Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kłopoty z LPG w niskich temperaturach.
Autor Wiadomość
Comsio 
Kombatant
weteran cepek

Twój sprzęt: Ducato II 2,5 tdi 670 Eura Mobil
Nazwa załogi: COMSIOWIE
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 18 Lut 2013
Piwa: 85/405
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2019-05-22, 22:31   

Dziś dwa razy czyszczenie duszy.
Jest hepy :ok
Odpala od strzału. :ok :spoko
_________________
Całe życie mówię , że do flaszki trza dwojga.
Asia i Wiesław pozdrawiają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-05-23, 07:28   

Taka rada odnośnie propanu, jak kupujemy w butlach 11kg to od sprawdzonego dostawcy (rozlewni gazu). Ja mam taki punkt jest tam stacja LPG i gazy tachniczne w tym czysty propan w butlach. Zamawiam u nich także propan do przydowej butli od kilku lat, z piecem c.o. nic się nie dzieję, przy przeglądzie widzialem palnik i komorę - czyściutki i bez sadzy.
Wożę zawsze dwie butle propanu, zimą trzy i wszystko działa jak trzeba.
Szukajcie lokalnego - sprawdzonego dostawcy propanu i będzie wszystko działało.
Ja zrezygnowałem z butli z propanem-butanem a butli LPG niemam i nie zamierzam mieć bo jeżdzę ZIMĄ a LPG nie odparowuje poniżej 0C a z mieszaczem lub podgrzewaniem fazy ciekłej nie zamierzam kombinować :spoko
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2019-05-23, 08:08   

dziwaczek napisał/a:
bo jeżdzę ZIMĄ a LPG nie odparowuje poniżej 0C
Na-pewno :?:
Temperatura odparowywania w okresie zimowym , przede wszystkim zależy od zawartości propanu w LPG.
Zatem zimowe LPG to mieszanina propanu-butanu spełniająca wymagania normy PN-EN 589 i która w temperaturze -10º C lub wyższej (tzn. gdy jest cieplej) posiada prężność względną par powyżej 150 kPa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-05-23, 08:31   

Na pewno, poniżej 0C odparowuje z LPG propan a zostanie sam butan w stanie płynnym w butli. W kamperze jest pobierana z butli faza gazowa a samochodzie pobierana jwst jaza płyna, która jest podgrzewana w parowniku do fazu gazowej. - bylo to opisywane wielokrotnie.
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2019-05-23, 09:29   

dziwaczek napisał/a:
Na pewno, poniżej 0C odparowuje z LPG

Ciekawe dlaczego w domku mimo ze butla jest na zewnątrz a reduktor w środku , kuchenka działa w zimie , :wyszczerzony:
(nabijam pod dystrybutorem -ciiicho- , a nie biorę na wymianę , które są napełniane nie wiadomo czym) :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-05-23, 13:22   

Trochę w tym prawdy - to kwestja proporcji propanu i butanu. Butle 11kg z propanem-butanem nie nadają się na mrozy - przetrenowane mam, tylko butle propanem.
LPG z dystrybutora ponizej -5C bym nie ryzykował, no chyba że ktos ma podgrzewany mieszacz ( pobiera fazę płyną, przekstałca w gazową) albo podgrzewanie butli lub luku z butlą.
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2019-05-23, 22:20   

Moze powinna powstać norma dla mieszanek Propan-butan i analogicznie Butan-propan.
Wówczas wymiana butli byłaby bardziej trafna nawet jeśli różnica w cenie.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2019-05-23, 22:34   

Socale napisał/a:
Moze powinna powstać norma dla mieszanek Propan-butan

Butle przeznaczone są zazwyczaj do użytku w domu , a w cieple i tak odparuje ,
Normy są w lpg do samochodów w dystrybutorach , :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2019-05-23, 22:40   

Ja mam zamontowany kolejny już zbiornik LPG
po to by se ulżyć i tak jest. Ale to co piszesz, to czy tankując LPG
w styczniu mogę się spodziewać ze jest tam więcej propanu?
Co odpowie nalewczy i jak to sprawdzić?
P z s.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2019-05-23, 23:05   

Zasady okresowych zmian składu LPG, a właściwie jego parametrów, które są pochodną składu węglowodorowego, dokładnie określa norma PN-EN 589 oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 grudnia 2006 roku w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG)

dla paliwa LPG zima rozpoczyna się 1 listopada, a kończy 31 marca. Pozostałe 6 miesięcy to okres letni.
O tym, czy paliwo LPG spełnia wymagania dla okresu zimowego, decyduje parametr określany jako „temperatura, w której względna prężność par nie jest niższa niż 150 kPa”.

, nierzetelni dostawcy często wykorzystują ogromną prężność metanu, którego zawartość w LPG powinna zostać zredukowana poniżej wartości 0,1%. Tak się składa, że niewielka zawartość metanu, nawet na poziomie 0,2-0,3%, pozwala na osiągnięcie parametrów zimowych w paliwie LPG przy bardzo niskiej zawartości propanu, nawet poniżej 35%. Paliwo takie odpowiada normie, ale ma niską liczbę oktanową. Ogromna prężność metanu powoduje zakłócenia w spalaniu mieszanki w silniku Dlatego tak ważne jest, by tankować jedynie na sprawdzonych stacjach paliw.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 25/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-05-23, 23:23   

Wiem z doświadczenia że "bez kombinowania/czy też ciepłej komory dla butli" lpg z dystrybutora przy +5/3stopniach zaczyna mieć problemy...
Dlatego zimą latam tylko na propanie, a w okresie przejściowym mam jako drugą butle na duokontrlu z propanem... i to się sprawdza...
A teoria...to teoria...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
dziwaczek 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato EuraMobil 625 1995r.
Nazwa załogi: dziwaczki
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Sie 2010
Piwa: 58/18
Skąd: Osowiec/Mazowieckie
Wysłany: 2019-05-24, 07:53   

MisioKRAK napisał/a:
Wiem z doświadczenia że "bez kombinowania/czy też ciepłej komory dla butli" lpg z dystrybutora przy +5/3stopniach zaczyna mieć problemy...
Dlatego zimą latam tylko na propanie, a w okresie przejściowym mam jako drugą butle na duokontrlu z propanem... i to się sprawdza...
A teoria...to teoria...


dokładnie tak jest, pozatym jest jeszcze aspekt czystości i jakości. Propan techniczny jest czysty, dobrze się pali i niepozostawia syfu a i przy spalaniu nie śmierdzi w przeciwinstwie do prop/but lub LPG (przerabialem to z grilem)
_________________
Dziwaczek II oraz Dziwaczek I
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***