Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przebudowa instalacji
Autor Wiadomość
mrskoku 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Peugeot J5 1991
Dołączył: 12 Lip 2019
Piwa: 1/2
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-07-02, 19:08   

Będę rozbudowywał elektrykę w kamperze i chciałem się poradzić.
Obecnie wygląda to tak



Do energobloku doprowadzone są przewody z akumulatora silnikowego jak i hotelowego. Jest też przewód sygnałowy od alternatora. Do tych przewodów przy energobloku podłączony jest kontroler solarów (obsługuje 2 akumulatory).
Teoretycznie energoblok powinien ładować akumulatory, gdy podepnę się do słupka (bazując na instrukcji i schemacie). Zauważyłem jednak, że po podłączeniu do słupka akumulatory nie są ładowane - nie wiem, być może jakieś warunki nie zostały spełnione.. lub energoblok nie działa poprawnie w tej kwestii.


Chciałbym osiągnąć taką funkcjonalność:
- klimatyzator zasilany z przetwornicy, która podłączona jest do akumulatora silnikowego. Tutaj brak zmian - obecnie jest tak podłączone i działa. Po podłączeniu się do słupka klimatyzator podłączam do innego gniazdka.
- akumulator dedykowany do lodówki na 230V. Zabezpieczenie przeciw rozładowaniu, automatycznie przełączenie zasilania przetwornica/słupek

ZB80 - zabezpieczenie akumulatora
PP10 - przełącznik
urządzenia z c-system.


Ładowanie z solarów - kontroler MPPT (Victron 100/20). Nie wiem jeszcze jak z panelami, ponieważ kupiłem flexy 2x100W i jeden już przy przenoszeniu z miejsca na miejsce został uszkodzony (uszkodzona 1 cela).
Zastanawiam się więc nad zmianą koncepcji dwóch, trzech flexów 100W (16V 6,25A) połączonych szeregowo na rzecz 1 panela 300 - 340W szklanego (tu jednak mam z tyłu głowy obawy, że to ciężkie i odpadnie).
Przy flexach teoretycznie jestem w stanie dorzucić jeszcze 1 panel i połączyć 2s2p. Przy szklanym - drugi taki już nie wejdzie. Dach mały - kamper 5m długości :)


Na rysunku nie ma rozłączników i bezpieczników - oczywiście będą zamontowane.

Czy w takim przypadku możliwe jest osiągnięcie takiego stanu, że wszystkie 3 akumulatory ładowane są z solarów i z alternatora?

czy takim połączeniem osiągnę założony cel?
- akumulatory hotelowe połączone równolegle
- ładowanie z solarów do połączonych akku hotelowych
- pomiędzy akku silnikowym, a hotelowymi np CYRIX CT 12V ?

Nie wiem jednak jak zachowa się Cyrix przy takim połączeniu (akku - 2akku równolegle) i kontroler MPPT -> ładowanie 2akku połączonych równolegle
Będzie to działało, czy jednak inne połączenie jest konieczne?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Id_ea 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Knaus Traveler
Dołączył: 01 Cze 2020
Piwa: 3/8
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2020-08-02, 14:32   

Pozwól że "podłącze" się pod Twoja przebudowę. Zakupiłem expres do kawy na 12V, przełożyłem kable ze standardu na 4mm2 i jak dojechałem z kablem do gniazdka to mam zonka :gwm bo gniazdko opisane jest jako 150W, pytanie do doświadczonych - wymienić i na jakie czy zostawić i będzie ok? Jak jest u Was z czajnikiem, expresem czy suszarka na 12V?

IMG_20200802_142204_102953882878038.jpg
Istniejące gniazdo
Plik ściągnięto 1 raz(y) 105,89 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/221
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-08-02, 18:09   

Jak napisane 120 w to możesz zaryzykować 200 ale nie 1200 ,bo to kamper i szkoda jak sie zafajczy. :chacha2
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-08-02, 18:25   

Kable to nie wszystko - nawet 200W bym nie ryzykował - było nie było to przeciążenie ok 66% wartości nominalnej obciążalności gniazda - gdyby obwód gniazda był zabezpieczany (a przecież powinien) przy takim przekroczeniu powinien zadziałać prawidłowo dobrany bezpiecznik nadmiarowo-prądowy
https://jeanmueller.pl/dobor-bezpiecznikow-do-zabezpieczania-przewodow-i-kabli/
a tu przystępniej :)
https://elektrykapradnietyka.com/20383/wylacznik-nadpradowy-co-to-jest-dobor-zabezpieczen-charakterystyki/
Id_ea napisał/a:
wymienić i na jakie czy zostawić i będzie ok? Jak jest u Was z czajnikiem, expresem czy suszarka na 12V?
Trzeba by znać moc tych urządzeń aby odpowiedzieć jaki jest prąd i wtedy dobierać gniazdo dla takiego obciążenia
_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
smok_wawelski 
weteran


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 25 Kwi 2019
Piwa: 122/77
Skąd: Kraków-przedmieścia
Wysłany: 2020-08-02, 18:49   

mrskoku napisał/a:
- pomiędzy akku silnikowym, a hotelowymi np CYRIX CT 12V ?

Dość podobnie kombinowałem (puszka bez energobloku) -- załozeniem była budowa z klocków i w pełni automatyczne przełączanie 3 źródeł zasilania, zmiany w stosunku do założeń pierwotnych to: miał być Victron ale jest Tracer panel trochę urósł a akumulator 180Ah zamienił sie na 2x100Ah :) rozruch mam 100Ah Banner, jako pokładowe 2x100Ah Jenox Marine równolegle - może pomoże Ci schemat opracowany dzięki Kolegom z K.pl :) pełny wątek jest tutaj

elektryka-victron.jpg
Plik ściągnięto 19 raz(y) 122,14 KB

_________________
O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci.
Prawdę swą należy mówić głośno, nie schlebiając ani rzeczom, ani wypadkom, ani stosunkom, ani ideom.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Id_ea 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Knaus Traveler
Dołączył: 01 Cze 2020
Piwa: 3/8
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2020-08-02, 19:01   

Coś się powieliło
Ostatnio zmieniony przez Id_ea 2020-08-02, 19:06, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Id_ea 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Knaus Traveler
Dołączył: 01 Cze 2020
Piwa: 3/8
Skąd: Świnoujście
Wysłany: 2020-08-02, 19:05   

Dzięki Smoku i tak mam. Zapomniałem podać pobór prądu czyli jakieś 170W średnio. Resztę mam zabezpieczoną bo wywaliłem prawie całą instalacje poprzednika i założyłem indywidualne zabezpieczenia na każdy obwód. Najchętniej wywaliłbym jeszcze ten oryginalny zasilacz ale wychodzi z niego cały pęk zasilający płytę kontrolna ze wskaźnikami i wchodzą przewody z holownika przez gniazdo 13pin. Narazie nie chciało mi się tego ruszać bo za tydzień ruszam z synem w dziewiczy rejs :-P ps. Mam do zamontowania dentyczny zasilacz jaki podałeś na schemacie.

IMG_20200802_184905_copy_684x912.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 155,55 KB

IMG_20200802_143611_copy_684x912.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 123,18 KB

IMG_20200802_143602_copy_684x513.jpg
Jeszcze trochę nieładu ale koniec już widać
Plik ściągnięto 0 raz(y) 116,46 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrskoku 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Peugeot J5 1991
Dołączył: 12 Lip 2019
Piwa: 1/2
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-08-03, 20:26   

U mnie przebudowa wstrzymana na "po sezonie" albo zimę. Auto stało dłużej u mechanika i nie zdążę. Wolę pojechać niż robić :) . Ale to i może dobrze. Będzie więcej funduszy. Wpadnie docelowe 200-280Ah LiFePo4.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***