnia prędkość? | 30km/h |
_________________ Pierwsza MAŁA KARAWANA na CT
Życie jest jak pudełko czekoladek nigdy nie wiadomo na co się trafi.
|
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2019-03-26, 20:09
|
|
|
80-90
Jakie to ma znaczenie? Na wakacjach jestem. Jadę tyle ile lubię. |
|
|
|
|
|
|