|
|
Przesunięty przez: Świstak 2021-07-13, 12:54 |
Klimatyzator FRAL FSC 03 |
Autor |
Wiadomość |
petros
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Fiat ducato II Miller Manitoba 2005
Dołączył: 15 Sie 2017 Piwa: 1/1 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2019-08-16, 23:37
|
|
|
Tego się właśnie obawiałem. Większa moc to większy klimatyzator. A tylko Fral wejdzie mi dokładnie między fotele w kabinie. Pozostanie mi kupić większy wiatraczek. Chociaż tak naprawdę, po zasłonięciu przejścia do kampera pozostało by schłodzenie tylko kabiny. Czyli ok 3 kubików. To znacznie mniej niż przewiduje instrukcja. |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-08-17, 08:54
|
|
|
petros napisał/a: | Chociaż tak naprawdę, po zasłonięciu przejścia do kampera pozostało by schłodzenie tylko kabiny. |
Plus stały nadmuch powietrza nawet jak wyłączysz wentylacje, plus jakieś 4m2 przeszklonej powierzchni, i plus słońce które ładuje 1 kW w każdy metr kwadratowy powierzchni.
Nie bez powodu klima w aucie daje tak duże obciążenie na silnik, rzędu kilowatów. |
|
|
|
|
petros
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Fiat ducato II Miller Manitoba 2005
Dołączył: 15 Sie 2017 Piwa: 1/1 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2019-08-17, 09:37
|
|
|
Żadnej litości. Zabiłeś moją ostatnią nadzieje, ale matematyka nie kłamie. Dzięki, wyprostowałeś mnie skutecznie. |
|
|
|
|
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 117/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2019-08-17, 22:40
|
|
|
Transity z twojego rocznika miewały klimy. Może warto poszukać.. lub uniwersalną ale pędzoną silnikiem .. |
|
|
|
|
petros
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Fiat ducato II Miller Manitoba 2005
Dołączył: 15 Sie 2017 Piwa: 1/1 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2019-08-17, 23:24
|
|
|
Owszem miały, ale z końca rocznika. Te z nową deską rozdzielczą. Myślałem najpierw o silnikowej, Uniwersalna nowa za droga, używana niedostępna.jakikolwiek przeszczep z montażem minimum 3tys.
Jak długo będę jeździł tym kamperem? Tu już mamy do czynienia z ekonomią. Małego Fral-a i przetwornice zawsze mogę zdemontować. |
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 450/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2019-10-07, 00:53
|
|
|
Kupiłem tego FRAL'a i jestem naprawdę bardzo pozytywnie zaskoczony jego realną wydajnością , zwłaszcza w porównaniu z jego zapotrzebowaniem na energię.
Przetwornica zasilająca , zależnie od trybu pracy klimatyzatora pobiera z akumulatora pomiędzy 11-25A, co przy moim akumulatorze 240Ah LiFePO4 i 1000W solarów na dachu umożliwia korzystanie z klimy praktycznie 24h na dobę . Oczywiście nie mam i raczej nigdy nie będę miał potrzeby aby z niej korzystać w trybie ciągłym , tym bardziej , że przeznaczona jest do sypialni , ale taki margines możliwości powoduje, że można ją używać bez ograniczeń i bez kompromisów.
Próby i testy porobiłem w czasie mojego wakacyjnego wyjazdu, a więc w warunkach sporych upałów i na nie zamontowanej klimie , więc w warunkach nie zapewniających maksymalnej wydajności. Docelowy montaż pewnie zrobię przez zimę. Chciałbym wykorzystać pełne mozliwości urządzenia, a więc nie tylko tryb klimatyzacji, ale również, osuszacz, nawilżacz i nawiew powietrza z filtrem.
Ta ostatnia funkcja będzie używana nawet częściej niż sama klima Już od dawna myślałem o zrobieniu dobrej wentylacji sypialni, która pozwoli na komfortowy sen , w sytuacjach kiedy miejsce postoju, warunki zewnętrzne, lub pogoda , uniemożliwiają otwarcie okien.
Takie sytuacje zdarzają mi się na tyle często , że system dostarczania do sypialni podczas snu, powietrza o odpowiedniej temperaturze, wilgotności i czystości , z pewnością mocno podniesie walory użytkowe mojego kamperka |
|
|
|
|
Jacek999
zaawansowany
Twój sprzęt: W budowie
Dołączył: 21 Paź 2011 Piwa: 18/19 Skąd: Wieś podkrakowska
|
Wysłany: 2020-05-31, 17:47
|
|
|
Joko jak postępują prace nad klimatyzacją, jestem ciekaw jak rozwiązałeś technicznie odseparowanie obiegu powietrza skraplacza od parownika |
_________________ Jacek |
|
|
|
|
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler
Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 25 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 213/480 Skąd: Biłgoraj
|
|
|
|
|
Qcyk
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Elnagh Baron 73G
Nazwa załogi: Qcyki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Maj 2012 Piwa: 8/10 Skąd: Szydłowiec
|
Wysłany: 2020-06-01, 17:43
|
|
|
Jacek999 napisał/a: | Joko jak postępują prace nad klimatyzacją, jestem ciekaw jak rozwiązałeś technicznie odseparowanie obiegu powietrza skraplacza od parownika |
Jest to możliwe potrzeba dodatkowego wentylatora i rozmontowania całego klimatyzatora na dwie części. |
_________________ Pozdrawiamy Agatka i Marcin |
|
|
|
|
Jacek999
zaawansowany
Twój sprzęt: W budowie
Dołączył: 21 Paź 2011 Piwa: 18/19 Skąd: Wieś podkrakowska
|
Wysłany: 2020-06-01, 17:51
|
|
|
Sądzisz,że skórka warta wyprawki |
_________________ Jacek |
|
|
|
|
Qcyk
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Elnagh Baron 73G
Nazwa załogi: Qcyki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Maj 2012 Piwa: 8/10 Skąd: Szydłowiec
|
Wysłany: 2020-06-01, 17:54
|
|
|
Jacek999 napisał/a: | Sądzisz,że skórka warta wyprawki |
Tak |
_________________ Pozdrawiamy Agatka i Marcin |
|
|
|
|
Woj-tek
zaawansowany
Twój sprzęt: wilk, Iveco Daily, Jumper
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Cze 2012 Piwa: 5/45 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2020-06-06, 10:28
|
|
|
U mnie tak wyszło
20200606_101648_copy_756x1008.jpg
|
|
Plik ściągnięto 32 raz(y) 136,54 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
joko
Kombatant
Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 450/24 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2020-06-07, 14:20
|
|
|
Qcyk napisał/a: | Jacek999 napisał/a: | Joko jak postępują prace nad klimatyzacją, jestem ciekaw jak rozwiązałeś technicznie odseparowanie obiegu powietrza skraplacza od parownika |
Jest to możliwe potrzeba dodatkowego wentylatora i rozmontowania całego klimatyzatora na dwie części. |
Nie potrzeba dodatkowego wentylatora, ani rozczłonkowania klimy,natomiast bez otwarcia obudowy się nie obejdzie.
Klimatyzator ma teoretycznie dwa osobne obiegi dla parownika i skraplacza, bo ma osobny wylot zimnego jak i ciepłego powietrza i odpowiednie dla nich dwa osobne wloty, ale problem polega na tym , że wewnątrz obudowy nie są one specjalnie odseparowane.
Jak zrobicie taki prosty eksperyment i przyłożycie w czasie działania klimatyzatora kartkę papieru do jednego z wlotów to zauważycie , że strumień powietrza z wylotów specjalnie się nie zmniejszy, co oznacza że całe powietrze dla obu obiegów bez problemu jest pobierane z drugiego nie zasłoniętego wlotu.
Aby w miarę możliwości w pełni wykorzystać parametry klimatyzatora przy możliwie najmniejszym zużyciu energii najważniejsze jest , aby oba obiegi były odseparowane. W obiegu "zimnym" (parownika) powietrze musi być pobierane z chłodzonego wnętrza i do niego oddawane , natomiast w obiegu "ciepłym" (skraplacza) zewnętrzne powietrze musi na zewnątrz wracać.
To jest układ typowy dla klimatyzacji typu Split, który ma największą sprawność.
Robiłem próby w kamperze w różnych konfiguracjach i ten aspekt jest najważniejszy ze wszystkich i on decyduje o tym, czy zastosowanie tego klimatyzatora w ogóle ma sens.
Jeśli przyjąć że przy rozdzielonych obiegach mamy 100% sprawności , to porównawczo przy swobodnie stojącym wewnątrz(klimatyzator bez modyfikacji) bez wyprowadzenia ciepłego powietrza na zewnątrz klima nie działa wcale (a właściwie działa nawet jako grzałka), przy stojącym wewnątrz z wyprowadzoną nie izolowaną rurą na zewnątrz mamy 10-20% możliwej skuteczności , a w układzie odwrotnym, kiedy klima jest na zewnątrz (lub w garażu) a zimne powietrze jest wdmuchiwane do środka oceniam skuteczność na 50-70%.
W opcji kiedy klima jest w środku a ciepłe powietrze jest wyrzucane na zewnątrz mamy sytuację gdzie część powietrza z wnętrza jest chłodzona, a część jest wyrzucana na zewnątrz , wytwarzając podciśnienie pod wpływem którego przez wszystkie szpary wchodzi do kampera ciepłe powietrze z zewnątrz. Tłumacząc prosto , zużywamy energię do tego aby schłodzić powietrze, które za chwilę wyrzucamy na zewnątrz przez obieg skraplacza a na jego miejsce wciągamy do środka bezpośrednio ciepłe powietrze z zewnątrz. Ponieważ w tym klimatyzatorze wentylator skraplacza jest dwukrotnie większy od wentylatora parownika, a oba napędzane są z tego samego silnika (więc z jednakową prędkością w danym momencie), to mamy sytuację w której wyrzucamy dwa razy więcej powietrza (i jednocześnie wciągamy podciśnieniowo ciepłe) niż chłodzimy.
W opcji odwrotnej (czyli klima na zewnątrz chłodzonego pomieszczenia) jest już znacznie lepiej , ale pozostają dwie kwestie, które sprawność obniżają. Po pierwsze powietrze do chłodzenia jest cały czas nowe (ciepłe z zewnątrz) , a po drugie wypycha ono na zewnątrz to już wstępnie schłodzone.
Generalnie łączenie chłodzenia z wentylacją to słaby pomysł i aby mieć z klimatyzatora FRAL maksimum korzyści przy minimum zużycia energii oddzielenie obiegów to konieczność .
Jak to zrobić ? ..... stosunkowo prosto ..... wystarczy zdjąć tylną obudowę (od strony wylotu ciepłego powietrza ) i za pomocą np. samoprzylepnej grubej pianki zrobić uszczelnienie wokół parownika. To uszczelnienie jest wystarczająco dobrze zrobione, jeśli po przykryciu kartką papieru wlotu parownika , strumień powietrza na wylocie zimnego powietrza spada o połowę w stosunku do tego jaki jest przy odsłoniętych wlotach. Zupełne uszczelnienie nie ma za bardzo sensu, zresztą nie jest chyba nawet możliwe. Ważne aby opór dla powietrza był wystarczająco duży, aby płynęło ono tam gdzie chcemy i nie mieszało się między obwodami.
Zależnie od tego gdzie montujemy klimatyzator (wewnątrz czy na zewnątrz) musimy do niego dorobić odpowiednio szczelne kanały dolotowe i wylotowe , które zapewnią odpowiedni obieg powietrza .
Jest jeszcze temat odpowiedniego umiejscowienia samych kratek wlotowych i wylotowych, bo to też ma pewien wpływ na sprawność całości, ale nie aż taką jak to co napisałem powyżej.
Jak będę miał kiedyś więcej czasu i chęci to zrobię jakieś fotki,jak to u mnie finalnie jest, ale na razie "mam lenia" i mi się nie chce
Napiszę tylko tyle, że u mnie klima jest w środku w sypialni, zamontowana tak, że wylot ciepłego powietrza jest bezpośrednio przez kratkę w ścianie zewnetrznej (klima przy samej ścianie , bez rury tylko uszczelka), a dolot powietrza z zewnątrz przez dorobiony kanał .
Wyrzut zimnego powietrza i zasysanie dla tego obwodu przez oryginalne kratki klimatyzatora.
Wylot zimnego powietrza jest dość wysoko (prawie pod sufitem) nad łózkiem po stronie nóg dzięki czemu trafia ono w pierwszej kolejności tam gdzie z założenia jest najbardziej potrzebne . |
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Luksiak
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Hymer Camp 524 CL
Dołączył: 16 Mar 2010 Otrzymał 4 piw(a) Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2020-06-24, 12:27
|
|
|
czy leń już minął bo jestem po pierwszych próbach ( zanim trafiłem na ten wątek ) i byłem załamany ale teraz nadzieja wraca . Możesz podesłać fotki jak to wszystko masz ogarnięte :-) |
_________________ dawniej luksusowa_buda |
|
|
|
|
krzlac
Kombatant
Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 100/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2020-06-26, 09:27
|
|
|
Woj-tek napisał/a: | U mnie tak wyszło |
Zainteresowało mnie to zabezpieczenie drzwi lodówki. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|