Podłączenie gniazdka 230v z przetwornicą - uziemienie? |
Autor |
Wiadomość |
brys
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Pössl Duo Van 1998 / Marco Polo 2001
Dołączył: 24 Sty 2019 Piwa: 4/3 Skąd: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 2019-05-13, 19:58 Podłączenie gniazdka 230v z przetwornicą - uziemienie?
|
|
|
Witam,
Pytanie na pewno jest banalne, ale jestem laikiem w temacie elektryki i nigdzie nie znalazłem odpowiedzi. Otóż mam w planach zabudowanie przetwornicy 12-230v, a wyprowadzenie w widoczne miejsce tylko klasycznego gniazdka 230v. Udalo mi się nawet kupić identyczne jak stosuje Westfalia. Do czego zmierzam, otóż podłączam następująco:
- przewód fazowy z prawej
- przewód neutralny z lewej
- uziemienie - zostawic niepodłączone, zmostkować z przewodem neutralnym, podłączyć do śruby masowej w podłodze?
Przetwornica ma płaskie gniazdo w ściance, bez żadnego bolca od uziemienia.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc |
|
|
|
|
Suliki
stary wyga
Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy Dołączył: 25 Lip 2016 Otrzymał 12 piw(a) Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:09
|
|
|
Cześć
Czy z lewej czy z prawej nie ma znaczenia, jak przetwornica nie ma bolca to nic nie podłączaj do gniazdka. |
_________________ P&E |
|
|
|
|
dominik
stary wyga
Twój sprzęt: FIAT DUCATO 2,3 Burstner Nexxo T740
Nazwa załogi: dominiki
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2008 Piwa: 12/18 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:13
|
|
|
A czasem przetwornica nie ma gniazda typu Schuko Takiego |
_________________ Ewa i Piotrek
|
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:17
|
|
|
Nie uziemiam przetwornicy w kamperze, no nie ma uziemienia, kiedyś łańcuszki lub paski były modne. Podobnie jak CD na radary
Czyli przetwornica do akumulatora a z niej L i N i tyle. |
|
|
|
|
|
Suliki
stary wyga
Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy Dołączył: 25 Lip 2016 Otrzymał 12 piw(a) Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:19
|
|
|
....nie podłączaj do bolca uziemienia gniazdka ....
na jaką moc ciągłą masz przetwornicę ? I do czego chcesz używać tego gniazdka ? Pamietaj, że przetwornica nawet nie używana bierze jakieś 0,3 A ( chyba że jest specjalnego typu ) i powinna być wyłączona jak nie jest używana. |
_________________ P&E |
|
|
|
|
brys
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Pössl Duo Van 1998 / Marco Polo 2001
Dołączył: 24 Sty 2019 Piwa: 4/3 Skąd: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:19
|
|
|
Suliki, dziękuję!
O wadach i zaletach przetwornic przeczytalem już dużo szukajac na Forum. Moja to zwykła mala przetwornica 200/400w sinus modyfikowany - taka, bo leżała w garazu i się kurzyła. Dojrzewam do zakupu czystego sinusa Waeco o troche wiekszej mocy, ale to z czasem. Używana bedzie awaryjnie np. do podładowania golarki. Na plusie oczywiscie zamontuję bezpiecznik i włącznik, bo wyczytałem wlasnie, ze stałe włączona przetwornica pobiera sporo pradu.
Bronek, dzięki również.
dominik, nie, za to takie gniazdo wlasnie montuję (prawie identyczne). Przetwornica ma gniazdo w tym stylu: https://s12emagst.akamaized.net/products/8231/8230921/images/res_9728a6ec48e804861901b6b3a55d362b_full.jpg
Pozdrawiam |
|
|
|
|
|
Suliki
stary wyga
Twój sprzęt: Globe Traveller Explorer
Nazwa załogi: Suliktravel
Pomógł: 4 razy Dołączył: 25 Lip 2016 Otrzymał 12 piw(a) Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:26
|
|
|
to tak nie do końca jest na płaską wtyczkę bez 'uziemienia'. To jest uniwersalne gniazdo wielosystemowe, ale to nie zmienia faktu, że bolec uziemienia to sobie daruj.
Jak masz takie gniazdko to pewnie się będzie w nim trzymała wtyczka typu angielskiego, lub jak wejdzie wtyczka europejska z bolcem 'uziemienia' .Zwykła 2 bolcowa to niekoniecznie będzie pewnie w tym siedziała. |
_________________ P&E |
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:34
|
|
|
Ja robię własne gniazda. Są ładne kolorowe i natynkowe. Można je dać pod szafki, w szafkach itd... Tylko fantazja nas ogranicza.
Mam przetwornicę blisko akumulatorów pod kanapą z niej pożądny 2,0 króckutki przedłużacz na trzy gniazda i z niego dalej co mi się chce. Wtyczki i dalej kable do gniazd. Ma dwa gniazda więc z drugiego idzie via wtyczka kabel do gniazda ekspresu. ( to główny powód posiadania przetwornicy). |
|
|
|
|
|
brys
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Pössl Duo Van 1998 / Marco Polo 2001
Dołączył: 24 Sty 2019 Piwa: 4/3 Skąd: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 2019-05-13, 20:56
|
|
|
Bronek, ja mam fabryczne gniazdo Westfalii (czyli jak się okazało jakies Presto) na scianie szafki zaraz za fotelem kierowcy - standardowa zabudowa Westfalii na Vito, taka jak na T4 California itp. Jednak to gniazdo podaje prąd tylko, jak samochod jest podpięty pod zewnątrzne źródło 230v - do dziś tak to produkują i nie montują przetwornic - moim zdaniem dziadostwo.
W każdym razie to nowe gniazdo planuję dać na bocznej scianie obrotowego fotela pasażera, gdyż pod nim mam zabudowany akumulator dodatkowy 100ah podpięty pod solar 200w |
|
|
|
|
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-05-13, 21:00
|
|
|
Możesz (czym było wiele razy) dać przed gniazdem przełącznik napięć np 10A i tak gdy nie ma "słupka" prąd idzie z przetwornicy gdy tylko podepniesz do sieci przeskoczy na zew zasilsnie
|
|
|
|
|
|
nikita55
stary wyga
Twój sprzęt: Hobby T600 2,5 TDi 115PS
Pomógł: 5 razy Dołączył: 09 Sty 2015 Piwa: 28/12 Skąd: Nieokreślone
|
Wysłany: 2019-06-16, 09:59
|
|
|
Te gniazdo posiada ..uziemienie..i to nie tak sobie tylko jest jakiś powód. Zabezpieczenie przed porażeniem prądem. Jeżeli te gniazdo ma ..trzy bolce..to dlaczego nowe nie może używać też trzech??? |
_________________ nikita55 |
|
|
|
|
robba
weteran
Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 91/174 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2019-06-16, 14:38 Re: Podłączenie gniazdka 230v z przetwornicą - uziemienie?
|
|
|
brys napisał/a: | Witam,
Pytanie na pewno jest banalne, ale jestem laikiem w temacie elektryki i nigdzie nie znalazłem odpowiedzi. Otóż mam w planach zabudowanie przetwornicy 12-230v, a wyprowadzenie w widoczne miejsce tylko klasycznego gniazdka 230v.......
......
Przetwornica ma płaskie gniazdo w ściance, bez żadnego bolca od uziemienia.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc |
Proponuje żebyś do gniazdka elektrycznego od przetwornicy poprowadził 3 żyły.
Podłączyć możesz dwie, a uziemienie możesz sobie darować, albo podłączyć
do metalowych części kampera. Dopóki korzystasz z przetwornicy to napięcie
generowane (o ile to porządna przetwornica) jest separowane od wszelkich mas i uziemień
i możesz to traktować jako transformator separacyjny...
Ale dlaczego pisałem że doprowadzić trójżyłowym przewodem....
Gdyż schody zaczną sie jak zastosujesz przełączanie przetwornica/słupek.
I tu nie ma prostej odpowiedzi, ale lepiej być przygotowanym "kablowo"
na wyzwania podłączenia do słupka...
A wyzwania są następujące:
1. teoretycznie jak jesteśmy podłączeni do słupka to powinno iść uziemienie ze słupka
bo to teoretycznie jest pomierzone przez odpowiednich uprawnionych i podpisane
przez umyślnego, ale co nam z tego jak podłączył papudrak, podpisujący nie widział
a co dopiero sprawdził, a my nie żyjemy z tego powodu? :o
2. Można teoretycznie dołączyć się do masy auta i jego połączeń wyrównawczych
(bo wszyscy je mamy, prawda? ), ale wtedy w przypadku przebicia
zera na obudowę kampera i styku z fazą nie zadzaiła nam różnicówka w słupku... hmmm
a jeszcze jest też możliwość, że nastąpi u nas na jakimś urządzeniu przebicie fazy
na uziemienie i mamy fazę na kamperze, a jak wsiadamy mokrzy to nie najlepiej to
rokuje.... chyba że w słupku jest i działa różnicówka, tylko czy na pewno chcemy na to
liczyć?
3. Można byłoby (wydawałoby się najrozsądniej) połączyć uziemienie słupka do masy auta
i gniazd, etc, ale co gdy mistrz podłączania słupka podłączył żle uziemienie, albo co bardziej
prawdopodobne nigdzie go nie podłączył a u kogoś na polu nastąpi zwarcie fazy do uziemienia?
scenariusz prawdopodobny, a my wsiadając do kampera mokrzy po kąpieli w morzu
dołączymy się po prostu między "ziemię - PE/N" a czyściutką fazę...
I znów nie będzie nas już wtedy obchodziło kto zawinił
4. No już chyba najlepszym rozwiązaniem to będzie rozwiązanie nr 3, ale zmodyfikowane o
wbijanie pręta z uziemieniem z kampera w ziemię przy wejściu do kampera, ...
tylko komu się będzie chciało o tym pamiętać przed podłączeniem do słupka, a
póżniej to może już tylko zaszkodzić, a jeszcze przed wyjazdem trzeba też pamiętać
o odłączaniu.
No i dobrze byłoby swój pojazd też wyposażyć w róźnicówkę np zintegrowaną z bezpiecznikiem
PS. rozwiązanie nr 5 to Bronek mi wypomni więc na razie nic nie maluje, ale kiedyś, jak przez
miesiąc wynudzi mnie nicnierobienie to coś wymaluję
PS2. z powodów powyższych warto mieć już do przetwornicy z gniazdek dociągniety 3 żyłowy
przewód, żeby już go później nie zmieniać. ewentualnie zastanów się jeszcze nad cieńkim
dwużyłowym, który dołączony do jakieś włączniczka pozwoli Tobie zdalnie włączać
przetwornicę... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
|
Notker
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: VW LT35
Dołączył: 26 Kwi 2011 Piwa: 13/2 Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2019-07-05, 18:53
|
|
|
W przetwornicach na pojazdach podłącza się tylko L i N, bez PE który to w budynkach jest zawsze połączony z gruntem. Jak połączysz starym sposobem N z PE to możliwe są przebicia na obudowę odbiornika. Unikać używania przetwornicy przy wysokiej wilgotności powietrza z uwagi na brak PE w pojezdzie. Duże przetwornice powyżej 0,5kW lub generatory AC na pojazdach muszą być uziemione sondą doziemną podczas pracy, a osoby starsze nie powinny w ogóle korzystać z przetwornic bez uziemienia bo byle kopnięcie może spowodować migotanie komór serca. Można zastosować próbować stosować wylącznik różnicowoprądowy dwupolowy między przetwornicą a gniazdkiem, jednak ja nigdy nie mam do nich zaufania jesli są dwupolowe bez normalnego PE jak w trojpolowym. |
|
|
|
|
jsaluga
zaawansowany
Twój sprzęt: Mc Louis mc2
Nazwa załogi: WZDuzeiMale
Dołączył: 07 Wrz 2016 Piwa: 20/69 Skąd: Slask
|
Wysłany: 2019-07-05, 20:02
|
|
|
brys napisał/a: | Suliki,Używana bedzie awaryjnie np. do podładowania golarki. |
Do golarki i innych urządzeń poszukaj zasilaczy na 12V. Tak będzie najzdrowiej dla akumulatora. |
|
|
|
|
robba
weteran
Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 91/174 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2019-07-05, 21:56
|
|
|
quote="Notker"].... Jak połączysz starym sposobem N z PE to możliwe są przebicia na obudowę odbiornika....[/quote]
nikt nawet by nie pomyślał o takim połączeniu. Możesz jak najbardziej mioeć PE podłączone przy przetwornicy, ale dla pracującej przetwornicy tylko właściwie do części metalowych
kampera a nie do przetwornicy... masz wtedy do czynienia z połączeniem wyrównawczym, a to nigdy nikomu nie zaszkodziło. zastanowiłbym się jednak czy obudowę przetwornicy też do tego podłączyć... i w jednym i drugim może być niebezpiecznie w pechowej sytuacji.
Notker napisał/a: | ....
Można zastosować próbować stosować wylącznik różnicowoprądowy dwupolowy między przetwornicą a gniazdkiem, jednak ja nigdy nie mam do nich zaufania jesli są dwupolowe bez normalnego PE jak w trojpolowym. |
przy takim połączeniu nie ma szans żeby różnicówka jakąkolwiek funkcję pełniła.
jedynie szybkiego wyłącznika prądu....
EDYTA: zastanowiłem się ... jak uziom będzie podłączony do obudowy przetwornicy,
a za przetwornicą będzie różnicówka to w przypadku przebicia na obudowę
zadziała różnicówka.... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
|
|