Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2021-07-13, 12:54
Klimatyzator FRAL FSC 03
Autor Wiadomość
Andrzej_Gdynia 
zaawansowany


Twój sprzęt: citroen pilote
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2016
Piwa: 15/9
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2019-06-25, 20:44   Klimatyzator FRAL FSC 03

Pozwoliłem sobie wpisać nowy temat - wielu szuka klimatyzatorów, sam pisałem na PRV do ludzi z CT którzy w ubiegłych latach pisali że chcą kupic lub kupili. Niestety bez odpowiedzi... No i kupiłem.
Klimatyzator o mocy znamionowej 800W - zgrabny, mały, sympatyczny. Wyposażenie standard ubogie - tylko rura 1 mb, końcówka - przejściówka z okrągłej rury na płaską i końcówka płaska do opcji nawiewu z zewnatrz do środka + 2 zapasowe filtry. Koniec.
Reszta wyposażenia ... właściwie nie do kupienia u importera można dokupić jedynie rurę 1,5mb (producent nie przewiduje dłuższej do FSC03), oraz adapter do szyby okna (szoferka, lub boczna rozsuwana. Do wyższych modeli wybór jest większy, końcówki okrągłe ale też bez szału..
Jakość wykonania oceniam na bd. rura jest droga ale to nie jest zwykła rura flexi jką można dostać za 20 zł w obi...
W trybie pracy w pomieszczeniu z rurą ciepłego na zewnątrz jest dość głośny (moja ocena). Oczywiście można zmniejszyć prędkość wentylatora ale to mocno zmniejsza skuteczność działania. Ja decydowałem się na ten model z powodu możliwośći pracy na zewnątrz z wejściem rurą zimnego do środka. To powoduje że praca jest faktycznie cicha i znośna.
Jak dotąd dokonałem w dniu dzisiejszym pierwszego testu - w pomieszczeniu - zgodnie z instrukcją 9m2. Temp. początkowa 26 stopni - po 2 godz. zszedłem do 23 stopni. Klima wciąż pracuje będę się dzielił informacjami na bieżąco uzupełniając ten wpis.

Pare słów na gorąco. Kto wybiera ten model i sądzi że będzie sie chłodził z aku - robi błąd. Pamiętajmy - tu potrzeba 800W - solary takie ma może 1-2% kamperowców (jak sądzę). Tak więc dla większosci z nas pozostaje podłącznie się pod 230v na kampingu. No i tu jest pytanie - dlaczego więc kupować klimę 800w a nie 2x większą która sprawniej i skuteczniej będzie działać tak w kamperze jak i w mieszkaniu? A no właśnie... Osobiście uważam że popełniłem błąd - powinienem kupić sprzęt mocniejszy i wydajniejszy bo i tak jestem skazany na 230v - i zwykle nie płacę za 1kWh, tylko ryczałt na kampingu - więc nawet nie będę miał oszczedności z tytułu małego poboru mocy...
Służę informacjami - będę uzupełniał wątek.
W ten weekend będę się chłodził w kamperze w łebie - jak sądze będzie ciepło - dam znać jak to wyszło w kamperze...
_________________
Andrzej_Gdynia
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gregorio 
zaawansowany
Don Gregorio


Twój sprzęt: na jakiś czas bezdomny :(
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 13 Maj 2011
Piwa: 14/9
Skąd: EPI
Wysłany: 2019-06-25, 22:23   Re: Klimatyzator FRAL FSC 03

Andrzej_Gdynia napisał/a:
Kto wybiera ten model i sądzi że będzie sie chłodził z aku - robi błąd. Pamiętajmy - tu potrzeba 800W - solary takie ma może 1-2% kamperowców (jak sądzę). Tak więc dla większosci z nas pozostaje podłącznie się pod 230v na kampingu.


Trochę rozmijasz się z prawdą.
Wg specyfikacji
Pobór mocy chłodzenie 0,36 [kW] :)
_________________
Pozdrawiamy
Ewa i Grzesiek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-06-25, 22:30   Re: Klimatyzator FRAL FSC 03

Andrzej_Gdynia napisał/a:

Pare słów na gorąco. Kto wybiera ten model i sądzi że będzie sie chłodził z aku - robi błąd. Pamiętajmy - tu potrzeba 800W - solary takie ma może 1-2% kamperowców (jak sądzę). Tak więc dla większosci z nas pozostaje podłącznie się pod 230v na kampingu. No i tu jest pytanie - dlaczego więc kupować klimę 800w a nie 2x większą która sprawniej i skuteczniej będzie działać tak w kamperze jak i w mieszkaniu? A no właśnie... Osobiście uważam że popełniłem błąd - powinienem kupić sprzęt mocniejszy i wydajniejszy bo i tak jestem skazany na 230v - i zwykle nie płacę za 1kWh, tylko ryczałt na kampingu - więc nawet nie będę miał oszczedności z tytułu małego poboru mocy...

Mam odmienne zadanie na temat tej klimy.
Po pierwsze:
Mylisz pojęcia. Moc chłodzenia tego Frala to 900W, ale moc pobierana w trakcie chłodzenia to tylko 360W :!:
Po drugie:
Czy Ty chcesz mieć lodówkę w kamperze :?: Żadna klima Ci tego nie zapewni :!: Zejście o kilka stopni poniżej temperatury na zewnątrz to dużo. Dodatkowo zmiana wilgotności...

Ja również mam taki klimatyzator. Bez problemu zasilam go przez przetwornicę z paneli fotowoltaicznych. Używam go na co dzień w domu, a na wyjazdy w kamperze.
Na fotce moja instalacja w aucie. Kółka zastąpiłem gumowymi nóżkami oraz dorobiłem gumową opaskę przytrzymującą podczas jazdy.
Do górnego okienka dorobiłem z pleksi wstawkę, w którą wkleiłem oryginalną przejściówkę do rury, załączoną w komplecie.

Fral03 w kamperze1.jpg
Plik ściągnięto 9163 raz(y) 73,78 KB

_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kuczman 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: chausson welcome 75
Dołączył: 14 Wrz 2016
Postawił 4 piw(a)
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-06-25, 23:19   Klimatyzator FRAL FSC03

Cytat:
Mylisz pojęcia. Moc chłodzenia tego Frala to 900W, ale moc pobierana w trakcie chłodzenia to tylko 360W :!:

Rozmawiałam dzisiaj z działem technicznym Fral.pl i niestety ale trochę się zmieniły parametry.Pobór prądu /grzanie 0,307 kW /0,307 kW
wydajność chłodzenia /grzania 0,8 kW/ 0,8 kW Zmiany nastąpiły od tego roku.Zestaw dodatkowo powinien zawierać pilot, ale czy tak jest?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-06-26, 00:46   

kuczman napisał/a:
Zestaw dodatkowo powinien zawierać pilot, ale czy tak jest?

Pilot też jest :wyszczerzony:
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
JanKowal
[Usunięty]

Wysłany: 2019-06-26, 06:16   

Wydaje mi sie ze ta rura do wyrzucania ciepłego powietrza powinna być zaizolowana, używam w domu taki klimatyzator i podchodząc do niego z boku strumienia chłodnego powietrza, podchodzi sie jak do niego jak rozgrzanego pieca . Skrócenie tej rury, bo do tej pory miałem rozciągnięta na max. dało już pozytywne skutki. Rozglądam sie teraz za jakas izolacja do tego, najlepiej by było gdyby była w kształcie gotowej rury, ale nie wiem czy są takie rozmiary. Druga sprawa to efektywność tego typu klimatyzatorów,z jednej strony chłodzi a z drugiej wciąga rozgrzane powietrze...w kamperze chyba najlepszym miejscem poboru "zimnego" powietrza powinien być z spód pojazdu, tam zazwyczaj jest najchłodniej.
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 213/479
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2019-06-26, 07:28   

JanKowal napisał/a:
Rozglądam sie teraz za jakas izolacja do tego, najlepiej by było gdyby była w kształcie gotowej rury, ale nie wiem czy są takie rozmiary.

Są rury "spiro" z izolacją
JanKowal napisał/a:
Druga sprawa to efektywność tego typu klimatyzatorów,z jednej strony chłodzi a z drugiej wciąga rozgrzane powietrze...w kamperze chyba najlepszym miejscem poboru "zimnego" powietrza powinien być z spód pojazdu, tam zazwyczaj jest najchłodniej.

:bylo wszystko opisane na CT na ten temat !Szukaj!
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 441/325
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-06-26, 11:10   

Spokojnie, bez nerwów, to tylko wysoka temperatura :haha:


Wszystko było, ale pisać dalej warto. Coś na tym urlopie musimy robić :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2019-06-27, 09:52   

kuczman napisał/a:
Rozmawiałam dzisiaj z działem technicznym Fral.pl i niestety ale trochę się zmieniły parametry.Pobór prądu /grzanie 0,307 kW /0,307 kW
wydajność chłodzenia /grzania 0,8 kW/ 0,8 kW Zmiany nastąpiły od tego roku.Zestaw dodatkowo powinien zawierać pilot, ale czy tak jest


Ale co się zmieniło?? jest wyraźnie w parametrach moc elektryczna pobierana przy grzaniu/chłodzeniu - 307W.

0,8kW to moc chłodnicza/wydajność urządzenia a nie pobór prądu.

Mam taką klimę w zabudowie, działa z akumulatora 10h i pobiera koło 30A.
Większa kratka to zasys do skraplacza. Zrobiłem obudowę która kieruje powietrze do skraplacza spod auta.





  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-06-27, 11:54   

reaven22 napisał/a:
Ale co się zmieniło??

To się zmieniło, że w dotychczasowym modelu (ja takowy posiadam) pobierana moc była na poziomie 360W, a moc chłodzenia 900W :bajer

Aczkolwiek kupiłem go bezpośrednio z Fral Polska jesienią 2018 roku...
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Ostatnio zmieniony przez Roberto 2019-06-27, 11:56, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
romekkar 
trochę już popisał


Twój sprzęt: Ducato'08 L3H3
Dołączył: 23 Sie 2017
Skąd: sbl
Wysłany: 2019-06-27, 11:56   

Nie masz problemu z wodą dostającą się w czasie jazdy w deszczu spod auta do środka?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kuczman 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: chausson welcome 75
Dołączył: 14 Wrz 2016
Postawił 4 piw(a)
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-06-27, 21:24   Klimatyzator FRAL FSC 03

Cytat:
Ale co się zmieniło?? jest wyraźnie w parametrach moc elektryczna pobierana przy grzaniu/chłodzeniu - 307W.

Tak,zgadza się. Jest wyraźnie 307W ,a było 360W
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 117/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2019-06-27, 23:57   

romekkar napisał/a:
Nie masz problemu z wodą dostającą się w czasie jazdy w deszczu spod auta do środka?


Od spodu jest osłona, woda nie ma jak się dostać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 450/24
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2019-06-28, 08:20   

Przypuszczam, że ta sama klimatyzacja w konfiguracji jaką wykonał Reaven22 jest wyraźnie sprawniejsza niż w konfiguracji Roberto i dla uzyskania tego samego efektu termicznego będzie potrzebowała wyraźnie mniej prądu.Dla skutecznego schładzania pomieszczenia najważniejsze jest aby obwody skraplacza i parownika były od siebie rozdzielone. Tak jak w klimatyzacji typu Split jest zewnętrzna część skraplacza i wewnętrzna parownika i powietrze pomiedzy nimi się nie miesza. W rozwiązaniu Roberto do schładzania skraplacza zasysane jest już częściowo schłodzone powietrze z wnętrza kampera (tym bardziej że wlot jest nisko gdzie chłodniejszego powietrza jest więcej niż pod sufitem) i po ogrzaniu w skraplaczu wyrzucane jest na zewnątrz, a na jego miejsce przez wszystkie dziury podciśnienie zasysa nowe ciepłe z zewnątrz .
Dodatkowo sam klimatyzator i długa nie izolowana rura wylotowa działa jak piecyk.
W rozwiązaniu Reaven22 powietrze do skraplacza zasysane jest spod samochodu (najchłodniejsze jakie dostępne jest na zewnątrz) i po przejściu przez skraplacz wraca tam skąd przyszło i nie miesza się z chłodnym.
Wyrzut zimnego powietrza po parowniku jest bezpośrednio do schładzanego pomieszczenia a sam klimatyzator nie jest w tym pomieszczeniu tylko w części technicznej z tyłu.
Mam tylko pytanie co z zasysaniem powietrza do parownika, bo po zdjęciach widać że jest z tej części technicznej w której stoi klima. O ile obie przestrzenie (pomieszczenie schładzane i część techniczna) są połączone to jest ok i inaczej się nie da, natomiast jeśli są oddzielone (powietrze nie przepływa miedzy nimi swobodnie) to do pełni szczęścia trzeba by jeszcze zrobić zasysanie powietrza do parownika z części schładzanej.

Klima fajna i chętnie bym się nią pobawił i potestował bo przy takich parametrach i odpowiednim montażu wierzę że bez problemu będzie działała autonomicznie w układzie z odpowiednią ilością paneli fotowoltaicznych i pojemnym aku LiFePO4 .......... niestety w obecnej chwili nie do kupienia przez panujące upały :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 68/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2019-06-28, 08:33   

Nigdy nie twierdziłem, że moje rozwiązanie jest idealne :szeroki_usmiech
Zaletą jest szybkość montażu i demontażu.
Ja nie oczekuję też jakiś spektakularnych spadków temperatury :wyszczerzony:
Urządzenie ma schłodzić kamperka o kilka stopni w momencie kiedy my idziemy na zwiedzanie...
Na dachu mam 750W w panelach, więc nie mam problemu z prądem.
Poza tym zależy mi na schłodzeniu wieczorem samej sypialni (jest oddzielona drzwiami suwanymi), tak aby spokojnie zasnąć :diabelski_usmiech
Będąc na kempingu spokojnie mogę tego Fral-a postawić na zewnątrz :chytry
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***