Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektroblok EBL99 nie pali - ktoś może pomóc w naprawie?
Autor Wiadomość
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2020-08-28, 17:59   Elektroblok EBL99 nie pali - ktoś może pomóc w naprawie?

Witam grupowiczów.
Pacjent to elektroblok EBL99, ale od początku...

Przestała lecieć woda w kranie (pompka jakby głośniej zaczęła działać) i... zgasła lampka zasilania 220v na panelu kontrolnym ;-) Brzmi jak z czasów PRL, ale tak było ;-)

A teraz do rzeczy. Okazało się, że spadł wężyk z pompki podającej wodę... tę awarię prosto było usunąć... założony wężyk i po sprawie... pompka działa, woda w kranie leci.

Zaczynam sprawdzać temat zasilania 220V i okazuje się, że bezpiecznik (po stronie 220v) jest ok. 220V w gniazdkach jest... co ciekawe dochodzi też do wtyczki wchodzącej w elektroblok. 12V na elektrobloku jest (odbiory działają), ale nie ma ładowania akumulatorów.


Przeglądam bezpieczniki (12V) na elektrobloku i okazuje się, że wszystkie są sprawne. Co mnie zaciekawiło, to jeden bezpiecznik jest inny/nowszy i to właśnie ten od pompy wody. W EBL opisany jest jako 5A a włożone 20A (bezpiecznik sprawny). Taka niespodzianka (kampera użytkujemy od 1,5 roku i nie moja to robota ;-).

Hm... skoro na EBL99 jest napisane 12V - 16A to nie wróży nic dobrego ale lecimy dalej...

Skoro nie było 220v na EBL to postanowiłem odłączyć akumulator (jest na EBL do tego włącznik), aby go zresetować. I tu niespodzianka po wyłączeniu i włączeniu okazuje się, że nie można załączyć na panelu kontrolnym 12V w kamperze (Brak oświetlenia, gniazdka 12V nie działają itd.). Taki klasyczny "klik" przekaźnika przy załączaniu 12V jest niesłyszalny.



Aktualnie status jest taki że:
Na panelu kontrolnym nie pali lampka 220v
nie można załączyć 12V
Niepokazywany jest woltarz akumulatora mieszkalnego (z szoferki jest )
Stan wody (czystej/szarej) nie jest pokazaywany,
Przy odpalonym silniku alternator ładuje akumulator mieszkalny (mimo że na wyświetlaczu nie pokazuje ani woltażu, ani amperażu.

Reasumując rzeczywiście EBL nie podaje 12V z akumulatora, nie pobiera też 220v z sieci.


Macie może sugestie co jeszcze warto sprawdzić? Czy są w EBL99 jakieś wew. umieszczone bezpieczniki, które mogły strzelić.

schemat do EBL99 jest tutaj: http://ourbumble.com/wp-c...bloc-EBL99K.pdf

Jest może ktoś z Trójmiasta (woj. pomorskiego) co byłby w stanie to ogarnąć (oczywiście odpłatnie)?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2020-08-28, 20:41   

Sprawdź bezpiecznik który zaznaczyłem. Masz upalony główny włącznik 12V w EB. Musisz go rozebrać i przeczyścić styki. Wtedy pojawi się 12V. Sprawdź również czy na 100% masz 230V na końcu przewodu w EB

20200828_213722.jpg
Plik ściągnięto 15 raz(y) 273,24 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2020-08-29, 13:33   

Gewehr napisał/a:
Sprawdź bezpiecznik który zaznaczyłem. Masz upalony główny włącznik 12V w EB. Musisz go rozebrać i przeczyścić styki. Wtedy pojawi się 12V. Sprawdź również czy na 100% masz 230V na końcu przewodu w EB


Dzięki za informacje. Rzeczywiście po otworzeniu EB bezpiecznik przepalony.

Wymieniłem na F2A250V (nie T a taki był) i niestety przy podaniu 220v od razu się przepala. Próbowałem podać mu zasilanie z kampera oraz bezpośrednio na wtyczkę wejściową z pominięciem instalacji 220v kamperowej. Efekt taki sam.. przepalony bezpiecznik. Trzy bezpieczniki przepalone.. więcej nie mam ;-)

Wiem, że te F działają dość szybko, więc w poniedziałek postaram się nabyć bezpieczniki z literą "T". Może to pomoże.

Co ciekawe w kamperze w sieci 220V mam między PE a N jakieś 170V na mierniku (za różnicówką). Czy to normalne ?



Temat 12V chyba rozwiązany. Coś rzeczywiście jest z tym włącznikiem baterii (a raczej tylko kontrolki do baterii). Po kilku ruchach (in / out) 12V odpala, panel kontrolny działa, ale oczywiście bez ładowania z 220V. Ładowanie z alternatora jest, także pokazuje się na wskaźnikach (V i A) na panelu kontrolnym.

Czyli pozostaje temat ładowania z 220V i palącego się bezpiecznika.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2020-08-29, 13:39   

Jeśli pali go cały czas, to pewnie jest uszkodzone trafo. Sprawdź multimetrem czy nie ma zwory po stronie pierwotnej.
Wyjmij i napraw ten włącznik, bo Ci się zesra na wyjeździe :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2020-08-29, 14:34   

Gewehr napisał/a:
Jeśli pali go cały czas, to pewnie jest uszkodzone trafo. Sprawdź multimetrem czy nie ma zwory po stronie pierwotnej.
Wyjmij i napraw ten włącznik, bo Ci się zesra na wyjeździe :mrgreen:


Tak ten włącznik to ogarnę, bo się zepsuje, gdzie nie będzie narzędzi pod ręką.

Pytanie co masz na myśli mówiąc o zwarciu po stronie pierwotnej trafo? Trochę tu ciasno

Pozdr.

IMG_20200828_155826.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 1,96 MB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
drwoy 
zaawansowany
Woytek

Twój sprzęt: Hymer T 572c
Nazwa załogi: Kamperik
Dołączył: 15 Gru 2015
Piwa: 6/40
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2020-08-29, 19:36   

Spróbuj w BH LEW na ulicy Wielopole w Gdańsku. Jest tam sklep z detalami do kamperów. Obsługa oferowała mi naprawę elektrobloku, nie wiem czy tam na miejscu, czy komuś zleca.
_________________
Pozdrawiam Woytek


------------------------------------------------
Wyższe wykształcenie może mieć każdy, podstawowe niekoniecznie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2020-08-29, 19:58   

Masz wersję z OVP?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2020-08-30, 10:01   

Gewehr napisał/a:
Masz wersję z OVP?


Bez OVP to jest EBL99-E ale schemat widze, że prawie do wszystkich modeli (K,G) jest identyczny. Różnią się tylko amperażem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2020-08-30, 10:02   

drwoy napisał/a:
Spróbuj w BH LEW na ulicy Wielopole w Gdańsku. Jest tam sklep z detalami do kamperów. Obsługa oferowała mi naprawę elektrobloku, nie wiem czy tam na miejscu, czy komuś zleca.


ok dzięki za kontakt. Zadzwonię do nich jutro.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Student 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010
Piwa: 1/1
Skąd: Leszno/Trzebiny
Wysłany: 2020-09-01, 07:08   

Z tego co widzę w schemacie pomiar transformatora na tej płycie niewiele da bo to nie jest zasilacz analogowy jak w starszych a typowa przetwornica w której jeśli się pali bezpiecznik to najczęściej poleciały tranzystory.Jeśli nie bedziesz chciał oryginalnej płyty to podobne zasilacze o tym napięciu i mocy kosztują ok 100zł czyli kupić i podstawić.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Mumers 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Kamper LMC 2003 Fiat Ducato 2,0TD
Dołączył: 06 Sty 2019
Piwa: 1/3
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2020-09-03, 08:27   

Student napisał/a:
Z tego co widzę w schemacie pomiar transformatora na tej płycie niewiele da bo to nie jest zasilacz analogowy jak w starszych a typowa przetwornica w której jeśli się pali bezpiecznik to najczęściej poleciały tranzystory.Jeśli nie bedziesz chciał oryginalnej płyty to podobne zasilacze o tym napięciu i mocy kosztują ok 100zł czyli kupić i podstawić.


Dzięki za informacje. Na razie czekam jeszcze na bezpieczniki "T" i na nich spróbuję, ale pewnie będzie to samo.

W Gdańsku wiem już gdzie naprawiają takie rzeczy, więc do nich podjadę i zobaczę co powiedzą.

Zastanawiam się jeszcze, czy czasami nie rozwiązać tematu jeszcze inaczej. Najprościej kupić ładowarkę np taką "POWERMAT PM-PM-60B" i podać ładowanie z 220 V od razu na akumulator z ominięciem EBL.

Pytanie, jak zachowa się taki układ jak odpalę motor i pójdzie napięcie z alternatora na EBL i aku, ale to raczej nie będzie problemem. Alternator podbije napięcie na akumulatorze i ładowarka się poprostu odłączy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
drwoy 
zaawansowany
Woytek

Twój sprzęt: Hymer T 572c
Nazwa załogi: Kamperik
Dołączył: 15 Gru 2015
Piwa: 6/40
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2020-09-03, 08:34   

W Gdańsku wiem już gdzie naprawiają takie rzeczy, więc do nich podjadę i zobaczę co powiedzą.

czy to inne miejsce jak podałem? daj proszę namiary mogą się przydać.
_________________
Pozdrawiam Woytek


------------------------------------------------
Wyższe wykształcenie może mieć każdy, podstawowe niekoniecznie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2020-09-03, 11:28   

Wiecie gdzie kupić warystor 151JRM10 do elektrobloku EBL29?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maszakow 
Kombatant
JAFO? No way ...


Twój sprzęt: jak wygram w totka...
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2009
Piwa: 78/63
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-09-10, 19:11   

TME.EU
SKLEP.avt.PL
maritex.pl
eltornix.pl
i wiele innych sklepów elektronicznych może to mieć.
_________________
Pozdrawiam, maszakow
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Johny_Walker 
Kombatant


Twój sprzęt: Był Nowiutki Hymer Tramp prosto z fabryki
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Wrz 2012
Piwa: 45/20
Skąd: zielonogórskie
Wysłany: 2020-09-11, 11:42   

Żaden z powyższych nie miał. Przypuszczam że powinienem pytać o jakiś zamiennik.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***