Elektroblok EBL99 nie pali - ktoś może pomóc w naprawie? |
Autor |
Wiadomość |
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2020-08-28, 17:59 Elektroblok EBL99 nie pali - ktoś może pomóc w naprawie?
|
|
|
Witam grupowiczów.
Pacjent to elektroblok EBL99, ale od początku...
Przestała lecieć woda w kranie (pompka jakby głośniej zaczęła działać) i... zgasła lampka zasilania 220v na panelu kontrolnym ;-) Brzmi jak z czasów PRL, ale tak było ;-)
A teraz do rzeczy. Okazało się, że spadł wężyk z pompki podającej wodę... tę awarię prosto było usunąć... założony wężyk i po sprawie... pompka działa, woda w kranie leci.
Zaczynam sprawdzać temat zasilania 220V i okazuje się, że bezpiecznik (po stronie 220v) jest ok. 220V w gniazdkach jest... co ciekawe dochodzi też do wtyczki wchodzącej w elektroblok. 12V na elektrobloku jest (odbiory działają), ale nie ma ładowania akumulatorów.
Przeglądam bezpieczniki (12V) na elektrobloku i okazuje się, że wszystkie są sprawne. Co mnie zaciekawiło, to jeden bezpiecznik jest inny/nowszy i to właśnie ten od pompy wody. W EBL opisany jest jako 5A a włożone 20A (bezpiecznik sprawny). Taka niespodzianka (kampera użytkujemy od 1,5 roku i nie moja to robota ;-).
Hm... skoro na EBL99 jest napisane 12V - 16A to nie wróży nic dobrego ale lecimy dalej...
Skoro nie było 220v na EBL to postanowiłem odłączyć akumulator (jest na EBL do tego włącznik), aby go zresetować. I tu niespodzianka po wyłączeniu i włączeniu okazuje się, że nie można załączyć na panelu kontrolnym 12V w kamperze (Brak oświetlenia, gniazdka 12V nie działają itd.). Taki klasyczny "klik" przekaźnika przy załączaniu 12V jest niesłyszalny.
Aktualnie status jest taki że:
Na panelu kontrolnym nie pali lampka 220v
nie można załączyć 12V
Niepokazywany jest woltarz akumulatora mieszkalnego (z szoferki jest )
Stan wody (czystej/szarej) nie jest pokazaywany,
Przy odpalonym silniku alternator ładuje akumulator mieszkalny (mimo że na wyświetlaczu nie pokazuje ani woltażu, ani amperażu.
Reasumując rzeczywiście EBL nie podaje 12V z akumulatora, nie pobiera też 220v z sieci.
Macie może sugestie co jeszcze warto sprawdzić? Czy są w EBL99 jakieś wew. umieszczone bezpieczniki, które mogły strzelić.
schemat do EBL99 jest tutaj: http://ourbumble.com/wp-c...bloc-EBL99K.pdf
Jest może ktoś z Trójmiasta (woj. pomorskiego) co byłby w stanie to ogarnąć (oczywiście odpłatnie)? |
|
|
|
|
Gewehr
weteran
Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 219/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2020-08-28, 20:41
|
|
|
Sprawdź bezpiecznik który zaznaczyłem. Masz upalony główny włącznik 12V w EB. Musisz go rozebrać i przeczyścić styki. Wtedy pojawi się 12V. Sprawdź również czy na 100% masz 230V na końcu przewodu w EB
20200828_213722.jpg
|
|
Plik ściągnięto 15 raz(y) 273,24 KB |
|
|
|
|
|
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2020-08-29, 13:33
|
|
|
Gewehr napisał/a: | Sprawdź bezpiecznik który zaznaczyłem. Masz upalony główny włącznik 12V w EB. Musisz go rozebrać i przeczyścić styki. Wtedy pojawi się 12V. Sprawdź również czy na 100% masz 230V na końcu przewodu w EB |
Dzięki za informacje. Rzeczywiście po otworzeniu EB bezpiecznik przepalony.
Wymieniłem na F2A250V (nie T a taki był) i niestety przy podaniu 220v od razu się przepala. Próbowałem podać mu zasilanie z kampera oraz bezpośrednio na wtyczkę wejściową z pominięciem instalacji 220v kamperowej. Efekt taki sam.. przepalony bezpiecznik. Trzy bezpieczniki przepalone.. więcej nie mam ;-)
Wiem, że te F działają dość szybko, więc w poniedziałek postaram się nabyć bezpieczniki z literą "T". Może to pomoże.
Co ciekawe w kamperze w sieci 220V mam między PE a N jakieś 170V na mierniku (za różnicówką). Czy to normalne ?
Temat 12V chyba rozwiązany. Coś rzeczywiście jest z tym włącznikiem baterii (a raczej tylko kontrolki do baterii). Po kilku ruchach (in / out) 12V odpala, panel kontrolny działa, ale oczywiście bez ładowania z 220V. Ładowanie z alternatora jest, także pokazuje się na wskaźnikach (V i A) na panelu kontrolnym.
Czyli pozostaje temat ładowania z 220V i palącego się bezpiecznika. |
|
|
|
|
Gewehr
weteran
Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 219/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2020-08-29, 13:39
|
|
|
Jeśli pali go cały czas, to pewnie jest uszkodzone trafo. Sprawdź multimetrem czy nie ma zwory po stronie pierwotnej.
Wyjmij i napraw ten włącznik, bo Ci się zesra na wyjeździe |
|
|
|
|
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2020-08-29, 14:34
|
|
|
Gewehr napisał/a: | Jeśli pali go cały czas, to pewnie jest uszkodzone trafo. Sprawdź multimetrem czy nie ma zwory po stronie pierwotnej.
Wyjmij i napraw ten włącznik, bo Ci się zesra na wyjeździe |
Tak ten włącznik to ogarnę, bo się zepsuje, gdzie nie będzie narzędzi pod ręką.
Pytanie co masz na myśli mówiąc o zwarciu po stronie pierwotnej trafo? Trochę tu ciasno
Pozdr.
IMG_20200828_155826.jpg
|
|
Plik ściągnięto 10 raz(y) 1,96 MB |
|
|
|
|
|
drwoy
zaawansowany Woytek
Twój sprzęt: Hymer T 572c
Nazwa załogi: Kamperik
Dołączył: 15 Gru 2015 Piwa: 6/40 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2020-08-29, 19:36
|
|
|
Spróbuj w BH LEW na ulicy Wielopole w Gdańsku. Jest tam sklep z detalami do kamperów. Obsługa oferowała mi naprawę elektrobloku, nie wiem czy tam na miejscu, czy komuś zleca. |
_________________ Pozdrawiam Woytek
------------------------------------------------
Wyższe wykształcenie może mieć każdy, podstawowe niekoniecznie. |
|
|
|
|
Gewehr
weteran
Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 219/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2020-08-29, 19:58
|
|
|
Masz wersję z OVP? |
|
|
|
|
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2020-08-30, 10:01
|
|
|
Gewehr napisał/a: | Masz wersję z OVP? |
Bez OVP to jest EBL99-E ale schemat widze, że prawie do wszystkich modeli (K,G) jest identyczny. Różnią się tylko amperażem. |
|
|
|
|
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2020-08-30, 10:02
|
|
|
drwoy napisał/a: | Spróbuj w BH LEW na ulicy Wielopole w Gdańsku. Jest tam sklep z detalami do kamperów. Obsługa oferowała mi naprawę elektrobloku, nie wiem czy tam na miejscu, czy komuś zleca. |
ok dzięki za kontakt. Zadzwonię do nich jutro. |
|
|
|
|
Student
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010 Piwa: 1/1 Skąd: Leszno/Trzebiny
|
Wysłany: 2020-09-01, 07:08
|
|
|
Z tego co widzę w schemacie pomiar transformatora na tej płycie niewiele da bo to nie jest zasilacz analogowy jak w starszych a typowa przetwornica w której jeśli się pali bezpiecznik to najczęściej poleciały tranzystory.Jeśli nie bedziesz chciał oryginalnej płyty to podobne zasilacze o tym napięciu i mocy kosztują ok 100zł czyli kupić i podstawić. |
|
|
|
|
Mumers
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019 Piwa: 1/3 Skąd: pomorskie
|
Wysłany: 2020-09-03, 08:27
|
|
|
Student napisał/a: | Z tego co widzę w schemacie pomiar transformatora na tej płycie niewiele da bo to nie jest zasilacz analogowy jak w starszych a typowa przetwornica w której jeśli się pali bezpiecznik to najczęściej poleciały tranzystory.Jeśli nie bedziesz chciał oryginalnej płyty to podobne zasilacze o tym napięciu i mocy kosztują ok 100zł czyli kupić i podstawić. |
Dzięki za informacje. Na razie czekam jeszcze na bezpieczniki "T" i na nich spróbuję, ale pewnie będzie to samo.
W Gdańsku wiem już gdzie naprawiają takie rzeczy, więc do nich podjadę i zobaczę co powiedzą.
Zastanawiam się jeszcze, czy czasami nie rozwiązać tematu jeszcze inaczej. Najprościej kupić ładowarkę np taką "POWERMAT PM-PM-60B" i podać ładowanie z 220 V od razu na akumulator z ominięciem EBL.
Pytanie, jak zachowa się taki układ jak odpalę motor i pójdzie napięcie z alternatora na EBL i aku, ale to raczej nie będzie problemem. Alternator podbije napięcie na akumulatorze i ładowarka się poprostu odłączy. |
|
|
|
|
drwoy
zaawansowany Woytek
Twój sprzęt: Hymer T 572c
Nazwa załogi: Kamperik
Dołączył: 15 Gru 2015 Piwa: 6/40 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2020-09-03, 08:34
|
|
|
W Gdańsku wiem już gdzie naprawiają takie rzeczy, więc do nich podjadę i zobaczę co powiedzą.
czy to inne miejsce jak podałem? daj proszę namiary mogą się przydać. |
_________________ Pozdrawiam Woytek
------------------------------------------------
Wyższe wykształcenie może mieć każdy, podstawowe niekoniecznie. |
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2020-09-03, 11:28
|
|
|
Wiecie gdzie kupić warystor 151JRM10 do elektrobloku EBL29? |
|
|
|
|
maszakow
Kombatant JAFO? No way ...
Twój sprzęt: jak wygram w totka...
Pomógł: 5 razy Dołączył: 07 Kwi 2009 Piwa: 78/63 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2020-09-10, 19:11
|
|
|
TME.EU
SKLEP.avt.PL
maritex.pl
eltornix.pl
i wiele innych sklepów elektronicznych może to mieć. |
_________________ Pozdrawiam, maszakow
|
|
|
|
|
Johny_Walker
Kombatant
Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Wrz 2012 Piwa: 45/20 Skąd: zielonogórskie
|
Wysłany: 2020-09-11, 11:42
|
|
|
Żaden z powyższych nie miał. Przypuszczam że powinienem pytać o jakiś zamiennik. |
|
|
|
|
|