Przerażające wyniki testów zderzeniowych kamperów. |
Autor |
Wiadomość |
Tadeusz
Administrator CamperPapa
Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Lis 2007 Piwa: 1568/2196 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2019-05-22, 11:50 Przerażające wyniki testów zderzeniowych kamperów.
|
|
|
Fani karawaningu dzielą się na zwolenników kamperów i przyczep kempingowych. Ci ostatni zyskali właśnie poważny argument w dyskusji, która do tej pory przypominała spory o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą...
Burzę na forach karawaningowych wywołały testy zderzeniowe, których wyniki opublikował kilka dni temu szwedzki Inspektorat Transportu Drogowego. To część ambitnego planu Vision Zero, który zakłada, że w 2020 roku na szwedzkich drogach uda się całkowicie ograniczyć zjawisko wypadków śmiertelnych.
Szwedzi nie przez przypadek wzięli pod lupę "domy na kółkach". Obecnie po lokalnych drogach porusza się już ponad 80 tys. tych pojazdów. Kampery biją też ostatnio rekordy popularności w Niemczech, gdzie w pierwszym kwartale zarejestrowano po raz pierwszy blisko 32 tys. tego typu pojazdów.
Testy przeprowadzone przez Szwedzki ITD wzorowano na próbach zderzeniowych Euro NCAP. Te - przynajmniej w zakresie zderzenia czołowego - odbywają się przy prędkości 64 km/h, gdy samochód uderza 40 proc. powierzchni czołowej w odkształcalną przeszkodę. W przypadku uderzenia całą powierzchnią przodu w przeszkodę nieodkształcalną prędkość wynosi 50 km/h.
Szwedzi zdecydowali się na pierwszy scenariusz (zderzenie z tzw. "offsetem" w odkształcalną przeszkodę). Auta uderzały w odkształcalną przeszkodę (o podobnej masie!) z prędkością 64 km/h. Takie uderzenie odpowiada staranowaniu przeciętnego auta osobowego (niższa masa) przy prędkości 90 km/h, czyli np. uderzeniu w zaparkowaną na pasie awaryjnym autostrady "osobówkę".
https://www.youtube.com/w...7&v=JuNOarORALM
Próbom poddano dwa popularne modele kamperów - oba zbudowane w oparciu o podwozie bliźniaczych: Fiata Ducato, Peugeota Boxera lub Citroena Jumpera. Jeden to samochód z fabryczną kabiną zabudowany przez producenta kamperów. Drugi - tzw. "integra", czyli auto z nadwoziem w całości zabudowanym przez producenta "domów na kołach" w oparciu o podwozie pojazdu użytkowego.
Wynik testów śmiało nazwać można dramatycznymi. W każdym z testowanych modeli kierowca i pasażer przedniego fotela praktycznie nie mieli szans na przeżycie. Niewiele lepiej było w przypadku osób podróżujących w przestrzeni mieszkalnej (na miejscach z pasami bezpieczeństwa). Nie dość, że nie mogą one liczy na żadne airbagi, to jeszcze narażone są na dodatkowe obrażenia powstałe w wyniku kontaktu z przemieszczającym się przy uderzeniu wyposażeniem pokroju blatów kuchennych, frontów szafek czy chociażby talerzy i kubków.
Trzeba zdawać sobie sprawę, że większość kamperów prowadzona jest przez osoby z prawem jazdy kategorii B, a to ogranicza masę pojazdu do 3,5 tony. Z tego względu - dla redukcji masy - w konstrukcji tego typu pojazdów (oraz przyczep kempingowych) powszechnie stosuje się drewno czy inne lekkie materiały. Dla nikogo nie powinno więc być zaskoczeniem, że uderzenie w przeszkodę "domkiem" ze sklejki i dykty przy prędkości blisko 65 km/h będzie miało opłakane skutki.
Po opublikowaniu nagrań w Szwecji wybuchła zażarta dyskusja dotycząca bezpieczeństwa w karawaningu. Duża część komentujących proponuje np. ograniczenie prędkość dla tego typu pojazdów do 80 km/h.
Sama sprawa może mieć jeszcze drugie dno, którego - do tej pory - nikt zdaje się nie zauważać. Wyniki testów zderzeniowych każą zastanowić się nie tylko nad poziomem bezpieczeństwa oferowanym przez kampery, ale również przez same pojazdy użytkowe. Do tej pory Euro NCAP nie testowało jeszcze samochodów o stricte użytkowym przeznaczeniu. Największymi z "dostawczaków" Fiata czy PSA sprawdzonymi przez specjalistów od bezpieczeństwa były bliźniacze: Citroen Jumpy, Peugeot Expert i Fiat Scudo w odmianach osobowych. Większe modele pokroju Ducato, Jumpera i Boxera, do tej pory nie leżały w sferze zainteresowań Euro NCAP.
Paweł Rygas |
_________________ W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
|
|
|
|
|
|
gryz3k
Kombatant
Twój sprzęt: Hymer Eriba B514 Sl
Nazwa załogi: gryz3k
Pomógł: 7 razy Dołączył: 05 Wrz 2010 Piwa: 558/295 Skąd: Warszawa Miedzeszyn
|
Wysłany: 2019-05-22, 13:29
|
|
|
Wszystko to prawda ale czy któregokolwiek z nas zniechęci to do kamperowania?
Przez wiele lat podróżowałem z żoną motocyklem. Przejechałem pewnie ok 300 000 km po Europie, Afryce i Azji. Przy tych doświadczeniach kamper wydaje się być całkiem do przyjęcia. |
|
|
|
|
Ahmed
Kombatant Burak
Twój sprzęt: Bezdomny
Nazwa załogi: Buraki
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Lut 2009 Piwa: 207/306 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2019-05-22, 13:41
|
|
|
Tadeusz napisał/a: | Po opublikowaniu nagrań w Szwecji wybuchła zażarta dyskusja dotycząca bezpieczeństwa w karawaningu. Duża część komentujących proponuje np. ograniczenie prędkość dla tego typu pojazdów do 80 km/h. |
No to wyprzedzamy Szwedów , bo u nas obowiązuje 80 km/h |
|
|
|
|
Tadeusz
Administrator CamperPapa
Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Lis 2007 Piwa: 1568/2196 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2019-05-22, 14:26
|
|
|
gryz3k napisał/a: | Przez wiele lat podróżowałem z żoną motocyklem. Przejechałem pewnie ok 300 000 km po Europie, Afryce i Azji. Przy tych doświadczeniach kamper wydaje się być całkiem do przyjęcia. |
Piotruś, popieram Twój pogląd. Mam również ogromne doświadczenia z motocyklami i niestety wśród nich bardzo przykre. Wolę kampera. |
_________________ W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
|
|
|
|
|
moskit
weteran
Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-C LINE
Nazwa załogi: moskit
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Mar 2014 Piwa: 117/43 Skąd: Ożarów Maz.
|
Wysłany: 2019-05-22, 15:02
|
|
|
Jestem ciekaw czy nadal niektórzy będą tak beztrosko przekraczali DMC . Szwedzcy ubezpieczyciele sfinansowali badania to nie robili tego na pokaz. To było do przewidzenia , każda kolizja z udziałem kampera gdzie rozsypuje się zawartość tak skrzętnie upychanych fantów gdzie niekiedy na odległości 100 m można zbierać części wyposażenia , wygląda tragicznie i robi olbrzymie wrażenie na świadkach co widać na wielu filmach z kolizji .No cóż podczas podróży będziemy mieli dużo czasu i możliwość delektowania się widokami zza szyby .
Ostatnio czytałem o przepisach Litwa ,Łotwa gdzie zalecana prędkość dla kamperów jest 70km/h pomimo dopuszczanej wyższej zaś w Estonii dla kamperów o DMC >3500 jest 70 i taką zalecają również dla DMC <3500.
Jestem ciekaw czy w dokumentach producenta jest wskazana dopuszczalna prędkość dla pojazdu z zabudową kempingową . |
_________________ Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość
Vincent Van Gogh |
|
|
|
|
slawwoj
Kombatant
Twój sprzęt: Laika x695 Ford
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Sie 2012 Piwa: 141/299 Skąd: Bielsk Podlaski
|
Wysłany: 2019-05-22, 15:48
|
|
|
Nie wyobrażam sobie jazdy 70 km gdy na dupie siedzi tir z debilem za kierownicą. |
|
|
|
|
gryz3k
Kombatant
Twój sprzęt: Hymer Eriba B514 Sl
Nazwa załogi: gryz3k
Pomógł: 7 razy Dołączył: 05 Wrz 2010 Piwa: 558/295 Skąd: Warszawa Miedzeszyn
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:23
|
|
|
slawwoj napisał/a: | Nie wyobrażam sobie jazdy 70 km gdy na dupie siedzi tir z debilem za kierownicą. |
W przypadku silnika 3,0 jak u mnie to ciekaw jestem te 70 na którym biegu jechać? |
|
|
|
|
Tadeusz
Administrator CamperPapa
Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Lis 2007 Piwa: 1568/2196 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:40
|
|
|
slawwoj napisał/a: | Nie wyobrażam sobie jazdy 70 km gdy na dupie siedzi tir z debilem za kierownicą. |
A ja uwielbiam tak jechać!
Przede mną przestrzeń i piękny krajobraz który podziwiam jadąc wolno, a za mną korek. |
_________________ W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
|
|
|
|
|
KACPERKI 2
weteran Dawniej nick: Agat ;-)
Twój sprzęt: Mercedes Sprinter
Nazwa załogi: Palma na boku ;-)
Pomógł: 2 razy Dołączył: 25 Lut 2016 Piwa: 60/59 Skąd: z nad morza ;-)
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:44
|
|
|
slawwoj napisał/a: | tir z debilem za kierownicą. |
A może to Twój syn, albo brat, albo ktoś, kto w razie Twojego wypadku uratuje Tobie życie bo się zatrzyma jako pierwszy i pomoże?
Nie ma to jak uogólniać...
np. patrzę a w lusterku wstecznym widzę kampera.... za kierownicą siedzi zgryźliwy człowieczek... (jak sławwoj od jakiegoś czasu...)
Sławwoj - co Ci jest? Od niedawna stałeś się niewiarygodnie złośliwy i wszystkich oceniasz i atakujesz.... choć wcześniej wcale taki nie byłeś... I to w niemal wszystkich swoich wypowiedziach... |
_________________ Po prostu od dawna lubię Mercedesy... ;-) osobowe i takie... z "Palmą na boku" ;-)
|
|
|
|
|
Świstak
Kombatant
Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 426/100 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:45
|
|
|
W tym miejscu moja zabudowa okazuje się wcale nie taka znowu głupia... A ograniczenia prędkości... No cóż - dzisiaj na A4 nie mogłem przekroczyć 30 km/h taki był korek... |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
|
|
|
|
|
|
Cyryl
Kombatant
Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 300/13 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:48
|
|
|
czy Szwedzi podali ilu rocznie ginie użytkowników kamperów?
bo jeżeli żaden, to cała ta wojna o nic.
kierujący kamperami, to osoby w większości dojrzałe, ze sporym doświadczeniem i mające dawno za sobą okres kozaczenia.
jaki jest udział kamperów w wypadkach odzwierciadlają składki ubezpieczenia w porównaniu do innych pojazdów.
gdy poza tym Szwedzi zrobiliby testy zdrowotne kamperowcom, to większość z nas skończyłaby w szpitalu lub domu opieki. |
_________________
|
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Tadeusz
Administrator CamperPapa
Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Lis 2007 Piwa: 1568/2196 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:52
|
|
|
Świstak napisał/a: | dzisiaj na A4 nie mogłem przekroczyć 30 km/h taki był korek... |
To dziwne, przecież ja tam nie jechałem. |
_________________ W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
|
|
|
|
|
KrzySówka
weteran
Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Krzysztof i Iwonka
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Sty 2015 Piwa: 16/25 Skąd: Mysłowice/Zawiercie
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:53
|
|
|
Cyryl napisał/a: | kierujący kamperami, to osoby w większości dojrzałe, ze sporym doświadczeniem i mające dawno za sobą okres kozaczenia. |
Wypadki nie zawsze są z winy kierowcy kampera. |
_________________ Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy |
|
|
|
|
CORONAVIRUS
Kombatant fan SAN ESCOBAR
Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i
|
|
|
|
|
Tadeusz
Administrator CamperPapa
Twój sprzęt: Fiat Talento Hymercamp
Nazwa załogi: Kucyki
Pomógł: 16 razy Dołączył: 06 Lis 2007 Piwa: 1568/2196 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2019-05-22, 16:58
|
|
|
MECENAS napisał/a: | gadamy o tym samym ???
|
Rozmawiamy, Adaśku, rozmawiamy.
Rzeczywiście o tym samym, z tą różnicą, że podałem polski tekst opisujący problem i dzięki temu mamy więcej danych.
Nie chce mi się scalać tematów bo okrutnie się rozleniwiłem ostatnio. |
_________________ W życiu najlepiej jest, gdy jest nam dobrze i źle. Kiedy jest tylko dobrze - to niedobrze.
Ks. Jan Twardowski.
|
|
|
|
|
|